wekkerradios lopen ineens te snel storing van iets.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb hier ineens het rare probleem dat m`n wekkeradio's van het 1 op het andere moment TE snel lopen..

beide wekkers hebben tot 2 weken terug prima gefunctioneerd, en functioneren bij mn schoonouders ook prima..

Wekker 1 loopt in 24u... ongeveer 8u voor...
Wekker 2 loopt in 24u... ongeveer 10u voor...

wat ik al geprobeerd heb:
Ander stopcontact,
Andere groep,
alle laders van mobieltjes, tablets er uit getrokken probleem blijft.
tijdens een weekendje weg alles wat uit kon uitgezet ( CV, Koelvries, Mech Vent, ant versterker, Modem en NAS aangelaten )
maar ze blijven te snel lopen..

misschien dat iemand dit herkent?
wel weet ik dat een HF EM veld een quartz gestuurde klok op tilt krijgt.. alleen dat kan ik natuurlijk niet meten :(

verder lijkt het er op dat andere apparatuur, nergens last van heeft.. :?

apparatuur die ik normaliter aangesloten heb staan:
TV (2x)
Receiver
Ziggo Modem
Accesspoint (2x)
Antenne versterker
Koelvriescombi
Laptop (2x)
laders van mobieltje / tablet ( 4x )
Switch
Dect telefoon ( 2x, basis + extra handset )
CV ketel
mech Ventilatie
zelfbouw nas/router/whateverbak
verlichting: LED

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen idee, maar ik ben reuze benieuwd wat het kan zijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn het wekkers van hetzelfde type enzo? Zou eerder denken aan een bug ofzo. Ik heb nog nooit een klok harder of zachter zien lopen vanwege een invloed van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Al geprobeerd om de wekker 's op een andere locatie te zetten? Op het werk of bij een vriend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Heb je de wekker toevallig op een UPS aangesloten zitten ? sommige UPSsen gaan niet heel netjes om met de netfrequentie.

Ook kan het zijn dat je andere verstoring hebt op je spanningsnet, dit kan veroorzaakt worden door pompen, homeline adapters of andere stoorzenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-10 14:53
Ik heb het gehad met een gecombineerde dimmer op dezelfde groep. Maar je geeft aan dat je de groepen al gewisseld hebt dus het lijkt me stug.

Misschien een hoogspanningsmast in de buurt van je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
`
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:23:
Zijn het wekkers van hetzelfde type enzo? Zou eerder denken aan een bug ofzo. Ik heb nog nooit een klok harder of zachter zien lopen vanwege een invloed van buitenaf.
2 verschillende wekkers, leeftijd scheelt ook een jaar of 10 tussen de wekkers.
SeaFish schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:24:
Al geprobeerd om de wekker 's op een andere locatie te zetten? Op het werk of bij een vriend?
bij mn schoonouders (110km verderweg ) werken ze wel gewoon goed
Miepermans schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:25:
Heb je de wekker toevallig op een UPS aangesloten zitten ? sommige UPSsen gaan niet heel netjes om met de netfrequentie.

Ook kan het zijn dat je andere verstoring hebt op je spanningsnet, dit kan veroorzaakt worden door pompen, homeline adapters of andere stoorzenders.
hm tja dan zou het buiten de woning moeten zitten denk ik.. :?
verder ups.. hm heb er nog wel ergens 1 slingeren ( niet aangesloten ) mischien dat ik daarmee wel de netfrequentie kan lezen :?
Cor453 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:27:
Ik heb het gehad met een gecombineerde dimmer op dezelfde groep. Maar je geeft aan dat je de groepen al gewisseld hebt dus het lijkt me stug.

Misschien een hoogspanningsmast in de buurt van je huis?
Nee.. die bouwen ze niet midden in een dorp ;)
en het lijkt me ook sterk dat ze een HV kabel onder de woning door getrokken hebben ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SMSfreakie op 02-06-2015 00:30 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-10 14:53
SMSfreakie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:28:
Nee.. die bouwen ze niet midden in een dorp ;)
en het lijkt me ook sterk dat ze een HV kabel onder de woning door getrokken hebben ;)
Wat ze allemaal niet in een dorp bouwen :+.

Maar is het zo dat het eerst een tijdje goed gaat, of begin je na zeg maar 1,5 uur al groot verschil te merken? Ik bedoel: heeft het te maken met hoe lang hij aan staat? (iets met temperatuur misschien nog?)

Tis wel een vreemd verhaal ja. Geen zendamateur om de hoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Cor453 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:30:
[...]

