Game PC ~€1050 (Geen overklok)

Pagina: 1
Acties:

• SlasherNL
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-05 22:56
Hoe het komt dat ik een game desktop nu wil [Scroll naar onder om dit te skippen ;) ]
En toen gebeurde het, op een fijne zondag middag... Lekker Dustie II te spelen op CS:GO en toen pats! Dus k*t laptop stuk (rijmt)... Wat bleek: videokaart was losgeraakt en op het moederbord gevallen met kortsluiting tot gevolg... 2,5 jaar oude game laptop van €1000,- weg...
Wat hebben we geleerd? Laptops zijn niet echt om te gamen. Zeker omdat ik hem al een keer heb opgestuurd vanwege koel problemen.

Tijd voor een desktop dus.. nu zeker mijn grote broer uit het huis is en nu ik zijn kamer overneem en wel de nodige ruimte voor een desktop heb. (en dus daarvoor niet mogelijk was.)

Maarja daar begint het, onderdelen kiezen. Ik heb zelf nog nooit een desktop in elkaar gezet dus ik dacht laat GamePC.nl dat maar doen aangezien er goede reviews op zijn. Uit nieuwsgierigheid kijk je wat de onderdelen los waard en schrik je je kapot!
Ze rekenen maar liefst ~€200 montage kosten!

Ik ga die PC zelf wel bouwen! Ik heb de ervaring niet, maar voor een 23 jarige de montage videos zo zie kan dit toch niet al te moeilijk zijn? Veel nodige onderzoek zelf verricht voor componenten maar graag ontvang ik nog advies hierover. Scroll helemaal naar beneden voor de vragen wie ik heb.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, het systeem moet makkelijk Battlefield 3, Battlefield Hardline, CS:GO, Far Cry 3 & 4 aankunnen op high settings. (ik ga op medium settings spelen vanwege meer fps en onderdelen gaan dan langer mee, toch? :) )
Daarnaast gebruik ik hem ook voor internet, muziek luisteren etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€900 - €1100

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Tja aantal laptop onderdelen nu wel maar die kunnen niet in een ATX desktop haha! :*) :'(

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De onderstaande lijst is verouderd! Zie voor gewijzigde versie: http://tweakers.net/gallery/677597/wenslijst/
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1MSI B85-G43 Gaming€ 94,90€ 94,90
1Asus TURBO-GTX970-OC-4GD5€ 361,79€ 361,79
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Asus Xonar DG€ 25,49€ 25,49
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,95€ 75,95
1Scythe Mugen 4€ 36,90€ 36,90
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8€ 60,70€ 60,70
1LG GH24NSB0 Zwart€ 15,58€ 15,58
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 65,40€ 65,40
1Crucial BX100 250GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.053,61

Beargumentatie componenten en mijn vragen!:
Processor:
Ik vind een processor kiezen heel moeilijk, zoals je nu in het lijst ziet heb ik gekozen voor i5 4460.
Maar is een paar tientjes meer de prestaties van een i5 4590 of 4690 echt niet waard?

Moederbord:
De MSI B85-G43 Gaming lijkt mij een prima redelijk goedkoop moederbord. Is niet overklokbaar en ben ik ook niet van plan. Bied features als iets beter ping en mouse reactie input.
CPU koeler:
Van mij mag een goede CPU koeler wel 50 euro kosten! Als hij maar zeer goed koelt en geluid maakt niet bijzonder veel uit. Ik heb nu de Scythe Mugen 4 staan in de lijst maar wat zijn jullie suggesties?
Grafische kaart:
GTX 970 brengt de beste prestatie voor het geld. Ik heb de Asus Turbo gekozen deze heeft een axiale fan in plaats van een blower fan. De verkoop praatjes van Asus zegt dat ie 4x langer meegaat en 10% meer koelt. Hoewel dat verkoop praatjes zijn doet dit me toch deugt. Wat denken jullie?
Geluidskaart:
Eigenlijk hoeft dit niet, maar als het mijn geluid nog meer kan verbeteren vind ik het mooi. Hebben jullie een geluidskaart? waarom wel en waarom niet?
Opslag:
HDD 1TB schijf voor opslag bestanden en de SSD 250GB voor sneller opstarten.
Werkgeheugen:
Kingston HyperX Fury goedkoper dan de Crucial Ballistix Tactical met dezelfde snelheid en zien er ook nog beter uit? Nou waarom niet :)
Behuizing
CM 690 III prima behuizing met goede luchtcirculatie wat bij mij een groot prioriteit is. Daarnaast zijn de stoffilters handig, wat ik alleen niet snap is dat er ook stoffilters bij de fan outtake zit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor nieuwe merken. Hoewel ik wel fan ben van Kingston, Samsung, Steelseries.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- GELUID Het systeem mag best geluid maken, zolang ik niet gestoord word om de voetstappen van vijanden te horen in CS:GO (goed gehoor is erg belangrijk in dat spel).
- STROOMVERBRUIK Lage energieverbruik is geen forse streven maar wel een goede bijkomstigheid!
- KOELING Sinds dat mijn xbox vroeger een overhittingsprobleem had en mijn game laptop dit ook had is dit voor mij een zeer groot streven en wil ik echt niet gaan bezuinigen op koeling!

