IMac keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 11:26
Mijn vriendin zoekt voor haar opleiding een IMac 27".
Ze is Interieurarchitect en moet hiervoor ook de gemaakte ontwerpen renderen wat veel van het systeem vergt.

Ik als normale ICT'er zonder ervaring met een Mac weet dit ook allemaal niet. Dus ik dacht ik zal het de Mac/Apple guru's eens vragen.

We twijfelen tussen twee IMac 27"modellen met retina scherm.

http://www.mediamarkt.nl/...9,1592464.html?langId=-11

http://www.mediamarkt.nl/...9,2113781.html?langId=-11

Het eerste model heeft een snellere processor, hdd en gpu maar is dit de meerprijs wel waard?
Merk je dit wel bij normaal gebruik?

Of hebben jullie tips waar ik op moet letten of misschien een ander systeem die ik niet heb genoemd?

Alvast bedankt

ps. Ik hoop dat dit het goede topic is, zo niet mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij normaal gebruik niet. Bij normaal gebruik ga je ook het verschil niet merken tussen een raspberry 2 en deze systemen.

Voor je vriendin haar werk, veel renderen, veel IO van harde schijf zou ik minstens voor een fusion drive gaan, eigenlijk zelfs liever een volwaardige SSD. Dus de goedkopere imac valt al sowieso af (voor mij althans).
Een snellere cpu is ook altijd handig bij het renderen, anders moet je iedere keer enkele tienden van seconden wachten (hangt beetje af van hoe groot alles is dat moet gerenderd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:56:
Bij normaal gebruik niet. Bij normaal gebruik ga je ook het verschil niet merken tussen een raspberry 2 en deze systemen.

Voor je vriendin haar werk, veel renderen, veel IO van harde schijf zou ik minstens voor een fusion drive gaan, eigenlijk zelfs liever een volwaardige SSD. Dus de goedkopere imac valt al sowieso af (voor mij althans).
Een snellere cpu is ook altijd handig bij het renderen, anders moet je iedere keer enkele tienden van seconden wachten (hangt beetje af van hoe groot alles is dat moet gerenderd worden)
Bedankt voor de reactie, ik heb inderdaad zitten kijken naar een ssd maar die meerprijs is enorm. Volgens mij is de hardeschijf verwisselen ook niet zo makkelijk als bij een "normale"laptop/desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:39
Is het voor haar opleiding ook echt nodig om een Mac te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat dit door het "imago" van de branche misschien de keuze is. Maar volgens mij ben je vele malen goedkoper uit als je een PC neemt en die goed volsteekt met flinke hardware. Als het om het functionele van het ontwerpen gaat lijkt me dat de betere keuze. Als het gaat om de looks in je interieur ( :+ ) zou ik zeggen, ga op zoek naar de sterkste tweedehands iMac die in je budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
Powergrim schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:02:
Is het voor haar opleiding ook echt nodig om een Mac te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat dit door het "imago" van de branche misschien de keuze is. Maar volgens mij ben je vele malen goedkoper uit als je een PC neemt en die goed volsteekt met flinke hardware. Als het om het functionele van het ontwerpen gaat lijkt me dat de betere keuze. Als het gaat om de looks in je interieur ( :+ ) zou ik zeggen, ga op zoek naar de sterkste tweedehands iMac die in je budget past.
Ze heeft op MBO altijd met haar macbook gewerkt, nu op hbo wil ze een imac erbij voor thuis. Daarnaast is het in die branche zo dat iedereen met een Mac werkt.

Als het kon had ik zelf natuurlijk zelf graag een pc'tje in elkaar geknutseld met Windows erop. Maar OSX is een pré dus dan valt dat al af.

Daarnaast kom ik alleen modellen van het niet retina model tegen uit 2013/14, zijn er geen nieuwere modellen of komen die nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gelijk over het wisselen van die HDD, het is doenbaar maar je moet de helft van dat toestel openleggen...

Natuurlijk, het is niet omdat iedereen in die branche op mac werkt dat het onmogelijk is om op windows te werken, je kan altijd eens kijken welke programma's ze gebruikt en of die beschikbaar zijn op windows.