Wat ze allemaal niet in een dorp bouwen :+.

Maar is het zo dat het eerst een tijdje goed gaat, of begin je na zeg maar 1,5 uur al groot verschil te merken? Ik bedoel: heeft het te maken met hoe lang hij aan staat? (iets met temperatuur misschien nog?)

Tis wel een vreemd verhaal ja. Geen zendamateur om de hoek ;)
begint meteen al met afwijken..
en ik ga even het antenne register bekijken. . zendamateur zou kunnen... alleen die zenden niet 24/7 lijkt mij dan weer

[ Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 02-06-2015 00:31 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het bij buren enzo? Als er iets substantieels in de buurt van je woning staat lijkt het me stug dat je de enige bent die er last van heeft immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:05
heb je met een multimeter de fase en de nul gemeten?
ik zou een wekker in aluminiumfolie wikkelen om te testen of HF een rol speelt.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44

Illusion

(the art of)

LED-verlichting kan ook een flinke storing op het net opleveren. Heb je ledlampen in gebruik?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:33:
Hoe zit het bij buren enzo? Als er iets substantieels in de buurt van je woning staat lijkt het me stug dat je de enige bent die er last van heeft immers.
naaste buren ( jongeren ) gebruiken hun GSM als wekker.. die hebben dus geen klokken op 230V helaas
beascob schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:34:
heb je met een multimeter de fase en de nul gemeten?
ik zou een wekker in aluminiumfolie wikkelen om te testen of HF een rol speelt.
en wat moet ik meten naast 230V met de multimeter?
hm alufolie.. is nog geen gek idee. ga ik morgen eens met 1 van de 2 proberen..
Illusion schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:34:
LED-verlichting kan ook een flinke storing op het net opleveren. Heb je ledlampen in gebruik?
ja.. al tijden.. nooit last gehad.. en als de boel uit is.. dan zou de storing toch eigenlijk 0,0 moeten zijn? of denk ik te simpel :7

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 22:46

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wij hadden het zelfde hier met onze oven ... dacht even dat het niet lang meer duurde voordat het einde verhaal was maar nu loopt hij ineens weer plotseling netjes op tijd. De stroomvoorziening in dit studentenhuis is kaatje kut dus het zal me niks verbazen als het daar wat mee te maken heeft/had :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMSfreakie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:39:
[...]

naaste buren (jongeren ) gebruiken hun GSM als wekker.. die hebben dus geen klokken op 230V helaas
Er gaan alarmbelletjes rinkelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:33
Er is iets niet in de haak met je netfrequentie. Heb je toevallig ook een PV installatie?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Toevallig dat merk uit Eindhoven?
Want daar heb ik er wel één van die ook niet spoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ken je niet iemand die beschikt over een oscilloscoop ? Daarmee zou je volgens mij de boosdoener vrij eenvoudig kunnen opsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Puch-Maxi schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 01:15:
Er is iets niet in de haak met je netfrequentie. Heb je toevallig ook een PV installatie?
Dat dacht ik ook.. De netfrequentie kan beinvloed worden door het gebruik van LED verlichting in huis en het gebruik van Powerline. Het is niet dat de frequentie zelf ineens sneller of langzamer wordt, maar de frequentie kan stuk minder zuiver zijn. Dat kan invloed hebben op de wekkerradio's die wellicht te gevoelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:32

E-Vix

Nu met sneeuw!

Kijk eens of je je wekker een dagje bij je buren mag laten staan. Dan kan je in ieder geval daarna uitsluiten of het wel of niet iets in jouw huis is, of dat het wellicht iets 'groters' is waar de hele buurt last van heeft.
Als het bij de buren goed gaat, probeer dan eens alle groepen in huis uit te zetten op één na, en dan daar de wekker op aansluiten. Heb je dan nog steeds het probleem probeer het dan eens op een andere groep. Heb je dan nog steeds het probleem, dan zal de veroorzaker voor je groepen moeten zitten. Het enige wat daar nog voor hoort te zitten zijn de aardlek, hoofdzekering en hoofdschakelaar. Daar zou ik zelf niet aan gaan klooien en gewoon de energiemaatschappij bellen om de boel te laten controleren.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:55
Vroeger pakten wekkers de frequentie van het net. Dit is, gemiddeld genomen over een maand, een gegarandeerde frequentie met een gespecificeerde afwijking.

Echter is het moderne net alles behalve zuiver door oa:
- LED lampen.
- Goedkope smps voedingen.
- Powerline adapters.
- PV installaties.
Daardoor wijkt de frequentie soms lokaal af door harmonische componenten en kan je wekker het fout meten.

