Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-03 13:16
Beste tweakers,

graag zou ik wat advies willen omtrent welke stappen ik best onderneem voor mijn probleem.

Vorige zomer had ik met behulp van mede tweakers mijn semi-budget gaming PC samengesteld. Destijds had ik redelijk wat problemen rond de interactie tussen mobo-gpu-psu, daar heb ik toen ook een topic voor gemaakt, deze: Geen beeld met combinatie HD7950 + Gigabyte Sniper B5

Uiteindelijk was alles opgelost door in de BIOS iets aan te passen (GPU ondersteuning op rev2 zetten of iets dergelijk), maar een dikke maand geleden zijn de problemen opnieuw begonnen.

Ik kwam thuis na een week op kot gezeten te hebben, maar bij het aankomen op mijn kamer wou mijn desktop plotseling niet meer opstarten. Ik heb toen echter de hoop opgegeven (had héél veel werk tot nu en was het beu dat de problemen weer opnieuw begonnen waren), waarop ik pas gisteren begonnen ben met ernaar te kijken.

Even kort de specs voor ik begin:

Mobo: Gigabyte Sniper B5
PSU: Seasonic M12II Gold 520W
GPU: Radeon HD7950 3Gb Boost Edition (x16 slot)

Ik ben begonnen met deze initiële setup:
*Monitor<--HDMI-->GPU
*GPU in x16 mobo slot, aangesloten op PSU
Waarop mijn PC geen enkel teken van leven gaf.

Erna heb ik enkele dingen geprobeerd. Ik kom tot de conclusie dat mijn PC enkel niet opstart (komt zelfs niet in gefaalde boot ofzo, de powerknop induwen doet gewoon niets) wanneer mijn GPU met de PCI-E kabels (heeft er 2 nodig) rechtstreeks op de PSU aangesloten is.

De GPU aansluiten op de x4 mobo slot (enig ander slot waar de GPU in past) haalt ook niets uit, langs de PSU kant de PCI-E fiches in een andere rail (of hoe ze dat ook noemen?) duwen maakt ook geen verschil. Of de HDMI-kabel nu in de iGPU van de cpu of in de dedicated GPU ingestoken zit, verandert eveneens niets.

Ik zou dus vermoeden dat het aan één van deze 3 ligt:
1) Mobo
2) PSU
3) GPU

Graag had ik nu wat expertise van jullie gehad bij de volgende dingen:
  • Kunnen we iets uitsluiten van bovenstaand lijstje? Of kunnen er nog andere oorzaken zijn volgens jullie?
  • Ik weet dat ik misschien sneller uitsluitsel zou hebben als ik onderdelen verwissel met een andere gelijkaardige PC (zoals mijn GPU in andere PC duwen, andere PSU in mijn PC plaatsen), maar ik heb hier in huis van mijn familie enkel inferieure PC's die 10 jaar geleden nog niet eens up-to-date waren. Kan ik toch bvb. uitsluitsel van GPU- of PSU-defect garanderen door een ancient GPU in mijn PC te plaatsen? Of haalt dit niets uit? Het is dat ik pas volgende maand bij iemand kan gaan die PC-onderdelen wilt uitwisselen van ongeveer dezelfde kwaliteit...
Bedankt aan iedereen die wilt helpen :)

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Jornax schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:58:

Erna heb ik enkele dingen geprobeerd.
Vertel, of bedoel je hiermee
De GPU aansluiten op de x4 mobo slot (enig ander slot waar de GPU in past) haalt ook niets uit, langs de PSU kant de PCI-E fiches in een andere rail (of hoe ze dat ook noemen?) duwen maakt ook geen verschil. Of de HDMI-kabel nu in de iGPU van de cpu of in de dedicated GPU ingestoken zit, verandert eveneens niets.
Start die wel door zonder GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
br00ky schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:03:
[...]

Vertel, of bedoel je hiermee

[...]

Start die wel door zonder GPU?
Excuseer, sorry als mijn post wat onduidelijk was. Ik heb dus het volgende geprobeerd:
  • GPU in x4 slot steken ipv x16
  • Andere slot enop PSU gebruikt voor PCI-E kabels
  • HDMI kabel op iGPU/GPU/niet aangesloten
  • ^ Permutatie van bovenste drie geprobeerd
  • Bios gereset, hielp niets, dus terug op die rev2 gezet als instelling van vorige zomer.
Zonder GPU aangesloten op PSU is er geen vuiltje aan de lucht, ben dit momenteel zelfs op de PC in kwestie aan het typen. GPU steekt voorlopig in x16 slot van mobo zonder op PSU aangesloten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFgX
  • Laatst online: 16-04 15:44
Hallo Jornax,

Heeft jouw HD7950 een knop erop zitten waarmee je van BIOS kunt wisselen? Zo ja, probeer die eens om te wisselen.

