Ik zou sws gewoon voor het retina model gaan. Als ze het verschil niet kan zien dan heb ik helaas slecht nieuws voor haar. Dan wordt het tijd een bril aan te schaffen. Het verschil tussen de 27" normaal en de retina is met normaal zicht heel goed te zien. Op een afstand van 30cm is prima zichtbaar wat het verschil is. Zeker als je met runderwerk aan de slag gaat is de retina een stuk beter. Dat je met een simpele FB foto geen verschil ziet kan ik me voorstellen. Dat dit bij de MM niet uit de verf komt ook, maar dat je het echt niet kan zien niet. Ik zie het namelijk van twee meter afstand en ja ik heb een bril.
Goed om even tot spes te komen. Ik heb hier nog niemand gezien die even gekeken heeft naar de snelheden van de opslag. De nieuwe iMac maakt gebruik van PCI-e technieken voor de SSD die we ook terugvinden in de MBPretina. Dit betekent dus dat de SSD's beginnen met readspeeds van 700MB/s sequentieel. Dat is natuurlijk al veel, maar dit loopt lineair door naar 1200MB/s voor de 1TB versie.
Nu is het leuke dat de de 1TB fusiondrive dus een combinatie is van de laatste technieken. Een 128GB PCIe SSD (die volgens gebruikers op Macromors dus al de 700MB/s sequentieel aantikt) en een zuinige 1TB HDD. Het grappige is echter dat dit betekent dat je geen 1TB aan totale opslag hebt, maar 1128GB.
Goed nu we dit weten, is het ook handig te weten dat je een fusion drive ook prima zelf kan maken met de juiste SSD. Aangezien de SSD nu als cache ingezet gaat worden betekent dit een hoop writes naar de SSD en dit zorgt voor een hogere slijtage dan bij normaal gebruik (waar juist accestime en leessnelheid belangrijk zijn). Een speciale caching SSD heeft dan vaak ook ruim 50% overprovisionering in plaats van enkel GB's aan reserve opslag. Dat gezegd hebbend kan je dus met een normale HDD en een caching SSD zelf prima een fusiondrive maken als je de juiste terminal commando weet te vinden.
Dit betekent natuurlijk dat je ook het omgekeerde zou moeten kunnen doen en niets is minder waar. Je kan beide drives ook splitten zodat je wel gewoon de HDD en SSD los hebt. De performance van de SSD met de capaciteit van de HDD. Voor het werk wat mevrouw gaat doen is dat helemaal niet zo'n slecht idee. alle software lekker op de SSD en alle grote bestanden op de HDD dat is vaak het probleem namelijk niet. eventueel kan je renderoutput naar de SSD laten schrijven (die daar een stuk beter mee om kan gaan) en later handmatig verplaatsen naar de juiste map op de HDD.
All of this being said. Ik zou zelf lekker de SSD optie pakken (of eventueel de 3TB FD versie (die heeft 256GB SSD naar het schijnt)). en lekker met externe storage gaan klooien. een USB HDD kost geen drol namelijk en de Mediamarkt heeft ze regelmatig in de aanbieding. Zo lag er een jaar geleden een hele bak met USB WD elements 2TB voor €67 p/stuk bij MM Ede. Wat je eventueel ook kan doen is dan zelf een klein DAS/NAS systeem bouwen met 2TB initiële storage en daar ieder (half)jaar 1TB aan toevoegen naar gelang de noodzaak ervan. Via Thunderbolt ofzo. Werkt supersnel.
De opties die je hebt, zijn zonder het SSD, FD gezeik als volgt:
- CPU benchmark score min:10031 (i5 4570) & max:1365 (i7 4771) met een tussenoptie op 10773 (i5 4670) terwijl de goedkoopste retina al een i5 4590 heeft.
- videokaart: 755M, 775M, 780M (<-- niet meer verkrijgbaar nieuw) vs R9 290M (waarbij de normale 290 een gtx 970 2,2 keer overtreft wat betreft 3dmark06 score)
- Thunderbolt: versie 2 ten opzichte van 1 (100% performance boost)
Oftewel, voor €200 laat je bovengenoemde drie punten lekker links liggen en heb je de komende 3-4 jaar een leuk systeempje, maar voor diezelfde €200 die je meer investeert heb je een apparaat, wat waarschijnlijk een jaar of 2 langer meegaat. En mocht het ooit zover komen dat ze denkt aan een Mac pro voor het renderwerk dan kan ze eventueel ook gewoon de iMac als monitor gebruiken via TB ;-).
Wil je echter per se een fusion drive of een PCIe SSD, ga dan nog een stapje hoger. Dan krijg je er gelijk een CPU upgrade bij en een videokaart die weer een klein beetje beter is. De losse upgrade kost €240 voor zowel fusiondrive als SSD, terwijl de stap naar een duurde serie €300 is. Op dat soort dingen moet je niet gaan bezuinigen dan, want met de studentenkorting is het verschil in absolute getallen nog kleiner.
Overigens moet je werkgeheugen ALTIJD los kopen. Gewoon even kijken welk geheugen er in zit en dan type opzoeken en naar de snelheid en timing kijken. Zit er PC3-14900S in met 11-11-11 CAS Latency kijk dan niet op een euro en stop er hetzelfde of hoger bij. PC3-17000S op 11-11-11 zou ook prima moeten werken.