Ga je overklokken?
Nope, overklokken lijkt mij onzin, lekker hoge temperaturen vangen en je systeem levensduur verkorten voor een paar fps meer.. nou mij niet gezien.. ik ben ook niet geïnteresseerd in meerdere videokaarten zoals SLI.

Samenvatting van vragen en extra vragen:
1. Ik lees dat sommige moederborden RAID hebben, ik weet niet precies wat dit is en is dit meerwaarde? Iets met schrijfsnelheid van harde schijven te maken?
2. Is een paar extra tientjes echt niet waard voor een betere processor?
3. CPU koeler suggesties? Ik hou van goede koeling en geld hoeft hier niet echt een grens te zijn.
4. Wat zijn jullie ervaringen met geluidskaarten? Heb ik dit wel eens nodig met de gekozen moederbord?
5. Ik lees dat Windows 8 minder geheugen gebruikt dan Windows 7? Klopt dit? En is Windows 8 wel ideaal/compatibel voor meeste spellen? Ik ben namelijk altijd Windows 7 gewend geweest..
EDIT: 6. Ik zie dat mijn moederbord geen 1866 Mhz RAM ondersteund, is 1866 Mhz nou veel beter of zal ik naar 1600 Mhz RAM gaan. Of de moederbord upgrade?

Ik moet nog naar beeldschermen kijken maar vooraf al suggesties doen hierover stel ik zeer op prijs!

Overige randapparatuur weet ik al wel wat ik wil:
Toetsenbord: Cooler Master Quickfire Rapid I: Prima mechanisch toetsenbord en niet te groot voor op mijn bureau. Zo past er nog een grote Steelseries QcK+ muismat (net) ernaast.
Headset: Mijn 4,5 jaar oude "Creative Fatal1ty Gaming Headset" is aan vervanging toe.. Kingston HyperX II is een goede headset wie mijn broer ook heeft.
Muis: Heb ik al, namelijk de Roccat Kone XTD.

Ik denk dat ik pas over een maand in de vakantie de onderdelen bestel en ik de desktop bouw. Aangezien ik nu nog druk aan het studeren ben..

[ Voor 9% gewijzigd door SlasherNL op 13-06-2015 23:32 ]

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 09:41

Ik denk dat een geluidskaart overbodig is als je dit moederbord neemt. Luxer bordje en een betere audio chip dan de B85

pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Iets te snel gelezen, is dezelfde chip

Qua videokaart; de MSI en Asus hebben standaard <60° de fans uit. De turbo versie heeft dit volgens mij niet.

Voeding kan iets beter en goedkoper:
pricewatch: Antec VPF Series 450W

Ram eventueel: (De tactical is goedkoper dan de HyperX Fury)

pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

[ Voor 34% gewijzigd door jeroenk13 op 07-06-2015 22:13 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-12 19:40

Zenix

BOE!

Ik vind de DG(X) een stuk beter klinken dan de Realtek 1150 op mijn Asrock Z97 Extreme 4 met een Philips Fidelio X2.

Als je een aparte geluidskaart wil, neem dan de DGX, omdat die een PCI-e interface heeft.
Voor de rest ziet je setup er best goed uit.

Qua ram sluit ik mij aan bij de poster boven mij :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 07-06-2015 22:23 ]

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 09:41
Zenix schreef op zondag 07 juni 2015 @ 22:16:
Ik vind de DG(X) beter klinken stuk dan de Realtek 1150 op mijn Asrock Z97 Extreme 4 met een Philips Fidelio X2.

Als je een aparte geluidskaart wil, neem dan de DGX, omdat die een PCI-e interface heeft.
Voor de rest ziet je setup er best goed uit.

Qua ram sluit ik mij aan bij de poster boven mij :)
Kan me best voorstellen dat hij toch voor de HyperX Fury gaat aangezien zijn mobo ook Rood/Zwart is.

