Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Via internet gebruikmaken van zelfde telefoonlijn

Pagina: 1
Acties:

• royor
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-10 08:51
Hallo allen,

Eigenlijk al de hele middag zitten zoeken maar kom er niet echt uit. De situatie is als volgt:

Sinds kort huur ik een kleine kantoorruimte waar ik hiervoor vanuit huis werkte. Op kantoor heb ik alleen een internetaansluiting en geen telefonie. Thuis heb ik alles-in-1 met een onbeperkt bellen pakket (KPN). Waar ik nu naar op zoek ben is een manier om mijn telefoonaansluiting thuis ook op kantoor te kunnen gebruiken en dit moet dan via het internet gaan. Op kantoor heb ik maar 1 telefoon nodig.
Ik heb veel gelezen vanmiddag maar ben nieuw in deze technologie. Onder andere heb ik deze pagina gevonden die mij wel van toepassing leek (http://blog.thetelecomspo...ernet-via-sipvoip-fxofxs/).

Wat is de goedkoopste manier om met mijn telefoonnummer thuis te kunnen bellen vanuit kantoor? Ben ik dan klaar met een HT502 en bijvoorbeeld een VoIP-telefoon op kantoor? Of is dit te kort door de bocht?

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-11 11:33
Als ik de jouw link zo bekijk, zou je thuis de HT503 moeten plaatsen & op kantoor bijvoorbeeld een VoIP telefoon of eventueel een app op je smartphone

voor zover ik (even snel) kan zien moet het met deze ook lukken: http://www.samenkopen.net/action_products/254403

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
een grandstream 502 zal niet gaan werken, wat jij zoekt is een ATA,met fxo ( kastje met FXO telefoonpoorten).

Die ata laad je vervolgens aanmelden op een ip-pbx (asterisk), vervolgens kun je een aantal voip toestellen kopen die je zowel thuis als ook op kantoor neerzet.

de ip-pbx kan zo klein zijn als een raspberry pi.

even een zijvraagje: Waarom wil je op je prive nummer zakelijk bereikbaar zijn?

ik snap het wel als je op kantoor bereikbaar wil zijn op je huisnummer puur om bereikbaar te zijn,
voor zakelijk zou ik een apart telefoon nummer nemen (via een voip provider)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:29
Je hebt hiervoor een:
- Voip telefoon nodig
(ongeveer 50 euro)

- Voip server nodig
een zelfbouw rpi of een linksys SPA9000-EU (70 euro bij bol.com)

- Voip naar PSTN (analoge telefoonlijn) adapter nodig:
SPA3000 (50 euro)

Zoals je ziet ben je dus al minimaal 170 euro verder voordat je van je ziggo lijn gebruik kunt maken. Ik zou inderdaad ook nog overwegen hoeveel je verwacht te gaan bellen en wat de kosten bij een voip provider zijn. Dan heb je alleen nog het voip toestel nodig

CISSP! Drop your encryption keys!

• royor
Bedankt voor jullie reacties. Het wordt duidelijker.

Als ik het goed begrijp is dit dus het schema:

1. De SPA3000 is dus een apparaat wat het analoge telefoonsignaal omzet in een voip-signaal.

2.Dan heb ik een server nodig waar ik vanuit kantoor verbinding naar kan maken.
-Als ik van plan ben om maar 1 VoIP-telefoon te gebruiken, heb ik waarschijnlijk geen route-mogelijkheden nodig, klopt dit? Dient de IP-PBX ook om de lijn toegankelijk te maken/te serven, of dient deze om een routing te creëren zodat er meerdere interne telefoons op aangesloten kunnen worden. Dit laatste hoeft van mij niet. Het thuisnetwerk met telefoons ligt er al en deze laat ik liever liggen.

3. Dan heb ik dus een VoIP-telefoon nodig die ik in mijn kantoor op internet aansluit en dan configureer om verbinding te maken met de server thuis.

Ik heb ook even naar VoIP-providers gekeken, maar verwacht veel te gaan bellen waardoor ik een extra onbeperkt bellen voip contract zou moeten afsluiten. Dit zou uitkomen op 12,50 bij een van de aanbieders. Ik verwacht nog wel een aantal jaartjes in deze situatie te zitten dus lijkt het me de investering wel waard.

