Wekkerradio hergebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
Hey Tweakers, ik had mijn wekkerradio opengemaakt en trof dit aan;
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Wyn4u7x.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1CrUM3a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4PKI6Bq.jpg

Mijn vraag was; kan ik iets van dit nog hergebruiken voor mijn arduino bord? (zoals speaker, led?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:04
Jazekerwel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kijk eens in [EiP] Wekkerradio++ om wat ideetjes op te doen wat je met dat ding kan ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
Met al die spoeltjes en componentjes kan je vast een radio zendertje maken :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
LED-Maniak schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:50:
Met al die spoeltjes en componentjes kan je vast een radio zendertje maken :)
Hoe kan ik ze eruit halen zonder zo'n zuigding? XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
met een tang en een soldeer bout. Gewoon warm maken, dan trekken met de tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
jctjepkema schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 07:54:
met een tang en een soldeer bout. Gewoon warm maken, dan trekken met de tang.
en wat als je geen soldeerbout hebt? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Leen of koop er een, wel een beetje een must als je met dit soort dingen wilt experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Kaalus schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 08:28:
Leen of koop er een, wel een beetje een must als je met dit soort dingen wilt experimenteren :)
Ik werk met breadboards :$ kan ik niet een goedkope kopen hiervoor? http://nl.aliexpress.com/...-quality/32348575162.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan, maar of dat helemaal veilig is weet ik niet. Ik zou er niet op vertrouwen, een soldeerbout kan potentieel best wel gevaarlijk zijn.
Kijk anders eens naar dit: https://www.conrad.nl/nl/...soldeerpunten-588332.html
Dan heb je meteen tin, een zuiger en een mooie houder zodat de bout niet per ongeluk omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Kaalus schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 08:35:
Kan, maar of dat helemaal veilig is weet ik niet. Ik zou er niet op vertrouwen, een soldeerbout kan potentieel best wel gevaarlijk zijn.
Kijk anders eens naar dit: https://www.conrad.nl/nl/...soldeerpunten-588332.html
Dan heb je meteen tin, een zuiger en een mooie houder zodat de bout niet per ongeluk omvalt.
bedankt, ik zal kijken of me ma geld heeft :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor in de toekomst moest je heel veel bezig zijn met solderen, koop je een Weller of JBC ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Damic schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 09:42:
Voor in de toekomst moest je heel veel bezig zijn met solderen, koop je een Weller of JBC ;)
Is het ook mogelijk om het led scherm direct in mijn breadboard te doen, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En tot die tijd een Velleman van rond de €17 bij de lokale elektronicaboer: http://www.elektronicatek...=cpc&utm_campaign=beslist

Prima dingetje en ook nog enigszins regelbaar.
Edric schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 09:47:
[...]
Is het ook mogelijk om het led scherm direct in mijn breadboard te doen, of niet?
Dat kan, maar dan zul je aan alle contactpunten een mannetje kabel moeten solderen zodat die in het braadboard past.

[ Voor 35% gewijzigd door sypie op 06-06-2015 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
sypie schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 09:49:
En tot die tijd een Velleman van rond de €17 bij de lokale elektronicaboer: http://www.elektronicatek...=cpc&utm_campaign=beslist

Prima dingetje en ook nog enigszins regelbaar.
wij hebben hier geen elektronicaboer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kijk eens hier tussen: http://www.circuitsonline.net/shops/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Edric schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 08:30:
[...]

Ik werk met breadboards :$ kan ik niet een goedkope kopen hiervoor? http://nl.aliexpress.com/...-quality/32348575162.html
Vanaf maandag een soldeerbout voor 7 euro bij de LIDL, als dat al te duur is moet je denk ik niet met elektronica kloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je stelt heel veel vragen, die je met de juiste mentaliteit gemakkelijk zelf kan oplossen.
Wij kunnen zo ook niet ruiken hoe dat scherm aangestuurd moet worden, maar haal het scherm er eens uit en bekijk hoe het in elkaar zit. Zitten er IC's op het PCB, volg de traces van het scherm en kijk waar ze naartoe gaan, ...

Heb je daar niet genoeg informatie mee (na een flinke hoeveelheid googlen) dan ben je nog niet klaar om zo'n scherm aan te sturen, en kan je best online wat onderdelen bestellen die je makkelijk kan aansturen (en waar genoeg tutorials voor te vinden zijn).

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
mark-k schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:54:
[...]

Vanaf maandag een soldeerbout voor 7 euro bij de LIDL, als dat al te duur is moet je denk ik niet met elektronica kloten ;)
Bedankt voor het melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 20:59
mark-k schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:54:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eMVrDyedFilx1myycWRsxb8Z/full.png

Dat is hem kennelijk. Zijn die soldeerpunten makkelijk (en goedkoop) verkrijgbaar? Lijken me niet echt een veelvoorkomende vormfactor. Anders is het alsnog duurkoop natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

sdk16420 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 17:42:
[...]

[afbeelding]

Dat is hem kennelijk. Zijn die soldeerpunten makkelijk (en goedkoop) verkrijgbaar? Lijken me niet echt een veelvoorkomende vormfactor. Anders is het alsnog duurkoop natuurlijk.
Hoe vaak moet je zo'n puntje echt vervangen dan? Ik zou niet weten waar hij aan kapot zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Ik had nog een vraag, ik heb jumpwires zitten aan elkaar vast, kan ik ze los maken van elkaar, of gaan ze dan kapot? XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edric schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 18:51:
Ik had nog een vraag, ik heb jumpwires zitten aan elkaar vast, kan ik ze los maken van elkaar, of gaan ze dan kapot? XD
2e resultaat op Google, "Can i split jumper wires?"

http://redhunter.com/blog...jumper-wires-for-arduino/

Misschien zelf toch nog iets meer moeite stoppen in zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 19:24:
[...]