Een 32.768 kristal is niet meer zo duur tegenwoordig. Dus kun je beter een nieuwe wekker kopen met backup batterij zodat je zeker weet dat er een kristal in zit.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 02-06-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienschouten
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-10 12:40
Misschien een goedkope wekker van de action proberen of van iemand anders een wekker lenen om te kijken of je daar ook storingen mee hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBreaker
  • Laatst online: 25-09 23:56
Je wekker hacken met een esp8266, daardoor je hem om de minuut laat syncen met internet ;)

You may enlighten me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:52
Twee wekkers lopen beide (veel) te snel? Nou das niet zo moeilijk..

Zoals andere posters al zeggen: Je heb een probleem met de netfrequentie. Die zou 50Hz moeten zijn, maar die wijkt bij jou af. Vandaar dat je wekkers (die die frequentie als timing gebruiken) ook gek worden.

Koop een wekker die zichzelf niet via het net synchroniseert (bijvoorbeeld via DCF) of gebruik je telefoon.

Of, als echte tweaker.. ga op zoek naar de oorzaak. Nota bene: Die oorzaak kan ook heel goed bij je buren of iemand anders in de straat zitten.

Zendamateurs of andere EM-storingen kun je vergeten. Die storen zo'n wekker niet.

[ Voor 16% gewijzigd door FragDaddy op 02-06-2015 12:00 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MrBreaker schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:35:
Je wekker hacken met een esp8266, daardoor je hem om de minuut laat syncen met internet ;)
Semi-offtopic: [EiP] Wekkerradio++ O-) _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 02-06-2015 12:06 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:18
Inderdaad, wekker bij de buren neerzetten. Weet je in ieder geval of je in je eigen huis de veroorzaker hebt, maar grote kans dat je buren het ook hebben vermoed ik zo zoals een aantal posters al melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

FragDaddy schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:56:

Zoals andere posters al zeggen: Je heb een probleem met de netfrequentie. Die zou 50Hz moeten zijn, maar die wijkt bij jou af. Vandaar dat je wekkers (die die frequentie als timing gebruiken) ook gek worden.

Koop een wekker die zichzelf niet via het net synchroniseert (bijvoorbeeld via DCF) of gebruik je telefoon.

Of, als echte tweaker.. ga op zoek naar de oorzaak. Nota bene: Die oorzaak kan ook heel goed bij je buren of iemand anders in de straat zitten.

Zendamateurs of andere EM-storingen kun je vergeten. Die storen zo'n wekker niet.
Als je zoveel vervuiling hebt dat je de frequentie gemiddeld 30% afwijkt zou ik toch echt even de net-leverancier bellen. Er zijn nogal wat meer dingen die het niet leuk viden als je frequentie zo erg fluctueerd.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De daadwerkelijke basisfrequentie wijkt niet af, dat zou brand veroorzaken. De meting heeft gewoon last van harmonischen.

[ Voor 57% gewijzigd door jeroen3 op 02-06-2015 13:32 . Reden: onnodige qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Wekkers staan nu in de "service kast" en zullen daar de komende 72 uur verblijven.... daar is een 3 fase aansluiting ( en komt de hoofdkabel van het hele complex binnen.. ) gezien ze niet weten welke fase mijn woning zit.. en niemand dat snel kan checken op de netbeheerder* na.. gaan ze nu 24u op L1 daarna 24u op L2 en daarna 24u op L3...

* netbeheerder wil zelf nog geen actie ondernemen geen overige klachten en er verder geen andere apparatuur problemen lijkt te hebben.. vinden ze t overbodig om te komen..

over 72u weten we in elk geval of het in de servicekast ook gek niet goed functioneert, en mogelijk dus ook welke fase er verstoord wordt..

en anders wordt het verder zoeken binnen de eigen installatie.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:58

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

FragDaddy schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:56:

En wat als er zoals bij mij eentje sneller loopt dan de andere? Na een week zo'n 10 minuten verschil maar dat word daarna niet meer groter. Ook hebben ze dit maar soms, en dan lopen ze 4 maanden goed en dan opeens beginnen ze weer af te wijken :+

Lijkt me sterk dat 1 wekker een andere netfrequentie heeft aangezien ze allebei op hetzelfde stopcontact zijn aangesloten (dmv stekkerdoos). Ene wekker is een "oudje" uit 2004 en de andere een Philips wake-uplight.

