game pc ~ €1850

Pagina: 1
Acties:

• Pretpakket
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-05 18:25

Pretpakket

Kies altijd voor het...

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik ga voor het eerst mijn eigen PC bouwen (voorheen altijd Aldi pc's gehad :P) en ben op zoek naar wat goed advies voor de PC die ik voor ogen had. Ik wist 2 weken geleden nog niks af van pc's bouwen dus ik hoop dat het wat zinnigs is geworden, ik ben vooral op guides afgegaan. Past alles een beetje bij elkaar?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Huis- tuin en keukenbezigheden lijken me bijgeleverde functies. Dingen als modelleren, foto/videobewerken doe ik nog niet aan, maar kunnen misschien nog komen. Future-proof is in elk geval belangrijk voor deze pc, vandaar ook wat breed qua ram, een grote ssd en enigszins overkill videokaart.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst niet meer dan 1850 excl verzenden. De pc wordt op z'n vroegst begin juli besteld, dus de videokaart zal nog wel iets in prijs dalen aangezien hij net nieuw is uitgekomen, maar onderstaande prijs is een aardige richtlijn en ik kan eventueel tot 1900 gaan als er echt verbeteringen mogelijk zijn.

Ik lees overal dat assembleren op spelen met lego lijkt, en daar hou ik wel van dus dat ga ik zelf wel uitvogelen. :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een Asus VG248QE aangeschaft (valt buiten het budget), deze gaat mee naar de nieuwe PC. De oude PC wordt verkocht dus verder gaat alles de deur uit.
Ik heb al een windows licentie.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle gebruikelijke componenten voor een game pc. Verder een toetsenbord+muis. Een speakersetje mag, maar ik krijg het niet echt binnen het budget zonder videokaart op te offeren en dat heb ik liever niet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel cpu + nvidia videokaart zou leuk zijn, maar als iemand andere goede suggesties heeft sta ik overal voor open. Ik heb weinig ervaringen met "slechte merken" maar ik hoor graag dingen die ik echt moet vermijden.

Een andere 980ti mag trouwens ook als er een betere te vinden is voor een goede prijs. MSI is geen vereiste.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Ik heb meestal een headset op, dus geluid komt niet zo heel krap. Een beetje hitte is ook geen probleem, de kast komt op een bureau te staan en kan dus voldoende koelen.
  • Ik heb graag iets moois om naar te kijken, dus ik zou graag de kast wat optutten met wat ledjes (blauw/groen), heeft iemand hier wat tips voor? Koop je dan losse LED-stripjes of van die fans met ledjes erin gebouwd zoals in onderstaande lijst icm een case met redelijk wat ruimte voor fans? Ik kom in sommige topics plaatjes tegen van erg mooi verlichte pc's en krijg altijd wel een heel apart gevoel van binnen, meer lampjes = meer beter :)
  • Over de i7; ik wil graag star citizen gaan spelen als dit uitkomt / in beta gaat. Er wordt een i7 aangeraden voor de hogere settings, maar het schijnt voor de meeste games overkill te zijn en ik heb geen idee in hoeverre dit echt nuttig is, ik heb het verder ook nog niet gespeeld. Ik kan weinig duidelijke info vinden, is er toevallig iemand aanwezig die zich in het spel verdiept/het speelt? Ik wil liever niet volgend jaar met een bottleneck zitten.
Ga je overklokken?
Ik denk niet dat het aanvankelijk nodig is, maar ik wil me er later wel in gaan verdiepen dus de optie behoud ik graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 345,50€ 345,50
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 116,95€ 116,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 819,-€ 819,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Zalman Z11 Plus€ 65,-€ 65,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 38,-€ 38,-
3Enermax T.B.Apollish UCTA12N-BL, 120mm€ 9,99€ 29,97
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo€ 38,66€ 38,66
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 52,95€ 105,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,20€ 12,20
1Seasonic M12II Evo 620W€ 76,95€ 76,95
1Crucial BX100 500GB€ 170,95€ 170,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.891,58

Alvast bedankt voor de hulp! d:)b

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 10:30
Niks op aan te merken, al zou je met een Nvidia kaart de 520W PSU kunnen oppakken, behalve als je later nog SLI wilt(dan moet je 650W+ hebben) scheelt maar twee tientjes dus het maakt niet zoveel uit wou het alleen even opmerken.

De i7 is een mooie keuze maar als je voor gamen gaat en je wilt overklokken zou je ipv van de i7 kunnen halen de i5 nemen en hem zelf overklokken naar 4.0(Daar gaat wat tijd inzitten).

Met het overgebleven geld zou je dan een waterblok kunnen halen voor je CPU overclock.

De Mugen 4 PCGH is een stille editie, als dat belangrijk is zou ik hem aanraden, anders zou ik voor een andere koeler gaan(En als je mijn advies gebruikt een waterblok)

Je krijgt met deze build niet het meeste "bang voor de buck" maar dat heb je sowieso niet in het high-end gaming segment.

[ Voor 84% gewijzigd door MrFax op 20-06-2015 01:46 ]

That's it, I'm done.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:36
Goeie topic start! Heldere uitleg bij de meeste onderdelen ook.

