Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

100mbit Full Duplex, geen gigabit..

Pagina: 1
Acties:

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:23
Hoi,

Dit is mijn situatie:
Genexis glas NTU -> 2x cat5e kabel (10meter) -> cat6 wall outlet (2 port) -> kort kabeltje -> Router (Asus RT-AC66U)

Genexis en router kunnen beiden gigabit (geverifieerd via lange kabel via de trap laten lopen van glasmodem naar router, en had idd gigabit). Toch krijg ik maar 100mbit full duplex via de wall outlets (beide outlets/kabels geprobeerd).

Ik kan nog een aantal zaken uitsluiten, ik weet bijvoorbeeld nog niet of het korte kabeltje wel minimaal cat5e is, en ga ik de kabels nog testen met een utp-tester.

Wat concreet mijn vraag is: kan ik problemen verwachten met een cat5e kabel en een cat6 wall outlet?
Overige troubleshoot-suggesties zijn uiteraard ook welkom :)

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 08:28

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik vermoed dat je de kabels niet goed hebt aangesloten op de walloutlet. Dit na gaan met de utp tester.

• zjeeraar84
Cramthabam schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:39:
Ik vermoed dat je de kabels niet goed hebt aangesloten op de walloutlet. Dit na gaan met de utp tester.
Dat denk ik ook, maar heb inmiddels al 3x een montagepoging gedaan (met 2 utp kabels) en steeds hetzelfde resultaat behaald. Vanavond ga ik meten.
Maar je verwacht dus geen issues met cat5e kabel op cat6 outlet?

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 20:13

Echt niet.

Gewoon niet.

Cat5e en Cat6 zijn compatible met elkaar, ik verwacht geen problemen daar. Zo'n outlet is ook maar een dom ding, maar nog van 'betere' kwaliteit dan de kabel, want Cat6 ipv Cat5e. Wel is een slecht aangesloten kabel goed mogelijk.
Overigens kan je bij gebrek aan utp tester natuurlijk ook je laptop gebruiken als die gigabit aansluiting heeft.

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 08:28

Cramthabam

Leef en laat leven

zjeeraar84 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:05:
[...]

Dat denk ik ook, maar heb inmiddels al 3x een montagepoging gedaan (met 2 utp kabels) en steeds hetzelfde resultaat behaald. Vanavond ga ik meten.
Ik heb hetzelfde namelijk gehad. De aansluiting op de WCD zat anders in elkaar dan ik dacht. Even goed kijken en de specificaties opzoeken van de WCD.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15

The Wizard

Moderator Mobile
zjeeraar84 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:05:
[...]

Zoals anderen aangegeven hebben, cat 5e kabel op cat 6 doos is geen enkel probleem, heb hier in huis allemaal cat 6 dozen met cat 5e kabels, overal Gbit. Volgorde kan idd verschillen per aansluitdoos, kijk hier goed na, niet dezelfde volgorde aanhouden, maar de volgorde die genoemd staat op de doos.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:08
Je weet zeker dat de kabels geen CCA zijn?

• zjeeraar84
The Wizard schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:24:
[...]
Volgorde kan idd verschillen per aansluitdoos, kijk hier goed na, niet dezelfde volgorde aanhouden, maar de volgorde die genoemd staat op de doos.
Heb een andere volgorde aangehouden op de WCD, namelijk die werd aangeraden voor de connectoren van de kabels. Dit zou het probleem dus kunnen zijn?
Oilman schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:25:
Je weet zeker dat de kabels geen CCA zijn?
Volgens Google is dat een merk wat bij Conrad verkocht werd, dat is het niet.
Nu kan ik ook niet zeggen dat het een topmerk is, het is een Elro kabel, gekocht bij Gamma...

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 13:18
CCA is Copper Clad Aluminium, niet een merk. Het wil zeggen dat de aders niet volledig van koper zijn, maar dat ze van aluminium zijn met een dun laagje koper. Dit is goedkoper en er bestaat een kans dat je hierdoor een slechtere verbinding krijgt.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zjeeraar84 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:31:
[...]

Heb een andere volgorde aangehouden op de WCD, namelijk die werd aangeraden voor de connectoren van de kabels. Dit zou het probleem dus kunnen zijn?
Ja

Kabels maak je volgens de tia 568 ( A of B ) standaard. Bij een wcd staan deze vaak beide op de wcd. dit moet natuurlijk overeen komen met de andere kant. je knijpt ze of allebij met de tia568-A standaard, of met tia568-B standaard. maar niet met van alles wat

Let op de kleuren gebruik deze zoals vermeld, 1 op 1 verbinden is niet genoeg. let je hier niet op krijg je overspraak en is de kans dat deze terug schakelt naat 100Mb ook groot

Iperf

• zjeeraar84
Zowel de connector-zijde als de WCD zijde hebben uiteraard dezelfde volgorde gekregen, maar niet volgens de tia 568 standaard. Volgorde nu is aan beide zijden:

1oranje/wit 2oranje 3groen/wit 4blauw 5blauw/wit 6groen 7bruin/wit 8bruin
Dit stond op de verpakking van de connectors.