Nieuwe modellen zijn volgens de geruchten op komst: http://www.macworld.co.uk...a-imac-broadwell-3511338/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
Oke, ik ga overleggen en bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
sowieso een SSD, harddisk ga je niet vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Is een hackintosh geen idee? Dan heb je de voordelen van Mac als OS, maar toch de goedkopere en snellere hardware.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

michel2412 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:45:
We twijfelen tussen twee IMac 27"modellen met retina scherm.

Het eerste model heeft een snellere processor, hdd en gpu maar is dit de meerprijs wel waard?
Merk je dit wel bij normaal gebruik?
Ja die eerste is zeker zijn meerprijs waard. Bovendien zit er standaard een Fusion in (SSD + HD). Ik zeg doen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn iMac heb ik ook bij de mediamarkt gekocht. Hij gaat al bijna 6 jaar mee en loopt op 1 probleem met de harddisk als een zonnetje (fout is ook toegeven door Apple, ik was alleen te laat met inschrijven voor vervanging van HD).

Bij PC's is het zo dat je een mogelijkheid hebt om een veel te duur systeem aan te schaffen. Kijk bijv naar die Titan videokaart, way to overpriced.

Voor een iMac tel je ook behoorlijk wat neer en is absoluut niet mis. Maar ik heb van geen enkel product zoveel plezier als mijn iMac en als je het doet, doe het dan ook goed!

Ik raad ook aan om een SSD te gaan gebruiken, in snelheid scheelt dat aanzienlijk. Ook zou ik je toch willen aanraden om je iMac bij een Apple Store aan te schaffen. Mocht er een defect zijn, dan zit je vriendin niet weken zonder een computer. Dat is bij aankoop van de Mediamarkt wel zo. Ik zou ook Apple Care aanschaffen. Gooi dat ding per ongeluk van je bureau en je krijgt een nieuwe.
Mavamaarten schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:35:
Is een hackintosh geen idee? Dan heb je de voordelen van Mac als OS, maar toch de goedkopere en snellere hardware.
Nee. Absoluut niet. Is een wereld van een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

14ml337 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:37:
Mee eens. Je vriendin wil gewoon meteen goed kunnen werken, en niet hoeven klooien met Hackintoshes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
Mijn iMac heb ik ook bij de mediamarkt gekocht. Hij gaat al bijna 6 jaar mee en loopt op 1 probleem met de harddisk als een zonnetje (fout is ook toegeven door Apple, ik was alleen te laat met inschrijven voor vervanging van HD).

Ik raad ook aan om een SSD te gaan gebruiken, in snelheid scheelt dat aanzienlijk.

[...]

Dat ssd sneller veel scheelt weet ik (eerste wat ik bij pc (windows) doe is hdd eruit trappe) . Maar neem aan dat een ssd in een Imac alleen als optie verkrijgbaar is op de website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
michel2412 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:49:
[...]

Dat ssd sneller veel scheelt weet ik (eerste wat ik bij pc (windows) doe is hdd eruit trappe) . Maar neem aan dat een ssd in een Imac alleen als optie verkrijgbaar is op de website?
Of je moet hem er zelf in willen zetten. Als je het geduld hebt, geen trillende handjes hebt en zeer secuur te werk kunt gaan kun je natuurlijk zelf de harde schijf vervangen door deze handleiding te volgen.

https://nl.ifixit.com/Gui...d+Drive+Replacement/30522

Persoonlijk zou ik het in dit geval niet doen. een iMac is echt knap in elkaar gezet en daardoor fragiel en niet makkelijk uit elkaar te krijgen. Op zich is een fusion drive (128GB flash + overige opslag) ook al wel voldoende en vraag ik me af of je er nou heel erg veel van gaat merken tussen een SSD en een Fusion Drive. Misschien dat een andere tweaker met beide ervaring heeft?

