CV ketel vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.810 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Ik heb een ketel van AWB uit 2003, type Thermomaster 2HR (28.02WT). Deze ketel geeft nu in een paar maanden tijd al een keer of 4 de error 29 gegeven. Heel vervelend, want dan heb je dus geen warm water. De ketel heeft net een onderhoudsbeurt gehad en de monteur heeft het gaskleppenhuis schoon gemaakt wat volgens hem de error op zou moeten lossen. Sindsdien heb ik de error nog twee keer gehad. Naast het vuil kon de monteur niets vreemds vinden.

De ketel is nu wel 12 jaar oud en wat is nu wijsheid, vervangen of repareren?
Er moet bij reparatie waarschijnlijk een nieuw gaskleppenhuis in. Er zit een onderhoudscontract op, dus ik betaal alleen de onderdelen. Ik nijg naar nieuw, omdat de ketels van tegenwoordig ook veel zuiniger zijn met gas lijkt mij.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Nu ben ik geen expert, maar die ketel is nu 12 jaar oud en heeft kuren. Mijn ouders hebben een aantal jaar terug het zelfde geintje gehad, ketel had een onderdeel stuk, het jaar erop was er wat anders stuk, dus hebben ze uiteindelijk de ketel vervangen. 12 jaar is an sich een beste leeftijd, en de ketels zijn een stuk zuiniger geworden, dus het zou best wel eens een goede zet zijn om te vervangen.

Heb hier in 2013 een nieuwe ketel gekregen ter vervanging van de blokverwarming, dus geen ervaring zelf met haperende ketels...

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydgy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07-2023
Mijn ketel is ook laatst vervangen. Ik had ook storingen en geen warm water. Mijn ketel was toen 13 jaar oud en de pomp was kapot. Ik denk dat een een cv ketel tussen de 10 en 15 jaar meegaat, dan vind ik die 12 jaar een mooie leeftijd en tijd voor een nieuwe.

Kan je meteen een zuinigere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik heb exact dat type c.v. ketel hangen. 18 jaar oud uit 1997. Ik heb ooit onderzocht of deze ketel vervangen moest worden ja/nee.

Korte antwoord was:
  • AWB staat voor Altijd Weer Brokken
  • Maar net de 2HR is een prima ketel
  • Qua zuinigheid zijn er zuinigere modellen op de markt, maar het is economisch gezien niet de moeite waard om per direct de ketel te vervangen. De 2HR is namelijk al een hoog rendement ketel (keurmerk HR107). Het verschil in zuinigheid en dus de terug-verdien-tijd is te lang
Dus kortom: als het een dure reparatie is: dan vervangen. Anders lekker laten hangen.

Ik was verbaasd dat een dergelijk oude c.v. ketel niet enorm achterliep met de moderne HR ketels. Maar de meeste vergelijkingen in zuinigheid zijn gemaakt tussen VR en HR. HR en HR maakt niet zo veel meer uit.

Net zoals dat led-lampen en spaarlampen zelden met elkaar vergeleken worden, alleen maar tegen de oude lampen. Een spaarlamp voor een led-lamp vervangen is economisch gezien ook niet zo interessant.

[ Voor 25% gewijzigd door Motrax op 25-05-2015 18:46 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Interessant. De ketel heeft het ook altijd prima gedaan. Mijn ouders hebben in dezelfde korte tijd met een nieuwe ketel alleen maar ellende gehad. Ik ga eerst wel eens informeren wat het kost om dat onderdeel te vervangen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

We hebben een ketel van 1995 (Nefit turbo) enkele jaren terug laten vervangen. De drie-weg-klep was defect, en een nieuw onderdeel zou 3 dagen aan levertijd duren (plus extra voorrijkosten en onderdelen). Verder is de kans groot dat je na ruim 10 jaar steeds meer defecten zal krijgen, waarbij het toch echt loont om een nieuwe CV te laten plaatsen.

Wij hebben nu een mooie Intergas in de plaats van de Nefit, die overigens ook een stuk zuiniger is. De doorstroomcapaciteit voor warm water is wel iets minder, maar het werkt verder prima :).

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 25-05-2015 20:02 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:44

arie_papa

Running on Ubuntu

Motrax schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:44:
...

Dus kortom: als het een dure reparatie is: dan vervangen. Anders lekker laten hangen.

