Photoshop systeem in aanbouw.

Pagina: 1
Acties:

• Good_Lord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-12-2023
Hi mede-tweakers,

Omdat ik al lang geen systemen meer heb samengesteld, vraag ik om jullie hulp.
Eerst maar de questionnaire:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ontwerp flyers / posters / ander drukwerk in Photoshop CS6 (met vaak véél lagen). Ik doe dat momenteel op een laptop, waarbij ik écht de grenzen van het apparaatje aan het verkennen ben, en het samenstellen van een "dedicated" Photoshop-machine is ondertussen onvermijdelijk geworden. Daarnaast weigert Illustrator op m'n huidige laptopje te draaien, en het zou fijn zijn als dit in de toekomst wel kan.

Ik zal starten met Windows 7, later zal er waarschijnlijk Windows 10 op gaan draaien.
Verder gebruik ik het systeem voor Office, soms wat VM's (Oracle Virtualbox), webontwikkeling (middels Wordpress) en speel ik vaak muziek af via m'n hifi-set.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In eerste instantie zo min mogelijk. Ik wil nu de basis neerzetten, die ik dan over een jaar uit kan bouwen naar het volledige systeem. Het belangrijkste voor nu zijn moederbord, CPU, voeding en een deel van het RAM.

Later kan ik dan RAM bijprikken tot het maximum, een ander scherm aanschaffen (met videokaart wanneer nodig), en gaan kijken voor een SSD en een 2de Data HDD voor in mirror.

Wel ben ik bereid om niet voor het goedkoopste te gaan, de basis moet wel goed zijn. Ik betaal liever iets meer, als dat een duidelijk voordeel heeft mbt de kwaliteit of richting de toekomst.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 252,-€ 252,-
1Cooler Master Sileo 500€ 0,-€ 0,-

HDD systeem: 160 of 320 GB (Heb een beste stapel IDE en SATA schijven)
DVD-RW: (SATA)
Scherm: LG 19” LCD (VGA en DVI-D)
Scherm: Dell 17” LCD (VGA)
(typenummers weet ik niet uit het hoofd, kan ze later wel opzoeken)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu:
Processor: Core i5
Moederbord
RAM: 8 GB (1x 8GB)
Voeding
Toekomst:
RAM: 32 GB (3 x 8 GB bijprikken)
SSD als systeemschijf
2x HDD in RAID1 voor data

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de processor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- uATX of ATX
- relatief stil
- snel
- toekomstgericht (i.v.m. het upgraden naar meer)

Ga je overklokken?
neen

Ik ben eerst maar eens gaan praten met de lokale onderdelen-shop. Met hem kwam ik op de volgende opties:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Asus H97-PLUS€ 96,-€ 96,-
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 96,50€ 96,50
1Gigabyte GA-Z97-HD3€ 96,50€ 96,50
1Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 53,49€ 53,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,44

Daarnaast raadde hij mij minimaal 500 watt, liefst 650 watt PSU aan, en een quad-output videokaart (in de toekomst)

Zelf vond ik via pricewatch nog de Intel Core i5 4690 boxed als optie.

Nu rijzen bij mij de volgende vragen:
- Is het onboard video degelijk genoeg om 2 schermen aan te sturen? (en een 3de?)
- de voeding: 500 / 650 watt, is dat niet erg veel?? Als ik het voedingentopic zo lees, is het het TDP, plus videokaart, plus 10 watt per HDD. Kom ik in eerste instantie 104 watt ex. videokaart. Hoeveel zou een ok grafische kaart trekken (hoeft geen gaming kaart te zijn)
- een ander vraagstuk is de keuze tussen de h97 en de z97.