Mijn iMac late 2009 speelt in ieder geval prima 4k af (na een hoop gebufferd :P) terwijl vele nieuwe systemen daar van tegenwoordig en die op Windows draaien (no offense) daar toch behoorlijk wat moeite mee hebben. Wat ik wil zeggen is dat in mijn ervaring een iMac al veel sneller is dan een Windows PC. Dus je moet je afvragen hoeveel geld je wilt betalen voor wat ik denk dat niet overdreven veel extra snelheid gaat bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Aangezien het hier om een aankoop voor een student gaat, kun je gebruik maken van de studenten korting de online Apple Store. Dus is ~10%. Deze kun je via een speciale pagina bezoeken: Apple Store voor educatie (directe link naar de iMac 5K)

Daar zijn de prijzen van iMac 5K € 2.188,89 en € 2.470,82. Wat goedkoper is dan bij de mediamarkt. Als extra voordeel kun je bij de duurdere variant zonder meerprijs de 1TB Fusion Drive inwisselen voor een 256 GB SSD. Of de goedkopere variant naar wens aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThomasG op 11-06-2015 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

14ml337 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:57:
[...]
Mijn iMac late 2009 speelt in ieder geval prima 4k af (na een hoop gebufferd :P) terwijl vele nieuwe systemen daar van tegenwoordig en die op Windows draaien (no offense) daar toch behoorlijk wat moeite mee hebben. Wat ik wil zeggen is dat in mijn ervaring een iMac al veel sneller is dan een Windows PC.
Wat is dat nu voor flauwekul, er zijn zo'n 500 verschillende modellen die windows draaien met een prijsbereik van 400-5000 euro. Vergelijk anders ook eens een porsche met een ferrari tegenover een stock golfke :s

Ontopic: Wat is eig de reden dat je vriendin een imac wil? Want ze heeft al een macbook had je gezegd?
Is die zwaar genoeg? Anders gewoon docking station aanschaffen met externe monitor, toetsenbord... ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2015 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mavamaarten schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:35:
Tja, naar mijn mening heeft een hackintosh echt niet de ervaring die een echte mac bied.
Je zit altijd wel te rommelen ermee om het fatsoenlijk draaiend te houden.

Misschien leuk voor een tweaker, maar niet voor de gewone user. En zou het ook nooit doen als productie machine, te veel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

^ Dat inderdaad. De iMac is voor je vriendin een stuk gereedschap en daar wil je blindelings op vertrouwen. Wat betreft aankoopadvies, ga minimaal voor een Fusion Drive. Mij scheelt het voor het werk wat ik doe een hoop tijd waardoor ik de meerprijs van flashopslag terugverdien :)

/Edit; een nuttig topic over de meerwaarde van een Fusion Drive op macrumors.com.

[ Voor 25% gewijzigd door DaMarcus op 11-06-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

michel2412 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:49:
[...]

Ga alsjeblieft niet voor een SSD en kies gewoon de iMac met Fusion Drive. Dan heb je het voordeel van de snelheid van een SSD en het voordeel van de opslag van een traditionele harde schijf. Daarnaast bespaart het je een hoop centen.

De iMac uitrusten met een SSD betekent sowieso dat je hem via Apple moet bestellen....
En daar zitten wat nadelen aan:

- Je betaalt dan sowieso €130,- meer dan bij de MediaMarkt op hetzelfde model
- Er komen dan nog extra kosten bij voor de SSD. Wil je de 1TB evenaren dan is dat + €1200,-
- Je hebt een langere wachttijd terwijl de MediaMarkt hem uit voorraad kan leveren
- Je kan bij elke MediaMarkt in je omgeving aanspraak maken op je garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door Wootism op 12-06-2015 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat net te kijken op de site van apple.be, de iMac met Retina 5K-display met de 3.5 GHz processor, kan kosteloos een SSD van 256 GB ingezet worden ter vervanging van de fusion drive...

Persoonlijk zou ik dan ook wat extra ram erbij bestellen. 8GB lijkt me soms wat krap voor wat je vriendin ermee wil doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Het werkgeheugen zou ik zelf upgraden, dat is namelijk makkelijk zelf te upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 19:50:
[...]

Ontopic: Wat is eig de reden dat je vriendin een imac wil? Want ze heeft al een macbook had je gezegd?
Is die zwaar genoeg? Anders gewoon docking station aanschaffen met externe monitor, toetsenbord... ?
Ze heeft inderdaad een macbook model 2011/12 oid, hij is alleen erg traag. Mischien maar een keer opentrekken en er een ssd inzetten. Maar goed ze wil een imac voor thuis en de laptop voor school.

