Is het zinvol om te investeren in een douche WTW als je ook een zonneboiler gaat aanbrengen? Of kun je het geld van een WTW beter besteden aan een grotere boiler.
Dank.
Dank.
Verwijderd
Bij een nieuwbouwhuis zou ik het doen, kost je ca 500 euro, 300 aan materiaal en 200 aan installatie. Dien je wel je vrouw te overtuigen het doucheputje / goot dicht bij een muur naar beneden te plaatsen, zodat je optimaal rendement hebt.Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:26:
beste Polderboer,
Ik heb een heleboel topics hier doorgenomen maar ben er geen tegengekomen die deze twee tegen elkaar afwoog.
Wat ik heb gelezen is dat een zonneboiler pakweg 9 maanden per jaar meer dan voldoende warm water levert (=WTW eigenlijk overbodig). Loont het dan om voor die resterende 3 maanden het wel te doen? Of kan dat geld nuttiger (/rendabeler) worden geinvesteerd.
Het is een nieuw te bouwen huis, hak en breekwerk valt dus mee
Verwijderd
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 01-06-2015 18:58 ]
Dit is niet helemaal waar, je zit wel aan een maximum voor wat je aan elektrische energie in je warmtepomp kan stoppen. Zolang het salderen erop zit zal het wel meevallen, ik verwacht niet dat de TS al 10000 kWh levert aan het net.Dre schreef op maandag 01 juni 2015 @ 18:58:
Ik mis in het verhaal de huidige en de toekomstige huissamenstelling en het warm water gebruik van dit huishouden.
Voor de prijs van een DWTW kan je ook 400 kWh opwekken met PV. Knal dat door een warmtepomp en je hebt 1600 kWh.
[ Voor 50% gewijzigd door drielp op 01-06-2015 22:41 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
het is niet bij twijfel doen.Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:55:
Allen,
Dank. Zoals PolderPloer! & MeTooPV al zeggen, bij twijfel doen. Waarschijnlijk wel verstandig. Je weet maar nooit. En de kosten zijn te overzien, zeker omdat het nieuwbouw is. Al ben ik nog geen DWTW tegengekomen van 300, 450 is zo'n beetje het laagste.
Maar meer inzichten (en goedkope DWTW) zijn welkom.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
dus jij kan met je boiler op temperatuur maar met 4 personen douchen? en dat met een ding van 380 liter? leg eens uit, want volgens mij kan je daar zo ongeveer een halve dag op douchen!Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:28:
de dwtw verdubbelt de warmtedekking van je zonneboiler
ofwel kan die kleiner, ofwel heb je langer dekking
ik heb zb 380 liter +dwtw, precies goed voor 2+2 personen (kids van 2 en 4)
je dekt ook de dagen zoals vandaag, storm en regen bij 8c (31-05-2015)
het is niet voor het eerst dat die aannemers de kopers proberen te overtuigen dat het niet werkt, niet rendabel is, of niets oplevert. blijkbaar mensen die er zelf geen 1 hebben/willen. want wie je het ook vraagt op tweakers, met elke configuratie is toch wel een besparing van minimaal rond de 30% te behalen.Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 00:24:
Ik ben overtuigd. Dank. Op het totaal zijn het de kosten niet.
Nu de aannemer nog overtuigen dat hij het gaat doen, die zat er niet op te wachten en volgens hem werkte het niet goed. Dat laatste wordt hier op tweakers wel gelogenstraft.
En anders zelf maar installeren (dan kom ik hier nog wel wat vragen stellen).
Ik laat de uitslag nog wel weten.
[ Voor 41% gewijzigd door fabstar81 op 31-07-2015 16:20 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
ik weet niet of het een halve dag is, ik heb het eens getest maar na 2,5 uur was er pas erg weinig warmte weg, en wel veel water, dus dat doe ik niet nog eens.fabstar81 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:13:
[...]
dus jij kan met je boiler op temperatuur maar met 4 personen douchen? en dat met een ding van 380 liter? leg eens uit, want volgens mij kan je daar zo ongeveer een halve dag op douchen!
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2015 20:41 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq