Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoop advies auto (2000-3500 euro)

Pagina: 1
Acties:

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-11 20:06
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een opvolger van mijn trouwe golfje die ik wil gaan vervangen wegens hoge opkomende reparatiekosten. Nadat ik 4 maanden geleden dit topic had geopend, heb ik nu mijn centjes bij elkaar geteld en weet ik precies wat mijn budget is. Ik ben misschien ook wat soepeler geworden qua eisen vergeleken met vier maanden geleden.

Mijn eisen zijn:
  • 2000-3500 euro
  • Minimaal 90PK (ligt natuurlijk aan het gewicht)
  • Verzekering + Belasting maximaal 125 euro per maand (19 jaar oud & 1 schadevrije jaar)
  • Geen stationwagens, cabrio's, MPV's
  • Het oog wilt ook wat :)
  • Relatief betrouwbaar en niet hoog onderhoudskosten
  • Benzine
  • Verbruik minimaal 1 op 11/12
Auto's die ik op het oog heb:
• Mercedes C180 W202
Een van mijn favoriete auto's door zijn comfort en hoekige design.
• Volkswagen Bora 1.6/2.0
Simpele, brave auto die meestal veel opties hebben
• Alfa Romeo 147
Vind ik persoonlijk een super mooie auto, maar ik ben niet zeker van de betrouwbaarheid van Alfa. Hoor veel verschillende verhalen.
• Mazda 3
Vind ik ook een hele mooie auto, maar iets te prijzig.

No go modellen:
• VW Golf 4
• Audi A4
• BMW E46

Dankjewel!

Im notorious

• oJoey
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-11 09:30
Duh! Gewoon die Mercedes halen! De enige auto in je lijstje waarvoor je passie hebt. Gegeven, je haalt waarschijnlijk de helft van je eisen niet, maar je hebt de auto ertussen gezet omdat je 'm wil!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Je kon het beste in je oude topic doorgaan denk ik.

Mercedessen en alfa's zijn prijzig in onderhoud. en tussen de Bora en de Madza zou ik dus voor de Bora wagen gaan?
Waarom staat de Mazda 3 in je lijstje als deze al als te duur wordt beschouwd?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Thenotorious
Smuggler schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:12:
Je kon het beste in je oude topic doorgaan denk ik.

Mercedessen en alfa's zijn prijzig in onderhoud. en tussen de Bora en de Madza zou ik dus voor de Bora wagen gaan?
Waarom staat de Mazda 3 in je lijstje als deze al als te duur wordt beschouwd?
Het leek me beter om een nieuw topic te openen omdat mijn eisen zijn veranderd en omdat het daar een tikkeltje offtopic ging.

Mazda 3 staat er tussen omdat je ze ook hebt voor onder de 3000 euro maar dat zijn meestal afgekapte versies. En een beetje doorsparen is natuurlijk een optie.

En wat betreft onderhoudskosten van Mercedes heb ik betere ervaringen gehoord.

Im notorious

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Onderdelen voor MB zijn niet al te duur (buiten sommige specifieke onderdelen maar zeker bij een w202 valt dat wel mee zolang je niet een c220 diesel haalt, scheelt dat ie een benzine wil)

Problematisch is het roest, roest en uhm roest? Daardoor wel genoeg onderdelen op de sloop te vinden

• Thenotorious
Napo schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:29:
Onderdelen voor MB zijn niet al te duur (buiten sommige specifieke onderdelen maar zeker bij een w202 valt dat wel mee zolang je niet een c220 diesel haalt, scheelt dat ie een benzine wil)

Problematisch is het roest, roest en uhm roest? Daardoor wel genoeg onderdelen op de sloop te vinden
Inderdaad, en via mijn broers werk kan ik meeste onderdelen tegen inkoopprijs verkrijgen, plus distributieketting ipv riem. Ik heb veel w202's gezien tot nu toe en ze hebben idd 8vd10 keer roest.