Het idee van een docking station heb ik ook al een keer geroepen maar dat wilde ze niet.

Verder denk ik dat het dan inderdaad het verstandigst is om voor een fusion te gaan.

Maar kan je de imac niet direct naar Apple sturen voor garantie zoals de Iphone als ik hem bij de MM koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Jawel, maar dan moet je Apple Care nemen. Als je hem uit de Apple Store voor het onderwijs haalt, waar je als student korting krijgt en jouw vriendin dus recht op heeft, heb je bijkomend voordeel dat je voor fabrieksgarantie direct bij Apple aan kunt kloppen (indien je geen Apple care hebt - je hebt namelijk altijd consumenten recht). Daarnaast zijn ze, zoals reeds al aangegeven, met studenten korting goedkoper dan bij de MediaMarkt.

[ Voor 9% gewijzigd door ThomasG op 12-06-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
oke, Applestore it is :P

Ik neem aan dat tussen die twee i5's en de 290 en 290x weinig verschil zit? of is dit die 70 a 80 euro meer prijs wel waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:55
michel2412 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:17:

Ik neem aan dat tussen die twee i5's en de 290 en 290x weinig verschil zit? of is dit die 70 a 80 euro meer prijs wel waard?
Zou ik niet doen. Gewoon basis i5 retina nemen met fusion drive. Loopt als een zonnetje en vergeleken met de Windows 8 8-core AMD waar ik vandaan kom, is het performance verschil behoorlijk (in positieve zin).

Als je een keer met het 5K scherm gewerkt hebt, ben je verkocht.

Geheugen niet zelf kopen. Crucial 2 x 8 GB setje is ongeveer 118 euro met free shipping via Crucial zelf. Apple vraagt daar 240 euro voor.

Ik heb het 5K iMac model met HDD nog niet gezien in een winkel. Weet wel dat bv een 21" met een HDD af en toe wat sloompjes aanvoelt. Maar die heeft een 2.5" 5400 RPM HDD. In die nieuwe 5K iMac zit een desktop schijf. Maar.... ik zou die paar honderd euro voor een fusion drive uitgeven.

EDIT: ik heb op Zdnet een review gelezen dat in benchmarks het verschil tussen die 290 en 290X minimaal is. Zo'n 5% qua CPU en 2% voor de GPU (Geekbench):

http://www.zdnet.com/prod...3-3-ghz-8-gb-1-tb-led-27/

[ Voor 11% gewijzigd door loekf2 op 12-06-2015 14:30 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Laatst online: 06-10 20:18
Nieuwe modellen worden al tijden verwacht. Verder weet je nooit wat de prijzen gaan doen, de euro daalt en Apple gooit de prijzen omhoog. Voor mij is het - zoals bij elke aanschaf die ik doe - een kwestie van voldoet de huidige configuratie aan wat ik ermee moet doen. Als je vlak voor een aankondiging zit zou ik idd wél even wachten.

Ik zie hierboven een discussie over wel of geen Fusion Drive. Ik heb zelf voor de SSD gekozen (want geen meerprijs bij de duurdere Retina) en een externe schijf ernaast, werkt prima, dan is de meerprijs uiteindelijk slechts +/- 100€ voor 2TB en heb je geen draaiende HD in je kast hangen.

Keuzes zat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-10 16:04

Nitai

Live the life you love.

michel2412 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:17:

Ik weet niet of ze al haar inlog heeft van de HBO, maar wellicht dat je dan via Surfspot -> Apple Store voor Onderwijs, nog wat procentjes extra korting krijgt. Je moet dan wel via Surfspot naar de Apple Store voor Onderwijs gaan. Als ik bijvoorbeeld via de Haagse Hogeschool inlog, dan krijg je dit te zien bij de standaard 27" Retina's.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2t0gBCMN3ZBduBSNuakBrmNt/full.png

Overigens is het wel de moeite waard om tot juli te wachten, vaak heb je dan ook nog een mooie onderwijs actie (bijv. gratis printer, of 50 euro store tegoed etc.).

