Budget game pc samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• Tlozoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09-2023
Beste mede-twerkers!
Voor een vriend van mij stel ik een game pc in elkaar met een uiterlijk max budget van 500,- liefst wat minder. Heb in de pricewatch rond gekeken en een degelijk systeem bij elkaar gescharreld, maar zou toch een second opinion willen (of meer!)

Samen met hem een lijstje gemaakt met een aantal onderdelen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 69,10€ 69,10
1ASRock H81M-HDS€ 45,95€ 45,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 52,95€ 52,95
1be quiet! System Power 7 450W€ 54,95€ 54,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,90

HDD 1tb
30

Behuizing
Gratis

Optical
Gratis

Front panel
30~

Videokaarten
Uitzoeken

Hdd heb ik zelf nog liggen, reken ik 30 voor, kast maakt hem niet uit dus wordt een standaard p4 m-atx ding (heb ik toch genoeg van), evenals odd, krijgt hij ook gratis van me. Daarnaast nog wel een redelijke frontpanel met 3.5" jacks, usb3.0 en standaard kaartlezertje zou leuk zijn en heeft wel degelijk prioriteit, maar is geen dealbreaker

videokaart
Waar het allemaal op neerkomt dus. Want heb met de huidige samenstelling nog een budget van 160 piek. Hij hoeft niet nieuw te zijn, maar garantie is een must!
(Hoop stiekem een goede deal op een 960 te vinden ;) )

----------------
Hieronder standaard lijstje:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
het liefst elke game kunnen draaien al is het op low res, aldus vriend

Wat mag het systeem gaan kosten?
Uiterlijk 500,- all inclusive, reken zelf geen assemblagekosten als het niet binnen budget past, maar is natuurlijk wel zo leuk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
hij heeft een core2quad systeempje met gts250 staan die ik namens hem verkoop, dit is al in de 500 doorberekend. Daarnaast goede m+kb. Scherm is wel handig nieuw te halen, maar heeft geen prioriteit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ssd+/-120gb + 1tb hdd, 1 gpu van redelijk kaliber, 8gb ram, degelijke processor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
beter kwaliteit spul wat langer meegaat dan een bang voor buck ding, dit voornamelijk bij de voeding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke eisen, geluid, hitte en verbruik maakt volgens hem niet uit. (Hij betaald nog niet zijn eigen rekening :+ )

Ga je overklokken?
nope

I hope to have supplied sufficient information,
kind regards :*)

[ Voor 37% gewijzigd door Tlozoot op 06-06-2015 17:55 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Welke games wil hij spelen? Sommige games starten tegenwoordig niet op op dual-cores.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:14
En je hebt het over assemblagekosten. Laat je het in elkaar zetten bij een lokale pc-boer? Sites als alternate en azerty ed. assembleren geen pc's met 2e hands onderdelen...

Weet niet hoe je tegen zelf in elkaar zetten aankijkt maar dat zou voor dit budget veel schelen.

En heb je ook al gedacht aan windows?

[ Voor 8% gewijzigd door Baloes op 06-06-2015 18:41 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Een G3258 is alleen interessant als je gaat overklokken en aangezien je aangeeft dat niet te gaan doen is het dus geen goede keuze. Bij dit budget kom je denk ik eerder uit op een i3-4160 of een AMD 860k. Voordeel van de eerste is dat die single core een stuk sneller is dan de AMD processen wat er in de praktijk in veel gevallen voor zorgt dat de i3 beter presteert. De 860k heeft als voordeel dat het een echte quad core is zodat je de garantie hebt dat alle nieuwe games die een quad core nodig hebben ook opstarten, hoewel ze in de praktijk doorgaans ook wel op een i3 werken. Daarnaast kan je een i3 later altijd nog upgraden naar een i5 zonder je moederbord te vervangen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 116,50€ 116,50
1ASRock H81M-HDS€ 45,95€ 45,95
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 185,95€ 185,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Fractal Design Core 1100€ 26,95€ 26,95
1Crucial CT102464BA160B€ 49,95€ 49,95
1Antec VPF Series 550W€ 52,07€ 52,07
1Crucial BX100 120GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,32

Een euro of 90 boven budget maar met wat tweedehands onderdelen hier en daar moet het wel ongeveer lukken. Als je een bord met twee geheugenslots kiest is het aan te raden met een enkele module te beginnen, dan kan je later nog uitbreiden. Assembleren zou ik toch zelf proberen of iemand in je omgeving zoeken die er handig in is. Assemblagekosten zijn bij de meeste winkels toch minimaal 50 euro en dat hakt er met dit budget wel flink in.