Ik volg je helemaal wat betreft je i7 cpu maar kan je helaas niet vertellen of deze het echt 'waard' is bij Citizens. Hopelijk een collega tweaker later wel.
Qua eventueel bottlenecken over een jaar: bedenk je wel dat het iig 120 euro bovenop een i5 is, dus je zou deze nu in je zak kunnen houden en dan over twee jaar een cpu upgrade kunnen doen. Weet vrijwel zeker dat je met de cpus van dan meer power hebt dan een i7 van nu (snap je wat ik bedoel?). Eigenlijk dus alleen een i7 kopen als je er nu direct wat aan zou hebben (evt. Citizens dus).

Overclocken zou ik lekker laten varen, zoveel schiet je daar tegenwoordig niet mee op (maar kost je wel zo'n 30e extra; steek dit in je cpu upgrade over twee jaar ;)?).

Waarom heb je 16GB RAM? Is alleen handig bij zeer stevige video editing, en voor jou dus overbodig? Bovendien kun je het altid later nog bijprikken.

GPU vind ik erg duur. Zelfde upgrade verhaal als voor de cpu eigenlijk. Ik zou het er nu niet aan uitgeven en zou gewoon een GTX 970 halen (a 380 piek). Draait nu alles prima op ultra. Over twee jaar verkoop je hem en haal je weer zo'n kaart. Goed mogelijk dat die kaart dan beter is dan je 980 Titan van nu.

Afhankelijk van de gpu kan ook je voeding wel 100W minder en zo'n 20e goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door JDillinger op 20-06-2015 01:45 ]

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 09:41
Voor de ledjes; pricewatch: NZXT Hue

Waarom heb je ervoor gekozen om 3 extra fans te nemen?

• Pretpakket

Pretpakket

Kies altijd voor het...

Topicstarter
De fans had ik genomen voor de ledjes, ik wist niet echt hoe je verlichting moest aanpakken. Maar dat hue kastje ziet er tof uit, even een video review gekeken en die zal ik zeker nemen d:)b kun je daar nog extra LED-stripjes bijnemen? In ieder geval de kast aangepast naar eentje met een mooiere window zonder meegeleverde verlichting aangezien dat nu toch geregeld is.

Het later upgraden van cpu/gpu klinkt misschien wel als een betere optie, ik heb een i7 nu nog niet echt nodig. Mocht er nog iemand voorbij komen met star citizen ervaring dan hoor ik daar graag over. De 980ti had ik meer genomen om hoge framerates te halen op ultra vanwege het 144hz scherm dat ik nu heb maar kan in principe ook later nog geüpgraded worden.

Het RAM wil ik wel graag houden, voor SC wordt sowieso al 12gb-16gb aangeraden dus ik kan het er net zo goed alvast inzetten, kan geen kwaad, en ik koop graag gelijk 2 identieke stokjes.

De Scythe koeler heb ik puur gekozen omdat alle stats in de guide wel redelijk in het midden zaten, maar een andere koeler (uit het guide lijstje of anders) mag ook als deze beter koelt, ik hoor graag suggesties. Waterkoeling heb ik totaal geen ervaring mee en lijkt me nogal veel gedoe als ik volgend jaar weer moet upgraden, dus dat laat ik even achterwege.
De voeding stel ik wel omlaag naar 520W.

Ik kom dan uit op:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 237,50€ 237,50
1EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW ACX 2.0€ 381,94€ 381,94
1NZXT S340 Zwart€ 72,95€ 72,95
1NZXT Hue€ 31,95€ 31,95
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo€ 39,95€ 39,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 60,48€ 60,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.341,27

Echter zal ik voor de nieuwe Skylake processors straks dan ook weer een nieuw moederbord moeten nemen geloof ik?

[ Voor 5% gewijzigd door Pretpakket op 20-06-2015 11:53 ]

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Klopt, die heeft ook een nieuw moederbord nodig. Wat ik echter niet snap is waarom je, als je zo'n budget hebt, je voor zo'n middelmatige muis en toetsenbord gaat. Kies dan meteen ook een goede gaming muis en een fijn toetsenbord. Vooral nu je voor de 970 gaat (wat indd veel slimmer is) en wat geld over hebt voor andere onderdelen.
Je kunt zo even de mediamarkt in of een andere winkel die muizen heeft om te kijken wat prettig in de hand ligt.
In mijn ogen kun je nog zo'n mooie/goede build hebben, maar als je na een dag al last krijgt van je pols omdat je een "middelmatige" muis hebt, dan is dat toch wel jammer.

• Pretpakket

Pretpakket

Kies altijd voor het...

Topicstarter
Daar valt inderdaad nog over na te denken, ik had wat moeite met het vinden van een mooi ogend verlicht toetsenbord <€100. Maar goed, dat zijn bijkomende zaken die nog aangepast kunnen worden, een speakersetje kan ik nu ook nog wel ernaast regelen. Als de build maar goed is ;)

• porro
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-05-2024
Ikzelf zou je de GTX 980 ti wél aanraden. Ik had een gelijkaardig budget en heb een Gigabyte GTX 980 ti G1 gekozen. Op 1080p zal een GTX 970 wel volstaan, maar ga je op 1440p 144hz spelen (zoals ik) of zelf 4k dan moet je gewoon een betere kaart hebben indien je op max settings wil spelen. De GTX 980 ti doet het zelfs beter dan de Titan X.

Ik krijg vaak de indruk dat mensen hier alleen maar comments geven met als doel het drukken van de prijs. Ik ben zelf iemand die enkel het beste wilt dus indien jij ook zo iemand bent, niet twijfelen.

Zoals gezegd is een i5 voldoende voor gaming, en overclocken is het ZEKER waard! Mijn vorige build (ik verkoop mijn pc's vaak al na een paar weken) had ook een 4690k en kon die gemakkelijk overclocken naar 4.6 GHz op 1,26 vCore, met de vCache op 4.5 GHz en het RAM op 2400 MHz CAS 10.
Mijn CPU-koeler was een Kraken X61 (nu weer) en kan die alleen maar aanraden.

Veel succes!

[ Voor 4% gewijzigd door porro op 20-06-2015 12:23 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
porro schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 12:18:

Op 1080p zal een GTX 970 wel volstaan
TS heeft ook een 1080p monitor......

• porro
Philpend schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 12:23:
[...]

TS heeft ook een 1080p monitor......
Ja maar een 144hz, mij ga je niet wijsmaken dat je met een GTX 970 144 FPS haalt op de nieuwste games op max settings, vergeet dat. Ook naar de toekomst toe ben je gewoon goed af met een 980 ti.

Versta me niet verkeerd, een GTX 970 geeft inderdaad the most bang for your buck. Maar de GTX 980 ti is gewoon zoooveel beter.

[ Voor 15% gewijzigd door porro op 20-06-2015 12:30 ]

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Als hij een 980 ti wil dan moet hij dat gewoon doen. En op 1440p is dat ook beter, maar ga niet denken dat je er ook prachtig mee op 4k kunt gaan spelen. En ik dacht dat je op een 144hz monitor echt niet constant 144fps moest halen? (Dacht dat ik dat ergens had gelezen..)

EDIT: Lees net dat je met een 144hz monitor toch wel hogere fps moet hebben om het "mooi" te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Zephrex op 20-06-2015 13:03 ]

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:07
Holy :P een FHD monitor en dan een 1080 monitor. Zelfs een reguliere 980 is overkill. Ja, als TS van plan is er drie monitoren aan te plakken dan kan een 980TI een goede koop zijn.. Eerst maar eens wat meer info van de TS voordat ie een 900 euro kostende GPU gaat aanschcaffen :p

• Pretpakket

Pretpakket

Kies altijd voor het...

Topicstarter
De asus blijft voorlopig, ik ben niet van plan om binnen 3 jaar naar 1440p/4k te gaan en tegen die tijd kan de gpu wel geüpgrade worden.

Overige schermen ben ik vergeten er bij te melden. Ik ben wel van plan om er nog een tweede, simpele monitor bij te nemen (60hz 1080p) voor simpele dingen als filmpjes kijken/wikis lezen. Verder loopt er nog een hdmi kabel naar m'n (eveneens 1080p) tv voor films/series, maar ik zit niet achter m'n pc als ik deze gebruik en er wordt dus niet tegelijkertijd gegamed en naar de tv gekeken, weet niet of dat als 3e scherm telt?

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Zephrex schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 12:58:

EDIT: Lees net dat je met een 144hz monitor toch wel hogere fps moet hebben om het "mooi" te houden.
Door de hogere refreshrate ziet een spel er ook op lagere framerates mooier/vloeiender uit dan op een 60Hz scherm. Voor een 144Hz scherm hoef je dus niet perse hele hoge framerates te hebben om er toch profijt van te hebben.

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:02

Nip

Wordt een hoop onzin gepraat hier. Voor dat scherm hoef je geen 144+ framerates te hebben. Pretpakket zal de komende paar jaar op een 1080p scherm spelen. Hij heeft het budget (€1800,-) voor zowel een i7 CPU als een 980ti GPU. Dan zou ik zeggen, doe dat. Het kan uiteraard goedkoper, voor 1300 euro heb je een PC die 10% langzamer is, maar goed dat is de hele grap met high end gaming. Heel veel duurder voor een beetje FPS gain.

Ik denk wel Pretpakket dat je gewoon de i7 en de 980ti moet nemen als je later Star Citizen op high/ultra wilt spelen. Daarnaast ben je mooi future proof.

Enige tip die ik zou geven is: spendeer een groter deel van je budget aan een case. Je originele behuizing van 60€ vind ik echt zonde van zo'n super PC. Ik zou absoluut de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart aanraden. Zéér stil, koel en ontzettend mooi.

[ Voor 9% gewijzigd door Nip op 20-06-2015 13:32 ]

• porro
Zephrex schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 12:58:
maar ga niet denken dat je er ook prachtig mee op 4k kunt gaan spelen
http://www.guru3d.com/art...gaming_soc_review,25.html
Nip schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 13:30:
Voor dat scherm hoef je geen 144+ framerates te hebben.
Dat zeg ik ook helemaal niet, maar als ik een 144hz scherm had (heb ik ook, de Asus Swift) dan zou ik toch streven naar een hoge framerate. Zeker als je shooters speelt is het verschil tussen 60 en 120 FPS duidelijk merkbaar (dat is althans mijn mening).
Nip schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 13:30:
Ik zou absoluut de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart aanraden. Zéér stil, koel en ontzettend mooi.
Ik raad dan weer deze aan: pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Window Zwart. Heeft de specs van een 200 euro+ case. Word erg geprezen op verschillende forums (of is het nu 'fora'? :/ ). Ik heb zelf de Luxe versie.

[ Voor 19% gewijzigd door porro op 20-06-2015 14:12 ]

• WouterL
Ik denk dat we een beetje offtopic geraken. Dat TS een budget heeft van 1800 euro wil nog niet zeggen dat het meerwaarde heeft voor TS. TS geeft aan de komende 3 jaar geen gebruik te maken van 4k/2k. Dan zou ik zeggen, neem lekker een GTX 970. Voor FHD heb je daar ruim genoeg aan. Over drie jaar kun je dan inderdaad wel weer kijken naar een nieuwe GPU. Dat overige geld kun je lekker ergens anders in steken. Ik vind het een beetje een absurde redenering ; TS heeft een budget van 1800 euro dus moet ie dat maar lekker doen? Ik denk dat we hier zijn om Pretpakket te adviseren, en niet om loos geld te laten uitgeven wat hij niet gaat merken in zijn game prestaties. (60 fps or 140 fps is simpelweg niet waar te nemen.)
my 2cents.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:36
Ik denk dat er nu wel genoeg info is voor TS en er een hoop open deuren ingetrapt worden. JA, een pc met de 980ti is beter, maar kost ook beduidend meer. Aan hem de keus of het budget echt op moet/mag/wil.
De meeste comments die je krijgt gaan niet over het drukken van het budget maar over het behalen van meeste bang-for-buck (grof rond het budget). Aangezien TS zegt dat hij hiervoor altijd prefab pc's had en zijn eerste eigen build is lijkt het me dan ook logisch dat de adviezen bang-for-buck zijn. Er staat inmiddels zoveel info in dit topic dat TS nu makkelijk zn keuze kan maken, ook als ie enkel voor de beste prestaties zou gaan.

Succes :)

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 01:39
Maar waarom zou je alles zo future proof willen hebben terwijl je ook de hele tijd wil updaten ? Je kan wel een dikke videokaart kopen om er vervolgens 6/7 jaar mee te doen. Maar de techniek staat niet stil en tegen die tijd heb je andere versies van Directx waarmee jouw videokaart niet competible is.

De i7 is eigenlijk overkill en je zult echt minimale frame gain krijgen. Een I5 voldoende en eigenlijk net zo future proof als de i7. Je kan wel blind staren naar vermogen maar ook de processor wereld staat niet stil en dingen zoals Cache, bussnelheid, efficiëntie enz gaan al jaren omhoog. over 4 jaar update en je oude processor op V&A dumpen is hierbij ook een optie.

Wat wel aan te merken is je mobo. Je wilt future proof maar binnen een paar jaar is DDR4 weer de standaard, als je dan nog wil bijblijven moet je weer een ander mobo kopen. Dus je moet jezelf afvragen of je DDR 3 voldoende vindt voor de komende 7/8 jaar of dat je echt het nieuwste van het nieuwste wil blijven gebruiken.

TIME TO UPGRADE !!!

• porro
Wouter lucassen schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:38:
Ik denk dat we een beetje offtopic geraken. Dat TS een budget heeft van 1800 euro wil nog niet zeggen dat het meerwaarde heeft voor TS. TS geeft aan de komende 3 jaar geen gebruik te maken van 4k/2k. Dan zou ik zeggen, neem lekker een GTX 970. Voor FHD heb je daar ruim genoeg aan. Over drie jaar kun je dan inderdaad wel weer kijken naar een nieuwe GPU. Dat overige geld kun je lekker ergens anders in steken. Ik vind het een beetje een absurde redenering ; TS heeft een budget van 1800 euro dus moet ie dat maar lekker doen? Ik denk dat we hier zijn om Pretpakket te adviseren, en niet om loos geld te laten uitgeven wat hij niet gaat merken in zijn game prestaties. (60 fps or 140 fps is simpelweg niet waar te nemen.)
my 2cents.
De GPU is juist de component die je prestaties het hardst beïnvloeden. Ik zou dus juist daar mijn geld insteken.

Jij hebt duidelijk nog nooit een shooter op 144 FPS gespeeld.

• WouterL
Een investering maken snap ik. Maar een videokaart kopen van 800+ euro, terwijl je over drie jaar net zo goed (mocht je wisselen van scherm) weer een GPU van 350 euro kan kopen die weer een stuk sneller is, en dan ALSNOG onder het budget van een 980 ti zitten is simpelweg waanzin. Dat is geen slimme investering. ;)

Mocht TS van mening zijn dat ie gewoon voor het aller snelste/beste wil gaan, ga dan vooral voor een 980 TI.

Ga alleen in ieder geval niet pleiten dat het een goede investering is...