Zelf zou ik ook voor een SSD gaan, opslag erbij met een externe schijf of NAS (die je toch wel zult aanschaffen als backup device) is echt geen probleem bij een Mac die je niet zult verplaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nitai op 13-06-2015 16:49 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 18:10
Doe jezelf ( en je vriendin ) een plezier en bestel gewoon bij apple zelf. Neem de 5K,i7, 256 GB SSD,8 GB, 290 videokaart .Geheugen kan je zelf upgraden. Mocht je toch opslag tekort komen dan neem je er gewoon een thunderbolt of USB 3.0 externe drive bij.

[ Voor 4% gewijzigd door netvista op 13-06-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fusion disk erin kopen. Doen
En dan als je het wilt een ssd via Thunderbolt aansluiten. Er Is geen verschil tussen een interne ssd en via Thunderbolt.

Heb ik ook. Osx draait op m'n losse ssd en de HD voor opslag. Moet zeggen dat er zelf geen super groot verschil zit in snelheid. Dit komt omdat de fusion disk al erg snel is.

En bedenk goed wat je er in wilt. De nieuwe imac's zijn niet zo makkelijk meer open te maken als vroeger om ff geheugen of een andere hd er in te prikken. Ik heb de duurste genomen ook al gebruik ik het nu misschien niet helemaal maar in toekomst gaat hij langer mee.

Ik zelf werk er ook professioneel mee en daarom gebruiken ik de ssd niet voor opslag alleen het OS omdat de HD betrouwbaarder is.

En ik zou zelf altijd en alleen bij Apple kopen.
Bij problemen wil je niet met de MM te maken hebben.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
Bedankt voor de tips, we gaan sowieso voor de fusion drive. We zijn gisteren bij de mediamarkt geweest om gewoon te kijken. Ze ziet zelf geen verschil tussem de 5k en de 2k variant dus voor haar voegt 5k niet heel veel toe. Zelf zie ik het wel maar ik zal hem niet gebruiken.

Bij mediamarkt hadden ze een imac met een 755 en een 775 kaart. Ik neem aan dat het hier wel de moeite waard is om de 775 te pakken? Iemand met ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTT
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

MTT

Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 18:23:

En ik zou zelf altijd en alleen bij Apple kopen.
Bij problemen wil je niet met de MM te maken hebben.
Ik mag aannemen dat als je applecare aanschaft, en dat wil je met zo'n apparaat, je niets met MM te maken meer hebt.
Dus dat je altijd en alleen bij Apple moet kopen, hoeft niet.

[ Voor 8% gewijzigd door MTT op 13-06-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
MTT schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 23:23:
[...]

Ik mag aannemen dat als je applecare aanschaft, en dat wil je met zo'n apparaat, je niets met MM te maken meer hebt.
Dus dat je altijd en alleen bij Apple moet kopen, hoeft niet.
Voor zover ik weet wel. Apple vraagt altijd nadrukkelijk of de aankoop bij hun is gedaan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

michel2412 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:57:
Bij mediamarkt hadden ze een imac met een 755 en een 775 kaart. Ik neem aan dat het hier wel de moeite waard is om de 775 te pakken?
Beide zijn "Late 2013" modellen. Standaard is 3.2GHz met 755M. Er was voorheen (nu niet meer nieuw te koop bij Apple) ook een BTO versie met 3.4GHz en 775M.
http://www.everymac.com/s...num-late-2013-models.html

Let wel: je betaalt bij Apple €240 meerprijs als je een 1TB Fusion ipv een 1TB HD wilt hebben in je "Late 2013" iMac (non-retina). Kwa totaalprijs (€2369) zit je dan al dichtbij de €2500 waarvoor je de standaard 3.5GHz Retina iMac kunt kopen in diverse shops. Ik zou de Retina iMac nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Pjotr op 14-06-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 20:55
michel2412 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:57:
Ze ziet zelf geen verschil tussem de 5k en de 2k variant dus voor haar voegt 5k niet heel veel toe. Zelf zie ik het wel maar ik zal hem niet gebruiken.
Pfftttt....... (met alle respect) vrouwen 8)7

Het verschil in scherm tussen een 27" non-retina and retina is volgens mij nog steeds heel groot. 4x pixels en het scherm is net iets beter gecalibreerd.