Ps, als je t toch voor een kleurenschema gaat zou voor de MSI GTX 970 gaan ;)

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Als ik jou was zou ik een videokaart kopen die stiller is onder load. ASUS heeft prima videokaarten, de STRIX is dan 30 euro duurder, maar heeft wel een backplate (ziet er dus beter uit, en zou koeler zijn). Dual fan, dus de kaart loopt ook nog eens lekker koel. pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

1866Mhz RAM, ach waarom niet, inderdaad. Zou goedkoper kunnen, 5 euro, maar dit staat ook nog eens leuker icm met je zwart/rode mobo. 1866Mhz zou geen probleem zijn, je kunt hem in de bios op 1600Mhz laten lopen, no stress. Gaat geen problemen opleveren. Heb ik zelf ook.

Ik zou een kast kopen met een window. Ziet er tof uit, kun je de hardware mooi showen ;)
Ook is de kast die ik aanraad stiller en levert betere airflow. Is ietsjes duurder, maar het geld zeker waard: pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart Window

Mocht je voor die kast gaan, dan zijn mooie zwarte strakke kabels wel handig. Deze powersupply is goedkoper en heeft mooiere kabels: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W Is niet modulair, maar met een beetje cablemanagement is dat niet zo'n probleem.

Processor koeling hoeft niet zo duur te zijn. Deze levert extreem goede prestaties voor zijn prijs, en ik garandeer je dat als je hem goed monteert, dat oververhitting nooit gaat voorkomen. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Heb zelf geen geluidskaart, kan ik je dus ook niets over vertellen, helaas.
Windows 8 is prima en compatible met alles. Gaat dus geen problemen opleveren.

Show me your moves.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Koninkje schreef op zondag 07 juni 2015 @ 22:21:
(...)

Mocht je voor die kast gaan, dan zijn mooie zwarte strakke kabels wel handig. Deze powersupply is goedkoper en heeft mooiere kabels: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W Is niet modulair, maar met een beetje cablemanagement is dat niet zo'n probleem.

(...)
Modulaire versie: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W

Review QNAP TS-230 NAS

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:02

Nip

Ik zou echt met jouw budget voor die €10,- of €15,- niet voor een non-modulaire PSU gaan. Gewoon voor semi-modulair of volledig modulair. De binnenkant wordt er gewoon zoveel mooier van, én schoner.

• SlasherNL
Tof voor de snelle en vele reacties!!

@Jeroen en Koninkje
Voeding:
Ik heb een voeding gekozen met 10% meer efficiency (gold), ik weet niet hoelang het duurt met de terug verdien tijd van dat tientje is anders neem ik die psu van jou inderdaad! :9
Ik heb even die Seasonic opgezocht, en heeft idd mooi sleeved kabels, idd niet modulair, krijg ik dan niet teveel kabels dan ik nodig heb? Misschien een beetje zeurig van mij maar ik vind het slordig als er meer kabels in de kast komen dan ik nodig heb.. Mogelijk dat dit ook een beetje airflow tegengaat in de kast..

Kast:
De Cooler Master 690 III koelt wel beter volgens Hardware info dan de Fractal Design, maar de Fractal is wel stukken stiller. Koeling is wel meer mijn prioriteit dan geluid (slechte ervaring met warmte van apparaten)
Ik zie nu dat er ook een Cooler Master 690 III met window is. Het was me ook nog niet opgevallen dat mijn component keuzes al aardig rood en zwart is! Als er toch (haast) geen prijs verschil is en prestatie dan kan ik wel een mooie rood zwarte binnenkant nemen :9

CPU koeler:
Als jij mij kan garanderen dat overhitting nooit voorkomt met de Gelid Solutions dan neem ik hem! Deze lijkt mij ook nog is makkelijker monteren, iets wat ik als beginner wel nodig heb :)

Grafische kaart:
Dus de blower fans bij MSI en Asus zijn beter zelf regulerend onder lage graden? Ik kan begrijpen dat dit een voordeel biedt met weinig geluid produceren in ruststand, maar maken GPU fans echt veel geluid? :/

Asus claimt met de turbo een 10% betere koeling ivm andere modellen wat mij wel aanspreekt, wat is jullie ervaring op GPU koeling? Wat is nou de beste GTX 970 met koeling en prestatie en dan niet gekeken naar de prijs? Wat is een goede GPU temperatuur? en gaat ie bij jullie daar nooit overheen?
Als de soort Gtx niet veel uitmaakt dan neem ik denk ik die Asus Strix GTX 970 wel, maar ik ga hier zelf dan nog wel even op onderzoek uit.