Interessant topic om te volgen voor mij,

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Ook ik heb dit probleem, wel is waar twee verschillende merken.
Maar mijn oude hema wekkerradio, loopt na 1 jaar ongeveer een minuut voor.
Die van mijn vrouw al binnen een maand 5 minuten.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 22:09
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:23: Ik heb nog nooit een klok harder of zachter zien lopen vanwege een invloed van buitenaf.
atoomklokken deden dat 2x per jaar, zomertijd en wintertijd, door signaal van buitenaf. Trok wel altijd gelijk de batterij leeg bij zomertijd, want 1 uur terug ging dmv 23 uur vooruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SMSfreakie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:22:
Wekkers staan nu in de "service kast" en zullen daar de komende 72 uur verblijven.... daar is een 3 fase aansluiting ( en komt de hoofdkabel van het hele complex binnen.. ) gezien ze niet weten welke fase mijn woning zit.. en niemand dat snel kan checken op de netbeheerder* na.. gaan ze nu 24u op L1 daarna 24u op L2 en daarna 24u op L3...

* netbeheerder wil zelf nog geen actie ondernemen geen overige klachten en er verder geen andere apparatuur problemen lijkt te hebben.. vinden ze t overbodig om te komen..

over 72u weten we in elk geval of het in de servicekast ook gek niet goed functioneert, en mogelijk dus ook welke fase er verstoord wordt..

en anders wordt het verder zoeken binnen de eigen installatie.
't is weliswaar nog geen 72 uur geleden, maar kun je al zien of ze al niet meer op tijd lopen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:48
Ook eens een keer zoiets gehad dat alle wekkers te snel of te langzaam liepen, weet niet meer welk van de 2. Ik heb echt van alles uit zitten zoeken maar de rest in huis boeide het eigenlijk niet echt. Gevraagd of er iemand iets nieuws had aangesloten of iets had veranderd leverde dan ook weinig response op. Na verloop van tijd was het vanzelf weer opgelost, ben er nooit achter gekomen wat het veroorzaakt heeft maar ook ik dacht aan verrotte netfrequentie of radio interferentie of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Laatst online: 06-10 10:27
Puch-Maxi schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 01:15:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:22
Toen ik jaren geleden in Turkije op vakantie was nam ik mijn wekker mee van huis (pre-mobiele telefoon met wekkerfunctietijdperk). En daar had ik exact hetzelfde probleem. Elke dag liep de wekker een stuk voor. Daarna nooit meer bij nagedacht, maar wel "grappig" om te zien dat dit dus niet aan mij lag ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 16:15

Rmg

dcl! schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:59:
[...]

atoomklokken deden dat 2x per jaar, zomertijd en wintertijd, door signaal van buitenaf. Trok wel altijd gelijk de batterij leeg bij zomertijd, want 1 uur terug ging dmv 23 uur vooruit...
Ik denk dat je van die radio klokken bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Tsja, als je buren een vervuiling op het net produceren, of iemand uit de straat, kan je daar natuurlijk ook al last van hebben. Niet elk huishouden heeft zijn eigen unieke fase natuurlijk. Dus als het met uitzetten van apparatuur niet helpt, kan het best zijn dat de buren nog steeds voor netvervuiling zorgen. Met een oscilloscoop kan je wel het een en ander zien maar minieme verstoringen op het net zal lastig zijn. Het is ook nu net hoe gevoelig die wekker radio's daarvoor zijn. Je zou er een netfilter tussen kunnen zetten en kijken of het beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Frank__B schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:12:
Met een oscilloscoop kan je wel het een en ander zien maar minieme verstoringen op het net zal lastig zijn.
Het is beter niet zomaar je oscilloscoop aan het net te hangen. Om het veilig te doen heb je geisoleerde kanalen of een differentiaal probe nodig. Een "normale" oscilloscoop meet namelijk de input-aarde, en het net is fase-nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Frank__B schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:12:
....... Met een oscilloscoop kan je wel het een en ander zien maar minieme verstoringen op het net zal lastig zijn. ........
Kun je proberen (neem de waarschuwing van jeroen3, in acht), maar ik weet bijna zeker dat je daarmee nauwelijks iets afwijkends ziet. Daarvoor zijn er speciale (nogal dure) meetapparaten die haarfijn de harmonische vervorming aangeven. Ik ken er bijvoorbeeld eentje die een uitdraai geven t/m de 50e harmonische. Maar leuk en aardig, hoe interpreteer je dat meetresultaat en wat kun je als verdacht beschouwen? Enkel een piepklein hobbeltje op het oscillogram zegt je niets.

