Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
omdat zonneboiler/pannelen 2 aparte topics zijn ..

We zitten in een spannende tijd, laatste bod op een huis gedaan en kijken of de verkoper hapt.

Ons verbruik is 5.000kwh p/j(ja tis de fohn ;)) en "gemiddeld" gebruik gas.
op termijn cvhaard, isolatie en andere benodigde meuk ..

onze insteek is direct te investeren in primair zonneboiler/collector (ongeveer 300Liter vat(ten))
en zwik zonnepanelen .. dit om de energie kosten zsm naar beneden te drijven.
De besparing die eruit voortkomt opzij te zetten voor de langere termijn investeringen.

(overbodige info? )
We hebben 2 kinderen (3 en 7jr) bad, douche en geen vloerverwarming(toekomst wens)
isolatie huis is klasse C

het beoogde huis licht op de "perfecte 133 graden", heeft last van een schoorsteen die aan de zonzijde zit in het "midden" bij de buitenkant (dus buiten het pand) en inpandig balkon voor de rest is de oppervlakte 7mx10m met helling van 45graden (minus dus balkon van 2x2m)
Hierom zal ik wellicht extra kosten met zonnepanelen (geen last van schaduw toevoeging)
omdat we verwachten met stroom te zakken naar een normaal gezins verbruik (zeg 3.000kwh) wegens zuinigere apparatuur enzv zouden we hier de zonnepanelen op afstemmen.

Nu is mijn vraag, wat zou een reële schatting zijn van installatie kosten en maandelijkse opbrengst ?
is 10.000 installatie en 80,- p/m reëel met "normaal gebruik?" dus primair zonnecollector en secundair zonnepanelen.

Is er een website waar je dit gemakkelijk berekend (tot nu toe heb ik alleen website A voor het 1 en B voor het ander gevonden, voor nu is een redelijke schatting waar ik op zoek naar ben.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

3MWh wek je op met 4kWp panelen, wat voor ~€7k gemonteerd op je dak ligt.
Je hebt ruimte voor (worst case) 32 SF panelen (=5440Wp met relatief lage efficiëntie) dus die 3MWh gaat zeker lukken.
Tot 2020 is je elektriciteitsrekening dan negatief (je krijgt het verschil tussen je vastrecht en de heffingskorting uitbetaald).
Geen idee wat je gasrekening wordt (rijtjeshuis? vrijstaand?). Label C zegt niets :)

Kritisch kijken naar de 5 (of 3) MWh verbruik is echter veel goedkoper.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben 15 mei vorig jaar in een nieuw koophuis gegaan, en ook wij hebben naar het energievraagstuk gekeken. We hebben de volgende volgorde besloten: Eerst investeren in energiebezuiniging, en als daar geen reel rendement meer te behalen valt investeren in energieopwekking.

De reden was oa dat wanneer je een nieuw huis intrekt daar onvermijdelijk allerlei verbouwingen moet doen.Je kan dan bv. meteen alle verlichting omzetten naar LED, een A++ afwasmachine inbouwen. Maar ook een vraag als "moet de oude energieslurpende wasmachine echt mee, of kan je net zo goed een A+++ nieuwe kopen?"

Onze wasmachine was al erg oud, dus het werd de laatste keuze. Tenslotte hebben we qua warmte besloten nieuwe HR ketel te plaatsen (met energiezuinige modulerende pomp).

Aan het einde van dit jaar komen wij uit op zo'n 850 m3 gas, en 2500 kwh electra. En dat in een flink hoekhuis met 3 verdiepingen.

De volgende investering is dat het isolatieglas wordt vervangen door ZHR++ isolatieglas. en dat de voordeur wordt vervangen voor een dikke warmte-isolerende van Tinga.

Zo investeren we elk jaar wat, en blijven we verder energiezuinig worden. Het punt dat we geen rendement meer halen hebben we nog niet echt bereikt. Maar goed, houdt wel in gedachten dat ik hier de meeste klussen zelf aanpak (installeren van de ketel, (af)wasmachine etc. allemaal zelf gedaan). Dat maakt investeren toch makkelijker.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:33:
Ik ben 15 mei vorig jaar in een nieuw koophuis gegaan, en ook wij hebben naar het energievraagstuk gekeken. We hebben de volgende volgorde besloten: Eerst investeren in energiebezuiniging, en als daar geen reel rendement meer te behalen valt investeren in energieopwekking.