Als dat oude Core2Quad systeempje trouwens nog een beetje redelijke specificaties heeft is het misschien zelfs nog een idee om daar een andere videokaart in te zetten. Waarschijnlijk zal je dan ook de voeding moeten vervangen, maar dan ben je met een tweedehands videokaartje voor een euro of 150 weer even gered. De oudste quadcores lopen wel een beetje op hun laatste benen maar de Q9xxx processoren kunnen nog redelijk meekomen. Daarnaast kom je met 4GB geheugen in de praktijk ook nog een heel eind, ik geloof dat veel games tegenwoordig wel een minimum van 8GB noemen maar in de praktijk draait het met 4GB ook allemaal nog wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Tribits op 07-06-2015 01:25 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Tlozoot
MK1998NL schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 18:13:
Welke games wil hij spelen? Sommige games starten tegenwoordig niet op op dual-cores.
Ja, een quadcore is een must. Ahh zag niet dat die Pentium een G258 een duo was.
Baloes schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 18:18:
En je hebt het over assemblagekosten. Laat je het in elkaar zetten bij een lokale pc-boer? Sites als alternate en azerty ed. assembleren geen pc's met 2e hands onderdelen...

Weet niet hoe je tegen zelf in elkaar zetten aankijkt maar dat zou voor dit budget veel schelen.

En heb je ook al gedacht aan windows?
Nee assemblage doe ik voor hem met assemblage kosten bedoelde ik dat er nog een kleinigheidje op kon verdienen, gezien dat inderdaad ook geld kost bij bedrijven.
Windows 7 sleutel heb ik ook nog over dus en spellen heeft hij zelf al, dus software is accounted for
Tribits schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 21:08:
Een G3258 is alleen interessant als je gaat overklokken en aangezien je aangeeft dat niet te gaan doen is het dus geen goede keuze. Bij dit budget kom je denk ik eerder uit op een i3-4160 of een AMD 860k. Voordeel van de eerste is dat die single core een stuk sneller is dan de AMD processen wat er in de praktijk in veel gevallen voor zorgt dat de i3 beter presteert. De 860k heeft als voordeel dat het een echte quad core is zodat je de garantie hebt dat alle nieuwe games die een quad core nodig hebben ook opstarten, hoewel ze in de praktijk doorgaans ook wel op een i3 werken. Daarnaast kan je een i3 later altijd nog upgraden naar een i5 zonder je moederbord te vervangen.
Oude pc betreft een van de laatste 9xxx, weet zo niet uit mn hoofd welke. Hij wildt hem pas over een paar maanden hebben, en heeft dan liever gelijk een nieuw systeem dan upgrades op een ouder bord.
Daarnaast heb ik het niet zo met AMD processors. Lijken in verhouding met Intel toch minder goed te werken.
De r9 280 ziet ee ok uit, kast en hdd heb ik al. Ram is ook een goed idee. Alleen de schrijfsnelheid van de ssd is relatief laag, dus dan lijkt mij de kingston ssdnow v300 een betere optie.
Assembleren, zoals hierboven aangegeven doe ik zelf.
Is er niet een quadcore van Intel die binnen het budget valt, gezien er geen kosten zijn voor de behuizing, minder voor de HDD en geen licentie kosten zijn? Zal zelf ook nog rondkijken

Verdere input is welkom! Bedankt

[ Voor 78% gewijzigd door Tlozoot op 07-06-2015 10:53 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Tlozoot schreef op zondag 07 juni 2015 @ 10:24:
[...]

Ja, een quadcore is een must. Ahh zag niet dat die Pentium een G258 een duo was.

[...]

Oude pc betreft een van de laatste 9xxx, weet zo niet uit mn hoofd welke. Hij wildt hem pas over een paar maanden hebben, en heeft dan liever gelijk een nieuw systeem dan upgrades op een ouder bord.
Daarnaast heb ik het niet zo met AMD processors. Lijken in verhouding met Intel toch minder goed te werken.
De r9 280 ziet ee ok uit, kast en hdd heb ik al. Ram is ook een goed idee. Alleen de schrijfsnelheid van de ssd is relatief laag, dus dan lijkt mij de kingston ssdnow v300 een betere optie.
Assembleren, zoals hierboven aangegeven doe ik zelf.
Is er niet een quadcore van Intel die binnen het budget valt, gezien er geen kosten zijn voor de behuizing, minder voor de HDD en geen licentie kosten zijn? Zal zelf ook nog rondkijken
Op zich is een upgrade van een core2quad wel te verdedigen, de huidige generatie Intel processoren is bijna twee keer zo snel. Als er echter het geld niet is voor een i5 wordt het wel een beetje een vreemde upgrade, een AMD quad core levert je een stuk minder prestatie winst op (hooguit 50 procent) en een i3 is eigenlijk een stap terug van een quad core naar een dual core met hyperthreading. De meest populaire i5 hier is de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, biedt uitstekende prestaties voor alle games maar kost dus wel 185 euro. Tweedehands CPU is ook nog een optie maar het aanbod van goede CPU's (bijvoorbeeld i5 processoren van een paar generaties terug) is vrij laag en je moet wel redelijk thuis zijn in het aanbod om te weten wat je er voor moet bieden. Daar komt dan ook nog bij dat je ook een bijpassend moederbord zal moeten kopen van die generatie.

