Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:50
KIk kan waarschijnlijk goedkoop aan een Canon sx60 projector komen. Nu was ik al een tijdje op zoek naar een mooie projector voor wat home theater en basale presentatie mogelijkheden dus dat komt mooi uit.

Dit is een redelijk high end model. Aangezien de laatste prijs ook vrij hoog ligt in de PW. Echter vraag ik mij af waarom dit ding zo duur is? Ik zie alleen dat hij lcos gebruikt ipv dlp of lcd.

Hoeveel verschil maakt dit in vergelijking met de huidige beamers in het budgetsegment (wel HD).

Edit:
De sx60: pricewatch: Canon Projector Xeed SX60 (SXGA+, 1500:1, 2500 ANSI, LCD)
En bvb: pricewatch: Optoma HD141X

[ Voor 22% gewijzigd door Craven op 01-06-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24
Dit lijkt een beamer voor de zakelijke markt, met bijhorend beeld formaat (1280 x 1024). Prijzen voor dit soort beamers ligt normaal gesproken wat hoger, niet omdat de beamer beeld-technisch noodzakelijkerwijs beter is, maar omdat ze robuster moeten zijn. Erg kort door de bocht is LCOS een display techniek waarbij je de voordelen van DLP en LCD kunt combineren. Sony maakt in haar thuisbioscoop beamers ook gebruik van deze techniek, en de reviews zijn er redelijk lovend over (maar vergeleken met andere beamers ook weer niet exceptioneel).

Dit (de canon) soort beamers zijn over het algemeen niet zo geschikt voor thuisbioscoop projectie omdat de licht output van presentatie beamers belangrijker is dan kleur echtheid; je moet de presentatie kunnen volgen in een verlichte ruimte. Als ik kijk naar de specs van deze beamer, dan raak ik daar niet bepaald van onder de indruk. Een instap thuisbioscoop beamer doet dit al een stuk beter. Mijn advies zou dan ook zijn dat je hem alleen moet overnemen als de prijs verwaarloosbaar is ( < 50,-), om als speeltje te dienen, of eventueel wat meer indien je echt een presentatie beamer nodig hebt, en je geen budget hebt om een betere te kopen.

Indien je echter plannen hebt om een thuisbioscoopt in te richten, dan zou ik deze aan mij voorbij laten gaan, en mij richten op een beamer die echt bedacht is voor dat doeleinde. Om een idee te krijgen welke beamer dat dan zou moeten worden, zou je eens hier kunnen rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:50
Nee onder de €50 ligt hij sowieso niet. Zal wel ergens in de buurt van €200 komen maar dan laat ik hem aan mij voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:36
200,- is ook nog een nette prijs hoor voor zoiets, vooral als het gaat om "voor wat home theater en basale presentatie mogelijkheden". Ik vindt LCOS een stuk prettiger kijken dan de instap DLP projectoren.
Wil je een dedicated home cinema maken welke goed verduisterd is dan zou ik kijken naar een goeie (2e hands) home cinema projector, die zijn voor 800,- al te vinden. De resolutie van dit model is wel beperkt tot 1280x720 (eigenlijk 1280x1024 maar film is breedbeeld dus je gebruik een stuk van boven en onder niet). Maar als je films download, de hoge bitrate 720p rips zien er beter uit dan de lage bitrate 1080p rips. De hoge lichtopbrengst is dan weer minder prettig in een geheel donkere ruimte, maar juist weer prettig als er nog wat licht aan staat. Dus tja, het is allemaal een beetje relatief. En neem een goed scherm met dikke zwarte rand, niet dat gekloot met een wit/gele muur.

Mijn Home Cinema in aanbouw