Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2023
hallo,

binnen kort gaat mijn huisnetwerk op de schop ( gedeeltelijk )

heb nu een ubee modem router ( ziggo ) ( router functie uitgeschakeld )
met daar achter een sitecom x8 router
daar zit mijn vaste pcop een dvr en de switch

op de switch ( netgear gs108e ) zitten 4 apparaten

2 pc,s en tv/decoder

de problemen die ik onder vind zijn dat bekabeld niet altijd stabiel is ook niet direct vanuit de x8

nou wil ik alles in eens goed doen met behoud van de x8

het idee is om bijna alles te bekabelen en vervolgens mijn wifi bereik van de x8 te vergroten in de garagebox zodat hier ook voldoende wifi bereik is

heb naar van alles gekeken maar kom er niet echt aan uit

in de garage komt een PLC te hangen die ook buitenhuis bereikbaar moet zijn alles wat buitenhuis bereikbaar moet zijn loopt nu direct bekabeld over de x8 router
switch is puur extra verdeeling kleine apparaten

kan iemand mij hier een beetje mee in de goede richten brengen
er is wel een ding mijn DVR moet vanuit buiten toegankelijk zijn maar ook intern in het netwerk

mvg. roland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 19:42
Het ideaal is volgens mij alles bekabelen met Cat. 6 kabels. Cat 5e is voldoende als je geen 10 GbE nodig gaat hebben. Als je nu niet voldoende WiFi bereik hebt kan je bijvoorbeeld een netwerkkabel naar een centrale(re) plek in het huis trekken en daar de Sitecom ophangen, of als alternatief kan je een extra access point in de buurt van de garage hangen.

Wat is hetgeen waar je niet uit komt? Is de garage vrijstaand en weet je niet of/hoe je daar een kabel heen zou kunnen trekken? Is de stabiliteit van de Sitecom niet goed? Doet de PLC niet wat je wil? Is de DVR eigenwijs?

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:41
Ubee weer als router schakelen en die sitecom (zoals hierboven al gezegd) op een central plek in je huis ophangen en met een kabel aansluiten.
De switch weer aan de Ubee hangen en je aparatuur over de poorten van je switch en eventueel de Ubee poorten verdelen.

Dan die sitecom niet meer als router maar als accesspoint schakelen.
Je hebt dan twee wifi centrales en kunt dus veel meer dekking krijgen.

Sitecoms zijn niet de beste routers, maar zal als acesspoint wel werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
goede avond,

de ubee kan niet geschakeld worden als router omdat op een of andere manier er dan continu gezeur is met intrenet op mijn vaste pc ik kom dan niet boven de 50 mb uit en als de router functie van ubee uitstaat haal ik met gemak 120 mb en hoger

stel ik laat nu de situatie zo het nu is en ik sluit op de switch een accespoint aan gaat dit ??
het gaat over dit model
https://www.alternate.nl/...duct/1110639?tk=7&lk=9787

mijn idee zal ik even uit tekenen mischien makkelijker ;)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/34rw4g3.jpg

gaat dit zoals ik wil of moet er iets veranderen in de lay out en het idee ??

mvg. roland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
srry afbeelding te klein opnieuw
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/keyqg0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Dit werkt. Dat wil zeggen: op deze manier krijg je een sterker WiFi signaal in de schuur.

De vraag is vooral: wat is het probleem dat je probeert op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
dat dit gaat

heb hiervoor heelveel gezeur gehad met alles te forwarden door alle apparaten heen en niet dat ik straks alles aangesloten heb en dat het niet meer werk zoals bedoeld was ;)

weet redelijk hoe alles moet maar soms is het fijner om toch wat mensen er naar te laten kijken die er meer van af weten dat het uiteindelijk zeker klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als die ubee niet meer dan 50Mb snelheid doorlaat als hij in routermode staat lijkt mij de oplossing om contact op te nemen met Ziggo en te klagen dat hun apparatuur niet voldoet aan het abbonement waar je voor betaald.
Je betaalt voor een werkende router die de snelheid aankan van je abbo en als hij dat niet haalt plaatsen ze maar een ander die dat wel kan.

Dat lijkt met beter dan zelf te gaan knutselen met een tweede router.

Als die Ubee gewoon functioneerd zoals hij moet doen dan kun je die sitecom als aceesspoint gebruiken waar je nu die Level one hebt gepositioneerd.

Hoe je die sitecom als acesspoint kunt gebruiken lees je hier.
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08
Ik heb nog een kleine opmerking: tussen de router en de twee switches heb je nu DHCP staan, maar het lijkt mij verstandig om hier static IP adressen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Een switch boeit het niet of statische of dynamische DHCP adressen zijn toegekend! Die routeerd intern alleen op basis van een lijstje van MAC adressen aan zijn poorten. Dus sneller wordt dat netwerk niet als je apparaten statische IP adressen toekent t.o.v. DHCP.