Ik was verbaasd dat een dergelijk oude c.v. ketel niet enorm achterliep met de moderne HR ketels. Maar de meeste vergelijkingen in zuinigheid zijn gemaakt tussen VR en HR. HR en HR maakt niet zo veel meer uit.

Net zoals dat led-lampen en spaarlampen zelden met elkaar vergeleken worden, alleen maar tegen de oude lampen. Een spaarlamp voor een led-lamp vervangen is economisch gezien ook niet zo interessant.
Helemaal eens. Bekijk het toch even per reparatie of het nog rendabel is of niet. Een wat oudere ketel is net als een wat oudere auto. Ik calculeer elk jaar minstens 100 euro (onderhoud)kosten en mijn Apgo Econforte uit 1997 stelt me het ene jaar zwaar teleur en het andere jaar geen probleem. 15+ jaar is momenteel wel op het randje denk ik. De volgende keer dat er grote kosten zijn laat ik hem vervangen.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:17
rimave schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:03:
Ik heb een ketel van AWB uit 2003, type Thermomaster 2HR (28.02WT). Deze ketel geeft nu in een paar maanden tijd al een keer of 4 de error 29 gegeven. Heel vervelend, want dan heb je dus geen warm water. De ketel heeft net een onderhoudsbeurt gehad en de monteur heeft het gaskleppenhuis schoon gemaakt wat volgens hem de error op zou moeten lossen. Sindsdien heb ik de error nog twee keer gehad. Naast het vuil kon de monteur niets vreemds vinden.

Er moet bij reparatie waarschijnlijk een nieuw gaskleppenhuis in. Er zit een onderhoudscontract op, dus ik betaal alleen de onderdelen. Ik nijg naar nieuw, omdat de ketels van tegenwoordig ook veel zuiniger zijn met gas lijkt mij.
Heb een soortgelijk problem gehad. Verwarming deed het wel. Warm water niet. Monteur kwam en had het over de " centenketel".

Zie hier voor de uitleg:

http://www.klusidee.nl/Fo...ater-aanvraag-t52205.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Heb al een beetje gekeken wat de onderdelen kosten die vervangen zouden kunnen worden bij deze storing:

- kabelboom: 22 euro
- ventilator: 240 euro
- gasbrander: 480 euro

Ik las gelukkig wel verhalen van mensen die deze storing ook hadden en die opgelost was door het vervangen van de kabelboom. Dus I'll keep my fingers crossed. De monteur komt vrijdagmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 20:39
rimave schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:07:
Heb al een beetje gekeken wat de onderdelen kosten die vervangen zouden kunnen worden bij deze storing:

- kabelboom: 22 euro
- ventilator: 240 euro
- gasbrander: 480 euro

Ik las gelukkig wel verhalen van mensen die deze storing ook hadden en die opgelost was door het vervangen van de kabelboom. Dus I'll keep my fingers crossed. De monteur komt vrijdagmiddag.
Ik denk dat je de brander automaat (print) bedoeld ;).

Deze brander automaat stuurt alle onderdelen aan in het toestel, en veroorzaakt inderdaad vaak jouw beschreven storing. Uit eigen werk ervaring blijkt de print een fysieke defect te hebben waardoor de voor geprogrammeerde software corrupt raakt waardoor het kan lijken dat een ander onderdeel in het toestel defect is.

