USB ports werken niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abuzer
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 01:32
Enkele dagen geleden, ik deed niks bijzonders op mijn Dell Inspiron i5 laptop, stopte mijn oude muis er ineens mee. Ik dacht er niet aan dat het zomaar de USB-ports zou kunnen zijn. Maar helaas, het ligt wel aan de USB ports. Ik heb ondertussen al alle stappen die in dit topic worden genoemd ondernomen - op de hotfix en de systeemherstel na.

Iemand een oplossing? Ben ondertussen vrij radeloos aan het raken dus moral support ook altijd welkom ;)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe ben je beveiligd en is je systeem virusvrij?

Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
C:\Windows\system32\perfmon.exe
Klik op OK.
In de linker kolom open:
Prestaties\Gegevensverzamelaarsets\Systeem
klik met rechter muisknop op "System Diagnostics (Systeemdiagnose)"
Klik op "Starten" en wacht tot de diagnose voltooid is. (60 seconden)

Tijdens de diagnose of wanneer de diagnose voltooid is:
In de linker kolom open:
Prestaties\Rapporten\Systeem\System Diagnostics > klik op inhoud, daar kan je foutmeldingen zien van het rapport dat net is gemaakt.

In de 2de kolom vanaf links zie je nu een aantal blokken.
In het tweede blok van Boven zie je "Diagnostische resultaten" met meldingen.
In dit blok zie je Waarschuwingen waaronder Fout, Basissysteemcontroles en Prestaties.
Daaronder staan meer blokken met informatie.

En check het logboek:
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\eventvwr.msc"
Klik op OK.

Kijk daar eerst eens of je informatie kan vinden over de error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abuzer
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 01:32
Fout

Symptoom: Er is gerapporteerd dat de service een onverwachte foutcode heeft
Oorzaak: Eén of meer services zijn mislukt. De service is niet juist gestopt. Dit betekent dat de service is vastgelopen of dat een van de onderdelen is gestopt op een niet-ondersteunde manier.
Details: Service is afgesloten met een code die niet gelijk is aan 0 of 1077
Oplossing: Service opnieuw starten

Bij het logboek kwam er natuurlijk een hoop info bovendrijven, zoeken op 'USB' leverde één foutmelding op, die best wel eens het moment van falen kon zijn geweest.
Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-PnP
Datum: 10-6-2015 10:04:22
Gebeurtenis-id:219
Taakcategorie: (212)
Niveau: Waarschuwing
Trefwoorden:
Gebruiker: SYSTEM
Computer: Abuzer
Beschrijving:
The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device USB\VID_05C6&PID_6764\b4dc4c35.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-PnP" Guid="{9C205A39-1250-487D-ABD7-E831C6290539}" />
<EventID>219</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>3</Level>
<Task>212</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2015-06-10T08:04:22.939446500Z" />
<EventRecordID>56465</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8240" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Abuzer</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="DriverNameLength">30</Data>
<Data Name="DriverName">USB\VID_05C6&PID_6764\b4dc4c35</Data>
<Data Name="Status">3221226341</Data>
<Data Name="FailureNameLength">14</Data>
<Data Name="FailureName">\Driver\WudfRd</Data>
<Data Name="Version">0</Data>
</EventData>
</Event>

Goed, lastig natuurlijk wat het is. Beveiliging bestaat trouwens voornamelijk uit AVG, geen virussen behalve al jaren een hardnekkig trovigo virus (popped up in je nieuwe browser tabs)

Dadelijk maar de herstel uitproberen vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je hebt al jaren een virus op je systeem?...
Dan zal het me niet verbazen als er meer rommel op staat, als je in veilige modus opstart, doet de USB het dan wel?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al jaren een virus, tja... Daar had je eigenlijk al eerder stappen tegen moeten ondernemen.

Aangezien in een up to date Windows omgeving dit soort browserhijackers door mrt.exe wel verwijderd zouden moeten worden, wordt Windows daar wel goed geupdate?
Misschien tijd om iets meer over je systeem te typen.