Ik heb namelijk ook een Sapphire HD7950 met Boost, met 2 BIOS'en. Echter werkt 1 van deze niet en als ik mijn pc dan probeer op te starten krijg ik geen beeld of wat dan ook. Alleen de fans en diverse led lampjes op mn mobo gaan dan branden.

Dus als je van BIOS kunt wisselen, zou ik dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:20

Esumontere

Floep, banaan.

Weet je héél zeker dat je de goede kabels hebt gepakt? Ik heb dezelfde voeding en een HD7970, en heb bij de eerste keer bouwen per ongeluk een verkeerde 8-pins erin geduwd. Past wel, werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
RobinFgX schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 23:13:
Hallo Jornax,

Heeft jouw HD7950 een knop erop zitten waarmee je van BIOS kunt wisselen? Zo ja, probeer die eens om te wisselen.

Ik heb namelijk ook een Sapphire HD7950 met Boost, met 2 BIOS'en. Echter werkt 1 van deze niet en als ik mijn pc dan probeer op te starten krijg ik geen beeld of wat dan ook. Alleen de fans en diverse led lampjes op mn mobo gaan dan branden.

Dus als je van BIOS kunt wisselen, zou ik dat eens proberen.
Heb dit daarnet even geprobeerd, dat knopje, no dice. Gaf opnieuw geen enkel teken van leven. Al dacht ik toch niet dat het ging werken, jij krijgt bij je "slechte" bios mode tenminste nog iets van feedback.
Esumontere schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 00:17:
Weet je héél zeker dat je de goede kabels hebt gepakt? Ik heb dezelfde voeding en een HD7970, en heb bij de eerste keer bouwen per ongeluk een verkeerde 8-pins erin geduwd. Past wel, werkt niet.
Ik ben vrij zeker dat ik de juiste kabels gebruik, toch bedankt voor de tip :D De pc werkte mèt GPU probleemloos voor +- 6 maanden, Skyrim en Witcher 2 destijds probleemloos op Ultra gespeeld, sindsdien niets aan de kabelconfiguratie verandert (buiten dus bij mijn pogingen om het systeem werkende te krijgen, hierbij wat PCI-E kabels van plaats verwisseld op de PSU, wel nog altijd in het juiste gebied van het modulair bakje ofc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
En als je de hmi kabel vanaf de monitor gelijk in je moederbord stopt? Krijg je dan beeld? En de GPU in de normale PCI-e slot.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
rikadoo schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:04:
En als je de hmi kabel vanaf de monitor gelijk in je moederbord stopt? Krijg je dan beeld? En de GPU in de normale PCI-e slot.
Hdmi kabel in mobo, gpu of helemaal niet insteken heeft geen enkele invloed op iets lijkt het me. Enkel als er een rechtstreekse verbinding is tussen psu en gpu start er helemaal niets op, als deze verbinding weg is (en ik bijgevolg m'n gpu niet kan gebruiken) werkt alles perfect. Welk pci-e slot ik gebruik van mijn mobo maakt ook precies niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFgX
Jammer dat je je PSU of GPU niet kunt testen in een andere build...

En ik weet niet of het zin heeft (zelf geen ervaring mee), maar kun je de kabels van je PSU niet controleren met een multimeter of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
RobinFgX schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:30:
Jammer dat je je PSU of GPU niet kunt testen in een andere build...

En ik weet niet of het zin heeft (zelf geen ervaring mee), maar kun je de kabels van je PSU niet controleren met een multimeter of iets dergelijks?
Multimeter heb ik misschien ergens nog wel liggen. Als iemand mij kan zeggen of het zin heeft om de PSU kabels hiermee te testen in mijn geval (en dan eventueel nog uitleggen hoe :P ), dan zou ik daar zeer dankbaar voor zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFgX
Jornax schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:47:
[...]

Multimeter heb ik misschien ergens nog wel liggen. Als iemand mij kan zeggen of het zin heeft om de PSU kabels hiermee te testen in mijn geval (en dan eventueel nog uitleggen hoe :P ), dan zou ik daar zeer dankbaar voor zijn :)
Daar zal vast wel iets over te vinden zijn op het forum hier.

En als dat niks uitwijst weet je bijna 100% zeker dat het aan je GPU ligt (helaas)

[ Voor 17% gewijzigd door RobinFgX op 27-05-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenGenaaid
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01-2023
Misschien een domme vraag maar,

wat gebeurt er als je PC loopt zonder de GPU PSU kabel aangesloten (dan werkt hij gewoon begreep ik) en dan de GPU PSU kabel erin drukt?

