100 euro server

Pagina: 1
Acties:

• pepijnmesie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-07 09:39
ik wil graag een mini servertje bouwen voor ongeveer 100 euro, ik dacht zelf aan een moederbord waar de cpu on board zit. ik heb moederborden gezien waar geen 24-pin bij hoeft maar die zie ik niet (binnen budget) op tweakers. dit lijkt mij handig want dan hoeft er geen voeding bij.
bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: http://images10.newegg.com/productimage/13-135-394-02.jpg

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
ik wil er vooral servers voor games op runnen, bijvoorbeeld minecraft en KSP (multiplayer mod)

Wat mag het systeem gaan kosten?
€100,- exclusief verzendkosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik heb misschien nog ergens een harde schijf liggen maar ik denk het niet

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ik heb (naar mijn idee) een moederbord nodig met een cpu on board, een 2gb ram stick zodat ik later misschien nog kan upgradeen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
het liefst ook een beetje zuinig

Ga je overklokken?
ik ga er van uit dat dat geen mogelijkheid is voor passive cooling

ik heb hier een eigen lijstje gemaakt, zonder voeding omdat ik geen voeding zag met 24-pin met een veel te hoog wattage.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock D1800B-ITX€ 52,50€ 52,50
1Zalman T2 Plus€ 21,94€ 21,94
1Kingston ValueRAM KVR16LS11S6/2€ 16,38€ 16,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 90,82

ik sta helemaal open voor andere ideeën :)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:02
Ook een belangrijke vraag, met hoe veel personen speel je op de server ?
Ik kan je alvast vertellen dat een onboard cpu hier niet geschikt voor is, 2Gb is ook erg! weinig ram voor een minecraft server vooral met KSP.

Je geeft ook aan dat je nog geen HDD/SSD hebt, en een behuizing/voeding heb je die wel al ?

• pepijnmesie
het worden allemaal kleine servers met rond de vijf personen maximaal tegelijk. dus ik heb niet heel veel rekenkracht voor nodig.
de beguizing en de voeding heb ik ook nog niet daarom gaat mijn voorkeur naar het moederbord op de foto omdat daar geen 24-pin op zit en dus geen grote voeding nodig heeft

ik zat zelf ook nog te denken aan een tweedehands pc, maar dan moet het wel in de buurt van Apeldoorn zijn.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 3850 Boxed€ 30,-€ 30,-
1ASRock AM1H-ITX€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 85,50

kan bijvoorbeeld ook, maar heeft dan wel DC adapter. overigens is zo'n adapter ook niet erg goedkoop en zit je dan met een gat in je kast. je zou denk ik beter naar
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,50€ 35,50
1MSI H81M-P33€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 73,-

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:06
misschien is het slimer om even te kijken bij de v&a bij servers. je kan bijvoorbeeld deze server nemen die 70 euro is en 8 gb ram heeft.

V&A aangeboden: Dell Poweredge 1850, dual CPU, 8 GB RAM

Dit is goedkoper en kan een server met veel meer dan 5 man hebben en een groot aantal mods.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• pepijnmesie
lijkt me inderdaad goed, maar ik weet niet wat ik van het enegieverbruik van de server moet verwachten, hoeveel zou dat ongeveer zijn? mijn ouders betalen de energierekening dus het moet wel zuinig zijn.

en zal ddr2 ipv ddr3 een verschil maken?

Edit:

ik zie nu dat in die server 2 processoren zitten die ieder een tdp hebben van 79watt dus dat is wat te veel om 24/7 aan te laten staan. die onboard processoren zijn zuiniger.
zijn de onboard cpu's sterk genoeg voor een paar van die servers voor 5 mensen?

[ Voor 35% gewijzigd door pepijnmesie op 28-05-2015 13:47 ]

• peize9
hij heeft waarschijnlijk een 80+ plat voeding of iets in die richting. 2x tdp 79w betekent nog niet dat hij percé word gebruikt.
maar als je denkt het blijft te veel je hebt bijvoorbeeld ook

V&A aangeboden: IBM X3200 M2 tower server - Xeon QC 2,6 GHz - 4GB - 2x 72GB 15K - Dual PSU

of
V&A aangeboden: IBM System x3650 / XEON 5160 / 6GB Ram

of kijk zelf even rond. er zijn genoeg opties

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• pepijnmesie
ik denk dat mijn ouders nog steeds niet akkoord gaan met de hoeveelheid stroom die die servers gebruiken.
de moederborden met onboard cpu hebben allemaal een tdp van 10w, als die processor genoeg kracht heeft om die servers te draaien voor vijf mensen ben ik dik tevreden.

zo'n voeding die in die server zit trekt nog steeds 130w in zo'n systeem, en als dat altijd aan staat kost dat uiteindelijk best veel geld aan energie

[ Voor 21% gewijzigd door pepijnmesie op 28-05-2015 14:40 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-12 22:10
En bijvoorbeeld een HP microserver?

