Toon posts:

Opensource ERP Pakket voor Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.577 views

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:09
Wie weet een ERP pakket voor Linux met onderstaande eigenschappen:

Eigenschappen:
- Opensource
- Gratis
- voor Linux (Ubuntu)(DEB / Repository)
- Voor een klein "Bedrijf" van Max. 5 werknemers.
- Voor de Nederlandse markt bruikbaar (Maar engelse Interface geen bezwaar)

Doel:
Met als doel om te gaan experimenteren binnen een virtuele bedrijfsomgeving, voor klanten- en Budgetbeheer.
Maximaal 5 gebruikers die toegang zullen hebben voor invoer van de data.

Resultaten voor zover:
Ik heb zelf natuurlijk veel gezocht met google, er zijn veel Opensource ERP pakketten, maar of ze zijn niet Gratis, of ze zijn niet echt geschikt voor Klanten EN Budgetbeheer.

Het is gewoon mijn idee om er wat hobbymatig mee te knutselen, om een netwerk in te richten met een server met hierop oa een webser, AD software, Exhange alternatief en oa ook een Klanten- en Budget administratie.
Voor alles heb ik mooie opensource gratis alternatieven kunnen vinden, behalve voor een leuk ERP pakket.

@Allemaal: Dank je wel voor de reacties zover, ik heb inderdaad veel ERP/CRM pakketten gevonden, allemaal opensource, maar helaas niet gratis.
Qua functionele specs gaat het eigenlijk om klantenbeheer (Adressenbeheer) in combinatie met Budgetbeheer (Inkomsten en uitgaven administratie van klanten).
Er zijn veel Budgetbeheerpakketten, maar die ontberen weer een redelijke vorm van klantenbeheer.
Er er zijn veel pakketten (CRM) die klantenbeheer doen, maar weer niet toegerust zijn op Budgetbeheer.

Een kleine greep aan pakketten die ik heb bekeken, maar het net niet zijn:

Enterprise
Openbravo
Compiere
Apache OFBiz
ADempiere
opentaps
OpenERP
ERP5
webERP
PostBooks

Een combinatie van ERP + CRM voldoen qua functionaliteit wel, maar omdat het hobbymatig is wil ik er (nog) niet voor betalen.

En enkele CRM pakketten zijn mogelijk ook voldoende op het eerste gezicht, CiviCRM en MyITCRM zien er veelbelovend uit,
Mijn vraag is, weten jullie meer van dit soort software oplossingen (vergelijkbaar met CiviCRM en MyITCRM?) die gratis in gebruik zijn?

@Allemaal, sorry voor de vertraging van reageren, dit door drukte. Dank voor alle suggesties, er zitten nog dingen bij die ik nog niet eerder heb bekeken / gevonden.
Ik ga van alle nieuwe pakketten en overzichten de gratis varianten er tussenuit zoeken en daarin weer een selectie maken welke aan mijn (beperkte) eisen voldoen.

@Eagle, ja daar zat ik zelf ook aan te denken, mogelijk dat "elk" financieel pakket al voldoende is, maar tijdens het zoeken zag ik vaak de term CRM voorbijkomen en was er in sommige gevallen meer mogelijk op het gebied van klantenadministratie.
Een cloudtoepassing is iets waar ik zijdelings naar gekeken heb, maar nog niet voldoende onderzoek naar gedaan heb, dit mede omdat me het experimenteren ook leuk leek. Maar puur functioneel gezien zou zoveel mogelijk in de cloud in mijn specifieke geval de voorkeur kunnen hebben.

@Khildin, het idee is inderdaad om hobbymatig een hele shcaduwomgeving te gaan inrichten met alle onderdelen van een bedrijfsnetwerk, dus met de volgende onderdelen:

- AD vervanger
- Exchange vervanger
- Servers (web / FTP)
- Router
- En dus ook een soort van CRM pakket.

[Voor 56% gewijzigd door Chimichurri op 05-06-2015 07:20]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik kan je niet helpen want ik heb geen ervaring met ERP software maar kun je wat namen noemen van projecten die je al hebt afgekeurd. Dat voorkomt dat mensen pakketten noemen die niet geschikt zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Naast bovenstaande: je geeft ook amper tot geen functionele specs. Emacs zou haast voldoen ;) Wat heb je nodig?