Ik heb zo één-twee-drie geen verklaring, wel bepaalde gedachten. Eén ervan is de vraag of moderne wekkers wel werken met de netfrequentie als tijdbasis maar in plaats daarvan een kristal. Alhoewel ze elders wel correct werken. En dat brengt me op een andere gedachte, het wel of niet aanwezig zijn van een tijd synchronisatie via een radioverbinding b.v. DCf77. Ik weet niet wat deze wekkertjes doen bij wegvallen van dat signaal (moeilijk bereik). Hoewel mijn ervaring met duurdere apparatuur is dat deze uiterst nauwkeurig blijven doorlopen zoals in de orde een fractie van een seconde per maand of nog nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt misschien iemand laten komen met een Fluke Power Analyzer of een andere fancy meter.
Maar ik weet zeker dat een nieuwe wekker goedkoper is.

Overigens kun je met een oscilloscoop met FFT ook wel het een en ander vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 15:34
jeroen3 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:38:
[...]

Het is beter niet zomaar je oscilloscoop aan het net te hangen. Om het veilig te doen heb je geisoleerde kanalen of een differentiaal probe nodig. Een "normale" oscilloscoop meet namelijk de input-aarde, en het net is fase-nul.
Ik gaf al aan dat het inderdaad al niet veel zin heeft. Veilig is het zeker niet alhoewel mijn oscilloscoop het wel aan kan. Aangezien de nul normaal gesproken ook gekoppeld aan de aarde is, kan je evengoed de fase meten. Maar als je niet weet waarmee je bezig bent, is het levensgevaarlijk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SMSfreakie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:28:
bij mn schoonouders (110km verderweg ) werken ze wel gewoon goed
Je kunt ook even kijken hoe de wekkers het doen bij de buren. Op die manier kun je uitsluiten of het probleem in de straat zit (en dan is het wellicht nog groter) of dat het probleem in jouw woning met de aansluiting op de straat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien kun je de wekkerradio's underclocken. :9

Anyway: Ik dacht aan of je powerline-adapters gebruikt. Doch, ik heb géén idee of die enige storing op andere apparatuur kunnen veroorzaken. :?

offtopic:
Alles wat wij in de afgelopen jaren hebben gehad van dat merk uit Eindhoven, gaan alle displays van stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Rmg schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:09:
[...]

Ik denk dat je van die radio klokken bedoeld ;)
die in de wandeling, door de gewone man, "atoomklok" werden genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Frank__B schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 15:32:
[...]
Aangezien de nul normaal gesproken ook gekoppeld aan de aarde is, kan je evengoed de fase meten.
Zolang je de massa van je probe maar niet aan de nul hangt, dan heb je vuurwerk. Tenzij je oscilloscoop niet aan een geaard stopcontact hangt, dan staat er gewoon spanning op de behuizing, ook leuk ;)

Nul en aarde zitten ergens wel aan elkaar geknoopt, maar binnen je huisinstallatie is er eigenlijk altijd wel een potentiaalverschil is tussen die twee.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dcl! schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:39:
[...]

Als jij "DE gewone man" bent dan heb je gelijk. Verder is er nog nooit iemand geweest die een atoomklok heeft verward met een klok die synchroniseert met een atoomklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Inmiddels zijn de 72 uur allang voorbij :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
dcl! schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:39:
[...]

offtopic:
Ik ken een aantal mensen die, niet erg gehinderd door diepgaande kennis op het gebied van techniek, dit soort DCF77-klokken steevast satellietgestuurde klokken noemen ;)
Daarbij speelt wellicht het misleidende logo op sommige wekkers ook een rol:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Su3XAgVnQMwQKsTpGiX4vZRV/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Jup.. en de resultaten zijn binnen..

wekkers hebben intussen elke fase gezien..

L1: wijken wel iets af resp. 1 en 4 min op 24u!
L2: enorme afwijking resp. 8u:42m en 10u:21m op 24u!
L3: matige afwijking resp. 1u:21m en 2u:32m op 24u!

mijn woning lijkt dus op L2 aan gesloten... net beheerder gaat nu op onderzoek uit,
die komen als het goed is.... morgen meten op de aansluiting in de service kast.. en verder terug in het distributie net.. kijken of ze kunnen achterhalen..

intussen zit ik wel aan een DFC77 wekker te denken... maar die hebben meteen ook weer het nadeeltje.. je kan ze niet 10 min voor laten lopen ( zo als ik met mn gewone wekker altijd deed ;) )

verder mocht iemand een goede suggestie hebben voor een wekker..
heb de grundig sonoclock wel al gevonden.. voldoet in principe aan de eisen:
"traditioneel" display
en DCF77
en moet gewoon op 230 werken..

kwa display zou een OLED paneeltje ook mogen.. maar een standaard LCDtje wat compleet verlicht wordt vind ik al snel storend :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
jeroen3 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:32:
De daadwerkelijke basisfrequentie wijkt niet af, dat zou brand veroorzaken. De meting heeft gewoon last van harmonischen.
De fundamentele frequentie kan inderdaad niet afwijken. Deze wordt bepaald door de draaisnelheid van de generatoren in de elektriciteitscentrales. Deze snelheid moet synchroon lopen met alle andere leveranciers die op hetzelfde netwerk zit aangesloten en dat netwerk bestrijkt een groot deel van Europa. Deze frequentie kan iets schommelen, maar wordt zo geregeld dat het gemiddeld exact 50Hz is.

Een afwijking in frequentie bij je thuis is dus alleen mogelijk als je zelf elektriciteit opwekt en je zit niet aangesloten op het lichtnet.
Techneut schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 14:17:
[...]
En dat brengt me op een andere gedachte, het wel of niet aanwezig zijn van een tijd synchronisatie via een radioverbinding b.v. DCf77. Ik weet niet wat deze wekkertjes doen bij wegvallen van dat signaal (moeilijk bereik). Hoewel mijn ervaring met duurdere apparatuur is dat deze uiterst nauwkeurig blijven doorlopen zoals in de orde een fractie van een seconde per maand of nog nauwkeuriger.
Ik heb een goedkoop DCF77 klokje en een kennis in London heeft exact dezelfde. Deze staat dus verder van de zender in Duitsland. De tijdcode wordt 1x per minuut uitgezonden en in de tussentijd loopt de klok gewoon normaal door, ook als hij op 0:00 begint als je net de batterij er in doet. De code wordt dus alleen gebruikt om de klok gelijk te zetten.

Helaas zit er geen goede foutcontrole in het signaal en het klokje is ook niet erg slim, daardoor gaat het soms mis, misschien 1 of 2x per jaar. Bij het klokje in London gebeurt dat vaker. Mijn ervaring is dat het altijd de uren zijn die ineens fout staan (of een foute stand in minuten valt niet op misschien..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
SMSfreakie schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:09:
mijn woning lijkt dus op L2 aan gesloten... net beheerder gaat nu op onderzoek uit,
die komen als het goed is.... morgen meten op de aansluiting in de service kast.. en verder terug in het distributie net.. kijken of ze kunnen achterhalen..
Ik ben benieuwd wat ze gaan ontdekken.
Als ik even een wilde gok mag doen, misschien heeft iemand in de buurt een wietplantage met lampen die forse netvervuiling veroorzaken. Kijk maar eens of je ergens afgeplakte ramen ziet of een afvoer van de ventilatie ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Maar hoe verklaar je dan fase L3? Ik vind 2,5 uur op 24 ook best heel veel. TS, heb je ook bijgehouden of het telkens dezelfde wekker is die de meeste afwijking heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarom zou je een klok bewust 10 minuten voor willen zetten?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:52
evilution schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:27:
Sommige mensen zijn 10 minuten te laat geboren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:48
Als je dan daadwerkelijk volgens die klok gaat leven, vergroot je de kans om op tijd te zijn op school, werk, afspraken etc :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 08:10
Ik ben stiekem wel benieuwd waar dat appartementencomplex staat. Welke stad/wijk;).
En die fermented sattelietklok. Wij hebben er ook een op batterijen, stelt zich ook zelf, benieuwd hoe dat dan gaat. Via tmc radio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 16:50

SeatRider

Hips don't lie

Spannend, hou ons op de hoogte :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
HBSVDK schreef op zondag 07 juni 2015 @ 13:08:
En die fermented sattelietklok. Wij hebben er ook een op batterijen, stelt zich ook zelf, benieuwd hoe dat dan gaat. Via tmc radio?
Wikipedia: DCF77
Pizza_Boom schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:17:
Maar hoe verklaar je dan fase L3? Ik vind 2,5 uur op 24 ook best heel veel. TS, heb je ook bijgehouden of het telkens dezelfde wekker is die de meeste afwijking heeft?
Storing op een fase kan via de nul draad ook problemen geven op de andere fasen. Omdat er 120° verschil in de fasen zit kan het op de een een sterker effect geven dan op de ander.

[ Voor 43% gewijzigd door Ploink op 07-06-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Normaliter kan dat ook letterlijk nooit verschillen, de netten zijn door heel Europa gekoppeld en de frequentie is daardoor overal eender, vanzelfsprekend (!) voor alle drie de fasen. De schommelingen liggen ruim binnen de 0,5 % en worden voortdurend gecorrigeerd, zodat klokken met de netfrequentie als tijdbasis heel nauwkeurig lopen.
Ernstige afwijking kan derhalve alleen ontstaan door dusdanige vervormingen dat er in het oscillogram een duidelijk waarneembare rimpel of zelfs extra nul-doorgangen zijn te zien die als het systeem bestaat uit het tellen van die nul-doorgangen dit kunnen verstoren. Een ouderwets synchroonmotortje zal daar niet of veel minder gauw last van hebben.

Zo'n vervorming kan verschillende oorzaken hebben, zoals industrie met b.v. puntlasapparaten of hoogvermogen faseaansnijding. Maar die worden doorgaans wel door de netwerkbedrijven verplicht om daar wat aan te doen. Geen idee of in de richting van wat dan ook in de criminaliteit (wietplantages?) zoiets ook mogelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 07-06-2015 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

evilution schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:27:
Te vaak BttF gezien? Al stonden ze daar iets meer dan 10m voor geloof ik :P Of chronisch te laat zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 07-06-2015 13:52 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tinzarian schreef op zondag 07 juni 2015 @ 02:33:
Als jij "DE gewone man" bent dan heb je gelijk. Verder is er nog nooit iemand geweest die een atoomklok heeft verward met een klok die synchroniseert met een atoomklok.
Het is dan ook geen verwarring, het is een afkorting. Natuurlijk zit er een omweg in, maar een klok die via een radiosignaal gelijk gezet wordt met een atoomklok heet voor veel mensen ook gewoon een atoomgestuurde klok, of kort atoomklok.

Overigens is er voor de mensen die daar maar slecht tegen kunnen ook een klok met een atoomuurwerk te koop :+
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:40:
Ook ik heb dit probleem, wel is waar twee verschillende merken.
Maar mijn oude hema wekkerradio, loopt na 1 jaar ongeveer een minuut voor.
Die van mijn vrouw al binnen een maand 5 minuten.
Een minuut op een jaar en vijf minuten op een maand zijn gewone afwijkingen die binnen de normale onnauwkeurigheid van een klok valt, al wijkt die tweede wel wat veel af. Wellicht is die niet goed gecalibreerd in de fabriek of licht defect.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
tinzarian schreef op zondag 07 juni 2015 @ 02:33:
[...]

als kind/scholier in de jaren negentig opgroeiend, waren er hele volksstammen die het over een atoomklok hadden. Vond dat altijd wel grappig. Maar goed, als je graag wil horen dat ik een domme man ben, ga je gang, als je daar gelukkig van kan worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt natuurlijk ook een Wikipedia: Rubidium standard in huis neerzetten om alle wekkers mee te synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Permutor
  • Laatst online: 02-03-2022
Leuk topic, dat voor mij weer oude herinneringen boven brengt. In de derde of vierde van de middelbare school heb ik zelf een digitale klok in elkaar gesoldeerd. Met discrete componenten met TTL logica zoals de 7490, 7496, 7447, etc. Het originele ontwerp ging uit van een kristal. Nu heb ik nooit willen beginnen aan het afstellen van kristallen, dus ik wilde het net signaal gebruiken, want zoals de tutorial al beweerde eind jaren 70 werd de frequentie zodanig ingesteld dat bij gratie van de energie opwekkers er een klok op gelijk gezet kon blijven met acceptabele afwijkingen.
Dus van de secundaire winding van de transformator een signaal aftappen en voeren in de 7413 chip (NAND Schmitt trigger) die daarvoor geschikt was vanwege zijn hysteresis eigenschappen. Dat werkte wonderbaarlijk goed.
Nu zal ik geen TTL logica meer adviseren. De CMOS technologie was al bezig met veroveren van de markt en die kon onder veel uitgebreidere spanningen werken.

Om een lang verhaal kort te maken: Volgens mij heb je last van stoorsignalen. Een oud probleem dat juist nu met de komst van o.a. inverters (vervangers van transformatoren) LED lampen en transmissie signalen steeds meer zal optreden.
In de radio technologie is de PLL bekend: http://www.radio-electron...-locked-loop-tutorial.php maar de frequentie van 50Hz is te laag om dat nuttig in te zetten.
Ik denk dat een miniem schakelinkje met de CMOS vervanger van de 7413, de 4013, jouw probleem effectief en permanent oplost.
Meer info over deze oude technologie : http://www.circuitsonline...1/cmos?query=cmos&mode=or

Ik heb ook nog een tweetal van deze digitale klokken en die blijven tot mijn genoegen netjes gelijk lopen ondanks het gebruik van inverters, LED verlichting en een PV installatie.

