Toon posts:

Windows 10 CPU niet ondersteund (4790K)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het upgradeprogramma van Windows 10 zag ik bij 'controleer je pc' de volgende melding;
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/20aqxs2.png

In mijn systeem zit een Intel 4790K processor, het lijkt me sterk dat deze processor niet wordt ondersteund.
Ik dacht eerst dat het lag aan de overklok op de processor, maar op stockspeed krijg ik dezelfde melding.

Gegevens van mijn processor;
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/33ohaah.png

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:32

Umbrah

The Incredible MapMan

Toevallig 32-bit OS geinstalleerd? Ik zou anders die melding gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, Windows 8.1 64-bit gebruik ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Meest recente bios?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
http://helpdeskgeek.com/w...ble-with-windows-8-error/

Misschien werkt dit ook voor W10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, er is net een nieuwe versie van 27 mei zie ik, ik ga hem even updaten.

Edit: Update naar de meest recente versie heeft niet geholpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die had ik al gecheckt en alle features staan ingeschakeld in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Post in elk geval even je specs. Misschien triggered dit iets bij iemand die dit ook heeft (gehad).

Verdere suggesties: reset je bios eens naar de optimized defaults.

Verder helpt dit misschien (gaat over Windows 8, maar volgens mij zit er niet zoveel verschil tussen W8 en W10 op installatievlak):
Here is the potential workaround: Download the ISO and burn it to a DVD or create a bootable USB flash drive. Boot from the media that you created. If your CPU does not support NX you will see a code 5D bluescreen before setup starts. This is rare, but if it happens we won’t be able to help you run Windows 8.

This workaround may succeed because Windows contains two installers: the end user installer (setup.exe at the root of the Windows DVD) and the commercial installer (setup.exe found in the \sources directory of the Windows DVD). The commercial installer runs when the PC is booted from DVD/USB media and does not perform the NX/SSE2 checks and attempts to enable NX/SSE2 on supported systems.
Ofwel: download een iso, zet die op een usb of dvd, boot deze en install daarvanaf. Dan zijn de checks minder streng.

[ Voor 85% gewijzigd door spone op 06-06-2015 00:06 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:32
Check even in de bios of de No Execute wel aanstaat in de bios (NX bit, Execute Disable, XD, XD bit of welke naam je mobo vendor er aan heeft gegeven in de bios). Voor zover ik weet kan W8 / W8.1 en W10 niet installeren zonder dat deze optie aan staat. Je cpu heeft de ondersteuning ervoor, maar het mobo moet dit ook hebben en het moet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 00:00:
Post in elk geval even je specs. Misschien triggered dit iets bij iemand die dit ook heeft (gehad).

Verdere suggesties: reset je bios eens naar de optimized defaults.

Verder helpt dit misschien (gaat over Windows 8, maar volgens mij zit er niet zoveel verschil tussen W8 en W10 op installatievlak):

[...]

Ofwel: download een iso, zet die op een usb of dvd, boot deze en install daarvanaf. Dan zijn de checks minder streng.
Mijn systeem;
Moederbord; Asus Maximus Hero VII
Processor: Intel 4790K
Geheugen: Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600 CL9 LP
Videokaart: 2x ASUS GeForce GTX 980 Strix 4GB
HDD: Samsung 850 Pro 128GB + Western Digital Caviar Black 1TB
Voeding: Corsair AX860

De bios heb ik op optimized defaults gezet zonder resultaat helaas.

Ik kan Win10 nog niet op een iso of usb zetten omdat het in dit geval om de reservering gaat, zodra Win10 beschikbaar is wordt het gedownload. Ik denk dat ik hem pas op 29 juli kan downloaden. Bij het icoontje op de taakbalk waar je je Win10 kan reserveren kan je zien of je PC voldoet aan de systeemeisen en daar zie ik die melding.
Dennism schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 00:10:
Check even in de bios of de No Execute wel aanstaat in de bios (NX bit, Execute Disable, XD, XD bit of welke naam je mobo vendor er aan heeft gegeven in de bios). Voor zover ik weet kan W8 / W8.1 en W10 niet installeren zonder dat deze optie aan staat. Je cpu heeft de ondersteuning ervoor, maar het mobo moet dit ook hebben en het moet aanstaan.
Ik heb het gecheckt, in de bios bij de processorinstellingen zie ik alleen 'Execute Disable Bit' en die staat ingeschakeld.
Nog geen 3 maanden geleden heb ik Windows 8 op dit systeem gezet en vervolgens geupgrade naar Windows 8.1 en dat ging vlekkeloos. Als mijn biosinstellingen niet goed waren zou ik die melding dus ook moeten hebben gehad tijdens installatie van Windows 8 en dat is dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Microsoft vraagt of je online naar een nieuwe PC wil gaan zoeken.... dan vrees ik het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
Ik heb ook een i7 4790k alleen dan de maximus vii ranger en ik kan win 10 installeren zonder probleem.ik gebruik wel win 7 64bit.zou die melding gewoon negeren win 10 werk gewoon op die i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevendu91
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-08 17:26
Ik heb de 4790K en windows 8.1 654 bit. Zou dus niet aan die combinatie moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:38
Is het niet gewoon fout gegaan tijdens de check?