Als je geen SSD kan/wil betalen (zou voor minimaal 512 GB gaan), dan is de retina met 3.5 GHz i5 en 1 TB fusion drive een betere deal.

Ik vind het BTO proces in Apple een pijnlijk proces. Ik had een 27" non-retina met i7 en 512 GB SSD in bestelling staan, maar ik hoorde 6-7 weken niets totdat de aap uit de mouw kwam: Apple had besloten om deze optie niet meer te leveren. Ik ben toen voor de retina gegaan, wel met fusion drive. In de praktijk is het systeem erg snappy.

BTW, de prijs van 256 GB SSD, mits je built-to-order besluit, is identief aan de standard versie met fusion drive. Zie Apple site. Ik vind 256 GB te krap, misschien ok voor OS X + programma's. Data kun je dan op een externe USB 3.0 / Thunderbird schijf zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door loekf2 op 14-06-2015 17:02 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Ik zou sws gewoon voor het retina model gaan. Als ze het verschil niet kan zien dan heb ik helaas slecht nieuws voor haar. Dan wordt het tijd een bril aan te schaffen. Het verschil tussen de 27" normaal en de retina is met normaal zicht heel goed te zien. Op een afstand van 30cm is prima zichtbaar wat het verschil is. Zeker als je met runderwerk aan de slag gaat is de retina een stuk beter. Dat je met een simpele FB foto geen verschil ziet kan ik me voorstellen. Dat dit bij de MM niet uit de verf komt ook, maar dat je het echt niet kan zien niet. Ik zie het namelijk van twee meter afstand en ja ik heb een bril.

Goed om even tot spes te komen. Ik heb hier nog niemand gezien die even gekeken heeft naar de snelheden van de opslag. De nieuwe iMac maakt gebruik van PCI-e technieken voor de SSD die we ook terugvinden in de MBPretina. Dit betekent dus dat de SSD's beginnen met readspeeds van 700MB/s sequentieel. Dat is natuurlijk al veel, maar dit loopt lineair door naar 1200MB/s voor de 1TB versie.

Nu is het leuke dat de de 1TB fusiondrive dus een combinatie is van de laatste technieken. Een 128GB PCIe SSD (die volgens gebruikers op Macromors dus al de 700MB/s sequentieel aantikt) en een zuinige 1TB HDD. Het grappige is echter dat dit betekent dat je geen 1TB aan totale opslag hebt, maar 1128GB.

Goed nu we dit weten, is het ook handig te weten dat je een fusion drive ook prima zelf kan maken met de juiste SSD. Aangezien de SSD nu als cache ingezet gaat worden betekent dit een hoop writes naar de SSD en dit zorgt voor een hogere slijtage dan bij normaal gebruik (waar juist accestime en leessnelheid belangrijk zijn). Een speciale caching SSD heeft dan vaak ook ruim 50% overprovisionering in plaats van enkel GB's aan reserve opslag. Dat gezegd hebbend kan je dus met een normale HDD en een caching SSD zelf prima een fusiondrive maken als je de juiste terminal commando weet te vinden.

Dit betekent natuurlijk dat je ook het omgekeerde zou moeten kunnen doen en niets is minder waar. Je kan beide drives ook splitten zodat je wel gewoon de HDD en SSD los hebt. De performance van de SSD met de capaciteit van de HDD. Voor het werk wat mevrouw gaat doen is dat helemaal niet zo'n slecht idee. alle software lekker op de SSD en alle grote bestanden op de HDD dat is vaak het probleem namelijk niet. eventueel kan je renderoutput naar de SSD laten schrijven (die daar een stuk beter mee om kan gaan) en later handmatig verplaatsen naar de juiste map op de HDD.

All of this being said. Ik zou zelf lekker de SSD optie pakken (of eventueel de 3TB FD versie (die heeft 256GB SSD naar het schijnt)). en lekker met externe storage gaan klooien. een USB HDD kost geen drol namelijk en de Mediamarkt heeft ze regelmatig in de aanbieding. Zo lag er een jaar geleden een hele bak met USB WD elements 2TB voor €67 p/stuk bij MM Ede. Wat je eventueel ook kan doen is dan zelf een klein DAS/NAS systeem bouwen met 2TB initiële storage en daar ieder (half)jaar 1TB aan toevoegen naar gelang de noodzaak ervan. Via Thunderbolt ofzo. Werkt supersnel.

