Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 675785

Topicstarter
Mijn enige diploma is vmbo en ik ben momenteel 27 jaar oud, en ik heb de afgelopen 4 jaar op een eiland in Thailand gewoond waar ik een bedrijf had.
Als ik naar IT gerelateerde banen zoek dan zie ik dat ze MBO of HBO graag zien.

Wat is de kans dat ik kan werken bij een ICT bedrijf, en bij voorkeur een instap functie in ontwikkelen of in een omgeving met ontwikkelaars.

werkervaring:
3 jaar helpdesk DELL technical support (waarvan 2 jaar level 2)

vaardigheden:
- HTML/CSS(bootstrap)/Javascript(JQeury en Angular.js)
- PHP/MySQL
- zeer basis in Node.js met MongoDB

Een bachelor halen in software engineering lijkt me niet te doen. Het duurt 4 jaar, Studiefinanciering is nu een Studievoorschot, en ook nog een loting.

Denk je dat het nut heeft om te solliciteren bij banen en mezelf te verkopen, of denk je dat ik totaal niet serieus genomen word.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zelf ben ik werkgever in de IT en kijk ik bij sollicitanten zeker niet alleen naar diploma's. Ik ga liever in gesprek met een mbo'er die in zijn eigen tijd bezig is met programmeer 'projectjes' dan een hbo'er die buiten werktijd om geen affiniteit met IT / het vak heeft. Probeer dat dus duidelijk over te laten komen in je CV. Verder zijn ervaringen met eigen projecten (al is het maar om te leren) ook relevante ervaringen die je moet noemen op je CV. Ook zou je kunnen kijken om misschien een of meerdere certificaten te halen.

Geef duidelijk aan dat je lerende bent, en verwacht/eis niet gelijk een hoge instap. Dan geef ik je zeker kans op deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Razr schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:17:
Zelf ben ik werkgever in de IT en kijk ik bij sollicitanten zeker niet alleen naar diploma's. Ik ga liever in gesprek met een mbo'er die in zijn eigen tijd bezig is met programmeer 'projectjes' dan een hbo'er die buiten werktijd om geen affiniteit met IT / het vak heeft. Probeer dat dus duidelijk over te laten komen in je CV. Verder zijn ervaringen met eigen projecten (al is het maar om te leren) ook relevante ervaringen die je moet noemen op je CV. Ook zou je kunnen kijken om misschien een of meerdere certificaten te halen.

Geef duidelijk aan dat je lerende bent, en verwacht/eis niet gelijk een hoge instap. Dan geef ik je zeker kans op deze markt.
Thanks. Dit bevestigt dat mijn optimisme niet een onderbuik gevoel is.
Zou je certificaten van edX(of zoiets soortgelijks) waarderen, of moeten het erkende certificaten zijn? Die van ZEND is bijvoorbeeld peperduur :/

Qua hoge instap maakt het me echt niks uit. Als ik voor 1500 kan werken in een omgeving met ontwikkelaars dan ben zou ik al blij zijn, puur vanwege het leren en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:48
Niet geheel dezelfde situatie, maar wellicht zitten er goede tips voor je bij in dit topic:

Starter zonder ervaring zoekt startersfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:04:
Niet geheel dezelfde situatie, maar wellicht zitten er goede tips voor je bij in dit topic:

Starter zonder ervaring zoekt startersfunctie
Zijn situatie ziet ook niet echt 'neem mij aan' uit :/

ik denk dat ik het gewoon ga proberen. hopelijk een baan met een afdeling waar ze ontwikkelen en dan deeltijd software engineer en mikken op een positie als junior dev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 19:40
Zorg dat je je cv wat mooier aankleed dan het is. (zonder te liegen). Probeer een interview te krijgen, en dan is het verkopen.

probeer ook gebruik te maken van je 'ondernemers geest' je hebt immers in the middle of nowhere een bedrijf weten op te zetten wat flink winst maakt. Probeer ook meteen te denken aan het antwoordt op de vraag, waarom stop je met je bedrijf en wil je weer in dienst?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:48
justice strike schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:43:
een bedrijf weten op te zettenwat flink winst maakt.
Hoe haal je dat er uit?

