Opgelicht bij marktplaats.

Pagina: 1
Acties:
  • 6.821 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Voor het eerst in mijn leven ben ik opgelicht. Zondag een G27 stuur besteld bij een particulier en ding werd nooit geleverd. 130 euro. Gisteren aangifte gedaan met internet meldpunt. Kan ik nog meer doen?

Ik heb zijn iban nr. Is een ing rekening. Verder voornaam en letters van bankrekening. Zal wel via een tussenpersoon oid gaan.

Wss zijn die namen fake.

Bestaat er nog een kans dat ik wat terug zie van het geld? Wss niet denk ik? Nog geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In How to - Help! Ik ben opgelicht op V&A! staan de nodige tips die ook algemeen bruikbaar zijn (een paar dingen zijn Tweakers V&A specifiek).

Na 4 dagen al roepen dat je bent opgelicht lijkt me persoonlijk een tikkeltje voorbarig, wat geeft je dat idee? Welke afspraken zijn er gemaakt?

Als je op zondag de overeenkomst hebt gesloten en het geld hebt overgemaakt dan is dat op z'n vroegst maandag bij die ander. Dan moet ie dat wellicht nog checken en dan de boel nog versturen. Ik zou het knap gevonden hebben als het überhaupt vandaag geleverd zou kunnen zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check ook even http://www.opgeletopinternet.nl - ze hebben daar (net als wij hier) ook tips voor veilig handelen. Zij verzamelen gedupeerden van overal en hebben een stappenplan.

In realiteit zijn er echter meer gevallen waar je niets meer ziet dan wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Orion84 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:25:
In How to - Help! Ik ben opgelicht op V&A! staan de nodige tips die ook algemeen bruikbaar zijn (een paar dingen zijn Tweakers V&A specifiek).

Na 4 dagen al roepen dat je bent opgelicht lijkt me persoonlijk een tikkeltje voorbarig, wat geeft je dat idee? Welke afspraken zijn er gemaakt?

Als je op zondag de overeenkomst hebt gesloten en het geld hebt overgemaakt dan is dat op z'n vroegst maandag bij die ander. Dan moet ie dat wellicht nog checken en dan de boel nog versturen. Ik zou het knap gevonden hebben als het überhaupt vandaag geleverd zou kunnen zijn.
Geen reactie, maandag mail van marktplaats dat er fraude was. Iban is bekend bij politie als oplichter

Ohja maandag mailde hij dat hij met dhl verstuurd is. Ik heb woensdag DHl gebeld en er komt geen pakket aan, sinds ma avond 0 reactie

[ Voor 7% gewijzigd door Tennisbal op 18-06-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, ok, dat maakt het (helaas) een vrij helder verhaal dan ja.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:13
Idd kleine kans, maar het feit dat er blijkbaar al aanzienlijk wat klachten bekend zijn heb je kans dat het dit keer wel opgepakt door politie. Maar dan heb je het ook niet binnen een paar weken, of zelfs een jaar, terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
henri86 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:58:
Idd kleine kans, maar het feit dat er blijkbaar al aanzienlijk wat klachten bekend zijn heb je kans dat het dit keer wel opgepakt door politie. Maar dan heb je het ook niet binnen een paar weken, of zelfs een jaar, terug...
*knip* ik bestel na mijn vakantie een nieuw stuur en beschouw dit geld als verloren...

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 19-06-2015 10:57 . Reden: laten we het een beetje serieus houden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Laatst online: 23:13
Tennisbal schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:26:
[...]

ik bestel na mijn vakantie een nieuw stuur en beschouw dit geld als verloren...
Misschien heb je geluk en is het niet zo'n slimme oplichter... qua naam en rek.nr. e.d. waardoor het een eenvoudige case is bij voldoende meldingen.
Maar ik zou het idd als verloren beschouwen, en dan heb je met wat geluk een meevallertje straks :)

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 19-06-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
henri86 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 19:03:
[...]

