Aankoopadvies auto +/- 3000 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:20
Beste Tweakers,

Na mijn stage (over 4-5 maanden) wil ik graag een nieuwe auto aanschaffen. Ik ben op dit moment student HBO en ik rij in een VW Golf 3 1.6 uit '97 met veel plezier. Auto ziet er volledig origineel uit en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Aangezien ik de Golf nooit als een auto heb gekocht om lang te bewaren, wil ik na mij stage iets netter (en misschien groter?) kopen. Ik betaal op dit moment 43 euro per maand verzekering en 32 euro per maand belasting. Bij elkaar wil ik voor de nieuwe auto eigenlijk niet meer dan 100 euro bij elkaar uit komen (dus verzekering+belasting).
Mijn eisen:
  • 5 deurs
  • +/- 3000 euro
  • Een beetje sportief weggedrag mag wel
  • Minimaal 90? PK (ligt aan het gewicht)
  • Liever geen Franse auto's
  • Betrouwbaar
  • Verzekering + Belasting max. 100 euro
  • Het oog wilt ook wat :)
Wat heb ik zelf een beetje in de gaten gehouden? Allereerst vind ik de Volkswagen Bora een hele aantrekkelijke keuze vanwege de grootte, uitstraling en me goede ervaringen met Volkswagen zelf. Volkswagen Golf 4 vind ik daarentegen weer helemaal niks aan.

Ook heb ik gekeken naar Mazda 3's die ik ook heel mooi vind, maar die zijn helaas te prijzig. Dan is de voorganger, de Mazda 323F 2.0 ook een aantrekkelijke keuze al vind ik die wel minder mooi.

Dus kom maar op met die suggesties! :)

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mitsubishi Lancer station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Geen idee om het budget wat omlaag te schroeven en iets meer uit te geven aan wegenbelasting+verzekering? dan kun je ineens heel wat meer auto voor je geld kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Iets te groot en te zwaar, vind het verder wel een mooie auto.
Dirk33 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:06:
Geen idee om het budget wat omlaag te schroeven en iets meer uit te geven aan wegenbelasting+verzekering? dan kun je ineens heel wat meer auto voor je geld kopen.
Dat kan ik zeker doen, al wil ik wel dat ik met de volgende auto vooruit ga vergeleken met mijn huidige Golf. Een andere optie is ook om wat door te sparen en misschien een auto van 3500-4000 euro, maar dan moet het wel een mooie/goede auto zijn natuurlijk :)

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Yaris T-Sport, klein, licht, sportief, betrouwbaar... En net een paar fratsen die hem iets beter laten smoelen dan een standaard Yaris. (oa andere bumpers)

Kan wel zijn dat je zoiets dan weer te klein gaat vinden, maar waarvoor heb je de grootte nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er is maar een goede optie hier: afwachten. We praten over bijna een half jaar. Dromen over auto's is absoluut leuk, maar ook jij kunt niet in de toekomst kijken ;)
Ik ga er vanuit dat je na je stage nog anderhalf jaar moet, en daarna werken. Of misschien zelfs meteen werken. Dan heb je of een auto van de zaak, of meer budget te besteden. Either way is iig beter dan meteen geld uit gaan geven voor een auto terwijl je door te wachten de mogelijkheid tot beter hebt.
Zeker als die Golf nog gewoon goed is, kost een andere na je stage kopen je gewoon extra geld dat je er niet meer uit gaat halen bij evt vroege inruil, daar leg je altijd op toe.

Je Golf dus lekker blijven rijden, dat ding doet het gewoon, en als je een baan hebt evt iets anders overwegen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
The Eagle schreef op maandag 02 februari 2015 @ 23:22:
Er is maar een goede optie hier: afwachten. We praten over bijna een half jaar. Dromen over auto's is absoluut leuk, maar ook jij kunt niet in de toekomst kijken ;)
Ik ga er vanuit dat je na je stage nog anderhalf jaar moet, en daarna werken. Of misschien zelfs meteen werken. Dan heb je of een auto van de zaak, of meer budget te besteden. Either way is iig beter dan meteen geld uit gaan geven voor een auto terwijl je door te wachten de mogelijkheid tot beter hebt.
Zeker als die Golf nog gewoon goed is, kost een andere na je stage kopen je gewoon extra geld dat je er niet meer uit gaat halen bij evt vroege inruil, daar leg je altijd op toe.

Je Golf dus lekker blijven rijden, dat ding doet het gewoon, en als je een baan hebt evt iets anders overwegen :)
Natuurlijk zou dat het slimst zijn inderdaad, maar de Golf heeft binnenkort wat prijzige onderhoud nodig zoals nieuwe distributieriem en nieuwe achter remmen. Ik vind het simpelweg niet waard om zo veel geld in de auto te steken, heb de auto zelf voor 800 euro gekocht. Vandaar dat ik voornamelijk daarom naar een opvolger zat te kijken. Overigens moet ik na mijn stage nog 2 jaar studeren plus een eventuele master van 1 jaar, maar dat zien we dan wel :)
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 02 februari 2015 @ 23:03:
Yaris T-Sport, klein, licht, sportief, betrouwbaar... En net een paar fratsen die hem iets beter laten smoelen dan een standaard Yaris. (oa andere bumpers)

Kan wel zijn dat je zoiets dan weer te klein gaat vinden, maar waarvoor heb je de grootte nodig?
Heb ik idd ook naar gekeken, volgens mij een erg leuke autotje om in te rijden maar inderdaad te klein. Ik zit vaak met meer dan drie mensen in de auto en dan is het gewoon veel handiger om een 5-deurs auto te hebben.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdweide
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 09:30
Ik heb zelf in een Alfa Romeo 147 gereden. Niet groter dan een golf, wel veel waar voor je geld.

