Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel momenteel tussen HBO-ICT en wat andere dingen zoals (grafisch) vormgever, game designer en dierenverzorger. Heel uitlopende dingen dus. Momenteel sta ik ingeschreven voor de eerstgenoemde in Deventer (Saxion) en Fontys (Venlo). Het liefst wilde ik in augustus de opleiding tot politiekundige gaan doen maar helaas kwam ik 1 miezerig puntje te kort op het psychologisch onderzoek (wel goed genoeg voor hoofdagent). Ik zal vanaf september dus zoiezo iets anders moeten gaan doen. Om mijn dilemma wat verder aan te kaarten hier wat pro's en con's:

HBO-ICT:
+: Informatica was naast gym en tekenen mijn favoriete vak op de middelbare school.
-: Het is altijd kantoorwerk wat je eraan overhoud.

Game Designer
+: Kan zeer boeiend en leuk werk zijn.
-: Erg weinig werk in Nederland (en de rest van Europa), veels te veel concurrentie aangezien er naar mijn mening te veel scholen zijn die de opleiding aanbieden, en dat beetje werk wat er is is vaak niet boeiend (designer voor de zoveelste patience of bejeweld game).

Grafisch Vormgever:
+: Leuk in de theorie.
-: Naar mijn verwachting erg saai in de praktijk. Vacatures die ik heb gezien betreft o.a. foto's van groente en fruit maken en de achtergrond weghalen, werken bij een verzekeringsbedrijf (bah), layout van een tv gids opmaken, etc. Verder heb ik geen interessant werk kunnen vinden. Interessante 3D modellen maken is zeer schaars werk in west-europa. Onder interessant versta ik niet iets alleen maar namaken maar ook creatief/origineel kunnen zijn door zelf ontwerpen (fantasie) te kunnen maken.

Dierenverzorger:
+: Lijk me super leuk om in een dierentuin werken, ondanks 90% van het werk strontscheppen is.
-: Veel concurrentie en weinig plek. Alternatieven zijn er niet echt aangezien in dierenasielen alleen vrijwilligers worden gevraagd.

Het vak van politiekundige lijkt voor mij eigenlijk perfect aangezien er veel variatie in zit en zowel praktijk en theorie combineert. Het is buiten en binnenwerken en er zit wat actie en avontuur bij. Ik heb ook zitten denken aan de ALO (gymleraar) maar ik hou niet zo van kinderen (lol).

Het liefst was ik nog in de luchtvaart gaan werken als helikopterpiloot maar aangezien 2500 uur vliegervaring is vereist bij veel vacatures in west-europa (héél af en toe 250 uur volgens wat andere mensen; zelf nog nooit gezien) hou ik dat liever voor gezien aangezien de belachelijk hoge kosten en geringe kans op werk dat daarbij komt kijken.

Eigenlijk lijkt de keus voor de hand en dat is HBO-ICT maar ik mis toch wat passie daarvoor ben ik bang. Misschien heb ik een te romantisch beeld van "werk"? Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En wat is er mis met gewoon hoofdagent worden? :)
Veel actie, buiten en wat IT... al eens aan defensie gedacht? Als je militair wordt is sporten zelfs verplicht :).

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 05-06-2015 22:55 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:55:
al eens aan defensie gedacht? Als je militair wordt is sporten zelfs verplicht :).
Genoeg burgerfuncties bij Defensie, waar je ook gebruik mag maken van de sportfaciliteiten.

Piloot wil je never nooit niet worden, die moeten tegenwoordig zelf betalen om te mogen vliegen. http://www.z24.nl/geld/jo...m-te-mogen-vliegen-410288

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik lees zes (!) wild verschillende richtingen die je aan het overwegen bent in je TS. Moet je niet gewoon eerst zelf eens bepalen wat je leuk vindt en dát na gaan streven? Kun je daarna eens gaan nadenken over welke studies daarbij passen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:55:
En wat is er mis met gewoon hoofdagent worden? :)
Veel actie, buiten en wat IT... al eens aan defensie gedacht? Als je militair wordt is sporten zelfs verplicht :).
Er is op zicht niets mis met hoofdagent worden. Probleem is echter wel dat, volgens diverse mensen van het hulpverleningsforum, wanneer je opleiding tot hoofdagent is afgerond je niet zonder meer politiekundige kan worden (al zou je denken van wel). Daar schijnen ook best nog wel wat hoofdagenten over te klagen. Verder trekt de variatie van het vak van een politiekundige me gewoonweg veel meer omdat je ook gewoon voor zo'n 25% (hoofd)agent bent maar dan met aanvullende taken.

Defensie lijk me niet echt iets voor mij. Ik had het trouwens wel al eens geprobeerd bij de luchtmacht voor de functie vlieger maar daar was ik helaas niet goed genoeg voor. Ze namen ook maar maximaal 18 mensen aan dat jaar (bezuinigingen, zucht). Bij bewust blauw en de selectie van de politie heb ik diverse mensen gesproken en 3 mensen van de 18 die er waren zaten bij defensie. Twee daarvan moesten weg wegens bezuinigingen en die ander was zelf weggegaan omdat hij niet hogerop kon komen. Ze zijn allemaal onder de 30 jaar. Defensie lijk me niet de juiste organisatie voor mij.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:57:
[...]