Rook uit je voeding? dan weet je genoeg, slaat de heleboel meteen af, weet je genoeg (sluiting in het extra-voedingsspanning gedeelte van de kaart).
Voeding met een hoger vermogen nodig? (m.a.w. de PSU stort in op het moment van aansluiten)

Zijn zo maar wat suggesties.... feit dat ie het eerst wel deed....liep je PSU waarschijnlijk al op het randje.

was gewoon mijn brainwave... succes en laat ff weten wat het was... ben wel benieuwd, had er zelf ook 1 lang geleden met een 8800, daar was de GPU los gebakken van de heatsink (pasta was geel verkleurd en korrelig droog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
BenGenaaid schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:57:
Misschien een domme vraag maar,

wat gebeurt er als je PC loopt zonder de GPU PSU kabel aangesloten (dan werkt hij gewoon begreep ik) en dan de GPU PSU kabel erin drukt?

Rook uit je voeding? dan weet je genoeg, slaat de heleboel meteen af, weet je genoeg (sluiting in het extra-voedingsspanning gedeelte van de kaart).
Voeding met een hoger vermogen nodig? (m.a.w. de PSU stort in op het moment van aansluiten)

Zijn zo maar wat suggesties.... feit dat ie het eerst wel deed....liep je PSU waarschijnlijk al op het randje.

was gewoon mijn brainwave... succes en laat ff weten wat het was... ben wel benieuwd, had er zelf ook 1 lang geleden met een 8800, daar was de GPU los gebakken van de heatsink (pasta was geel verkleurd en korrelig droog).
Ik heb er ook al over nagedacht om de PSU kabels in de GPU te steken terwijl de PC aanstaat, maar kan dat geen kwalijke gevolgen hebben? Onderdelen laten kortsluiten/defect maken, mij schokken, ... ik noem maar wat. Ik werd namelijk altijd verteld om al het PC-onderdeel-gerelateerd gepruts te doen terwijl de stroom afstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenGenaaid
Zelf een schok krijgen is vrijwel uitgesloten aangezien het moederbord en de onderdelen allemaal op maximaal 12Volt DC werken. Voor een voelbare schok heb je toch minimaal (beetje afhankelijk van je huidweerstand.. vochtig of niet) zo'n 70 a 80 volt nodig, voor een pijnlijke (soms gevaarlijke) schok iets meer.

Tja wat kwalijke gevolgen betreft.... zoals ik al aangaf, als er rook uit komt...dan is ie stuk of nog meer stuk :P

Als je alles heel wilt houden en geen risico wilt nemen dat je iets opblaast dat het nu nog doet, dan moet je inderdaad niet aan je PC werken terwijl ie onder spanning staat.
Aan de andere kant, PC's hebben zoals dat heet, hot swap-able componenten, en veel is gezekerd / beschermd door de voeding.

Daarom vroeg ik mij dus af of je dat al geprobeerd had.. ;)

Dus PSU stekker in de GPU pluggen terwijl ie aanstaat... slim? Nee, maar wel interessant... 8) .

Heb je je voeding aangepast op je GPU kaart? PSU's hebben soms de neiging na een tijdje minder (efficiënt) te gaan werken en dan loopt het geleverde secundaire vermogen terug...

Reken uit wat de PSU moet leveren onder load: max CPU verbruik + max GPU gebruik + ongeveer 10W per HDD (veilige marge) en andere rand apparatuur.
Ik heb zo'n vermoeden dat je met die video kaart toch minimaal een 600W PSU nodig hebt.

Wil je de kaart doormeten, Haal hem eruit en kijk dan ff op welke pennen van de voedings connector normaal gesproken de zwarte draden zitten aangesloten, dat zijn de massa (de min zeg maar) en tussen deze en de pennen van de gele (de +12V) mag geen sluiting zijn, doe hetzelfde voor de pennen van eventuele rode en de zwarte, deze rode zijn de +5V (wissel de pennen van de multimeter ook bij elke meting een keer om...zwart en rood)

Meet je bij beide metingen een hele lage weerstand of geen weerstand....is ie kort gesloten en kaduk..en komt daarom je voeding niet op bij booten als de kabel is aangesloten..

Edit: Ow jah en bij alles wat je doet met dat ding of onderdelen ervan, geaard polsbandje om!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Die 520w voeding is meer dan genoeg voor z'n systeem, hij heeft helemaal geen 600w voeding nodig. Volgens z'n inventaris gebruikt hij een 4590 i5 dus zal zijn maximale verbruik eens op 400w komen te liggen in een veeleisende benchmark. Een 450w voeding zou hier nog prima in draaien.

Kabels in de gpu drukken terwijl de PC aanstaat is natuurlijk vragen om problemen en geen verantwoord advies in mijn ogen. Dit zal niks magisch oplossen en alleen de boel kunnen slopen.

Ik verdenk momenteel de videokaart zelf als boosdoener. Wat je nog zou kunnen proberen is de bios van je moederbord flashen naar de meest recente versie. Dit wil nog wel eens vage problemen fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
BenGenaaid schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:57:

Zulke dingen alleen doen als je toch van plan bent de PC in de container te gooien, want daarmee een PC maken zal niet gaan, wel het omgekeerde overigens. Sowieso klopt het niet wat je beweert.

