Beste tweakers,
graag zou ik wat advies willen omtrent welke stappen ik best onderneem voor mijn probleem.
Vorige zomer had ik met behulp van mede tweakers mijn semi-budget gaming PC samengesteld. Destijds had ik redelijk wat problemen rond de interactie tussen mobo-gpu-psu, daar heb ik toen ook een topic voor gemaakt, deze: Geen beeld met combinatie HD7950 + Gigabyte Sniper B5
Uiteindelijk was alles opgelost door in de BIOS iets aan te passen (GPU ondersteuning op rev2 zetten of iets dergelijk), maar een dikke maand geleden zijn de problemen opnieuw begonnen.
Ik kwam thuis na een week op kot gezeten te hebben, maar bij het aankomen op mijn kamer wou mijn desktop plotseling niet meer opstarten. Ik heb toen echter de hoop opgegeven (had héél veel werk tot nu en was het beu dat de problemen weer opnieuw begonnen waren), waarop ik pas gisteren begonnen ben met ernaar te kijken.
Even kort de specs voor ik begin:
Mobo: Gigabyte Sniper B5
PSU: Seasonic M12II Gold 520W
GPU: Radeon HD7950 3Gb Boost Edition (x16 slot)
Ik ben begonnen met deze initiële setup:
*Monitor<--HDMI-->GPU
*GPU in x16 mobo slot, aangesloten op PSU
Waarop mijn PC geen enkel teken van leven gaf.
Erna heb ik enkele dingen geprobeerd. Ik kom tot de conclusie dat mijn PC enkel niet opstart (komt zelfs niet in gefaalde boot ofzo, de powerknop induwen doet gewoon niets) wanneer mijn GPU met de PCI-E kabels (heeft er 2 nodig) rechtstreeks op de PSU aangesloten is.
De GPU aansluiten op de x4 mobo slot (enig ander slot waar de GPU in past) haalt ook niets uit, langs de PSU kant de PCI-E fiches in een andere rail (of hoe ze dat ook noemen?) duwen maakt ook geen verschil. Of de HDMI-kabel nu in de iGPU van de cpu of in de dedicated GPU ingestoken zit, verandert eveneens niets.
Ik zou dus vermoeden dat het aan één van deze 3 ligt:
1) Mobo
2) PSU
3) GPU
Graag had ik nu wat expertise van jullie gehad bij de volgende dingen:
Grtz
graag zou ik wat advies willen omtrent welke stappen ik best onderneem voor mijn probleem.
Vorige zomer had ik met behulp van mede tweakers mijn semi-budget gaming PC samengesteld. Destijds had ik redelijk wat problemen rond de interactie tussen mobo-gpu-psu, daar heb ik toen ook een topic voor gemaakt, deze: Geen beeld met combinatie HD7950 + Gigabyte Sniper B5
Uiteindelijk was alles opgelost door in de BIOS iets aan te passen (GPU ondersteuning op rev2 zetten of iets dergelijk), maar een dikke maand geleden zijn de problemen opnieuw begonnen.
Ik kwam thuis na een week op kot gezeten te hebben, maar bij het aankomen op mijn kamer wou mijn desktop plotseling niet meer opstarten. Ik heb toen echter de hoop opgegeven (had héél veel werk tot nu en was het beu dat de problemen weer opnieuw begonnen waren), waarop ik pas gisteren begonnen ben met ernaar te kijken.
Even kort de specs voor ik begin:
Mobo: Gigabyte Sniper B5
PSU: Seasonic M12II Gold 520W
GPU: Radeon HD7950 3Gb Boost Edition (x16 slot)
Ik ben begonnen met deze initiële setup:
*Monitor<--HDMI-->GPU
*GPU in x16 mobo slot, aangesloten op PSU
Waarop mijn PC geen enkel teken van leven gaf.
Erna heb ik enkele dingen geprobeerd. Ik kom tot de conclusie dat mijn PC enkel niet opstart (komt zelfs niet in gefaalde boot ofzo, de powerknop induwen doet gewoon niets) wanneer mijn GPU met de PCI-E kabels (heeft er 2 nodig) rechtstreeks op de PSU aangesloten is.
De GPU aansluiten op de x4 mobo slot (enig ander slot waar de GPU in past) haalt ook niets uit, langs de PSU kant de PCI-E fiches in een andere rail (of hoe ze dat ook noemen?) duwen maakt ook geen verschil. Of de HDMI-kabel nu in de iGPU van de cpu of in de dedicated GPU ingestoken zit, verandert eveneens niets.
Ik zou dus vermoeden dat het aan één van deze 3 ligt:
1) Mobo
2) PSU
3) GPU
Graag had ik nu wat expertise van jullie gehad bij de volgende dingen:
- Kunnen we iets uitsluiten van bovenstaand lijstje? Of kunnen er nog andere oorzaken zijn volgens jullie?
- Ik weet dat ik misschien sneller uitsluitsel zou hebben als ik onderdelen verwissel met een andere gelijkaardige PC (zoals mijn GPU in andere PC duwen, andere PSU in mijn PC plaatsen), maar ik heb hier in huis van mijn familie enkel inferieure PC's die 10 jaar geleden nog niet eens up-to-date waren. Kan ik toch bvb. uitsluitsel van GPU- of PSU-defect garanderen door een ancient GPU in mijn PC te plaatsen? Of haalt dit niets uit? Het is dat ik pas volgende maand bij iemand kan gaan die PC-onderdelen wilt uitwisselen van ongeveer dezelfde kwaliteit...
Grtz