Oftewel: wat zouden jullie doen / adviseren? 8)

Thanks! _/-\o_

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Ik zou de volgende CPU nemen.
http://tweakers.net/product/376870/intel-core-i5-4690/

Je kan Voor de K versie gaan als je denkt te gaan overclocken

Zoals intel zelf zegt:
http://ark.intel.com/nl/p...r-6M-Cache-up-to-3_90-GHz
Aantal ondersteunde beeldschermen: 3

Het moederbord kan goedkoper:
pricewatch: ASRock B85M Pro4
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Wat voor Videokaart ga je er in zetten? Zonder videokaart is die 400/500 inderdaad een overkill. Maar ga je er later een GTX 970 ofzo inzetten, dan niet.

Tip, bespaar niet op de CPU koeler voor 3 tientjes heb je al een zeer stille CPU koeler.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Voor 6 tientjes ga je echt stil:
pricewatch: Noctua NH-D14

[ Voor 23% gewijzigd door flipkipse op 17-06-2015 08:38 ]

Certified Google Teacher.

• Good_Lord
Thanks voor je respons! _/-\o_
flipkipse schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:33:
Ik zou de volgende CPU nemen.
http://tweakers.net/product/376870/intel-core-i5-4690/

Je kan Voor de K versie gaan als je denkt te gaan overclocken
Dus het verschil tussen de 4690 en de 4460 is groot genoeg om te merken. Ok, zal straks mn wenslijstje aanpassen.

(Ik zal niet gaan overclocken)
Zoals intel zelf zegt:
http://ark.intel.com/nl/p...r-6M-Cache-up-to-3_90-GHz
Aantal ondersteunde beeldschermen: 3
Ah, dus daar staat dat! Meende al zoiets gelezen te hebben maar kon het niet meer terugvinden...
Ok. Deze borden ga ik straks thuis even bekijken. Ben benieuwd wat het verschil is mbt de chipsets.
Wat voor Videokaart ga je er in zetten? Zonder videokaart is die 400/500 inderdaad een overkill. Maar ga je er later een GTX 970 ofzo inzetten, dan niet.
Vraag 1: heb ik een aparte videokaart nodig? Ik speel geen games, gebruik wel Photoshop.
Vraag 2: welke kaart zou dan geschikt zijn? (Liefst passief gekoeld). Morgen thuis naar eens wat beter naar videokaarten kijken.
Tip, bespaar niet op de CPU koeler voor 3 tientjes heb je al een zeer stille CPU koeler.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Voor 6 tientjes ga je echt stil:
pricewatch: Noctua NH-D14
Ik begrijp dat de standaard boxed cooler dus af te raden is?

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Audio-Lover schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 02:24:
Thanks voor je respons! _/-\o_

[...]

Dus het verschil tussen de 4690 en de 4460 is groot genoeg om te merken. Ok, zal straks mn wenslijstje aanpassen.

(Ik zal niet gaan overclocken)
Ja bij games niet, maar in Photoshop wel. Als je naar de Benchmarks kijkt komt de 4690 er goed uit.
de 4790 is namelijk maar ietsjes sneller als deze CPU

http://www.xbitlabs.com/a...el-haswell-refresh_3.html

[...]
Ok. Deze borden ga ik straks thuis even bekijken. Ben benieuwd wat het verschil is mbt de chipsets.
Als je niet gaat overclocken, voldoen deze borden.

[...]
Vraag 1: heb ik een aparte videokaart nodig? Ik speel geen games, gebruik wel Photoshop.
Vraag 2: welke kaart zou dan geschikt zijn? (Liefst passief gekoeld). Morgen thuis naar eens wat beter naar videokaarten kijken.

[...]
Er zijn effecten in photoshop die een videokaart nodig hebben. Als je deze functies gebruikt moet je een GPU hebben, anders doen deze functies het niet.