(Ook: als het om even proberen/knutselen gaat, zou een 30 dagen-versie voldoen. Moet het ook in productie gratis zijn zonder 'eval'-meldingen?)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Er zijn HEEL veel opensource ERP oplossingen. Het 'probleem' met ERP systemen is niet zozeer dat deze niet voorhanden zou zijn (zelf gratis/vrij is er ruim keuze) maar veel eerder de inrichting en het onderhoud.

Een van de bekendste is OpenERP. Dit pakket gaat tegenwoordig door het leven als Odoo

Als je bijvoorbeeld op Odoo zoekt op de website van alternativeto.net kom je nog veel meer mogelijkheden tegen.

Overigens, als je een AD vervanging zoekt (Samba4) dan kijk eens naar Karoshi server. Deze distro (op basis van de laatste Ubuntu LTS Server) is specifiek ontwikkeld voor het onderwijs, maar er is ook een versie waar de provisioning van Samba vereenvoudigd is zodat deze ook als SBS server te gebruiken is. De server is zeer modulair opgezet, dus je hoeft alleen maar te installeren wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

OpenERP is best veel geforkt
Odoo is vrij nieuw op de markt
ook een 'grote' speler is; http://www.openbravo.com/

πŸ†‚πŸ†ƒπŸ…΄πŸ…°πŸ…Ό: πŸ†πŸ…ΎπŸ…ΎπŸ†ƒπŸ…ΆπŸ…°πŸ…ΌπŸ…΄πŸ†_πŸ…²πŸ…ΎπŸ…Ό
πŸ…ΏπŸ†‚πŸ…½: πŸ…·πŸ…ΎπŸ…»πŸ…»πŸ…°πŸ…½πŸ…³πŸ…·πŸ…°πŸ†πŸ…³πŸ†‚

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Niet online
Als je meer de CRM kant nodig hebt zijn dit misschien opties: http://www.crmmatrix.nl/search?f[293][]=236

Je geeft aan dat pakketten als openbravo en openerp het 'net niet' zijn. Wat mis je dan in die pakketten? Zijn ze niet uitgebreid genoeg of hebben ze features niet die jij wel nodig hebt?

Of ligt het misschien aan jouw beperkte kennis van de pakketten en kunnen ze wel wat jij nodig hebt, maar krijg je het zelf niet voor elkaar om ze zo in te richten dat ze doen wat jij nodig hebt?

Zoals ik al eerder heb aangegeven is eem pakket installeren an sich geen rocketscience. Echter daarna een pakket inrichten zodat jij er mee kan werken, is een ander verhaal en maakt nodig dat je je diep in een pakket verdiept.

Het is dan ook niet raar dat veel oplossingen (ook opensource oplossingen) vaak geleverd worden met een betaald servicepakket.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-01 13:51
wat een leuke combi is..
samba4 AD-DC.
Zarafa Mail ( als exchange ) wel betaalt maar voor 5 mensen heel goedkoop. nog geen 100 euro.
z-push voor de mobieltjes..
SugarCRM
Alfresco

ehhh.. noppes

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Thc_Nbl schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:42:
wat een leuke combi is..
samba4 AD-DC.
Zarafa Mail ( als exchange ) wel betaalt maar voor 5 mensen heel goedkoop. nog geen 100 euro.
SugarCRM
Alfresco
ERP?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Thc_Nbl schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:42:
...
...
Er zijn natuurlijk heel veel dat soort pakketten, wel leuk om ervaringen te verzamelen en verschillen te bekijken denk ik, dus misschien ook wrl een idee om in Ervaringen: Groupware te kijken en eventueel te posten.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-01 13:51
owja sorry .. voor deze combi..ook nog

conceptERP heeft ook een zarafa plugin.

evtn owncloud erbij en je hebt een mooi totaal pakket.

ehhh.. noppes

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TS: je zit verkeed te zoeken.
Wat jij als budgetbeheer classificeert, is feitelijk het doen van de boemhouding voor je klnten, zoals een administratiekantoor dat doet. Wat jij classificeert als adressenbeheer is simpelweg masterdata (van vendors en customers van de klanten waar jij de administratie voor doet.

