• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-02 19:00
Beste Tweakers

Sinds kort ben ik mij gaan verdiepen in zonne-energie. We hebben daarvoor een budget van rond de 800,- Het betreft een schuin dak waar de gehele dag de zon op staat.

Het budget is niet hoog, ik weet het... Echter zie ik wel mogelijkheden >:) Bijvoorbeeld het volgende:
- Solar Frontier 170 wp paneel (3 stuks, totaal 390,-)
- Mastervolt Soladin 600 (250,-)
- 150,- voor bekabeling en ophangmateriaal.

Hebben jullie nog adviezen. Wat vinden jullie van de Micro Inverters? En welke adviseren jullie in deze situatie? Zijn er Micro-inveters voor 170WP zonne panelen?

Hebben jullie nog handige tips en/of adviezen.

Deze kan ik goed gebruiken O-)

Verwijderd

snip

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 14-06-2015 15:55 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-02 20:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of daar vragen of ze hier willen kijken. Dat topic is al enorm chaotisch :)

Ontopic; het budget is laag en de dakruimte is uitstekend zo te lezen.
Dan is 4xSF150 op een Steca 500 wellicht goedkoper.
De Steca is stiller en heeft een hoger rendement.

[ Voor 54% gewijzigd door Proton_ op 14-06-2015 12:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-02 16:41
Wel een grappig onderwerp. Wat kan je voor 800 euro aanschaffen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Eigen topic is inderdaad wel handig want in de regels van dat andere topic staat.
''Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic''.

OT. Ik kijk hier ook even mee aangezien ik ook op zoek ben naar een goedkope kleine installatie.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Prima topic, prima plek :Y

Wise enough to play the fool

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou micro-inverters hier niet gebruiken, het heeft niet echt toegevoegde waarde in deze situatie.

Persoonlijk zou ik ook voor een Steca gaan, erg fijne omvormers. Met zo'n krap budget kun je eventueel ook voor tweedehands panelen gaan. Ik weet ook niet hoe handig je bent met metaal maar een platdakopstelling is niet zo moeilijk om zelf te maken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

StormRider schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:37:

Geld lenen (rente is aftrekbaar) en het hele dak in 1x vol leggen, tot eigen verbruik dan.
Anders moet je over een halfjaar weer het dak op voor de volgende uitbreiding ;)

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-02 14:16
Qua randvoorwaarden:

- 800 euro = 800*1,21 = 968 euro incl BTW? (BTW ga je terugvragen) - of niet?
- voorkeur voor mono, poly, dunnelaag?
- is er al een aparte groep? Zo ja, dan kun je groter dan 500Wac iets verzinnen. Zo niet én je kunt dit niet zelf, dan wordt het al snel zo duur dat je beter met een Steca500 netjes op een bestaande groep blijft.

In het laatste geval kom je tot ca 750Wp max op een Steca500. Mag ook minder natuurlijk.

En eigenlijk, tja, wat Dre zegt, al houd ik niet zo van lenen (hypotheek uitgezonderd). Zeker tot 2020 is het salderen geblazen en dus wellicht 2x zo snel terugverdienen als zonder salderen.

There's nothing moister than an oyster.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:49
Ik zou eens op Marktplaats kijken. Staan vaak wel leuke aanbiedingen. Heb ik ook gedaan twee jaar terug. Koop de relatief veel Wp voor relatief weinig geld.

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-02 19:00
Bedankt voor alle reacties!

Dunnelaag panenelen zien er erg netjes uit. Bijvoorbeeld die van Zaanzon (Solar Frontier 170 wp paneel).
We hebben geen aparte groep. Gezien de impact en de afstand wordt dit erg lastig..

Het liefst sluit ik ze direct aan op een 220V stekker. Ik ga de Steca 500 is bekijken.

Maar bijvoorbeeld de volgende zet: http://www.pkstore.nl/Sun...-en-onderlinge-bekabeling!
Deze kwam ik op Marktplaats tegen! :) thnx!

Of is een Steca 500 + Solar Frontier van betere kwaliteit?

Het aansluiten op het dak gaat wel lukken. Ik verwacht dat dit niet heel erg moeilijk is. Ik heb wel eens panelen van het dak af moeten halen bij een vriend. Ivm nieuwe dakpannen.

[ Voor 3% gewijzigd door StormRider op 14-06-2015 22:45 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-02 14:16
Met 3x270Wp met micro-inverters op 1 groep ga je over de 500W heen.
Strikt zou je dan 1 paneel op een andere groep moeten doen, dus.., pff. Misschien valt het mee.

Deze lijkt me completer trouwens en met 3 stuks na BTW-teruggave zit je net boven 800 euro:
http://www.sun-solar.nl/i...p-voor-330-euro-sunsolar/

(ook al heb je hier iets minder Wp; bij de andere heb je zoveel meer kosten dat je flink over de 800 euro komt.)

Grote kans dat dit meer gaat opleveren dan bijv 3 of 4 panelen op een Steca500, omdat de losse inverters bijna alles eruit kunnen halen wat erin zit, terwijl een Steca op max 500W blijft hangen.

There's nothing moister than an oyster.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:48
StormRider schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:37:
Beste Tweakers

Sinds kort ben ik mij gaan verdiepen in zonne-energie. We hebben daarvoor een budget van rond de 800,- Het betreft een schuin dak waar de gehele dag de zon op staat.

Het budget is niet hoog, ik weet het... Echter zie ik wel mogelijkheden >:) Bijvoorbeeld het volgende:
- Solar Frontier 170 wp paneel (3 stuks, totaal 390,-)
- Mastervolt Soladin 600 (250,-)
- 150,- voor bekabeling en ophangmateriaal.

Hebben jullie nog adviezen. Wat vinden jullie van de Micro Inverters? En welke adviseren jullie in deze situatie? Zijn er Micro-inveters voor 170WP zonne panelen?

Deze kan ik goed gebruiken O-)
Hoe groot is je dak? Goeie kans namelijk dat als het bevalt, je er meer bij wilt gaan leggen en dan kun je daar wellicht nu al een beetje rekening mee houden, zodat je de spullen kunt hergebruiken.
Pagina: 1