Misschien heb je geluk en is het niet zo'n slimme oplichter... qua naam en rek.nr. e.d. waardoor het een eenvoudige case is bij voldoende meldingen.
Maar ik zou het idd als verloren beschouwen, en dan heb je met wat geluk een meevallertje straks :)
Hij zal toch niet zo dom zijn een normale ing rekening te gebruiken? Ik kreeg net een mail van marktplaats dat zij een aangifte bij politie hebben doorgezet. Meerdere mensen zijn opgelicht.

Ik heb een achternaam op ing rekening en iban rekening plus een voornaam (wss fake)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 23:20
Blijft een bagger systeem dat hele MP - alleen al de hoeveelheid nep reacties en 0,0 waarborging voor beide partijen.

Heb wel het e.e.a. verkocht, maar eigenlijk is het niet van deze tijd dat alles op goed vertrouwen gebaseerd moet zijn.
Enige houvast is hoeveel jaar op MP iemand lid is, maar dat is ook maar minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Mosterd na de maaltijd, maar altijd eerst IBAN checken voordat je überhaupt overmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 20:53

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Bovenstaande is volgens mij al genoeg verteld. Zelf jaren terug ook na jaren handelen voor het eerst de boot ingegaan. Toendertijd had deze adverteerder nog veel meer advertenties en liep het topic met oplichtingen op 10+ pagina's. Allemaal netjes aangifte gedaan maar nooit meer wat van gehoord. Blijkbaar is er niets van deze meneer/mevrouw te vinden.

Ik leef inmiddels bij deze regels via MP;
Zelf kopen = ophalen/zien
Zelf verkopen = wat de koper maar wil.

Ik betaal hier (tweakers) liever net wat meer maar dan weet ik vrijwel zeker dat het aankomt :)

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:47
Mu.siQ schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 05:45:
Bovenstaande is volgens mij al genoeg verteld. Zelf jaren terug ook na jaren handelen voor het eerst de boot ingegaan. Toendertijd had deze adverteerder nog veel meer advertenties en liep het topic met oplichtingen op 10+ pagina's. Allemaal netjes aangifte gedaan maar nooit meer wat van gehoord. Blijkbaar is er niets van deze meneer/mevrouw te vinden.

Ik betaal hier (tweakers) liever net wat meer maar dan weet ik vrijwel zeker dat het aankomt :)
Inderdaad tweakers is zeker veel veilig handelen. Hier nog geen problemen gehad.
Meestal als ik wat op marktplaats vind kijk ik eerst of het hier ook staat.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
GerGio schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 06:28:
[...]

Inderdaad tweakers is zeker veel veilig handelen. Hier nog geen problemen gehad.
Altijd waakzaam zijn, ook hier op Tweakers zijn oplichters te vinden. Gelukkig niet zoveel als op MP, V&A is uiteraard ook niet zo groot, maar ook hier gebeurd het zeker... helaas. Het is bij handelen op het internet gewoon altijd verstandig om waakzaam te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
MicGlou schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 06:48:
[...]

Altijd waakzaam zijn, ook hier op Tweakers zijn oplichters te vinden. Gelukkig niet zoveel als op MP, V&A is uiteraard ook niet zo groot, maar ook hier gebeurd het zeker... helaas. Het is bij handelen op het internet gewoon altijd verstandig om waakzaam te zijn.
Dat klopt maar meestal zeggen de beoordelingen een hoop. Ik pas me meestal aan. Nieuwe mensen of mensen met weinig beoordelingen handel ik anders mee dan mensen met 40 goede reviews.

Ik snap trouwens niet dat er zo weinig tegen oplichting op marktplaats gedaan wordt. Je zou zeggen dat er vrij makkelijk achter te komen is wie de bankrekening bezit, vooral voor politie. Zet er een team van 5 man op en je bespaart een hoop mensen een hoop elende

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-10 08:55
Amen to that! Dit is ook precies hoe ik het doe. Dan kost het me maar aan ritje naar lutjebroek, maar heb ik wel gegarandeerd het product.

@ TS. Wel flink balen man! Succes!

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 17:11

Smurf

Detri

Ik zoek zelf altijd alleen in het gebied waar ik voor woon-werk toch al kom. Dit kan heel makkelijk via de kijk-in-uw-wijk kaart. Boven deze kaart kan je een zoekopdracht ingeven. Daarna is het een kwestie van uitzoomen en alle adds in het betreffende gebied langsgaan.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ook dat hanteer ik nu, nadat ik 3 weken terug 127 euro lichter ben gemaakt via MP :')

Aangifte gedaan bij de Politie (online) 1 dag erna een bericht van MP dat er meerdere berichten zijn geweest en dat de advertentie en de user verwijderd zijn. Het geld ga ik nooit meer terug zien.

Naïef als ik was, had ik nog vertrouwen tot een zeker hoogte in mijn mede mens. Nu niet meer :') dure maar wijze les

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Ik ben jaren terug ook een keer geflest voor 150 euro. Oplichter is toen veroordeeld tot in ieder geval terugbetalen, maar nooit geen cent gezien.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeboos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07-2022
Ik heb ook heel wat op MP gekocht door het zelf op te halen maar ook door op te laten sturen. Bij verzending vraag ik altijd alle gegevens van de verkoper, dus ook adres, telefoonnummer enz enz. Vervolgens gooi ik alles in de google machine. Daardoor heb ik één keer een oplichting kunnen besparen omdat het adres op een forum van oplichting gemeld was. Verder altijd alles netjes gehad.

Ik gebruik wel eens een trucje door eerst te doen voorkomen dat ik het product wil ophalen. Als dan de boot wordt afgehouden, weet ik voldoende en blaas ik de koop af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Tsja, ooit opgelicht door een Belg voor 150 gulden.
Zelf opgespoord via IP adres: Universiteit van Gent, daar gegevens van de student gekregen, aangifte, bleek een bekende na een tijd.
Na een jaar werd ik opgeroepen om te getuigen, in de rechtbank van Antwerpen...

Gelukkig was ik niet verplicht om daarheen te gaan.
Want zoals men in Belgie zei, een kale kei kan je niet villen.

Dus zelfs al vind je hem en komt hij voor, dan is de kans op geld klein.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:54
Ik heb voor mij zelf een aantal regels bij het handelen via MP:
1. altijd checken op referentie/bankrekening nummer etc en mijn onderbuik gevoel qua reacties per mail. super aanbiedingen/prijzen reageer ik niet op.
2. Indien positief bedragen tot 40 euro maak ik over, indien niet positief altijd ophalen
3. Boven 40 euro altijd zelf ophalen.

Gaat tot nu toe altijd goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Bestaan er geen tussenpartijen? Dus dat verkoper eea opstuurt naar een bedrijf waar ik dan geld naar overmaak en dat bij succes eea verstuurd/overgemaakt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeboos
  • Laatst online: 29-07-2022
Tennisbal schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:46:
Bestaan er geen tussenpartijen? Dus dat verkoper eea opstuurt naar een bedrijf waar ik dan geld naar overmaak en dat bij succes eea verstuurd/overgemaakt wordt?
Het beste alternatief daarvoor is paypall.

Juist de intermediair services zijn vaak oplichters. :-(

[ Voor 8% gewijzigd door ozeboos op 19-06-2015 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tennisbal schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:46:
PayPal en creditcard maatschappijen werken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:57
Blijft rommel, marktplaats, maar aangezien er in Nederland geen andere (grote) particuliere handelssite is heb je vaak geen keus. Ben 1 keer met 350 euro het schip in gegaan. Product nooit geleverd. Aangifte gedaan. Niks. Ik had net zo goed geen aangifte kunnen doen. Heb nog wel eens gedacht om 1 cent over te maken met als mededeling "ik weet waar je woont en wil me geld terug anders kom ik het halen" oid erbij.

