Advies nodig voor High-end game pc

Pagina: 1
Acties:

• MagicalMani
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-04 10:03
Hallo, ik zou graag wat informatie en hulp willen bij het bouwen van een high-end gaming pc. Ik weet zelf er bijna of niks van het ineen steken van een pc. Ik heb zelf een beetje informatie opgezocht, maar ik ben er niet zeker van. :?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou graag de nieuwste games willen spelen op hoge kwaliteit. :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 1000€ en 1200€.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, dit is mijn eerste pc die ik ga bouwen. Hiervoor heb ik een laptop gehad.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Liefst 16 gb ram geheugen, voor de rest weet ik er niet zo veel van. Ik was ook aan het twijfelen tussen 1 of 2 grafische kaarten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel Processor, eventueel AMD. grafische kaarten, NVIDIA maar ik sta open voor andere suggesties. ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Pc moet lekker en smooth draaien bij nieuwe games zonder al te veel probemen. Ik zou er graag configuraties van de hardware compatibel zijn bij de case die niet al te duur is en er strak/stoer uitziet. Maar dit vind ik opzich niet heel belangerijk, als het kan moet het goed kunnen ventileren en niet al te veel kosten. Een beeldscherm dat goed genoeg is voor de prijs en kwaliteit voor games op te spelen. 8)

Ga je overklokken?
Waarschijnelijk niet, dit is voor mij wat te ingewikkeld. :)

Hier is een lijstje die ik zelf heb samengesteld, kan er iets beter/goodkoper? Wat raden jullie aan?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 224,90€ 224,90
1ASRock B85M Pro4€ 66,50€ 66,50
1Asus STRIX-GTX960-DC2OC-4GD5€ 274,90€ 274,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1500DM003 , 1.5TB€ 0,-€ 0,-
1Zalman ZM-T3€ 22,72€ 22,72
1Kingston HyperX Beast KHX16C9T3K2/16X€ 109,51€ 109,51
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,95

Alvast bedankt voor de hulp. _/-\o_

Met vriendelijke groeten,
MagicalMani

[ Voor 53% gewijzigd door MagicalMani op 08-06-2015 16:02 ]

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 22:16
Je kan beginnen met even te kijken in de BBG van tweakers dan kan je een opzetje maken. Is NVIDEA niet een zeepje?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Sowieso moet je even je post conform het DAA beleid aanpassen.
Dat is dit dus: DAA beleid

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best buy guide van november, januari en maart.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.
Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.. En weer open.

Succes!

• MagicalMani
Ik heb er een lijst tussen gezet. :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat me opvalt hè, je hebt een budget van 1000-1200 euro en zet nu iets in elkaar van net aan 800 euro met een basic case en een mid-end videokaart. Waarom? Waarom niet uitgaan van één van de BBG's in de bovenstaande post en daarmee aan de gang gaan?

• MagicalMani
br00ky schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:06:
Wat me opvalt hè, je hebt een budget van 1000-1200 euro en zet nu iets in elkaar van net aan 800 euro met een basic case en een mid-end videokaart. Waarom? Waarom niet uitgaan van één van de BBG's in de bovenstaande post en daarmee aan de gang gaan?
1 Van de prijzen de hard disk van 1.5T heeft geen prijs daarom dat het 800€ is. Zoals ik eerder vermeld heb weet ik niet goed hoe ik dit moet zien wat wel en niet high end is. Ik heb wel wat opgezocht maar als ik deze lijst bij alternate maak kom ik wel bij 1.000 - 1.200€ uit. :) En wat is een BBG?

[ Voor 3% gewijzigd door MagicalMani op 08-06-2015 16:13 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan zou ik als de wiede-weerga maar de best buy guides erbij pakken. Een enorme bron van info! In die van maart, reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2015, staat er eentje van 1000 euro die je zo kunt importeren naar je profiel om hem naar smaak aan te passen.

En hiervoor 1200 euro betalen is, nou ja, zoals je ziet, schromelijk overdreven. Het devies is dan ook, bestellen bij verschillende winkels en zelf in elkaar zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 08-06-2015 16:14 ]

• MagicalMani
Dat zal ik straks doen. Bedankt!

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 20:04

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Een mooi voorbeeld van een gamepc van +- €1050,-

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 378,90€ 378,90
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 92,95€ 92,95
1Zalman Z11 Plus€ 65,-€ 65,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,89€ 25,89
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 52,95€ 52,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,27€ 12,27
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,95€ 57,95
1Crucial BX100 250GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.035,76

Uitleg:

[B] CPU [b]

Die i5 die in dit voorbeeld staat is goed genoeg om te gamen. Tegenwoordig is er amper cpu bottleneck aangezien de CPU's al goed genoeg ontwikkeld zijn

Moederbord
Prima ding als je geen RAID gaat gebruiken en niet overklokt. Ook heeft deze een goede geluidschip vergeleken met de andere B.. moederborden

GPU
Ik zou deze vervangen door een msi GTX 970 (zit op mobiel dus kan het lijstje niet zo makkelijk aanpassen) . Omdat hij nogal bijzonder is. Bij licht gebruik gaan de fans uit waardoor die geen geluid maken! Veder is deze gpu genoeg om de hedendaagse games goed aftespelen.