Je hebt voor weinig een redelijke km stand (denk aan +/- 100.000km).

Pluspunten:
- Luxe auto voor weinig geld
- Veel (of alles) beschikbaar met cruisecontrol
- genoeg pk keuzes voor benzine motoren: 105, 120, 150 of 250 (Slurper)
- Oogt en rijdt sportief
- Wegligging
- Design (hoewel persoonlijk)

Aandachtspuntjes (bron:autoblog.nl):
  • Olieverbruik is hoog. Hou dit goed in de gaten. Na een onderhoudsbeurt was dit bij mij stukken beter.
  • Warm rijden (net als elke andere auto)
  • Distributieriem Twinspark motoren: om de 3 jaar of 60.000 km vervangen, JTD’s om de 100.000 km.
  • Nokkenasversteller (benzine motoren) kan diesel geluid geven bij het starten. Dit hoort na een paar seconden weg te gaan. Zo niet, relatief duur om te vervangen, want distributieriem moet los.
  • Bougies moeten om de 100.000 km vervangen worden voor 120 pk 1.6 en 2.0 Twinspark. Het zijn er 8 en ze zijn niet heel goedkoop.
  • Het airbag lampje moet tijdens het starten aangaan en vervolgens ook weer uit. Als dit niet gebeurt kan de stekker onder de voorstoel niet goed meer zijn. Dit is het zwak punt.
  • Draagarmen voorwielophanging kunnen kraken of rammelen. Het kraken hoeft niet per se een probleem te zijn maar wel als storend ervaren worden. Soms ook slijtage fuseekogels, wat een APK afkeurpunt is.
  • Aan de achterzijde wil de stabilisatorstang nog wel eens rammelen – vooral irritant. De rubbers en silentblocks aan de achterzijde kunnen ook voor rammels zorgen.
  • Controleer ook de werking van de thermostaat. Na een koude start moet na ongeveer 5 minuten 90 graden worden bereikt.
Mijn ervaring is zeer goed geweest. Zelf alleen het volgende ondervonden:
  • Olie verbruik. Na een onderhoudsbeurt was dit bij mij stukken beter.
  • Thermostaat werd minder. Auto bereikte 90 graden alleen in stadsridjes, daar buiten 80-85.
  • Kraakende draagarmen bij drempels.
  • Stuurbekrachtigingspomp moest vervangen worden.
Stuurbekrachtigingspomp was het duurste en dit is niet een specifiek aandachtspunt van de 147.

2 modellen beschikbaar. Pre facelift en facelift.

Pre facelift (2000-2005):

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v132/kvdweide/alfa-romeo-147-phase1.jpg

Facelift (2005-2010):

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v132/kvdweide/alfa-romeo-147-phase2.jpg

Ik heb zelf veel plezier gehad aan mijn 147, alleen wilde ik wat meer. Dus na anderhalf jaar ingeruild voor een Alfa Romeo GT v6 met 250PK (went snel).

Er zijn verschillende fora specifiek voor Alfa Romeo of 147 waar je nog meer info kan winnen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
kvdweide schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 00:26:

Ik heb zelf veel plezier gehad aan mijn 147, alleen wilde ik wat meer. Dus na anderhalf jaar ingeruild voor een Alfa Romeo GT v6 met 250PK (went snel).

Er zijn verschillende fora specifiek voor Alfa Romeo of 147 waar je nog meer info kan winnen.

Ik heb dat je hier wat aan hebt! :)
Heb ik idd veel aan, bedankt! Ik vind het een hele mooie auto, vooral het interieur is echt prachtig. Heb zelf nog nooit in een Alfa gereden maar 'ze' zeggen dat een petrolhead altijd een Alfa moet bezitten :p. Ik heb zelf op fora en 'in het algemeen' niet hele goede ervaringen over Alfa Romeo gehoord, maar ik denk dat een exemplaar met weinig kilometers en een onderhoudshistorie weinig problemen zou opleveren. De lijst met aandachtspunten zit ook niet echt iets speciaals tussen. Hoeveel had je zelf betaald voor het fixen van de stuurbekrachtigingspomp?

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40
Ik zou lekker een jaartje doorkarren in die Golf, en óf even doorsparen voor een leuk nieuwer wagentje dat aan je eisen voldoet en binnen die marge van lage maandlasten valt, ófwel totdat je een goeie baan hebt en voor relatief weinig geld een oudere auto uit een aanzienlijk luxer segment kan kopen maar daarbij wel relatief hoge maandlasten en onderhoud zult kunnen ophoesten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdweide
Thenotorious schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 00:44:
[...]

