Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MELKpak
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Eigenlijk post ik nooit meer hier, want ik kan alles vinden. Maar nu voel ik mij genoodzaakt een post te maken, want ik heb het overzicht niet meer.

Ik zoek advies!

Ik wil upgraden naar een beter beeldscherm. Ik werk voornamelijk in Photoshop, maar mijn computer staat bij mijn bed, dus het leek mij een fijn idee om een 27" te nemen en die aan een mount te zetten, zodat ik hem kan bijdraaien. Omdat ik veel grafisch werk verzet wil ik mijn huidige plug & play 90 graden draaien en met twee schermen werken. Tevens gebruik ik een Macbook Pro voor als mobiele werkplek, dus het zou ERG fijn zijn als ik deze makkelijk aan mijn beeldscherm kan koppelen, al is dit geen vereiste.

MAAR! Mijn videokaart is erg oud en ik merk dat deze soms hapert en eigenlijk zijn beste tijd wel gehad heeft. Hij heeft het een goede 7 jaar volgehouden volgens, dus je hoort mij zeker niet klagen! Mijn probleem is echter dat ik geen idee heb wat voor videokaart ik nodig heb. Op internet lees ik dat een goede videokaart zeker de prestaties van photoshop kan boosten, maar ik wilde eigenlijk niet meer dan 80 euro uitgeven als het niet nodig is en het geld in een goede monitor stoppen. Maar heb ik voor een dergelijke 27" om bijvoorbeeld HD films op te kijken niet alsnog een goede videokaart nodig?

Dus samengevat twee vragen:
1. Wat zou een geschikte monitor zijn voor mijn set-up en mijn wensen?
2. Heb ik een nieuwe grafische kaart nodig? Waarschijnlijk wel, dus wat voor kaart is geschikt voor mijn set-up en wensen (Grafische toepassingen, HD Films en dual monitor 19" & 27" set-up).

Wat is je budget?
1. Voor een monitor weet ik dat niet zeker. Ik zie dat goede 27" niet heel goedkoop zijn, maar op 200.- wilde ik wel richten.
2. Voor een grafische kaart echt max 80.- Als er echt merkbaar verschil in prestaties zit wil ik tot 120.- gaan, maar ik gok dat dat niet hoeft.

Mijn Huidige Set-up
  • Intel Core i5 4670
  • 16 GB Ram DDR3
  • 3 SSD's & 1 HDD
  • NVIDEA GTX285
  • Gigabyte z87-HD3
  • Samsung Syncmaster 24" & Acer Plug & Play 19"
Als ik onvolledig ben geweest, laat het mij dan vooral weten dan geef ik extra informatie!
Vragen zal ik ook beantwoorden en alvast hartstikke bedankt voor jullie tijd :D

[ Voor 6% gewijzigd door MELKpak op 19-06-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je kunt zelfs beide schermen gewoon aan je moederbord koppelen en de igp van de i5 gebruiken, dat is voor het simpelweg beeld geven en flims kijken voldoende (dan kun je die energievreter eruit halen).
Mocht je daarna toch meer performance in photoshop willen kun je alsnog een videokaartje toevoegen, afhankelijk van welke dingen je allemaal doet.

Als scherm moet je in ieder geval iets nemen zonder TN paneel, met een paar ingangen zodat je de mogelijkheid hebt om de macbook en pc tegelijk aangesloten te hebben.
Specifiek voor films zou je naar een 29 inch 21:9 scherm kunnen kijken.
http://tweakers.net/categ...P4gRgjnqo7f-r5val2FELztR4