Maar als het eerst wel werkte en nu niet meer, terwijl er in die tijd niks veranderd is, dan lijkt het mij wel duidelijk dat er iets defect is en ik zou het niet in de voeding zoeken.

Werkt de PC wel met het scherm aangesloten op de IGP, zonder videokaart? Ja? Dan is het waarschijnlijk een defecte videokaart. Nee? Dan zou een defect moederbord of geheugen het meest logische zijn. Als je twee reepjes geheugen hebt zou je ook één voor één kunnen proberen in verschillende sloten, de kans dat alle geheugensloten en/of beide geheugenreepjes stuk zijn is niet zo groot.

En haal sowieso eerst alle "nutteloze" kabeltjes en connectors los, hardeschijven, SSD's, DVD branders, USB header kabels, etc zijn allemaal niet nodig voor het starten van de PC, maar kunnen bij kortsluiting er wel voor zorgen dat de PC niet aan wil gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 28-05-2015 00:01 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Bedankt voor de reacties iedereen! Zo te horen ga ik het toch dan zo laten om de PSU kabels in de GPU te steken terwijl de PC opstaat. Voor de rest:
BenGenaaid schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:18:
Reken uit wat de PSU moet leveren onder load: max CPU verbruik + max GPU gebruik + ongeveer 10W per HDD (veilige marge) en andere rand apparatuur.
Ik heb zo'n vermoeden dat je met die video kaart toch minimaal een 600W PSU nodig hebt.

Wil je de kaart doormeten, Haal hem eruit en kijk dan ff op welke pennen van de voedings connector normaal gesproken de zwarte draden zitten aangesloten, dat zijn de massa (de min zeg maar) en tussen deze en de pennen van de gele (de +12V) mag geen sluiting zijn, doe hetzelfde voor de pennen van eventuele rode en de zwarte, deze rode zijn de +5V (wissel de pennen van de multimeter ook bij elke meting een keer om...zwart en rood)

Meet je bij beide metingen een hele lage weerstand of geen weerstand....is ie kort gesloten en kaduk..en komt daarom je voeding niet op bij booten als de kabel is aangesloten..

Edit: Ow jah en bij alles wat je doet met dat ding of onderdelen ervan, geaard polsbandje om!!!
Ja - de voeding van 520W, die ik nu heb, moet (onder normale omstandigheden) wel goed genoeg zijn. Getuige stin00's post, een PSU load berekeningssite die ik gebruikte, mijn build die grotendeels op een toenmalige Tweakers BBG gebaseerd is, de oorspronkelijke topic die ik maakte voor te helpen bij het zoeken van de beste build, ...

Het meten van de kaart zal ik later wel eens doen, eerst nog wat meer voor de hand liggende dingen proberen, heb tenslotte ook al niet zo'n polsbandje dat ik dan ergens moet vinden :P
stin00 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:45:
Ik verdenk momenteel de videokaart zelf als boosdoener. Wat je nog zou kunnen proberen is de bios van je moederbord flashen naar de meest recente versie. Dit wil nog wel eens vage problemen fixen :)
Ik denk dat ik vorige zomer al eens de bios geflashed heb naar de (toen) recentste versie voor de problemen die ik dan had, maar dat haalde toen niet echt veel uit. Het blijft wel een feit dat mijn CPU enkel ondersteund wordt door de Gigabyte Sniper B5 mobo's van minstens versie 1.1 met de F6 update, en ik heb expliciet aan de winkel gevraagd of mijn mobo daaraan volstond out of the box (wat het geval was). Aangezien ik niet echt onmiddellijk een probleem zie bij de werking tussen CPU en mobo, is het dan nog steeds nuttig om nog eens de bios te flashen naar de recentste versie?
-The_Mask- schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 23:56:
Werkt de PC wel met het scherm aangesloten op de IGP, zonder videokaart? Ja? Dan is het waarschijnlijk een defecte videokaart. Nee? Dan zou een defect moederbord of geheugen het meest logische zijn. Als je twee reepjes geheugen hebt zou je ook één voor één kunnen proberen in verschillende sloten, de kans dat alle geheugensloten en/of beide geheugenreepjes stuk zijn is niet zo groot.

En haal sowieso eerst alle "nutteloze" kabeltjes en connectors los, hardeschijven, SSD's, DVD branders, USB header kabels, etc zijn allemaal niet nodig voor het starten van de PC, maar kunnen bij kortsluiting er wel voor zorgen dat de PC niet aan wil gaan.
Zoals ik al aanhaalde, ik ben momenteel aan het typen op de PC in kwestie, met het scherm aangesloten op de HDMI poort van het moederbord. Volgens jou ligt het dan aan de GPU? Is het dan nog trouwens de moeite waard om je test met de RAM-latjes te doen, ik zie niet echt in hoe die in deze situatie voor problemen kunnen zorgen?

