welke NAS voor beste Usenet performance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steejvan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 19:59
Hi All,

Omdat mijn zelfgebouwde en alsmaar uitgebouwde servertje van 7 jaar oud het nu zo langzamerhand toch echt begint te begeven wil ik eens aan een NAS gaan denken.

Maar ik kan eigenlijk nergens echt wat zinnigs vinden over de download / PAR performance van zo'n ding.
Wel dat SABnzbd een stuk trager zou zijn dan NZBget maar ik zie in de oude forums alleen snelheden van 10 / 11 MB per seconde.

Ik heb nu een Hyper-V machine die met een Terminalserver er op naar een SSD download op de volle 22.3 MB/s van UPC en het daarna met 50 MB/s uitpakt naar een RAID5.
Heel binnenkort komen ze mijn 500Mbit Vodafone lijn afmonteren en dan wil ik toch wel wat performance gaan halen.

Heeft er iemand een idee over wat nou de slimste oplossing is voor dit vraagstuk ?

Een Synology of QNAP bijvoorbeeld ?
En wat kan ik dan voor snelheden verwachten ?

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bij eenvoudige NASsen is de doorvoer CPU limited. Zeker als je encryptie gebruikt. 'Een' Synology loopt qua CPU van een Marvel Kirkwood tot een i3. Met die i3 kun je neem ik aan de 500Mbit wel dichttrekken, met die Kirkwood kom je niet boven de 25Mbit (met nzbget, zonder encryptie). Maar ja, daar betaal je dan ook dik voor. De i3 kost je 2000 euro, de Kirkwood 150.

Voor parren geldt hetzelfde, CPU limited.

Voor QNAP geldt hetzelfde natuurlijk. Het gaat om de CPU (en een beetje om het geheugen), niet om het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:43
Denk dat je met een standaard NAS die snelheid niet gaat halen. Je kan natuurlijk er ook zelf één bouwen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steejvan
Dank voor jullie reacties!

Ik zou er inderdaad eentje zelf kunnen gaan bouwen maar ik wil ook een beetje van het hoge stroomverbruik af (120 Watt momenteel)

In dat geval denk ik dat ik mijn idee maar een beetje ga aanpassen en een NAS ga aanschaffen zodat mijn data in ieder geval veilig staat. En mijn servertje ga inrichten als download werkstation dat ik af en toe met POE aanzet als ik wat wil downloaden.

Eigenlijk rest me dan alleen nog maar om een NAS uit te zoeken die goed performed bij grote bestanden en waar ik een WOL client op kan zetten die mijn server wakker kan maken. (ik heb dit geprobeerd met een portforwarding op mijn router maar dat wilde niet lukken)

Ook zou het fijn zijn als hij OpenVPN server kan draaien en ik er later camera's op kan laten opnemen.

Volgens mij heb ik dit allemaal gezien bij Synology....

Mijn zoektocht gaat door en ik zal jullie op de hoogte houden.

Als iemand nog tips heeft hoor ik ze natuurlijk graag!

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:06
Ik heb een 3 jaar oude Synology 1812+ - haalt vlot de 240 Mbit die ik ter beschikking heb met SSL.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:29
Je kunt aardig zuinige onderdelen kiezen waar je richting de 20 watt gaat of er zelfs onder kan zitten. Dan kun je zelf iets in elkaar zetten wat precies doet wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 14:48
En mocht je gaan voor een synology of qnap is een ssd cache uiteraard aan te raden, dat geeft al wat meer performance tov alleen 3.5inch disks

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:25
Arunia schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:43:
Je kunt aardig zuinige onderdelen kiezen waar je richting de 20 watt gaat of er zelfs onder kan zitten. Dan kun je zelf iets in elkaar zetten wat precies doet wat jij wilt.
ik ga hier in mee, dan heb je ook meteen veel meer performance.
Kijk maar eens in het zuinige server topic. Sommige gaan daar al onder de 10 a 15 watt.