HDD
Prima schijf met 2TB opslagcapaciteit. Doet z'n ding :-) .

kast

Tja ik heb dit lijstje van een andere TS gekopieerd maar dit is meer zoeken wat jij een leuke kast vindt

Ram
Zou ik vervangen naar 8GB omdat 8 al meer dan zat is voor games.

SSD

Beste prijs/kwaliteit SSD voor 250GB
Is lekker snel en kunnen een paar spelen op.

[ Voor 12% gewijzigd door MarcRvB op 08-06-2015 17:24 . Reden: Uitleg op verzoek van Br00ky ;) ik ga later het lijstje aanpassen als ik thuis ben ]

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Misschien wat uitleg erbij in plaats van een loos lijstje neerplempen ;)?

• MagicalMani
Bedankt allemaal voor de reacties! Het ziet er inderdaad een mooi ding uit, alleen is 16 gb ram geheugen ook niet goed of is dat echt een overkill? Waarom zou ik het niet doen? Zijn er voor de case bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden zoals ATX formaat, cooling en geluid? Voor een monitor zou deze goed zijn pricewatch: Dell P2314H ? :)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-11 21:25

Praetextatus

the dutch_paki

MagicalMani schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:35:
Bedankt allemaal voor de reacties! Het ziet er inderdaad een mooi ding uit, alleen is 16 gb ram geheugen ook niet goed of is dat echt een overkill? Waarom zou ik het niet doen? Zijn er voor de case bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden zoals ATX formaat, cooling en geluid? Voor een monitor zou deze goed zijn pricewatch: Dell P2314H ? :)
Als je er een budget voor hebt zou ik zo voor de 16GB gaan. Bij mij zit ik toch vrij snel aan de 8GB.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• MagicalMani
Ik ben zowizo ook van plan om wat videos te editte en photoshop te gebruiken dus dan is 16 gb ram wel aangeraden niet? Zijn er ook bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden naar het kiezen van Ram geheugen?

• MagicalMani
Ik zo eens opgezocht en naar verschillende meningen gekeken. Wat mij opvalt dat veel high-end game pc's gebruik maken van 8 gb, waarom geen 16? Dan is de pc to sneller niet? Ik zelf wil een 16 gb maar ze blijven aanraden op 8 gb maar ik snap niet goed waarom.

Zoals deze pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16 .

Mvg,
MagicalMani _/-\o_

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Google er maar eens naar, 16gb maakt de pc niet perse sneller.

[ Voor 6% gewijzigd door Fietsbel op 09-06-2015 17:18 ]

39

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30

D4NG3R

kiwi

:)

Meer geheugen heeft alleen nut als je het daadwerkelijk gebruikt. En in 9/10 scenario's en 99/100 games gebruik je niet meer als 5 a 6GB aan RAM.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• B.Jansen99
  • Laatst online: 24-10 21:43
Hey MagicalMani.

Ik ben een half jaar geleden overgestapt van 4GB naar 16GB.
Kwa verhouding merkte ik naartuurlijk wel een groot verschil, omdat ik servers host.
Maar als je goedkoper wilt uitkomen en geen servers host, zou ik zeker voor 8GB kiezen ;)

• MagicalMani
Fietsbel schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:17:
Google er maar eens naar, 16gb maakt de pc niet perse sneller.
Ik heb het al opgezocht, maar niemand kan mij presies een antwoord geven op mijn vraag. Ram geheugen zorgt er tog voor dat een spel, programma sneller kan draaien omdat het geheugen gebruikt. Een 8 ram geheugen kan minder aan dan een 16gb ram geheugen. Dan maakt het de pc dan tog wel sneller niet? ook in het opstarten maakt dit verschil.

• MagicalMani
ThatDutchComrad schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:21:
Hey MagicalMani.

Ik ben een half jaar geleden overgestapt van 4GB naar 16GB.
Kwa verhouding merkte ik naartuurlijk wel een groot verschil, omdat ik servers host.
Maar als je goedkoper wilt uitkomen en geen servers host, zou ik zeker voor 8GB kiezen ;)
Dus een 16 gb is echt wanneer je veel in de achtergrond gaat draaien of programmas tegelijk ertijd draait? maar is het niet dat spelletjes meer en meer geheuge gaan vragen? :)

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-12 23:58

FlyEragon

Alien Monkeys

In opstarten geen verschil. Als een spel bijvoorbeeld maar 3 GB in het geheugen kan plaatsen, dan heb je weinig aan je extra RAM. Maar stel je wilt meerdere hele zware programma's en spellen naast elkaar kunnen draaien, ja dan heb je er wel baat bij. Zeg een programma of 5-6 zoals Photoshop, Lightroom etc. met grote bestanden, video recording, en een zware game erbij, dan kan je wel wat hebben aan 16GB.

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

ik speel tegelijk spelletjes en browse en kijk xbmc zit aan maximum 8 gig en daarom 8 extra erbij geplaatst! Want uit liep steeds vast! zelfs blauw scherm soms!
Als je veel tegelijk draait moet je virtuele RAM 1,5 echte RAM zijn (maal 1024 dat is een regel!) dus 16*1024*1,5 :) zo werkt ie bij mij super!
Soms draai ik ook Virtualbox erbij ;)

[ Voor 6% gewijzigd door digidokter.net op 09-06-2015 17:26 ]

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

MagicalMani schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:21:
[...]

Ik heb het al opgezocht, maar niemand kan mij presies een antwoord geven op mijn vraag. Ram geheugen zorgt er tog voor dat een spel, programma sneller kan draaien omdat het geheugen gebruikt. Een 8 ram geheugen kan minder aan dan een 16gb ram geheugen. Dan maakt het de pc dan tog wel sneller niet? ook in het opstarten maakt dit verschil.
Nee. Meer geheugen = meer ruimte, maar dat wil niet direct zeggen dat deze ruimte ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Vergelijk het met een met een emmer water, als je 6L water in een emmer van 5L wil doen, wordt dat lastig. Dan helpt het om een 10L emmer te kopen. Maar als je maar 4L water hebt, past dat prima in de kleinere emmer. Een grotere emmer helpt je dan niks. Zo is het ook met geheugen; als je software niet meer kan gebruiken dan 5-6 GB aan geheugen, heb je er niks aan om 16 GB ipv 8 GB beschikbaar te hebben.

• MagicalMani
Oke ik snap het! Bedankt allemaal voor de snelle reacties! _/-\o_ Nu weet ik ongeveer wat ik moet zoeken voor mijn eigen game pc te bouwen! :*)

• B.Jansen99
Stel je maakt een os waar alleen (bijv Far Cry 4) draait en dan niets meer op de achtergrond, dan zou je geen hogere fps krijgen als je 8 gb of 16gb hebt.
Maar...

Stel je speelt een spel zoals flight simulator, en je gaat in een heel geavanceerd vliegtuig vliegen, dan moet je toch wel minimaal 16 gb hebben om al die instrumenten te laten functioneren.

Dus, voor een pc die alleen games speelt en niks op de achtergrond host (je kan naartuurlijk wel een muziekje laten streamen op de achtergrond, zelfs wel 100 als je doof wilt worden :P) dan is 16gb toch echt wel een overkill.

• B.Jansen99
Icephase schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:26:
[...]

Nee. Meer geheugen = meer ruimte, maar dat wil niet direct zeggen dat deze ruimte ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Vergelijk het met een met een emmer water, als je 6L water in een emmer van 5L wil doen, wordt dat lastig. Dan helpt het om een 10L emmer te kopen. Maar als je maar 4L water hebt, past dat prima in de kleinere emmer. Een grotere emmer helpt je dan niks. Zo is het ook met geheugen; als je software niet meer kan gebruiken dan 5-6 GB aan geheugen, heb je er niks aan om 16 GB ipv 8 GB beschikbaar te hebben.
Die vergelijking heb je van mijn IT leraar, IK WEET HET! >:)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:20:
Meer geheugen heeft alleen nut als je het daadwerkelijk gebruikt. En in 9/10 scenario's en 99/100 games gebruik je niet meer als 5 a 6GB aan RAM.
Nee, dat was met Windows vroeger misschien zo, maar tegenwoordig wordt "niet-gebruikte" geheugen netjes gebruikt voor cache. Niks wordt weggegooid, dus.

Sowieso zou ik voor 16GB gaan (gb bestaat trouwens niet :O) omdat alle software tegenwoordig steeds meer gebruikt, met als voorloper de webbrowser. Draai je daarnaast ook nog VM's, zit het geheugen helemaal zo vol.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Leuk die cache van Windows maar met een SSD ga je het verschil niet merken tussen 8 en 16GB, het geld wat een 8GB DIMM/Kitje kost kan je imho beter steken in een grote SSD.

• MagicalMani
Dus als je 8GB wilt is een SSD wel aangeraden niet? Maar ik denk dat ik zowizo toch voor 16GB ga. Dan zit ik wel veilig voor de komende jaren.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Of je nou 8, 16 of 128GB aan RAM hebt een SSD is sowieso aan te raden.

• MagicalMani
D4NG3R schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:53:
Of je nou 8, 16 of 128GB aan RAM hebt een SSD is sowieso aan te raden.
Ik zal het in mijn achterhoofd houden! :)
Pagina: 1