Deze persoon was dus al 9 plus jaren actief op Marktplaats. Dan zou je toch zeggen dat het meer vertrouwen wekt. Niet dus! Er wordt gewoon gehandeld in Marktplaats accounts! Je wordt verneukt waar je bij staat. Eigenlijk is Marktplaats zo lek als een mandje..... zonder bodem.

Ben veel meer te spreken over eBay (Paypal) wat toch een betere kopersbescherming heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door rimave op 19-06-2015 09:55 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJHH93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:28
Een tijd geleden zocht ik Project Cars voor de PS4 op Marktplaats. Ik deed een bod en kreeg direct een mail dat het geaccepteerd was en dat ik ook kon betalen via Paypal want dat kwam hem beter uit. Ik had er direct een vreemd gevoel bij en toen ik reageerde dat ik verkeerd had gekeken en eigenlijk de PC versie bedoelde had hij die natuurlijk ook want zijn broer verkocht die. Toen vroeg ik om een PS3 versie en die had hij ook, die bestaat niet eens :+ . Dag later kreeg ik een mail van Marktplaats dat het om een oplichter ging.

Het blijft natuurlijk altijd oppassen maar ik doe 10 x liever zaken op Vraag & Aanbod..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Koop en verkoop zo nu en dan ook via MK.
Het blijft een weddenschap met wie je te maken hebt.

Zie graag een beoordelings systeem a la eBay zodat je een idee hebt met wie je zaken doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:57
Nu breekt m'n klomp! Heb nog even gechecked via de site van de politie op die oplichter zijn IBAN nummer. Niet te vinden! Dus, de politie is ook niet meer je beste vriend schijnbaar....

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerGio schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 06:28:
[...]

Van de ene kant fijn dat het zo voelt, want we willen ook een veilig platform. Aan de andere kant zie ik wat er in ieder geval aan pogingen gedaan wordt en helaas dat er zo nu en dan ook gedupeerden zijn. Ik wil sowieso aanraden *atlijd* waakzaam te zijn, en de beste bescherming is jezelf beschermen.

Niet voor niets bieden mensen ophalen aan terwijl ze een adres in een uithoek opgeven. Niet voor niets zeggen ze dat het helaas al verkocht is om even laten te melden dat het andere afgeketst is. Niet voor niets vragen ze om een e-mailadres zodat een paypal betaallink gestuurd kan worden onder de claim en illusie dat het beschermd is.

Wat dat betreft schiet Paypal zich ook in de voet met de brede campagnes dat ze veiligheid bieden. Oplichters maken daar nu juist gebruik van de uitzonderingen omdat iedereen de beschermning in het hoofd zit.

Ik zie liever niet dat mensen dat gevoel van veiligheid op Tweakers te veel krijgen. Hoe veiliger men zich voelt, hoe meer er voor een oplichter te halen is, hoe meer het de moeite waard is om er veel werk in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 21:12
Ik ben enkele jaren geleden ook eens opgelicht via Marktplaats. Ook via opgelichtopinternet.nl alles opgegeven en aangifte bij de politie gedaan. Ik heb helaas van de politie en Marktplaats helemaal niets meer gehoord.

Ik weiger nu dan ook om zaken te doen via Marktplaats tenzij het echt niet anders kan. Spullen haal ik altijd op en doe alleen zaken met mensen die +2 jaar op Marktplaats actief zijn.