Gezien de kosten vrij hoog zijn van deze brander automaat zou ik het advies geven omdat geld te investeren in een nieuwe ketel, gezien de meeste ketel fabrikanten een levens duur van 15 jaar geven en daarna economisch op verklaren (dure reparaties zijn zonde van het geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Wij hebben de laatste tijd ook wat probleempjes met de ketel. Dacht melding 27 (weet niet of dat per ketel nog uitmaakt, hebben een valiant). Dat betekend dat ik hem moet bijvullen. Inmiddels kan ik dat zelf. Is niets bijzonders maar je moet het ff weten. Wel vervelend als je sochtends wilt douchen en je hebt geen warm water. Gelukkig zelf op te lossen nu.
Echter dit zou eigenlijk helemaal niet moeten gebeuren. Het laatste jaar een keer of 3 dit grapje moeten uitvoeren terwijl dit daarvoor nooit nodig was. De monteur kon verder niets vreemds vinden. Ergens lekt dus waarschijnlijk water weg maar dat is niet zichtbaar.
Kan ik dus wel de hele ketel vervangen (ook uit 2003 geloof ik) maar is geen garantie dat dit dus niet meer voorkomt als het probleem ergens anders zit (denk ik???).
De grote reden om het te doen is dat we dan wellicht van een CW5 ketel van 13 jaar oud naar een nieuwe CW4 ketel gaan. Dit zou wellicht wat kunnen schelen in de gaskosten per jaar.
Hadden een 3tal offertes gehad. Duurste was Valliant (1800 euro ongeveer), goedkoopste Intergas 1300euro en daar iets boven een Remeha. Nog steeds niet besloten of ik het waard vind.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
thewizard2006 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:41:
Wij hebben de laatste tijd ook wat probleempjes met de ketel. Dacht melding 27 (weet niet of dat per ketel nog uitmaakt, hebben een valiant). Dat betekend dat ik hem moet bijvullen. Inmiddels kan ik dat zelf. Is niets bijzonders maar je moet het ff weten. Wel vervelend als je sochtends wilt douchen en je hebt geen warm water. Gelukkig zelf op te lossen nu.
Echter dit zou eigenlijk helemaal niet moeten gebeuren. Het laatste jaar een keer of 3 dit grapje moeten uitvoeren terwijl dit daarvoor nooit nodig was. De monteur kon verder niets vreemds vinden. Ergens lekt dus waarschijnlijk water weg maar dat is niet zichtbaar.
Kan ik dus wel de hele ketel vervangen (ook uit 2003 geloof ik) maar is geen garantie dat dit dus niet meer voorkomt als het probleem ergens anders zit (denk ik???).
De grote reden om het te doen is dat we dan wellicht van een CW5 ketel van 13 jaar oud naar een nieuwe CW4 ketel gaan. Dit zou wellicht wat kunnen schelen in de gaskosten per jaar.
Hadden een 3tal offertes gehad. Duurste was Valliant (1800 euro ongeveer), goedkoopste Intergas 1300euro en daar iets boven een Remeha. Nog steeds niet besloten of ik het waard vind.
Vind de prijzen meevallen. Ik liet iemand komen voor een huisje te grote van een kartonnen doos en moest 2450 euro betalen voor een merk wat ik niet kon. Heb nu Valliant en toen werd er geroepen "maar die is nog duurder" ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Squ1zZy schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:43:
[...]

Vind de prijzen meevallen. Ik liet iemand komen voor een huisje te grote van een kartonnen doos en moest 2450 euro betalen voor een merk wat ik niet kon. Heb nu Valliant en toen werd er geroepen "maar die is nog duurder" ;(
Ik vind de prijzen ook wel meevallen. Voorheen dacht ik altijd dat dit in de duizenden euro's liep (lees 4-5k) dus was altijd wat huiverig. Maar goed, ook die 1300 kan ik wel besteden aan andere leuke dingen :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 20:39
thewizard2006 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:41:
Zou op een defect expansievat kunnen duiden in combinatie met een lekkende overstort beveiliging.
Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat een niet zichtbare leiding die onder de vloer loopt lek is op b.v een koppeling (de installateur zou de installatie kunnen afpersen).

Mochten beide gewoon in orde zijn dan is waarschijnlijk de wisselaar de boosdoener, als deze lek is zal het installatie water samen met het ontstaande condenswater weg spoelen via de afvoer die deze Hr ketel nodig heeft.

Tussen de 1300 en 1800 euro zijn vrij normale prijzen voor CW4 toestellen, het is een pakket dat je aanschaft waar de prijs van de ketel en montage kosten en overige materialen die nodig zijn in mee berekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04 21:17
rimave schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:03:

Mocht je besluiten je ketel te gaan vervangen moet je bij de aanschaf op 1 dingetje in het bijzonder letten.
Zorg dat de nieuwe ketel voorbereid is op de veranderingen die in 2020 gaan komen.

Rond 2020 gaat er hoogstwaarschijnlijk een verandering plaatsvinden in de gassamenstelling. Dit kan inhouden dat er tegen die tijd mogelijk een ander branderbed moet worden geïnstalleerd.Het nieuwe gas zou "rijker" zijn waardoor een bestaande ketel zou kunnen beschadigen.
Momenteel is er echter nog weinig bekent over de samenstelling van dat nieuwe gas dus let op met wat je koopt.