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 19-06-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MELKpak schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:51:
...Ik werk voornamelijk in Photoshop ... Omdat ik veel grafisch werk verzet...
Is dit ook echt werk of alleen maar een hobby? Gezien het budget voor het scherm hoop ik alleen hobby...
Op internet lees ik dat een goede videokaart zeker de prestaties van photoshop kan boosten.
Dat hangt heel erg af van de functies die je gebruikt. Sommige functies hebben heel veel aan een snelle GPU, andere functies doen er helemaal niets mee.
Wat is je budget?
1. Voor een monitor weet ik dat niet zeker. Ik zie dat goede 27" niet heel goedkoop zijn, maar op 200.- wilde ik wel richten.
€200 is al extreem goedkoop voor een monitor voor Photoshop. Enige dat ik kan bedenken voor dat geld is de BenQ EW2740L Zwart. Die maakt gebruik van een AU Optronics AMVA paneel, wat erg leuke panelen zijn. Het scherm zelf wordt door PRAD (één van de beste reviewsites voor beeldschermen) met een "goed" beoordeeld en als ik die review bekijk is het inderdaad ook wel een scherm dat voor Photoshop nog vrij aardig is.

Voor €60 meer heb je een iiyama X2783HSU-B1 Zwart. Ook daar zit een AU Optronics AMVA paneel in en ook dat scherm wordt door PRAD met een "goed" beoordeeld (review is van XB2783HSU, maar enige verschil is de voet).

Maar zoals gezegd is dit heel erg weinig voor een scherm voor Photoshop. Een serieuze amateur koopt al Dell Ultrasharp U2413, Asus PA249Q of zelfs een Eizo ColorEdge CS240. Een semi-pro / pro zit al snel aan een Eizo ColorEdge CX271.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MELKpak
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Hoi Kid Jansen,

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik klus een beetje bij als vormgever en webdesigner en doe daarnaast veel retoucheerwerk. Mijn budget is zo laag omdat mijn voorkeur uitgaat naar een upgrade van mijn laptop en omdat ik zelf minder waarde hecht aan mijn scherm. Maar gezien je reactie is dat misschien niet zo slim? Ik weet niet of ik het waard vind om 700.- in een Dell Ultrashapr27" te pompen, terwijl ik dus ook nog andere upgrade nodig heb.

Heb je wellicht een nuttig artikel voor mij waar ik mij kan inlezen over waarom je nou precies een goede monitor nodig hebt? Dan kan ik beter een keuze maken denk ik. Want raad je eerder aan om voor een voor photoshop geschikte 24" te gaan, die je in je reactie aanraad, of voor een goedkopere 27" te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MELKpak schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:22:
Ik klus een beetje bij als vormgever en webdesigner en doe daarnaast veel retoucheerwerk. Mijn budget is zo laag omdat mijn voorkeur uitgaat naar een upgrade van mijn laptop en omdat ik zelf minder waarde hecht aan mijn scherm.
Als je het professioneel doet kan je dat eigenlijk niet maken. Dan moet je echt zorgen dat je een goed scherm heb dat ook recent is gekalibreerd (dus niet alleen maar fabriekskalibratie).
Heb je wellicht een nuttig artikel voor mij waar ik mij kan inlezen over waarom je nou precies een goede monitor nodig hebt? Dan kan ik beter een keuze maken denk ik.
Ik zou zo snel niet een artikel weten waarin dat goed wordt uitgelegd. Er is ook niet één reden om voor een scherm als de Eizo ColorEdge CS240 te gaan, het zijn er meerdere, waaronder:
  • Hardwarematige kalibratie met uitgebreide instelmogelijkheden voor o.a. witbalans en gamma
  • Actieve uniformiteitscorrectie
  • Wide gamut (groot kleurbereik heeft vooral veel meerwaarde bij soft proofing)
  • standaard 5 jaar garantie
Ik heb het momenteel te druk om alle uitleg die ik hierover heb geschreven bij elkaar te zoeken, maar ik leg het één en ander uit in:

monitor voor grafisch werk: confused
M'n reacties op Eizo introduceert ColorEdge CS270-monitor met 16bits look-up table
productreview: AOC Professional Q2770PQU Zwart review door Kid Jansen
productreview: Eizo ColorEdge CG277-BK Zwart review door Kid Jansen
Want raad je eerder aan om voor een voor photoshop geschikte 24" te gaan, die je in je reactie aanraad, of voor een goedkopere 27" te gaan?
Eén van die 24" schermen.