Moederbord upgrade (B85 chipset naar z97)

Pagina: 1
Acties:

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Goedenmiddag,

Op dit moment heb ik het volgende setje staan :

CPU : i5-4670k
MB : MSI b85-g43
MEM : 16gb ddr3 1600 corsair
GPU : asus 290x oc

met daarbij 3 schijfjes intern , geen dvd stations.

Aangezien ik met deze configuratie nou niet echt kan overclocken (ivm mobo) zit ik te denken om naar een Z97 moederbord over te stappen. Buiten dat ik een hele intensieve computer gebruiker ben speel ik van tijd tot tijd ook nog wel eens een leuk potje battlefield 4 op ultra of the witcher , het schijnt dat de nieuwe chipsets betere performance bieden ? (nu zal ik ook H97 langskomen maar geen idee wat dat is , zo ff op googlen denk ik).

Nu lees ik een hele hoop negatieve reviews over de "killer" chips die onboard zitten. kan iemand mij hier hun ervaringen mee over delen ?

Daarbij ben ik door de keuze het bos een beetje kwijt.

Ik ben zelf een Groot msi fan , alleen omdat mijn vorige msi gpu is vervangen voor een asus is het misschien handig om bij asus te blijven (al heb ik met moederborden in het verleden veel pech gehad met asus) ? lijkt mij dat ze dan optimaal zouden moeten samenwerken?

nu zat ik te denken aan 1 van de volgende borden :

1.gigabyte-ga-z97x-gaming-3
2.msi-z97s-sli-krait-edition
3.MSI Z97 GAMING 5 of Gaming 3 editie (geen idee of er buiten de extratjes daadwerkelijk een groot verschil is)
of word het toch een asus zoals Asus Z97-PRO GAMER

Welke zouden jullie mij aanraden ?

Dank alvast!

[ Voor 8% gewijzigd door Aionicus op 27-05-2015 15:57 ]

Verwijderd

Hier hebben wij een uitleg over, topic hoort hier ook niet thuis.
Beter in componenten aankoopadvies.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een OC mobo kopen voor 130 is het imo niet waard, je mag in je handjes wrijven als je de fps winst op 2 handen moet tellen.

Performanceverschil tussen chipsets bestaat niet.

People as things, that’s where it starts.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Aionicus schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:50:
zit ik te denken om naar een Z97 moederbord over te stappen.
[..]
Welke zouden jullie mij aanraden ?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!). Schopje richting CAA.

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Mijn excuses heren de modjes , vannacht heel slecht geslapen dus mijn oogjes zitten al hele dag bijna dicht :P

mbt de fps winst , bij bepaalde games kan dat kleine beetje fps net het verschil uitmaken!.

Allereerst gaat het om de overclockfuncties, de B85 is erg gelimiteerd in opties.
Daarnaast denk ik om misschien ooit nog een crossfire setup te nemen (met max 2 kaarten) , grote kans 2x 290.

De extra functionaliteit (usb3 etc) is ook erg welkom. Dus eigenlijk is het upgraden naar de z97 een relatief goede optie voor mij (gok ik) .

Nu alleen de vraag welk bordje / merk. Hierover hoop ik toch echt dat iemand een advies kan geven , want daar zit ik een beetje op vast.

Verwijderd

Wat zijn de zaken waar je tegen aan loopt?
Eigenlijk zijn de bordjes van de grote merken over het algemeen allemaal prima.
Zaak is dat je op de QVL lijst of memory support list kijkt of het door jou gekozen geheugen werkt.
Dat hoeft niet altijd van deze lijst af te hangen maar better safe than sorry!
Verder kun je op tweakers kijken bij de reviews van de bordjes.
Ook geeft de pricewatch de bordjes weer op volgorde van populariteit.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-02 21:53
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:42:
Ook geeft de pricewatch de bordjes weer op volgorde van populariteit.
Daar wel een beetje mee oppassen. Als er een review is langsgekomen dan staat dat product ineens bovenaan. Zelfs DAA-topics hebben een hoop invloed op die lijst.

• GoGoris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01 03:04
Deze review al gezien?
http://nl.hardware.info/r...150-voor-gamers-conclusie

"Vergelijken we de ASUS Z97-Pro Gamer met het in dit segment populaire MSI Z97 Gamer 5 moederbord, dan moeten we eigenlijk een gelijkspel uitroepen. Er zijn weinig tot geen redenen te bedenken waarom één van beide borden een duidelijk betere keuze is dan de ander.

Dan blijft de prijs over en daar zien we de traditionele premium die je betaalt voor een ASUS logo op de doos: de ASUS Z97-Pro Gamer is gemiddeld zo'n 10 euro duurder dan de MSI Z97 Gaming 5. Het maakt dat voor wie geen merk-voorkeur heeft, het MSI bord de meest logische keuze is. Maar nogmaals; schuif je de € 10 opzij, dan heb je aan beide borden als gamer een even goed product."

Nu is het Asus bord echter 10€ goedkoper, wat het Asus bord een licht voordeel geeft, voor de rest zal het afhangen van je persoonlijke voorkeur. Asus en MSI Z97 moederborden overklokken iets beter als de huidige generatie Gigabyte moederborden, en er zijn klachten over bugs in hun UEFI. Dus als deze beide binnen de pricerange vallen zou mijn keuze tussen de MSI Z97 Gaming 5 en de ASUS Z97-Pro Gamer zijn voor een future-proof moederbord .

De voordelen van de MSI Gaming 5 tov de Gaming 3 zijn:
-SLI support en goede crossfire support (bij de gaming 3 draait de 2de kaart maar op x4, x8 is aan te raden)
-Meer power phases -> beter overklokken

De Krait lijkt op de Gaming 3, het grootste verschil is het kleurenschema, een normale geluidschip zonder gaming features en SATA Express support (Maar dit is niet zo belangrijk, M.2 wordt waarschijnlijk toch the way to go voor thuisgebruikers)
De netwerkchip is ook verschillend, maar die killer chip haalt eerlijk gezegd niet uit.

[ Voor 2% gewijzigd door GoGoris op 28-05-2015 21:24 . Reden: Gaming 3 crossfire support ]

Pagina: 1