Genoeg burgerfuncties bij Defensie, waar je ook gebruik mag maken van de sportfaciliteiten.

Piloot wil je never nooit niet worden, die moeten tegenwoordig zelf betalen om te mogen vliegen. http://www.z24.nl/geld/jo...m-te-mogen-vliegen-410288
Als je piloot wilt worden moet je inderdaad veel zelf betalen tegenwoordig. Ben ik me volledig van bewust. Door het toenemende aantal drones zal er ook steeds minder helikopter werk te vinden zijn dus dat is zoiezo geen optie. Ik heb het er eigenlijk alleen bijgezet om een beter beeld van mezelf te geven.
NMe schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:59:
Ik lees zes (!) wild verschillende richtingen die je aan het overwegen bent in je TS. Moet je niet gewoon eerst zelf eens bepalen wat je leuk vindt en dát na gaan streven? Kun je daarna eens gaan nadenken over welke studies daarbij passen.
Ik heb nu eenmaal veel interesses. Uit mijn eigen werkervaring weet ik dat het plaatje wat de meeste studenten hebben niet overeenkomt met de werkelijkheid. Daarom kijk ik juist naar datgene wat je in de werkelijkheid gaat doen. Dingen zoals: "Ik wil iets doen met ..." werken niet voor mij. Ik denk dat er juist daarom ook zoveel mensen zijn die in het eerste jaar stoppen met hun studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:30:
Ik heb nu eenmaal veel interesses. Uit mijn eigen werkervaring weet ik dat het plaatje wat de meeste studenten hebben niet overeenkomt met de werkelijkheid. Daarom kijk ik juist naar datgene wat je in de werkelijkheid gaat doen. Dingen zoals: "Ik wil iets doen met ..." werken niet voor mij. Ik denk dat er juist daarom ook zoveel mensen zijn die in het eerste jaar stoppen met hun studie.
En daarom moet je nou precies eerst eens uit gaan vinden wat je wil doen met je leven. Welk beroep wil je nastreven? Dat je twee dingen op je shortlist hebt, soit. Maar zes? Maak dat eerst eens korter door de dingen weg te strepen die je eigenlijk toch niks vindt, of gewoon beduidend minder vindt dan de rest.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:30:
[...]

Er is op zicht niets mis met hoofdagent worden. Probleem is echter wel dat, volgens diverse mensen van het hulpverleningsforum, wanneer je opleiding tot hoofdagent is afgerond je niet zonder meer politiekundige kan worden (al zou je denken van wel). Daar schijnen ook best nog wel wat hoofdagenten over te klagen. Verder trekt de variatie van het vak van een politiekundige me gewoonweg veel meer omdat je ook gewoon voor zo'n 25% (hoofd)agent bent maar dan met aanvullende taken.
Je geeft in je post aan hogerop te willen komen, maar je denkt dat je als dierverzorger wel een carrierepad hebt naar een hoge(re) functie?

Ik denk dat je je prioriteiten eens moet vaststellen, is niet lullig bedoeld maar puur een constatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:33:
[...]

En daarom moet je nou precies eerst eens uit gaan vinden wat je wil doen met je leven. Welk beroep wil je nastreven? Dat je twee dingen op je shortlist hebt, soit. Maar zes? Maak dat eerst eens korter door de dingen weg te strepen die je eigenlijk toch niks vindt, of gewoon beduidend minder vindt dan de rest.
Het gaat niet om interesses maar om de realiteit. Ik word liever een gamedesigner dan een ict'er maar daar is gewoonweg geen werk in. Tenminste, ik zie het niet. Misschien dat er hier mensen zijn die afweten van "verborgen" vacatures. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld vacatures die bedrijven gelijk bij scholen neerleggen en die geen eens op internet en/of in de krant plaatsen.

Als ik piloot kon worden stond dat op nummer 1 maar die is weggestreept vanwege geldgebrek. Op twee staat politiekundige maar dat gaat momenteel niet, op 3 gamedesigner maar daar is geen werk in (halfweggestreept), dan komt dierenverzorger in een dierentuin (ja ik weet het) waar ook (bijna) geen werk in is (halfweggestreept) en dan pas komen grafimedia en ict. Grafimedia heeft denk ik een te kort aan interessant dus halfweggestreep. Alleen die laatste is naar mijn beeld wel de enige realistische optie momenteel.

Trouwens, game designer kan eigenlijk ook wel weg aangezien er ook veel studio's failliet zijn gegaan en blijven gaan. Als er een studio (bijna) omvalt, zoals het Nederlandse Two Tribes dan word het grootste deel van het personeel gewoon ontslagen. Ik heb geen zin om na elk project of om de 5 jaar een nieuwe baan te moeten gaan zoeken in een industrie die toch al heel onzeker is. En de toekomst van de game industrie belooft ook niet veel goeds.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:41:
[...]