Im notorious

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Thenotorious, volgens mij heb jij inderdaad al gekozen voor de mercedes :) nu jezelf nog overtuigen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Thenotorious
Smuggler schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:32:
Thenotorious, volgens mij heb jij inderdaad al gekozen voor de mercedes :) nu jezelf nog overtuigen.
Hahah ik ben mercedes fanboy ja, alleen ik wil al mijn opties op een rijtje hebben want ik heb het gevoel dat ik 'te beperkt' zit te kijken.

Im notorious

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

323 facelift (2003/4) zit er misschien wel in voor je. Lijkt erg veel op de mazda 3. Maar een MZ3 voor 3.5k moet wel te vinden zijn toch?

Of een mx5 met hardtop :p voldoet aan alles en als je er een vast dak op zet is het geen cabrio, rijdt superleuk en betrouwbaar en relatief cheap. Heb er eentje als daily gehad voor een half jaar, 16k mee gerold en ging niet stuk :D

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 09-06-2015 06:13 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
astra g (coupe)

dus 2.2 van de coupe heeft sowieso een distri ketting en xenon (dacht ik) als ik sportief rij haal ik gemiddeld 1 op 12+ (80km/u met cruise control is 1 op 17,5)

Verwijderd

Mercedes W202 is vrij duur in het onderhoud (roest!), 147 is een van de minst betrouwbare auto's in zijn klasse in de laatste 20 jaar. Met een Bora of Mazda 3 is weinig mis.

Wat betreft de W202 C klasse zou ik zelf voor de C250 TD gaan. Met 150 pk en 280nm een lekker soepel blok. Een roffelende vijfcilinder met 20 kleppen, yummy! Iets minder betrouwbaar wel dan zijn low tech voorlopers, meest betrouwbare blokken ooit gemaakt (in elk 3e wereldland rijden er duizenden rond onder erbarmelijke omstandigheden), maar alsnog zeer ok.

Honda wel eens overwogen? Accord?
http://www.autowereld.nl/...ies-12834234/details.html

Of een Subaru Legacy:
http://www.autowereld.nl/...005-12330962/details.html

Beiden voldoen volgens mij aan je eisen.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Legacy zou ik zeker afraden. Als jarenlange subaru rijder

Forester 2.2 Turbo
Forester 2.0 Turbo
Impreza CZ Sport (japan import)
e.d.

is het gewoon veels te duur. ja ze klinken goed, ja ze gaan snel.
Ja ze zuipen veels te veel
Ja onderdelen zijn gewoon erg duur.

Als je rond een budget prijs zit (2000-3500) kan je weinig echt goede subaru's vinden.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Verwijderd

Nou, ze scoren buitengewoon uitstekend op betrouwbaarheid:

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/334

Index van 55. Index van 100 is gemiddeld, lager is beter. Ook de prijzen van reparaties (en dus onderdelen) worden meegenomen.

Forester scoort een heel stuk slechter, die is gewoon gemiddeld (102):
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/332

En de Impreza al helemaal. Die zit op 325, ongetwijfeld heeft dat te maken met het grote aandeel GT Turbo's/WRX'jes.
Legacy is oerdegelijk. Absoluut kwaliteitsprodukt. Ook niet snel.

Jij hebt de snellere versies gereden, dat hoeft niet per se he? Dan gaat er meer kapot en zijn de onderdelen duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2015 11:17 ]

• corset
CZ sport? snel? 1.6 2WD impreza is geen snel monster :+

Kan zelf uit ervaring zeggen dat binnen de familie iedereen weer van subaru is afgestapt vanwege het dure onderhoud en gewoon zeer matige afwerking van de auto.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Verwijderd

corset schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:24:
CZ sport? snel? 1.6 2WD impreza is geen snel monster :+
Ok, ken die uitvoering helemaal niet, maar hij heet "Sport" en gezien je voorgeschiedenis met turbo motoren... ;)
Kan zelf uit ervaring zeggen dat binnen de familie iedereen weer van subaru is afgestapt vanwege het dure onderhoud en gewoon zeer matige afwerking van de auto.
Dat vind ik verrassend, maar uiteraard kan dat. Als er iets kapot gaat aan een Subaru, dan is het relatief duur om te fixen. Alleen gaat er gemiddeld genomen heel weinig kapot aan een Legacy.

