Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spontaan een anders netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-11 16:03
Beste mede-Tweakers,

Ik had vanochtend zo'n raar probleem. Zo raar zelfs dat ik niet zeker wist of ik het hier moest plaatsen of niet maar goed als volgt:

Vanochtend zette ik mijn computer aan en kreeg ik eenmaal opgestart een melding dat ik in netwerk 2 zat met de vraag of dit een openbaar, zakelijk of thuisnetwerk is, we kennen dat scherm allemaal wel. Als verbaasd dat ik was klikte ik op thuis netwerk en checkte ik gelijk even waarom hij mij deze vraag stelde.

Echter nadat ik de browser had opgestart leek het netwerk enorm traag. Zo traag zelfs dat een simpele site zoals Google al behoorlijke moeite had te laden. Toevallig had ik gister een NAS aangesloten en geconfigureerd en begon ik mij af te vragen of deze, zeker omdat ik deze niet in mijn lokale netwerk zag staan, roet in het eten gooide. Wel zag ik wat andere rare gedeelde mappen welke ik nog nooit eerder op mijn netwerk had gezien. Dit bleken allemaal back ups te zijn en eenmaal geopend kwam ik erachter dat deze van mijn buren waren.

Goed, ik snapte er niet veel van maar wou wel graag een oplossing hebben. Het eerste wat ik maar wou proberen is mijn router resetten maar dit zonder resultaat. Nog steeds bevond ik mij op onbekend terrein, het leek zelfs zo dat de verbinding niet eens was weggevallen. Daarna had ik alle kabels uit mijn switch getrokken en weer terug geplaatst wat wel leek te werken. Ik zat weer op mijn eigen netwerk en kon mijn NAS weer zien en de browser werkte ook wel op de normale snelheid.

Nu is mijn vraag. Heeft er iemand enig idee hoe ik zomaar op een anders netwerk heb kunnen zitten??

Ik heb alle andere systemen in mijn netwerk bekeken en deze waren ook allemaal op mijn netwerk aangesloten.
ook was Ik aan het bedenken dat de routers met elkaar waren verbonden en ik zo een internet verbinding van de buren kreeg. Wat me nogal sterk leek aangezien mijn router dat nog nooit heeft gedaan. Nadat ik even op bezoek was geweest bij de buren om dit redelijk bizarre verhaal neer te leggen leek ook hij voor een raadsel te staan. Wel scheen het netwerk gereset te zijn geweest maar dit was vorige week gedaan.

Hoe? wat? Waarom?

(Windows 7 computer. Mijn computer zit aangesloten op de router via een 2 switches. Alleen bedraad er is geen draadloze aansluiting aanwezig.)

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Netwerk dmv powerline aangesloten toevallig ?

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:27
Aangezien je nu alles hebt gereset kun je waarschijnlijk niets meer hierover terugvinden.
Je had namelijk het DHCP tabel kunnen nakijken van je DHCP server (waarschijnlijk je router) en zien welke apparaten er op dat moment en/of de laatste periode op jouw netwerk zaten.

Wel vreemd om te horen dat jij toegang hebt/had tot gedeelde mappen van je buren, klinkt nu namelijk als een studentenhuis waar het eea door elkaar heen is gepatched. Mogelijk hebben DHCP servers tegen elkaar geschreeuwd en die van jouw heeft "verloren" (lees: gestopt en de andere server zn gang laten gaan) vandaar dat je melding krijgt dat je een ander netwerk hebt.

Maargoed, schets je netwerk even uit want het is nu alsnog gissen.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Er moet een verbinding tussen die twee routers geweest zijn. En aangezien je het vast wel geweten zou hebben als er een netwerkkabeltje vanaf jouw router naar de buren had gelegen, moet het iets anders zijn. Het enige dat bij mij op komt en dat het een beetje zou kunnen verklaren is een set powerline adapters, maar die horen gepaired te zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Septimamus
Ik kwam er nu achter dat mijn zus geheel toevallig vanwege een VPN netwerk voor haar werk een Powerline heeft aangesloten. Erg fijn, maar goed. Wellicht dat deze contact heeft gemaakt want toen ik het netwerk had gereset kan zij ook geen verbinding meer maken met de VPN. En als enige nog wel met het netwerk van de buren. Ik denk dat daar het probleem heeft gezeten.

Nog steeds erg apart maar in ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!

[ Voor 10% gewijzigd door Septimamus op 19-06-2015 13:46 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe je een powerline nodig hebt voor een VPN naar je werk is me even een raadsel, maar mooi dat de oorzaak voor de netwerkverwarring tussen jou en je buren gevonden is.

Mooi spul dat powerline. De een krijg het binnen de eigen woning niet eens stabiel, de ander heeft spontaan een netwerk met de buren (dit is alles behalve het eerste topic van deze strekking) :P

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 19-06-2015 13:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Septimamus
Haar baas had die powerline geiinstalleerd omdat het wifi bereik niet goed genoeg was en naar eigen zeggen daarom geen verbinding kon maken met de vpn. Hatelijk als mensen zomaar allemaal spul in je netwerk installeren en zeker omdat hij mijn verbinding eruit had getrokken. Ben al bezig met een beter alternatief. Een alternatief die geen spontane verbindingen maakt bij buurt bewoners

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Septimamus schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:17:
Haar baas had die powerline geiinstalleerd omdat het wifi bereik niet goed genoeg was en naar eigen zeggen daarom geen verbinding kon maken met de vpn. Hatelijk als mensen zomaar allemaal spul in je netwerk installeren en zeker omdat hij mijn verbinding eruit had getrokken.
Rekening opsturen voor het corrigeren van zijn puinhoop. Tenzij je toestemming hebt (en dan nog alleen als je echt iets van netwerken afweet), blijf je met je tengels uit andermans netwerken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 07:40
Haar baas had dat bij jullie thuis geïnstalleerd?? Die baas heeft nogal wat invloed bij jullie thuis.

Wilt u de bestanden van uw buren inzien? Bel Baas Beun voor het beter netwerkgefreubel. :o

[ Voor 14% gewijzigd door Gadgeteer op 19-06-2015 17:11 ]

• Septimamus
Ja ik was er alles behalve blij mee. Mijn zus is niet echt thuis in het netwerk en heeft hem min of meer zijn gang laten gaan. Als de netwerkbeheerder bij mij thuis kunnen jullie wel indenken hoe ik mer hierover voelde.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11 20:27

Ravefiend

Carpe diem!

Op korte tijd ben je al de tweede die hierover bericht:
Netwerk via stopcontact geeft toegang tot netwerk ander.
Pagina: 1