De opties die je hebt, zijn zonder het SSD, FD gezeik als volgt:
  • CPU benchmark score min:10031 (i5 4570) & max:1365 (i7 4771) met een tussenoptie op 10773 (i5 4670) terwijl de goedkoopste retina al een i5 4590 heeft.
  • videokaart: 755M, 775M, 780M (<-- niet meer verkrijgbaar nieuw) vs R9 290M (waarbij de normale 290 een gtx 970 2,2 keer overtreft wat betreft 3dmark06 score)
  • Thunderbolt: versie 2 ten opzichte van 1 (100% performance boost)
Oftewel, voor €200 laat je bovengenoemde drie punten lekker links liggen en heb je de komende 3-4 jaar een leuk systeempje, maar voor diezelfde €200 die je meer investeert heb je een apparaat, wat waarschijnlijk een jaar of 2 langer meegaat. En mocht het ooit zover komen dat ze denkt aan een Mac pro voor het renderwerk dan kan ze eventueel ook gewoon de iMac als monitor gebruiken via TB ;-).

Wil je echter per se een fusion drive of een PCIe SSD, ga dan nog een stapje hoger. Dan krijg je er gelijk een CPU upgrade bij en een videokaart die weer een klein beetje beter is. De losse upgrade kost €240 voor zowel fusiondrive als SSD, terwijl de stap naar een duurde serie €300 is. Op dat soort dingen moet je niet gaan bezuinigen dan, want met de studentenkorting is het verschil in absolute getallen nog kleiner.

Overigens moet je werkgeheugen ALTIJD los kopen. Gewoon even kijken welk geheugen er in zit en dan type opzoeken en naar de snelheid en timing kijken. Zit er PC3-14900S in met 11-11-11 CAS Latency kijk dan niet op een euro en stop er hetzelfde of hoger bij. PC3-17000S op 11-11-11 zou ook prima moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

OgWok

U.N.C.L.E.

...

Wat zijn je argumenten voor een "wereld van verschil"?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

OgWok schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:10:
Wat zijn je argumenten voor een "wereld van verschil"?
Is al door verschillende mensen in dit topic uitgelegd.
Hackintosh = veel klooien; leuk voor de mensen die dat leuk vinden.
Echte Mac = zonder geklooi meteen aan de slag.
Een andere doelgroep dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

OgWok

U.N.C.L.E.

Pjotr schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:23:
[...]

Is al door verschillende mensen in dit topic uitgelegd.
Hackintosh = veel klooien; leuk voor de mensen die dat leuk vinden.
Echte Mac = zonder geklooi meteen aan de slag.
Een andere doelgroep dus.
Denk niet dat je het bij het goede eind hebt.

De manier waarop je formuleert geeft al een bepaalde vooringenomenheid aan; interessante redenen lees ik niet. Maar laat ik duidelijk zijn: zelf zou ik TS ook voor zijn vriendin geen Hackintosh aanraden, omdat hij voor elk probleem erbij wordt gehaald om het op te lossen. Ook al heeft dit niets met "Hackintosh" te maken.

We zijn hier bij Tweakers: Wij stellen technologie op de proef.

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 15-06-2015 07:33 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

OgWok schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:43:
Maar laat ik duidelijk zijn: zelf zou ik TS ook voor zijn vriendin geen Hackintosh aanraden, ...
Dan zijn we het daar over eens. ;)

EDIT: En deze meneer is het vast met ons eens: hackintosh abusievelijk updaten met apple software

[ Voor 20% gewijzigd door Pjotr op 16-06-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTT
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

MTT

14ml337 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 00:38:
[...]