Een goede passieve kaart:
pricewatch: Asus GTX750-DCSL-2GD5

[...]
Ik begrijp dat de standaard boxed cooler dus af te raden is?
Hij koelt wel goed, alleen maakt meer geluid. Voor 3 tientjes heb je al een zeer stille koeler. Persoonlijk haalt voor mij een opstijgende computer de lol van het systeem af. Maar dat is persoonlijk

Certified Google Teacher.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1246 Boxed€ 298,-€ 298,-
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 76,52€ 76,52
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 97,95€ 97,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,42

zou ik doen; een Xeon met IGP, in feite een i7. je zou ook nog voor een 1231 v3 Xeon kunnen gaan, en direct een losse GPU bijsteken. zo heb je wel direct 16gb RAM, en Dual Channel geheugen, wat de prestaties ook wel wat bevordert. de boxed koeler kun je altijd nog vervangen als je het te veel geluid vindt, als je krap op budget zit is de boxed koeler voldoende, maar met 2-3 tientjes over is het idd een logische keuze.
verder is 500/650W pure onzin, dat heb je nodig voor een high-end kaart als een 980Ti/290X, niet voor een beetje normale GPU.
mag ik vragen op wat voor laptop je nu bezig bent?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Good_Lord
Hi flipkipse, NLBUURMAN,
Ik heb het momenteel heel erg druk, vandaar dat ik nu pas (deels) kan reageren.
NLBUURMAN schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:34:

zou ik doen; een Xeon met IGP, in feite een i7. je zou ook nog voor een 1231 v3 Xeon kunnen gaan, en direct een losse GPU bijsteken. zo heb je wel direct 16gb RAM, en Dual Channel geheugen, wat de prestaties ook wel wat bevordert. de boxed koeler kun je altijd nog vervangen als je het te veel geluid vindt, als je krap op budget zit is de boxed koeler voldoende, maar met 2-3 tientjes over is het idd een logische keuze.
verder is 500/650W pure onzin, dat heb je nodig voor een high-end kaart als een 980Ti/290X, niet voor een beetje normale GPU.
De Xeon is met z'n bijna €300,- grofweg 80,- duurder dan de i5 waar ik nu eigenlijk aan zit te denken. Das best een bedrag voor mij a.t.m.
Om diezelfde reden wil ik nu eerst 1x 8GB RAM, zodat ik later 1x 8GB erbij kan prikken om 16 GB dual channel te krijgen. Voor nu scheelt dat zo'n 40 euro.
Een losse GPU komt daardoor ook later pas aan bod, maar wil ik wel rekening mee houden bij de keuze voor de voeding. De voeding is wel interessant.

Vraagje: was de keuze voor het geheugen met een reden?

m.b.t. de kosten: Een budget heb ik niet echt, elke euro moet vrijgemaakt worden dus het zal deze keer een verantwoorde keuze moeten worden. Ik wil proberen zo rond de 400,- uit te komen.
mag ik vragen op wat voor laptop je nu bezig bent?
Een Dell Inspiron 1545, met een heuse Core 2 Duo T4200 2GHz en 4GB RAM :9
(Hóóg tijd voor een upgrade dus :+ )
Naar aanleiding van jouw reactie vond ik deze round-up: reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest

Voor nu ligt mijn keuze denk ik bij:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Tray€ 220,99€ 220,99
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,94

+ 1x 8GB RAM
+ voeding

Ik ga morgen eens goed de moederborden naast elkaar leggen (zag in de gauwigheid al wel wat minder SATA poorten e.d.) en de voeding bekijken die NLBUURMAN aanraad.

Voor nu: dank voor alle tips en het meedenken! Jullie helpen een slapeloze jongen enorm _/-\o_

edit: mocht ik koppig overkomen: gewoon zeggen ;) , gebeurt mij vaker....

[ Voor 4% gewijzigd door Good_Lord op 22-06-2015 03:05 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:34
Waarom neem je geen Fx8350 die presteert beter met decoding, photoshop en videorendering dan de hele i5 reeks en is voor ongeveer 170 euro te krijgen. Als je gaat gamen heb je alles aan single core peformance los daarvan heb je meer aan die extra cores.

• Good_Lord
Demian Brunt schreef op maandag 22 juni 2015 @ 07:24:
Waarom neem je geen Fx8350 die presteert beter met decoding, photoshop en videorendering dan de hele i5 reeks en is voor ongeveer 170 euro te krijgen. Als je gaat gamen heb je alles aan single core peformance los daarvan heb je meer aan die extra cores.
Gevonden info: reviews: AMD FX-8350: hoop aan de horizon?