[ Voor 21% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 29-05-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-07 08:57
Zelf ook ondernemer geweest. Daarna, vanwege een mager MBO Beveiligingsdiploma, veel moeite gehad met solliciteren bij bedrijven. Ook de alombekende "waarom ga je weer in dienst" zal aan bod komen.

Mijn advies is om je CV zo goed mogelijk te maken en elke kans te grijpen die je kunt grijpen. Ik zelf doe al een aantal jaar aan PHP-dev en heb inmiddels een werkgever kunnen vinden die mij wel deze kans heeft geboden zonder naar mijn papieren te kijken.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Anoniem: 675785 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:11:
vaardigheden:
- PHP/MySQL
Verwerk je CV in een fancy website, gebruik makende van de technieken waar je vaardig in meent te zijn, zorg dat alles er netjes uitziet (incl. broncode) en solliciteer hiermee i.p.v. met een PDF-je. Als je kan aantonen dat je hier goed in bent (door bijv. je CV zo te verwerken), dan is het geen enkel probleem om een baan te vinden zonder diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Creatief schrijven. Niet liegen, maar je kunt het natuurlijk zo verwoorden dat het erg positief lijkt.

- bedrijf opgezet in thailand en dat draait al 4 jaar goed, met 200% groei per jaar

klinkt een stuk beter dan

- beunhaas in thailand die van 200 euro naar 400 euro per jaar is gegroeit.

Flinke winst is natuurlijk ook relatief, als je daar rond kunt komen van het bedrag is het een flinke winst. Hier zou het maar een fooi zijn.
Greencap schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:11:
[...]

Verwerk je CV in een fancy website, gebruik makende van de technieken waar je vaardig in meent te zijn, zorg dat alles er netjes uitziet (incl. broncode) en solliciteer hiermee i.p.v. met een PDF-je. Als je kan aantonen dat je hier goed in bent (door bijv. je CV zo te verwerken), dan is het geen enkel probleem om een baan te vinden zonder diploma.
om er vervolgens achter te komen dat ze nog I.E. 6 gebruiken en de helft er niet uit ziet.

[ Voor 32% gewijzigd door justice strike op 29-05-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door justice strike op 29-05-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Greencap schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:11:
[...]

briljant idee. ik kan dan bijhouden hoelang potentiele werkgever mijn cv leest en klikt op knoppen voor meer info etc. Zeer bedankt!!

Wat betreft mijn cv een beetje op te krikken en mezelf te verkopen is iets waar ik al rekening mee hield :p

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 675785 op 29-05-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 15:22

MBV

Vroeger had CMG een programma waarbij je tijdens het werk een HBO-diploma kon halen. CMG betaalde de opleiding, je werkte tijdens de opleiding 50% van de tijd voor klanten. Zelfs Logica bestaat niet meer, maar zijn er geen bedrijven die dit nu weer aanbieden? Of zijn er geen kleinere detacherings-achtige bedrijven die je daarvoor kunt interesseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-07 18:43
justice strike schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:26:
- bedrijf opgezet in thailand en dat draait al 4 jaar goed, met 200% groei per jaar
klinkt een stuk beter dan
- beunhaas in thailand die van 200 euro naar 400 euro per jaar is gegroeit.
Voordat je dit opstuurt zou ik er wel even 100% groei van maken, niet 200%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Royenroy schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 23:44:
[...]
Voordat je dit opstuurt zou ik er wel even 100% groei van maken, niet 200%.
200% Kan wel, maar dan moet je het echt wel met cijfers kunnen onderbouwen en dan volgt de vraag waarom je ermee gestopt bent als het zo goed ging.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat je bedrijf in Thailand doet of gedaan heeft doet er niet toe als je een baan zoekt in software ontwikkeling.
werkervaring:
3 jaar helpdesk DELL technical support (waarvan 2 jaar level 2)

vaardigheden:
- PHP/MySQL
Als werkgever zou ik een cv als dit meteen weggooien als ik naar een goede ontwikkelaar op zoek ben. Waarom?
-Html/css/bootstrap/jquery, elke ontwikkelaar kan dat of kan het zich heel makkelijk eigen maken
-php/mysql, je hebt er van gehoord? Of werk je er al 6 jaar mee en weet je tot op de core hoe het in elkaar steekt?
-zeer basis met, geen uitleg nodig denk ik. Kan je beter weglaten.

