• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 11:04
Als ik de 2015 line-up van de fabrikanten bekijk is de top range allemaal 4k.

Ik wil geen 4k, want:
- 'geen' materiaal beschikbaar
- ik zit er te ver vanaf
- upscaling is lelijk (vind ik)

Ben je voor een "goede" Full HD TV eigenlijk gebonden aan de topmodellen van 2014?
Heb nu een Samsung F6800 (2013) maar deze is te klein en heeft teveel last van DSE / banding vanwege edge lit LED.

Wie heeft de gouden tip?
En wie ziet er nog goede 55/60 inch Full-HD modellen in de 2015 line-up?

[ Voor 3% gewijzigd door S0epkip op 11-06-2015 16:05 ]

PVO

• S0epkip
Bijvoorbeeld:

"Wat meteen opvalt is dat full hd inmiddels echt naar het middensegment is gezakt, alle high-end technologie wordt vanaf dit jaar alleen nog bij de UHD en SUHD modellen toegepast.

Dat gezegd hebbende heeft Samsung nog wel drie mid-range full hd series."

http://nl.hardware.info/r...ved-full-hdnmodellen-2015

PVO

• PrinceXEvil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07-2025
Goedemiddag,

Zag een leuke aanbieding bij de MediaMarkt (630 euro) voor een Full HD 50 inch Samsung TV. Zie;
SAMSUNG UE50H6200AW

Maar toen dacht ik, 50 inch en Full HD zal de PPI dan niet te laag zijn? Ik ben dan geen TV expert maar begon te twijfelen. TV zelf is van vorig jaar en ziet er goed uit.

Toen zocht ik een goedkope 50 inch Ultra HD TV (699 euro bij de Wehkamp) en kwam uit op deze;
Philips 50PUK6809 3D 4K Smart LED tv

De Samsung heeft wel een lagere input lag en de Philips komt uit op 15ms, zit nu zelf te twijfelen. Ik zou juist voor Ultra HD willen gaan omdat het 50 inch is.

Ik wil hem voornamelijk gebruiken om mijn PS4 erop aan te sluiten, het gaat me dan niet om de 4K per se, maar met upscaling zal het er wel leuk uit moeten zien. Waarom zou je 50 inch nog steeds op Full HD willen houden?

Thanks!

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Kijk ook is naar de Sony's van 2014

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
PrinceXEvil schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:18:
Maar toen dacht ik, 50 inch en Full HD zal de PPI dan niet te laag zijn? Ik ben dan geen TV expert maar begon te twijfelen. TV zelf is van vorig jaar en ziet er goed uit.
Op dergelijke formaten zal FHD maar zelden een te lage PPI hebben. Je moet zeer dicht op de televisie zitten wil je de pixels van een FHD-paneel kunnen onderscheiden. In de meeste huishoudens is dit niet het geval en zitten mensen veel te ver van het toestel vandaan.
Toen zocht ik een goedkope 50 inch Ultra HD TV (699 euro bij de Wehkamp) en kwam uit op deze;
Philips 50PUK6809 3D 4K Smart LED tv
Alleen al het feit dat dit toestel geen HDMI 2.0-ingang heeft, zou ik er ver van weg blijven. Het toestel voldoet daarmee niet eens aan bepaalde eisen voor UHD-content.

Dergelijke goedkope UHD-toestellen hebben daarbij ook vaak andere mankementen waaronder vaak 50Hz panelen of een slecht beeldinterpolatie-algoritme. Hierdoor zijn ze niet eens in staat om de UHD-resolutie bij bewegingen in stand te houden waardoor de resolutie effectief lager is dan dat van een goede 100Hz FHD-televisie.

Voor een goede UHD-televisie zul je het in het duurdere segment moeten zoeken. Alhoewel het dan alsnog de vraag blijft of je het dan om de resolutie moet doen, of de andere voordelen die de UHD-specificaties met zich meebrengt zoals HDR en een breder kleurenspectrum.

• S0epkip
Witte8 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:03:
Kijk ook is naar de Sony's van 2014
Ja de W855B lijkt me zeker interessant! (Behalve de slome interface)
Vraag is nog wat de C gaat doen.........

[ Voor 5% gewijzigd door S0epkip op 12-06-2015 16:03 ]

PVO

• PrinceXEvil
@Dimens

Thanks voor de feedback, als je die 2 TVs zou vergelijken, welke zou je dan kiezen? Ik dacht te zien te hebben dat die Philips een 100 Hz paneel had, kan dat niet meer vinden. Philips zegt dit ; 400 Hz PMR Ultra, maar dat zegt niets over het paneel zelf.

http://www.philips.nl/c-p...us-ultra-hd/specificaties

pricewatch: Samsung UE50H6200AW Zwart

De Samsung heeft een "Quad-core" en Philips een "Dual-core" plus Philips geeft 2 brillen weg (hecht ik niet teveel waarde aan).

Zou je mening enorm waarderen, thanks!