Maar uiteraard kan je ook eerst eens deze 2 programma's gebruiken om te kijken wat er in je systeem gestart is.
Autoruns
Process Explorer

Welke browser gebruik je eigenlijk?
Start ( rechtsklik Win 8 ) > Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe" C:\WINDOWS\system32\shell32.dll,Control_RunDLL "C:\WINDOWS\system32\inetcpl.cpl",Internetopties,5
Klik op Invoegtoepassingen beheren en zet er alles wat niet Microsoft is eens uit.

Of gebruik je Firefox, ga dan naar menu Extra naar ADD ons
Zolang je niet zeker bent dat het systeem schoon is kan er van alles onzichtbaar huishouden.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/9w39ldv3fut.jpg

Virus total haalt wat er is gestart door ongeveer 50 scanners in Process Explorer.

Als je wil weten wat er in Windows verder nog gestart is plak de volgende regels dan in Uitvoeren.

Voor services plak:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\services.msc"
klik ok
Voor Systeemconfiguratie plak:
msconfig > Tabbladen "Services" en "Opstarten"
klik ok
Hier kan je eerst eens een kijkje nemen in de lijsten wat er zoal opstart.
Samen met Taakbeheer (klik rechts op je taakbalk) is daar de informatie te vergaren, aangezien dat Windows is.

Uitvoeren en plak:
"rundll32.exe" shell32.dll,Options_RunDLL 7

Vink daar "Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)" uit
Vink "Verborgen bestanden, mappen of stations weergeven" aan.
Vink "Extensies voor bekende bestandstypen verbergen" uit.

Nu zie je alle bestanden op je Computer, ook op je bureaublad zie je er een paar (desktop.ini), gewoon laten staan.
Kijken kost niks, en meer te weten komen is winst.

Process explorer als administrator starten geeft nog meer info.
klik rechts op process explorer en klik op "Als administrator uitvoeren" =
"C:\procexp.exe" /e
als C: de locatie zou zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even buiten de mogelijkheden in mijn vorige berichten om, stel je zou je systeem nu opnieuw installeren na formateren van de partitie die nu is gestart daar, je de mogelijkheden kan bieden in een schoon systeem opnieuw te beginnen met nieuwe mogelijkheden om het vanaf het begin af aan schoon te houden, aangezien dat niet zo moeilijk is om bij te houden als je eenmaal weet waar bepaalde zaken zich afspelen.
Ik heb een virtual box geïnstalleerd en Windows daarin Geïnstalleerd, als ik iets uit wil proberen kan ik dat daar doen zonder enige schade op te lopen, uiteraard moet ik dan ook wel voorzichtig zijn, maar ook dat is weer te beveiligen.
Ik heb Windows in een Multiboot waarin ik uit 4 systemen kan kiezen als ik mijn computer opstart.
Wanneer er in 1 van de systemen problemen op zouden treden, dan heb ik er niet direct schade van, de harde schijf zou zelf stuk moeten gaan wil ik er geen grip meer op hebben, en daarom heb ik alles back-up op Dvd's, USB-sticks en externe harde schijven.

Op die manier kan ik altijd vanaf niks alles opbouwen met ondertussen verschillende systemen beschikbaar. ik heb nog 6 partities waar geen besturingssysteem op staat, altijd alle ruimte.

als je die mogelijkheden zou benutten, moet je bekijken of het voor je mogelijk is om Windows opnieuw te installeren en daarbij je huidige systeem nog gewoon opstart baar te houden via een dual boot.

Je kan dan in schijfbeheer
Uitvoeren en Plak:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\diskmgmt.msc"
Zien of je nog vrije partities hebt op je schijf waarop geen besturingssysteem staat, en daarop Windows installeren als er genoeg vrije ruimte is.
Omdat je dan niks verliest in eerste instantie en later vanuit de laatst geïnstalleerde Windows de resten op die partitie opruimen, waar je dan wel machtigingen voor moet wijzigen van de partitie waar je huidige Windows op is geïnstalleerd..
Pagina: 1