Goedkope, simpele monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 533040

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn vaders monitor werkt in eens niet meer, dus zijn we gedwongen een nieuwe aan te schaffen. We zijn op zoek naar een hele simpele, die alleen met zon gewoon enigszins zichtbaar blijft en is alleen maar voor tekstverwerking, that's all!!! Geen internet,games,video bewerking etc.

Wie weet een goedkoop monitor, denk dat 20 inch groot genoeg is.

Alvast bedankt voor de hulp,
Storm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 678185

Deze topic hoort hier thuis:
Componenten Aankoopadvies

Verder zou ik ook dit even doorlezen zodat je beter geholpen kan worden:
*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien TS hier weinig mee kan, is dit meer iets voor een topicreport de volgende keer ;).

Schopje richting CAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Met dergelijke eisen voldoet vrijwel elke monitor eigenlijk wel aan jouw criteria.
Onder een goedkope monitor versta ik een model van om en nabij de 100 euro; dit lijkt me wel een reëel budget denk ik?

pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart

Voor 109 euro is dit een erg leuk schermpje.
21,5 inch, full hd en een A-MVA paneel voor goede zwartwaarden en prima kleuren.
Je zal geen last hebben van ips-glow wat weer rustiger voor de ogen is.

Verder een prima formaat dus met goed beeld tegen een scherp prijsje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar is full hd niet wat overdreven voor een monitor voor alleen tekstverwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Maar net wat je wil en/of gewend bent. Het kan ook juist lekker zijn als je een groot scherm hebt met hoge resolutie, zodat je 2 of meer pagina's naast elkaar kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wellicht is de beste optie een willekeurig tweedehands schermpje dan. Als de eisen dermate laag zijn voldoet elke 17 tot 24" monitor wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Anoniem: 678185 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:48:
Verder zou ik ook dit even doorlezen zodat je beter geholpen kan worden:
*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?
Dat topic juist vooral negeren. Origineel is al heel oud en heb ik destijds opnieuw geplaatst nadat het door een foutje was verwijderd. Ik wilde het topic toen ook updaten, maar daar kwam het steeds maar niet van, dus maar een erg klein deel is aangepast.

Een paar maanden terug ben ik begonnen met het schrijven van een compleet nieuwe versie van dat topic, helemaal from scratch. Maar het kan nog wel enige tijd duren voor ik die af heb.
stin00 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:03:
Met dergelijke eisen voldoet vrijwel elke monitor eigenlijk wel aan jouw criteria.
Onder een goedkope monitor versta ik een model van om en nabij de 100 euro; dit lijkt me wel een reëel budget denk ik?

pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart

Voor 109 euro is dit een erg leuk schermpje.
21,5 inch, full hd en een A-MVA paneel voor goede zwartwaarden en prima kleuren.
Je zal geen last hebben van ips-glow wat weer rustiger voor de ogen is.

Verder een prima formaat dus met goed beeld tegen een scherp prijsje :)
Lijkt me een prima suggestie. Enige puntje van aandacht is dat de pixeldichtheid van 1920x1080 op 21,5" vrij hoog is (natuurlijk niet vergeleken met UHD schermen, maar een jaar of 6 geleden had deze combinatie nog de hoogste pixeldichtheid), waardoor tekst standaard vrij klein is. Misschien dat scaling dan dus wel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Heb zelf dat ding, en vind de pixeldichtheid wel prettig, betekend ook dat je hem lekker dicht tegen je neus kan zetten, mocht je dat prettig vinden, en de boel nog steeds aan de scherpe kant is.

Zelf denk ik dat de GW2265HM over het algemeen in deze prijsklasse de beste keuze is, anders heb je al snel een TN, en daar wordt je ook niet vrolijk van.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
RobinHood schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:50:
Heb zelf dat ding, en vind de pixeldichtheid wel prettig, betekend ook dat je hem lekker dicht tegen je neus kan zetten, mocht je dat prettig vinden, en de boel nog steeds aan de scherpe kant is.
Jij bent dan ook wel even een stuk jonger dan de vader van de TS ;) Mijn ouders zijn allebei 50 en die zouden de tekst op mijn 27" 2560x1440 schermen ook echt te klein vinden op 100% scaling. Dat is nog iets scherper dan 21,5" 1920x1080, maar redelijk vergelijkbaar.
...anders heb je al snel een TN, en daar wordt je ook niet vrolijk van.
Voor algemeen gebruik zou ik inderdaad ook eigenlijk altijd niet TN aanraden. TN is alleen maar interessant voor de allersnelste gameschermen. In alle andere gevallen wegen de voordelen van andere paneeltechnologieën daar ruimschoots tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Anoniem: 533040 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:09:
Maar is full hd niet wat overdreven voor een monitor voor alleen tekstverwerking?
Voor alleen maar wat tekstverwerking is een hogere dpi (resolutie alleen zegt niets zonder de schermdiagonaal) net prettiger ;)

Ik zou gewoon een full hd monitor nemen, zal veel aangenamer werken dan een lagere resolutie en qua prijs gaat dat niet zo heel veel schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Maar dan ga je er dus eigenlijk al van uit dat je scaling gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, heb ik ontzettend veel aan!! Ik ga na het lezen van deze berichten even goed doorzoeken. Misschien een bezoekje aan de media markt wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien moet vooral kijken naar de grootte van de letters. Toen mijn ouders een nieuwe monitor nodig hadden, kocht ik een mooi HD schermpje voor ze.
Maar dat beviel helemaal niet: superscherp beeld natuurlijk, maar de lettertjes waren te klein vonden ze. Ook de startknop van windows konden ze bijna niet raken, was ook te klein naar hun zin. Toen de instellingen maar op 800x600 gezet (of iets dergelijks), maar echt mooi werd het beeld daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Reepje schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 13:27:
Toen de instellingen maar op 800x600 gezet (of iets dergelijks), maar echt mooi werd het beeld daar niet van.
Dat moet je dan ook niet zo doen. Die methode werkte prima op CRT, maar op TFT met een fixed pixel array is daar scaling voor: Control Panel\Appearance and Personalization\Display.

Dan kom je automatisch al in het juiste scherm. Naast de standaardopties 100%, 125% en 150% is er ook nog een customoptie. Klik daarvoor in de kolom links op "Set custom text size (DPI)".

Enige nadeel is dat nog steeds niet alle software hier goed mee om gaat.
Pagina: 1