Oftewel: ieder fatsoenlijk financieel pakket kan hier aan voldoen. Dat sommige fabrikanten dat dan neerzetten als ERP is eigenlijk bespottelijk, want ERP is veel meer. Maar als iemand die inmiddels 13 jaar ervaring heeft met echte ERP (vanaf ca 1500 tot 70k+ gebruikers, en met name financials) ben ik er inmiddels aan gewend ;)

Maar waarom zou je het willen? Waarom on premise draaien als je dit soort paketten gewoon in de cloud als een SaaS oplossing kunt gebruiken? Geen gezeik met hardware, altijd en overal beschikbaar en geen grote investeringen. Want als is een pakket gratis, je moet ook het ijzer neerzetten (incl backup) en beheren. Dan eaat je al snel over een kostenpost van 25k initieel voor hard en software en misschien jaarlijks 25k aan beheer. Voor dat geld kun je makkelijk een cloudoplossing neerzetten, en dan ligt er geen enkel risico bij jou.

Snap dat je er mee wilt experimenteren, en doe dat ook voora, maar als je me vraagt of je business case haalbaar is is het antwoord 100% nee. Zeker niet voor een dergelijke kleine scope als de jouwe.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

is een overweging; cloud of on-site

bedrijf cruciale processen durf ik niet via cloud aan te bieden; geen internet = geen productie

maar dat is natuurlijke bedrijf en systeem afhankelijk of dat risico gelopen kan worden.

TS ook niet meer gerageerd

[Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 04-06-2015 15:44]

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik stel voor dat we deze discussie pauzeren totdat de TS een reactie heeft gegeven op onze vragen en suggesties. Fixed.

[Voor 6% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-06-2015 09:18]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Nog een mooi overzichtje dan, wikipedia heeft een mooi lijstje: Wikipedia: List of ERP software packages

NamePlatform technologySoftware licenseDescriptionCountries of originLast stable release date
HeliumVJavaAGPLERP for small and medium-size businesses (initial focus has been electronic manufacturing)Austria, Germany ?
WebERPPHP, MySQLGPLv2LAMP-based system?2015 (4.12.2)
DolibarrJavaScript, PHP, MySQL or PostgreSQLGPLv3Web application (LAMP based system) to manage small and medium companies, foundations or freelancersFrance2015 (3.6.2)
EpesiPHP, MySQLMIT licenseA framework for building ERP applicationsPoland, USA2015 (1.6.3)
ino erpPHP, JavaScript, MySQLMPLFirst Dynamic Pull Based ERP System;Designed to provide better Inventory TurnSingapore2015 (0.2.1)
OdooPython, Javascript, PostgreSQLAGPLv3Renamed from OpenERP to reflect that is more than just ERPWorldwide2014 (8.0)
ERP5Python, JavaScript, Zope, MariaDB or MySQLGPLBased on unified model for mid to large size organizationsWorldwide2014 (5.5)
PostbooksC++, JavaScript, PostgreSQLCPALAccounting, CRM and ERPUSA2014 (4.5.0)
ERPNEXTPython, JavaScript, MySQLGPLERP for small and medium-size businessesIndia2014 (4.1.0)
TrytonPython, GTK+GPLv3Originally forked from TinyERP, cleaned-up code base with continuous update/migration path?2014 (3.2)
SQL-LedgerPerl, PostgreSQLGPLDouble entry accounting and ERP systemCanada2014 (3.0.6)
FrontAccountingPHP, MySQLGPLv3Web application?2014 (2.3.21)
AdempiereJavaGPLBegan as a fork, Apache HTTP ServerApache License 2.02014 (12.04.04)
Apache OFBizJava, Apache HTTP ServerApache License 2.0Business Solutions and Applications Framework from the Apache Software FoundationWorldwide2014 (12.04.04)
LedgerSMBPerl, PostgreSQLGPLDouble entry accounting and ERP system (fork of SQL-Ledger)Worldwide2014 (1.4.7)
OpenbravoJava, PostgreSQL, OracleOBPL1ERP and Point of Sale (POS) softwareSpain2013 (3.0)
iDempiereJavaGPLv2OSGI + AdempiereWorldwide2013 (2.0)
PhreedomPHP, Javascript, MySQLGPLv3Expanded from Phreebooks accounting engineUSA2012 (3.4)
JFireJava, EclipseLGPLERP and CRM systemGermany2011 (1.2.0)
CompiereJavaGPL/CommercialAcquired by Consona Corporation in June 2010USA2010 (3.3.0)
Adaxa SuiteJavaGPLIntegrated ERP built on Adempiere/iDempiereAustralia/New Zealand2010
GNU EnterprisePythonGPLv3Tools to develop interactive database applications?2010[/code]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De TS heeft de startpost aangepast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

eigenlijk een small buininess server, maar dan zonder licenties en open karakter?

