[EiP] Alarm Clock PI?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E.C.H.N.O
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-07 19:05
Mocht dit hier verkeerd staan, zeg dat dan even. Dit is de eerste keer dat ik iets in EL plaats. Alvast bedankt.

Hallo Tweakers, Ik zal mij eerst even voorstellen.

Ik ben Peter, ben 18 jaar en ben een electronica en computer fanaat :P , ik ben al vanaf kleins af aan bezig met pc's en electronica. Mijn onderdelen verzameling is inmiddels zo groot dat mijn gehele kamer+ kasten er vol mee staan. Nu heb ik eindelijk eens tijd om er wat mee te gaan doen en zie hier mijn project :)

Ik slaap door al mijn wekkers heen. Of ik er nou 1 of 7 zet het maakt allemaal niet uit ik word gewoon niet goed wakker. Dit komt waarschijnlijk door het lage volume van mijn Note 3 Neo die ik als wekker gebruik.

Nu had ik wat tijd over en besloot om er maar eens wat aan te doen. Na wat onderdelen bij elkaar geraapt te hebben ben ik begonnen. Dit is voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe, dus dit is voor mij een hele leerweg en ik hoop dat ik jullie ook nog wat leer :P

Hardware

Raspberry PI B+ (Andere Pi's mogen ook gebruikt worden maar deze heb ik zelf )
Wekkerradio (Ik heb een Audiosonic CL-1470 gebruikt)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RdsxiFDm.jpg

Nu moeten we deze natuurlijk uit elkaar halen >:)

Wat houden we over?

Een transformator
Een PCBtje
Een schermpje (Heb geen datasheet kunnen vinden dus deze kan ik helaas niet hergebruiken)
Een speakertje (0.5w, hier moet nog een versterkertje voor gevonden worden)
En het Knoppen PCBtje ( hier heb ik al wat draad aan gesoldeerd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M0A9jrsm.jpg

Nu wil ik de wekkerradio aan de buitenkant zo origineel mogelijk houden, dus moet ik een aantal dingen hergebruiken. De knoppenPCB was als eerste aan de beurt want deze is het makkelijkst. Je kan de knoppen op de GPIO pinnen van de raspberry aansluiten en D.M.V. software deze uitlezen.

De PCB met enkele kabeltjes:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YVXE0SCm.jpg

Klaar met solderen :D (let niet op mijn gare soldeerwerk)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GqmXeiWm.jpg

En ik heb het met oude front panel connectors op de Raspberry aangesloten, dit is alleen om te testen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rB16cJMm.jpg

We hebben de knopjes aangesloten, wat nu? De speaker is aan de beurt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VoZRlUrm.jpg

En hier loop ik vast :(
De Raspberry heeft geen interne versterker dus ik heb een klein versterkertje nodig. Ik heb tot nu toe in mijn stapel oude troep maar een versterkertje gevonden en deze komt uit een dell en kon geen datasheet vinden :(

Voorkant PCB:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wiTfCsNm.jpg

Achterkant PCB:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QUz2Uc6m.jpg

Weet iemand hoe ik deze kan aansluiten op de raspberry?

Dit was het voor deze keer ik zal deze week opzoek gaan naar een 1.8 inch schermpje en ik moet de stroomtoevoer nog uitzoeken. Verder moet ik ook nog de software schrijven, dit zal het grootste opstakel worden aangezien dit voor mij de eerste keer zal zijn. alle hulp is welkom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Leesvoer over iets vergelijkbaars: [EiP] Wekkerradio++ :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E.C.H.N.O
Ja die had ik al gevonden. Echt een gaaf ding, ik vraag me af of hij ooit is afgemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

T.E.C.H.N.O schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:50:
[...]