Ook belachelijk dat Marktplaats nog geen moderatie-systeem heeft. Ik ben bang dat je helaas je verlies moet nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rimave schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:52:
Heb nog wel eens gedacht om 1 cent over te maken met als mededeling "ik weet waar je woont en wil me geld terug anders kom ik het halen" oid erbij.
Wedden dat de politie dan ineens wel binnen een x aantal uur actie weet te ondernemen. Vandaal had bij mij een ruit gesloopt en is vervolgens als ik de politie mag geloven dronken achter het stuur gegaan die dag waarbij diegene nog meer heeft gesloopt. Ze hadden de gegevens van die persoon en naar wat ik vermoed zelfs te pakken. Nooit een berichtje of cent teruggehad. Gotta love het rechtssysteem in NL <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:48:
[...]

PayPal en creditcard maatschappijen werken zo.
PayPal en CC werkt helemaal niet als een volwaardige escrow.

Het product gaat immers rechtstreeks van verkoper naar koper en het geld wordt dus ook niet in bewaring gehouden tot het product daadwerkelijk gearriveerd is. Het enige is dat zowel paypal als CC vaak een soort kopersbescherming bieden, waarbij je een dispuut kan registreren en indien dat wordt goedgekeurd je je geld terugkrijgt.

Maar dat is meer een soort verzekering, dan een daadwerkelijke escrow dienst. Paypal en CC zullen wellicht proberen het geld ook terug te halen bij de verkoper, maar anders wordt het gewoon vergoed uit de marge die op de betalingen zit. En zeker bij Paypal moet je niet al te veel verwachten van die bescherming, ik heb hier op het forum al genoeg voorbeelden langs zien komen waarbij het toch buiten de bescherming bleek te vallen (het werkt geloof ik vooral goed bij eBay transacties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben een keer opgelicht door een Belg. Ik had zijn adres dus toen ik toevallig in België was ben ik daar eens langsgereden. Zijn vrouw deed open en ik heb mijn verhaal gedaan. Vervolgens werd die vrouw woest op haar man en heeft hem gedwongen mij direct mijn geld terug te geven! :D

Zoals anderen al zeiden, wat je ook online koopt van een particulier, altijd zelf ophalen. Voorkomt veel problemen.

Wel goed dat TS aangifte heeft gedaan. Als die oplichter ooit gepakt wordt dan is er nog best kans dat je alsnog (een deel van) je geld terugkrijgt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 23:29

MsG

Forumzwerver

Opgepleurd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 03:49:
Mosterd na de maaltijd, maar altijd eerst IBAN checken voordat je überhaupt overmaakt.
Vaak duurt het een hele poos voordat iemand zo'n negatieve aantekening krijgt, maar het is sowieso wel een goede tip. Zelf echter meermaals opgelicht waarbij ze helemaal geen aantekening hadden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als ik iets verkoop dan haalt de klant het op en betaalt hij cash. Ik controleer het geld ter plekke en ik laat in de advertentie al weten dat de garantie tot de deur is.

Een paar keer van die lolbroeken gehad die ineens vonden dat het product toch kapot was, en dat ze geld terug wilden :') Of van die mensen die in super gebrekkig Nederlands weten te melden dat ze het geld graag via een of andere dienst willen overmaken :')

Iets kopen via Marktplaats doe ik niet. En als ik dat zou doen dan zou ik het ook alleen maar willen ophalen bij de verkoper thuis. Ik wil een naam, gezicht en woonplaats zien. Liefst ook op de deur. Als meneer Achmed voor huisnummer 4 staat in Straatnaamhier dan kan ik in ieder geval even kijken of zijn naam op de deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Ik baal best wel. Bij Tweakers v&a gaat het altijd perfect. reviews etc zijn ideaal en posthistory checken gaat goed. Nooit problemen gehad en best veel gekocht. Bij marktplaats heel weinig gekocht de afgelopen jaren, misschien 2e keer dit en gelijk een oplichter.

De mail die ik van die dude kreeg was taaltechnisch erg sterk, beleefd en kwam erg betrouwbaar over. Waardeloos :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:03:
[...]

