Netwerk overbelast door mac computers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 10:21
Beste tweakers,

Ik ben recentelijk verhuist en deel mijn ziggo internetverbinding hier met het appartement boven mij. Zij gebruiken een imac en een macbook.

Nu het volgende, elke keer dat zij de computers gebruiken wordt mijn hele netwerk overbelast. Pingtest.net geeft me een ping van 400+ en een jitter van dik in de 100, waar dit normaal ongeveer 20 is met een jitter van 4 a 5. op een of andere manier maken hun computers mij netwerk dus extreem instabiel en onmogelijk om mee te gamen. Ik heb het probleem al geisoleerd tot de 2 macs die boven staan door alle andere apparaten van het wifi af te gooien, zodra ze aan de slag gaan is mijn netwerk kaput.

Ik ben natuurlijk al boven verhaal gaan halen en kwam er hier al snel achter dat er geen downloads draaiden o.i.d., ze waren enkel netflix aan het kijken. iets wat een verbinding van 40 m/bit makkelijk kan hebben.

Het raarste van alles is dat er tussen de 2 macs ook nog een verschil zit. Wanneer de iMac opstart treedt het probleem gelijk op, wanneer de macbook opstart duurt het 5 tot 10 minuten voordat het netwerk wordt gebombardeerd.

Overigens ben ik zelf met kabel verbonden aan mijn router, het is dus niet alleen het wifi signaal dat verstoord wordt.

Weet iemand wat dit kan zijn? En zo niet, weet iemand dan hoe ik op mijn UPC Ubee router een QoS per device kan instellen ? ik zie het nergens staan namelijk.

Thanks in advance!

*edit: sorry verkeerde subforum zie ik. missclick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:24
Je router in bridge mode zetten en gaan voor een eigen router die je wel in kunt stellen?
Voor zover ik weet zit het niet in de upc modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
Ik zou er liever geen geld aan uitgeven, als het iets is dat ik voor hen kan oplossen zou dat beter zijn natuurlijk.

Side info : Voordat ziggo werd aangesloten was er precies hetzelfde probleem, maar dan onder tele 2. Ik dacht in eerste instantie dat het de modem was. deze was tijdens het verhuizen kapot gegaan en ik heb hem weer in elkaar gesoldeerd voor zover mogelijk. Blijkt nu dus dat het probleem daar helemaal niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Lijkt me een typisch voorbeeld van typical apple only issue.

Het zal een combinatie zijn van bepaalde instellingen in het os / geinstalleerde software. Misschien kan je het beter even vragen in het mac stuk van got. daar zal vast wel een gebruiker zitten die dit al eens heeft meegemaakt. (aangezien het alleen op mac's voorkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-10 10:00
Misschien eens whireshark op de macs laten lopen om te zien of die veel traffic ergens naartoe hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:50
Het lijkt me toch echt wel dat er op die computers gewoon een torrent draait of iets dergelijks.

Start op één van die machines de Acitiviteitenweergave app op (of Activity Monitor). Kies tabje Netwerk en je kunt zo zien welk proces veel netwerkverkeer genereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
Thanks voor de tips so far! Ik heb vanavond weer toegang tot de computers dus ik zal het dan proberen en de data hier posten.

Op het mac subforum werd gesuggereerd dat de modem mogelijk onvoeldoende capaciteit had, dit lijkt me sterk aangezien 2 verschillende routers hetzelfde probleem geven. Om te testen heb ik popcorn time aangezet op mijn telefoon, tablet, chromecast, laptop EN pc zonder enig probleem. Ping ging omhoog met 10.. daar zal het dus niet liggen denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-10 14:28
Wellicht een over enthousiaste bittorrent/popcorntime client op die mac's?

edit: niet alle popcorntime\torrent clients zijn hetzelfde, sommige zetten nogal heel veel connecties op.
Dit vinden sommige routers niet zo tof.

[ Voor 49% gewijzigd door Meekoh op 10-06-2015 10:59 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Eens met gasemans en nassau; kijk eens wat voor verkeer er door die Apple machines gegenereerd word.
Als de gebruikers geen programma's kunnen bedenken die dit kunnen veroorzaken heb je misschien te maken met malware. Draait er wel een anti-virus op de Apple's?

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat het probleem zich met 2 routers/gateways/modems voordoet zegt niet zo veel als het allebei apparaten van providers zijn. Die hebben over het algemeen niet de beste specs te wereld.

