Intel core i5 2500k 0.8GHz?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylistar
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:26
Geachte tweakers,

een tijd geleden heb ik zelf een pc samen gesteld. in deze pc heb ik een i5 2500k zitten, uiteraard is het zonde om een k versie te kopen als je niet gaat OC-en dus ben ik aan de slag gegaan.

nu is het mij gelukt om 4,2GHz te halen als ik prime95 samen met CPU-Z mag geloven

Afbeeldingslocatie: http://i873.photobucket.com/albums/ab291/netherstorm_01/OC.jpg?t=1310511130

nu heb ik prime 95 uit staan en de pc gewoon "huishoudelijk" in gebruik en nu geeft CPU-Z dit aan, en het veranderd in geen enkel opzicht.

Afbeeldingslocatie: http://i873.photobucket.com/albums/ab291/netherstorm_01/OCfail.jpg?t=1310511237

ik heb alles gedaan wat ik dacht dat mogenlijk was, maar ik hoop dat ik iets over het hoofd heb gezien.
ik heb alle tutorials bekeken en doorgelezen, van asus zelf en van random tweakers

mijn hardware ziet er als volgt uit:

Proc: intel core i5 2500K
mobo: asus p8p67
mem: corsair xms3 1600

ik hoop echt dat iemand mij kan helpen

Greetz Sylistar

p.s. als ik prime95 laat draaien op 100% is mijn pc sneller dan als ik hem uit zet want dan duurt het eeuwen voor alles geladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Intel EIST en C1E uitschakelen in je bios ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:45
Vraag het in het Sandy Bridge OC topic. Daar weten ze er wel raad mee ;).

@ hieronder: lijkt me ook
Ik ben er zelf nog niet mee bezig geweest, dus ik weet niet direct meer hoe dat ook al weer zat, maar het is lijkt me totaal onschuldig.

@ TS: welke instellingen heb je gebruikt en enabled/disabled? Dat is van belang om te weten denk ik. Dat je een tutorial hebt gevolgd zegt verder vrij weinig ;).

@ Blue Tiger: yes, zo heette dat. Dank je! (was de benamingen kwijt)

[ Voor 83% gewijzigd door Aardwolf op 13-07-2011 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:17
Kennelijk wordt je kloksnelheid dus omlaag gegooid bij een lage load. Lijkt me gewoon je power saving features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylistar
Blue-Tiger schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:57:
Intel EIST en C1E uitschakelen in je bios ;)
C1E is al uit. en wat bedoel je met EIST want die kan ik niet vinden of ik lees er overheen
marcel87 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:58:
Vraag het in het Sandy Bridge OC topic. Daar weten ze er wel raad mee ;).

@ TS: welke instellingen heb je gebruikt en enabled/disabled? Dat is van belang om te weten denk ik. Dat je een tutorial hebt gevolgd zegt verder vrij weinig ;).
ik heb foto's gemaakt van de settings alleen duurt het nu even voor ze geupload zijn... ;)
Avalaxy schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:58:
Kennelijk wordt je kloksnelheid dus omlaag gegooid bij een lage load. Lijkt me gewoon je power saving features.
power saving staat ook uit, en als dit het was zou de freq omhoog moeten gaan bij intensiever gebruik maar dat doet hij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Sylistar schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 01:16:
[...]

C1E is al uit. en wat bedoel je met EIST want die kan ik niet vinden of ik lees er overheen
Enhanced Intel Speedstep (oid), misschien is Speedstep wel te vinden in jouw bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai superpi eens, vergelijk je benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylistar
aah gevonden, ik heb hem nog aan staan ;) eerst even foto's uploaden dan uitzetten en weer kijken
*fingers crossed*

edit:

Afbeeldingslocatie: http://i873.photobucket.com/albums/ab291/netherstorm_01/HPIM1755.jpg?t=1310513098

Afbeeldingslocatie: http://i873.photobucket.com/albums/ab291/netherstorm_01/HPIM1754-1.jpg?t=1310513122

Afbeeldingslocatie: http://i873.photobucket.com/albums/ab291/netherstorm_01/HPIM1753-1.jpg?t=1310513181

[ Voor 62% gewijzigd door Sylistar op 13-07-2011 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 15:53
Enhanced Intel SpeedStep Technology.

E I S T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylistar
nope, helaas nog steeds niet.

nu geeft cpu-z wel aan dat hij op 4,5 draait (waar ik hem ook op ingesteld heb)

maar nog steeds gaat hij terug naar die 800 MHz als hij idle draait en load...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Je hebt ook niet handmatig wat switches op het moederbord omgezet? Bijvoorbeeld die van de EPU? Of zit dat niet op je moederbord (bij mij wel namelijk, maar ik heb de P8P67 Deluxe)?

[ Voor 31% gewijzigd door Aardwolf op 13-07-2011 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylistar
ik heb 2 schakelaars er op zitten 1 epu en een tpu als ik me niet vergis

kun jij mij aangeven welke stand ze moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Als ik me niet vergis moeten ze beiden op default staan. Hm... I'm not sure... nogal veel werk, de originele handleiding is ctrl+c beveiligd, dus alles even voor je overgetikt. :)

Dit staat in mijn manual:
TPU Switch:
Turning this switch to Enable will automatically optimize the system for fast, yet stable clock speeds.