V&A aangeboden: HP Proliant Microserver N36L
Een N54L staat voor €150 te koop, dan moet zo;n N36L zeker ruim onder de €100 zitten: V&A aangeboden: HP Proliant Microserver N54L

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
In hoeverre gaan er Minecraft mods gedraaid worden? Mijn Haswell Pentium server (12GB RAM) gaat al aardig zweten zodra er wat meer modpacks worden aangezet.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Minecraft vreet resources. Als je met 8 mine crafters tegelijk online bent gaan daar zo 4 Xeon cores en 8GB RAM doorheen. Als je dan overhead hebt door ze over meerdere servers te verdelen wordt het er niet beter op.

Ik zou het plan van (sub) 100 euro voor een server maar even laten varen en goed kijken naar wat je nodig hebt en wat je wil doen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:35
of natuurlijk, een minecraft-server huren extern (minder tweaker-waardig natuurlijk)

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:09
Wat al eerder aangegeven is kan ik hier alleen maar bevestigen, om een beetje fatsoenlijk een Minecraft server te draaien ga je er niet komen met wat je voor ogen hebt. Ik heb processoren als een E3-1220 in combinatie met minstens 16GB DDR3 gebruikt in het verleden en dat ging nog maar net oké met een gebruiker of 5-10. Wel alweer een hele tijd terug maar toch, volgens mij zijn die server vereisten alleen maar omhoog gegaan met alle mods die je tegenwoordig kan gebruiken.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-12 22:58

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Ik kan je bij deze vertellen dat 5 mensen op een minecraft server die op een j1800 draait niet fatsoenlijk gaat werken. Je zult de render distance onder de 8 chunks moeten brengen om zonder continue the laggen en glitchen te kunnen spelen. Als gevolg hiervan spawnen er bijna geen mobs meer (Bug bij render distance < 8 chunks)

Ram bij minecraft valt dan wel weer mee.. Met 5 personen die gelijktijdig spelen zul je afhankelijk van het aantal chunks dat je laad per speler aan 1 tot anderhalve GB wel genoeg moeten hebben.

Ik host zelf een minecraft server op een athlon 5350 met 4GB ram. Gebruik met 4 a 5 spelers tegelijk tegen de 950MB

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:55
pepijnmesie schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:53:
lijkt me inderdaad goed, maar ik weet niet wat ik van het enegieverbruik van de server moet verwachten, hoeveel zou dat ongeveer zijn? mijn ouders betalen de energierekening dus het moet wel zuinig zijn.

en zal ddr2 ipv ddr3 een verschil maken?

Edit:

ik zie nu dat in die server 2 processoren zitten die ieder een tdp hebben van 79watt dus dat is wat te veel om 24/7 aan te laten staan. die onboard processoren zijn zuiniger.
zijn de onboard cpu's sterk genoeg voor een paar van die servers voor 5 mensen?
Tbp zegt iets over het maximale verbruik. Er zijn mensen hier op tweakers due hun dikke i7 op 9/10w verbruik hebben. Als een core niets doet kan hij gewoon "slapen". Kwestie van goed instellen. Cpu verbruik in niet waar je naar moet kijken. Moederboard verbruik wel. Verschil kan zomaar 10/15 watt zijn. Een goed ingestelde cpu zal 1a2 wat verbruikt. Maakt niet uit of het een jxxxx een celeron xxxx of een dikke i7. Idle verbruiken mits goed ingestelt niet veel.

[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 28-05-2015 15:04 ]

• pepijnmesie
zijn de prestaties van de onboard cpu veel lager dan die van de i5-4200U met 4gb ram? ik heb namelijk nu de servers daar op staan en daar kan ik alles prima op runnen.

• peize9
pepijnmesie schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:24:
zijn de prestaties van de onboard cpu veel lager dan die van de i5-4200U met 4gb ram? ik heb namelijk nu de servers daar op staan en daar kan ik alles prima op runnen.
Ja...

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:55
Als dat al heb staan. Zou ik eens Het grote zuinige server topic kijken. En de rest van de specs in een lijstje posten. Want een i5 4200u kan prima in idle laag verbruik. De meesten vergeten dingen op het mobo flink wat kunnen verbruiken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
Kijk hier maar eens:
http://www.notebookcheck....enchmark-List.2436.0.html

4200 staat op plek 170,
J1800 op 532..

• pepijnmesie
oke dan zal ik even kijken of ik mijn laptop 24/7 aan kan laten staan om dan daarop de server te runnen.
het is denk ik ook slimmer om nog even te wachten met de server en het te laten bij een laptop

bedankt voor alle reacties en de hulp
Pagina: 1