Heb ik idd veel aan, bedankt! Ik vind het een hele mooie auto, vooral het interieur is echt prachtig. Heb zelf nog nooit in een Alfa gereden maar 'ze' zeggen dat een petrolhead altijd een Alfa moet bezitten :p. Ik heb zelf op fora en 'in het algemeen' niet hele goede ervaringen over Alfa Romeo gehoord, maar ik denk dat een exemplaar met weinig kilometers en een onderhoudshistorie weinig problemen zou opleveren. De lijst met aandachtspunten zit ook niet echt iets speciaals tussen. Hoeveel had je zelf betaald voor het fixen van de stuurbekrachtigingspomp?
Ik heb de onderhoudspapieren (de facturen) bij inruil meegegeven, maar volgens mij was het ongeveer 350 euro. Ongeveer het zelfde voor apk + onderhoudsbeurt. De auto was bij aankoop 9 jaar oud en heb er 5000 voor moeten betalen met een km stand van 108.000.

[ Voor 9% gewijzigd door kvdweide op 03-02-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-03 05:49

Falastine

Think about my signature...

Seat Leon-->2000-2004 Zelfde motoren als de golf of bora.
Standaard heeeel luxe
Ook nog eens vaak heel snel.
En het model ziet er ook erg stoer uit al zeg ik het zelf

Heb zelf de Leon FR Diesel 185pk 2008 :D

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 10:55

vhal

ಠ_ಠ

Glenfiddich schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:11:
Ik zou lekker een jaartje doorkarren in die Golf, en óf even doorsparen voor een leuk nieuwer wagentje dat aan je eisen voldoet en binnen die marge van lage maandlasten valt, ófwel totdat je een goeie baan hebt en voor relatief weinig geld een oudere auto uit een aanzienlijk luxer segment kan kopen maar daarbij wel relatief hoge maandlasten en onderhoud zult kunnen ophoesten.
dit... ^

waarom zou je überhaupt een andere auto willen kopen als je Golf nog voldoet. Die A147 is leuk maar je loopt er uiteindelijk wel op leeg. Als je moet kiezen, dan zou ik eerder een segment lager shoppen en voor iets kiezen wat betrouwbaar genoeg is. Het budget is nl. vrij beperkt voor echte probleemloze auto's

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 03-02-2015 09:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdweide
vhal schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:24:
[...]

dit... ^

waarom zou je überhaupt een andere auto willen kopen als je Golf nog voldoet. Die A147 is leuk maar je loopt er uiteindelijk wel op leeg. Als je moet kiezen, dan zou ik eerder een segment lager shoppen en voor iets kiezen wat betrouwbaar genoeg is. Het budget is nl. vrij beperkt voor echte probleemloze auto's
Doorsparen is sowieso verstandig als je echt iets groters wilt en wat nieuwer. Vraag me alleen af waarom je specifiek op een Alfa 147 zou leeglopen. Iets uit het zelfde segment en luxe is echt niet goedkoper. Audi A3 bijv.

Kijk anders ook even op reliabilityindex.com. Hier zie je vooral de Japanse auto's hoog staan. Dus wil je verstandig zijn, is shoppen naar een japaner wel het meest verstandig.

Belangrijkste is natuurlijk dat de auto goed onderhoud gehad heeft, maar dit geld natuurlijk voor alle auto's.

[ Voor 14% gewijzigd door kvdweide op 03-02-2015 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:30
Nissan Almera uit circa 2003 met 1.5 motor ? Heeft bv een distributieketting. Zeer betrouwbaar.

B.v --> http://link.marktplaats.nl/m875422748

[ Voor 21% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 03-02-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09
Als je je Golf voor een paar 100 rijdend kunt houden is dat veruit het goedkoopste. Bij een Alfa (of willekeurig andere occasion) waar je de staat en geschiedenis niet van kent kun je alsnog dure reparaties treffen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Alfa Romeo? NOOIT doen. Niet als ie zo oud is. Nieuwere Alfa's zijn redelijk betrouwbaar (159 b.v.), oudere Alfa's zijn heerlijk rijdende karaktervolle rommel tenzij je zelf automonteur bent.

Mijn vorige auto was een Suzuki Ignis Sport. Hartstikke betrouwbaar, 110 pk bij 900 kg, kost geen drol aan wegenbelasting en verzekering. Heb hem 6 maanden terug voor 3250 euro verkocht.

Dat is alleen wel een driedeurs, verder voldoet ie aardig aan je eisen. Lekker sportief ding. GTi'tje dat er niet te "dik" uit ziet, dus je wordt continu onderschat.

Qua betrouwbare auto's van die leeftijd kom je toch op Jappen uit. Toyota (/Lexus), Subaru, Honda, dat zijn de merken die voorop lopen. Suzuki en Nissan komen daarna. Beiden zijn denk ik iets beter dan VW. Mazda is de mindere broeder van de Japanse merken. Al die merken verkopen een reeks modellen die aan je criteria voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Toyota Corolla Liftback? Niet veel groter dan je Golf maar doordat het een liftback is wel wat langer.