Van de ene kant fijn dat het zo voelt, want we willen ook een veilig platform. Aan de andere kant zie ik wat er in ieder geval aan pogingen gedaan wordt en helaas dat er zo nu en dan ook gedupeerden zijn. Ik wil sowieso aanraden *atlijd* waakzaam te zijn, en de beste bescherming is jezelf beschermen.
Dit dus.
Heb via Marktplaats veel verkocht/gekocht, lette hierbij altijd heel goed op (juist door de reputatie van MP) en ben er nooit opgelicht.

Op V&A ben ik daarentegen jaren geleden wel een keer 'opgelicht'. Heb wel iets toegestuurd gekregen, maar dat was verre van compleet, dit stond niet in de advertentie vermeld en ik geloof ook niet, dat de verkoper dat niet wist, zoals hij beweerde. En nee, dat was niet iemand met een goedkope iPhone op Terschelling ;), maar gewoon iemand uit het midden van het land, die al 'n jaar of drie lid was en al vier prima feedbacks had. Maar door geldgebrek of andere omstandigheden kunnen mensen soms veranderen, zeker wanneer ze nog jong zijn. Nu pluis ik dus hier ook de hele historie van iemand na, voordat ik iets koop/verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:03:
[...]

Ik zie liever niet dat mensen dat gevoel van veiligheid op Tweakers te veel krijgen. Hoe veiliger men zich voelt, hoe meer er voor een oplichter te halen is, hoe meer het de moeite waard is om er veel werk in te steken.
Ik vind het systeem van elkaar beoordelen voor iets goed werken. Je weet wat je aan iemand hebt. Daarnaast ben je iets meer waakzaam met mensen die minder goede beoordelingen hebben. Het kan altijd gebeuren. Ik ben ook redelijk waakzaam als het gaat om zaken kopen zowel hier als op marktplaats.

Ik heb graag wel dat mensen zich veilig voelen. Het zou zo moeten zijn dat oplichters zich hier niet veilig voelen. Omdat ze weten dat er toch wel wat mee gedaan wordt als ze iemand oplichten. Ik heb graag vertrouwen in de mens. Dat vind ik een pluspunt aan tweakers. Mensen zijn eerlijk. Ze geven mensen gratis advies over wat te kopen voor een laptop of een desktop. Ze denken mee. Zo'n gemeenschap moet je zien te behouden

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:16

Daniel36

vernieuwde formule

Het is zonder twijfel erg lullig als je opgelicht bent, zonder meer hoor.
Maar zeggen MP is een zootje en ik koop er alleen als het niet anders kan begrijp ik niet goed.
Je kiest er zelf voor iets op MP te kopen en het te laten opsturen toch?
Dat is dan dus een (relatief) klein risico dat je neemt.

Ik ben eens voor een achterbumper van een auto vanuit Friesland naar Den Bosch gereden om daar te constateren dat het toch niet helemaal de juiste was.
Dieselgeld dus kwijt, helaas maar dat was dus het risico.

Overigens koop ik niets op MP zonder het eerst geprobeerd te hebben.
Eenmaal vanaf gezien wegens nette lui en alles zag er prima uit: bij thuiskomst receiver dus defect.
Weer wat geleerd dus :(
Laat ik ff in het midden of hoe mogelijk onderweg kapot is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fewzr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 11:44
ozeboos schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:47:
[...]

Het beste alternatief daarvoor is paypall.

Juist de intermediair services zijn vaak oplichters. :-(
Escrow zou een perfect systeem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:50

-d-

Orion84 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:52:
[...]

PayPal en CC werkt helemaal niet als een volwaardige escrow.

Het product gaat immers rechtstreeks van verkoper naar koper en het geld wordt dus ook niet in bewaring gehouden tot het product daadwerkelijk gearriveerd is.
Doet Paypal (in ieder geval via eBay) nu wel voor zendingen naar de VS.
Via eBay iets verkocht aan Amerikaan, opgestuurd - daarna tracking nummer ingevuld in eBay account. Geld stond pending in mijn Paypal account. Na levering (door USPS) kwam het automatisch beschikbaar.