Misschien komt het wat bot over, maar uiteindelijk vroeg je er zelf om: ik geef je weinig kans.

Ik wil je nog wel een tip meegeven: bouw iets met de skills die je hebt, iets mooi, wat je eventueel tijdens een gesprek kan laten zien. Als ze zien dat je mooie dingen kan maken (zonder studie, certificaten, weet ik wat) zijn ze vaak verkocht. Maar alleen dat eerste gesprek zal al lastig worden ben ik bang.

[ Voor 15% gewijzigd door sig69 op 30-05-2015 00:14 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 13:44
Ik kijk bij sollicitanten eigenlijk nooit naar opleiding. Werkervaring als eerste. Bij een gesprek let ik meer op instelling en competenties. Heb zelf ook alleen maar HAVO. Nu zo veel ervaring dat opleiding er niet meer toe doet.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dat begrijp ik. En als je naar de werkervaring kijkt die de TS zo neerzet? Wat is dan je eerste gevoel?
edit:
zo veel aangepast, ik ga er morgen nog eens goed voor zitten..

[ Voor 54% gewijzigd door sig69 op 30-05-2015 00:35 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-07 18:43
Freee!! schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:07:
[...]

200% Kan wel, maar dan moet je het echt wel met cijfers kunnen onderbouwen en dan volgt de vraag waarom je ermee gestopt bent als het zo goed ging.
200 euro naar 400 euro winst per jaar is 'maar' 100% groei, geen 200% groei. Zorg dat je dat soort dingen niet fout doet tijdens een solicitatiegesprek; het kan nogal knullig overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
sig69 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:10:
Als werkgever zou ik een cv als dit meteen weggooien als ik naar een goede ontwikkelaar op zoek ben. Waarom?
-Html/css/bootstrap/jquery, elke ontwikkelaar kan dat of kan het zich heel makkelijk eigen maken
-php/mysql, je hebt er van gehoord? Of werk je er al 6 jaar mee en weet je tot op de core hoe het in elkaar steekt?
-zeer basis met, geen uitleg nodig denk ik. Kan je beter weglaten.

Misschien komt het wat bot over, maar uiteindelijk vroeg je er zelf om: ik geef je weinig kans.
Zo minachtend hoef je hier niet over te doen hoor. Iemand die hier zeer vaardig in is is zeker wel waardevol. Veel IT-ers noemen echter elke technologie die ze ook maar ooit eens gehoord hebben op hun CV, of ze er nu echt wat me kunnen of niet. Er is niets mis mee om deze technieken met name te noemen als je daar echt goed in bent.

Mocht je ooit nog in de situatie komen dat je mensen moet aannemen dan zou ik je aanraden om niet zo gemakkelijk CV's weg te gooien. De markt in de IT is erg goed nu en zo gemakkelijk is het niet om de toppertjes te vinden. Daarbij komt ook nog eens dat veel IT-ers zichzelf niet goed kunnen verkopen en daar dien je doorheen te prikken als werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
sig69 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:10:
Wat je bedrijf in Thailand doet of gedaan heeft doet er niet toe als je een baan zoekt in software ontwikkeling.
Ben ik het niet met je eens. Het zegt iets over de persoon, namelijk dat deze bijv. ondernemend is. Als een bedrijf een dergelijk type zoekt, dan kun je met dit soort voorbeelden dat mooi illustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Ik snap de negatieve reacties niet van bepaalde mensen in dit draadje.