De reden was oa dat wanneer je een nieuw huis intrekt daar onvermijdelijk allerlei verbouwingen moet doen.Je kan dan bv. meteen alle verlichting omzetten naar LED, een A++ afwasmachine inbouwen. Maar ook een vraag als "moet de oude energieslurpende wasmachine echt mee, of kan je net zo goed een A+++ nieuwe kopen?"

Onze wasmachine was al erg oud, dus het werd de laatste keuze. Tenslotte hebben we qua warmte besloten nieuwe HR ketel te plaatsen (met energiezuinige modulerende pomp).

Aan het einde van dit jaar komen wij uit op zo'n 850 m3 gas, en 2500 kwh electra. En dat in een flink hoekhuis met 3 verdiepingen.

De volgende investering is dat het isolatieglas wordt vervangen door ZHR++ isolatieglas. en dat de voordeur wordt vervangen voor een dikke warmte-isolerende van Tinga.

Zo investeren we elk jaar wat, en blijven we verder energiezuinig worden. Het punt dat we geen rendement meer halen hebben we nog niet echt bereikt. Maar goed, houdt wel in gedachten dat ik hier de meeste klussen zelf aanpak (installeren van de ketel, (af)wasmachine etc. allemaal zelf gedaan). Dat maakt investeren toch makkelijker.
We zitten met 2 opgroeiende kinderen, waarmee het erg waarschijnlijk is dat richten op gas verbruik via zonneboiler verlagen een goeie investering is, de vraag is eerder 200 of 300L wegens dat we allemaal bad verkiezen boven douche. ons huidige (huur)woning is relatief gelijk kwa verbruik .schatten we in ..
we hebben nu een toon thermosstaat waarbij we merken dat de meeste gas verbruikt word (95%) in verwarmen van huis/bad en nu klein "zitbad" met zeer koude vloer straks warmere (geisoleerde vloer) maar groter bad

op de vaatwasser en een "nas/server combinatie" na is alles eigenlijk al afgestemd op dit moment op energie zuinigheid (led verlichting, nieuwe koelkast/wasmachine)

ik heb wellicht de luxe om aardige som in 1x te besteden, om goed de kosten versus baten uit-een te zetten is het handig om met werkelijke cijfer te rekenen (zo dichtbij de toekomstige realiteit te komen)
dus de zaken die je opnoemt zou bv in 1 jaar gedaan kunnen worden ..

vandaar de vraag hoeveel ik bespaar (of waar ik kan berekenen) ik zou graag een wel overwogen beslissing willen maken, of ik het uiteindelijk doe is punt 2 :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Persoonlijk zou ik met opgroeiende kinderen (wij hebben er 1 op dit moment) eerder investeren in zonnecollectoren, ieder apparaat dat warm water verbruikt (wasmachine/vaatwasser) aansluiten met een hotfill en in de badkamer een douche WTW installeren.

Hiermee bespaar je direct in je eigen woning op energieverbruik en hergebruik je met een douche WTW een groot gedeelte van de energie die benodigd is om water op te warmen.

Als ik zie hoe vaak de wasmachine en vaatwasser extra draait sinds we een kind hebben, dan komt zo'n hotfill mooi van pas.

Het overige electriciteitsverbruik zou ik dan eerst proberen te verlagen door energiezuiniger apparatuur en de befaamde klik aan/klik uit systemen. Op het moment dat dan het energieverbruik stabiel is investeren in de benodigde panelen om op nul uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Rhaelak schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:39:
Persoonlijk zou ik met opgroeiende kinderen (wij hebben er 1 op dit moment) eerder investeren in zonnecollectoren, ieder apparaat dat warm water verbruikt (wasmachine/vaatwasser) aansluiten met een hotfill en in de badkamer een douche WTW installeren.

Hiermee bespaar je direct in je eigen woning op energieverbruik en hergebruik je met een douche WTW een groot gedeelte van de energie die benodigd is om water op te warmen.
Een douche WTW gaat niet werken als de hele familie in bad gaat. er moet een constante stroom warm water in het putje gaan om de aanvoer te verwarmen. dat gebeurt dus niet als je een bad vult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Daar heb je gelijk in, en het leek me niet nodig om dat te vermelden. Maar het lijkt me niet dat het gehele gezin dagelijks gaat badderen en of dat gedrag niet veranderd in de toekomst (meer douchen dan badderen). Vandaar mijn advies voor installatie van een douche WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja, even terug komend op de essentie van de vraag. Die probeerde ik nl. duidelijk te maken.