Wat ik zo lees in die review is dat de i5 en de fx8350 in 2012 redelijk aan elkaar gewaagd waren, behalve dat de i5 minder energie verbruikt en een IGP heeft. Dan zou de i5 toch een betere (lees: toekomstgerichtere) keuze zijn.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Demian Brunt schreef op maandag 22 juni 2015 @ 07:24:
in mijn ogen is een FX- geen optie, de winst die je haalt is minimaal met een volledig multicore geoptimaliseerde synthetische benchmark (Cinebench, http://nl.hardware.info/r...hmarks-igpu-cinebench-115 http://www.cinebench.info/)
Dat wil zeggen dat als het programma net niet optimaal is de performancewinst teniet wordt gedaan en in de meeste gevallen je dus minder presteert ivm lagere single-core performance. verder is de prijs slechts 3 tientjes lager, en vind ik hier die 3 tientjes verantwoord.

Op dit moment kun je toe (eigenlijk niet) met 4GB Ram, dat je dan in 1x naar 32 zou gaan willen lijkt mij wat overbodig. Ik zou daarom eerst naar 2x4 gaan, om zo toch het Dual channel voordeel te houden. mocht je namelijk 1x8 + 1x8 bijprikken heb je geen Dual channel, dat werkt namelijk alleen tussen dezelfde chips. Als je meer geheugen nodig hebt kun je altijd nog 2x8 bijprikken voor een totaal van 24GB geheugen. Mocht je meer nodig hebben dan zal de CPU ook te laag zijn, net als je budget. Bekijk ook even naar wat OpenGL voor je kan doen, zelfs met een simpele/goedkope GPU (denk aan 6870) kun je al dingen behoorlijk versnellen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Good_Lord
NLBUURMAN schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:48:
in mijn ogen is een FX- geen optie, de winst die je haalt is minimaal met een volledig multicore geoptimaliseerde synthetische benchmark (Cinebench, http://nl.hardware.info/r...hmarks-igpu-cinebench-115 http://www.cinebench.info/)
Dat wil zeggen dat als het programma net niet optimaal is de performancewinst teniet wordt gedaan en in de meeste gevallen je dus minder presteert ivm lagere single-core performance. verder is de prijs slechts 3 tientjes lager, en vind ik hier die 3 tientjes verantwoord.
Duidelijk, dank
Op dit moment kun je toe (eigenlijk niet) met 4GB Ram, dat je dan in 1x naar 32 zou gaan willen lijkt mij wat overbodig. Ik zou daarom eerst naar 2x4 gaan, om zo toch het Dual channel voordeel te houden. mocht je namelijk 1x8 + 1x8 bijprikken heb je geen Dual channel, dat werkt namelijk alleen tussen dezelfde chips. Als je meer geheugen nodig hebt kun je altijd nog 2x8 bijprikken voor een totaal van 24GB geheugen. Mocht je meer nodig hebben dan zal de CPU ook te laag zijn, net als je budget.
hmm, ook erg duidelijk. Had het dezelfde-chips-gedeelte over het hoofd gezien. Dan is 2x4 waarschijnlijk wel beter inderdaad.
Bekijk ook even naar wat OpenGL voor je kan doen, zelfs met een simpele/goedkope GPU (denk aan 6870) kun je al dingen behoorlijk versnellen
Dat is afhankelijk van de videokaart toch? Ik heb wel nog een Asus EN9400T/DI/1G (geen D2).html liggen om er eventueel in te prikken (voor de start).

edit: linkje aangepast

Heb ook de boederborden bekeken:
Asus H97-Plus, Gigabyte GA-H97-D3H en Gigabyte GA-Z97-HD3 vallen af, bieden idd geen meerwaarde voor de meerprijs.

