Gisteravond kwam ik thuis na een dag werken en wilde even Dumpert kijken op mijn laptop. Helaas was mijn internet erg traag, dus ging ik op onderzoek uit. Eerst moest ik het IP adres van de (losse) router vinden. Deze fungeert als Switch/accespoint. Op de router van Ziggo opende ik de DHCP table en zag een veel te lange lijst met IP-adressen. Ik ben ze afgegaan (het is een Cisco router die alleen MAC en IP laat zien). Op een gegeven moment tijdens het afgaan opent het login scherm van een Synology van ene Bertje2. Erg vreemd en ik verdacht bertje2 ervan dat hij ons WIFI netwerk misbruikte. Een paar IPadressen later kwam ik op een ASUS repeater (die ik ook niet heb). Op de repeater zag ik wel de SSID die ik ook in mijn WIFI lijst zag.
Tijd om te gaan onderzoeken. Ik koppelde mijn losse router/wifi los en sloot mijn laptop direct op de Cisco aan. Nog steeds had ik toegang. Ik ging bedenken wat er afgelopen dagen veranderd was en dat was het aansluiten van een powerline (ooit uit een IBOOD box gehaald). Dit was de boosdoener. Deze verbond blijkbaar met een powerline van één van mijn buren.
Nu is de vraag: Hoe kan dit? Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt?
Voor nu heb ik 2 opties
1. De buren tappen onze stroom af (Dat lijkt me onwaarschijnlijk)
2. De beveiliging van de meterkast is minder dan de doos omschrijft.
Tijd om te gaan onderzoeken. Ik koppelde mijn losse router/wifi los en sloot mijn laptop direct op de Cisco aan. Nog steeds had ik toegang. Ik ging bedenken wat er afgelopen dagen veranderd was en dat was het aansluiten van een powerline (ooit uit een IBOOD box gehaald). Dit was de boosdoener. Deze verbond blijkbaar met een powerline van één van mijn buren.
Nu is de vraag: Hoe kan dit? Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt?
Voor nu heb ik 2 opties
1. De buren tappen onze stroom af (Dat lijkt me onwaarschijnlijk)
2. De beveiliging van de meterkast is minder dan de doos omschrijft.
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2015 09:26 . Reden: juiste naam ]