Je tip om de PC eens te proberen starten met eerst alle nutteloze kabels etc verwijderd en dan de GPU aangesloten lijkt me wel de moeite waard, dat zal ik morgen eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
In zo'n geval hoef je de rest niet te proberen en lijkt een defecte videokaart het meest logische.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenGenaaid
En? het resultaat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Ik heb al even die tip geprobeerd om te booten met enkel de essentiële dingen in mobo/PSU geplugd (dus geen HDD, USB apparaten etc) terwijl de GPU aangesloten is, start zo ook niet op.

Er zal echter geen tijd zijn de komende weken om het nodige te doen om dat ene met de multimeter te testen, examens! Binnen een kleine maand zijn die echter weer voorbij en kan ik het dan dus proberen, maar dan is die vriend van mij echter ook vrij om mijn onderdelen mee uit te wisselen, dus ik denk dat ik dat dan maar beter eerst kan doen om tot een conclusie te komen.

Tegen eind juni zal ik de topic dan nog eens omhoog halen voor een update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Belangrijke update! Na het proberen van te booten met GPU aangesloten terwijl er voor de rest amper iets op PSU/Mobo aangesloten was, wat niet werkte, heb ik alles van kabels teruggestoken zoals het was (en de GPU dus weer uitgetrokken). Ik dacht dat alles weer was zoals ervoor nu, maar vandaag kom ik tot de ontdekking dat er een nieuwe fout is bijgekomen.

Wanneer ik nu de PC opstart met de aanknop, herstart hij 2 keer van zichzelf voordat hij voor de eerste keer de bios post screen toont en vervolgens overgaat naar het Windows opstartproces. Soms, maar niet altijd, krijg ik in die 2 "herstartfases" een eenzame underscore te zien linksboven m'n scherm (nu ook niet fel linksboven, met redelijke dikke marges van de rand van de monitor) net voordat de automatische reboot gebeurt.

Eenmaal de pc is opgestart, werkt alles wel naar behoren (afgezonderd van mijn oorspronkelijk probleem met de GPU).

Echter, wanneer ik de pc wil afsluiten: dit gebeurt soms normaal, soms duurt het "Shutting Down..." splash screen proces van Win8.1 overdreven lang, en nog in een derde geval soms, start de PC weer van zichzelf op, na volledig af te sluiten! Ik heb wel al gemerkt, in het derde geval, dat de PC dan nooit eerst 2 keer moet heropstarten vooraleer hij aan het Win8.1 opstartproces geraakt.

Ik weet echt niet wat hier de oorzaak van is, waarom dit gebeurde na eerst het bootproces te starten met bijna alles afgekoppeld. Het enige dat ik kon bedenken was dat ik de SATA kabels van respectievelijk mijn HDD en mijn SSD had omgewisseld, maar deze kabels van plaats verwisselen heeft ook geen baat gehad.

Iemand enig idee wat hier aan de oorzaak kan liggen? Niet dat ik niet kan verderwerken, maar het is toch verre van normaal te noemen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Sorry voor de triplepost, maar ik weet niet goed meer wat te doen nu.

Na wat gelezen te hebben over het probleem in mijn vorige post, probeerde ik mijn ram stick configuratie te veranderen, om te zien of dat oplossingen gaf. Ik begon met twee sticks van elk 4 GB, ik noem ze L voor de linkse en R voor de rechtse.

Verloop:
1) R uitgehaald, enkel opgestard met L. Bootproces verliep perfect normaal, afsluiten ook.
2) R in linkse slot gestoken. Werkte perfect normaal, heb 2x opgestart en afgesloten (1x vanuit inlogscherm en 1x vanuit bureaublad) zonder problemen.
3) R uitgehaald, L in linkse slot gestoken. Werkte perfect.
4) L in rechtse slot gestoken. Werkte perfect, net zoals bij fase 2 twee keer goed opgestart en afgesloten.
----
Hierna had ik dus het vermoeden dat er een patroon was: het probleem doet zich enkel voor met beide sticks. Niets was minder waar.
----
5) Reversed gestoken, R in links en L in rechts. Echter, in plaats van automatische heropstart te krijgen, startte PC perfect op van eerste keer! Dan PC afgesloten.
6) Nogmaals met dezelfde configuratie opgestart. Deze keer 2x voor ik Windows te zien kreeg, ik kan er niet meer aan uit.
7) Nogmaals opgestart met reversed configuratie. Deze keer duurde het heropstartproces echter voor eeuwig, soms hoorde ik de post beep en soms niet, soms kreeg ik die underscore te zien en soms niet. Kreeg PC enkel af door lang de powerknop in te duwen.
8 ) Sticks beide terug normaal gestoken. Startte echter weer perfect op en ook goed afgesloten!
9) Opnieuw opgestart met normale configuratie. Deze keer bleef de pc echter "hangen" in het opstarten: ik hoorde geen enkele keer de post beep, hij zette zichzelf ook nooit af en weer op, maar in plaats daarvan hoorde ik echter om de 5 seconden dat geluidje alsof er iets "overslaagt", zo een soort van klikgeluidje dat ik altijd hoor onmiddelijk na een (gezonde) opstart van mijn PC.
10) R eruitgehaald, enkel met L erin nu opgestart. Ging nu perfect. Afsluiten ook normaal.
11) Opnieuw opgestart met enkel L. Nu zit ik echter met het "forever booting" probleem van in stap 9. Dit is ook waar ik geëindigd ben momenteel.

Ik ben teneinde raad, aan wat kan dit liggen? Iemand die me hulp kan verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Laatst online: 01:45
Uh...dat klikgeluidje alsof er iets overslaat... Das niet gewoon. Als je nou eens de hdd ontkoppelt en de pc opstart zonder gpu erin. Kom je dan gewoon in de bios? Zo ja..dan zou het zomaar je hdd kunnen zijn die de geedt geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Ik heb beide SSD (met OS) en HDD losgekoppeld. Het blijft zo klikken en voor eeuwig opstarten (altijd zwart scherm, geen teken van bios of Windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Kun je proberen te pinpointen waar het klikgeluid vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Ik zit met mijn PC op een kamer aan de straatkant van een drukke straat met enkel glas, dus ik hoor continu auto's passeren, maar ik zal mijn best doen :P Ik zal deze post updaten van zodra ik kan bepalen waar het geluid vandaan komt.

Dat geluid was er trouwens al van in het begin dat ik de PC had denk ik, wel altijd maar 1x ASAP na de powerknop in te duwen, dus ik dacht dat het geluidje normaal was...

Update: Het is me redelijk snel gelukt, en wat blijkt, dat klikgeluid komt eveneens van dat klein rond speakertje van de post beep dat op m'n mobo is aangesloten. Is iemand daar iets mee?

[ Voor 19% gewijzigd door Jornax op 30-05-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Ik heb het probleem van het eewig booten/herhalen van booting voor OS opstart kunnen oplossen op een of andere manier.

Ik had uitgedokterd dat, de eerste keer wanneer de ram-sticks van configuratie veranderen, de PC dan wel normaal opstart, vanaf de 2de keer en verder op dezelfde lay-out van ram niet meer. Ik veranderde dus van configuratie, enterde de bios, en heb die dan naar default waardes teruggebracht. Dan heb ik mijn moederbord nog maar eens gereflashed naar laatste nieuwe F-versie (voor mij F8) via Q-flash/USB-stick, ook al stond die versie er al op. Dan heb ik enkele settings gewijzigd (zoals WoL afgezet), maar ik heb voornamelijk de Mhz van mijn RAM sticks in de bios veranderd. Deze stond by default op 1.333 Ghz maar het internet geeft aan dat mijn specifieke RAM aan 1.6 Ghz draaien. Dat heb ik dan ook maar zo ingesteld, en sindsdien kan ik normaal opstarten iedere keer met beide latjes.

Helaas dus dat ik samen met die frequentie aan te passen nog enkele andere dingen heb veranderd, maar kan die frequentie de oorzaak geweest zijn van mijn probleem? Toch snap ik niet hoe dat all of a sudden is beginnen gebeuren...

Daarbuiten heb ik nog altijd het probleem met de GPU dus, in ijdele hoop nog eens geprobeerd, maar PC blijft dood met de GPU connected op de PSU :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Ik hoop dat dit de uiteindelijke oplossing is en je pc nu stabiel blijftt...

Ik zou toch proberen die gpu in een ander systeem te testen.
Geen lokale pc boer in de buurt? Of een vriend of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Baloes schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 19:57:
Ik hoop dat dit de uiteindelijke oplossing is en je pc nu stabiel blijftt...

Ik zou toch proberen die gpu in een ander systeem te testen.
Geen lokale pc boer in de buurt? Of een vriend of zo?
Ik heb een lokale pc boer in de buurt (Alternate) maar die hebben een peperduur tarief... En normaal gezien ga ik op het einde van de maand met m'n pc langs bij een vriend, na de examenperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Dan zou ik daar zeker ff de pc mee naar toe nemen en ff de videokaart testen en als die het niet is toch ook ff kijken of jouw pc icm een andere voeding en je GPU er in wel opstart. Dan heb je zo'n beetje alles gechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Baloes schreef op zondag 31 mei 2015 @ 00:06:
Dan zou ik daar zeker ff de pc mee naar toe nemen en ff de videokaart testen en als die het niet is toch ook ff kijken of jouw pc icm een andere voeding en je GPU er in wel opstart. Dan heb je zo'n beetje alles gechecked.
Dat was het plan inderdaad, ik geef dan dus nog een update :)