Ik weet niet hoe Microsoft dit test. Hebben ze een white- of een blacklist met hardware? Misschien is dit specifieke model niet opgenomen in de whitelist of perongeluk op de blacklist gezet. (nogmaals; ALS het zo werkt)

Zou gewoon een VHD file maken en daar Windows 10 preview even op proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels opgelost via deze post op het Microsoft forum;
The initial release of the Microsoft tool that checks system upgrade compatibility had some issues and was replaced on 6/2. A fix was released that will show under optional updates that you need to download and install from Windows Update if not installed automatically. Microsoft is currently moving the fix to recommended in WU.

Windows 8.x Compatibility update for Windows 8.1 and Windows 8

Windows 7 SP1 Compatibility update for upgrading Windows 7

You can verify this fix was installed by Viewing Installed updates.

After verifying the fix was installed you can re-run the Compatibility Appraiser. This will happen automatically within a day or it can be run manually from an admin command prompt:

schtasks.exe /Run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"

Once started, it may take 10 minutes or so for the appraiser to complete. Once complete, re-open the Get Windows 10 app and it will have the updated compatibility information.
Compatbility Appraiser in de command prompt als admin uitgevoerd, 10 minuten gewacht, PC opnieuw opgestart en ik zie nu;
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/11w9hq8.png
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crimsoon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 16:25

Crimsoon

Lurker / Bricoleur

(Ook al is dit topic al een maandje oud, ik wil toch nog iets toevoegen.)

Ik zat met exact hetzelfde probleem met mijn i5 4670K. Toen ik later voor de gein me aangemeld had voor het Insider programma en Windows 10 in een VM had draaien, zag ik in taakbeheer bij prestaties dat mijn processor maar op 0,8GHz draaide! Terwijl CPU-Z wel de juiste kloksnelheid aangeeft (alleen wel met een verkeerde bus speed en multiplier 8)7).
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/WuYXrsWHADhPbf7oc7PbzuIK/medium.jpg

Dit word veroorzaakt door EIST, een functie van Intel processoren die de voltage en kloksnelheid omlaag gooit wanneer de computer idled. Op de één of andere manier heeft Windows dit verkeerd geïnterpreteerd en dan voldoet je processor niet aan de eis van minimaal 1GHz :o.

Bij mij was de oplossing om de bios te flashen naar de nieuwste versie, waardoor Windows wel de juiste kloksnelheden door kreeg :P.

EDIT: nog een linkje naar een andere forum post over de lage kloksnelheid, het is dus niet alleen bij Haswell zoals ik dacht.

[ Voor 9% gewijzigd door Crimsoon op 27-07-2015 22:45 ]

T minus whenever it feels right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 23:43
groterood12 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:48:
(Ook al is dit topic al een maandje oud, ik wil toch nog iets toevoegen.)

Ik zat met exact hetzelfde probleem met mijn i5 4670K. Toen ik later voor de gein me aangemeld had voor het Insider programma en Windows 10 in een VM had draaien, zag ik in taakbeheer bij prestaties dat mijn processor maar op 0,8GHz draaide! Terwijl CPU-Z wel de juiste kloksnelheid aangeeft (alleen wel met een verkeerde bus speed en multiplier 8)7).
[afbeelding]

Dit word volgens mij veroorzaakt door EIST, een functie van Intel Haswell processors die de voltage en clockrate omlaag gooit wanneer de computer idled. Op de één of andere manier heeft Windows dit verkeerd geïnterpreteerd en dan voldoet je processor niet aan de eis van minimaal 1GHz :o.

Bij mij was de oplossing om de bios te flashen naar de nieuwste versie, waardoor Windows wel de juiste kloksnelheden door kreeg :P.
Als je hier niks tegen doet en je doet een game bv kan het zijn dat de cpu dan niet alles geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crimsoon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 16:25

Crimsoon

Lurker / Bricoleur

jaaoie17 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:57:
[...]

Als je hier niks tegen doet en je doet een game bv kan het zijn dat de cpu dan niet alles geeft?
Op het moment dat de processorkracht nodig is, dan zal hij ook op de normale kloksnelheid draaien. Het is dus een soort van turbo modus, maar dan om energie te besparen. Bij mij springt hij al met een 480p video op youtube naar een normale snelheid, dus als je een spel opstart zal hij al zeker overgeschakeld zijn.

Het enige probleem wat kan ontstaan bij overklokken is dat de Vcore te laag is voor de kloksnelheid, waardoor de computer crasht (althans, dat zegt men). Daarom zetten veel overklokkers dit ook uit.

T minus whenever it feels right

Pagina: 1