Ja die had ik al gevonden. Echt een gaaf ding, ik vraag me af of hij ooit is afgemaakt
Dat is 'ie :)

Voor dat LED-display heb je trouwens geen datasheet nodig: dat zijn gewoon een set LEDs in matrixvorm. Pak een voeding (5-12V), een weerstand (1K ofzo) en ga met de weerstand in serie met de voeding alle draden af; je ziet vanzelf bij welke combo's welke segmenten oplichten.

Over dat versterkerprintje: IC1 lijkt een generiek versterker-IC te wezen. Als je daarvan de datasheet kan achterhalen kan je waarschijnlijk icm het volgen van wat printspoortjes prima uitvogelen hoe je de print kan recyclen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Anders sloop je een kleine 14 euro USB bluetooth speaker welke je je meestal ook direct kunt aansluiten. Heb je direct een leuke gadget om ook je telefoon te koppelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
Of een simpele kleine versterker van ebay, voor het geld kun je hem zelf niet bouwen en 5v komt is ruim beschikbaar op de raspberry pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E.C.H.N.O
Ik heb nu een versterkertje besteld op ebay :D Nu nog zoeken naar een goed lcd, ik kan het oude led dingetje gebruiken maar ik wil er eigenlijk ook meer op laten zien dan alleen tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Je hebt best kans dat het oude LCD dat ook kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Pizza_Boom schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:17:
Je hebt best kans dat het oude LCD dat ook kan?
Met 4 karakters zijn je user-interfaceopties wel heel beperkt.
T.E.C.H.N.O schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:41:
Ik slaap door al mijn wekkers heen. Of ik er nou 1 of 7 zet het maakt allemaal niet uit ik word gewoon niet goed wakker.
Dan zou je, voor dat je lukraak dingen gaat proberen, jezelf toch het volgende moeten afvragen:
  • Ben je een avondmens?
  • Mankeert er wat aan je oren?
  • Beide? (Zoals in mijn geval :'))
Als je geen ochtendmens bent, dan is het geen overbodige luxe om eens de werking van zgn. 'slaapfase-wekkers' te bestuderen.
Door enigzins rekening te houden met je biologische klok, voorkom je dat je in slaapdronken toestand de steker er uit trekt én de backup-batterij verwijdert, om vervolgens weer in te dommelen (true story!).
Dit komt waarschijnlijk door het lage volume van mijn Note 3 Neo die ik als wekker gebruik.
Lijkt me sterk dat 'ie de 80dB niet haalt. Veel meer herrie dan dat is ook niet praktisch, tenzij het juist de bedoeling is om het hele huis wakker te maken, zodat je door anderen uit je bed wordt gesleurd 8)7

Just my €0,02

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tipje:
https://www.conrad.nl/nl/...nhoud-1-stuks-718007.html

Lekker klein en je wordt er zeker wakker van :P

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

memphis schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:18:
Lekker klein en je wordt er zeker wakker van loopt in slechts 5 minuten permanente gehoorschade op. :P
*fixed.
(En nog steeds geen garantie dat iemand, die zich op dat moment in een diepe slaapfase bevindt, wakker wordt!)

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E.C.H.N.O
Update komt er bijna aan :P
Zit alleen nog steeds met dat lcd... Ik kan daar nog geen goed alternatief voor vinden :( Heb ook niet genoeg gpio over om het oude matrix display aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

T.E.C.H.N.O schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:29:
Update komt er bijna aan :P
Zit alleen nog steeds met dat lcd... Ik kan daar nog geen goed alternatief voor vinden :( Heb ook niet genoeg gpio over om het oude matrix display aan te sturen.
Google eens op Pi i2c port expander :)
kELAL schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:07:
[...]

*fixed.
(En nog steeds geen garantie dat iemand, die zich op dat moment in een diepe slaapfase bevindt, wakker wordt!)
Jup. Onze rookmelders stonden laatst te loeien en we kwamen niet uit ons coma :)

[ Voor 32% gewijzigd door sebastius op 21-06-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E.C.H.N.O
Helaas is de pcb met de knopjes gesneuveld... deze zal dus vervangen moeten worden :(
Pagina: 1