RAM:
Die 1866 Mhz terugschalen? Ik kan ook gewoon die 1600 Mhz variant kopen dan hoef ik niet terug te schalen en bespaart een beetje:
http://tweakers.net/price...ury-red-hx318c10fr-8.html

@Zenix
Sorry ik ben een 'noob' op dat gebied, wat is een PCI-interface? en wat van voordeel heb je ermee met die andere? overigens die 5 euro meer heb ik zeker geen probleem mee! :P

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:04

br00ky

Moderator Harde Waren
SlasherNL schreef op zondag 07 juni 2015 @ 23:36:
Ik heb een voeding gekozen met 10% meer efficiency (gold), ik weet niet hoelang het duurt met de terug verdien tijd van dat tientje is anders neem ik die psu van jou inderdaad! :9
Ik heb even die Seasonic opgezocht, en heeft idd mooi sleeved kabels, idd niet modulair, krijg ik dan niet teveel kabels dan ik nodig heb? Misschien een beetje zeurig van mij maar ik vind het slordig als er meer kabels in de kast komen dan ik nodig heb.. Mogelijk dat dit ook een beetje airflow tegengaat in de kast..
Dat ligt natuurlijk helemaal aan je bouwskills. Dat modulair netter zou bouwen is echt een fabeltje, zie deze veelzeggende foto's, waarbij links modulair is ;w.

Overigens zijn de beide genoemde Seasonics niet meer interessant, door een wat verouderd design. Je hebt een dichte behuizing dus hoe de sleeving van je voeding is, maakt natuurlijk niks uit :).
SlasherNL schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:53:

1. Ik lees dat sommige moederborden RAID hebben, ik weet niet precies wat dit is en is dit meerwaarde? Iets met schrijfsnelheid van harde schijven te maken?
Mijn stelregel, als je niet weet wat RAID is, heb je het zeker niet nodig ;).
2. Is een paar extra tientjes echt niet waard voor een betere processor?
Ga op zoek naar gamebenchmarks en je hebt je antwoord vrij snel gevonden.

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 07-06-2015 23:43 ]

• SlasherNL
Dat ligt natuurlijk helemaal aan je bouwskills. Dat modulair netter zou bouwen is echt een fabeltje, zie deze veelzeggende foto's, waarbij links modulair is ;w.
Haha oke :D
Modulair is denk ik toch ook wel makkelijk voor een beginnende bouwer als ik (een voor een pluggen en cable managen) :O
Overigens zijn de beide genoemde Seasonics niet meer interessant, door een wat verouderd design. Je hebt een dichte behuizing dus hoe de sleeving van je voeding is, maakt natuurlijk niks uit :).
Ja ik denk dat ik nu toch voor een windowed versie ga aangezien ik (toevallig) toch al rood zwart schema heb hehe xD
Mijn stelregel, als je niet weet wat RAID is, heb je het zeker niet nodig ;).
Mooi! Ik zag dat moederborden met RAID ondersteuning toch al prijzig zijn dus dan skippen we dat!
Ga op zoek naar gamebenchmarks en je hebt je antwoord vrij snel gevonden.
Inderdaad, ook andere fora raadplegen de 4460 aangezien het verschil nipt is. Dan blijft het bij die :D

Bedankt voor de reacties! Ik ga denk ik nog wel kijken naar verschillende GTX 970 kaarten. Ik ga nu naar bed dus zal pas morgen avond weer reageren.

Tot nu toe de lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 389,90€ 389,90
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Asus Xonar DGX€ 30,50€ 30,50
1Cooler Master CM 690 III Window€ 82,95€ 82,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,89€ 25,89
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 59,-€ 59,-
1LG GH24NSB0 Zwart€ 15,58€ 15,58
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.073,57

Desktop wordt Windows 8 gestuurd.

• ElMaestro
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-11 04:46
-

[ Voor 99% gewijzigd door ElMaestro op 06-12-2021 00:10 ]

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 20:04

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

De pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G is een zeer goede kaart. Als die kaart "niks" te doen heeft staan de fans uit waardoor ze geen geluid maken! Daarnaast Bij CS:GO zal je GPU amper geluid moeten maken aangezien het een licht spel is. Plus hij is goedkoper dan de ASUS en (IMO) ook een mooiere kaart en past ook bij je kleurenstijl van je pc.

Lees anders dit als je moeite hebt met het kiezen van je GTX 970: reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

MarcRvB schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:09:
De pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G is een zeer goede kaart. Als die kaart "niks" te doen heeft staan de fans uit waardoor ze geen geluid maken! Daarnaast Bij CS:GO zal je GPU amper geluid moeten maken aangezien het een licht spel is. Plus hij is goedkoper dan de ASUS en (IMO) ook een mooiere kaart en past ook bij je kleurenstijl van je pc.