Je geeft in je post aan hogerop te willen komen, maar je denkt dat je als dierverzorger wel een carrierepad hebt naar een hoge(re) functie?

Ik denk dat je je prioriteiten eens moet vaststellen, is niet lullig bedoeld maar puur een constatering.
Wat bedoel je precies met prioriteiten vast stellen? Welke prioriteiten? Ik neem elke comment serieus hoe "lullig" het ook bedoeld is, of niet ;).

Ik wil trouwens niet hogerop komen om hogerop te komen maar een politiekundige heeft voor 75% andere taken, waar mijn voorkeur naar uit gaat. Dat kan je dus niet echt vergelijken met de taken van een hoofdagent. Bovendien staan daar momenteel ook geen vacatures voor open. Bij de politie moet je eerst solliciteren, dan word je wel of niet aangenomen en dan pas ga je studeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:50:
[...]

Wat bedoel je precies met prioriteiten vast stellen? Welke prioriteiten? Ik neem elke comment serieus hoe "lullig" het ook bedoeld is, of niet ;).
Wat ik vooral bedoel is:

Wat wil je het liefst?
* Stoer werk?
* Sporten/buiten
* Carriere/geld
* Leuk werk
* Baanzekerheid

Als je carrière niet boeiend vindt maar dieren/buiten/stoer werk wel is dierenverzorger tof. Algemeen IT is waarschijnlijk meeste geld en de politie baanzekerheid . Dat idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Politie gaat voor september waarschijnlijk niet lukken ben ik bang aangezien daar toch echt vacatures voor open moeten staan en dat is nu niet het geval. Mijn profiel is goed genoeg voor hoofdagent maar voor politiekundige mag ik het pas weer proberen vanaf 1 april (geen geintje). Ik wil wel bezig blijven dus ik moet zoiezo een keuze maken. Een van de redenen waarom ik me voor Saxion te Deventer heb ingeschreven is omdat er in de buurt een opleidingscentra zit voor politievrijwilligers. Mocht ik kiezen voor ict dan kan ik altijd, mits ik daar tijd voor blijk te hebben natuurlijk, mij altijd nog inschrijven voor vrijwilliger om mezelf zo te trainen dat ik de volgende keer het psychologisch onderzoek wel haal. Daarnaast kan ik dan ook gelijk wat van de sfeer proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:51
Wow ik vind je lijstje echt vreemd! Computers, computers, computers en dan dieren? Die zag ik echt niet aankomen. En daarna nog piloot!
En je vraagt aan ons wat je moet gaan doen?
Tuurlijk, ict is "safe", maar dat wil je blijkbaar niet (echt). Als ik je een tip mag geven: doe het nu het nog kan, wat het ook is.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is eigenlijk heel simpel te verklaren. Ik heb veel verschillende soorten baantjes gehad (waardoor ik ook een beetje kantoorvrees aan heb overgehouden) en heb eerder een studie gedaan die eigenlijk totaal niets voor mij bleek te zijn en ben er dusdanig achter gekomen dat de meeste mensen een oppervlakkig beeld hebben van de werkelijkheid. In dit geval over hun studiekeuze. Mensen hebben dan een idee over iets en dat klopt in fantasieland wel maar niet in de realiteit. Dat is waar je naar moet kijken. Als ik dat doe en dat kruis met mijn interesses en kijk wat mij daadwerkelijk leuk lijk om in de realiteit te gaan doen voor de komende 40 jaar (minstens), 8 uur per dag, 5 dagen per week dan kom ik op deze dingen uit. Verschillende soorten opleidingen vergelijken heeft geen zin, verschillende beroepen wel. Naast het feit dat je dan (min of meer) weet wat je te wachten staat weet je waarvoor je het doet en dat geeft je extra motivatie.

Ik was er trouwens nog een vergeten. Biologie (hbo) met de richting dier. Maar daar heb je al helemaal weinig kans op een baan. Richting plant schijnt juist weer wel veel werk in te vinden te zijn maar laat ik dat nou niet boeiend vinden ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2015 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik snap je wel. Bij mij was het lijstje: mensen helpen, computers, dieren, administratief, juridisch. Uiteindelijk heb ik gekozen voor mensen helpen (in combi met administratief en juridisch: ik ben schuldhulpverlener geworden), omdat ik daarvan het idee had dat daar altijd wel werk in was, en ik de rest wel als hobby kon houden.

Daar moet ik echter op terug komen, in alle opzichten:

Computers is niet gelukt dat als hobby te houden. Als je eenmaal full time aan het werk bent en een volwassen leven hebt, moeten pc's etc. het gewoon doen. Je hebt er ook het geld voor, dus je verliest een stukje betrokkenheid, raakt achter op de ontwikkelingen. Ook programmeren om het programmeren verliest z'n aantrekkelijkheid.
Dieren: een kat is leuk, maar een hond kun je al nauwelijks combineren met full time werk. Natuurlijk kun je in je vrije rijd vrijwilligerswerk doen bij het asiel en de dierenambulance, maar ik gok dat je eerste vriendinnetje dat de eerste weken wel leuk vindt, maar daarna wil ze toch gewoon wat aandacht.