Ik heb het laatst wat download testen gedaan met een Celeron G1840 en trok makkelijk 120Mbit van Ziggo dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb ooit een POV CS330-2 (geloof ik) gekocht als zijnde eerste server.
Deze uiteindelijk in een andere behuizing over gezet met nieuwe Gold voeding.
Maar die doet afgezien dat het een dual core Atom 1.6 GHz is gemiddeld 40W.

Dit kan door bijvoorbeeld een zuinige Celeron of zelfs i3 te kiezen voor wat meer kracht wanneer nodig, rond de 20 of lager liggen.
1W is ongeveer 2 euro per jaar. Ofwel, mijn server doet 80 euro per jaar.

20W moet redelijk makkelijk te halen zijn. Lager op zich ook wel met de juiste hardware. Onder de 10W moet je dingen precies af gaan stellen en speciale wijzigingen doen.
Of je dat wilt gaan doen is een tweede. Dan heb je iig een idee.
Denk dat je moet gaan bekijken welke NAS software of zelfs server software je wilt gaan draaien. Iig iets waar alles in kan wat jij wilt.

Mijn gedachte is namelijk dat je met een NAS altijd wel wat performance gaat mensen wanneer het nodig is. En waarom twee apparaten laten staan als het met 1 beter kan.
Als je de juiste kast kiest, dan kun je voldoende schijven kwijt.
Dit was voor mijn huidige server ook de keuze om een andere behuizing te kiezen. Er konden namelijk maar 2 schijven in de standaard behuizing.

pricewatch: Lian Li PC-Q25B
Deze doet 7x 3.5 inch waarvan 5 hotswap.
Maar zo zijn er meer.

Belangrijkste vraag is eigenlijk. Budget.
Wat wil je uit geven. Heb je schijven die mee genomen kunnen worden of moeten het nieuwe zijn enzovoorts.
Een server/nas zelf bouwen geeft je echt veel meer.
Tuurlijk een Synology is best zuinig te noemen, maar die paar euro per jaar meer voor een server in idle lijkt me niet een halszaak? Zeker met parren etc lijkt me de performance een must wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijn Synology trekt ook alles gewoon met 23MB/s binnen. Werkt prima hoor :D

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
DennusB schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:43:
Zijn nieuwe lijn gaat 63,5MB/s doen ongeveer.
Daarnaast is het binnentrekken niet zo'n groot probleem. Eerder lijkt het me dan het parren etc. wat hij er mee wil. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 20:48
Zelfbouw!

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

JT

VETAK y0

steejvan schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:47:
Dank voor jullie reacties!

Ik zou er inderdaad eentje zelf kunnen gaan bouwen maar ik wil ook een beetje van het hoge stroomverbruik af (120 Watt momenteel)
Ja, logisch. Je kunt eens kijken naar nieuwe bordjes met de Pentium N3700. TDP van 6w, quadcore x86/64. Je hebt daar ook nog een quadcore en dualcore Celeron variant van (3050 en 3150 ofzo volgens mij) met 4w TDP.
Ook zou het fijn zijn als hij OpenVPN server kan draaien
Oh noes!
  • Je access en storage op hetzelfde apparaat is NIET aan te raden! Je access-server zal het eerste doelwit zijn van hackers. Mocht je server toch een keer met een 0day gehackt worden dan is er gelijk toegang tot alles wat je hebt opgeslagen. NIET aan te raden. Wellicht kun je dan beter een RPi2 in overweging nemen; 2-3w verbruik, quadcore ARM v7 @ 900mhz. Daar ga je geen 300mbit mee halen maar 20-30 moet lukken. Kun je VPN servertje van bouwen. Of wellicht op je downloadserver; ik neem aan dat content op je downloadserver geen kritieke content is? Itt foto's ofzo op je NAS...Daarnaast heeft Synology geen schone trackrecord als het aan komt op hun OpenVPN implementatie.
  • OpenVPN servers op een NAS zijn niet configurabel. Dat betekent dat je moet verbinden met het al jaren deprecated 1024bits DH algoritme, waar je eigenlijk 2048 of zelfs 4096 wil. 1024 bits wordt beschouwt als te makkelijk te kraken.
  • Dan heb je voor je VPN server je NAS de hele dag aan staan, is toch al snel 15w+ dat constant staat te fikken.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 17-06-2015 16:28 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steejvan
DennusB schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:43:
Dat is een mooie snelheid inderdaad!

en download je dan gewoon direct naar je NAS, en hoe snel pakt hij dan uit ?