Over de schrijfsnelheid van de SSD zou ik me niet al te veel zorgen maken. Sowieso wordt het grootste deel van de snelheidswinst van een SSD behaald doordat er geen zoektijden meer zijn van de koppen zoals dat bij een HDD het geval is. Daarnaast betreft het overgrote merendeel van de bewerkingen op een schijf uit reads. Daar staat tegenover dat de Kingston SSDNow V300 een vrij oude SSD is met een Sandforce controller die in het verleden voor nog al wat problemen heeft gezorgd. Zou als het goed is nu allemaal onder controle moeten zijn maar echt veel vertrouwen heb ik er eigenlijk nog niet in.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Baloes
Zoiets als dit zou ook prima kunnen :

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75M-DGS R2.0€ 57,23€ 57,23
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 52,95€ 52,95
1Antec VPF Series 450W€ 51,30€ 51,30
1Crucial BX100 120GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,43

Met een i5 van V&A : V&A aangeboden: Intel Core i5 2500K Boxed
Presteert gewoon vergelijkbaar met een i5 4460..

Dan heb je nog zo'n 160 euro over voor een GPU van V&A : V&A aangeboden: Gigabyte GV-R928XOC-3GD

Altijd pingelen natuurlijk..

USB en 3.5 jacks via je mobo en als kaartlezer zou je dan bv gewoon zoiets als dit kunnen nemen :

pricewatch: Recom RC-DR-A3 All in one card reader

Ken net ? :)

Is maar voorbeeldje natuurlijk maar wel een dikke gamepc zo die de komende tijd alle games met gemak aankan.

• Tlozoot
Ziet er inderdaad zeer goed uit. Vooral de famous 2500k erin. Ga ik er misschien toch nog over nadenken hem over te clocken :p
Card reader moet ook nog net te doen zijn en zal het in ieder geval met hem over alle opties hebben.

Wel vraag ik me af waarom de Antec psu?
Die heeft maar 2 12v rails tegenover 4 van de be quiet! Met (verspreid) veel minder amperage en een bronze certificate tegenover silver?

• Baloes
De be quiet! heeft geen 4 12v rails : http://www.bequiet.com/en/powersupply/328 en kijk dan bij technical data --> output.
Dat lijkt op een foutje van tweakers dan.

De antec (dit jaar verschenen voeding) is momenteel de meest aangeraden voeding vanwege het moderne design en de goede bouwkwaliteit en prestaties. Hierbij ga ik, naast het lezen van de reviews ook af op onder andere de volgende uitspraak van onze voedingsgoeroe -The_Mask- die er heul veul meer verstand van heeft dan ikke :
-The_Mask- schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 22:36:
[...]

De Pure Power L8 300, 350 en 400W zijn zo goed als identiek als de System Power 7 300, 350 en 400W. De verschillen zijn dat de Pure Power L8 een betere fan heeft, dat de 300W versie nog een PEG connector heeft en dat er cable sleeving om alle kabels wordt gebruikt, bij de System Power 7 is dat alleen het geval bij de 24 pins ATX kabel.

De vermogens boven de 400W zijn verschillend. De System Power 7 vanaf 450W zijn gebaseerd op het FSP Raider design welke garant staat voor geen geweldige prestaties. En de Pure Power L8 vanaf 500W wordt gemaakt door HEC en doet het over het algemeen wat beter. Zie ook: http://www.techpowerup.co.../PurePower_L8_500W/1.html
Ik voel me nu een beetje (ben het misschien ook wel :) ) een nablatert dus je zou je vraag nog even kunnen stellen in het voedingen topic : Voeding advies en informatie topic - Deel 30 waar je een veel beter en uitgebreider anwoord kunt krijgen van de experts.

Verder wilde ik nog even aangeven dat overklokken op het door mij voorgestelde mobo niet gaat lukken. Daar heb je andere, veel duurdere mobo's voor nodig. De prestaties van de 2500k zijn zonder overklok echter ook prima dus is het niet echt nodig om toch lekker te kunnen gamen :)
Pagina: 1