De beste jongeman is op zoek naar manieren om in Nederland aan een baan in de IT te komen. Dat iemand een bedrijf in het buitenland heeft gehad doet er wel toe. Dat zegt iets over een persoon.

Just my two cents.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
_vision schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:20:
[...]

Ben ik het niet met je eens. Het zegt iets over de persoon, namelijk dat deze bijv. ondernemend is. Als een bedrijf een dergelijk type zoekt, dan kun je met dit soort voorbeelden dat mooi illustreren.
wellicht was het een IT consultancy bedrijf. Je weet het niet.

Gewoon je CV wat grootser maken dan het is, maar wel binnen:

a. wat je kunt
b. wat je gedaan hebt

Wist je dat je bij de Mac als Floor manager begint. Das gewoon iemand die de vloer schoonmaakt. Beetje spelen met woorden en je komt erg ver.

[ Voor 24% gewijzigd door justice strike op 03-06-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671245

Heb je een stukje code? Hier kom je een eind mee..

Vooral in de PHP markt word tegenwoordig meer waarde gehecht aan daadwerkelijke skills / nette code / OOP etc. dan aan een diploma.
Waarbij werken in een Zend of Symfony(2) framework wel wat pluspunten oplevert.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Genoeg autodidacten in de web-dev wereld. Zeker als jij de nieuwere frameworks goed leert en native javascript (ES5 én ES6) meester bent. Dan pak je zonder problemen Node.js en bijhorende tech op en kan je minimaal als junior aan de slag bij erg veel bedrijven.

Tip: Normaal worden web-devs doodgespammed door recruiters. Draai het om: ga eens recruiter jagen. Stel voor dat je exclusief met hen wilt werken als ze jou aan een junior baan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

worldfastest schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:12:
Ik kijk bij sollicitanten eigenlijk nooit naar opleiding. Werkervaring als eerste. Bij een gesprek let ik meer op instelling en competenties. Heb zelf ook alleen maar HAVO. Nu zo veel ervaring dat opleiding er niet meer toe doet.
Hier wordt weer heel veel naar opleiding gekeken, en worden mensen die bijv. de laatste 2-3 jaar niets meer aan opleiding gedaan hebben sowieso niet aangenomen.

Om maar even een contrast te tonen.
Greencap schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:15:
[...]

Zo minachtend hoef je hier niet over te doen hoor. Iemand die hier zeer vaardig in is is zeker wel waardevol. Veel IT-ers noemen echter elke technologie die ze ook maar ooit eens gehoord hebben op hun CV, of ze er nu echt wat me kunnen of niet. Er is niets mis mee om deze technieken met name te noemen als je daar echt goed in bent.

Mocht je ooit nog in de situatie komen dat je mensen moet aannemen dan zou ik je aanraden om niet zo gemakkelijk CV's weg te gooien. De markt in de IT is erg goed nu en zo gemakkelijk is het niet om de toppertjes te vinden. Daarbij komt ook nog eens dat veel IT-ers zichzelf niet goed kunnen verkopen en daar dien je doorheen te prikken als werkgever.
Het had wellicht iets vriendelijker geformuleerd kunnen worden, maar hij heeft wel een punt. Laat duidelijk weten wat je skillset is. Dit is vrij vraag. En een baan vinden is niet altijd makkelijk lijkt mij. Beter om iemand weinig hoop te geven wat vervolgens beter uitpakt, dan andersom.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 05-06-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

iRicardo schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:24:
Ik snap de negatieve reacties niet van bepaalde mensen in dit draadje.

De beste jongeman is op zoek naar manieren om in Nederland aan een baan in de IT te komen. Dat iemand een bedrijf in het buitenland heeft gehad doet er wel toe. Dat zegt iets over een persoon.

Just my two cents.
Het zegt vooral dat hij in die tijd ondernemer is geweest en geen professionele ervaring heeft die relevant is voor een ban als junior developer. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook geen diploma en ik ben prima aan de bak als developer, maar ik kon tijdens mijn sollicitatie wel aantonen dat ik dingen kon. Het korte lijstje in de TS toont zeven jaar nauwelijks relevante werkervaring en heel weinig inzicht in wat zijn skills nou eigenlijk zijn. Met zo'n beperkte vermelding van de skills zou ik als recruiter ook geen aandacht besteden aan dat CV. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 20:41
justice strike schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:04:
[...]

Wist je dat je bij de Mac als Floor manager begint. Das gewoon iemand die de vloer schoonmaakt. Beetje spelen met woorden en je komt erg ver.
Dat hoor ik vaker en is een volgens mij een beetje een broodjeaapverhaal
"Als Floormanager ben jij de aanvoerder van het team op jouw vestiging."

@TS:
Zonder opleiding kan je wel degelijk ver komen. Ik zie om mij heen genoeg mensen zonder opleiding die dat voor elkaar hebben gekregen. De kunst (uitdaging) is op een niveau te komen waarbij een diploma van ondergeschikt belang is.

Mijn concrete tip:
Zoek niet naar een functie, maar naar een bedrijf dat je aanspreekt. Bied jezelf vervolgens aan, desnoods als stagiair. Geef aan dat je dolgraag iets wil doen en dan ook specifiek bij dat bedrijf. Als iemand mij zou benaderen met de boodschap "he, ik vind jouw bedrijf kicken, mag ik meehelpen?" zou ik daar best gevoelig voor zijn. Misschien gevoeliger dan de standaard sollicitatie. Prima kans dat je de schredder in gaat, maar wie niet waagt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 14:01

EMP

Krulloos!

Wat ik nog niet lees, is dat je ook als zelfstudie als de wiedeweerga aan de slag kan gaan met c / c++ / C# / Java / Whatever taal je in zou willen beginnen. Schrijf een programma, volg een (online) training, maar bouw ervaring op.

Ik weet niet precies wat voor 'ontwikkelaar' je wilt worden, maar als ik bij ons een junior een (technisch) interview afneem, dan vraag ik altijd een simpel dingetje uit te schrijven in een programmeertaal naar keuze. Arraytje, wat bewerkingen, functies etc. en dat breiden we dan in een half uurtje gaandeweg uit. Echt niets moelijks, maar je wilt niet weten hoeveel mensen hier al op falen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
In mijn ervaring is diploma =/= ervaring bijna beide zo belangrijk.

Ik zelf heb diverse certificaten maar geen echte concrete afgeronde opleiding.
Op dit moment wel bezig met een opleiding te starten en te gaan afronden om het gelijk te trekken want belangrijk is het zeker.

Maar wel 12 jaar ervaring in het vak dat ik uit oefen, dit resulteerde ook in 8 uitnodigingen in 3 weken tijdens mijn sollicitatie proces en uit eindelijk bij 4 aangenomen en zelfs 2 gesprekken afgemeld omdat ik mijn contract al getekend had :+

Ik denk dat het ook echt ligt aan de manier van je sollicitatie, en hoe je er binnen komt ( via via of direct of mail of telefoon of je stapt binnen )

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 05-06-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
NMe schreef:
Het zegt vooral dat hij in die tijd ondernemer is geweest en geen professionele ervaring heeft die relevant is voor een ban als junior developer. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook geen diploma en ik ben prima aan de bak als developer, maar ik kon tijdens mijn sollicitatie wel aantonen dat ik dingen kon. Het korte lijstje in de TS toont zeven jaar nauwelijks relevante werkervaring en heel weinig inzicht in wat zijn skills nou eigenlijk zijn. Met zo'n beperkte vermelding van de skills zou ik als recruiter ook geen aandacht besteden aan dat CV. :)
Dat had ik blijkbaar niet goed gelezen. Zelf had ik ook geen correct IT diploma om ergens te beginnen maar doormede wat ik in mijn eigen onderneming heb gedaan kon ik aantonen dat ik de kennis in huis had om te doen wat ik zeg dat ik kon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Blue-eagle schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:33:
Tip: Normaal worden web-devs doodgespammed door recruiters. Draai het om: ga eens recruiter jagen. Stel voor dat je exclusief met hen wilt werken als ze jou aan een junior baan helpen.
Mijn tip, ook naar aanleiding van wat ik hoor van mijn baas: blijf zo ver mogelijk weg bij recruiters.
En daarnaast blijf ook weg bij bedrijven die zo grootschalig zijn dat ze alleen naar je diploma's kijken. Ik denk dat je (als je goed bent) kans maakt bij een wat kleiner detacheringsbedrijf of een bedrijf waar ze echt een IT-afdeling hebben. Als 'junior' samen met 1 ervaren collega de website van een webshop in de lucht houden is niet handig ;) De grote bedrijven met 500 IT-ers zijn denk ik niet interessant, de kleine bedrijven met 5 IT-ers ook niet. Zoek iets ertussenin ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 05-06-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
MBV schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:53:
[...]

Mijn tip, ook naar aanleiding van wat ik hoor van mijn baas: blijf zo ver mogelijk weg bij recruiters.
En daarnaast blijf ook weg bij bedrijven die zo grootschalig zijn dat ze alleen naar je diploma's kijken. Ik denk dat je (als je goed bent) kans maakt bij een wat kleiner detacheringsbedrijf of een bedrijf waar ze echt een IT-afdeling hebben. Als 'junior' samen met 1 ervaren collega de website van een webshop in de lucht houden is niet handig ;) De grote bedrijven met 500 IT-ers zijn denk ik niet interessant, de kleine bedrijven met 5 IT-ers ook niet. Zoek iets ertussenin ;)
Dit kan ik wel beamen. Als bedrijf zijnde wordt je ook plat gespammed door recruiters die -de- perfecte kandidaat voor je hebben. Recruiters schieten altijd met hagel en het interesseert ze niet waar je terecht komt en of je überhaupt ergens terecht komt. Ze schieten gewoon zo vaak met zo veel verschillende kandidaten dat ze genoeg raken om winstgevend te zijn.

Het grote nadeel van via een recruiter binnen komen is dat de werkgever standaard 20 a 25% van het jaarsalaris als fee moet betalen aan de recruiter. Die 20 a 25% gaat dus mooi wel van je loon af of heeft er op zijn minst invloed op.

Mocht iemand zich afvragen in hoeverre ik uit mijn nek zit te lullen met mijn adviezen: ik werk zelf voor een internationale werkgever (geen detacheerder of projectmatig werk o.i.d.) met +/- 100 ontwikkelaars & testers en ben zelf actief betrokken in zowel recruitment als de technische interviews.

Bij ons wordt er eigenlijk nauwelijks naar je vooropleiding gekeken (hoewel een interessant CV wel meer in het oog springt natuurlijk). Er is bij ons eerst een persoonlijkheidstest, dan een (technische) competentietest en dan nog interviews en eventuele referentie checks. Uit dit alles blijkt veel meer dan uit een CV die vrij gemakkelijk mooier gemaakt kan worden dan het daadwerkelijk is.

Overigens zie ik ook het omgekeerde (nog best vaak): echt goede developers die een vrij matig CV hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Er is voor iedereen wel een baan te vinden. Het beste is ook achterhalen waar je kwaliteiten liggen en wat een mooi carrièrepad voor jou is, dat is meestal geen makkelijke klus.

Een onopgeleide kan ook gewoon net-zo-veel verdienen als iemand met universiteit, maar je moet wel een hoog denkniveau hebben en iets van veel waarde kunnen bieden aan bedrijven.

Webdevelopers zijn er veel, maar het zou geen slechte stap zijn om dat enkele jaren te doen om vanuit daar door te groeien.
MBV schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:53:
[...]

Voor vast dienstverband heb ik contact met recruiters ook nooit echt fijn gevonden, maar als ZZP'er is het moeilijk contracten te vinden zonder recruiters en 80% van de contracten verloopt hier (VK via recruiters/agents, maar 20% direct. Indien je CV en LinkedIn duidelijk is, dan valt het bij mij trouwens ook wel mee hoeveel incorrecte job specs ik binnen krijg. Voor vast dienstverband heb ik contact met recruiters ook nooit echt fijn gevonden. Voor de lage salarissen die ik in het andere topic vaak zie, vind ik trouwens wel dat er veel geklaagd wordt over die vervelende recruiters. Volgens mij kunnen veel mensen best wat meer verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik raak deels gemotiveerd, maar ook deels gedemotiveerd.
volgens Mozzila's MDN ben ik een intermediate Javascripter. Ik heb bijvoorbeeld moeite met Closures, en qua memory management ben ik daar nog niet.

Ik ben dus ZEKER geen meester in Javascript.
een array flatten, functies maken of classes met constructors is echter geen issue. Maar de zeer geavanceerde delen zijn voor mij meestal te ingewikkel.

En begrijp me niet verkeerd. Ik weet zeer goed dat programmeren geen grap is. Dat is dan ook waarom ik zeer graag wil studeren en mijn bachelor zou willen halen, om een all round programmeur te zijn. Het is gewoon wat mij zeer interesseert.

Het probleem is dat ik geen 19 jaar oud ben. Ik ben volgend jaar 28, wanneer ik met de studie zou kunnen beginnen. Het lijkt mij dat het verstandiger zou zijn om die studie deeltijd te volgen en ondertussen te werken in de IT.

Optimistische reacties hier, maar ik beschouw me zeker niet als een meester. No way.
En de negatieve reacties zijn idd bot, maar ze zijn niet dom. Het klinkt zeer logisch.
Maar 4 jaar voltijd studeren voordat ik aan de bak kan komen in de IT lijkt me echt niks.
Maar karretjes duwen in Schiphol lijkt me te depressief...

kut...

-- edit
Denk je dat ik zou kunnen onderhandelen qua salaris? ik zou het best vinden als ik paar honderd euro minder kreeg met in ruil daarvoor dat ze mij zullen helpen met het volgen van een hbo opleiding. Collegeld betaal ik best zelf, maar dat ze mij helpen met het fungeren in de functie dat vereist is voor de opleiding.
of zijn er gewoon genoeg IT'rs in Nederland die ook veel jonger zijn? (ik zie dat het nu een loting studie is ..)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 675785 op 06-06-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-07 10:32

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik ben ook pas op m'n 29e begonnen als developer. Ik had daarvoor wel wat cursusjes gedaan, dus ik kon wel wat laten zien. Voor de rest geen relevante opleiding o.i.d., ook hobbymatig weinig gedaan.

Sowieso hoef je echt niet van alles de hoed en de rand te weten, als je maar wel kan laten zien dat je in staat bent dingen te maken die goed functioneren en waar over is nagedacht. Je moet vooral je potentie duidelijk maken.

Focus je ook op frameworks, bijv. AngularJS. Dit wordt veel gevraagd en stelt je in staat sneller dingen voor elkaar te krijgen. Dit is uiteindelijk wat een werkgever wil: snel iets maken dat goed werkt. Vooral niet aldoor het wiel opnieuw uitvinden dus.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Greencap schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:40:
[...]

Dit kan ik wel beamen. Als bedrijf zijnde wordt je ook plat gespammed door recruiters die -de- perfecte kandidaat voor je hebben.
Nog leuker: geef een recruiter opdracht om de ultieme kandidaat te vinden voor een nieuwe positie binnen je detacheringsbureau, en kom er vervolgens achter dat hij 3 van je eigen medewerkers een vacature bij je concurrent heeft aangeboden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb online tests gedaan voor Linux en heel slecht eruit gekomen. Zeker de tests van getafreelancer.com waren supermoeilijk, maar ik verdien £475 per dag, zou in Nederland wss €75 per uur zijn, dus niet zo slecht.

Ik zou inderdaad ook frameworks leren en vacatures lezen. Het heeft geen zin om alles over JS te willen leren en vervolgens geen ervaring te hebben met bijvoorbeeld AngularJS, wat die werkgever bijvoorbeeld zou willen.

Iig gewoon snel beginnen, ik ken ook genoeg mensen die eerst buiten hun huidige job beginnen over Linux en dingen leren, maar zo komt het er nooit van. Leren op de job is het beste, vereist wel steeds eigen initiatief. Veel mensen worden vrij lui en laks als ze een baan hebben, altijd andere dingen de schuld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Digital-DNA schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 10:26:
Sowieso hoef je echt niet van alles de hoed en de rand te weten, als je maar wel kan laten zien dat je in staat bent dingen te maken die goed functioneren en waar over is nagedacht. Je moet vooral je potentie duidelijk maken.
Belangrijker dan dingen kunnen is laten zien dat je de juiste denkwijze hebt. Technieken kun je leren, een nieuwe denkwijze maar in zeer beperkte mate.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-07 10:32

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik zei dan ook: "waar over is nagedacht". Dat moet je wel kunnen uitleggen natuurlijk, dan wordt je denkwijze snel genoeg duidelijk.

Ik ken overigens ook zat mensen die het allemaal heel leuk kunnen vertellen maar als het er op neer komt geen zak voor elkaar krijgen. Zo hebben wij wel eens MBO stagiairs, sommige kunnen bijna niks en andere draaien gewoon volwaardig mee. We proberen van tevoren de goede er uit te halen maar dat blijft lastig a.d.h.v. alleen een gesprek.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 744613

Modbreak:Ik geloof dat je in de war bent. Dit is een forum. Jobs en Monsterboard liggen om de hoek.

[ Voor 94% gewijzigd door NMe op 05-03-2016 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Wat is de bedoeling van dit bericht? Dit is geen plek waar je kunt solliciteren... Of wil je tips? Want dan zou ik beginnen met die berg spelfouten er uit halen.

[ Voor 65% gewijzigd door NMe op 05-03-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-07 18:33
Ik stoor me meer aan de toonzetting dan aan die paar spelfouten.

Het hele bericht focust op wat hij niet heeft en de kansen die hij niet krijgt, alsof een sollicitatie liefdadigheid zoekt i.p.v. samenwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:04

_Apache_

For life.

justice strike schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:26:
[...]

om er vervolgens achter te komen dat ze nog I.E. 6 gebruiken en de helft er niet uit ziet.
Dan kan je dat bedrijf meteen afschieten, wat heb jij met zulke skills te zoeken bij een dergelijke bedrijf? :)

Als het bedrijft veel waarde hecht aan nieuwe technieken, hoef je niet aller persé oldskool te doen via een C.V. of PDF oid. Je kunt een publiekelijk GitHub account waar je diverse projectjes (met duidelijke readme's) in zitten. Geef aan dat je ervaring hebt met dergelijke technieken, en verwijs voro de rest naar je profiel waar de projecten te zien zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door _Apache_ op 05-03-2016 10:33 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik ben op mijn 30e pas begonnen en had destijds geen enkele relevante diploma en of schat aan ervaring. Zat destijds in de horeca en had er een eigen "bedrijf" naast waar ik het nodige deed met dj apparatuur. Voor dat laatste had ik een website nodig en zo ben ik in de avonduurtjes begonnen met het bouwen van websites naast mijn reguliere baan.

5 jaar geleden het besluit genomen om de horeca uit te stappen en gaan zoeken naar wat anders. Ontslag genomen en 2 weken later had ik een baan als "front-end developer" bij een klein ecommerce bedrijf. Daar 3,5 jaar lopen bikkelen en toen de overstap gemaakt naar een corporate bedrijf waar ik inmiddels al weer 2 jaar zit voor een prima salaris en dito secundaire arbeidsvoorwaarden.

Het kan dus prima, ergens komen zonder de benodigde diploma's, certificaten en werkervaring... je moet er alleen wat harder voor willen werken en het gewoon doen. Zo maar een beetje geluk hebben bestaat niet, dat zul je in dit geval gewoon af moeten gaan dwingen ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Pagina: 1