Mensen helpen is, tenzij je het echt in de juridische hoek zoekt, niet echt een makkelijk carrièrepad. In mijn geval is het vrijwel kapot-bezuinigd, zijn de salarissen de laatste 5 jaar alleen maar gedaald (oa na een faillissement van een van mijn werkgevers ben ik er flink op achteruit gegaan, waarbij het überhaupt al lastig was werk te vinden), en komt er van mensen helpen nauwelijks wat terecht.

Als ik dan ga kijken naar mijn man: die wist ook niet wat hij wilde, en heeft gekozen voor een HBO-ICT opleiding. Die heeft een vrij grote mate van baanzekerheid, heeft redelijk stressvrij werk, en we kunnen prima rondkomen van zijn 4 dagen per week. Hij werkt minder, heeft minder werkervaring, en is jonger, en toch is zijn salaris hoger dan het mijne.

Dat geeft je gewoon vrijheid en zekerheid. Je hebt wat makkelijker armslag, afhankelijk van je wensen zou je zelfs 3 dagen kunnen gaan werken en zo meer tijd over houden voor hobbies.

Mijn advies: neem iets wat je redelijk leuk vindt, maar waarin ook redelijk wat inkomsten- en baanzekerheid zit: HBO-ICT dus. Maar goed, ik kan niet in jouw kop kijken :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:47:
[...]
Ik word liever een gamedesigner dan een ict'er maar daar is gewoonweg geen werk in. Tenminste, ik zie het niet. Misschien dat er hier mensen zijn die afweten van "verborgen" vacatures. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld vacatures die bedrijven gelijk bij scholen neerleggen en die geen eens op internet en/of in de krant plaatsen.
Krant? :D

Even serieus, gamedesigners worden gevonden via andere gamedesigners. Er zijn inderdaad verborgen vacatures. Die worden niet bij scholen neergeled; het bestaande personeel wordt gevraagd of ze nog iemand kennen van vorige klussen. Als gamestudio heb je maar zeer beperkt interesse in onervaren personeel. En aangezien de meerderheid van de ervaren gamedesigners uim on de 67 is, komen er nauwelijks plekken vrij door natuurlijk verloop.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MSalters schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 02:24:
[...]

Krant? :D

Even serieus, gamedesigners worden gevonden via andere gamedesigners. Er zijn inderdaad verborgen vacatures. Die worden niet bij scholen neergeled; het bestaande personeel wordt gevraagd of ze nog iemand kennen van vorige klussen. Als gamestudio heb je maar zeer beperkt interesse in onervaren personeel. En aangezien de meerderheid van de ervaren gamedesigners uim on de 67 is, komen er nauwelijks plekken vrij door natuurlijk verloop.
Hangt ervan af hoe de industrie zal groeien in Nederland. Maar naar verwachting nauwelijks en wel vanwege de volgende redenen:
Nederland is te duur om in te ontwikkelen. Polen bijvoorbeeld waar The Witcher werd gemaakt is natuurlijk stukken goedkoper.
Er worden steeds meer oude games aangeboden (van super mario 1 tot ps2 games) wat een soort van oneerlijke concurrentie veroorzaakt.
Andere landen zoals zuid-afrika en korea zijn in opkomst wat meer games en dus meer concurrentie betekent en daarnaast zijn die landen ook goedkoper om in te ontwikkelen.
Elke game kan relatief makkelijk globaal worden aangeboden (steam, psn, xbl marketplace, wii ware, etc.). Gigantische concurrentie dus die alleen maar toe zal nemen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2015 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 00:52:
Dit is eigenlijk heel simpel te verklaren. Ik heb veel verschillende soorten baantjes gehad (waardoor ik ook een beetje kantoorvrees aan heb overgehouden)
Kan je hier eens meer over zeggen? Veel HBO opleidingen komen uit in een kantoor (als je redelijk goed kan denken, dan kom je nou eenmaal vaak achter een PC uit), dus wat is je kantoorvrees precies? Misschien komen we er dan op uit dat je gewoon een hele hoop pech hebt gehad met je baantjes, of misschien is de conclusie dat een kantoor echt niks voor je is.

In de dieren richting kan ik nog dierenarts assistent bedenken ofzo, lijkt me iets meer kans op een baan dan in een dierentuin, maar ik vermoed dat ook daar een gigantisch overschot is met de helft van de havo-meisjes die dat willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
"-: Het is altijd kantoorwerk wat je eraan overhoud."
En je wilt "hogerop". Schrap dan ICT maar van het lijstje :P

Ik zit 10 uur op kantoor en thuis weer achter de computer. Tuurlijk kan je kabels gaan trekken, maar bij veel hogere functiues in de ICT zit je toch op kantoor.