Ik ben zelf vorig jaar in dezelfde situatie gekomen en heb uiteindelijk voor repareren gekozen omdat ik liever even afwacht tot het bekent is wat er precies gaat veranderen en welke effecten het op je ketel gaat hebben. Ieder jaar dat mijn ketel nu nog mee gaat is meegenomen maar net een nieuwe ketel en die vervolgens voor een € x,- aan moeten passen omdat de gassamenstelling veranderd vind ik ook zonde.

Bron

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Monteur heeft een sensor vervangen en de aanvoertemp. verhoogd naar 75 graden (stond op 55). Volgens hem zou het moeten werken nu. Monteur was echter een buitenlandse man. Daar heb ik niets op tegen, maar het was slecht communiceren met de beste man. Mijn verhaal van de onderdelen die ik hierboven noemde te vervangen zette volgens hem geen zoden aan de dijk. Althans als we elkaar goed begrepen.

Storing deed zich vanmiddag weer voor. Net toen ik goed en wel onder de douche stond. En dat zijn juist de k momenten. Ik moet dan de trap af naar beneden, woonkamer door, naar de bijkeuken, altrex trap op en daar op een vide hangt de ketel. Reset indrukken en done.

Ik heb al wat zitten neuzen en een goede Remeha met installatie en gratis thermostaat heb ik voor zo'n 1100 euro en een door de consumentenbond goed geteste Atag (ook met instalatie en gratis thermostaat) voor 1300 euro. Maar ik heb voor de grap ook eens op marktplaats zitten kijken naar de onderdelen die de storing in mijn ketel moeten verhelpen. Het duurste onderdeel, die brander printplaat, staat daar voor 60 euro te koop. Nieuw.
Het prijsverschil is wel erg groot, maar het proberen waard. Alleen kan ik zoiets makkelijk zelf vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:20
badboynova schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat je de brander automaat (print) bedoeld ;).

Deze brander automaat stuurt alle onderdelen aan in het toestel, en veroorzaakt inderdaad vaak jouw beschreven storing. Uit eigen werk ervaring blijkt de print een fysieke defect te hebben waardoor de voor geprogrammeerde software corrupt raakt waardoor het kan lijken dat een ander onderdeel in het toestel defect is.

Gezien de kosten vrij hoog zijn van deze brander automaat zou ik het advies geven omdat geld te investeren in een nieuwe ketel, gezien de meeste ketel fabrikanten een levens duur van 15 jaar geven en daarna economisch op verklaren (dure reparaties zijn zonde van het geld).
Met een beetje zoeken zijn die automaten wel voor weinig te vinden. Heb laatst een donor automaat gekocht voor 3 tientjes. Zelf vervangen was een eitje. Onze ketel is inmiddels bijna 17 jaar oud en doet het verder nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

rimave schreef op zondag 07 juni 2015 @ 22:44:
Monteur heeft een sensor vervangen en de aanvoertemp. verhoogd naar 75 graden (stond op 55).
Wat is dat toch met onderhoudsmonteurs en hoge temperaturen? Hebben ze collectief aandelen in de NAM of zoiets? 8)7

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
fijne "reparatie" inderdaad... en wat waren hier de kosten voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
gysman11 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:15:
fijne "reparatie" inderdaad... en wat waren hier de kosten voor?
Ja, zo dacht ik er ook over. Weer 3 tientjes down the drain. Ik zit er ook sterk over te denken om mijn abonnement bij de Energiewacht op te zeggen. Vind die mensen namelijk niet erg kundig en ik had hun ook over deze storing gemaild, maar ze sturen klakkeloos een monteur langs.

Mijn verhaal wordt niet gelezen terwijl de monteur ook gewoon het boekje van de ketel erbij kan pakken en dan ook kan zien wat de oplossing is. AWB heeft de oplossing notabene in het boekje staan!
Het abonnement kost weliswaar maar een tientje en je betaald alleen onderdelen, maar ik woon daar nu 7 jaar en de ketel begint nu pas raar te doen. Daarvoor was het alleen de reguliere onderhoudsbeurtjes meer niet. Ik heb toen ik er kwam wonen op advies van mijn ouders maar zo'n abonnement genomen, maar kom daar nu een beetje op terug.

Ik ga zelf maar eens proberen die kabelboom te vervangen.
Kijken of dat storing 2.9 verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10-2024
ATS schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:10:
[...]