Ik ben van mening dat het bij energie gaat om twee stappen. Eerst investeren in zo zuinig mogelijk worde, energiebesparig is tenslotte -gelet op milieu en kosten- de belangrijkste stap en de drijfveer geweest van alle inzet (energielabels, subsiedies voor isolatie etc. etc.). Pas als je daarmee klaar bent, ga is investeren in apperatuur om energie op te wekken, zoals zonnepanelen zonneboilers. Ertussen in zit natuurlijk een overlap, zoals WKO (een ondergrondse bron voor warteopslag). Vaak zijn die oplossingen vaak duur.

Deze volgorde van werken komt mij het logischt over, en is qua investering vs. rendement mijns inziens ook het beste stappenplan.

Kan best zijn dat je aan de besparingskant geen verdere investeringsmogelijkheden meer ziet (vs. de opbrengst daarvan). Dan zou ik overgaan op investeren in energie opwekking/opslag. Daarbij zou ik vooral kijken naar investering vs. opbrengst vs. levensduur.

Bijvoorbeeld: Gas veel duurder van electra (en wordt wss alleen maar duurder nu de gasbel in Groningen dicht gaat en/of leeg is). Een investering waarmee je gas bespaart betaalt zich dus ook eerder terug. Je zou dan bv. een investering kunnen doen waarmee je bespaart op de verwarming van je huis. Daar gaat nl. het meeste gas in zitten (gemeten over een heel jaar).

Maar de keuze is aan jou. Alleen jij weet waar je in wilt investeren, gasbespraring, zonnepanelen of iets anders. Zo kan je bv. ook denken dat zonnepanelen vaak relatief eenvoudig zijn te realiseren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ook ik heb net een koophuis gekocht. Ik overweeg voornamelijk PV panelen, omdat ik het idee heb dat een zonneboiler qua investering/TVT minder gunstig is. Het klopt dat ik meer gas betaal dan elektra, maar elektra besparen is makkelijker middels PV dan gas besparen middels zonneboiler. PV is gewoon stikgoedkoop...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dat isoleren moet gebeuren is voor mij overduidelijk, maar die pak je kamer voor kamer aan. afgezien van quick wins. verwarmingsbuizen isoleren bv is een overduidelijke en zeer eenvoudige quick win.
en bij vervanging van dakkapel/schuifpui doe je gelijk ZHR++ glas dat lijkt mij zeer snelle winstpakkers.
Voor de rest plan je,

In dit geval is bv de boiller 20+ jaar oud, en zo is de mechanische installatie(s)
prein2 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:38:
Ook ik heb net een koophuis gekocht. Ik overweeg voornamelijk PV panelen, omdat ik het idee heb dat een zonneboiler qua investering/TVT minder gunstig is. Het klopt dat ik meer gas betaal dan elektra, maar elektra besparen is makkelijker middels PV dan gas besparen middels zonneboiler. PV is gewoon stikgoedkoop...
Omdat ik met 2 vrouwen zit en 2 mannen en een bad is voor ons Gas de meeste logische insteek.
Daarnaast is verwarming gezien de winter ook belangrijker .. PV is leuke bonus die we meteen meepakken.

We leven nu al een goeie 2 a 3 jaar met een Toon thermostaat in een huurhuis, meeste verbruik zit in de volgende punten:
- koude vloer (woningbouw wil niet investeren in vloer isolatie)
- computer (server park .. wat ook wel meevalt)
- verwarming/vaatwasser/condensdroger.

Wij zijn dus recent overgestapt op een ecobubble van samsung, en nieuwe koelkast dus daar is het verbruik aanzienlijk gekelderd, nieuw(ere) vaatwasser en nieuwe droger zullen de volgende bespaar punten zijn. we hebben al 90% LED verlichting (die meegaat) en daarnaast is de wens om in het nieuwe huis om dus kamer voor kamer zuiniger te maken .. bv radiator folie, en dat soort geneuzel ..

maar goed waar vind ik goed advies over een boiler + zonneboiler + zonnepanneel + cvhaard ?

Tja vanalles

Pagina: 1