@shure-fan: Ik word eigenlijk vooral mobiel gebeld, maar gebruik de vaste telefoonlijn dus voor uitgaande gesprekken als ik thuis/op kantoor ben. Dit zijn er nogal wat omdat ik tolk ben en veel telefonisch contact heb met instanties en cliënten.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Alles-in-1 KPN? Met welke Experiabox? Als je de V8 of V9 hebt dan heb je geluk, want die hebben beide een SIP server erin zitten zodat je interne SIP telefoons kunt registreren of de experiabox.

Ik weet niet of het werkt om een externe poort te forwarden naar het interne ip adres van de experiabox zelf; maar hoe dan ook zou ik dit afraden omdat het wachtwoord voor de SIP registraties altijd "kpn" is, en dit niet aan te passen is. Een pbx er tussen zou beter zijn (Raspberry bijv).

Dan zou je met een Raspberry (met Raspbx) en een Voip telefoon op t werk al klaar zijn

[ Voor 37% gewijzigd door Krypt op 29-05-2015 11:42 ]

Pvouput live

• royor
@Krypt:
Klopt mijn onderstaande idee?

Ik installeer Asterisk op de raspberry en sluit deze aan via de normale LAN uit de Experiabox Asterisk is dan een tweede SIPserver en dit is dan misschien nodig omdat de Experiabox alleen verbindingen vanuit de LAN accepteert.
Dan zal de RPI dienst doen als 2e SIPserver voor mijn VOIPtelefoon op kantoor, na het open zetten van wat poorten in de firewall van de Experiabox.
Dan kan ik mijn VOIPtelefoon instellen om verbinding te maken met de RPI SIPserver, welke dan doorgelust wordt naar de Experiabox.

Klopt dit?

• Krypt
Was nog aan t editten ;) Theoretisch zou dat inderdaan het geval zijn.

1. Raspbx op je raspberry, trunk opvoeren naar het interne IP van je experiabox met *103 als username en "kpn" als wachtwoord. Als het goed is zou je op je experiabox al iets moeten zien dat die lijn actief zou moeten zijn.
2. Poort forwarden (zal een andere poort dan 5060 gebruiken; vanwege portscanning)
3. Account aanmaken op je PBX; dailing rule aanmaken dat alles via je KPN trunk gaat.

Desnoods, voordat je een SIP telefoon gaat gebruiken, even op kantoor met een softphone proberen op je laptop of op je telefoon (SIP client voor Android of iOS)

*Gebruik wel een lange/moeilijke naam en een moeilijk wachtwoord. En bekijk je loggings na (desnoods whitelisting van telefoon nummers). Mijn account is gehijackt (waarschijnlijk via een open wifi netwerk met mijn telefoon waarbij de SIP registratie (welke ik aan had staan) waarschijnlijk eerder verbinding maakte dan mijn VPN applicatie)
link

[ Voor 24% gewijzigd door Krypt op 29-05-2015 11:54 ]

Pvouput live

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Een nummer bij cheapconnect (10,- per jaar)
Een account bij FreeVoipDeal

Bij elke oplaadactie van ca. 12,50 euro krijg je 120 freedays bellen á max 500 minuten per week.

Ik ben met deze constructie slechts zo'n 30,- per jaar kwijt aan mijn vaste lijn.
Tenzij je er overheen gaat in een week, ga je het normale tarief betalen (ook niet echt veel).

Een headset op je laptop en voipconnect software en je kunt bellen.
Gebeld worden weet ik zo niet....

Wil je toch een vast toestel, dan kun je een Fritzbox in je netwerk hangen en daar de boel op inregelen en er een normaal toestel aan koppelen.

edit: Je kunt er ook voor kiezen om dit zo te doen en dan KPN telefonie te stoppen (nummer laten porteren).

Levert een flinke kostenbesparing op!

[ Voor 11% gewijzigd door albino71 op 29-05-2015 11:58 ]

Te koop....

