match receiver - speakers

Pagina: 1
Acties:

• RobinCarlo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-04-2021
Dag iedereen,
ik ben begonnen te bouwen aan mijn eerste home cinema, maar lig in de knoop met receiver keuze, misschien kan iemand mij hier helpen?

Ik heb recent een Teufel 'System 5 THX Select 2 - 5.2' -set gekocht maar moet wel nog een gepaste receiver aankopen, en zit ik toch wel enigszins binnen een beperkt budget. ik heb al ontzettend veel informatie opgezocht, maar bepaalde punten blijven onduidelijk. Ik sta op het punt om eentje te kopen, maar kan niet bevestigen als deze:
1. genoeg vermogen heeft voor mijn set en voor de kamergrootte.
2. matched, inzake de ohms verhoudingen.

Gegeven speakers:
- fronts: 4~8 ohms, 130 watts max at long term, 180 watts max at short term.
- surrounds: 8 ohms, 110 watts max at long term, 160 watts at short term.

Momenteel heb ik interesse in een receiver met onderstaande specs. Deze biedt alle opties die ik zoek.
Qua vermogen gaat het over:
* 105 W + 105 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
* 135 W + 135 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)

Vraag 01:
- is het vermogen genoeg? Ik denk voor mijn *niet al te grote kamer* van wel, maar ben niet zeker.
En Matched dit met mijn speakers?
(In bijlage vindt u een grondplan op schaal van mijn kamer en hetgeen ik wil bouwen)

Vraag 02:
- Deze receiver heeft op de achterkant staan 'impedance 6~16 ohms'.
de front luidsprekers zijn 4~8 ohms. Gaat dit voor problemen zorgen? (kan ik
alles niet gewoon op 8 ohms instellen in de receiver en dit zo oplossen? Of werkt dit niet
zo?)

In bijlage het grondplan, geeft een duidelijker beeld.

Alvast bedankt, met vriendelijke groeten,

Robin Carlo

Afbeeldingslocatie: http://safehavenrecordings.be/cinema%20blueprint%20-%20robin%20carlo.jpg

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-01 10:41

FeaR

In GoT we trust

Lange verhaal kort: speakers en receiver matchen op vermogen dan wel impedantie is niet nodig en maakt de zoektocht alleen maar lastig. Zeker als je niet weet waar op te letten, de werking en dat fabrikanten met bijvoorbeeld vermogen nogal creatief zijn met het meten daarvan. De Teufel heeft een gevoeligheid van 91 dB wat het geen lastige speaker maakt om aan te sturen.

Voor het volledige verhaal met technische uitelg zie [FAQ] Audio. Stukje over de impedantie en vanaf hier en verder betreffende vermogen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:35

DjVe

Hatsaflats!

FeaR schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 03:19:

De Teufel heeft een gevoeligheid van 91 dB wat het geen lastige speaker maakt om aan te sturen.
Dit inderdaad! Heb je al een shortlist met welke receivers je interessant vind? Wat is je budget?

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
Gezien het feit dat je 2 subwoofers hebt hebt is het natuurlijk wel zo mooi om ook een receiver te pakken die 2 uitgangen heeft. Je kunt een splitter gebruiken, maar 2 aparte aansluitingen is natuurlijk mooier.

Wellicht kun je nog iets meer informatie geven, zoals je budget, grootte van de kamer, opties die je noodzakelijk vindt zoals bijvoorbeeld spotify, wat gebruik je als video bron (tuner, bluerayspeler etc. etc.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:28
NL_Scratch schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:05:
Gezien het feit dat je 2 subwoofers hebt hebt is het natuurlijk wel zo mooi om ook een receiver te pakken die 2 uitgangen heeft. Je kunt een splitter gebruiken, maar 2 aparte aansluitingen is natuurlijk mooier.

Wellicht kun je nog iets meer informatie geven, zoals je budget, grootte van de kamer, opties die je noodzakelijk vindt zoals bijvoorbeeld spotify, wat gebruik je als video bron (tuner, bluerayspeler etc. etc.
Grootte van de kamer staat genoemd (320x440), is inderdaad niet zo gek groot.

Een budget en andere opties die aanwezig moeten zijn zouden wel erg helpen. Dit is de lijst met alle receivers met 5.2 of 7.2 mogelijkheden ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NL_Scratch schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:05:
Hoeveel van die x.2 receivers hebben intern de Pre Out van de subwoofer ook gewoon doorgelust wat een x.1 receiver met Y-adapter eigenlijk gelijk maakt?

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 17:31

Mikayu

.srt

FeaR schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:34:
[...]

Hoeveel van die x.2 receivers hebben intern de Pre Out van de subwoofer ook gewoon doorgelust wat een x.1 receiver met Y-adapter eigenlijk gelijk maakt?
Vrijwel allemaal niet mag ik hopen, dat maakt de .2 spec een beetje nutteloos.
Mijn onkyo kan ze allebei afzonderlijk regelen. Zelfde voor de Yamaha van een maatje.

Het is alleen niet echt nodig bij gebrek aan x.2 materiaal dus een Y splittert gaat ook prima werken

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-01 22:08
Mikayu schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 01:00:
[...]

Mijn onkyo kan ze allebei afzonderlijk regelen. Zelfde voor de Yamaha van een maatje.

Het is alleen niet echt nodig bij gebrek aan x.2 materiaal dus een Y splittert gaat ook prima werken
Het gaat 'em vooral over het feit dat als je 2 subs ergens wil neergooien je beter ook maar een receiver neemt die deze 2 subs daadwerkelijk (goed) kan "inregelen" (DSP) als je er zelf niet te veel van kent.

Dus .2 materiaal bestaat niet, maar 2 subs zomaar neerploffen in een ruimte kan de subgeluidsbeleving NIET ten goede komen indien slechte plaatsing of inregeling. Kans bestaat dat ze elkaar tegenwerken op bepaalde frequenties etc.

De betere receiver heeft inderdaad 2 sub-uitgangen en z'n room-correction systeem (vb Audyssey SubEQ HT) kan hier ook mee om (vb mijn Onkyo NR5010)

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:34

skoozie

SCSI

RobinCarlo schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:36:
[...]
en zit ik toch wel enigszins binnen een beperkt budget
[...]
en dan bevat je 'short list' 77 versterkers van ~250 tot ~2500 euro?
wat voor zaken vind je nog meer belangrijk? aantal ingangen/uitgangen? airplay? Spotify(connect)? WIFI/ethernet? DTS? Dolby?

speel wat met de filters wat jij belangrijk vind en kijk wat dat met de prijzen doet om zo een receiver te vinden die heeft wat jij wilt.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mikayu schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 01:00:
[...]

En toch zijn het er meer dan je denkt ;)

Pagina: 1