Als dit als enige - punt gegeven is zou ik ICT schrappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Squ1zZy schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 10:19:
[...]
En je wilt "hogerop". Schrap dan ICT maar van het lijstje :P

Ik zit 10 uur op kantoor en thuis weer achter de computer. Tuurlijk kan je kabels gaan trekken, maar bij veel hogere functiues in de ICT zit je toch op kantoor.

Als dit als enige - punt gegeven is zou ik ICT schrappen!
Eerlijk gezegd zie ik dat als enige optie van het genoemde waarbij de kans om hogerop te komen aardig is.

Bij ict is er een tekort (alle stem overigens) en dus een hoge baangarantie en veel groeimogelijkheden, de rest veel concurrentie, en dus lagere baankansen en weinig groeimogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:23
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:48:
HBO-ICT:
+: Informatica was naast gym en tekenen mijn favoriete vak op de middelbare school.
-: Het is altijd kantoorwerk wat je eraan overhoud.
Game Designer
+: Kan zeer boeiend en leuk werk zijn.
-: Erg weinig werk in Nederland (en de rest van Europa), veels te veel concurrentie aangezien er naar mijn mening te veel scholen zijn die de opleiding aanbieden, en dat beetje werk wat er is is vaak niet boeiend (designer voor de zoveelste patience of bejeweld game).
Weinig uitzicht + niet boeiend; schrappen.
Grafisch Vormgever:
+: Leuk in de theorie.
-: Naar mijn verwachting erg saai in de praktijk. Vacatures die ik heb gezien betreft o.a. foto's van groente en fruit maken en de achtergrond weghalen, werken bij een verzekeringsbedrijf (bah), layout van een tv gids opmaken, etc. Verder heb ik geen interessant werk kunnen vinden. Interessante 3D modellen maken is zeer schaars werk in west-europa. Onder interessant versta ik niet iets alleen maar namaken maar ook creatief/origineel kunnen zijn door zelf ontwerpen (fantasie) te kunnen maken.
Dat kun je dan ook schrappen. Als het werk je saai lijkt dan ga je het nooit tientallen jaren volhouden.
Dierenverzorger:
+: Lijk me super leuk om in een dierentuin werken, ondanks 90% van het werk strontscheppen is.
-: Veel concurrentie en weinig plek. Alternatieven zijn er niet echt aangezien in dierenasielen alleen vrijwilligers worden gevraagd.
Niet echt veel doorgroeimogelijkheden. Is dit echt een droomcarrière? Iets wat je over 10 jaar ook nog wil doen?
Het vak van politiekundige lijkt voor mij eigenlijk perfect aangezien er veel variatie in zit en zowel praktijk en theorie combineert. Het is buiten en binnenwerken en er zit wat actie en avontuur bij. Ik heb ook zitten denken aan de ALO (gymleraar) maar ik hou niet zo van kinderen (lol).

Het liefst was ik nog in de luchtvaart gaan werken als helikopterpiloot maar aangezien 2500 uur vliegervaring is vereist bij veel vacatures in west-europa (héél af en toe 250 uur volgens wat andere mensen; zelf nog nooit gezien) hou ik dat liever voor gezien aangezien de belachelijk hoge kosten en geringe kans op werk dat daarbij komt kijken.

Eigenlijk lijkt de keus voor de hand en dat is HBO-ICT maar ik mis toch wat passie daarvoor ben ik bang. Misschien heb ik een te romantisch beeld van "werk"? Wat vinden jullie?
Politiekundige zit er dit jaar dus niet in. Wat als je eerst een jaartje iets anders doet (andere studie/cursus/ werken) en volgend jaar opnieuw de psychologische test probeert? Als het echt 1 puntje is dan moet dat wel te verhelpen zijn denk ik. Gymleraar terwijl je niet van kinderen houdt? Doe maar niet, dat lijkt me beter voor zowel de kinderen als jezelf.

Dus ICT lijkt mij nog de meest veelbelovende optie. Dat kantoorwerk je nu tegenstaat kan over een paar jaar totaal anders zijn. Over 10 jaar is een beetje regelmaat misschien juist wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Ik denk inderdaad ook dat ICT de beste optie is wat studie betreft. Wat je daarna gaat doen kun je dan altijd nog bepalen. Je kunt bij heel wat verschillende bedrijven terecht met ICT-opleiding en zo kun je misschien meerdere interesses combineren. Dus bijvoorbeeld ICT-er worden bij de politie of iets dergelijks. Ik zou los van de studie eens kijken naar wat je er allemaal mee kunt worden. Gamedesigner en dierenverzorger zou ik laten vallen, immers zoals je zelf al zegt is daar helaas gewoon weinig werk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallyO
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-10-2024
Streep Fontys maar van je lijst. Dit omdat je nog niet echt weet waar je naartoe wil gaan: waarin je je major wil halen. In Venlo heb je alleen SE & BI. Die opleiding op die locatie is trouwens heel goed beoordeeld (7,2). Dit komt omdat de opleiding erg kleinschalig is: zo'n 50 mensen stromen elk jaar in en je kan maar uit één major kiezen. Bij andere scholen zoals Avans, HSZuyd etcetera krijg je in het eerste jaar te maken met 3 of meer majors (die weer onder te verdelen zijn in nog specifiekere majors).