(Nou ja, wat minder verkeer op het broadcast adres als het meeste statisch is. Maar dat mag niet zo veel verschil maken.)

[ Voor 20% gewijzigd door Valen_76 op 25-06-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
nu ben ik aan het kijken geweest om een acces point te kiezen en welk type/ merk zal pakken

heb er nu nog maar 2 op het oog

de level one wap 6150 en de ubiquiti uap-ac outdoor

maar zijn er nog alternatieve of beter opties ??
het liefst een acces point met ac adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-06 20:14
Valen_76 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 15:19:
Een switch boeit het niet of statische of dynamische DHCP adressen zijn toegekend! Die routeerd intern alleen op basis van een lijstje van MAC adressen aan zijn poorten. Dus sneller wordt dat netwerk niet als je apparaten statische IP adressen toekent t.o.v. DHCP.
De GS108Ev3 switch is een semi-managed type met webinterface. Ik ga er vanuit dat die ook een IP-adres wil hebben voor die webinterface ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Een pricewatch: TP-Link Archer C5? Persoonlijk geen ervaring mee maar ik lees positieve reacties hier op het forum en je kan er DD-WRT op installeren als je de firmware van de fabrikant zat bent. Dit apparaat is eigenlijk een router maar kan je net zo goed als access point gebruiken: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Het voordeel hiervan is dat je later het apparaat nog eens ergens anders voor kan inzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Ximon op 26-06-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
linkforsoad schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 05:06:
[...]

De GS108Ev3 switch is een semi-managed type met webinterface. Ik ga er vanuit dat die ook een IP-adres wil hebben voor die webinterface ;)
Ok, maar als die via je lan contact kan maken met de DHCP server (welke router, modem of server dat ook is) net als elke ander apparaat dan krijgt hij dat ook wel. Vervolgens kun je die dan statisch instellen.

Het zou dus juister zijn als in de afbeelding bij de naam van het apparaat DHCP dan wel static staat. Op het lijntje dat de kabel aanduid is dat niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
nou binnenkort gaan we beginnen

nu heb ik zelf zitten denken om een ubnt systeem aan te leggen

dus vanuit ubee modem naar x8 sitecom
dan vervolgens uitwaairen naar netgear switch en ubiquiti tough switch 8 pro

en dan de keuzen te maken om er een uap-ac neer te hangen van ubiquiti
en dan opgesteld als acc point

is dit slim om te doen of zeggen jullie ik zou het zo doen

ubiquiti lijkt me de beste oplossing kwa semi pro oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Ubiquiti is prima apparatuur en dit is een prima oplossing...maar met 2 Netgear switches (zoals in het oorspronkelijk plan) heb je ook een prima oplossing.

Maar een prima aanvang voor een ubnt systeem. Een Tough Swith en Ubiquiti UAP-AC aansluiten middels POE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
goede morgen allen,

na veel denken en puzzelen

denk ik er bijna uit te zijn hoe ik mijn netwerk wil gaan aanleggen graag jullie mening hier over

inkomend signaal ziggo >
ubnt edgerouter 8 pro sfp >
3x accespoint ubnt ac lr
2x direkte lan pc en bewaking
2x switch netgear >
( of de 2x netgear vervangen door de ubnt tough switch 8 pro )

switch1 - 8 kanaals: in huis
tv
radio
homeplug
guest netwerk router

switch2 - 8 kanaals: werkplaats
pc
plc sturing

graag jullie mening over dit systeem
is het een slimme oplossing ?

het punt waar ik nu steeds tegen aan loop is dat regelmatig ergens internet wegvalt of geen wifi signaal is

de router momenteel een x8 van sitecom
deze heeft moeite om alles te verwerken door het netwerk heen. Waarschijnlijk te zwaar belast
valt ook regelmatig in storing ( soft reset nodig ) voor alles weer werkt
zoals iedereen hier wel begrijpt heb je geen zin in 1x in de week da stomme ding te moeten reseten

nu hoop ik er compleet mee klaar te zijn als het UBNT systeem er is en dat alles ook beter werkt en meer belasting aan kan vooral in het interne netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:13

lier

MikroTik nerd

Kan je uitleggen waarom je de long range versie van de accesspoints kiest?
Als je echt meer info over UBNT wil hebben dan is het de moeite waard om hier te kijken:
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 13:14

Garyu

WW

Waarom wil je een 300€ edge router neer gaan zetten voor een thuisnetwerkje, met allerlei functionaliteit die je niet nodig hebt? Je hebt hier toch helemaal geen 8xRJ45 + 2xSFP nodig?
Wil je zo nodig bij Ubiquity apparatuur blijven, dan lijkt me een EdgeRouter Lite meer dan genoeg. Heb je meer poorten nodig, dan zet je er grotere switch achter of zo.

[ Voor 46% gewijzigd door Garyu op 07-10-2015 11:28 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
oke welke setup kan ik dan het beste pakken

zit er gewoon mee dat mijn sitecom x8 het verkeer niet aan kan en daarom vaak uitvalt of storing veroorzaakt

zou dan een edge lite met daar achter 2 tough8 switches beter zijn ??
waardoor 1 lijn direct in de hoofd pc gaat ( mediacenter/server )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:02
En die powerline eruit gooien, (utptje aanleggen waar die nodig is)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

OK, even een nieuwe tekening, een beetje abstracter maar om het verhaal beter te begrijpen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ghlIm5zluBqFmu39kxWnOzsb/full.jpg

Welke componenten wil je nu gaan vervangen en waarom?

[ Voor 108% gewijzigd door Garyu op 13-10-2015 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

shure-fan schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 23:31:
En die powerline eruit gooien, (utptje aanleggen waar die nodig is)
Waar zie jij powerline? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
klopt inpincripe wil ik

de ubnt edge lite als router gebruiken met daar achter 2x switch van 8 ( ubnt tough switch )

vervolgens verder uitwaaieren

de powerline kan ik hellaas niet vervangen in het verhaal omdat het onmogelijk is om daar een vaste kabel te krijgen momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

rolandje92 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:35:
klopt inpincripe wil ik

de ubnt edge lite als router gebruiken met daar achter 2x switch van 8 ( ubnt tough switch )

vervolgens verder uitwaaieren

de powerline kan ik hellaas niet vervangen in het verhaal omdat het onmogelijk is om daar een vaste kabel te krijgen momenteel
Ik begrijp de keuze voor Ubiquity hardware niet echt voor deze setup (redelijk supersized en daarmee ook redelijk duur), maar in principe moet dat natuurlijk gewoon werken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik blijf erbij dat je gewoon die Ubee als router moet gebruiken.
Die kan prima die snelheid aan en anders door Ziggo laten vervangen door een andere.
Je betaalt daar tenslotte voor.

Verder kun je een of meerdere accesspoint aansluiten om een beter wifi dekking te krijgen.
Als accesspoint zou je de "Ubiquiti UniFi Access Point Long Range" kunnen nemen.

Powerline zijn ondingen. Neem een wifi bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Ben(V) schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:08:
Powerline zijn ondingen. Neem een wifi bridge.
Powerline en WiFi bridges hebben last van hetzelfde, het is beide shared medium. Het grote verschil is dat Powerline daadwerkelijk een draadje gebruikt en dat je dus (redelijk) zeker weet dat frames die op punt A verzonden worden ook op punt B aan gaan komen. Volgens mij heeft een WiFi bridge echt geen voordelen t.o.v. Powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wifi bridge is geen shared medium, dat is alleen als je zo'n bridge ook nog accesspoint laat zijn.

Poweline hebben last van storingen op het spannings rnet en zijn erg onbetrouwbaar, soms doen ze het helemaal niet, soms langzaam en soms heb je op de vreemdste momenten ineens een heel trage verbinding.
Verder zijn ze veel duurder en veel trager dan een goedkope wifi bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 10:57
rolandje92 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:47:
nou binnenkort gaan we beginnen

nu heb ik zelf zitten denken om een ubnt systeem aan te leggen

dus vanuit ubee modem naar x8 sitecom
dan vervolgens uitwaairen naar netgear switch en ubiquiti tough switch 8 pro

en dan de keuzen te maken om er een uap-ac neer te hangen van ubiquiti
en dan opgesteld als acc point

is dit slim om te doen of zeggen jullie ik zou het zo doen

ubiquiti lijkt me de beste oplossing kwa semi pro oplossingen
+1 voor Ubiquiti, al is hun AC outdoor variant wel erg prijzig.
Als je geen 2.4 GHz nodig hebt buiten zou je evt de Outdoor5 kunnen overwegen, scheelt je ruim de helft qua prijs en dat ding heeft op 802.11n 5 GHz een strakke performance. 145vs 470 euro.

pricewatch: Ubiquiti UniFi Outdoor 5 Managed Wireless-N Outdoor Access Point ...
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Outdoor
pricewatch: Ubiquiti UniFi Outdoor Managed Wireless-N Outdoor Access Point 2....

[ Voor 30% gewijzigd door andy88 op 13-10-2015 13:48 ]

Pagina: 1