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 15:51
steejvan schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:55:
Maar ik kan eigenlijk nergens echt wat zinnigs vinden over de download / PAR performance van zo'n ding.
Wel dat SABnzbd een stuk trager zou zijn dan NZBget maar ik zie in de oude forums alleen snelheden van 10 / 11 MB per seconde.
Misschien is dit een handig topic om eens door te spitten:
[Synology] RAR unpacking performance

Hier worden de uitpaksnelheden van de Synology's onderling vergeleken. :)

Nu is het wel zo dat deze snelheden/tijden niet echt representatief zijn voor de series die ik download, gezien ik het uitpakken hiervan zo'n 2x zo snel gaat als de benchmark. (heeft vast met gebruikte encryptie(sterkte) o.i.d. te maken)

[ Voor 22% gewijzigd door SmiGueL op 17-06-2015 22:36 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steejvan
JT schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:26:
[...]

Ja, logisch. Je kunt eens kijken naar nieuwe bordjes met de Pentium N3700. TDP van 6w, quadcore x86/64. Je hebt daar ook nog een quadcore en dualcore Celeron variant van (3050 en 3150 ofzo volgens mij) met 4w TDP.

[...]
Als ik nou bijvoorbeeld zo'n ASrock N3700-ITX bordje kies met 4x SATA, is die RAID5 dan ook een beetje vooruit te branden ? Of gewoon een 4 poorts RAID kaartje erbij duwen ? (dan kan ik ook meteen onderstaande schijven kwijt)

Ik heb nu een 120 GB SSD voor downloads en een 240 GB voor mijn systeem. Ik denk dat die nog wel even mee zullen gaan. van de 4x 1 TB in RAID5 is er ondertussen eentje kapot dus die ga ik maar allemaal vervangen, dan kunnen ze meteen groter:)

Als ik dit zo allemaal lees wordt het weer een heel karwei, waarschijnlijk is het straks toch weer een klein werkstation met Windows er op geworden:)

Wat vreet een gemiddelde harddisk eigenlijk als hij de meeste tijd staat te slapen ?
Oh noes!
  • Je access en storage op hetzelfde apparaat is NIET aan te raden! Je access-server zal het eerste doelwit zijn van hackers. Mocht je server toch een keer met een 0day gehackt worden dan is er gelijk toegang tot alles wat je hebt opgeslagen. NIET aan te raden. Wellicht kun je dan beter een RPi2 in overweging nemen; 2-3w verbruik, quadcore ARM v7 @ 900mhz. Daar ga je geen 300mbit mee halen maar 20-30 moet lukken. Kun je VPN servertje van bouwen. Of wellicht op je downloadserver; ik neem aan dat content op je downloadserver geen kritieke content is? Itt foto's ofzo op je NAS...Daarnaast heeft Synology geen schone trackrecord als het aan komt op hun OpenVPN implementatie.
  • OpenVPN servers op een NAS zijn niet configurabel. Dat betekent dat je moet verbinden met het al jaren deprecated 1024bits DH algoritme, waar je eigenlijk 2048 of zelfs 4096 wil. 1024 bits wordt beschouwt als te makkelijk te kraken.
  • Dan heb je voor je VPN server je NAS de hele dag aan staan, is toch al snel 15w+ dat constant staat te fikken.
Als ik OpenVPN zou draaien op mijn Rpi (die heb ik nog eentje bij mijn tv liggen) dan zijn ze toch nog net zo snel in de rest van mijn netwerk als ze die zouden kunnen hacken ? OpenVPN is ervoor om te routeren dus een arp- en een routetabel opvragen moet voor een hacker die dat kan ook een koud kunstje zijn. maar goed, als het een windows machine wordt dan gaat er in iedergeval géén OpenVPN op draaien:)