Ga zoals gesuggereerd kijken naar de activity monitor, dan kom je er snel genoeg achter wat het is ;-)

Het is ook wel handig om te weten welk OS ze draaien, Yosemite en Mavericks is bijvoorbeeld al weer zo veel anders qua netwerk dat zo'n verschil uitmaakt in het geven van advies. In Yosemite is bijvoorbeeld mDNSResponder vervangen door discoveryd, en die schijnt problemen te geven en wordt vervangen in de komende 10.10.4 update. Stel dat je dus last hebt van dat soort problemen, dan kan het zijn dat multicast uitzetten genoeg is. Vaak is het niet zo zeer bandbreedte maar gewoon PPS en in-software processing in de netwerk apparatuur die het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 14:57

Hakulaku

Meh

Ik had een vergelijkbaar probleem maar dan met Linux. Elke keer als deze server opstarten zorgde het voor een onstabiel netwerk. De response tijd van de router schoot omhoog. Ik kon dit bij mij oplossen door UPNP uit te schakelen op de router. Misschien dat dit bij jou ook kan helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hakulaku op 10-06-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Ik kan met enige zekerheid zeggen dat dit komt door het accespoint in combinatie met een tussenlichtend plafond. Ik had thuis hetzelfde met de ziggorouter. Moeilijk traag icm mijn macbook totdat ik de router uit heb laten zetten en er een airport extreme achter heb gehangen. Toen ging het in een keer veel sneller en stabieler. Probeer eens de macbook beneden naast de meterkast te laten draaien. Het heeft waarschijnlijk met packet loss te maken icm een hogere prioriteit voor streaming video. Dan krijg je ineens superveel netwerk verkeer.

Probeer dus eerst eens met de macbook naast het ding te gaan zitten terwijl je exact hetzelfde doet als dat je normaal doet (dus ff netflix aangooien bv). Zul je zien dat het gelijk beter werkt. Ziggo router + vloer= drama. Deze apparaten kunnen max iets van 3-5 stevige clients aan een maximaal 5-10 kleinere (telefoon verkeer) ligt een beetje aan de drukte en de signaalsterkte.

Als je dat gedaan hebt en het werkt. Haal dan via de V&A hier ff een airport expresje. Kabeltje naar boven en die mensen kunnen lekker op hun eigen subnet klooien. Als je dan de signaalsterkte iets lager zet heb je er zelf ook geen last van, maar hebben zij een stabielere verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-10 12:39

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
supersnathan94 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:07:
Ik kan met enige zekerheid zeggen dat dit komt door het accespoint in combinatie met een tussenlichtend plafond. Ik had thuis hetzelfde met de ziggorouter. Moeilijk traag icm mijn macbook totdat ik de router uit heb laten zetten en er een airport extreme achter heb gehangen. Toen ging het in een keer veel sneller en stabieler. Probeer eens de macbook beneden naast de meterkast te laten draaien. Het heeft waarschijnlijk met packet loss te maken icm een hogere prioriteit voor streaming video. Dan krijg je ineens superveel netwerk verkeer.

Probeer dus eerst eens met de macbook naast het ding te gaan zitten terwijl je exact hetzelfde doet als dat je normaal doet (dus ff netflix aangooien bv). Zul je zien dat het gelijk beter werkt. Ziggo router + vloer= drama. Deze apparaten kunnen max iets van 3-5 stevige clients aan een maximaal 5-10 kleinere (telefoon verkeer) ligt een beetje aan de drukte en de signaalsterkte.

Als je dat gedaan hebt en het werkt. Haal dan via de V&A hier ff een airport expresje. Kabeltje naar boven en die mensen kunnen lekker op hun eigen subnet klooien. Als je dan de signaalsterkte iets lager zet heb je er zelf ook geen last van, maar hebben zij een stabielere verbinding.
Leuke theorie, maar helaas:
J0mcd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 23:49:
Overigens ben ik zelf met kabel verbonden aan mijn router, het is dus niet alleen het wifi signaal dat verstoord wordt.
Het lijkt er dus op dat de Macs op de een of andere manier het netwerk dichttrekken. Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen online backup of een iCloud sync oid. Als je het zeker wil weten, check dan de activity monitor.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Ja en dat dichttrekken kan dus komen door packetloss van de wifi. Dat had ik dus ook en dan wordt de hele boel instabiel. De Ziggo wifiRouter is erg gevoelig voor storing door muren en gaat daardoor over z'n nek. dus is niet alleen een theorie. het maakt dan niet uit als je ook nog met een kabel iets eraan hebt hangen aangezien de router het gewoon niet meer aankan en daar dus ook gek gaat doen.
Pagina: 1