Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netwerk via stopcontact geeft toegang tot netwerk ander.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond kwam ik thuis na een dag werken en wilde even Dumpert kijken op mijn laptop. Helaas was mijn internet erg traag, dus ging ik op onderzoek uit. Eerst moest ik het IP adres van de (losse) router vinden. Deze fungeert als Switch/accespoint. Op de router van Ziggo opende ik de DHCP table en zag een veel te lange lijst met IP-adressen. Ik ben ze afgegaan (het is een Cisco router die alleen MAC en IP laat zien). Op een gegeven moment tijdens het afgaan opent het login scherm van een Synology van ene Bertje2. Erg vreemd en ik verdacht bertje2 ervan dat hij ons WIFI netwerk misbruikte. Een paar IPadressen later kwam ik op een ASUS repeater (die ik ook niet heb). Op de repeater zag ik wel de SSID die ik ook in mijn WIFI lijst zag.
Tijd om te gaan onderzoeken. Ik koppelde mijn losse router/wifi los en sloot mijn laptop direct op de Cisco aan. Nog steeds had ik toegang. Ik ging bedenken wat er afgelopen dagen veranderd was en dat was het aansluiten van een powerline (ooit uit een IBOOD box gehaald). Dit was de boosdoener. Deze verbond blijkbaar met een powerline van één van mijn buren.

Nu is de vraag: Hoe kan dit? Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt?

Voor nu heb ik 2 opties

1. De buren tappen onze stroom af (Dat lijkt me onwaarschijnlijk)
2. De beveiliging van de meterkast is minder dan de doos omschrijft.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2015 09:26 . Reden: juiste naam ]

Verwijderd

Ik neem aan dat je het over powerlines hebt? Je kan je powerlines beveiligen door op allebei de apparaten een knop in te drukken (zal vast in de handleiding staan).

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 10:39
Ik weet niet welke powerlines je hebt, maar je moet inderdaad even op nieuw verbinding maken. Je kan ook het powerline netwerk naam aanpassen naar iets unieks (hangt af van het merk), dat zou voldoende moeten zijn.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:25:
Ik neem aan dat je het over powerlines hebt? Je kan je powerlines beveiligen door op allebei de apparaten een knop in te drukken (zal vast in de handleiding staan).
Dat klopt, maar het gaat mij er meer op dat het signaal niet stopt bij de meterkast. Terwijl de handleiding dit wel schrijft.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Het is natuurlijk niet zo dat je meterkast als een soort magische powerline blocker werkt. Uiteindelijk komen al die kabels gewoon samen, dus het is prima mogelijk dat je verbinding maakt met het powerline netwerk van je buren, zij het wat langzamer. Precies zoals je omschrijft.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
SeatRider schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:29:
Het is natuurlijk niet zo dat je meterkast als een soort magische powerline blocker werkt. Uiteindelijk komen al die kabels gewoon samen, dus het is prima mogelijk dat je verbinding maakt met het powerline netwerk van je buren, zij het wat langzamer. Precies zoals je omschrijft.
Je hebt gelijk. Had beter eerst kunnen Googlen. Excuus.

Ik was altijd in de veronderstelling dat het daar wel stopte.

Mede door dat dit (vroeger) op de doos stond en dit soort artikelen
Al uw gegevens op het stroomnet zetten, lijkt vragen om problemen. In de praktijk valt het mee. Door de manier waarop uw huiselijke stroomnet is aangesloten op het publieke stroomnet hoeft u niet bang te zijn dat uw gegevens ook zomaar bij de buren op het stroomnet zitten. Het signaal wordt geblokkeerd door de meterkast en belandt dus niet bij uw buren. De verdeelkast, het elektrisch schakelsysteem in de meterkast waar bijvoorbeeld ook de aardlekschakelaar zit, bevatten filters die signalen zoals van powerline-apparatuur stoppen en dus binnen uw huiselijk net houden. Uitzonderingen op deze regel zijn er wel, net als bij de babyfoon. Hierdoor kunt u HomePlug ook gebruiken om internet te delen met uw buurman.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Grapjassen. Ik heb nog nooit een signaalfilter gezien in een meterkast hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Het is ook altijd wat met dat powerline spul, de ene keer heb je nog problemen terwijl beide plugs op dezelfde groep zitten en een andere keer ontvang je het signaal van je buren, dwars door de groepenkast heen 8)7

Zal waarschijnlijk een wat ouder setje zijn? Ik dacht dat die plugs tegenwoordig aan elkaar gekoppeld moesten worden en het dus niet meer mogelijk is om netwerk van je buren te ontvangen.

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:12
ThinkPadd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:26:

Zal waarschijnlijk een wat ouder setje zijn? Ik dacht dat die plugs tegenwoordig aan elkaar gekoppeld moesten worden en het dus niet meer mogelijk is om netwerk van je buren te ontvangen.
Sommige setjes zijn by default gewoon ingesteld op een netwerk naam als: "homelplugav" (weet de exacte naam niet) als die van de buren daar dan ook op staan krijg je dus dit soort ellende :')
Pagina: 1