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steejvan
Ik denk dat ik hier nog wel eens wat leuks gevonden heb.
Een asrock mini itx bordje met 12x sata, 8 core c2750 en onboard kvm controller

http://nl.hardware.info/t...r-moederbord-video-review
Het is wel een review van vorig jaar dus ik weet niet of er ondertussen als betere vervangers zijn maar ik was hier wel van onder de indruk

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

JT

VETAK y0

steejvan schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:39:
[...]

Als ik nou bijvoorbeeld zo'n ASrock N3700-ITX bordje kies met 4x SATA, is die RAID5 dan ook een beetje vooruit te branden ? Of gewoon een 4 poorts RAID kaartje erbij duwen ? (dan kan ik ook meteen onderstaande schijven kwijt)
Ben geen opslagexpert maar ik denk het wel. Volgens mij is het merendeel, zo niet alles in de consumenten NASsen ook software RAID dus in die zin denk ik dat het niet slechter is.
Als ik dit zo allemaal lees wordt het weer een heel karwei, waarschijnlijk is het straks toch weer een klein werkstation met Windows er op geworden:)
Kan, je kunt ook Linux gebruiken voor downloads en OpenVPN.
[...]

Als ik OpenVPN zou draaien op mijn Rpi (die heb ik nog eentje bij mijn tv liggen) dan zijn ze toch nog net zo snel in de rest van mijn netwerk als ze die zouden kunnen hacken ? OpenVPN is ervoor om te routeren dus een arp- en een routetabel opvragen moet voor een hacker die dat kan ook een koud kunstje zijn. maar goed, als het een windows machine wordt dan gaat er in iedergeval géén OpenVPN op draaien:)
Als ze je RPi hacken dan zijn ze in je netwerk en hebben ze toegang tot een OpenVPN server. Als ze je NAS hacken dan zijn ze in je netwerk en hebben ze toegang tot een OpenVPN server, IP cam, persoonlijke data enzovoort.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 22:02
Ik zat laatst in dezelfde situatie. ik had een zelfbouw server en wou ook wat meer gemak en energie zuiniger server. en (synology) nas is inderdaad niet krachtig genoeg voor hevige cpu berekeningen zoals parren/unrarren.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een simpele goedkope nas dedicated voor storage, verder dus helemaal niets, zo heeft de nas alle resources vrij voor dataverkeer/opslag.
daarnaast heb ik nog een intel nuc gekocht voor alle server taken (software+parren/unrarren etc. etc.)
indien iets klaar is zal deze alles naar de nas kopieren (gbit).

zo heb je een stabiele energie zuinige centrale storage unit waar je niet naar om hoeft te kijken en een energie zuinige server met veel reken capaciteit.

misschien ook nog een optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
bastv schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:59:
Ik zat laatst in dezelfde situatie. ik had een zelfbouw server en wou ook wat meer gemak en energie zuiniger server.en (synology) nas is inderdaad niet krachtig genoeg voor hevige cpu berekeningen zoals parren/unrarren..

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een simpele goedkope nas dedicated voor storage, verder dus helemaal niets, zo heeft de nas alle resources vrij voor dataverkeer/opslag.
daarnaast heb ik nog een intel nuc gekocht voor alle server taken (software+parren/unrarren etc. etc.)
indien iets klaar is zal deze alles naar de nas kopieren (gbit).

zo heb je een stabiele energie zuinige centrale storage unit waar je niet naar om hoeft te kijken en een energie zuinige server met veel reken capaciteit.

misschien ook nog een optie ;)
dat kan je natuurlijk niet zo zeggen... er zijn heel veel synology modellen, met verschillende CPU's en RAM. zelfs een synology met een i3 (wel 2000+ euro, maar toch ;))
kijk ook eens naar dit topic: [Synology] RAR unpacking performance
een DS415+ pakt een 700 mb file al in 16 seconde uit (met een atom cpu). maar ook de een iets eenvoudigere DS215+ doet dit emt een ARM cpu al in 22 seconden.

Als ik dat vergelijk met mijn 5 jaar oude goedkope NAS, dan is dat al een behoorlijke vooruitgang

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 21:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik zit met hetzelfde probleem.
Heb nu een zelfbouw NAS gebaseerd op een AMD E350 (vergelijkbaar met dualcore Atom van 4 jaar geleden).
Deze download via SABNZBD maximaal rond de 10-11MB/s wat opzich wel prima is (120Mbit Ziggo).
Synology DS215J van mijn vader gaat maximaal rond de 7-8MB/s op SABNZBD. Misschien dat een andere client sneller is.

Om je een idee te geven van de performance van verschillende hardware:
Bestand van 2,3GB gedownload op 3 apparaten. Bewust 1 rar niet gedownload zodat er gerepareerd moet worden.

Main PC: Core i7 4790k, 16GB ram (download naar oude 500gb hdd, pakt uit naar snelle 3TB hdd):
  • Downloaded in 2 minutes 48 seconds at an average of 14.1 MB/s
  • Unpacked 4 files/folders in 3 seconds
  • Repaired in 22 seconds
(validatie tijd niet gezien, dat zal een paar seconden zijn geweest)

Fileserver: AMD E350, 4GB ram (download naar oude 500gb hdd, pakt uit naar snelle 4TB hdd):
  • Downloaded in 4 minutes 8 seconds at an average of 9.6 MB/s
  • Unpacked 4 files/folders in 15 seconds
  • Repaired in 4 minutes 1 second
Bestanden waren "Verified in 29 seconds"

(ouders hebben 200Mbit Ziggo en zouden dus een hogere snelheid moeten kunnen halen..)
Fileserver: Synology DS215j, 512MB ram (download en uitpakken naar 4TB WD RED):
  • Gedownload in 4 minutes 17 seconden met een gemiddelde van 8.9 MB/sec
  • 4 bestanden/mappen uitgepakt in 54 seconden
  • Reparatie in 1 uur 6 minutes 4 seconden
Bestanden waren "Varified in 4 minuten en 48 seconden"

[ Voor 71% gewijzigd door Tortelli op 19-06-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
De j is natuurlijk ook een instap 2 bay nas van Synology. Een plus zal waarschijnlijk wel de volle snelheid trekken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 21:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Mijn "benchmark" draait nog op de Synology, maar het is ondertussen wel duidelijk dat het parren niet zijn sterkste punt is.Test loopt nu al > 15 minuten en hij is nog geen 10% :D.

Ook de duurdere ARM gebaseerde modellen zijn daar niet sterk in volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 19-06-2015 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
grootste winst zit bij 500mbit zit in het gebruiken van fysiek meerdere schijven d.w.z. downloaden en uitpakken op verschillende schijven doen. Wanneer je 500mbit haalt gaat een enkele schijf dat niet halen tenzij je een SSD gebruikt die dan weer snel vol zal lopen. Ideale geval denk ik downloaden en parren op een SSD en uitpakken naar fysieke schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steejvan
Zo, de keuze is gemaakt :

bord AsrockC2750D4L
geheugen Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
kast BitFenix Phenom Mini-ITX Zwart
psu Seasonic S12II-Bronze 350W
disken Toshiba DT01ACA300, 3TB (4x)

totaal komt op 988 euro.

hier ga ik dan mijn 2 oude ssd's ngo inbouwen en het feestje is compleet

Ik ga er nog een klein nachtje over slapen :)

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
mini-itx kast voor NAS "moet" toch een pricewatch: Silverstone DS380 zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steejvan
Oeh die is inderdaad wel gaaf ja, wordt het hele verhaal alleen wel nóg 100 euro duurder :)

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-06 23:12
Bij een zelf gebouwde, NAS, wat is de beste software/OS om daar op te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat hangt helemaal van je eisen af.
Pagina: 1