2e resultaat op Google, "Can i split jumper wires?"

http://redhunter.com/blog...jumper-wires-for-arduino/

Misschien zelf toch nog iets meer moeite stoppen in zoeken..
ik zocht op jumper wires break eachother
maar bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
kan ik trouwens de speaker uit alarm halen en gebruiken op mijn arduino? zonder amp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
Ga zelf eens nadenken en kijken op google.nl

Het is hier geen "dump je simpele vraag en iemand beantwoord hem wel" forum hoor :F

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
LED-Maniak schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 19:33:
Ga zelf eens nadenken en kijken op google.nl

Het is hier geen "dump je simpele vraag en iemand beantwoord hem wel" forum hoor :F
ik zocht maar ik krijg allemaal soldeer dingen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 20:59
mark-k schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 17:50:
[...]

Hoe vaak moet je zo'n puntje echt vervangen dan? Ik zou niet weten waar hij aan kapot zou moeten gaan.
Ik heb nu een boutje van de Gamma en na half jaar af en toe gebruik was de punt wel echt aan vervanging toe (à €1 ofzo).
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/mhBBkbvGMpeWSweRUBwmLj0A/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
sdk16420 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 20:54:
[...]

Ik heb nu een boutje van de Gamma en na half jaar af en toe gebruik was de punt wel echt aan vervanging toe (à €1 ofzo).
[afbeelding]
valt dus erg mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar het soldeert ****... die punten vreten zichzelf op. Als 1e bout had ik zo'n ding...
Ik heb als 2e bout een WTCP-S voor 30E gescoord ooit, die doet het na jaren nog steeds. Punten zijn tot het jaar 2100 vast verkrijgbaar.
Als 3e bout een of ander digitaal station, ook weller... maar dat is overkill voor je denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 07-06-2015 00:47 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Hier ook een Weller die al zo lang ik mijzelf kan herinneren hetzelfde puntje heeft. Gaat inderdaad ook om het gebruik. Op mijn opleiding hadden we ook bouten waarmee sommige doodleuk 2 kunststof platen aan elkaar gingen smelten, want de echte kunststofsoldeerbouten (hete lucht) was teveel werk. Gevolg: "Puntjes kapot." Weer een ander had een bout erin gedaan, want dat moest ook wel werken: "Het werkt niet." Na een beetje scherp vijlen deed ie het wel redelijk. U snapt, ik soldeerde liever thuis waar het Wellertje braaf doet wat ik wil. Schoonmaken na gebruik en tussendoor, zo nu en dan even een beetje tin gewoon op het puntje zodat ie mooi blijft en draaien maar.

Goed gereedschap is het halve werk, maar dat is pas voor later. Als je net begint is een bout van een tientje van de Gamma/Lidl echt wel genoeg. Vind je het nou echt leuk en ga je het meer doen, dan kan je altijd nog investeren in meer zooi, blijk je het toch niet leuk te vinden, dan is de investering niet zo groot. Heb ik het geluk dat mijn pa zendamateur is, bij mij thuis lag alles gewoon voor de grijp. Goed soldeerstation (en ik kreeg de Weller van pa ook niet meteen, eerst maar een 240v boutje), puntjes (nooit hoeven gebruiken >:) ), dunne tin (i.p.v. die 3mm loodvrije zooi die niet te smelten is), tinzuiger, verwarmde tinzuiger/desoldeerbout, bergen weerstandjes en voldoende ervaring. 8)

[ Voor 34% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-06-2015 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Pizza_Boom schreef op zondag 07 juni 2015 @ 01:24:
Hier ook een Weller die al zo lang ik mijzelf kan herinneren hetzelfde puntje heeft. Gaat inderdaad ook om het gebruik. Op mijn opleiding hadden we ook bouten waarmee sommige doodleuk 2 kunststof platen aan elkaar gingen smelten, want de echte kunststofsoldeerbouten (hete lucht) was teveel werk. Gevolg: "Puntjes kapot." Weer een ander had een bout erin gedaan, want dat moest ook wel werken: "Het werkt niet." Na een beetje scherp vijlen deed ie het wel redelijk. U snapt, ik soldeerde liever thuis waar het Wellertje braaf doet wat ik wil. Schoonmaken na gebruik en tussendoor, zo nu en dan even een beetje tin gewoon op het puntje zodat ie mooi blijft en draaien maar.

Goed gereedschap is het halve werk, maar dat is pas voor later. Als je net begint is een bout van een tientje van de Gamma/Lidl echt wel genoeg. Vind je het nou echt leuk en ga je het meer doen, dan kan je altijd nog investeren in meer zooi, blijk je het toch niet leuk te vinden, dan is de investering niet zo groot. Heb ik het geluk dat mijn pa zendamateur is, bij mij thuis lag alles gewoon voor de grijp. Goed soldeerstation (en ik kreeg de Weller van pa ook niet meteen, eerst maar een 240v boutje), puntjes (nooit hoeven gebruiken >:) ), dunne tin (i.p.v. die 3mm loodvrije zooi die niet te smelten is), tinzuiger, verwarmde tinzuiger/desoldeerbout, bergen weerstandjes en voldoende ervaring. 8)
dan haal ik die van de lidl tijdelijk :D
Pagina: 1