Hier ook een Weller die al zo lang ik mijzelf kan herinneren hetzelfde puntje heeft. Gaat inderdaad ook om het gebruik. Op mijn opleiding hadden we ook bouten waarmee sommige doodleuk 2 kunststof platen aan elkaar gingen smelten, want de echte kunststofsoldeerbouten (hete lucht) was teveel werk. Gevolg: "Puntjes kapot." Weer een ander had een bout erin gedaan, want dat moest ook wel werken: "Het werkt niet." Na een beetje scherp vijlen deed ie het wel redelijk. U snapt, ik soldeerde liever thuis waar het Wellertje braaf doet wat ik wil. Schoonmaken na gebruik en tussendoor, zo nu en dan even een beetje tin gewoon op het puntje zodat ie mooi blijft en draaien maar.
Goed gereedschap is het halve werk, maar dat is pas voor later. Als je net begint is een bout van een tientje van de Gamma/Lidl echt wel genoeg. Vind je het nou echt leuk en ga je het meer doen, dan kan je altijd nog investeren in meer zooi, blijk je het toch niet leuk te vinden, dan is de investering niet zo groot. Heb ik het geluk dat mijn pa zendamateur is, bij mij thuis lag alles gewoon voor de grijp. Goed soldeerstation (en ik kreeg de Weller van pa ook niet meteen, eerst maar een 240v boutje), puntjes (nooit hoeven gebruiken

), dunne tin (i.p.v. die 3mm loodvrije zooi die niet te smelten is), tinzuiger, verwarmde tinzuiger/desoldeerbout, bergen weerstandjes en voldoende ervaring.
[
Voor 34% gewijzigd door
Pizza_Boom op 07-06-2015 01:37
]