Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Is het zinvol om te investeren in een douche WTW als je ook een zonneboiler gaat aanbrengen? Of kun je het geld van een WTW beter besteden aan een grotere boiler.

Dank.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:38
Zeker zinvol, mits je niet teveel hak en breekwerk hebt, misschien goed beide topics hierover eens door te nemen, denk dat gezien het geringe eigen onderzoek dit topic snel een slotje krijgt

Verwijderd

Topicstarter
beste Polderboer,

Ik heb een heleboel topics hier doorgenomen maar ben er geen tegengekomen die deze twee tegen elkaar afwoog.

Wat ik heb gelezen is dat een zonneboiler pakweg 9 maanden per jaar meer dan voldoende warm water levert (=WTW eigenlijk overbodig). Loont het dan om voor die resterende 3 maanden het wel te doen? Of kan dat geld nuttiger (/rendabeler) worden geinvesteerd.

Het is een nieuw te bouwen huis, hak en breekwerk valt dus mee

Verwijderd

de dwtw verdubbelt de warmtedekking van je zonneboiler
ofwel kan die kleiner, ofwel heb je langer dekking

ik heb zb 380 liter +dwtw, precies goed voor 2+2 personen (kids van 2 en 4)
je dekt ook de dagen zoals vandaag, storm en regen bij 8c (31-05-2015)

• PolderPloer!
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:26:
beste Polderboer,

Ik heb een heleboel topics hier doorgenomen maar ben er geen tegengekomen die deze twee tegen elkaar afwoog.

Wat ik heb gelezen is dat een zonneboiler pakweg 9 maanden per jaar meer dan voldoende warm water levert (=WTW eigenlijk overbodig). Loont het dan om voor die resterende 3 maanden het wel te doen? Of kan dat geld nuttiger (/rendabeler) worden geinvesteerd.

Het is een nieuw te bouwen huis, hak en breekwerk valt dus mee
Bij een nieuwbouwhuis zou ik het doen, kost je ca 500 euro, 300 aan materiaal en 200 aan installatie. Dien je wel je vrouw te overtuigen het doucheputje / goot dicht bij een muur naar beneden te plaatsen, zodat je optimaal rendement hebt.

Ik bedoel het niet verkeerd, maar uit je TS bleek geen enkel onderzoek. Als het je om economische redenen doet, laat dan zien dat je weet wat een DWTW kost, en welke zonneboiler je op het oog hebt, al dan niet in combinatie met.

Ik ben van mening dat een DWTW zeker de moeite waard is. Alle water wat je niet hoeft op te warmen kost je niets. Daarnaast heeft een DWTW een hele lange levensduur, waardoor je geen onderhoudskosten hebt. Bij een zonneboiler al een stuk meer (nog steeds weinig ivm andere opwarmingsmogelijkheden)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Ik vind het wel een legitieme vraag. Je kan voor 500 euro ook extra panelen/heatpipes neerleggen.

Zelf denk ik dat als je nu twijfelt, je de dwtw beter kan aanleggen. Dit zijn van die dingen waar je later altijd spijt van krijgt. De kosten zijn te overzien.

Verwijderd

Ik kwam zojuist deze dingen tegen http://www.obelink.nl/tec...NHn67_w7MUCFW3LtAodUH8ADA http://www.warmteservice....sselaar-60-100/p/04750110
ik zou graag warmte willen afvoeren van mijn servers(2kw) zou zon systeem geschikt zijn

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
Ik zou de DWTW er zeker bij doen, komt zeker tot zijn recht in de lente, herfst en winter.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik mis in het verhaal de huidige en de toekomstige huissamenstelling en het warm water gebruik van dit huishouden.

Voor de prijs van een DWTW kan je ook 400 kWh opwekken met PV. Knal dat door een warmtepomp en je hebt 1600 kWh.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 01-06-2015 18:58 ]

• PolderPloer!
Dre schreef op maandag 01 juni 2015 @ 18:58:
Ik mis in het verhaal de huidige en de toekomstige huissamenstelling en het warm water gebruik van dit huishouden.

Voor de prijs van een DWTW kan je ook 400 kWh opwekken met PV. Knal dat door een warmtepomp en je hebt 1600 kWh.
Dit is niet helemaal waar, je zit wel aan een maximum voor wat je aan elektrische energie in je warmtepomp kan stoppen. Zolang het salderen erop zit zal het wel meevallen, ik verwacht niet dat de TS al 10000 kWh levert aan het net.

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Dank. Zoals PolderPloer! & MeTooPV al zeggen, bij twijfel doen. Waarschijnlijk wel verstandig. Je weet maar nooit. En de kosten zijn te overzien, zeker omdat het nieuwbouw is. Al ben ik nog geen DWTW tegengekomen van 300, 450 is zo'n beetje het laagste.

Maar meer inzichten (en goedkope DWTW) zijn welkom.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
Echt goedkoop zijn ze niet. Zo af en toe staat er eentje op marktplaats. Ik zou voor de beste gaan en dat is nog steeds de Technea. Ik heb er zelf een en de dwtw zorgt ervoor dat we met twee personen ruim voldoende hebben aan een 50 liter e-boiler. Met een dwtw kan je af met een kleinere zonneboiler dan zonder...