Of jij het verschil ziet tussen 60 en 144 fps is denk ik persoonlijk. Ik zie het iig niet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door WouterL op 20-06-2015 15:58 ]

• Pretpakket

Pretpakket

Kies altijd voor het...

Topicstarter
Wat ik kon opmaken uit artikelen over DDR4 was dat het voor game pc's niet echt heel dringend is om dat zo snel mogelijk te nemen, dus daar maak ik me niet zo druk over. :)

De 980ti vond ik een mooie kaart waarmee ik sws star citizen zou kunnen killen (kuch bragging rights kuch :9), maar ik heb er nog even naar gekeken en ik denk dat een 970 wel even voldoende is. Hou ik ook nog wat geld over voor een mooie case en muis/tb.

Alleen voor de processor wil ik toch wel graag een tijdje klaar zijn, processor+mobo+evt ram vervangen is een beetje veel verloren future-proof-heid. Dan vraag ik me alleen af of ik nu een i7 zou nemen, of beter een maandje of 2 kan wachten op Skylake. Zitten daar mogelijk mooie verbeteringen in voor game prestaties?

• WouterL
Bijna alle CPU's, ook die i5 eerder gelinked, zullen geen bottleneck vormen in gaming :) Sterker nog, CPU's blijven heel lang geen bottleneck vormen voor gaming. Je zult kwa CPU niveau dus altijd voor een erg lange tijd goed zitten, of je nu voor een high end i5 of i7 gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 20-06-2015 17:22 ]

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11 20:23
porro schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:49:
De GPU is juist de component die je prestaties het hardst beïnvloeden. Ik zou dus juist daar mijn geld insteken.
Het gaat over de verhouding prijs/ratio. Dure videokaarten zijn allemaal leuk en aardig maar 100% meer betalen voor nog niet eens de helft meer performantie is te gek voor woorden als je niet het geld door venster en deuren wil gooien.

Ik persoonlijk raad mensen ook altijd aan om niet de duurste videokaart te nemen die er op de markt is en dat geld voor 2 jaar op te potten. Meestal volgt men die raad op en heb nog nooit klachten over die tactiek gehad.

Mensen die het negeren en dan toch voor het duurste gaan zijn 9/10 gevallen diegene die 2 jaar later dan zitten zagen dat het 400 euro kosten kaartje hun monster alle hoekjes van de kamer laat zien. Want dat is er uiteindelijk wat er gebeurd, altijd is dat zo.

Als je denkt dat een 900 euro kostende kaart voor 3 jaar alle games aan uw illustere 144fps gaat renderen, dan heb ik nog wat wonderolie dat ik je wil verkopen.

• porro
simplicidad schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:03:
[...]

Het gaat over de verhouding prijs/ratio. Dure videokaarten zijn allemaal leuk en aardig maar 100% meer betalen voor nog niet eens de helft meer performantie is te gek voor woorden als je niet het geld door venster en deuren wil gooien.

Ik persoonlijk raad mensen ook altijd aan om niet de duurste videokaart te nemen die er op de markt is en dat geld voor 2 jaar op te potten. Meestal volgt men die raad op en heb nog nooit klachten over die tactiek gehad.

Mensen die het negeren en dan toch voor het duurste gaan zijn 9/10 gevallen diegene die 2 jaar later dan zitten zagen dat het 400 euro kosten kaartje hun monster alle hoekjes van de kamer laat zien. Want dat is er uiteindelijk wat er gebeurd, altijd is dat zo.

Als je denkt dat een 900 euro kostende kaart voor 3 jaar alle games aan uw illustere 144fps gaat renderen, dan heb ik nog wat wonderolie dat ik je wil verkopen.
2 jaar later koop je toch gewoon het nieuwe monster?

Je mag de verkoop van je kaart op een tweedehandssite niet vergeten. Ofwel heb ik daar altijd geluk mee gehad, maar mijn 780 ti bijvoorbeeld heb ik na een jaar verkocht met 200 euro verlies (en die was snel weg!).
Dus 200 euro voor een jaar lang op het hoogste niveau te gamen.
Iemand met een budget van 2k+ (monitor meegerekend) is niet meteen iemand met financiële problemen denk ik dan. Of juist wel natuurlijk :)

Niet de duurste kaart, daar ben ik mee akkoord, maar dat is de Titan X. Die is gewoonweg overkill (voor het gros van de gamers uiteraard) met zijn 12GB vRAM. Maar ga je voor 1440p op ultra settings of streef je naar 120+ FPS, wat toch een groot deel van de gamers doet meen ik, dan is een GTX 970 gewoon onvoldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door porro op 20-06-2015 19:27 ]

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
advies voor de kast: met zo'n budget mag je echt wel wat meer uitgeven aan de kast, vooral als je 'future-proof' wilt zijn, A-kwaliteit kasten gaan iets van 10 jaar mee. ik kan de Phanteks Enthoo Pro aanraden, het enige nadeel is dat het raampje een beetje donker plastic is, waardoor de binnenkant iets minder goed te zien is.

de gpu is compleet je eigen keuze, eventueel kan je nog even wachten op benchmarks van de nieuwe R9 Fury kaarten, die gaan misschien de 980Ti wel helemaal kapot maken, voor een lagere prijs. daarnaast ziet de watercooling op die kaarten er gewoon gaaf uit. :P

de i7 is het niet waard, die extra clockspeed kan je ook verkrijgen door overclocken, daarnaast wordt hyperthreading bijna niet gebruikt in games. ga gewoon voor een i5-4590 of i5-4690k.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Die Zalman kast is in elk geval ruk, haal liever een Fractal Design Define R5.