Als je kijkt naar grotere (D-segment) auto's dan kom je bijvoorbeeld bij de Honda Accord, alleen dan betaal je sowieso meer dan 100 euro in verzekering + belasting.

En anders gewoon een goede S40 of V40 uit 98, 99, 00. Dan betaal je max 2500 en kun je wel elke maand meer dan 100 aan belasting + verzekering aftikken. Aan de andere kant heb je dan wel een onverwoestbaar apparaat met ruimte en vermogen.

[ Voor 33% gewijzigd door Makkelijk op 03-02-2015 11:46 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kvdweide schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 00:26:
Ik heb zelf in een Alfa Romeo 147 gereden. Niet groter dan een golf, wel veel waar voor je geld.

Je hebt voor weinig een redelijke km stand (denk aan +/- 100.000km).

Pluspunten:
- Luxe auto voor weinig geld
- Veel (of alles) beschikbaar met cruisecontrol
- genoeg pk keuzes voor benzine motoren: 105, 120, 150 of 250 (Slurper)
- Oogt en rijdt sportief
- Wegligging
- Design (hoewel persoonlijk)

Aandachtspuntjes (bron:autoblog.nl):
  • Olieverbruik is hoog. Hou dit goed in de gaten. Na een onderhoudsbeurt was dit bij mij stukken beter.
  • Warm rijden (net als elke andere auto)
  • Distributieriem Twinspark motoren: om de 3 jaar of 60.000 km vervangen, JTD’s om de 100.000 km.
  • Nokkenasversteller (benzine motoren) kan diesel geluid geven bij het starten. Dit hoort na een paar seconden weg te gaan. Zo niet, relatief duur om te vervangen, want distributieriem moet los.
  • Bougies moeten om de 100.000 km vervangen worden voor 120 pk 1.6 en 2.0 Twinspark. Het zijn er 8 en ze zijn niet heel goedkoop.
  • Het airbag lampje moet tijdens het starten aangaan en vervolgens ook weer uit. Als dit niet gebeurt kan de stekker onder de voorstoel niet goed meer zijn. Dit is het zwak punt.
  • Draagarmen voorwielophanging kunnen kraken of rammelen. Het kraken hoeft niet per se een probleem te zijn maar wel als storend ervaren worden. Soms ook slijtage fuseekogels, wat een APK afkeurpunt is.
  • Aan de achterzijde wil de stabilisatorstang nog wel eens rammelen – vooral irritant. De rubbers en silentblocks aan de achterzijde kunnen ook voor rammels zorgen.
  • Controleer ook de werking van de thermostaat. Na een koude start moet na ongeveer 5 minuten 90 graden worden bereikt.
Mijn ervaring is zeer goed geweest. Zelf alleen het volgende ondervonden:
  • Olie verbruik. Na een onderhoudsbeurt was dit bij mij stukken beter.
  • Thermostaat werd minder. Auto bereikte 90 graden alleen in stadsridjes, daar buiten 80-85.
  • Kraakende draagarmen bij drempels.
  • Stuurbekrachtigingspomp moest vervangen worden.
Stuurbekrachtigingspomp was het duurste en dit is niet een specifiek aandachtspunt van de 147.

2 modellen beschikbaar. Pre facelift en facelift.

Pre facelift (2000-2005):

[afbeelding]

Facelift (2005-2010):

[afbeelding]

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)
Heerlijke auto! heb er 2 gehad (1.6TS en een JTD16v, in de laatste ruim 3 ton gereden)
Maar er mankeert _altijd_ wel wat aan. Als je hoge garagerekeningen/af en toe stranden langs de weg niet erg vindt en dat overhebt voor rijplezier, want dat biedt de 147 wel, dan zou ik het zeker doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter zoekt een betrouwbare auto van <3000 euro. Simpel, dan moet ie geen Alfa Romeo hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 03-02-2015 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik heb een 22 jaar oude alfa van 900 euro en die heeft mij nog nooit laten staan. dat ze onbetrouwbaar zijn is onzin, alles staat of valt met het onderhoud. Als daar op bezuinigd is dan ja, dan zijn ze onbetrouwbaar. Maar daar hebben Duitsers en Fransen ook last van.

Elektrische gremlins, ja dat heeft elke Alfa wel. Maar daar val je niet op stil.

Hoewel ik wel moet zeggen: Je moet inderdaad geen Alfa kopen als je geen autogek bent. Want het zijn geweldig sturende autos die er mooi uitzien, en de motoren zijn gewoon goed (zeker de oude motoren)

Maar je zult te maken krijgen met gekke dingen, maar als autoliefhebber prik je daar doorheen en is dat niet erg, Ik kan me voorstellen dat als je alleen van A naar B wilt en van APK naar APK rijdt en zo goedkoop mogelijk, dat een Alfa niet de juiste auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Ja dat is ook inderdaad mijn grote punt van twijfel aan Alfa, hoor van iedereen dat het absoluut heerlijke auto's zijn ALS ze het doen.
vhal schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:24:
[...]

dit... ^

Auto hoeft niet probleemloos te zijn natuurlijk en auto's van zo oud zijn natuurlijk ook niet probleemloos. Ik hoef alleen geen auto die bekend staat met een waslijst aan problemen of iets dergelijks. En zoals ik hierboven zei, is me enige punt van twijfel om de Golf wel te blijven rijden is de opkomende onderhoud. Nieuwe distributieriem + monteren werd me verteld +/- 340 euro en nieuwe remmen zijn ook ongeveer 100-150 euro. Dat is al bij elkaar bijna 500 euro terwijl de auto mij 800 heeft gekost. Dan doe ik liever een iets duurdere en nettere auto kopen (aangezien de Golf veel deukjes en krasjes heeft) en dan daarin geld steken als er iets kapot gaat bijvoorbeeld.
Falastine schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:19:
Seat Leon-->2000-2004 Zelfde motoren als de golf of bora.
Standaard heeeel luxe
Ook nog eens vaak heel snel.
En het model ziet er ook erg stoer uit al zeg ik het zelf

Heb zelf de Leon FR Diesel 185pk 2008 :D
Heb ik ook naar gekeken, ook de Toledo. Vind ze persoonlijk mooier dan de vergelijkbare Golfjes.
Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:17:
Alfa Romeo? NOOIT doen. Niet als ie zo oud is. Nieuwere Alfa's zijn redelijk betrouwbaar (159 b.v.), oudere Alfa's zijn heerlijk rijdende karaktervolle rommel tenzij je zelf automonteur bent.

Mijn vorige auto was een Suzuki Ignis Sport. Hartstikke betrouwbaar, 110 pk bij 900 kg, kost geen drol aan wegenbelasting en verzekering. Heb hem 6 maanden terug voor 3250 euro verkocht.

Dat is alleen wel een driedeurs, verder voldoet ie aardig aan je eisen. Lekker sportief ding. GTi'tje dat er niet te "dik" uit ziet, dus je wordt continu onderschat.

Qua betrouwbare auto's van die leeftijd kom je toch op Jappen uit. Toyota (/Lexus), Subaru, Honda, dat zijn de merken die voorop lopen. Suzuki en Nissan komen daarna. Beiden zijn denk ik iets beter dan VW. Mazda is de mindere broeder van de Japanse merken. Al die merken verkopen een reeks modellen die aan je criteria voldoen.
Dankjewel, zal er naar kijken!
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:37:
Nissan Almera uit circa 2003 met 1.5 motor ? Heeft bv een distributieketting. Zeer betrouwbaar.

B.v --> http://link.marktplaats.nl/m875422748
Vind hem er iets te braaf/saai uit zien, dan vind ik de Mazda 323F of Mazda 3 stukken mooier.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:43
Thenotorious schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:14:
Ja dat is ook inderdaad mijn grote punt van twijfel aan Alfa, hoor van iedereen dat het absoluut heerlijke auto's zijn ALS ze het doen.

[...]

Auto hoeft niet probleemloos te zijn natuurlijk en auto's van zo oud zijn natuurlijk ook niet probleemloos. Ik hoef alleen geen auto die bekend staat met een waslijst aan problemen of iets dergelijks. En zoals ik hierboven zei, is me enige punt van twijfel om de Golf wel te blijven rijden is de opkomende onderhoud. Nieuwe distributieriem + monteren werd me verteld +/- 340 euro en nieuwe remmen zijn ook ongeveer 100-150 euro. Dat is al bij elkaar bijna 500 euro terwijl de auto mij 800 heeft gekost. Dan doe ik liever een iets duurdere en nettere auto kopen (aangezien de Golf veel deukjes en krasjes heeft) en dan daarin geld steken als er iets kapot gaat bijvoorbeeld.

[...]
De auto die je wellicht gaat kopen is door iemand anders niet voor niets weggedaan....
Oftewel daar moeten ook nieuwe remmen op of wat voor een reparatie dan ook, is het niet nu dan is het wel binnen een half jaar. Van de Golf weet je wat je er aan hebt en als je een tweedehands auto van EUR 3.000 koopt moet je er van uitgaan dat je die EUR 3.000 kwijt bent. Als je nu 500 euro uitgeeft aan reparaties heb je nog 2.500 euro over voor eventuele andere reparaties...

mbt Alfa Romeo: Tja het verhaal gaat dat ze onbetrouwbaar zijn, ik heb een 156 JTD naar 410.000 km gereden zonder enig noemenswaardige reparaties (behalve dan een deuk eruit laten halen, maar dat kan je de Alfa niet aanrekenen 8)7 ). Ik vond het na de 410.000 km tijd voor wat nieuws en wederom een tweedehands Alfa gekocht (159 JTD) Daar slechts twee jaar in gereden, want elke keer wat. Maar ja een collega heeft hetzelfde verhaal gehad met een Volkswagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:58

TS wilt een goed advies? Nooit naar Tokkie luisteren :o :D

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ignis Sport is wel moeilijk te vinden voor < 3500 euro. Vind t ook verschrikkelijk ogen zo'n verlaagde bejaardenwagen en het is kleiner dan een Golf. Het is daarintegen wel een snelle, lekker rijdende, zeer betrouwbare wagen met lage maandlasten.