On a side note: ik heb nog een ander PC-probleem, namelijk dat mijn keyboard soms at random massa's lag heeft (ik typ woorden en ze verschijnen zeer traag op het scherm), voornamelijk net na inloggen en dan willekeurig eens heel even tijdens het typen van tekst, het gebeurt maar heel af en toe. Wat niet zou mogen, ik heb dit nog nooit voorgehad met mijn laptop die nochtans een mindere cpu en mindere ram heeft. Maar... dit hoort niet echt thuis in dit topic denk ik, dus hopelijk kan ik m'n aandacht daar dan wel op vestigen als ik het gpu/mobo probleem heb opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 16:29

Garrett

Watercooler

Je videokaart is stuk, ik werk bij een webshop, dit probleem hebben we in het verleden wel vaker gezien, vooral met Club3D en de Sapphire kaarten :/
De kaart maakt sluiting en 'zegt' tegen de andere onderdelen dat het systeem niet kan starten.
Als je er een oudere voeding op aansluit die nog geen beveiliging heeft, zogezegd, dan start het systeem wel door met die kaart erin, wat vergezeld gaat met rook en/of vuur :)
Zie dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=GjjUY71Cvg4

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenGenaaid
Trek de GPU HD7950 kaart er eens uit en probeer dan alles opnieuw, als je dezelfde problemen hebt zonder de GPU kaart in je PCI-E, probeer dan van iemand een andere PSU te lenen en probeer dat.

Denk eraan als de GPU kaart niet werkt, moet je hem eruit halen, als de kaart namelijk een fout heeft en kort sluit, kan dit zowel je moederbord als je PSU om zeep helpen..hij trekt immers normaal gesproken ongeveer 125 watt uit je PCI-E16 slot!!! die kabel los is alleen voor de extra power die hij nodig heeft, het is niet de enige voeding spanning van het ding....

Ik denk dat je GPU kaart toch een hoop stroom trekt (ook al doet ie het niet) en je PSU overbelast bij het opstarten, maar het kan net zo goed andersom zijn, je PSU is aan zijn eind en hierdoor doet de GPU kaart het niet en gaan nu steeds meer dingen het begeven...niet meer werken.

dus samengevat: GPU kaart er helemaal uit en dan de computer testen... doet alles het dan weer normaal? nee.... PSU omruilen....doet alles het weer normaal? nee Moederbord overleden! (je kan de CPU nog uitwisselen om die uit te sluiten).

ahum was een beetje traag met typen refreshen geloof ik...zie reacties hierboven die hetzelfde suggereren...

[ Voor 4% gewijzigd door BenGenaaid op 31-05-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Garrett schreef op zondag 31 mei 2015 @ 00:38:
Je videokaart is stuk, ik werk bij een webshop, dit probleem hebben we in het verleden wel vaker gezien, vooral met Club3D en de Sapphire kaarten :/
De kaart maakt sluiting en 'zegt' tegen de andere onderdelen dat het systeem niet kan starten.
Als je er een oudere voeding op aansluit die nog geen beveiliging heeft, zogezegd, dan start het systeem wel door met die kaart erin, wat vergezeld gaat met rook en/of vuur :)
Zie dit filmpje YouTube: Club3D Royalking 7950 burrrrn
Nou dat is niet helemaal waar. ;) Als de videokaart sluiting heeft dan geeft die niet aan de andere onderdelen door. ;) Een videokaart is hier zelf niet bewust van. :p De PC wil gewoon aan gaan, maar de voeding moet door de sluiting zoveel stroom leveren dat de OCP en/of SCP wordt getriggered bij een beetje voeding.

Heb je echter bijvoorbeeld dikke 1200W (of meer) voeding die geen OCP heeft omdat het een single rail voeding is, dan kun je dat krijgen van het filmpje hierboven. De videokaart vraagt nu dus weer een grote hoeveelheid stroom door de kortsluiting, maar in dit geval kan de voeding het gewoon leveren omdat er geen goede beveiliging in zit, de kortsluitstroom is in dit geval minder dan 100A. De voeding "ziet" dit dus gewoon als een videokaart die veel wil hebben en de voeding probeert dat te leveren, echter lukt dat niet doordat je geen 100A door die draden krijgt, gevolg is vuurwerk door het ontbreken van een goede beveiliging. Vandaar dat je ook beter in zulke gevallen geen single rail voeding kunt gebruiken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Hmm jammer, ik dacht morgen al meteen gewoon met m'n GPU naar de desbetreffende winkel terug te gaan :P Dus best nog altijd wachten en testen in een vriend zijn PC op het einde van de maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Update: aanstaande zondag ga ik mijn onderdelen testen bij een vriend die een nog krachtigere PC dan de mijne heeft, hopelijk kunnen we dan uitzoeken waar het probleem zit.