Blijft over:
Gigabyte G1.Sniper B6 (2x PCI-e x1 en M.2 aansluiting, dual UEFI)
ASRock B85M Pro4 (uATX, single UEFI)
Gigabyte GA-B85-HD3 (2x PCI-e x1 aansluiting, dual UEFI)

Ik neig dan ook voor de laatste te kiezen (Gigabyte GA-B85-HD3) of hebben jullie nog andere ideeen?
Uiteindelijk ga ik toch voor de Gigabyte GA-B85M-D3H. uATX en alles wat ik nodig heb voor nu (denk ik)

edit 2: moederbord info toegevoegd
edit 5: moederbord keuze gewijzigd

Hebben:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EN9400GT/DI/1GD2€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 252,-€ 252,-
1Cooler Master Sileo 500€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,-

Kopen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 64,95€ 64,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,51€ 50,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,40

Blijft over de keuze voor een voeding en 2x 4GB RAM.

NLBUURMAN: was er nog een speciale reden voor de keuze voor Crucial Balistix?
En hoeveel Watt voeding zou ik met deze setup nodig hebben? (te veel is ook weer inefficient geloof ik)

edit 3 en 4 en: inventaris lijst + wenslijst

[ Voor 64% gewijzigd door Good_Lord op 22-06-2015 13:27 ]

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zou een goede 350-400W voeding halen, dan kun je altijd nog een redelijke GPU er bij hangen.
speciaal gekozen voor de Ballistix had ik niet, ze zijn over 't algemeen het goedkoopste namelijk ;)
verder is de Mugen 4 PCGH een stukje stiller onder ietsjes minder koeling, maar die is al ruim en ruim voldoende!
pricewatch: Seasonic G-series 360 watt
verder zou ik even kijken of zo'n 9400GT wel zinvol is, ik betwijfel dat een beetje ;)

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Die 9400GT is waarschijnlijk een downgrade van de i5 HD4600 iGPU dus dat heeft inderdaad geen nut. Een videokaartje als de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP is dacht ik wel een goede/populaire optie voor dit soort systemen. Je kan het natuurlijk altijd eerst met de iGPU proberen, kaartje erbij prikken is weinig moeite.

Photoshop is overigens erg afhankelijk van de single core performance. Het heeft wel enige baat bij multicore processoren maar dat vlakt na vier cores vrijwel volledig af. Zie ook deze benchmarks: Adobe Photoshop CC CPU Multi-threading Performance. Vandaar ook dat vooral een CPU met een hoge single core performance aan wordt geraden. Puget systems zelf raadt de i7-4790K aan maar dat is niet bepaald een optie als het zo goedkoop mogelijk moet, dan is een i5 een aardig compromis. Welke i5 zal er een beetje vanaf hangen of je denkt baat te hebben bij die extra vijf a tien procent prestatie die de wat duurdere modellen bieden.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Good_Lord
NLBUURMAN schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:57:
[...]
verder zou ik even kijken of zo'n 9400GT wel zinvol is, ik betwijfel dat een beetje ;)
Tribits schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:20:
Die 9400GT is waarschijnlijk een downgrade van de i5 HD4600 iGPU dus dat heeft inderdaad geen nut. Een videokaartje als de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP is dacht ik wel een goede/populaire optie voor dit soort systemen. Je kan het natuurlijk altijd eerst met de iGPU proberen, kaartje erbij prikken is weinig moeite.
[...]
Ok, dan hoef ik die 9400GT er niet bij te prikken. Was ook meer omdat er werd geopperd naar OpenGL te kijken, en ik deze kaart nog heb liggen uit een oude pc. Dan idd starten met de iGPU, later kan ik dan een graka bijprikken.
ik zou een goede 350-400W voeding halen, dan kun je altijd nog een redelijke GPU er bij hangen.
speciaal gekozen voor de Ballistix had ik niet, ze zijn over 't algemeen het goedkoopste namelijk ;)
verder is de Mugen 4 PCGH een stukje stiller onder ietsjes minder koeling, maar die is al ruim en ruim voldoende!
voeding: thanks!

geheugen: Had al zo'n vermoeden. :9 Vroeg me al af of al die speciale koelvinnen etc wel nodig zijn, voor mijn niet-overgeklokte pc :P

Mugen 4 PCHG: ik had in die review gelezen dat die idd iets stiller is, maar veel minder koelt daardoor dan z'n broer. De kast die ik heb voor deze build is zelf ook gedempt trouwens.
[...]