Wat is dat toch met onderhoudsmonteurs en hoge temperaturen? Hebben ze collectief aandelen in de NAM of zoiets? 8)7
Dat is een algemene vaardigheid die veel installateurs zichzelf aanleren. Door standaard de aanvoertemperatuur te verhogen zorgen ze ervoor dat ze in ieder geval geen klachten of storingen meer binnen krijgen wanneer het te koud is.

Overigens kan je als je een ketel wil laten plaatsen ook gewoon via warmteservice een ketel uitzoeken en dan via werkspot de montage uitbesteden ;p. Als je goedkoop uit wil zijn that is.

Daarmee krijg je er gelijk ook een chagrijnige monteur bij :P die willen wel graag wat inkoopvoordeel hebben op de ketels namelijk. Als je ze dit dan ook niet gunt dan voelen ze zich wel een beetje belazerd ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 13:30
Recent vergelijkbare situatie gehad (onze ketel was 14 jaar oud). Ondanks dat wij ook een onderhoudscontract hadden toch besloten te vervangen. Simpel weg de verwachte besparing berekend (met behulp van de consumentenbond en "hoe koop ik een CV website").

Op basis daarvan doorgerekend hoe snel mijn nieuwe CV terug te verdienen zou zijn versus de investering in de reparatie + de verwachte kosten komende 2 tot 3 jaar (expertise schatting monteur).

Daarbij wel gekozen voor een grote "CV boer" via mijn huidige leverancier (Eneco). Deze was bijna € 800 goedkoper (inclusief plaatsing) dan een lokale speler.

Verwachting is dat deze ketel 12 / 14 jaar mee kan waar ik mijn investering in 5 jaar (best case) heb terugverdiend (vrijstaande woning, 2 volwassenen, 3 opgroeiende kinderen). Dat nog los van het verhoogde comfort van een nieuwe HR ketel.

Dont work hard, just party!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 17:10
Paar maanden geleden een 17 jaar oude HR ketel laten vervangen door een moderne nefit en geen verschil in verbruik gemerkt. Verre van goed gemeten/getest maar verwacht geen wonderen qua besparing op gaskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:38

OgWok

U.N.C.L.E.

Zou toch nog eens kijken of je een goede cv-monteur kan vinden die er naar wil kijken. En ja, da's lastig want dat staat niet op hun voorhoofd getatoeëerd........

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:01

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb vorige maand een nieuw huis gekocht met daarin een ketel uit 1992 :X. Wel een Nefit. En hij doet het prima voor zover ik kan beoordelen.

Nu kan ik mij voorstellen dat gezien de leeftijd van de ketel dat het tegenwoordig nog een heel stuk zuiniger kan. Zou het echt veel schelen of kan ik beter wachten tot de ketel kuren gaat vertonen. Mijn voorkeur gaat wel weer uit naar een nieuwe Nefit. Wat ben je daar normaal gesproken een beetje voor kwijt, zo'n 2000 euro?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ligt een beetje aan de capaciteit, je moet er wel rekening mee houden dat er bij de meeste (all-in) prijzen nog wat extra bij komt voor een nieuwe dagdoorvoer. Compleet inclusief monteren is er al vanaf 1200 euro.

Verder is het wel handig als je de pompsnelheid van de ketel kan instellen en dat er een energiezuinige pomp in zit. Ook een systeem zonder waakvlam(standaard tegenwoordig?) verbruikt een stuk minder gas per jaar.

Als je even het typenummer opzoekt van je ketel kan je kijken wat het rendement is en zo berekenen wat een nieuwe ketel je kan besparen per jaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 08-06-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Vorig jaar was bij mijn moeder de Nefit van 2000 stuk.
Zelf was ik nog in het buitenland dus ik kon niet even kijken, de CV monteur concludeerde dat de boiler van de combiketel stuk was.

Volgens de man kon de ketel weer probleemloos mee na deze reparatie en was vervangen de beste oplossing.
Mijn moeder wilde dus al de opdracht verstrekken, maar toen heb ik er maar even flink op aangedrongen om toch eerst een complete prijsopgave te krijgen voordat de beste man zijn werk gaat doen. :F
Wat blijkt nu: boiler zou €600 kosten ex. montage.
Voordat je het weet zit je op €750 alles bij elkaar..... :( en dat voor een ketel van 15 jaar oud, wie weet wat er daarna weer stuk gaat.