Voor in het geval we zijn GPU in mijn PC willen testen, zou ik willen vragen of dat wel gaat met mijn eigen PC-specs. Hij heeft namelijk de redelijk goede GTX 980 (strix?) kaart, zijn er bij deze GPU minimum requirements of iets dergelijk waar ik aan moet voldoen? Of is deze kaart te krachtig voor mijn mobo/psu/...?

Dit er natuurlijk van uitgaand dat de rest van mijn eigen PC-onderdelen 100% functioneel zijn, of course. De onderdelen die van belang zijn staan in m'n openingspost, verder heb ik nog 2x 4GB ram en een i5-4590 (je kan ook mijn inventaris checken denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Ik ben nu langsgeweest bij een vriend van mij. Hij had nog ergens een oudere Radeon kaart liggen, een kaart in de hogere regionen van de HD 5XXX serie. Dit zijn onze bevindingen:
  • Mijn pc/mijn voeding/mijn gpu => start niet op, precies dood (zoals reeds aangehaald in dit topic)
  • Mijn pc/mijn voeding/andere gpu => start perfect op
  • Vriend zijn pc/zijn voeding/mijn gpu => bootloop (fans begonnen altijd te draaien, na een tijdje stopten ze en dan terug beginnen draaien, nooit beeld gekregen)
  • Mijn pc/vriend zijn voeding/mijn gpu => pc start op, maar geen beeld als hdmi kabel bij opstarten op gpu aangesloten zat (ook geen beeld als erna hdmi terug in mobo stak). Als hdmi bij opstarten in mobo stak, wel beeld - maar niet meer bij het erna versteken van die kabel naar gpu
Setup's van mijn vriend zijn pc/mijn voeding/mijn of zijn gpu wou hij niet proberen, in het geval mijn (mogelijk defecte voeding) iets bij hem kapot zou maken.

Conclusie: gpu sowieso binnenbrengen?

Wat met de psu? Hierover heb ik nog twijfel, voornamelijk omdat mijn gpu + mijn psu ander resultaat geeft dan mijn gpu + mijn vriend zijn psu (wel beide slechte resultaten, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Lijkt me inderdaad een RMA geval. Indien je de mogelijkheid hebt dan zou ik je testresultaten ook bij de RMA zetten zodat ze weten wat je zelf al hebt geprobeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Heb gisteren de GPU binnengebracht bij Alternate waar ik ze gekocht heb. Ze hebben dan waar ik het niet kon zien de kaart in een test-pc getest van hen, 10 minuten later teruggekomen om te zeggen dat ze daar ook niet werkte, iets van een foutcode A0 die ze kregen (al was de medewerker hierrond nogal vaag en kon ik dus niet goed volgen waar die foutcode vandaan kwam).

Nu goed, kaart is RMA gestuurd en normaal zou ik binnen 2 à 3 weken een gerepareerde of nieuwe krijgen, ze gingen mij nog op de hoogte houden. Wanneer ik de kaart terugheb of er komt een andere verandering in de zaak, zal ik hier nog een update posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jornax schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:42:
Heb gisteren de GPU binnengebracht bij Alternate waar ik ze gekocht heb. Ze hebben dan waar ik het niet kon zien de kaart in een test-pc getest van hen, 10 minuten later teruggekomen om te zeggen dat ze daar ook niet werkte, iets van een foutcode A0 die ze kregen (al was de medewerker hierrond nogal vaag en kon ik dus niet goed volgen waar die foutcode vandaan kwam).
Waarschijnlijk hadden ze een moederbord met een klein led display voor foutcode's.

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/miraserver/images/2008/x58-evga/IMG_5165.jpg

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Update :)

Gisteren eindelijk de grafische kaart teruggekregen van bij fabrikant/Alternate. PC startte perfect ermee op nu, games werken ook prima en recentste drivers zonder problemen geïnstalleerd.

Dan maar meteen gegaan voor combinatie met clean install van Windows 10, ging ook vlot. :*)

Ik heb nu wel nog last van een grafische glitch in Google Chrome (en niet in Edge bvb). Kan iemand me vertellen in welk subforum ik hier best hulp mee vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 10:08
@Jornax Ik wil je ontzettend bedanken voor het volhouden van posten van je bevindingen! Zojuist heb ik hetzelfde euvel gehad met mijn HD7950 en dit was een van de weinige topics waar ik wat mee kon. Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
Cezus schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 07:53:
@Jornax Ik wil je ontzettend bedanken voor het volhouden van posten van je bevindingen! Zojuist heb ik hetzelfde euvel gehad met mijn HD7950 en dit was een van de weinige topics waar ik wat mee kon. Hulde!
Haha, geen probleem, ik ben blij er nog iemand mee van dienst te kunnen zijn zoveel jaren later!
Pagina: 1