al eens gekeken naar; https://www.amahi.org/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Niet online
- AD vervanger: Samba4, Dat is denk ik de enige (opensource)kandidaat die dit kan. Als je een soort SBS server wil, kan je kijken naar ClearOS, Zentyal, Amahi homeserver, Karoshi schoolserver (ook in SBS uitvoering tegenwoordig) of SME Server

- Exchange vervanger: Hier zijn er meerdere opties en afhankelijk van welke functionaliteit je wenst zijn er verschillende pakketten. Als je absoluut aan het MAPI protocol zit gebakken zou je naar Openchange moeten kijken. De ontwikkeling gaat op dit moment zeer snel, maar er zijn nog wel een paar hobbels (om het voorzichtig uit te drukken) te nemen. Als je naar een collaboratie omgeving wilt en IMAP ook prima vindt, dan zijn er heel veel opties: Zarafa, SOGo, Kolab...
- Servers (web / FTP) Hier bedoel je denk ik een aantal verschillende services die op een server moeten draaien. Voor web is Apache de bekendste, maar ook NGINX is een kandidaat omdat deze wat lichter is en net even sneller de requests afhandelt.

- Router: Hier zijn ook ZEER veel opties. Kijk eens naar pfSense, IPCop, Untangle, Zeroshell

- En dus ook een soort van CRM pakket. Hier hebben we het al over gehad. Je zal heel precies je wensen moeten omschrijven om een goede keuze te kunnen maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Chimichurri schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 22:50:
@Allemaal: Dank je wel voor de reacties zover, ik heb inderdaad veel ERP/CRM pakketten gevonden, allemaal opensource, maar helaas niet gratis.
Door het steeds aanpassen van de topicstart is het ten eerste slecht leesbaar (heen-en-weer scrollen voor vraag & antwoord) en ten tweede (voor jou belangrijker) zien we niet eens dat er een nieuwe reactie is.

Reageer dus ajb 'gewoon' door een nieuwe post onderaan het topic te plaatsen, waar relevant via de quote-knop.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
26779 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:55:

- Exchange vervanger: Hier zijn er meerdere opties en afhankelijk van welke functionaliteit je wenst zijn er verschillende pakketten. Als je absoluut aan het MAPI protocol zit gebakken zou je naar Openchange moeten kijken. De ontwikkeling gaat op dit moment zeer snel, maar er zijn nog wel een paar hobbels (om het voorzichtig uit te drukken) te nemen. Als je naar een collaboratie omgeving wilt en IMAP ook prima vindt, dan zijn er heel veel opties: Zarafa, SOGo, Kolab...
Er zijn inderdaad een hoop opties en sommige doen ook MAPI (via bijvoorbeeld OpenChange) naast bijvoorbeeld EAS, *DAv en IMAP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie dat de startpost aangepast is :)
Even wat uit de wereld helpen: CRM is Customer Relationship Management en met name bedoelt voor ondersteuning van klanten tav een product of dienst. Het zijn dus de Ziggo en ABN helpdesks van deze wereld die het gebruiken. Als je met zo'n bedrijf contact hebt wordt alles wat je doet en afspreekt in een CRM systeem vastgelegd. Zo zien ze met wie je hebt gesproken etc. Maar totaal niet geschikt voor het ondersteunen van financiele procesen van klanten (wat jij wel wilt) :)

Wat je vergeet is dat je een ERP systeem inricht nav je bedrijsprocessen. In een systeem kun je prima meerdere processen van meerdere klanten hebben, daar heb je de zgn gegevenssturing voor. In SAP bijvoorbeeld maak je een company aan waar je mee werkt. Oracle spul werkt anders,maar ook daar kun je sets van gegevens op bepaalde maniern sturen (incl processen, stamgegevens en functionele setup).

TL;DR: jij wilteen financieel ERP systeem waarbij je per klant van jullie bedrijf de stamgegevens en financiele transacties kunt isoleren van andere klanten. Dat doe je in een financieel systeem en daar moet je dus naar op zoek :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Omdat de TS nog steeds geen gewone reply heeft gegeven sluit ik dit topic. Als er een behoefte is om verder te praten stuur dan even een berichtje dan zet ik het weer open.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee