Netwerk overbelast door mac computers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.281 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 10:21
Beste tweakers,

Ik ben recentelijk verhuist en deel mijn ziggo internetverbinding hier met het appartement boven mij. Zij gebruiken een imac en een macbook.

Nu het volgende, elke keer dat zij de computers gebruiken wordt mijn hele netwerk overbelast. Pingtest.net geeft me een ping van 400+ en een jitter van dik in de 100, waar dit normaal ongeveer 20 is met een jitter van 4 a 5. op een of andere manier maken hun computers mij netwerk dus extreem instabiel en onmogelijk om mee te gamen. Ik heb het probleem al geisoleerd tot de 2 macs die boven staan door alle andere apparaten van het wifi af te gooien, zodra ze aan de slag gaan is mijn netwerk kaput.

Ik ben natuurlijk al boven verhaal gaan halen en kwam er hier al snel achter dat er geen downloads draaiden o.i.d., ze waren enkel netflix aan het kijken. iets wat een verbinding van 40 m/bit makkelijk kan hebben.

Het raarste van alles is dat er tussen de 2 macs ook nog een verschil zit. Wanneer de iMac opstart treedt het probleem gelijk op, wanneer de macbook opstart duurt het 5 tot 10 minuten voordat het netwerk wordt gebombardeerd.

Overigens ben ik zelf met kabel verbonden aan mijn router, het is dus niet alleen het wifi signaal dat verstoord wordt.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Thanks in advance!

*edit : Voordat ziggo werd geinstalleerd hadden we een tele 2 modem, hierop gebeurde precies hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door J0mcd op 10-06-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die door providers geleverde routers zijn meestal maar wat bucht. Heb hetzelfde probleem gehad, vanaf er 2 netflix streams en wat gewoon internetverkeer met andere apparaten was kon die router het niet meer aan. Probeer er eens een deftige router aan te hangen (hoeft niet duur te zijn voor < 100 euro heb je al goede toestellen) en kijk eens of dan probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
Heeft ze misschien een of andere bittorrent applicatie draaien die tegelijk met de mac opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
er staat geen torrent programma te draaien, niet dat ik kan vinden iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Modem in bridge laten zetten door Ziggo en dan een fatsoenlijke router er achter hangen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
de Ubee router die meegeleverd wordt is geen slecht ding, en het liefst wil ik hier geen geld aan uitgeven. Mijn eigen PC heeft nergens last van, zelfs als ik download heb ik nul vertraging op mijn netwerk. Er moet toch softwarematig iets zijn dat ik hieraan kan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 09:26

Da Rock

DevOps

J0mcd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:54:
de Ubee router die meegeleverd wordt is geen slecht ding, en het liefst wil ik hier geen geld aan uitgeven. Mijn eigen PC heeft nergens last van, zelfs als ik download heb ik nul vertraging op mijn netwerk. Er moet toch softwarematig iets zijn dat ik hieraan kan doen ?
Dit probleem ligt echt aan je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:48
Waren ze echt Netflix aan het kijken of Popcorn Time. Ik merk dat veel mensen die door elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:10
Da Rock schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:33:
[...]

Dit probleem ligt echt aan je router.
Dat is wel erg makkelijk en kun je moeilijk stellen zonder te weten wat zij nu eigenlijk op hun Mac draaien. Nou is bekend dat de routers die door providers geleverd worden meestal niet van de hoogste kwaliteit zijn, maar zelfs die vallen niet bij 2 clients al om.

Ik zou het toch eerst in hun software gaan zoeken, zeggen dat ze iets niet draaien is anders dan het ook daadwerkelijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock

Da Rock

DevOps

The Realone schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:40:
[...]

Dat is wel erg makkelijk en kun je moeilijk stellen zonder te weten wat zij nu eigenlijk op hun Mac draaien. Nou is bekend dat de routers die door providers geleverd worden meestal niet van de hoogste kwaliteit zijn, maar zelfs die vallen niet bij 2 clients al om.

Ik zou het toch eerst in hun software gaan zoeken, zeggen dat ze iets niet draaien is anders dan het ook daadwerkelijk niet doen.
Ik had een soortgelijk probleem zoals jij hebt beschreven, en ik deed ook niets geks. :+
Echter heb ik toen een netgear WNDR4500 aangeschaft en het probleem was zo goed als verholpen, puur omdat die UBEE router weinig capaciteit had.

Ik zou het overwegen, de keus is uiteraard aan jou. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
Geen popcorn time, echt netflix.
Nogmaals de router is niet het probleem, ik heb zojuist popcorntime aangezet op mijn telefoon, tablet, chromecast, laptop EN pc just to see. De verbinding blijft stabiel, de ping gaat van 20 naar 30 met nogsteeds minimale jitter. dat is goed. Zodra de computer boven aangaat is het net of er een DDOS binnenkomt...

Dit lijkt dus echt een apple only issue als je het mij vraagt. nogmaals, wat kan het zijn ?

edit :ik heb vanavond weer toegang tot de computers, ik ga dan wireshark draaien en de Activity Monitor bekijken. Meer data komt eraan

[ Voor 23% gewijzigd door J0mcd op 10-06-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hang eens een systeem aan het wifi met daarop een netwerksniffer (wireshark bijvoorbeeld). Dan moet je snel genoeg kunnen zien of (en wat voor) vreemd netwerkverkeer er ineens bijkomt zodra een van de Macs aangaat.

Eventueel kan je dat ook op een van de Macs zelf installeren.

Of een simpeler test: kijk op die Macs eens naar de hoeveelheid netwerkverkeer die ze genereren (en evt welk proces daarvoor verantwoordelijk is). Daar zijn vast tooltjes voor te vinden.

Dit zul je echt ter plekke zelf moeten troubleshooten door wat zaken te analyseren. Vanaf een afstandje kunnen wij daar weinig zinnigs over zeggen ben ik bang.

Simpelste oplossing: laat ze lekker hun eigen internetverbinding regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 10-06-2015 10:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Het kan wel degelijk de router zijn. Als de macs bijvoorbeeld een packet grootte gebruiken waar de router slecht mee overweg kan. Dat soort problemen zijn echter niet snel te identificeren en verhelpen. Maar het kan ook zijn dat macs wild dingen naar icloud syncen en zo de upload dicht slipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 14:57

Hakulaku

Meh

Waarom zijn er twee topics hiervan? Netwerk overbelast door mac computers
Helpt niet echt om een overzicht te behouden van wat er allemaal al gezegd is.

[ Voor 53% gewijzigd door Hakulaku op 10-06-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian120
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-10 13:51
Voor de mensen die beweren dat het aan de router ligt: Waar is dat op gebaseerd. Die apparaten kunnen het makkelijk aan.

Kijk eerst eens via Wireshark of die Mac's niet door middel van een virus je netwerk plat proberen te krijgen (bijv. door duizenden aanvragen te gelijk te sturen naar de router).

[ Voor 0% gewijzigd door Jurrian120 op 10-06-2015 11:57 . Reden: Schrijffouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock

Da Rock

DevOps

Jurrian120 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:56:
Voor de mensen die beweren dat het aan de router ligt: Waar is dat op gebaseerd. Die apparaten kunnen het makkelijk aan.

Kijk eerst eens via Wireshark of die Mac's niet door middel van een virus je netwerk plat proberen te krijgen (bijv. door duizenden aanvragen te gelijk te sturen naar de router).
Gebaseerd op eigen ervaring en ook met Ziggo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian120
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-10 13:51
Hier hebben ik het ook alleen gaar dat namelijk zonder problemen. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Vraag ze eens om Bonjour & Airplay uit te zetten; die twee kunnen nogal wat broadcast storm veroorzaken; toen het in iOS terecht kwam was er ook het beruchte eduroam uitvallen... WiFi is eigenlijk alles broadcast, maar broadcasts die broadcasts triggeren is een drama. De Ubee >MODEM< is best goed, de Router is acceptabel maar heeft niet zoveel opties, echter het accesspoint heeft niet zo veel CPU kracht en kan dan nogal snel plat gaan liggen; kort door de bocht: beperk je verkeer (broadcast en hoeveelheid connecties vind hij niet fijn), of versterk je accesspoint door dmv. een kabel een ander accespoint aan te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 11:21
Een herkenbaar probleem. Bij mijn schoonouders vliegt de router er ook uit wanneer ik of mijn vriendin haar Mac opstarten. Dit is ook een standaard provider routertje.
Ik blijf het een vreemd probleem vinden maar ik heb meerdere tests gedaan. Bijvoorbeeld iedereen in huis zit probleemloos te werken. Wanneer de Macs op het netwerk komen knalt de internet verbinding er uit en moet de router gereset worden. Zelfs bij het inschakelen van 1 MacBook. Een verklaring heb ik er niet voor. Alleen thuis waarbij we een fritzbox hebben staan heeft sowieso geen problemen.

Ik volg het draadje dan ook even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 14:57

Hakulaku

Meh

Ik had een vergelijkbaar probleem maar dan met Linux. Elke keer als deze server opstarten zorgde het voor een onstabiel netwerk. De response tijd van de router schoot omhoog, uitgaande verbindingen werkte dan tijdelijk niet meer. Ik kon dit bij mij oplossen door UPNP uit te schakelen op de router. Misschien dat dit bij jou (jullie) ook kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dubbelposten is niet echt gewenst. Dit topic gaat derhalve op slot. Graag verder in Netwerk overbelast door mac computers.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.