Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Simpele consumenten hoge snelheid Access Point met Wifi (2.4 + 5 GHZ).

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Rond de 100 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De tablet op wifi aan te sluiten en via de tablet eventueel ook films via google play streamen naar Chromecast

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Zie producten

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb een glasvezel modem van Caiway, een Sitecom X8 AC1750 router ernaast staan alleen op de 3de verdieping heb ik slecht bereik met deze wifi router en zou ik dus een access point op de 3de verdieping willen hebben dat ik daar ook goed wifi signaal heb .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Schopje naar Netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een 802.11ac router om in te zetten als accesss point.

Aangezien er veel meer routers worden gemaakt dan access points zijn ze vaak makkelijker te vinden voor een goede prijs. Als bonus krijg je vier gigabit switchpoorten en wat extra features. Routers zijn in een paar klikken te configureren als access point.

Voorbeelden:
pricewatch: D-Link DIR-850L (AC1200) Ondersteunt geen DFS-kanalen
pricewatch: D-Link DIR-860L (AC1200) Ondersteunt geen DFS-kanalen
pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart (AC1750, af en toe in de aanbieding te vinden voor rond de €110)

De Linksys die je had gevonden is een media bridge, het idee daarvan is dat je niet-draadloze apparaten kunt verbinden met een bestaand draadloos netwerk. Die is niet geschikt als access point.

Op 5GHz wil je met 802.11ac dat er minimaal 80MHz aan ruimte tussen de kanalen zit. Bijv. door kanaal 36 te kiezen voor de Sitecom, en 52 voor je nieuwe AP (uiteraard rekeninghoudende met naburige 5GHz netwerken).

[ Voor 2% gewijzigd door donny007 op 03-06-2015 12:04 . Reden: Twee modellen vallen af wegens het ontbreken van DFS-support, zie post dion_b ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:34
Maar dan is nog wel een vereiste dat er een netwerkkabel voor handen is op de locatie waar het accesspoint moet komen te staan. In sommige huizen kan dat een behoorlijk uitdaging opleveren als er geen lege pijpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

donny007 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 02:00:
Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een 802.11ac router om in te zetten als accesss point.

Aangezien er veel meer routers worden gemaakt dan access points zijn ze vaak makkelijker te vinden voor een goede prijs. Als bonus krijg je vier gigabit switchpoorten en wat extra features. Routers zijn in een paar klikken te configureren als access point.

Voorbeelden:
pricewatch: D-Link DIR-850L (AC1200)
pricewatch: D-Link DIR-860L (AC1200)
pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart (AC1750, af en toe in de aanbieding te vinden voor rond de €110)
Ondersteunen net zoals die gare Sitecom allemaal geen DFS. Zonder DFS mag een WiFi-netwerk in 5GHz alleen de eerste vier (van de 19) kanalen gebruiken. En een WiFI-ac netwerk gebruikt per default blokken van vier kanalen. Gevolg is dus dat ieder ac-apparaat wat geen DFS doet per definitie interfereert met ieder ander apparaat wat geen DFS doet :X

Zodra je twee WiFi-ac apparaten in huis hebt *moet* een van de twee DFS doen en ook op die hogere frequenties ingesteld worden. Bijkomstig punt is dat alle high-power kanalen in het DFS-bereik zitten. Met DFS kun je dus ook harder zenden (zowel AP als client) en heb je dus iets meer dekking en hogere snelheden (zo'n 20% sneller gemiddeld).
Op 5GHz wil je met 802.11ac dat er minimaal 80MHz aan ruimte tussen de kanalen zit. Bijv. door kanaal 36 te kiezen voor de Sitecom, en 52 voor je nieuwe AP (uiteraard rekeninghoudende met naburige 5GHz netwerken).
Inderdaad. Maar kanaal 52 zit in het DFS-gebied en die opties die je aangeeft kunnen dat niet (met default firmware) selecteren :X
Al zou ik eerder kanaal 100 nemen, dat zit in het high-power bereik, waar je 1W mag zenden ipv 200mW

Ik zou een goedkopere optie aanraden:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Dit is een dedicated AP die 3x3 MiMo doet en DFS, en dat voor EUR 80. Er zit dezelfde WiFi-chip in als in de Asus RT-AC66U en de D-Link 860L (de Broadcom BCM4360), dus performance is vergelijkbaar.

Heb je geen zin om direct iets bij KPN te kopen (enige plek waar je dat kunt kopen) dan is de beste keus allicht de Asus RT-AC68U, maar die kost het dubbele. Voordelige keus is een TP-Link Archer C7v2 te kopen en die met DD-WRT te flashen. DD-WRT staat wel toe de DFS-frequenties te gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Ondersteunen net zoals die gare Sitecom allemaal geen DFS.
Ik dacht dat die feature wel een beetje standaard was op 802.11ac hardware, anders ben je inderdaad beperkt tot één blok van 80MHz...

De RT-AC66U (al een vrij oud model) kan de DFS kanalen wel gebruiken (stock firmware 3.0.0.4.376_3861), ik heb er momenteel drie staan op kanaal 36, 52 en 100.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

donny007 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:02:
[...]

Ik dacht dat die feature wel een beetje standaard was op 802.11ac hardware, anders ben je inderdaad beperkt tot één blok van 80MHz...
Was dat maar zo :'(

Zie o.a.:
WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier
De RT-AC66U (al een vrij oud model) kan de DFS kanalen wel gebruiken (stock firmware 3.0.0.4.376_3861), ik heb er momenteel drie staan op kanaal 36, 52 en 100.
Er is iets raars met die AC66U aan de hand. Er zijn een paar mensen die met stock (of Merlin) fw wel DFS hebben, maar genoeg andere die het niet hebben, ook niet met exact zelfde fwversie. Ik heb vijf van die apparaten onder handen gehad en eentje was anderhalf jaar lang mijn hoofdrouter thuis, maar pas als ik DD-WRT erop zette kreeg ik de DFS-kanalen.