[ Voor 8% gewijzigd door TallyO op 06-06-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Monteur D schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 15:45:
Streep Fontys maar van je lijst. Dit omdat je nog niet echt weet waar je naartoe wil gaan: waarin je je major wil halen. In Venlo heb je alleen SE & BI. Die opleiding op die locatie is trouwens heel goed beoordeeld (7,2). Dit komt omdat de opleiding erg kleinschalig is: zo'n 50 mensen stromen elk jaar in en je kan maar uit één major kiezen. Bij andere scholen zoals Avans, HSZuyd etcetera krijg je in het eerste jaar te maken met 3 of meer majors (die weer onder te verdelen zijn in nog specifiekere majors): http://imgur.com/mLznv1y. Om de statistieken erbij te pakken: http://imgur.com/1jqbqVI .
Is dat van de studie keuzegids hbo? Lijkt wel de 2014 versie te zijn. Ik weet niet of dat nog 100% actueel is? Technische informatica en IDM heb ik zoiezo te weinig interesse in. Bedankt voor het uploaden van die scans trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallyO
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:08:
[...]

Is dat van de studie keuzegids hbo? Lijkt wel de 2014 versie te zijn. Ik weet niet of dat nog 100% actueel is? Technische informatica en IDM heb ik zoiezo te weinig interesse in. Bedankt voor het uploaden van die scans trouwens.
Ik heb die van 2015 gekocht. Ik zit in hetzelfde schuitje trouwens, maar ik ga naar HSZuyd. Ik heb maar drie keuzes als ik niet uitwonend wil gaan: HSZuyd, Fontys Eindhoven en Fontys Venlo. Venlo is erg goed, maar erg kleinschalig, dus die doe ik maar niet. Fontys Eindhoven is echt een afrader: incompetente leraren die uit het bedrijfsleven zijn geplukt. Verder is in ieder geval die opleiding erg chaotisch. Dit is trouwens alleen toepasbaar op Fontys Eindhoven. Dan blijft alleen HSZuyd over: brede major, maar niet zo goed als die van Venlo. Dat is toch niet zo erg aangezien ik wil doorstuderen. Ik ga trouwens de opleiding HBO-ICT (en dan vervolgens IT) in een sneltraject (3 jaar) doen.

[ Voor 41% gewijzigd door TallyO op 06-06-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallyO
Verder: kijk niet naar de minpunten van een beroep/opleiding want als Gamedesigner en/of ICT-er (en waarschijnlijk bij andere beroepen) moet je toch de helft van de tijd dingen doen die je niet leuk vindt. Verder zullen er (na je studie) momenten komen waarin je merkt dat je werk niet gewaardeerd wordt. Dit is (in het begin) erg normaal in deze sector. Het is hoe jij er tegen aan gaat kijken. Soms is de putjesschepper gelukkiger dan de advocaat...

Een ICT-er verdient redelijk goed, maar dan moet je wel veel uren (>40) maken. Wil je dat wel? Ik merk dat je niet echt zeker bent van je keuze(s). Als je dadelijk met je studie begint dan zullen die twijfels de eerste paar maanden nog meer worden. Hierdoor stoppen veel studenten. Dat is niet zo erg, want dit zijn meestal de mensen die later fluitend naar hun baan lopen. Als je maar blijft proberen en tegelijkertijd weet wanneer je iets anders moet gaan doen omdat het niet gaat werken.

De opendagen en de meeloopdagen zijn voorbij, ben je al naar eentje geweest? Ken je misschien mensen die op die twee HBO's een opleiding volgen? Verzamel zoveel mogelijk informatie vóór 1 september als je kan, dat geeft je alleen meer zekerheid. Kijk gewoon niet zo ver vooruit want dan word je gedemotiveerd; vervul één taak tegelijk. Kies iets met zekerheid en doe er alles aan om er iets van te maken, twijfels zijn namelijk nooit goed. Pak een blaadje en schrijf van de opleiding waar je minder over twijfelt alleen de pluspunten op: de waaroms, de 'ik kies voor deze studie want...'. Elke keer dat je weer twijfelt, lees ze hardop en zeg je tegen jezelf: deze studie wordt het! Ik kan niet wachten. Het wordt ECHT leuk! Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door TallyO op 06-06-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Monteur D schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:10:
Een ICT-er verdient redelijk goed, maar dan moet je wel veel uren (>40) maken.
Hier ben ik het niet mee eens, ook in de ICT kun je tegenwoordig in deeltijd werken. Je zult qua salaris dan inderdaad achterblijven bij collegae die wel 40+ uren maken, maar alsnog kun je een beste boterham verdienen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 20:13
En als ICT'er hoef je ook niet in een kantoor te eindigen. Ik zit meer in vliegtuigen dan in een bureaustoel (zie bijv. Ervaringen met reizen voor werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallyO
Ardana schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 17:33:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens, ook in de ICT kun je tegenwoordig in deeltijd werken. Je zult qua salaris dan inderdaad achterblijven bij collegae die wel 40+ uren maken, maar alsnog kun je een beste boterham verdienen.
Het was een understatement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:35