Hoe groot wordt de zonneboiler en hoeveel personen gaan er gebruik van maken?

[ Voor 50% gewijzigd door drielp op 01-06-2015 22:41 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Absoluut voor de combinatie gaan. Zeker in het winterseizoen ga je het merken. Ik heb een DWTW en een zonneboiler. Voordat ik de DWTW had kwam er in de winter water binnen van 8 tot 11 graden in de zonneboiler.

Nu ik de DWTW heb komt er tijdens het douchen water van maar liefst 22 tot 25 graden binnen. Je boilervat begint dus gewoonweg een stuk warmer en je hebt, net zoals Eric-PVT het zegt, dubbel plezier van je warmte.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:55:
Allen,

Dank. Zoals PolderPloer! & MeTooPV al zeggen, bij twijfel doen. Waarschijnlijk wel verstandig. Je weet maar nooit. En de kosten zijn te overzien, zeker omdat het nieuwbouw is. Al ben ik nog geen DWTW tegengekomen van 300, 450 is zo'n beetje het laagste.

Maar meer inzichten (en goedkope DWTW) zijn welkom.
het is niet bij twijfel doen.
het is gewoon doen die DWTW!!!

het maakt allemaal geen bal uit of je wel of geen zonneboiler hebt.
het levert voordeel met en zonder zonneboiler op.
(met vrijwel elk modern systeem levert het voordeel op.
warmte pomp/elektries of gas het maakt niet uit.)

het is niet dat je er gouden bergen van moet gaan verwachten.
maar warmte door het afvoer putje spoelen levert je zeker geen geld op.
verder vrijwel onderhouds-loos, en simpel spul.
kan vrijwel niet kapot, dus of de TVT nu 5-10-20-40 jaar is.
boeit niet, het vermeerdert de waarde van het huis. ;)
en bij nieuwbouw is het erg makkelijk te doen, het zou eigenlijk verplicht moeten zijn!!!

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben overtuigd. Dank. Op het totaal zijn het de kosten niet.

Nu de aannemer nog overtuigen dat hij het gaat doen, die zat er niet op te wachten en volgens hem werkte het niet goed. Dat laatste wordt hier op tweakers wel gelogenstraft.

En anders zelf maar installeren (dan kom ik hier nog wel wat vragen stellen).

Ik laat de uitslag nog wel weten.

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 07:34
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:28:
de dwtw verdubbelt de warmtedekking van je zonneboiler
ofwel kan die kleiner, ofwel heb je langer dekking

ik heb zb 380 liter +dwtw, precies goed voor 2+2 personen (kids van 2 en 4)
je dekt ook de dagen zoals vandaag, storm en regen bij 8c (31-05-2015)
dus jij kan met je boiler op temperatuur maar met 4 personen douchen? en dat met een ding van 380 liter? leg eens uit, want volgens mij kan je daar zo ongeveer een halve dag op douchen! :+
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 00:24:
Ik ben overtuigd. Dank. Op het totaal zijn het de kosten niet.

Nu de aannemer nog overtuigen dat hij het gaat doen, die zat er niet op te wachten en volgens hem werkte het niet goed. Dat laatste wordt hier op tweakers wel gelogenstraft.

En anders zelf maar installeren (dan kom ik hier nog wel wat vragen stellen).

Ik laat de uitslag nog wel weten.
het is niet voor het eerst dat die aannemers de kopers proberen te overtuigen dat het niet werkt, niet rendabel is, of niets oplevert. blijkbaar mensen die er zelf geen 1 hebben/willen. want wie je het ook vraagt op tweakers, met elke configuratie is toch wel een besparing van minimaal rond de 30% te behalen.

[ Voor 41% gewijzigd door fabstar81 op 31-07-2015 16:20 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hij zegt dat hij een aantal dagen kan douchen, ook als het koud & bewolkt is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

fabstar81 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:13:
[...]
dus jij kan met je boiler op temperatuur maar met 4 personen douchen? en dat met een ding van 380 liter? leg eens uit, want volgens mij kan je daar zo ongeveer een halve dag op douchen! :+
[...]
ik weet niet of het een halve dag is, ik heb het eens getest maar na 2,5 uur was er pas erg weinig warmte weg, en wel veel water, dus dat doe ik niet nog eens.
en ja, vanwege de zonneboiler gebruik ik die ook flink, want het comfort verhaal hoor je steeds,
en dat heb je dus met zonneboiler+dwtw, en niet met een zeik gassie goedkoop remeha cw3
we verbruiken ongeveer 125m3 per jaar (met 4 personen)
dwtw water warmte kan ook hierna in was en afwas gebruikt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2015 20:41 ]

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 07:34
ik heb dezelfde setup hier, ook dwtw en zonneboiler en inderdaad, als we of de kleine in bad is geweest, gaan wij pas douchen, of gaat de wasmachine aan. alle beetjes helpen.

ik vroeg me het alleen af of je inderdaad maar 1 dag kon overbruggen met 4 personen, mijn idee was dat dat veeeeeeeel langer was. afgezien van de stilstandverliezen. als de kleine in bad is geweest, wij 2-en hebben gedoucht dan zie ik vaak maar 1 a 2 graden dat de boiler is afgekoeld. en wij zijn zeker geen korte douchers.

maar gelukkig heb jij dezelfde ervaring! :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1