Bestelling geannuleerd, maar later toch geleverd. En nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:19

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
Wat zegt bijvoorbeeld de wet kopen op afstand over deze situatie:

Ik bestel een artikel dat volgens de webshop op voorraad zou zijn. Vervolgens bijkt dat er toch een levertijd op zit. Ik bel de klantenservice en kom met hen overeen dat de bestelling geannuleerd wordt en dat ik mijn geld binnen drie dagen teruggestort krijg. So far so good.

Vervolgens blijkt dat de webshop het niet voor elkaar heeft gekregen de bestelling uit hun administratie te halen en is het product alsnog verzonden. De klantenservice gaf mij toen twee opties. Of ik haal het pakket niet op, waarna het na twee weken wordt teruggestuurd. Maximaal tien dagen daarna wordt het geld teruggestort. Of ik neem het pakket aan, maar stuur het weer retour. Ook dan zal het nog tien dagen kunnen duren voordat het geld terug gestort wordt.

In beide gevallen duurt het behoorlijk lang voordat ik een flink bedrag teruggestort krijg, wat vervelend is omdat ik het artikel inmiddels al elders gekocht heb.

Dit is voor mij een hoop ongemak als gevolg van beslissingen die ik gekomen heb op basis van onjuiste informatie van de website en hun klantenservice. Als ik had geweten dat het artikel een levertijd had, had ik elders besteld. Als ik had geweten dat het toch gauw geleverd had kunnen worden, had ik niet geannuleerd. Als ik had geweten dat annuleren fout kan gaan, ook niet.

Wat zijn mijn opties in deze? Terugsturen en met mijn voeten stemmen of is er een meer "tweaky" way om hiermee om te gaan?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Wat betekent met je voeten stemmen?

Ik neem aan dst het terugsturen gratis is? Dan zou ik het toch ophalen en terugsturen, dat gaat vast sneller. Wie weet laat het postkantoor het wel langer dan twee weken liggen en dan moet je nog langer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
Ik kaap even dit topic als dat mag, heb nl iets soortgelijks momenteel:
Product besteld, maar leverdatum iets langer dan verwacht. Proberen te annuleren, maar het pakket werd al klaargemaakt voor verzenden en het lukte ze niet meer om het te annuleren. Werd door de winkel geadviseerd het pakket gewoon te weigeren bij aflevering, zodat er geen retourkosten voor mij kwamen. Vandaag speciaal gezorgd dat er iemand thuis was om dit te doen, blijkt de verdomde pakketbezorger het gewoon in de brievenbus gepropt te hebben :( Kan ik nu de retourkosten op PostNL verhalen, gezien zij gewoon met pakketten aan de deur horen te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
henri86 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:23:
Ik kaap even dit topic als dat mag, heb nl iets soortgelijks momenteel:
Product besteld, maar leverdatum iets langer dan verwacht. Proberen te annuleren, maar het pakket werd al klaargemaakt voor verzenden en het lukte ze niet meer om het te annuleren. Werd door de winkel geadviseerd het pakket gewoon te weigeren bij aflevering, zodat er geen retourkosten voor mij kwamen. Vandaag speciaal gezorgd dat er iemand thuis was om dit te doen, blijkt de verdomde pakketbezorger het gewoon in de brievenbus gepropt te hebben :( Kan ik nu de retourkosten op PostNL verhalen, gezien zij gewoon met pakketten aan de deur horen te komen?
Heb ik ook wel eens meengemaakt helaas. Heb er toen groot 'retour afzender ' opgeschreven en in de brievenbus gegooid.

Jouw geval is wel anders dan die van TS. In zijn geval had de winkel een fout gemaakt. Jij was helaas te laat met annuleren. Evt. retourkosten zijn dan voor jouw rekening. De postbode heeft het gewoon kunnen afleveren bij jou, dus verhalen zal moeilijk worden.
Dat is misschien anders als hij het bij de buren had afgegeven als je niet thuis was.
Hier in het dorp geven ze alles bij buren af want ze willen niet nog eens terug hoeven komen. Soms handig, soms vervelend...