aex351

I am the one

Ik lees in je verhaal dat je het liefst iets wil gaan doen op het gebied van politie en ICT. Daarnaast wil je liever geen kantoorbaan. Een baan als helikopterpiloot of iets vergelijkbaars past naar eigen zeggen meer bij jou. Maar helaas is de route die je in gedachte had niet mogelijk.

Wat ik je kan meegeven, ga iets doen in de richting die je leuk lijkt. Gaandeweg kan je hier vorm aan geven. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen als politieagent, en dan intern doorstromen naar helikopterpiloot. Want ook die helikopterpiloot is een agent. Als je nu al zoiets hebt van, ja laat dat politieagent gebeuren maar zitten, ik wilde gewoon die helikopterbesturen dan snap je dat je al in de verkeerde hoek aan het zoeken bent.

En met betrekking tot toekomstperspectief voor alle banen, je hebt het zelf in de hand. Wanneer je denkt dat de keuze die je nu maakt over 40 jaar nog steeds relevant is komt denk ik van een koude kermis thuis. Je hebt je carrière zelf in de hand.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had ongeveer hetzelfde dillema als jou, echter ging ik de studie eerst proberen en vroegtijdig stage lopen. Tegenwoordig heerst het cultuur dat falen slecht is. Ik zie het meer als een stap vooruit omdat je dan wel weet wat je niet wilt doen.

Ik heb eerst 1jaar mediatechnologie gedaan (dus iets met computers). Ik had een stage meeloop dag en ik zag mezelf niet 8u per dag achter een PC zitten. Het gaf mij geen voldoening en ik merkte dat ik meer naar buiten aan het staren was dan naar de computer.

Vervolgens ging ik economie studeren, marketing leek mij leuk. Echter waren de stage plekken alleen voor de sales kant ipv marketing, en laat ik sales net niet leuk vinden.

Toen wilde ik iets met biologie worden, maar wat? Ik had alles al bijna gehad en dit was toch echt de laatste studie die ik ging kiezen.

Ik kwam zo op bewegingstechnologie. Een hele brede studie: zo kan je producten ontwerpen voor de mens ( protheses of commerciële producten als hardloopschoen/gereedschap/telefoon design), kan je de analyse kant op (ik ging bv naar Feyenoord jeugdopleiding om daar de jeugd te analyseren op balans). Bij de analyse kant kan je ook nog programma's schrijven om de juiste analyse te kunnen maken. En je kan de fysio kant op. Je krijgt vakken als anatomie, beweging en houding, programmeren, wiskunde/natuurkunde/ontwerpen

Je bent praktijk en theoretisch bezig, biologie wat jij leuk vindt zit er zeker in en werken met computers doe je ook (analyse/programmeren). Er zijn veel stage plekken te vinden en de kans op een baan is redelijk goed. Niet perfect, meestal duurt het 4/5 maanden voor een baan als je niet bij je stage bedrijf kan gaan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isitlightagain
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 19:08
Momenteel doe ik zelf de HBO ICT opleiding (of ITSM, zoals deze nu nog genoemd wordt) op het Saxion in Enschede. Als je vragen over de opleiding hebt, vraag me gerust!

[ Voor 45% gewijzigd door Isitlightagain op 06-06-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Monteur D schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:10:
[...]

Venlo is erg goed, maar erg kleinschalig, dus die doe ik maar niet.
Waar is er mis met een kleinschalige opleiding? Misschien juist de reden waarom die school zo goed is.

Ik had trouwens ook nog gekeken naar E3 in Maastricht maar dat is een privé school waar je dik voor moet dokken.

Hoe kom je er trouwens bij dat een ICT'er vaak meer dan 40 uur werkt? Zoals ardana hierboven als zei:
en we kunnen prima rondkomen van zijn 4 dagen per week.
Ver vooruit kijken is denk ik juist het beste wat je kunt doen. Je moet niet kijken of alleen de opleiding leuk is. Dan zou ik voor game design of grafi-media kiezen maar na afronding van de eerste kan ik misschien wel 5 jaar bij de phonehouse oid werken voordat ik een baan vind en dan maar hopen dat het bedrijf goed blijft lopen. Bij grafi-media zijn de schoolprojecten erg leuk maar nadat je die opleiding hebt afgerond kan je waarschijnlijk plaatjes voor de krant in indesign op de juiste plek zetten of die spannende folder voor een verzekeringsmaatschappij ontwerpen.