Op de WCD staan inderdaad de TIA 568a en b standaarden vermeld.
Ik ga de kabels opnieuw maken volgens de TIA 568a standaard.

[ Voor 90% gewijzigd door zjeeraar84 op 27-05-2015 16:00 ]

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-11 11:21
Vergeet ook niet dat "korte kabeltje" tusen WCD en router, je kan ook die lange kabel die je gebruikt hebt tusen NTU ern router gebruiken ipv deze aangezien die wel GB snelheden haalde.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Heb je aan je aan de NTU kant zelf een connector aangeknepen of heb je een patchkabel gebruikt en daar aan de WCD kant de connector afgeknipt?
Patch kabels hebben soepele aders.

Een WCD kan normaal gesproken alleen met stugge kabel en een punchdown tool aangessloten worden.
Een connector kun je normaal alleen aan soepele aders krimpen.

Advies: Gebruik aan beide kanten een doos of een patchpanel.

Zorg ervoor dat je aan beide kanten dezelfde tia 568 gebruikt ( tia 568 B heeft de voorkeur).
Zie hier voor de verschillen.

http://www.bnoack.com/ind...com/data/cables/CAT5.html

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 27-05-2015 16:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 20:34
zjeeraar84 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:31:

Volgens Google is dat een merk wat bij Conrad verkocht werd, dat is het niet.
Nu kan ik ook niet zeggen dat het een topmerk is, het is een Elro kabel, gekocht bij Gamma...
Gamma heeft in het verleden CCA verkocht waardoor je gigabit wel kunt vergeten op langere lengtes.
Zie ook:

Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

• zjeeraar84
Hoe kan ik CCA kabel herkennen? De aders van mijn kabel bestaan uit tientallen hele dunne aders, die koperkleurig zijn, en niet aluminiumkleurig.
De kabel is ongeveer een half jaar geleden gekocht bij Gamma (aangelegd tijdens verbouwing).

[ Voor 24% gewijzigd door zjeeraar84 op 27-05-2015 16:23 ]

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11 19:21

Hoite

Goed verhaal

Het makkelijkste is om even met een magneetje te testen

Scorpei in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels"

Lekker kort.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 13:18
Magneet werkt alleen om te testen of je met CCS (Copper Clad Steel) te maken hebt. Wat je zou kunnen doen om te testen is de adertjes buigen en zien of ze snel breken, aluminium is namelijk veel brosser dan koper en zal na een paar keer buigen breken. Je kunt ook met een mesje proberen het koperlaagje van de ader af te krabben.

Maar eigenlijk denk ik niet dat soepele kabel zoals jij hebt (met meerdere strands per ader) van CCA of CCS gemaakt zijn. Ik heb echter geen goede basis voor die aanname.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:08
Komt er nu wel iets anders aan het licht, dat soepele kabels niet bedoeld zijn om met LSA stroken te verbinden. Het kan wel, maar het is er nooit voor ontworpen en de kans dat er een slechte verbinding ontstaat is zeer aanzienlijk. Eén slechte verbinding en je bent terug bij 100 Mbit.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:51:
Magneet werkt alleen om te testen of je met CCS (Copper Clad Steel) te maken hebt. Wat je zou kunnen doen om te testen is de adertjes buigen en zien of ze snel breken, aluminium is namelijk veel brosser dan koper en zal na een paar keer buigen breken. Je kunt ook met een mesje proberen het koperlaagje van de ader af te krabben.

Maar eigenlijk denk ik niet dat soepele kabel zoals jij hebt (met meerdere strands per ader) van CCA of CCS gemaakt zijn. Ik heb echter geen goede basis voor die aanname.
aansteker ... aluminium smelt

Iperf

• zjeeraar84
Probleem is gevonden. Het was de volgorde van de aders in de WCD. Heb nu netjes het schema aangehouden en voila, 1gbit.
Erg blij dat de kabels gewoon goed zijn :) het was niet mogelijk geweest om nieuwe te trekken namelijk.
Bedankt voor het meedenken!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Graag gedaan tnx for the feedback

Iperf

Pagina: 1