Ik denk persoonlijk dat je al meer dan genoeg hebt aan een i5 4460 met een B85/H97 moederbord. Kan je makkelijk 80 euro mee besparen.

Die 980 Ti heeft overigens een net zo scheve prijs/prestatie verhouding als een GTX980, vergeet dat niet. Als je kijkt naar de verhouding tussen een 970 en een 980, is het wel duidelijk welke je wil hebben als je de prijs in je evaluatie meeneemt.

Mijn advies is dan ook om een GTX970 of een soortgelijke AMD kaart te halen, en niet mee te gaan in het advies van "je hebt het budget dus waarom niet" want op 1080p levert het niets op. Voor de prijs van een 980 Ti kan je bijna 3 keer een normale high-end kaart aanschaffen, en ik hoef je niet te vertellen dat je volgende 2 kaarten de 980 Ti dan als ontbijt hebben.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• porro
.ScorpionSquad schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:13:
Die 980 Ti heeft overigens een net zo scheve prijs/prestatie verhouding als een GTX980, vergeet dat niet. Als je kijkt naar de verhouding tussen een 970 en een 980, is het wel duidelijk welke je wil hebben als je de prijs in je evaluatie meeneemt.
Tussen de GTX 980 en de 970 is de 970 inderdaad de duidelijke winnaar aangezien die makkelijk kan worden overclocked naar de stock values van de 980.

Toegegeven, de 980 ti is duur, maar dan heb je ook wel wat.
De cijfers liegen er niet om:
"The GTX 980 Ti does typically deliver 20-30 percent better performance than the 980, 50-70 percent better performance than the 970 and an average of about 50% better performance than the R9 290X."

Voor 375 euro heb je bij azerty (excl. verzending) bijvoorbeeld de vaak gekozen GTX 970 G1 van Gigabyte. De GTX 980 kost momenteel 800 euro gemiddeld, maar dat kan nog zakken omdat het nu amper in stock is en met de releases van AMD... De 980 Ti kost dus laat ons zeggen dubbel zoveel, maar je krijgt dan ook dubbel zoveel performance.

Dat het overkill is voor 1080p, daar moet ik je gelijk in geven, mits we spreken over 60 fps.

• sjettepetJR.
porro schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:13:
Dat het overkill is voor 1080p, daar moet ik je gelijk in geven, mits we spreken over 60 fps.
dat is dus ook precies waarom de 980Ti niet aangeraden wordt! :/
ik ben het met je eens dat de 980Ti een fantastische kaart is, maar als de TS niet een nieuw scherm wilt aanschaffen, dan is er geen nut in de 980Ti.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

porro schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:13:
[...]

Tussen de GTX 980 en de 970 is de 970 inderdaad de duidelijke winnaar aangezien die makkelijk kan worden overclocked naar de stock values van de 980.

Toegegeven, de 980 ti is duur, maar dan heb je ook wel wat.
De cijfers liegen er niet om:
"The GTX 980 Ti does typically deliver 20-30 percent better performance than the 980, 50-70 percent better performance than the 970 and an average of about 50% better performance than the R9 290X."

Voor 375 euro heb je bij azerty (excl. verzending) bijvoorbeeld de vaak gekozen GTX 970 G1 van Gigabyte. De GTX 980 kost momenteel 800 euro gemiddeld, maar dat kan nog zakken omdat het nu amper in stock is en met de releases van AMD... De 980 Ti kost dus laat ons zeggen dubbel zoveel, maar je krijgt dan ook dubbel zoveel performance.

Graag een bron?

De 980 Ti kost meer dan dubbel zo veel momenteel, 800 vs 370. en 50-70%, mocht dat waar zijn, is niet dubbel zo veel performance, dan zou hij namelijk 100% meer performance bieden.
Overigens is hiet het verschil tussen de 970 en de 980 Ti sowieso overtrokken, uit deze waarden zou moeten blijken dat er een groter verschil tussen de 970 en de 980 zit dan daadwerkelijk het geval is.

Je verkijkt je ook op de hoeveelheid power die je nodig hebt voor 1080p @144Hz. Als je iets lagere AA en textures dan ultra accepteer haal je het ook al met een 970. Ik Kan zelf op ultra en 2× AA gamen op 1440p met een GTX970. Geen 60 fps, maar wel gewoon soepel speelbaar. 144Hz is bij lange na niet essentieel voor gamen en het is dus ook niet nodig om daar veel rekening te houden.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• sjettepetJR.
Ik moet zeggen dat je, als je zo'n budget hebt, ook wel een 1440p monitor kan aanschaffen, eventueel kan je dan de huidige monitor als secundair scherm gebruiken.

• porro
.ScorpionSquad schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:59:
[...]

Graag een bron?