Iets heel simpels nog: heb je al een ferriet kern om het 230V netspanning snoer geprobeerd? Dat onderdrukt hoge frequenties. Of het hier effectief is weet ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Permutor op 07-06-2015 22:25 . Reden: typos weggenomen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
oh wauw wat goed dat de netbeheerder er een onderzoek aan hangt!

Interessant om te zien wat het nu is.
Ik duik morgen even tussen de oude spullen om te kijken of we nog wekerradios hebben want wij gebruiken zo goed als overal leds en hebben 5 powerline wifi dingen dus dat kan nog een leuke afwijking geven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 12:57

(...)
Wel bizar dat er zulke grote afwijkingen door het stroomnet ontstaan. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat er uit het onderzoek van de netbeheerder komt. Laat je het antwoord aan ons weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Joen schreef op zondag 07 juni 2015 @ 23:12:
[...]

Wel bizar dat er zulke grote afwijkingen door het stroomnet ontstaan. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat er uit het onderzoek van de netbeheerder komt. Laat je het antwoord aan ons weten?
Nouja er is in elk geval iets aan de hand met de stroom.. maar wat het precies is.. geen idee. dat mag netbeheer uitgaan zoeken, Dat is dan niet mijn probleem zeg maar :P
jup de ene wekker heeft structureel meer afwijking dan de andere..
de oudste van de 2 heeft er het minste last van.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 12:57
offtopic:
Bedankt voor deze link Raven! Echt gaaf project om te zien!
Heb zelf geen verstand van dit soort dingen om het zelf te maken, maar wat zou ik zo iets graag in mijn bezit hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Joen schreef op maandag 08 juni 2015 @ 00:04:
[...]

offtopic:
Bedankt voor deze link Raven! Echt gaaf project om te zien!
Heb zelf geen verstand van dit soort dingen om het zelf te maken, maar wat zou ik zo iets graag in mijn bezit hebben. :)
idem voor mij.. het is me net te hoog gegrepen :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Permutor schreef op zondag 07 juni 2015 @ 22:15:
In de radio technologie is de PLL bekend: http://www.radio-electron...-locked-loop-tutorial.php maar de frequentie van 50Hz is te laag om dat nuttig in te zetten.
Bullshit. Met een 4046 kan je ook prima op 50Hz locken.
Ik denk dat een miniem schakelinkje met de CMOS vervanger van de 7413, de 4013, jouw probleem effectief en permanent oplost.
In vervolg even snel google-checken voor je iets post; de 4013 is een dubbele D-flipflop. Ik denk dat de 4093 en 40106 wat geschikter zijn }:O

En dan is er nog een 3e methode; de gesynchroniseerde oscillator. Bijvoorbeeld met een 555 een pulsgenerator maken, die net iets sneller dan 50Hz tikt en dan met een extra diode en weerstand aan de secundaire winding laat synchroniseren met het lichtnet. Zo krijgen transients ook geen vat op de tijdmeting. (Zo heb ik dus ooit een wekkerradio buitengebied-proof gemaakt)

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
even een kleine update,

netbeheer is nog steeds aan het zoeken, intussen wel in de buurt een kleine kwekerij opgerold..
verder wouden ze niks vertellen over welke fase etc :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Heb ik misschien goed gegokt met die wietkwekerij.
Loopt je wekker nu wel goed, of was dat toch niet de oorzaak? Of zijn er nog meer kwekerijen?

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 12-06-2015 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ploink schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 18:47:
Heb ik misschien goed gegokt met die wietkwekerij.
Loopt je wekker nu wel goed, of was dat toch niet de oorzaak? Of zijn er nog meer kwekerijen?
liep die maar weer goed.. maar helaas :|

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 22:35
heb je niet electromotoren waarvan de snelheid geregeld wordt middels een frequentieregelaar?
dan kun je namelijk een emc storing hebben als deze niet volgens de emc richtlijnen aangesloten is
belangrijkste is dat de frequentieregelaar in een stalen kast geplaatst is en dat de kabels van en naar de frequentieregelaar/elektromotor afgeschermd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Laatst online: 05-10 16:01
Als nieuws uit het onderzoek?
Pagina: 1