Hi mede-tweakers,
Omdat ik al lang geen systemen meer heb samengesteld, vraag ik om jullie hulp.
Eerst maar de questionnaire:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ontwerp flyers / posters / ander drukwerk in Photoshop CS6 (met vaak véél lagen). Ik doe dat momenteel op een laptop, waarbij ik écht de grenzen van het apparaatje aan het verkennen ben, en het samenstellen van een "dedicated" Photoshop-machine is ondertussen onvermijdelijk geworden. Daarnaast weigert Illustrator op m'n huidige laptopje te draaien, en het zou fijn zijn als dit in de toekomst wel kan.
Ik zal starten met Windows 7, later zal er waarschijnlijk Windows 10 op gaan draaien.
Verder gebruik ik het systeem voor Office, soms wat VM's (Oracle Virtualbox), webontwikkeling (middels Wordpress) en speel ik vaak muziek af via m'n hifi-set.
Wat mag het systeem gaan kosten?
In eerste instantie zo min mogelijk. Ik wil nu de basis neerzetten, die ik dan over een jaar uit kan bouwen naar het volledige systeem. Het belangrijkste voor nu zijn moederbord, CPU, voeding en een deel van het RAM.
Later kan ik dan RAM bijprikken tot het maximum, een ander scherm aanschaffen (met videokaart wanneer nodig), en gaan kijken voor een SSD en een 2de Data HDD voor in mirror.
Wel ben ik bereid om niet voor het goedkoopste te gaan, de basis moet wel goed zijn. Ik betaal liever iets meer, als dat een duidelijk voordeel heeft mbt de kwaliteit of richting de toekomst.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDD systeem: 160 of 320 GB (Heb een beste stapel IDE en SATA schijven)
DVD-RW: (SATA)
Scherm: LG 19” LCD (VGA en DVI-D)
Scherm: Dell 17” LCD (VGA)
(typenummers weet ik niet uit het hoofd, kan ze later wel opzoeken)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu:
Processor: Core i5
Moederbord
RAM: 8 GB (1x 8GB)
Voeding
Toekomst:
RAM: 32 GB (3 x 8 GB bijprikken)
SSD als systeemschijf
2x HDD in RAID1 voor data
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de processor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- uATX of ATX
- relatief stil
- snel
- toekomstgericht (i.v.m. het upgraden naar meer)
Ga je overklokken?
neen
Ik ben eerst maar eens gaan praten met de lokale onderdelen-shop. Met hem kwam ik op de volgende opties:
Daarnaast raadde hij mij minimaal 500 watt, liefst 650 watt PSU aan, en een quad-output videokaart (in de toekomst)
Zelf vond ik via pricewatch nog de Intel Core i5 4690 boxed als optie.
Nu rijzen bij mij de volgende vragen:
- Is het onboard video degelijk genoeg om 2 schermen aan te sturen? (en een 3de?)
- de voeding: 500 / 650 watt, is dat niet erg veel?? Als ik het voedingentopic zo lees, is het het TDP, plus videokaart, plus 10 watt per HDD. Kom ik in eerste instantie 104 watt ex. videokaart. Hoeveel zou een ok grafische kaart trekken (hoeft geen gaming kaart te zijn)
- een ander vraagstuk is de keuze tussen de h97 en de z97.
Oftewel: wat zouden jullie doen / adviseren?
Thanks!
Omdat ik al lang geen systemen meer heb samengesteld, vraag ik om jullie hulp.
Eerst maar de questionnaire:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ontwerp flyers / posters / ander drukwerk in Photoshop CS6 (met vaak véél lagen). Ik doe dat momenteel op een laptop, waarbij ik écht de grenzen van het apparaatje aan het verkennen ben, en het samenstellen van een "dedicated" Photoshop-machine is ondertussen onvermijdelijk geworden. Daarnaast weigert Illustrator op m'n huidige laptopje te draaien, en het zou fijn zijn als dit in de toekomst wel kan.
Ik zal starten met Windows 7, later zal er waarschijnlijk Windows 10 op gaan draaien.
Verder gebruik ik het systeem voor Office, soms wat VM's (Oracle Virtualbox), webontwikkeling (middels Wordpress) en speel ik vaak muziek af via m'n hifi-set.
Wat mag het systeem gaan kosten?
In eerste instantie zo min mogelijk. Ik wil nu de basis neerzetten, die ik dan over een jaar uit kan bouwen naar het volledige systeem. Het belangrijkste voor nu zijn moederbord, CPU, voeding en een deel van het RAM.
Later kan ik dan RAM bijprikken tot het maximum, een ander scherm aanschaffen (met videokaart wanneer nodig), en gaan kijken voor een SSD en een 2de Data HDD voor in mirror.
Wel ben ik bereid om niet voor het goedkoopste te gaan, de basis moet wel goed zijn. Ik betaal liever iets meer, als dat een duidelijk voordeel heeft mbt de kwaliteit of richting de toekomst.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 252,- | € 252,- |
| 1 | Cooler Master Sileo 500 | € 0,- | € 0,- |
HDD systeem: 160 of 320 GB (Heb een beste stapel IDE en SATA schijven)
DVD-RW: (SATA)
Scherm: LG 19” LCD (VGA en DVI-D)
Scherm: Dell 17” LCD (VGA)
(typenummers weet ik niet uit het hoofd, kan ze later wel opzoeken)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu:
Processor: Core i5
Moederbord
RAM: 8 GB (1x 8GB)
Voeding
Toekomst:
RAM: 32 GB (3 x 8 GB bijprikken)
SSD als systeemschijf
2x HDD in RAID1 voor data
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de processor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- uATX of ATX
- relatief stil
- snel
- toekomstgericht (i.v.m. het upgraden naar meer)
Ga je overklokken?
neen
Ik ben eerst maar eens gaan praten met de lokale onderdelen-shop. Met hem kwam ik op de volgende opties:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 180,95 | € 180,95 |
| 1 | Asus H97-PLUS | € 96,- | € 96,- |
| 1 | Gigabyte GA-H97-D3H | € 96,50 | € 96,50 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97-HD3 | € 96,50 | € 96,50 |
| 1 | Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10 | € 53,49 | € 53,49 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 523,44 | |
Daarnaast raadde hij mij minimaal 500 watt, liefst 650 watt PSU aan, en een quad-output videokaart (in de toekomst)
Zelf vond ik via pricewatch nog de Intel Core i5 4690 boxed als optie.
Nu rijzen bij mij de volgende vragen:
- Is het onboard video degelijk genoeg om 2 schermen aan te sturen? (en een 3de?)
- de voeding: 500 / 650 watt, is dat niet erg veel?? Als ik het voedingentopic zo lees, is het het TDP, plus videokaart, plus 10 watt per HDD. Kom ik in eerste instantie 104 watt ex. videokaart. Hoeveel zou een ok grafische kaart trekken (hoeft geen gaming kaart te zijn)
- een ander vraagstuk is de keuze tussen de h97 en de z97.
Oftewel: wat zouden jullie doen / adviseren?
Thanks!