De 980 Ti kost meer dan dubbel zo veel momenteel, 800 vs 370. en 50-70%, mocht dat waar zijn, is niet dubbel zo veel performance, dan zou hij namelijk 100% meer performance bieden.
Overigens is hiet het verschil tussen de 970 en de 980 Ti sowieso overtrokken, uit deze waarden zou moeten blijken dat er een groter verschil tussen de 970 en de 980 zit dan daadwerkelijk het geval is.

Je verkijkt je ook op de hoeveelheid power die je nodig hebt voor 1080p @144Hz. Als je iets lagere AA en textures dan ultra accepteer haal je het ook al met een 970. Ik Kan zelf op ultra en 2× AA gamen op 1440p met een GTX970. Geen 60 fps, maar wel gewoon soepel speelbaar. 144Hz is bij lange na niet essentieel voor gamen en het is dus ook niet nodig om daar veel rekening te houden.
http://www.pcgamer.com/nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/

Ja dat van die dubbele performance was misschien een verkeerde verwoording van mij.
En ja, met je settings te verlagen kan een 970 zelf 4k spelen, maar ik spreek altijd over max settings.
60 fps is toch wel minimum voor mij. En ik blijf het zeggen: zet 2 monitoren naast elkaar, één met 60 fps en één met 144 fps, speel een shooter en je zal duidelijk verschil zien.

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 10:30
Heb een beetje door de posts heen gescrolled, maar is 2 970's in SLI geen optie, daarmee ga je dus WEL weer in 4K mee kunnen gamen(30fps+)

That's it, I'm done.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Spelen met vuur kijkende naar het RAM debakel.

• sjettepetJR.
porro schreef op zondag 21 juni 2015 @ 01:36:
[...]

http://www.pcgamer.com/nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/

Ja dat van die dubbele performance was misschien een verkeerde verwoording van mij.
En ja, met je settings te verlagen kan een 970 zelf 4k spelen, maar ik spreek altijd over max settings.
60 fps is toch wel minimum voor mij. En ik blijf het zeggen: zet 2 monitoren naast elkaar, één met 60 fps en één met 144 fps, speel een shooter en je zal duidelijk verschil zien.
de TS heeft 1080p + 60fps en is daar tevreden mee, dus hij gaat voortaan geen nieuwe monitor aanschaffen. dus waarom zal hij dan een 980Ti kopen?

• Pretpakket

Pretpakket

Kies altijd voor het...

Topicstarter
Oké, ik heb me ook nog even in de randapparatuur/kast verdiept en zit nu hier met alles erop en eraan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 376,95€ 376,95
1Phanteks Enthoo Pro Window Zwart€ 95,-€ 95,-
1NZXT Hue€ 31,95€ 31,95
1Gigabyte Force K7 Stealth Gaming keyboard€ 38,50€ 38,50
1Logitech G300s€ 37,50€ 37,50
1Thrustmaster Y-250P€ 30,49€ 30,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.532,87
  • Zoals gezegd blijf ik voorlopig op 1080p dus een 980ti is nu inderdaad wat overkill. Ik hou het lekker bij de 970 met wat mooiere dingen ernaast, ik koop in de toekomst wel weer een nieuw kaartje. Bestellen komt pas over een weekje of 2 dus misschien dat die AMD benchmarks er nog tussen komen, als het wat moois is denk ik daar nog even over na.
  • De i7 toch maar gehouden omdat het kan, hoef ik me daar in elk geval nooit zorgen over te maken.
  • De Phanteks leek me de beste kast van wat er genoemd werd en iets veel mooiers kan ik niet echt vinden in de pricewatch, hij heeft in ieder geval een window dus ik ben tevreden.
  • Ik ken een mannetje met verstand van speakers dus wat wordt geregeld.
  • Overclocken wil ik graag open houden, even iets om mee te spelen. :)
Al met al lijkt het me nu wel mooie handel voor een prima prijs. Er werd gezegd dat een andere processorkoeler misschien handig was, iemand nog suggesties of kan dit er wel mee door?

• sjettepetJR.
Pretpakket schreef op zondag 21 juni 2015 @ 11:42:
Oké, ik heb me ook nog even in de randapparatuur/kast verdiept en zit nu hier met alles erop en eraan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 376,95€ 376,95
1NZXT Hue€ 31,95€ 31,95
1Gigabyte Force K7 Stealth Gaming keyboard€ 38,50€ 38,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.532,87
  • Zoals gezegd blijf ik voorlopig op 1080p dus een 980ti is nu inderdaad wat overkill. Ik hou het lekker bij de 970 met wat mooiere dingen ernaast, ik koop in de toekomst wel weer een nieuw kaartje. Bestellen komt pas over een weekje of 2 dus misschien dat die AMD benchmarks er nog tussen komen, als het wat moois is denk ik daar nog even over na.
  • De i7 toch maar gehouden omdat het kan, hoef ik me daar in elk geval nooit zorgen over te maken.
  • De Phanteks leek me de beste kast van wat er genoemd werd en iets veel mooiers kan ik niet echt vinden in de pricewatch, hij heeft in ieder geval een window dus ik ben tevreden.
  • Ik ken een mannetje met verstand van speakers dus wat wordt geregeld.
  • Overclocken wil ik graag open houden, even iets om mee te spelen. :)
Al met al lijkt het me nu wel mooie handel voor een prima prijs. Er werd gezegd dat een andere processorkoeler misschien handig was, iemand nog suggesties of kan dit er wel mee door?
prima build, als jij die i7 wilt, moet je het gewoon doen, het budget is er immers.
de processor-koeler die je nu hebt uitgekozen is de stillere versie, deze is stiller (duh!), maar koelt net iets minder goed. dit is prima voor de standaard Clockspeed, maar als je gaat overclocken raad ik aan de normale versie te nemen.
eventueel kan je ook voor een All-in-one waterkoeler gaan, op idle iets minder stil, maar op load wel weer wat stiller, daarnaast ziet het er gewoon gaaf uit! het gaat je dan wel iets meer kosten.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Is een weekje wachten voor de Fury benchmarks niet interessant? De eerste prognoses zijn dat die rond de 980TI prestaties komt, maar wel een stuk goedkoper!