Voor zover ik weet wel. Apple vraagt altijd nadrukkelijk of de aankoop bij hun is gedaan of niet.
Ik denk dat je er naast zit.
Denk overigens niet dat Mediamarkt je in Amerika gaat helpen:

Met het AppleCare Protection Plan voor Mac heb je tot drie jaar lang recht op deskundige telefonische ondersteuning en profiteer je van extra mogelijkheden voor reparatie van je hardware door Apple.
Als je in het bezit bent van het AppleCare Protection Plan, hoef je de telefoon (2) maar te pakken om antwoord te krijgen op allerlei vragen, bijvoorbeeld over iLife of iWork. Het is zelfs mogelijk om je apparaat wereldwijd in andere landen te laten repareren.

En door dit laatste koop ik mijn applecare daar waar deze het goedkoopst is.

[ Voor 8% gewijzigd door MTT op 28-06-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
MTT schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:26:
[...]

Ik denk dat je er naast zit.
Denk overigens niet dat Mediamarkt je in Amerika gaat helpen:

Met het AppleCare Protection Plan voor Mac heb je tot drie jaar lang recht op deskundige telefonische ondersteuning en profiteer je van extra mogelijkheden voor reparatie van je hardware door Apple.
Als je in het bezit bent van het AppleCare Protection Plan, hoef je de telefoon (2) maar te pakken om antwoord te krijgen op allerlei vragen, bijvoorbeeld over iLife of iWork. Het is zelfs mogelijk om je apparaat wereldwijd in andere landen te laten repareren.

En door dit laatste koop ik mijn applecare daar waar deze het goedkoopst is.
Klopt! Maar ik doelde er op dat als ts mac bij mediamarkt zou kopen zonder applecare, dat hij dan niet bij apple hoeft aan te kloppen, die hebben in t verleden tegen mij gezegd dat ik dan contact moest zoeken bij een een geautoriseerd bedrijf om reparatie uit te voeren.
OgWok schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:43:
[...]

Denk niet dat je het bij het goede eind hebt.

De manier waarop je formuleert geeft al een bepaalde vooringenomenheid aan; interessante redenen lees ik niet. Maar laat ik duidelijk zijn: zelf zou ik TS ook voor zijn vriendin geen Hackintosh aanraden, omdat hij voor elk probleem erbij wordt gehaald om het op te lossen. Ook al heeft dit niets met "Hackintosh" te maken.

We zijn hier bij Tweakers: Wij stellen technologie op de proef.
Ik heb t persoonlijk gedraaid een aantal jaren geleden en vond het veel geklooi. Totaal niet te vergelijken met Mac OS X zelf. Denk dat Pjotr dezelfde ervaring heeft. Ondanks dat je het niet zou aanraden, heb jij Hackintosh wel gebruikt?

[ Voor 27% gewijzigd door DR!5EQ op 29-06-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Klopt! Maar ik doelde er op dat als ts mac bij mediamarkt zou kopen zonder applecare, dat hij dan niet bij apple hoeft aan te kloppen, die hebben in t verleden tegen mij gezegd dat ik dan contact moest zoeken bij een een geautoriseerd bedrijf om reparatie uit te voeren.
Onzin Apple Care kan je altijd aanschaffen bij Apple zelf of bij een APR. MM is ook een APR, of ze dat nu willen of niet. Apple Care kan je in veel gevallen het beste via eBay bestellen. Scheelt je weer een aantal tientjes waar je bv een mobee charger ofzo van kunt halen.
Ik heb t persoonlijk gedraaid een aantal jaren geleden en vond het veel geklooi. Totaal niet te vergelijken met Mac OS X zelf. Denk dat Pjotr dezelfde ervaring heeft. Ondanks dat je het niet zou aanraden, heb jij Hackintosh wel gebruikt?
Die deel ik ook met je, veel gezeik met kexts voor videokaarten. Zelfs als je alles hetzelfde hebt als een mac is het nog steeds niet 100% vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 11:32
Ik kan me niet voorstellen dat iemand graag met een externe schijf werkt als je ook gewoon interne storage kunt krijgen. De SSD's zijn wel erg duur in een mac, maar een 1TB of 3TB FD levert goede performance zonder dat je hoeft te klooien met externe schijven. (in mijn ervaring zijn die altijd een stuk trager, maar ik heb dan ook nog geen USB3 of thunderbolt schijf.)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Pagina: 1