Lees anders dit als je moeite hebt met het kiezen van je GTX 970: reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken
Maar geen backplate en iets geluidruchtiger dan van ASUS

Review QNAP TS-230 NAS

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gamen, het systeem moet makkelijk Battlefield 3, Battlefield Hardline, CS:GO, Far Cry 3 & 4 aankunnen op high settings. (ik ga op medium settings spelen vanwege meer fps en onderdelen gaan dan langer mee, toch? :) )

Dat klopt in ieder geval niet. Of je nu op Ultra of Low gamed, je onderdelen zullen evenlang meegaan. Zolang ze maar goed gekoeld zijn en genoeg stroom krijgen.

Beetje jammer als je nu een dikke videokaart koopt, en er vervolgens niet op durft te spelen ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
SlasherNL schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:53:
Hoe het komt dat ik een game desktop nu wil [Scroll naar onder om dit te skippen ;) ]
En toen gebeurde het, op een fijne zondag middag... Lekker Dustie II te spelen op CS:GO en toen pats! Dus k*t laptop stuk (rijmt)... Wat bleek: videokaart was losgeraakt en op het moederbord gevallen met kortsluiting tot gevolg... 2,5 jaar oude game laptop van €1000,- weg...
Wat hebben we geleerd? Laptops zijn niet echt om te gamen. Zeker omdat ik hem al een keer heb opgestuurd vanwege koel problemen.
In hoeverre is die laptop weg? Wellicht zou je de harde schijf er nog uit kunnen slopen ;)

• SlasherNL
jaellie schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:36:
[...]
Newegg.tv heeft op youtube ook tutorials over hoe je een computer in elkaar zet. Ze leggen het heel goed uit wat je moet doen en wat niet:
https://www.youtube.com/watch?v=VIF43-0mDk4 <- part 1

Ik had ook nog nooit een computer in elkaar gezet en mij is het ook wel gelukt. Heb wel veel geduld, forceer niks en als het niet even niet lukt neem dan ff een pauze met een lekker bakje koffie. Zo heb ik het iig gedaan.
Ik heb veel videos bekeken maar die was ik nog niet tegengekomen, bedankt! Goed uitgebreid, heb ik wel nodig :)
Geduld heb ik wel, ik zal ook zeker niet stekkertjes zomaar op pinnetjes staan proberen. Ik wil altijd zeker weten of die daar wel moet zitten en ik zal zeker checken of de positie van de gaten in stekkers overeen komt met de pinnetjes op het bord.
MarcRvB schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:09:

Das een goede review, voel me dom dat ik die nog niet tegen ben gekomen na een half uur zoeken.. Interessant om te zien dat zowel MSI als Asus even hoge temperaturen hebben.
MSI 3 fps gemiddeld meer fps dan Asus in BF4! Dat vind ik best een groot verschil zeker als de fps niet heel bijzonder hoog is. (oke 60+ fps en je oog ziet geen verschil, maar qua getalswaarde)
Dit maakt het kiezen er niet makkelijker op! 8)7

Maar wacht! 15x Nvidia GeForce GTX 970 and 980 review: what card to pick?
Als ik de uk versie van hardware info bekijk zie ik ook een test met die strix en msi kaart. (ook een bult 980 die dus negeren)
Dan blijkt dat MSI beter koelt! Maar opvallend is bij BF4 Ultra setting daar de fps verschil weer super nipt is... Toch wel een beetje raar..
Moeilijk moeilijk, denk dat MSI kaart wel de voorkeur heeft met de lage temps (hou ik van!) en als er een beetje meer prestatie in zit dan is dat ook mooi meegenomen. Heeft dan wel geen backplate maarja, ik ging voor eerste instantie toch niet voor looks. Daarnaast is de PCB niet al te lelijk. Hij is zwart en past daardoor toch nog wel bij de schema :)

Ik heb ook deze kaart gevonden:
Asus GTX970-DC2OC-4GD5-BLACK, lijkt wel op de Strix maar heel weinig over bekend.. Is ie nou verouderd of te nieuw? Qua specs niet veel verschil behalve meer DisplayPorts, denk dat ie meer voor overclockers bedoeld is? Prijs is gelijk met strix.

Maar denk dat mijn voorkeur naar een MSI gaat nu ik die prestatie zo zie,
Jeroenneman schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:14:
Dat klopt in ieder geval niet. Of je nu op Ultra of Low gamed, je onderdelen zullen evenlang meegaan. Zolang ze maar goed gekoeld zijn en genoeg stroom krijgen.

Beetje jammer als je nu een dikke videokaart koopt, en er vervolgens niet op durft te spelen ;)
Jah is ook wel zo, sinds dat mijn laptop en xbox heeft begeven op temperatuur 'durf' ik haast niet op hoge grafische kwaliteit te spelen :$ ;)
Nu moet ik zeggen dat ook wel een laptop slecht koelt en de xbox te dicht in de houten kast stond, en dit bij een desktop minder snel het geval is (I know, mits je hem wel goed plaats, niet te dicht bij muren/objecten, en ATX kast beter airflow uiteraard..)
Zal het durf na mate wel terug krijgen als ik de temps maar niet boven 75 graden zie schieten! :D
svenvv2 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:37:
[...]

In hoeverre is die laptop weg? Wellicht zou je de harde schijf er nog uit kunnen slopen ;)
Nou moederbord en grafische kaart zowieso stuk, harde schijf is nog wel gered en heb gelukkig daardoor mijn bestanden nog. Tja, er zit ook nog wel 2x4GB RAM in wat ik toen als upgrade heb erin geplaatst.. maarja wie wil die oude sticks nog hebben. Misschien doen ze het niet eens meer :P

Sorry losse vraag over koelpasta:
Is de koel pasta die bij aftermarket CPU koelers altijd een goeie? of raden jullie aan om een andere koelpasta te halen, Arctic Silver bijv.

Nu denk ik toch om "be quiet! Shadow Rock Slim" als CPU koeler te nemen, 4 graden kouder en ik mag het eigenlijk niet zeggen, vind hem wel strak staan als ik toch de window case heb.
Is ook nog is een minder groot blok, monteren lijkt me makkelijker zo op video, wel hoger.
Misschien beetje overkill voor een niet klokker maar persoonlijk vind ik hem wel de investering waard. :Y

Huidige lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 371,95€ 371,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Asus Xonar DGX€ 30,50€ 30,50
1Cooler Master CM 690 III Window€ 82,95€ 82,95
1be quiet! Shadow Rock Slim€ 37,95€ 37,95
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 59,-€ 59,-
1LG GH24NSB0 Zwart€ 13,17€ 13,17
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.065,22

Denk dat ik er voor een groot deel wel uit ben! Ik ga over een maand beginnen met bestellen en monteren omdat het dan beter uitkomt zoals ik al eerder aangaf.. Misschien dat in de tussen tijd nog wat moois op de markt kom voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik verneem dat de prijzen ook gaan dalen als AMD op 16 juni met nieuwe kaart komt? Nou reden meer om te wachtten met bestellen hehehe d:)b

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 20:04

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Mooi lijstje! Alleen je CPU koeler wordt wel even proppen (in je kast kan er een CPU koeler in van max 171mm en die je nu hebt is 161mm verschil is dus 1cm)

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
SlasherNL schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:36:
Das een goede review, voel me dom dat ik die nog niet tegen ben gekomen na een half uur zoeken.. Interessant om te zien dat zowel MSI als Asus even hoge temperaturen hebben.
MSI 3 fps gemiddeld meer fps dan Asus in BF4! Dat vind ik best een groot verschil zeker als de fps niet heel bijzonder hoog is. (oke 60+ fps en je oog ziet geen verschil, maar qua getalswaarde)
Dit maakt het kiezen er niet makkelijker op! 8)7
Die enkele FPS meer of minder ligt eigenlijk alleen maar aan de factory overclock die aan de kaarten wordt meegegeven. Persoonlijk kijk ik niet eens meer naar die getalletjes. Zeker als je doorkrijgt dat het overklokken van je GPU weinig meer voorstelt dan een drietal slidertjes naar stapsgewijs naar rechts trekken.
Jah is ook wel zo, sinds dat mijn laptop en xbox heeft begeven op temperatuur 'durf' ik haast niet op hoge grafische kwaliteit te spelen :$ ;)
Nu moet ik zeggen dat ook wel een laptop slecht koelt en de xbox te dicht in de houten kast stond, en dit bij een desktop minder snel het geval is (I know, mits je hem wel goed plaats, niet te dicht bij muren/objecten, en ATX kast beter airflow uiteraard..)
Zal het durf na mate wel terug krijgen als ik de temps maar niet boven 75 graden zie schieten! :D
Geloof me dat zo'n groot koelblok je CPU wel koel houd hoor. ;) De GPU is echter een ander verhaal. Die 970's mogen erg warm worden en als je idle temps van 60 graden tegenkomt moet je echt niet schrikken (dan draaien de fans nog niet eens ;)). Bij mij bleef de 970 ergens rond de 85 graden hangen onder load.
Nou moederbord en grafische kaart zowieso stuk, harde schijf is nog wel gered en heb gelukkig daardoor mijn bestanden nog. Tja, er zit ook nog wel 2x4GB RAM in wat ik toen als upgrade heb erin geplaatst.. maarja wie wil die oude sticks nog hebben. Misschien doen ze het niet eens meer :P
HDD lekker overzetten dus. Extra opslag is altijd leuk. Overigens kan je ook 2.5'' externe behuizingen kopen (hint: China). Wellicht kan je dat schijfje extern inzetten.
Geheugen; Als je nog ergens een laptop kan lenen zou ik dat vooral even testen (memtestx86). Mochten de reepjes het nog prima doen kan je ze naar mijn ervaring makkelijk 2e hands doorverkopen.
Sorry losse vraag over koelpasta:
Is de koel pasta die bij aftermarket CPU koelers altijd een goeie? of raden jullie aan om een andere koelpasta te halen, Arctic Silver bijv.
De koelpaste die word meegeleverd is eigenlijk altijd goed. Koelers worden meestal ook getest met de bijgeleverde koelpasta. Nu zal een Artic alles misschien een graad of 2-3 koeler houden, maar dat is niet significant genoeg om die pasta te rechtvaardigen. (leuk voor overklokkers zegmaar.)
Denk dat ik er voor een groot deel wel uit ben! Ik ga over een maand beginnen met bestellen en monteren omdat het dan beter uitkomt zoals ik al eerder aangaf.. Misschien dat in de tussen tijd nog wat moois op de markt kom voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik verneem dat de prijzen ook gaan dalen als AMD op 16 juni met nieuwe kaart komt? Nou reden meer om te wachtten met bestellen hehehe d:)b
Lijkt me een prima plan. Vergeet niet tegen die tijd het dit draadje weer even een schop te geven. Wellicht is er weer wat veranderd in hardwareland ;)