[ Voor 0% gewijzigd door -d- op 19-06-2015 17:47 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:39

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ook hier tijdje geleden voor 23 euro opgelicht via MP. Verkoper was zo dom om zijn eigen rekening en emailadres door te geven. Avondje research en ik wist zijn naam, adres, bedrijfsnaam (zzp'er) en dat zijn vriendinnetje ("me vrouwtje") onverwacht zwanger was en zo nog wat persoonlijke details. En hij dat toch wel spannend vond.
Handig om je halve leven op facebook te plaatsen 8)7

Paar mailtjes naar zijn zakelijke mail gestuurd, 0 reactie.

Politie, MP en ING geinformeerd. Alles netjes bevestigd gekregen, toen werd het stil...
Na een tijdje email:

Meneer xxxxxxxxxxx,

Uit bankafschriften van de verkoper blijkt dat hij u het aankoopbedrag ad € 23 ,= voor het door u gekochte, betaalde, maar niet geleverde product , op xxxxxxxxxxx heeft teruggestort.
Ik verzoek u daarom vriendelijk, omdat er nu geen sprake meer is van een strafbaar feit, de aangifte in te trekken.

Met vriendelijke groet,

Landelijk Meldpunt Internetoplichting

Vreemd, erg vreemd vond ik dat.
Toch maar gedaan, was al blij dat ik "me" centjes terug had.

Ben benieuwd of ik bij mijn volgende bankkraak ook zo behandeld wordt, nadat ik betrapt wordt en het geld netjes terug geef. Er is toch geen sprake meer van strafbare feiten?

Edit: email ingeplakt

[ Voor 18% gewijzigd door Joepla op 19-06-2015 18:05 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banix
  • Laatst online: 09-10 15:47
Ook gehad met een iPhone 5. Was gevallen maar had absoluut geen waterschade volgend de verkoper. Ook niet openen geweest. Na het openen bleek het ding verzopen, miste er kabeltjes en ontbrak de camera!!!

Via Google cache de advertentie teruggevonden. Daar kon ik klikken op kijk bij andere advertenties van deze verkoper, daar stond een hele andere naam (een iPhone reparatiebedrijf). Bedrijf gebeld en de naam van de persoon aan wie het geld was overgemaakt was daar werkzaam. Die oplichter had stom genoeg het Mp-account van z'n werk gebruikt. Z'n baas heeft me even doorverbonden en ik kon meneer vragen waarom hij al ruim een week niet meer reageerde. Dat jong schrok zich een ongeluk :-)

Uiteindelijk opgelost, maar ik koop dus ook niets boven de 50 euro meer met versturen.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 09:48

john43

Emmen

ach ik ben op tweakers opgelicht.
Het kan dus overal gebeuren dat je de verkeerde tegenkomt.
Aangifte gedaan, rek nr en naam was natuurlijk bij mij bekend.
Mod ingelicht en ook de interventie van de mod had geen succes.
Account van de eikel is verwijderd van tweakers.
Nooit meer wat gehoord, weg centen.
Inmiddels na weer wat kleine aan en verkopen hier het vertrouwen weer hersteld, het gezonde verstand blijft echter zeer waaks op deviant gedrag in mailverkeer etc

Groet, John woonplaats Emmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Tja mp of v&a altijd wakker blijven, zo heb ik na opsturen onder rembours al 2x de door mij verkochte producten terug ontvangen, nooit opgehaald door kopers.

Jammer maar via mp verkoop ik nooit niets meer, zelfs geen auto.
Zelden zoveel onzin reacties op een advertentie gehad.