Maar nogmaals, ook zeker eens naar Corolla of S40 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Makkelijk schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 15:23:
[...]

Ignis Sport is wel moeilijk te vinden voor < 3500 euro. Vind t ook verschrikkelijk ogen zo'n verlaagde bejaardenwagen en het is kleiner dan een Golf. Het is daarintegen wel een snelle, lekker rijdende, zeer betrouwbare wagen met lage maandlasten.

Maar nogmaals, ook zeker eens naar Corolla of S40 kijken.
S40 zijn zeker mooie en zeer degelijke auto's. Kosten per maand zou idd wel wat hoger komen maar de aanschafprijs ligt ook lager. Welke Corolla bedoel je? Als je die uit 1999 bedoeld vind ik dat model helemaal niks aan qua uiterlijk, de 2001+ modellen vind ik wel weer mooi.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Thenotorious schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 15:53:
[...]

S40 zijn zeker mooie en zeer degelijke auto's. Kosten per maand zou idd wel wat hoger komen maar de aanschafprijs ligt ook lager. Welke Corolla bedoel je? Als je die uit 1999 bedoeld vind ik dat model helemaal niks aan qua uiterlijk, de 2001+ modellen vind ik wel weer mooi.
E110, 1997 - 2002, maar dan de liftback
http://de.wikipedia.org/w...iftback_rear_20090127.jpg

Maar is heel persoonlijk, ik vind de 2001 - 2007 Corolla, oftewel de Auris onder een andere naam weer heel saai ogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over Alfa Romeo, je moet nooit af gaan op verhalen van individuen. Check de sites die er over gaan, zoals reliabilityindex.com of de ANWB site en je leest terug dat Alfa's onbetrouwbaar zijn. Dat is gewoon zo, in vergelijking met de Jappen, dan kunnen liefhebbers het wel downplayen maar dat is niet helemaal eerlijk.

Een Golf uit de jaren 2000 heeft een betrouwbaarheidsscore van 96 (reliabilityindex.com). Uitleg: 100 is gemiddeld, lager is beter, hoger is elchter. Een Alfa Romeo 147 uit die periode komt aan de 279 (!!). Leuke, maar kwalitatief slechte auto.

Bij een Seat Leon moet je, net als bij andere VAG modellen, oppassen dat je niet met een pompverstuiver (pump duse) TDi blok komt te zitten. Dat is rommel. Ik zou je dus geen VAG diesel uit die periode aanraden, de VEEL meer betrouwbare common rail diesels gebruikt VAG pas sinds 2009 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:43
Makkelijk schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:13:
[...]

E110, 1997 - 2002, maar dan de liftback
http://de.wikipedia.org/w...iftback_rear_20090127.jpg

Maar is heel persoonlijk, ik vind de 2001 - 2007 Corolla, oftewel de Auris onder een andere naam weer heel saai ogen :P
Ik heb zelf de liftback van je link, auto 2j geleden gekocht bj '99 (voor de facelift) met 40k gelopen voor net onder de €3000. Nu 2 jaar verder heeft deze 280k op de teller staan met hoofdzakelijk autoweg kilometers, en heeft me nooit laten staan. Wel altijd netjes onderhoud gehad. 8)
De beetje luxere variant van de auto (meestal met de chrome grill) heeft airco, electrische ruiten voor, electrische + verwarmde spiegels,

kosten: 40€ wegenbelasting de maand, 40€ verzekering (vanwege hoge km rate)
verbruik ligt aan je voet.. rij je als een opa dan haalt ie 1/17, rij je normaal 1/14, met stevig doorrijden 1/12 >:)

Tip: Mocht je voor corolla gaan dan probeer een versie te krijgen met de oudere 4AFE motor en niet de nieuwere vvti. De eerste toyota's met de vvti motoren hadden nog wat kinderziektes volgens mijn papa de automonteur

[ Voor 9% gewijzigd door The Prutsor op 03-02-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Denk er op dit moment zelf aan om een combinatie van jullie adviezen te nemen :P. Namelijk eventjes door te blijven rijden in de Golf om wat meer geld te sparen en een mooie Mazda 3 te kopen. Tot nu toe wat er allemaal genoemd is vind ik niks echt mooier dan de Mazda 3 en de VW Bora, met uitzondering van de Volvo S40.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dirk33 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:11:
Ik heb een 22 jaar oude alfa van 900 euro en die heeft mij nog nooit laten staan. dat ze onbetrouwbaar zijn is onzin, alles staat of valt met het onderhoud. Als daar op bezuinigd is dan ja, dan zijn ze onbetrouwbaar. Maar daar hebben Duitsers en Fransen ook last van.

Elektrische gremlins, ja dat heeft elke Alfa wel. Maar daar val je niet op stil.
Niet? De keren dat ik stil kwam te staan met mijn 147 waren juist meestal door elektrische storingen :+
Met name het motormanagement stopte er nog wel eens mee waardoor de motor compleet uitviel of niet meer wilde starten.

Mijn Alfa's werden zeer goed onderhouden, daar lag het niet aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:10

_Apache_

For life.