Om hoeveel mensen gaat het? Welk type Subaru? Uit welk jaar?

En hebben je familieleden gekeken naar de gemiddelde kosten op jaarbasis? Als het eens in de 3 jaar 1000 euro kost, is dat nog altijd gemiddeld goedkoper dan wanneer het elk jaar 400 euro kost.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2015 11:56 ]

• corset
2001 Subaru Forester 2.2 Turbo automaat
2004 Subaru Forester 2.0 Turbo automaat
1999 Subaru Legacy X nogiets (de grootste variant) 2.2
2001 Subaru Impreza plus CZ sport
19XX Subaru Vivio (deze is wel onverwoestbaar)

Maar goed, dit gaat redelijk off topic :)

Heb zelf uiteindelijk een Prius 2004 Business Edition gekocht met < 100k op de teller. Bevalt stukken beter :)

Kosten subaru?

Elke APK rond de 600-900 euro :-( en soms uitschieters naar 1200-1300 ><

[ Voor 14% gewijzigd door corset op 09-06-2015 12:03 ]

Verwijderd

Dat is wel aan de dure kant idd. Maar het gaat dus maar om 1 Legacy, die is gemiddeld duidelijk betrouwbaarder dan Impreza en Forester. Dat kan ook een rot exemplaar zijn geweest.

Die aantekening moet ik daar bij maken, omdat betrouwbaarheid van model tot model (van dezelfde frabrikant!) vaak ENORM verschilt.

Ik denk dat je normaal gesproken qua onderhoud met een Legacy < 3500 euro duidelijk goedkoper uit bent dan met een W202 C-klasse (die ook een stuk ouder is).

Prius is een echte klasbak qua betrouwbaarheid. Oerdegelijk, veel beter vind je het niet. Ik vind het spacy interieur ook geinig. CVT vind ik dan weer minder, stofzuiger-beleving.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:00:
Mercedes W202 is vrij duur in het onderhoud (roest!), 147 is een van de minst betrouwbare auto's in zijn klasse in de laatste 20 jaar. Met een Bora of Mazda 3 is weinig mis.

Wat betreft de W202 C klasse zou ik zelf voor de C250 TD gaan. Met 150 pk en 280nm een lekker soepel blok. Een roffelende vijfcilinder met 20 kleppen, yummy! Iets minder betrouwbaar wel dan zijn low tech voorlopers, meest betrouwbare blokken ooit gemaakt (in elk 3e wereldland rijden er duizenden rond onder erbarmelijke omstandigheden), maar alsnog zeer ok.

Honda wel eens overwogen? Accord?
http://www.autowereld.nl/...ies-12834234/details.html

Of een Subaru Legacy:
http://www.autowereld.nl/...005-12330962/details.html

Beiden voldoen volgens mij aan je eisen.
Mazda alleen ff letten op roest. Zal altijd wel wat hebben maar er zitten ook enorme roestbakken tussen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Thenotorious
Ik vind de generatie Legacy die Benedict Tokkie linkt inderdaad een hele mooie, maar dat is volgens mij ook meteen de enigste die te koop staat voor zo een prijs + het is een automaat...

Ben zelf ook een hele grote Subaru fan maar je hebt helaas niet echt mooie in mijn budgetcategorie. Honda Accord ook een mooie optie, misschien iets te zwaar. Moet ik even kijken naar de maandelijkse kosten ervan.

Ik vind de Peugeot 207 mooi maar helaas ook te duur, en ik denk dat ik dan liever voor de Mazda 3 ga als ik zoveel geld ga uitgeven..

Im notorious

• DaLucovic
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-11 22:20
Hoewel ik het wel met de anderen eens ben over dat je gewoon een Mercedes moet kopen, zou ik als ik jou was toch de Alfa Romeo 147 nog eens goed overwegen. Het interieur van die Italiaanse auto is echt prachtig.