Maar goed, de AC66U is IMHO zeker nu overpriced. Je betaalt EUR 121 minimaal voor exact zelfde WiFi als het genoemde KPN/Arcadyan apparaat die maar tweederde van die prijs kost. Dus ook al ondersteunt het exemplaar wat TS zou kopen DFS, dan nog is het een slechte deal.

Morgen ga ik trouwens dit apparaat van dichterbij bekijken:
pricewatch: Netgear WAC120

Het is een dedicated AP met zelfde Qualcomm QCA9882 chip erin als in de TP-Link Archer C5v2. Ik heb goede ervaringen met de QCA9880 (de 3x3 variant), dus ben benieuw hiernaar. Als het DFS ondersteunt en verder redelijk werkt vind ik het een goed alternatief voor de KPN/Arcadyan AP, al biedt het dus minder specs (2x2 MiMo vs 3x3 MiMo) voor 25% hogere prijs...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Of je schaft je gewoon : https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/ die aan...

Meer info: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1631435

heeft wel DFS enzo... en 80 euro (dus binne 't budget)

[ Voor 13% gewijzigd door Dutch2007 op 03-06-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik dacht dat chromecast geen 5ghz ondersteunde ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Aardig wat reacties. Ik lees ze aandachtig door. Ik weet niet of chromecast 5ghz ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:39:
Ondersteunen net zoals die gare Sitecom allemaal geen DFS.
Blijkbaar had de DIR-860L wel DFS, maar is dat in een vroege firmware-versie weer uitgeschakeld:
DIR-860L Release Note

Firmware: DIR860LA1_FW101B02.bin
Date: 2013/04/11

1. Disable CE DFS channel.
7(8)7
dion_b schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:34:
Morgen ga ik trouwens dit apparaat van dichterbij bekijken:
pricewatch: Netgear WAC120
Zie:
Dav1d schreef op woensdag 01 april 2015 @ 14:18:
Netgear WAC120 beschikt over EU DFS. Semi-zakelijk access point (300+867Mbps). Inclusief band steering.

Eigenlijk een aangepaste R6100 (die heeft overigens geen DFS). Vrijwel identiek PCB, hetzelfde Atheros ontwerp. Gelukkig nu met gigabit-uplink, want de 10/100 poorten van de R6100 zijn een bottleneck voor wifi.
Is in april samen met 12 andere access points getest door Hardware.info. Staat ook in hun magazine van mei.
De eerste vier benchmarks zijn gedaan met BTO-laptops met Intel 6300 11n 3x3, de laatste twee benchmarks met Intel 7260 11ac 2x2.
Prestaties lijken goed.
Ja, dat doet het volgens de handleiding:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UqiKhj5.png

Leuker vind ik de ZyXEL NBG6616 voor 85 euro. Overigens ook QCA9882.
En in tegenstelling tot de Netgear en KPN AP wel wall-mountable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 12:16
Kijk eens naar de acces points van Zyxel.
Dual band model heb je voor 100 euro en de AC variant is een paar tientjes duurder.
Bijvoorbeeld de Zyxel NWA1123-NI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:39:
Zodra je twee WiFi-ac apparaten in huis hebt *moet* een van de twee DFS doen en ook op die hogere frequenties ingesteld worden. Bijkomstig punt is dat alle high-power kanalen in het DFS-bereik zitten. Met DFS kun je dus ook harder zenden (zowel AP als client) en heb je dus iets meer dekking en hogere snelheden (zo'n 20% sneller gemiddeld).
Waarom moet je meerdere kanalen hebben als het je eigen netwerk betreft? De topicstarter heeft op zolder geen bereik, dus interferentie is er amper. Zet het ding op de begane grond nog iets minder (dB of 3) en je hebt er boven helemaal geen last meer van. Zorg er dan voor dat het ding op zolder ook niet het max zendvermogen gebruik zodat je er beneden geen last van hebt.
Voor de rest van de buurt is het beter dat je twee apparaten op hetzelfde kanaal met een laag zendvermogen hebt dan twee apparaten op gescheiden kanalen met volledig zendvermogen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jadjong schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:04:
[...]

Waarom moet je meerdere kanalen hebben als het je eigen netwerk betreft? De topicstarter heeft op zolder geen bereik, dus interferentie is er amper. Zet het ding op de begane grond nog iets minder (dB of 3) en je hebt er boven helemaal geen last meer van. Zorg er dan voor dat het ding op zolder ook niet het max zendvermogen gebruik zodat je er beneden geen last van hebt.
Voor de rest van de buurt is het beter dat je twee apparaten op hetzelfde kanaal met een laag zendvermogen hebt dan twee apparaten op gescheiden kanalen met volledig zendvermogen. ;)
Op zolder en beneden gaan die netwerken niet overlappen, maar tenzij je helemaal geen WiFi wilt op 1e verdieping is overlap daar onvermijdelijk. Daarom moet je altijd minimaal twee niet-overlappende kanalen hebben. Bij een derde AP is dat nog steeds genoeg omdat je dan AP boven en benenden op de ene en midden op de andere kunt zetten, maar ook met twee moet je twee verschillende hebben. En dat lukt dus niet met WiFi-ac zonder DFS tenzij je kanaalbreedte van 80MHz terugzet naar 40MHz. Maarja, dan kun je net zo goed geen ac kopen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1