Volvo S40 phase II.(2003 en jonger)

Stijlvol, comfortabel, niet duur, erg diefstalongevoelig

Voorbeeld
http://www.autotrader.nl/...9-d-102-pk-europa-nordic/
Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/volvo/s40/volvo-s40-sedan-diesel-zwart-001--87157415-Medium.jpg

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-04 00:35
Subaru Forester?
  • Betrouwbaar.
  • Goedkope aanschaf.
  • Veel bergruimte.
  • Zijn er veel op gas te krijgen, dus hogere maandlasten wat je terugverdiend met veel rijden. :)
EDIT: Of een impreza natuurlijk, dat zou nog mooier zijn. :)

[ Voor 16% gewijzigd door KleineJoop op 16-02-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:29
Waarom is de mitsibishi colt nog niet langsgekomen?
Goedkoop in de wegenbelasting (€26pm), verbruik is goed te noemen en heeft ook een distibutieketting. De wat oudere modellen zijn vast voor zo'n 3000 te vinden.

ook een voordeel, de achterbank kan er compleet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-04 22:18

Blue_Entharion

Lasercannoneer

kleefding schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:37:
Waarom is de mitsibishi colt nog niet langsgekomen?
Goedkoop in de wegenbelasting (€26pm), verbruik is goed te noemen en heeft ook een distibutieketting. De wat oudere modellen zijn vast voor zo'n 3000 te vinden.

ook een voordeel, de achterbank kan er compleet uit.
Heb zelf ook een Colt CZT, maar voor een beetje leuk exemplaar van de nieuwere generatie heb je aan €3000 niet genoeg.
De oudere modellen zijn in principe ook leuk maar dan kun je net zo goed in die golf blijven rijden.

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_Apache_ schreef op maandag 16 februari 2015 @ 14:52:
Volvo S40 phase II.(2003 en jonger)

Stijlvol, comfortabel, niet duur, erg diefstalongevoelig

Voorbeeld
http://www.autotrader.nl/...9-d-102-pk-europa-nordic/
[afbeelding]
Onzuinig, zwaar en dus duur in wegenbelasting...

Volledig eens dat je erg veel comfort voor je geld krijgt (heb je met phase I trouwens ook), maar je zit met z'n gewicht in een categorie waar wel meer te krijgen is met vergelijkbare luxe (en verbruik :X )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40

Alfa romeo 147 bezitter hier en ben geen monteur, wel een knutselaar.
Al 3 jaar elk jaar voor 30 euro door de APK, wel wat beurtjes gehad met stabilisator stang achter en wat lampjes en distributieriem en multiriem etc.

Auto gekocht voor 3500 met km stand 112.000 en zit nu op de 133.000 en de kosten tot nu toe zijn ongeveer 800 euro geweest in 3 jaar.
En daar zitten ook wat dingen bij waar ik zelf voor gekozen heb en niet moesten.

olie verbruik 1l op 4500 km dat is voor een alfa nog best bijzonder en olie koop je 6 liter voor 25 euro uit Duitsland.

Ben het dan ook niet eens met het Alfa niet doen, ja er brand wel is een lampje en ja je moet wel is zelf wat bijvullen en bijhouden voor je te laat ben.
Maar ik zou er zo weer 1 kopen.
In mijn omgeving heb ik 3 mensen met een Alfa een GT 147 en 156 en nooit ernstig gezeur gehad.
Maar goed ik heb ook wel een roze bril voor Alfa's heb bij aankoop getwijfeld tussen een 147 of een Leon een A3 en golf4 kon ik gewoon niet mooi vinden en niet lekker rijden maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:10

_Apache_

For life.

dion_b schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:31:
[...]

Onzuinig, zwaar en dus duur in wegenbelasting...

Volledig eens dat je erg veel comfort voor je geld krijgt (heb je met phase I trouwens ook), maar je zit met z'n gewicht in een categorie waar wel meer te krijgen is met vergelijkbare luxe (en verbruik :X )
Makkelijk schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:41:
En anders gewoon een goede S40 of V40 uit 98, 99, 00. Dan betaal je max 2500 en kun je wel elke maand meer dan 100 aan belasting + verzekering aftikken. Aan de andere kant heb je dan wel een onverwoestbaar apparaat met ruimte en vermogen.
Wegenbelasting zit op 5 tientjes per maand voor een benzine variant (meeste s40 zitten net onder de 1250 kg grens). Ik heb 5 schade vrije jaren, en kom met de verzekering uit op net onder 3 tientjes p/m, dus die >100 euro is niet helemaal waar wat je zegt. ;)
En met een auto die comfortabel rijdt, word rustiger gereden. Wat vervolgens weer een lager verbruik als gevolg heeft, meer restwaarde en lagere onderhoudskosten.

offtopic:
Mijn broer heeft destijds een andere keuze gemaakt voor een eerste auto. Eerste een vw polo, waar hij flink wat pech mee had, na 3 jaar weggedaan. Daarna een Opel Astra (bertone) gehad, na 2 jaar en 20k mee gereden en toen begint de ECU te sputteren. Het was begon als licht gestotter, maar cilinder 3 vonkte na verloopt van tijd niet meer, APK verliep en hij is nooit meer door de gasmeting gekomen., nog een paar honderd euro voor gekregen bij een sloper. Nu een Mazda 6 (2007) maar daar moet ook het eea aan gebeuren.
Let op met je zuinigheid als het gaat om iets dat je dagelijks gebruik, goedkoop kan flink duurkoop zijn :X Als die wagens waren stuk voor stuk (flink) duurder dan mijn S40, en mijn zweedse degelijkheid rijdt nog uitstekend