Je gaf zelf in de TS ook aan dat je wisselende verhalen hebt gehoord over Alfa en dat je daarom aan de auto twijfelde. Dat is ook een kwestie van geluk hebben denk ik. Ik zou gewoon een keer voor het beeld gaan kijken naar de Alfa.

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Clio uit >2005, een1.4 of 1.6 :)
http://www.autowereld.nl/...mtot=140000&klr%5B%5D=&q=

[ Voor 4% gewijzigd door Majin Buu op 15-06-2015 13:46 ]

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

• Thenotorious
Vind ik geen mooie auto's, een beetje een oma auto om eerlijk te zijn.
En de Alfa 147 vind ik persoonlijk een hele mooie auto maar daarvan weet ik niet hoe betrouwbaar ze zijn, de 1.6 en 2.0 benzines dan. Ik hoor heel veel verschillende verhalen.

Im notorious

Verwijderd

Qua betrouwbaarheid is er maar 1 verhaal over de Alfa 147 dat telt: ze zijn kwalitatief extreem slecht. Classleading, maar dan van onder bezien.

Om te rijden een heerlijk liefhebbersautootje maar als je om betrouwbaarheid maalt: stay away.

Wisselende verhalen zijn onbelangrijk als je de feiten bekijkt:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/1

Dit is een gemiddelde van auto's waarvan Warranty Direct weet hoe vaak ze kapot gaan en gerepareerd moesten worden. Objectief en een heel groot aantal auto's wordt meegenomen, terwijl verhalen van eigenaren vaak volstrekt onbetrouwbaar zijn en het daar om heel weinig auto's gaat.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Zonder typeselectie heb je niks aan die statistieken. Pak bijvoorbeeld een peugeot 207, heb je een hoog percentage motorproblemen. 90% van die storingen komt van verstopte roetfilters bij de HDI of een uitgerekte distributieketting bij de THP. Pak je een ouder model zonder roetfilter of een benzine zonder turbo is er niks aan de hand.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Doe lekker onrationeel en koop gewoon die Merc! Als je de onderhoud zelf met (advies van) je broer doet dan vallen die kosten reuze mee. Uiteindelijk heb je dan een auto om verliefd op te worden ;)

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 13:27

Denko

|{ing Øf ßlitz

Thenotorious schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:07:
Vind ik geen mooie auto's, een beetje een oma auto om eerlijk te zijn.
En de Alfa 147 vind ik persoonlijk een hele mooie auto maar daarvan weet ik niet hoe betrouwbaar ze zijn, de 1.6 en 2.0 benzines dan. Ik hoor heel veel verschillende verhalen.
Ik heb een paar jaar een 147 diesel gereden terwijl een vriend van me de benzineversie had. 2.0 selespeed zo uit me hoofd. Mocht je een 147 willen; DIESEL. Vergeet dat de benzine uberhaubt bestaat. Die gozer was ervoor fan van italiaanse auto's. Rijdt nu mazda. Zegt genoeg neem ik aan.

PSN & XBL: Denkoyugo

• Thenotorious
Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:55:
Doe lekker onrationeel en koop gewoon die Merc! Als je de onderhoud zelf met (advies van) je broer doet dan vallen die kosten reuze mee. Uiteindelijk heb je dan een auto om verliefd op te worden ;)
Ja ik denk dat ik dat ook inderdaad ga doen, geen een van de genoemde alternatieven die genoemd zijn of ik zelf gevonden heb word ik echt warm van. En @Alfa 147 verhaal, duidelijk! :)

Im notorious

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wij hebben privé een C180 K combi Avantgarde uit 2002 nog en onderhoud valt reuze mee. moet bij toeval morgen voor de APK. is misschien net het nieuwere model als jij zoekt ?

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 16-06-2015 15:46 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Thenotorious
Hackus schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:44:
Wij hebben privé een C180 K combi Avantgarde uit 2002 nog en onderhoud valt reuze mee. moet bij toeval morgen voor de APK. is misschien net het nieuwere model als jij zoekt ?
Ook een hele mooie auto, maar is idd het nieuwere model dus voor mij te duur wat betreft verzekering/belasting.

Im notorious

Pagina: 1