EBay heeft wat dat betreft zijn zaakjes heel veel beter voor elkaar.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 17:59:
Ook hier tijdje geleden voor 23 euro opgelicht via MP. Verkoper was zo dom om zijn eigen rekening en emailadres door te geven. Avondje research en ik wist zijn naam, adres, bedrijfsnaam (zzp'er) en dat zijn vriendinnetje ("me vrouwtje") onverwacht zwanger was en zo nog wat persoonlijke details. En hij dat toch wel spannend vond.
Handig om je halve leven op facebook te plaatsen 8)7

Paar mailtjes naar zijn zakelijke mail gestuurd, 0 reactie.

Politie, MP en ING geinformeerd. Alles netjes bevestigd gekregen, toen werd het stil...
Na een tijdje email:

Meneer xxxxxxxxxxx,

Uit bankafschriften van de verkoper blijkt dat hij u het aankoopbedrag ad € 23 ,= voor het door u gekochte, betaalde, maar niet geleverde product , op xxxxxxxxxxx heeft teruggestort.
Ik verzoek u daarom vriendelijk, omdat er nu geen sprake meer is van een strafbaar feit, de aangifte in te trekken.

Met vriendelijke groet,

Landelijk Meldpunt Internetoplichting

Vreemd, erg vreemd vond ik dat.
Toch maar gedaan, was al blij dat ik "me" centjes terug had.

Ben benieuwd of ik bij mijn volgende bankkraak ook zo behandeld wordt, nadat ik betrapt wordt en het geld netjes terug geef. Er is toch geen sprake meer van strafbare feiten?

Edit: email ingeplakt
Idioot verzoek eigenlijk. De dief is geen dief meer omdat ie na het feit iets heeft teruggegeven? Wat een slap politiewerk he. Ik had het mooi niet ingetrokken, zelfs na dit "vriendelijk" verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bron
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-07 15:13
Het nadeel van Ebay is dan weer dat het kopers te veel beschermd.

Zo ken ik iemand die een perfecte Xbox one had verkocht, bij aankomst klaagde de ontvanger dat hij kapot was. Stuurde hij zijn eigen kapotte Xbox op met een heel ander serienummer.
En ook al toonde deze vriend dat aan bij Ebay en Paypal, alsnog kreeg de koper (de oplichter dus) gewoon zijn geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Bron schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 23:57:
Het nadeel van Ebay is dan weer dat het kopers te veel beschermd.

Zo ken ik iemand die een perfecte Xbox one had verkocht, bij aankomst klaagde de ontvanger dat hij kapot was. Stuurde hij zijn eigen kapotte Xbox op met een heel ander serienummer.
En ook al toonde deze vriend dat aan bij Ebay en Paypal, alsnog kreeg de koper (de oplichter dus) gewoon zijn geld terug.
Tuurlijk heeft eBay ook zijn nadelen, maar ik vind mp toch echt de gierput van vekopend Nederland.
Met alle respect voor de goedwillende eerlijke verkopers dan.

Vind ik dé stap uit het verleden van speurders.nl met zijn geverifieerde verkopers een betere houding als de mp tactiek.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tennisbal schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:03:
Ik baal best wel. Bij Tweakers v&a gaat het altijd perfect. reviews etc zijn ideaal en posthistory checken gaat goed. Nooit problemen gehad en best veel gekocht. Bij marktplaats heel weinig gekocht de afgelopen jaren, misschien 2e keer dit en gelijk een oplichter.

De mail die ik van die dude kreeg was taaltechnisch erg sterk, beleefd en kwam erg betrouwbaar over. Waardeloos :(
Je hebt maar 1 beoordeling vanwege aan/verkoop hier ;)

Hier kun je gegeven na laten kijken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Slechts een beoordeling wil in dit geval niets zeggen, hij heeft 't ook over gekocht en veel verkopers vinden 't niet nodig, een koper feedback te geven, omdat immers meestal de verkoper de oplichtende partij is.

[ Voor 27% gewijzigd door Marly op 20-06-2015 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, de TS weet intussen wat hij beter had kunnen doen, en het wordt nu een opsomtopic over MP en Ebay. Vandaar dat ik hier toch maar wat gratis ijzerwerk op hang :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.