[ Voor 24% gewijzigd door _Apache_ op 18-02-2015 09:25 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Toyota Corolla, Mazda 3, Lexus IS200 (zit je wel aan de onderkant van de markt..), Mazda 6

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mektheb schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:41:
[...]
Alfa romeo 147 bezitter hier en ben geen monteur, wel een knutselaar.
Al 3 jaar elk jaar voor 30 euro door de APK, wel wat beurtjes gehad met stabilisator stang achter en wat lampjes en distributieriem en multiriem etc.

Auto gekocht voor 3500 met km stand 112.000 en zit nu op de 133.000 en de kosten tot nu toe zijn ongeveer 800 euro geweest in 3 jaar.
En daar zitten ook wat dingen bij waar ik zelf voor gekozen heb en niet moesten.

olie verbruik 1l op 4500 km dat is voor een alfa nog best bijzonder en olie koop je 6 liter voor 25 euro uit Duitsland.

Ben het dan ook niet eens met het Alfa niet doen, ja er brand wel is een lampje en ja je moet wel is zelf wat bijvullen en bijhouden voor je te laat ben.
Maar ik zou er zo weer 1 kopen.
In mijn omgeving heb ik 3 mensen met een Alfa een GT 147 en 156 en nooit ernstig gezeur gehad.
Maar goed ik heb ook wel een roze bril voor Alfa's heb bij aankoop getwijfeld tussen een 147 of een Leon een A3 en golf4 kon ik gewoon niet mooi vinden en niet lekker rijden maar dat is persoonlijk.
Uiteraard kan dat. Maar je moet als het gaat om het kopen van een auto NOOIT afgaan op de verhalen van individuen. Altijd kijken naar wat instanties er over zeggen die heel veel auto's voorbij zien komen. Dat is vele malen belangrijker, want een veel grotere steekproef.

Overigens rijd je nog geen 7000 per jaar, dat is heel weinig. Als je meer rijdt, ga je wellicht meer tegenkomen. Als zijn snelweg km´s beter voor een auto en is stilstaan ook niet bevorderlijk.

Ik heb een Suzuki Ignis Sport gereden, die raadde ik de topicstarter ook aan:

Volgens reliabilityindex.com scoort die 51 punten:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/339

Alfa Romeo 147 scoort 279 punten:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/1

100 is gemiddeld. Wat ze meenemen is hoe vaak je auto kapot is, hoe lang je hem kwijt bent, wat het kost aan reparaties etc. Daarbij wordt gecorrigeerd voor hoe oud ie is.

De bron is Warranty Direct:
"This 'reality check' is only possible thanks to the data acquired over more than a decade by Warranty Direct on the hundreds of thousands of cars it has covered and the millions of pounds worth of claims it has paid to keep UK motorists mobile."

Zij zien honderdduizenden auto's voorbij komen, en vergoeden schade e.d.

De Ignis is dus GEMIDDELD een betrouwbare auto, en de 147 GEMIDDELD een zeer onbetrouwbare.

Dat zegt veel meer dan een individueel positief verhaal. Maar dat elke 147 onbetrouwbaar is, dat lijkt me niet correct.

En zoals gezegd, het zijn heerlijke liefhebbersauto's. Al denk ik persoonlijk niet dat je in een 147 lekkerder kunt rijden dan in een Ignis Sport, als je van sportief rijden houdt en je de GTA even buiten beschouwing laat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 18-02-2015 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Ben ik inderdaad wel met je eens, een Ignis is een stuk meer "betrouwbaar", trouwens bij een hoop Aziatische auto's is dat zo.

Echter ben ik wel van mening dat je best goed kan treffen met een Alfa en het klopt ik rijd er niet veel mee, al was het 1e jaar helemaal niets en is die 21.000 eigenlijk 18.000 / 2 dus 9000 per jaar ongeveer dat is nog niet mega veel.

Laten we hopen ik het niet ga ervaren dat er veel problemen zijn ;).
GTA staat nog op de wishlist :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
_Apache_ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:56:
[...]

[...]

Wegenbelasting zit op 5 tientjes per maand voor een benzine variant (meeste s40 zitten net onder de 1250 kg grens). Ik heb 5 schade vrije jaren, en kom met de verzekering uit op net onder 3 tientjes p/m, dus die >100 euro is niet helemaal waar wat je zegt. ;)
[/offtopic]
Hangt idd van schadevrije jaren af, ik zou zo'n 5, 6 tientjes p/m moeten aftikken voor WA met 0 schadevrije jaren. Maar idd, hoe meer schadevrije jaren TS heeft hoe minder het relatief scheelt in verzekeringspremies tussen goedkope en dure auto's.

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 18-02-2015 11:15 ]

Pagina: 1