Photoshop is overigens erg afhankelijk van de single core performance. Het heeft wel enige baat bij multicore processoren maar dat vlakt na vier cores vrijwel volledig af. Zie ook deze benchmarks: Adobe Photoshop CC CPU Multi-threading Performance. Vandaar ook dat vooral een CPU met een hoge single core performance aan wordt geraden. Puget systems zelf raadt de i7-4790K aan maar dat is niet bepaald een optie als het zo goedkoop mogelijk moet, dan is een i5 een aardig compromis. Welke i5 zal er een beetje vanaf hangen of je denkt baat te hebben bij die extra vijf a tien procent prestatie die de wat duurdere modellen bieden.
In mijn optiek geeft de i5 4690 het meeste toekomstperspectief. (Ik begon met kijken naar de i5 4460) Geheugen en graka kan ik makkelijk bijprikken, zelfde met bijv. een SSD. Moederbord, voeding, cpu en koeler wil (/moet) ik nu kopen, maar dat moet dan wel een beetje toekomstbestendig zijn natuurlijk.

Voor nu de Seasonic voeding toegevoegd. Is de keuze voor het moederbord verstandig?

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,-€ 51,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,84

#Product
1Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
1Cooler Master Sileo 500
1Acer AL1951As
1Logitech K120 (Internationaal)
1Kensington Orbit Optical Trackball
1Lite-On IHAS124 Zwart
Bekijk collectie
Importeer producten

[ Voor 4% gewijzigd door Good_Lord op 23-06-2015 12:24 . Reden: inventarislijst geupdate ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Alles wat je wil doen zie ik dagelijks op kantoren met 4e generatie NUCs nog werken. De tijd dat je een of andere 1337-rig nodig hebt om te DTP'en en wat VM's te draaien zijn we al een of twee jaar gepasseerd.

Dat zegt natuurlijk niet dat een mATX systeem een slecht idee is, maar voor dat er van alles gekocht wordt wat je toch niet gaat gebruiken is het misschien een goed idee om niet met een workstation-mindset naar de build te kijken.

• Good_Lord
johnkeates schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:03:
Alles wat je wil doen zie ik dagelijks op kantoren met 4e generatie NUCs nog werken. De tijd dat je een of andere 1337-rig nodig hebt om te DTP'en en wat VM's te draaien zijn we al een of twee jaar gepasseerd.

Dat zegt natuurlijk niet dat een mATX systeem een slecht idee is, maar voor dat er van alles gekocht wordt wat je toch niet gaat gebruiken is het misschien een goed idee om niet met een workstation-mindset naar de build te kijken.
ok, wat zou jij dan aanraden?

Ik heb gekeken naar een vervangende laptop, maar dat is - mede omdat ik een aantal dingen al heb - weinig goedkoper dan het aanschaffen van nieuwe onderdelen. Die pc die daarmee gebouwd kan worden:
- gaat langer mee voordat ik die grenzen weer tegenkom
- is dan makkelijker te upgraden (door bijv. RAM bijprikken of een andere GPU)