• SlasherNL
Sorry dat ik mijn topic weer bump na 4 dagen! Was erg druk laatste tijd maar nu het weekend is wat meer tijd, daarnaast ben ik ook tot nieuwe inzichten gekomen.. ik twijfel namelijk over de keuze van de harde schijf..
Ik liet mijn lijstje zien aan een van me klasgenoten en die zei dat ik beter een andere harde schijf kan nemen in plaats van Seagate. Hij adviseerde mij een Western Digital Green..
De Western Digital harde schijven zijn wel prijziger maar ook nog is langzamer in schrijf en lees snelheid dan Seagate..

Na reviews te hebben bezocht van Hardware Info (deze link)
Blijkt dat Seagate gewoon goed presteert, maar daar is geen 'durability test' gedaan. Als ik een artikel van BackBlaze lees zijn Seagate harde schijven bijzonder slecht en falen al gauw dan de andere merken. (deze link)
Als ik PC inside moet geloven is Hitachi meest onbetrouwbaar en Seagate doet het aardig goed (deze link)
Het wordt weer tegenstrijdig als ik in het Backblaze artikel lees dat Hitachi schijven juist het meest betrouwbaar zijn... :|

Tussen opmerking;
Nu weet ik dat Hitachi niet meer bestaat voor hardeschijven en hun bedrijvigheid van 3.5 inch schijven aan Toshiba hebben verkocht en de 2.5 inch aan Western Digital..