• Dimens
PrinceXEvil schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:15:
@Dimens

Thanks voor de feedback, als je die 2 TVs zou vergelijken, welke zou je dan kiezen? Ik dacht te zien te hebben dat die Philips een 100 Hz paneel had, kan dat niet meer vinden. Philips zegt dit ; 400 Hz PMR Ultra, maar dat zegt niets over het paneel zelf.
De Philips PUK6809 heeft volgens mij een 50Hz paneel. Andere UHD-toestellen uit de series 6000 van Philips hebben immers ook een 50Hz paneel, dus dat zou logisch zijn. Mocht het toestel wel over een 100Hz paneel beschikken, wat ik dus betwijfel, is het ook nog maar de vraag hoe het beeldinterpolatie-algortme presteert. Philips kennende, zal dit niet veel voorstellen. Voorgaande jaren was dit immers ook niet echt je van het waardoor je het beter uit kon schakelen omdat het teveel beeldinterpolatie-artefacten vertoonde.

Even snel door de handleiding gebladerd lijkt het er ook op dat dit toestel geen HEVC-decoder heeft wat zeker een minpunt is. Content in UHD maakt vrijwel allemaal gebruik van de HEVC-codec en zelfs FHD-content zie je steeds vaker gecodeerd met deze codec verschijnen door de efficiëntie van de codec.

Door de afwezigheid van HDMI 2.0 en het HEVC-codec zul je met dit toestel dus grotendeels gewezen worden op FHD-content dat geupscaled zal worden. Ik ben zeer benieuwd hoe Philips hiermee om zal gaan daar de ervaring ons leert dat Philips in het verleden vaak zeer agressief is omgegaan als het aankomt op beeldverwerkingen en dit vaak ook niet uit te schakelen is.
http://www.philips.nl/c-p...us-ultra-hd/specificaties

pricewatch: Samsung UE50H6200AW Zwart

De Samsung heeft een "Quad-core" en Philips een "Dual-core" plus Philips geeft 2 brillen weg (hecht ik niet teveel waarde aan).

Zou je mening enorm waarderen, thanks!
Uit deze twee toestellen zou ik zeer zeker voor de Samsung H6200 kiezen. Alhoewel ik geen toestel zou aanschaffen bij de Media Markt.

Berichten hier op Tweakers in verschillende topics geven aan dat toestellen met uniformiteitsproblemen zoals banding, vaak aangeschaft zijn bij de Media Markt. En vorige week werd dit eveneens bevestigd toen een kennis van mij een toestel bij de Media Markt kocht met deze uniformiteitsproblemen.

• PrinceXEvil
@Dimens

Thanks Dimens, dus hij is niet toekomstproof, maar prijs quality is hij wel goed?
Tevens wil ik juist de geupscalede dingen zien, het gaat bij mij voornamelijk voor de gaming. Hmm wist al dat MM niet zo goed was, maar van banding had ik niets gehoord.

Dus zelfs als de grootste doel gaming is adviseer je Samsung maar dan niet bij de MM.

Lijkt erop dat ik beter kan wachten haha

• Dimens
PrinceXEvil schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 19:17:
@Dimens

Thanks Dimens, dus hij is niet toekomstproof, maar prijs quality is hij wel goed?
Dat denk ik dus ook niet. Ik denk echt dat je beter af bent met een FHD-toestel waar je meer waar voor je geld krijgt.
Tevens wil ik juist de geupscalede dingen zien, het gaat bij mij voornamelijk voor de gaming. Hmm wist al dat MM niet zo goed was, maar van banding had ik niets gehoord.

Dus zelfs als de grootste doel gaming is adviseer je Samsung maar dan niet bij de MM.

Lijkt erop dat ik beter kan wachten haha
Voor gaming zou ik juist geen UHD-toestel nemen. Naast dat de consoles doorgaans niet in staat zijn om FHD weer te geven en het door de console dus al geupscaled dient te worden, moet het daarna dan ook nog door het toestel naar UHD geupscaled worden.
Mooier en scherper wordt het er dan niet op.

De upscaling introduceert vaak ook nog een hogere input lag. Als je serieus wil gaan gamen, zou ik je aanraden eens naar de toestellen van Sony te kijken. Deze hebben doorgaans een relatief lage input lag zoals de Sony W8-serie die eerder in dit topic is genoemd.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja. in al deze topics wordt hetzelfde geadviseerd. Dus ook hier, gewoon lekker de W8 serie van sony :)

Zie bijvoorbeeld dit topic (en vele anderen)
Full-HD of 4K televisie

Overigens zou ik niet perse 4k uitsluiten, maar ik zou het niet als harde eis stellen. Net zoals je ook niet de harde eis "ik wil geen smart" moet stellen als je geen Smart wilt. Je moet het dan gewoon negeren en de beste nemen die goed doet in de dingen waar het toe doet.

[ Voor 47% gewijzigd door JvS op 14-06-2015 21:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• PrinceXEvil
Thanks
Pagina: 1