Daarnaast werk ik meestal thuis, met een 2de monitor aan m'n laptop, dus veel zal er niet veranderen qua werkwijze. Ook is mn laptop niet op, en kan ik die nog blijven gebruiken als ik niet thuis ben.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik zie het grote voordeel van een NUC doorgaans niet echt. Belangrijkste voordeel is dat het een zeer compact systeem is, maar dat is in zakelijke omgevingen doorgaans niet echt van belang. Het maakt het hooguit wat makkelijker werkplaatsen in te richten/verhuizen. Nadeel is dat het systeem meer kost voor dezelfde prestaties of minder presteert voor hetzelfde budget. Nu zijn er best toepassingen waarvoor de prestaties weinig uitmaken, maar voor wat zwaarder Photoshop werk en dergelijke is die processorkracht wel zinvol. Daarnaast is er geen enkele optie om een videokaart te plaatsen. Ook weer iets dat voor doorsnee kantoor toepassingen geen probleem is, maar in bepaalde specifieke gevallen wel wenselijk kan zijn.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Die 9400GT is waarschijnlijk een downgrade van de i5 HD4600 iGPU dus dat heeft inderdaad geen nut. Een videokaartje als de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP is dacht ik wel een goede/populaire optie voor dit soort systemen.
een Low Profile editie is meestal erg luidruchtig en duurder, duurder valt in dit geval wel mee, daarbij blijft staan dat enkel wanneer er Cuda gebruikt wordt deze kaart aantrekkelijk is. zoniet; dan is een R9 270/ R7 370/HD7870 veel krachtiger voor hetzelfde geld

• Good_Lord
ok, ik ben ondertussen wezen kijken voor de voeding.
info:

Als ik Round-up: Zeven voedingen van 550W Round-up - De populairste voedingen getest en Voeding advies en informatie topic - Deel 30 zo doorlees kom ik uit bij:
[...]
Zo heb je de be quiet! System Power 7 serie. De 300, 350 en 400W modellen zijn het meest interessant. De 300W voor PC's met videokaarten die geen extra stroomconnector nodig hebben of voor PC's zonder videokaart. De 350W voor PC's met een mainstream videokaart met één PEG connector, zoals de R9 270 of GTX 660. De 400W heeft twee PEG connectors en zou je kunnen gebruiken voor een videokaart zoals bijvoorbeeld de R9 270X of GTX 760.
De Seasonic S12G series combineert een hoog rendement met goede prestaties en uitstekende kwaliteit tegen een vrij lage prijs. Zo is de Seasonic S12G 450W met twee PEG connectors prima geschikt voor een Intel Core i5 of i7 samen met een high-end videokaart zoals de R9 290X of GTX 980, zonder overklokken.
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 7 400W€ 42,50€ 42,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,40

De be quiet! lijkt mij het meest aantrekkelijk:
- 2 PEG connectoren, handig voor de toekomst
- redelijk stil?
- zonder overkill te zijn.
- (en toevallig ook nog de goedkoopste van deze 3 :+ )

Welke van deze voedingen zouden jullie aanraden, en waarom? Of eventueel: welke andere?

Edit:
pricewatch: Seasonic G-series
De Seasonic G-Serie 550W is misschien wel de ideale voeding wanneer je op zoek bent naar een modulaire voeding die is voorzien van solide en stabiele voltages, lage ripple en een Gold-certificaat. Dat certificaat betekent dat de Seasonic G-serie zeer energiezuinig is en dus heel efficiënt functioneert. Doordat deze G-Serie van Seasonic daarnaast is voorzien van verschillende aansluitingen, kun je hem gebruiken voor diverse doeleinden.
Dit gaat wel over de 550 watt versie, maar het lijkt dat de Seasonic toch te verkiezen is over de be quiet.
NLBUURMAN schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:01:
[...]

[...] R9 270/ R7 370/HD7870 veel krachtiger voor hetzelfde geld
Ik vraag me alleen af of de 360 Watt versie voldoende biedt voor deze setup icm één van bovengenoemde videokaarten en een ssd en 2de HDD.

[ Voor 13% gewijzigd door Good_Lord op 24-06-2015 20:06 . Reden: wijziging voeding keuze ]

• Good_Lord
(voorzichtig) schopje:

#Product reeds in bezit
1Systeemschijf: Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB
1Dataschijf: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
1Cooler Master Sileo 500
1Lite-On IHAS124 Zwart

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Tray€ 222,-€ 222,-