Naar mijn is de nummer 1 reden dat zoveel mensen in het eerste jaar stoppen omdat ze een te oppervlakkige keuze maken. Ze hebben een beeld van iets wat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Hadden ze verder (vooruit) gekeken dan hun neus lang is dan hadden ze het kunnen weten.

Ik heb zelf toen ik nog op kantoor werkte op een verzekeringskantoor (bah!) naast een ict'er gezeten die zelf gestopt was met zijn hbo opleiding (iets in de ict) en die is nu eigenlijk een soort van manusje van alles. Denk aan netwerken opzetten en onderhouden, aanschaf nieuw spul regelen, individuele pc probleempjes verhelpen, etc.). Als software engineer niets is dan zal ik dat waarschijnlijk doen. Er zijn mogelijkheden dat je kan werken en leren bij leerbedrijven in de ict. Daar kan je dan ook vaak certificaten halen op kosten van het bedrijf. Daarnaast kan je ook een nog een 2 jarige opleiding doen en een associate degree halen.
Hoe "hoog" ik kom boeit me echt totaal niet en hoeveel ik ga verdienen niet zo heel veel. Zolang ik het maar naar mijn zin heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallyO
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 20:05:
[...]

Waar is er mis met een kleinschalige opleiding? Misschien juist de reden waarom die school zo goed is.

Ik had trouwens ook nog gekeken naar E3 in Maastricht maar dat is een privé school waar je dik voor moet dokken.

Hoe kom je er trouwens bij dat een ICT'er vaak meer dan 40 uur werkt? Zoals ardana hierboven als zei:

[...]

Ver vooruit kijken is denk ik juist het beste wat je kunt doen. Je moet niet kijken of alleen de opleiding leuk is. Dan zou ik voor game design of grafi-media kiezen maar na afronding van de eerste kan ik misschien wel 5 jaar bij de phonehouse oid werken voordat ik een baan vind en dan maar hopen dat het bedrijf goed blijft lopen. Bij grafi-media zijn de schoolprojecten erg leuk maar nadat je die opleiding hebt afgerond kan je waarschijnlijk plaatjes voor de krant in indesign op de juiste plek zetten of die spannende folder voor een verzekeringsmaatschappij ontwerpen.

Naar mijn is de nummer 1 reden dat zoveel mensen in het eerste jaar stoppen omdat ze een te oppervlakkige keuze maken. Ze hebben een beeld van iets wat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Hadden ze verder (vooruit) gekeken dan hun neus lang is dan hadden ze het kunnen weten.

Ik heb zelf toen ik nog op kantoor werkte op een verzekeringskantoor (bah!) naast een ict'er gezeten die zelf gestopt was met zijn hbo opleiding (iets in de ict) en die is nu eigenlijk een soort van manusje van alles. Denk aan netwerken opzetten en onderhouden, aanschaf nieuw spul regelen, individuele pc probleempjes verhelpen, etc.). Als software engineer niets is dan zal ik dat waarschijnlijk doen. Er zijn mogelijkheden dat je kan werken en leren bij leerbedrijven in de ict. Daar kan je dan ook vaak certificaten halen op kosten van het bedrijf. Daarnaast kan je ook een nog een 2 jarige opleiding doen en een associate degree halen.
Hoe "hoog" ik kom boeit me echt totaal niet en hoeveel ik ga verdienen niet zo heel veel. Zolang ik het maar naar mijn zin heb.
"Waar is er mis met een kleinschalige opleiding? Misschien juist de reden waarom die school zo goed is."

- Zoals ik al zei: als je nog niet zeker bent van je major dan kies je voor een bredere Propedeuse en niet voor een kleinschalige opleiding (major). Verder is er niets mis mee, zo vat jij het op en dat is fout. Daarnaast vind ik het heel frapant dat je een paragraaf toewijdt aan mensen die in het eerste jaar stoppen met hun opleiding omdat ze een oppervlakkige keuze hebben gemaakt dat gebaseerd was op een vertekend beeld. Volgens mij was jij hier diegene die ons om advies vroeg over wat jij met je leven kunt gaan doen. Als er iemand een oppervlakkige keuze gaat maken dan ben jij het wel. Jij mag dan ook niet oordelen over dat soort mensen.

Als je denkt dat er een baantje voor je klaar staat wanneer je klaar bent met je opleiding dan heb je het goed mis. Die zekerheid heb je niet en die zal je ook nooit krijgen. Sterker nog, de baankans tot 2018 is erg slecht voor HBO-ICT. Op dit moment is er alleen een grote vraag naar technici, niet naar 'exact'. Kijk maar eens naar de mensen die een Bsc in Psychologie hebben: die dachten alleen aan het geld en de baan die voor hen klaar stond en niet over wat ze echt met hun leven wilden gaan doen. Misschien is een 4-jarige opleiding niets voor jou, maar kun je beter kiezen voor een leven met certificaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje vreemde conclusies maar goed...
Pagina: 1