• royor
Bedankt voor de reacties. Ik heb voor mezelf nu twee opties geselecteerd:

1- Ik installeer een VoIP server op een RPI thuis en verbind met een SIP-telefoon naar mijn server.
2- Ik gebruik een externe VoIP-provider zoals FreeVoipDeal.

Inmiddels heb ik een RPI b en een Linksys SIP-telefoon tweedehands kunnen kopen om optie 1 te proberen. Ik heb de SIP-telefoon geprobeerd een verbinding te laten maken met de Experiabox, maar bellen lukt niet. Nu las ik in dit topic in de laatste reactie dat KPN het onmogelijk heeft gemaakt om VoIP-telefoons aan te sluiten. Hier heb ik twee/drie vragen over:
-Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?
-Als dit waar is, kan er dan een ATA tussen de RPI en een telefoonstekkertje geplaatst worden? En kan de RPI dan ook nog gewoon op het LAN-netwerk worden aangesloten?

• Krypt
Dat is klote.. Ik kan t niet testen want ik heb een andere modem waar de sip server al helemaal niet in staat.

Pvouput live

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 12:38
waarom niet een ata op het kantoor met een eigen voip nummer en je telefoon doorschakelen vanuit huis naar dat nummer?

• royor
Inmiddels weer wat verder:
Ik heb een SPA 3000 op ebay gekocht en de FXO poort aangesloten op de telefoonlijn uit de KPN Experia modem. Nu wil ik deze natuurlijk doorlussen zodat ik met de VOIP-telefoon in kan loggen op de SPA 3000 en dan gebruik kan maken van de KPN-telefoonlijn. Ik ben al een tijdje aan het lezen in gebruikershandleidingen, waaronder:
-Via CISCO-site
-Oudere SIPURA handleiding

Het valt me vies tegen hoe moeilijk het is om dit werkend te krijgen. Het zijn grote handleidingen en de opties op de apparaten zijn erg veel. Ik kan ook geen handleidingen voor vergelijkbare configuraties vinden of weet niet goed te zoeken.

Mijn vragen hierover zijn:
-Het is toch wel mogelijk om rechtstreeks met een SIP-client bij de SPA 3000 in te loggen en gebruik te maken van de PSTN-telefoonlijn?
-Heeft iemand een handleiding of manual voorhanden waar het opzetten van deze configuratie duidelijker in beschreven staat? Dit zou toch vaker gedaan moeten zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door royor op 20-08-2015 20:06 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
Wat ik uit de handleiding haal is dat je alleen via een telefoon die op de fxs poort is aangesloten kunt bellen,
De spa fungeert hier alleen als gateway naar je vaste lijn en naar 2 instelbare voip accounts.

Van wat ik vluchtig heb gelezen kwam ik niets tegen waar staat dat je een voip toestel kan aanmelden op de spa3000,

als je nu nog een raspberry pi b+ koopt (met sd kaart enzo) kun je je eigen kleine centrale opzetten waar je kantoor toestel zich alsnog op aan kan melden, en gebruik je de spa als gateway naar buiten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Kpn heeft de boel Dicht zitten daar ga je geen astrix of iets meer over krijgen neem die voip deal en je bent klaar. 10 X makkelijker ook.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• Krypt
Voipdeal moet je weer extra betalen; hij heeft al onbeperkt bellen van KPN welke hij wilt gebruiken.
Nadeel van de SPA 3000 is dat hij zich niet gedraagd als een SIP server; wat je wel kunt doen is een direct SIP call uitvoeren zonder registratie. Alleen hier kleeft een nadeel aan; iedereen die je ip en poort weet kan dus bellen!

Ik weet niet of je tussen je werk en thuis een VPN verbinding hebt; anders moet je je router thuis gaan configureren om de SIP poort te forwarden naar het IP van je SPA. Maar zoals ik al zei is dit niet echt aan te raden.

Om dat probleem te voorkomen zou je je raspberry kunnen inzetten; Asterisk hierop en je ATA als trunk gebruiken.

Een mooie beschrijving is hier te vinden:
http://www.voip-info.org/...e+Handbook+Wiki+Chapter+5

Pvouput live

Pagina: 1