[ Voor 21% gewijzigd door Medione1210 op 16-06-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YassinIT
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05-2024
TwOkkie schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:25:
Wat zegt bijvoorbeeld de wet kopen op afstand over deze situatie:

Ik bestel een artikel dat volgens de webshop op voorraad zou zijn. Vervolgens bijkt dat er toch een levertijd op zit. Ik bel de klantenservice en kom met hen overeen dat de bestelling geannuleerd wordt en dat ik mijn geld binnen drie dagen teruggestort krijg. So far so good.

Vervolgens blijkt dat de webshop het niet voor elkaar heeft gekregen de bestelling uit hun administratie te halen en is het product alsnog verzonden. De klantenservice gaf mij toen twee opties. Of ik haal het pakket niet op, waarna het na twee weken wordt teruggestuurd. Maximaal tien dagen daarna wordt het geld teruggestort. Of ik neem het pakket aan, maar stuur het weer retour. Ook dan zal het nog tien dagen kunnen duren voordat het geld terug gestort wordt.

In beide gevallen duurt het behoorlijk lang voordat ik een flink bedrag teruggestort krijg, wat vervelend is omdat ik het artikel inmiddels al elders gekocht heb.

Dit is voor mij een hoop ongemak als gevolg van beslissingen die ik gekomen heb op basis van onjuiste informatie van de website en hun klantenservice. Als ik had geweten dat het artikel een levertijd had, had ik elders besteld. Als ik had geweten dat het toch gauw geleverd had kunnen worden, had ik niet geannuleerd. Als ik had geweten dat annuleren fout kan gaan, ook niet.

Wat zijn mijn opties in deze? Terugsturen en met mijn voeten stemmen of is er een meer "tweaky" way om hiermee om te gaan?
Ik kan me voorstellen dat dit een zeer irritante situatie is, vooral dat je langer op je geld moet wachten.

Maar ik denk dat je weinig opties hebt, ik zou hem gewoon terugsturen maar wel op voorhand eens bellen naar Bol om te zeggen dat het pakket beschadigd was bij levering. Ik zou het pakketje ook niet openmaken hierdoor maar gewoon in dezelfde staat terugsturen..
edit:
verwarring met ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
Medione1210 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:28:
[...]
Jouw geval is wel anders dan die van TS
Vrijwel exact hetzelfde zoals ik het lees: artikel besteld dat later geleverd wordt dan verwacht. Annulering wordt in eerste instantie nog als mogelijk geboden, maar de bestelling blijkt toch te ver in het systeem te zitten waardoor het uiteindelijk niet meer gelukt is deze door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
Er is wel een verschil: bij mij zei de klantenservice dat hij de bestelling zou annuleren en dat ik dan woensdag het geld weer terug zou hebben. Nu duurt het nog eens tien dagen voordat ik 265 euro terug ga krijgen. Er zijn periodes in mijn leven geweest dat ik dat niet zomaar kon opvangen.

Er is dus tot drie maal toe geblunderd (Het is direct leverbaar, oh nee toch niet. Het is geannuleerd, oh nee toch niet. En het pakket - niet de omdoos maar de inhoud! - is beschadigd aangekomen) maar meer dan braaf terugsturen en wachten op mijn geld zit er dus niet in?

PS: Wikipedia: Stemmen met de voeten

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wettelijke termijn voor het terugstorten bij retour is voor zover ik zo snel kan vinden 14 dagen. Dus daar ga je verder weinig tegen beginnen.

@henri86: lijkt me een lastig verhaal dat de moeite niet waard is. PostNL zal je verwijzen naar de winkel, aangezien die de opdrachtgever zijn. En een rechtszaak gaan aanspannen voor die paar euro lijkt me wat veel moeite.
Als ik jou was zou ik gewoon even contact opnemen met de winkel. Uitleggen dat hun tip om te weigeren mislukt is door PostNL en vragen of ze je tegemoet kunnen komen in de retourkosten. Eventueel kan die winkel dan nog kijken of ze een klacht indienen bij PostNL dat pakketpost niet op de juiste manier is aangeboden.

[ Voor 65% gewijzigd door Orion84 op 17-06-2015 09:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is geen wet die stelt dat je binnen enkele dagen je geld terug moet krijgen. Het is te begrijpen dat de winkel liefst eerst het artikel terug heeft voor ze terugbetalen. Onder WKoA mag dat ook. De termijn daar is 14 dagen, maar er mag gewacht worden tot het retour is.

Zoals altijd is het beste uitgangspunt dialoog. De winkel heeft een proces, en afwijkingen kosten tijd. Als je ze kan overtuigen van je belang dan is dat winst. De kans dat je dat lukt voor het artikel weer terug is is echter minimaal.

Dat er een fout gemaakt is is spijtig en kan reden zijn ze om flexibiliteit te vragen. In basis kan je stellen dat ze hun afspraak niet nagekomen zijn, maar het zal niet hard te maken zijn dat dat bewust is gebeurd. Fouten worden gemaakt.
Is het dan toch redelijk die paar dagen te eisen? Wellicht dat je een rechter zover krijgt in de specifieke situatie, maar voor je daar staat ben je ook veel tijd en moeite verder.

Dialoog dus. Maar reken er maar vast op dat het lastig wordt tot ze het product terug hebben. Daarna is er misschien wat te regelen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2015 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:20
YassinIT schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:34:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dit een zeer irritante situatie is, vooral dat je langer op je geld moet wachten.

Maar ik denk dat je weinig opties hebt, ik zou hem gewoon terugsturen maar wel op voorhand eens bellen naar Bol om te zeggen dat het pakket beschadigd was bij levering. Ik zou het pakketje ook niet openmaken hierdoor maar gewoon in dezelfde staat terugsturen.
Waar lees je:
1. dat het pakket beschadigd zou zijn?
2. Dat het bij bol.com besteld is?

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weigeren bij het postkantoor is ook nog een optie dan gaat het meteen retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YassinIT
TwOkkie schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:38:
...

Er is dus tot drie maal toe geblunderd (Het is direct leverbaar, oh nee toch niet. Het is geannuleerd, oh nee toch niet. En het pakket - niet de omdoos maar de inhoud! - is beschadigd aangekomen) maar meer dan braaf terugsturen en wachten op mijn geld zit er dus niet in?

PS: Wikipedia: Stemmen met de voeten
Vrees van niet, je beste optie is het pakket gewoon terugsturen en hopen dat je geld zo snel mogelijk teruggestort wordt.
bszz schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:56:
[...]

Waar lees je:

Ik meen dit te hebben gelezen in een eerdere post en een foto gezien te hebben, kan ook dat ik dit topic verwar met een ander, excuses voor de verwarring.. :X

edit:
oorspronkelijke reactie aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
Ophalen en terugsturen is max 10 dagen wachten op je geld.
Niet ophalen betekent 2 weken wachten tot het wordt teruggestuurd door het postkantoor en daarna max 10 dagen wachten.

Ik zie al een verschil van 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 16:27
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:52:
De termijn daar is 14 dagen, maar er mag gewacht worden tot het retour is.
Niet volledig correct. Een bewijs van verzending is ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 22:27
Wat je ook kan doen, is naar het postkantoor gaan en daar persoonlijk het pakket weigeren. Dan wordt het alsnog teruggestuurd en hoef je niet 10 dagen te wachten. :)

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jroz2001 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:53:
[...]

Niet volledig correct. Een bewijs van verzending is ook voldoende.
Klopt. Wel weer een mooie discussie waard (die we hier niet moeten voeren :P) wat aantonen is. Een verzendbewijs van iets betekent niet dat de zaak ook in die doos zit en dat soort argumenten zullen winkels ongetwijfeld gebruiken.

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_17-06-2015
Wetboek 6 Artikel 230r
4. Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, kan de consument eerst nakoming vorderen van de in lid 1 bedoelde verbintenis nadat de handelaar de zaken heeft ontvangen of de consument heeft aangetoond dat hij de zaken heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip het eerst valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Ik heb wel eens een pakket geweigerd aan de deur (had abonnement opgezegd, werd toch geleverd). Was geen enkel probleem. Met Xesxen dus: even langs het kantoor om te laten weten dat je het weigert is de snelste en goedkoopste optie.

Je hebt de keuze uit:
* geld en een beetje tijd kwijt zijn (afhalen en retour sturen)
* lang wachten (laten liggen)
* weinig tijd kwijt zijn (pakket op postkantoor weigeren)

Aan jou de keus :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 16:59
Ik had ooit ook zoiets. Toen werd net na bestelling bekend dat de winkel net niet het goede type videokaarten ging leveren. Het was een pakjegemak zending, dus ik heb hem aan de balie geweigerd. Volgende dag was het pakket terug bij verzender, 3 dagen erna geld terug.

Probeer ook zoiets. Als dat bedrijf er intern wat vaart achter zet, kan het best in een dag of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

bszz schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:56:
[...]

Waar lees je:

YassinIT schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:03:
[...]

Ik meen dit te hebben gelezen in een eerdere post en een foto gezien te hebben, kan ook dat ik dit topic verwar met een ander, excuses voor de verwarring.. :X
Oorspronkelijke post : Product toch geleverd na annuleren (bol.com), wat nu?

Pakket besteld bij CoolBlue en bij Bol. Laatste bleek toch te kunnen leveren.

Persoonlijk zou ik het inderdaad weigeren en dan maar even wachten op je geld. Bij Bol kun je trouwens ook bestellen met een digitale acceptgiro. Je betaalt dan pas op het moment dat je het pakket in huis hebt. Misschien een les voor de volgende keer.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Medione1210 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:28:
[...]

Evt. retourkosten zijn dan voor jouw rekening. De postbode heeft het gewoon kunnen afleveren bij jou, dus verhalen zal moeilijk worden.
Dat is niet altijd zo.
U betaalt de verzendkosten voor het terugsturen van het product. Dit hoeft alleen als de verkoper u van te voren heeft geïnformeerd over die kosten. Heeft de verkoper u niet laten weten dat u verzendkosten moet betalen als u het product terugstuurt? Dan moet de verkoper de verzendkosten die u maakt om het product terug te sturen betalen.
https://www.consuwijzer.n...-ik-verzendkosten-betalen

Slave of Thieves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YassinIT
Frostbite schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:31:
[...]

[...]

Oorspronkelijke post : Product toch geleverd na annuleren (bol.com), wat nu?

Persoonlijk zou ik het inderdaad weigeren en dan maar even wachten op je geld. Bij Bol kun je trouwens ook bestellen met een digitale acceptgiro. Je betaalt dan pas op het moment dat je het pakket in huis hebt. Misschien een les voor de volgende keer.
Dank u, toch juist gelezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
YassinIT schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:21:
[...]

Dank u, toch juist gelezen :P
Maakt verder niet uit, maar dat stond in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pprs
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-08-2024
Volgens mij hangt dat wel af van wanneer de overeenkomst gesloten is. De WKOA is op dit punt redelijk recent gewijzigd. Was voorheen altijd kosten klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
Frostbite schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:31:
Bijna. Besteld bij Bol. Bol kon ondanks belofte op de site toch niet op tijd leveren, daarom geannuleerd. Zou binnen 3 dragen geld teruggesort krijgen, dus meteen maar besteld bij Coolblue. Vervolgens blijkt de annulering bij Bol niet gelukt te zijn (er was me niet verteld dat dat uberhaupt kon mislukken) en blijken ze wel op tijd te kunnen leveren. dus zit ik ineens met twee maal een bestelling van 265 euro in huis.

Maar goed, het pakketje is onderweg naar bol.com. Alleen hangt ie nu al twee dagen rond op het sorteercentrum volgens Kiala's Track & Trace... als dat maar goed komt...

Edit: het kwam goed. Vanmorgen een mailtje dat ze het artikel in goede orde ontvangen hebben en dat ik het geld in 3 werkdagen terug ontvang. Da's weer sneller dan de 10 die ze eerder beloofden. Tja..

Iemand zei via PB tegen me dat dit allemaal nou eenmaal het risico is van online kopen. Ergens is dat natuurlijk wel zo, maar ik vind dit vooral een gevolg van onduidelijke communicatie en je logistiek niet onder controle hebben. Die andere partij heeft het duidelijk beter onder controle. Ik weet waar ik de volgende keer eerst kijk als ik haast heb. ;-)

[ Voor 26% gewijzigd door TwOkkie op 19-06-2015 08:52 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Pagina: 1