• Pretpakket

Pretpakket

Kies altijd voor het...

Topicstarter
Pretpakket schreef op zondag 21 juni 2015 @ 11:42:
Bestellen komt pas over een weekje of 2 dus misschien dat die AMD benchmarks er nog tussen komen, als het wat moois is denk ik daar nog even over na.
;)

Waterkoeling is iets over de top denk ik, maar de koeler zal ik aanpassen, ik neem dan de http://tweakers.net/pricewatch/378347/thermalright-true-spirit-140-power.html. Past toch makkelijk in de kast :) thanks voor de opheldering.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MrFax schreef op zondag 21 juni 2015 @ 02:18:
Heb een beetje door de posts heen gescrolled, maar is 2 970's in SLI geen optie, daarmee ga je dus WEL weer in 4K mee kunnen gamen(30fps+)
Dat lijkt me een slecht idee nu de 980 Ti er is. Lang niet alle spellen schalen goed met SLI, soms wordt het er zelfs slechter van, en microstutter blijf je er ook vaak mee houden. Naast herrie en warmte in je kast. Ik vraag me zelfs af of je uberhaupt wel benchmarks kan vinden waarin games beter draaien op 2x970 dan op 1x980Ti...

• porro
sjettepetJR. schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:40:
[...]

de TS heeft 1080p + 60fps en is daar tevreden mee, dus hij gaat voortaan geen nieuwe monitor aanschaffen. dus waarom zal hij dan een 980Ti kopen?
TS heeft een 1080p 144hz monitor. Een 970 zal hem nooit 100+ fps geven, eerder rond de 60 inderdaad (nieuwe games, ultra settings). Dan had hij evengoed een goedkopere monitor kunnen nemen als hij niet boven de 60 fps zal kunnen gaan.

Of een IPS-monitor, dan had hij veel mooiere kleuren gehad, betere kijkhoeken enz. Doorgaans word een TN-paneel genomen omdat het meer hz heeft vergeleken met IPS-panelen die meestal 60hz hebben, maar dan boet je in op andere vlakken. Als hij toch op 60 fps zal zitten was dit een slechte keuze dus als je het mij vraagt.

[ Voor 36% gewijzigd door porro op 21-06-2015 14:59 ]

• sjettepetJR.
porro schreef op zondag 21 juni 2015 @ 14:51:
[...]

TS heeft een 1080p 144hz monitor. Een 970 zal hem nooit 100+ fps geven, eerder rond de 60 inderdaad (nieuwe games, ultra settings). Dan had hij evengoed een goedkopere monitor kunnen nemen als hij niet boven de 60 fps zal kunnen gaan.

Of een IPS-monitor, dan had hij veel mooiere kleuren gehad, betere kijkhoeken enz. Doorgaans word een TN-paneel genomen omdat het meer hz heeft vergeleken met IPS-panelen die meestal 60hz hebben, maar dan boet je in op andere vlakken. Als hij toch op 60 fps zal zitten was dit een slechte keuze dus als je het mij vraagt.
ik dacht dat de TS een 60Hz paneel had, maar als het 144Hz is heb je zeker gelijk, dan is het gek om niet voor de 144fps te streven.
maar zoals eerder gezegd; wacht op de benchmarks van de R9 Fury(X), deze kaart haalt (volgens AMD) '54fps Ultra 4k' in Farcry 4.

• Pretpakket

Pretpakket

Kies altijd voor het...

Topicstarter
Aight, na wat onvoorziene uitgaven ga ik toch maar voor de i5 met evt wat overklok erop :)
Ik zit nu op onderstaande build, denk dat ik er voor mij wel genoeg prestatie uit kan halen. Zijn er nog dingen over het hoofd gezien (compatibiliteit/dingen die écht beter moeten) voordat ik 'm bestel?
Negeer de 16gb ram, ga ik nodig hebben voor star citizen. GPU zal eventueel dan geüpgrade worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 238,95€ 238,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 117,90€ 117,90
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 366,95€ 366,95
1NZXT Hue€ 31,95€ 31,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 44,10€ 44,10
1Gigabyte Force K7 Stealth Gaming keyboard€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 111,95€ 111,95