Opmerkingen:
- For ensuring the system performance, turn the switch setting to Enable when the system is powered off.
- The TPU LED near the TPU switch lights when the switch setting is turned to Enable.
- If you may change the switch setting to Enable under the OS environment, the TPU function will be activated after the next system bootup.
- You may use the TubroV and Auto Tuning feature in the TurboV EVO application, adjust the BIOS setup program, or enable the the TPU switch at the same time. However, the system will use the last setting you have made.

EPU Switch:
Turning this switch to Enable will automatically detect the currect PC loadings and intelligently moderate the power consumption.

Opmerkingen:
- For ensuring the system performance, turn the switch setting to Enable when the system is powered off.
- The EPU LED near the EPU switch lights when the switch setting is turned to Enable.
- If you may change the switch setting to Enable under the OS environment, the TPU function will be activated after the next system bootup.
- You may use the TubroV and Auto Tuning feature in the TurboV EVO application, adjust the BIOS setup program, or enable the the TPU switch at the same time. However, the system will use the last setting you have made.

Meer info staat vast in je eigen handleiding. Onder andere waar de switches zitten op je moederbord en welke kant deze DEFAULT is. Standaard horen ze in ieder geval te zijn Disabled. Met name de EPU switch lijkt me in jou geval van belang, aangezien deze zich bemoeit met het hele powermanagement.

[ Voor 95% gewijzigd door Aardwolf op 13-07-2011 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Hier is in ieder geval wel een hele PDF te vinden over het overclocken van Sandy op ASUS (ROG) bordjes. Ctrl+F op EPU en TPU leek mij erop te wijzen dat je EPU dus wel uit moet zetten om terugclocken te voorkomen en dat TPU opzich niet zoveel uitmaakt. Wacht maar even op bevestiging van Marcel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylistar
YEEH!! thnx voor de hulp hij draait nu lekker :D

echt fantastisch :D

het bleek dus inderdaad de EPU te zijn. ik heb nu beide switches enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Als ie lekker loopt met de powersavings aan, waarom zou je dat dan in godsnaam uitzetten? Alleen de allerhoogste clocks (kunnen) onstabiel worden. Maaar een mooie 4,5Ghz lekker al die powersavings aan laten. Er word hier gereageerd alsof de chip dat niet hoort doen, maar vin dat dus dikke onzin...

Waarom wil de ts die shit uit hebben?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat kan nog steeds uit, maar die epu is iets anders dan C1E/EIST EIST gaat namelijk maximaal naar multi 16..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylistar
millman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:05:
Als ie lekker loopt met de powersavings aan, waarom zou je dat dan in godsnaam uitzetten? Alleen de allerhoogste clocks (kunnen) onstabiel worden. Maaar een mooie 4,5Ghz lekker al die powersavings aan laten. Er word hier gereageerd alsof de chip dat niet hoort doen, maar vin dat dus dikke onzin...

nou ik heb die "shit" uit staan omdat hij nu stabiel draait, en why change a winning team..

en btw grof taal gebruik vind ik dikke onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Sylistar schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 03:06:
YEEH!! thnx voor de hulp hij draait nu lekker :D

echt fantastisch :D

het bleek dus inderdaad de EPU te zijn. ik heb nu beide switches enabled.
Mooi zo! :) Maar wel ergens vreemd, aangezien het aanzetten juist naar mijn inziens die lage clocks kan veroorzaken, vreemd dus :?. Wat heb je nu allemaal sinds je eerste post veranderd, wellicht is dat handig om te weten ook voor anderen?
millman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:05:

Ja dat is mij ook niet geheel duidelijk, dit lijkt mij eigenlijk nogal fijn eerlijk gezegd. Tenminste dat als ie idle loopt lekker zuinig loopt, scheelt een hoop onnodige energie en warmte. Ik zie dat hij niet stabiel liep?, dan zal het daar wel door komen. ;)
nedernakker schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:10:
dat kan nog steeds uit, maar die epu is iets anders dan C1E/EIST EIST gaat namelijk maximaal naar multi 16..
Huh :?. Kan/wil jij jou toevoeging nog wat verduidelijken, dat is me nog niet helemaal duidelijk.... want hoezo is EPU geheel wat anders dan EIST/C1E, hoe zit dat precies?

[ Voor 7% gewijzigd door Aardwolf op 13-07-2011 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Sylistar schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:31:
[...]

nou ik heb die "shit" uit staan omdat hij nu stabiel draait, en why change a winning team..

en btw grof taal gebruik vind ik dikke onzin
Daarvoor draaide hij ook stabiel, maar clockte zich lekker zuinig terug... so? En als shit niet meer mag als taalgebruik, denk ik dat je je even naar de jaren 60 moet teleporteren ofzo... kom op zeg, paniek! paniek! hij zei shit... ooohhhhh!! :+

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylistar
marcel87 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:37:
[...]

Mooi zo! :) Maar wel ergens vreemd, aangezien het aanzetten juist naar mijn inziens die lage clocks kan veroorzaken, vreemd dus :?. Wat heb je nu allemaal sinds je eerste post veranderd, wellicht is dat handig om te weten ook voor anderen?
C1E en EIST disabled
en de switches enabled

thats all ;)

en sinds ik die epu heb aangezet draait hij nu idle op 1,6 GHz en 4,2 GHz op load (ik heb hem weer iets terug gezet)
Pagina: 1