Conclusie:
Kortweg een grote chaos en iedereen zegt wat anders... ik wil natuurlijk wel dat mijn harde schijf lang meegaat en hoopte op eenduidige resultaten.. Wat is jullie mening? Toch maar een andere harde schijf? welke dan? Is de Seagate Desktop HDD toch wel een goede levensbestendige schijf?
MarcRvB schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 08:05:
Mooi lijstje! Alleen je CPU koeler wordt wel even proppen (in je kast kan er een CPU koeler in van max 171mm en die je nu hebt is 161mm verschil is dus 1cm)
Ahh inderdaad, ik zal er op letten tijdens montage, moet wel goed komen. :9
svenvv2 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 09:56:
Geloof me dat zo'n groot koelblok je CPU wel koel houd hoor. ;) De GPU is echter een ander verhaal. Die 970's mogen erg warm worden en als je idle temps van 60 graden tegenkomt moet je echt niet schrikken (dan draaien de fans nog niet eens ;)). Bij mij bleef de 970 ergens rond de 85 graden hangen onder load.
Allereerst top voor je uitgebreide reactie! waardeer ik zeer!
Wist niet dat dat normaal is bij GPU's zulke hoge temps, na wat googlen wordt dit ook bevestigd bij forumsite Tom's Hardware, raar dat een GPU veel meer temperatuur mag hebben dan een CPU.
HDD lekker overzetten dus. Extra opslag is altijd leuk. Overigens kan je ook 2.5'' externe behuizingen kopen (hint: China). Wellicht kan je dat schijfje extern inzetten.
Geheugen; Als je nog ergens een laptop kan lenen zou ik dat vooral even testen (memtestx86). Mochten de reepjes het nog prima doen kan je ze naar mijn ervaring makkelijk 2e hands doorverkopen.
Ja de monteur heeft mijn harde schijf van de laptop in een externe behuizing gedaan waardoor de bestanden bereikbaar zijn met een kabel van mini usb naar usb.
Zie onderstaande foto (klik voor vergroting):
Afbeeldingslocatie: https://photos-3.dropbox.com/t/2/AACeWC06mirS6oND6VC0p4WONGyi9-0qKSUmIMaLOnR49Q/12/104335711/png/32x32/1/_/1/2/20150613_212530klein.png/CN-S4DEgASACIAMgBCAFIAYgBygBKAI/VgjP3jhGrWcqRnULUwWQDXKwp2FaKmxa3eHz1IZwNqw?size=1280x960&size_mode=2
Ik heb even bescherm kap van de externe behuizing eraf gehaald zodat jullie de soort schijf kunnen zien..
Tis een 640gb Hitachi laptop schijf van 2.5 inch, zal ik die ook in de toekomstige computer bouwen of raden jullie dit af? Vanwege compatibiliteit issues met laptop schijven in desktops?
De koelpaste die word meegeleverd is eigenlijk altijd goed. Koelers worden meestal ook getest met de bijgeleverde koelpasta. Nu zal een Artic alles misschien een graad of 2-3 koeler houden, maar dat is niet significant genoeg om die pasta te rechtvaardigen. (leuk voor overklokkers zegmaar.)
Dan gebruik ik gewoon de meegeleverde koelpasta, bedankt :)
Lijkt me een prima plan. Vergeet niet tegen die tijd het dit draadje weer even een schop te geven. Wellicht is er weer wat veranderd in hardwareland ;)
Sorry dat ik weer topic bump wanneer meeste onderdelen al definitief staan, ik begrijp dat een keer het advies op houdt en je gewoon op eigen been moet staan. Maar na uitvoerig onderzoek weet ik nog steeds niet welke harde schijf ik moet nemen en of de laptop schijf wel in de nieuwe desktop gebouwd kan worden.. ;(

Ik moet ook nog naar een goedkoop monitor kijken maar daar ga ik zelf wel onderzoek naar doen. Ik schrik er echter wel ervan dat een degelijk monitor al gauw 200+ euro gaat kosten :'(

• Raw Freakz
  • Laatst online: 01-12 21:59
Dat moederbord dat je hebt gekozen heeft wel een bruin pcb in plaats van een zwarte. Staat imo wel lelijk als je je verder aan een kleurschema houdt. Je kan ook voor de H97 gaming 3 kiezen, die is wel mooi zwart met rood.

• SlasherNL
Raw Freakz schreef op zondag 14 juni 2015 @ 10:11:
Dat moederbord dat je hebt gekozen heeft wel een bruin pcb in plaats van een zwarte. Staat imo wel lelijk als je je verder aan een kleurschema houdt. Je kan ook voor de H97 gaming 3 kiezen, die is wel mooi zwart met rood.
Nu je het zo zegt, je hebt gelijk! :o
De pcb is idd bruin met wat zwart..

De moederbord MSI H97 Gaming 3 is wel weer €15,- duurder, zo te zien is er geen goedkoper MSI alternatief dus dan denk ik wel dat ik de H97 neem. Aangezien dit moederbord ook 10 maanden later uitkwam dan de B85. (Dus nieuwer)

Goed oplettend van jou, was me op de videos en afbeeldingen van B85-G43 Gaming nooit opgevallen. oOo

• Raw Freakz
  • Laatst online: 01-12 21:59
SlasherNL schreef op zondag 14 juni 2015 @ 16:25:
[...]

Nu je het zo zegt, je hebt gelijk! :o
De pcb is idd bruin met wat zwart..

De moederbord MSI H97 Gaming 3 is wel weer €15,- duurder, zo te zien is er geen goedkoper MSI alternatief dus dan denk ik wel dat ik de H97 neem. Aangezien dit moederbord ook 10 maanden later uitkwam dan de B85. (Dus nieuwer)

Goed oplettend van jou, was me op de videos en afbeeldingen van B85-G43 Gaming nooit opgevallen. oOo
Ik weet het helaas uit eigen ervaring 8)7 |:(

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Ik weet niet hoe het zit met de Mugen 4, maar die CPU koeler kan misschien nog wel eens over je ram sloten heen gaan hangen waardoor je ram nauwelijks of niet in je case past! Dit is simpel op te lossen door voor low profile RAM te kiezen (Of voor een moederbord met genoeg ruimte tussen de RAM en de cpu. (Of zoek voor de zekerheid de formaten van je cpu koeler MET fan en van je moederbord op). Het zou klote zijn als straks je ram niet past (Dit was vroeger met de mugen 2 nog wel en probleem, maar die was ook een stuk lomper)
Pagina: 1