Dus de CV monteur maar vriendelijk bedankt voor zijn diagnose en al zijn fijne rekeningen over de loop der jaren.
En toen heb ik zelf maar een nieuwe ketel besteld via internet, was €875 bij https://www.cvketelkoopjes.nl/
Gelijk maar een genomen met een A-label pomp, scheelt weer in de stroomrekening.
Zelf geplaatst.

De oude Nefit heb ik voor €75 verkocht via Marktplaats aan iemand die hem voor onderdelen wilde gebruiken, de oude Nefit klokthermostaat (past niet op andere merken) ook verkocht voor €25 via Marktplaats. :*)
Malt007 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:59:
Paar maanden geleden een 17 jaar oude HR ketel laten vervangen door een moderne nefit en geen verschil in verbruik gemerkt. Verre van goed gemeten/getest maar verwacht geen wonderen qua besparing op gaskosten.
Al eens gekeken in het CV tuning topic ?
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Waarschijnlijk is die van jou zo vanuit de doos opgehangen zonder iets in te stellen.

[ Voor 20% gewijzigd door bluemoon23 op 08-06-2015 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Proqzor schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:36:
[...]

Dat is een algemene vaardigheid die veel installateurs zichzelf aanleren. Door standaard de aanvoertemperatuur te verhogen zorgen ze ervoor dat ze in ieder geval geen klachten of storingen meer binnen krijgen wanneer het te koud is.

Overigens kan je als je een ketel wil laten plaatsen ook gewoon via warmteservice een ketel uitzoeken en dan via werkspot de montage uitbesteden ;p. Als je goedkoop uit wil zijn that is.

Daarmee krijg je er gelijk ook een chagrijnige monteur bij :P die willen wel graag wat inkoopvoordeel hebben op de ketels namelijk. Als je ze dit dan ook niet gunt dan voelen ze zich wel een beetje belazerd ;p
Zou er wel enigszins mee uitkijken via Werkspot. Kom met enige regelmaat situaties tegen waar Beun de Haas is geweest en het totaal niet volgens de norm is geïnstalleerd. Bijvoorbeeld dat men de rookgasafvoer of luchttoevoer met gebruik van zelftappers in elkaar zet 8)7 Nu wil ik niet beweren dat er onder de installateurs geen knoeiers zijn maar garantie kan wellicht geen kwaad.

Ben zelf werkzaam bij een installateur en wij verlenen bijvoorbeeld geen garantie op een ketel wanneer deze niet bij ons is gekocht. Vaak moet je namelijk een garantiekaart of iets dergelijks invullen en inleveren via je installateur maar daar verbinden wij onze naam niet aan in zo'n situatie. Dan mag degene ook voor zijn eigen garantie opdraaien.
Ernemmer schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:11:
Ligt een beetje aan de capaciteit, je moet er wel rekening mee houden dat er bij de meeste (all-in) prijzen nog wat extra bij komt voor een nieuwe dagdoorvoer. Compleet inclusief monteren is er al vanaf 1200 euro.

Verder is het wel handig als je de pompsnelheid van de ketel kan instellen en dat er een energiezuinige pomp in zit. Ook een systeem zonder waakvlam(standaard tegenwoordig?) verbruikt een stuk minder gas per jaar.

Als je even het typenummer opzoekt van je ketel kan je kijken wat het rendement is en zo berekenen wat een nieuwe ketel je kan besparen per jaar.
Nu is het nog oppassen maar vanaf september dit jaar is een A-klasse pomp verplicht vanwege de nieuwe ErP richtlijn., zie ook http://www.remeha.nl/professioneel/erp/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Nog even een update.

Storing is niet verholpen zoals ik al vermoedde, maar ik bedenk mij net iets.
In Oktober vorig jaar heb ik een Nest aangesloten gekregen. De ketelmodule van de Nest (dat witte kastje) zit aangesloten op de branderautomaat van de ketel. Daar haalt hij zijn stroom vandaan. Enige tijd nadat de Nest aangesloten is zijn de storingen ook begonnen. Daarvoor heb ik jaren lang nooit een 2.9 storing gezien. En de storing begint nu ook vaker voor te komen. Wat daarbij erg vervelend is is dat de ketel in een soort loopje blijft hangen totdat ik hem reset. Terwijl hij dat loopje hangt verbruikt hij ook erg veel stroom. Ik zie op de Homewizard dat het verbruik van 90 Watt omhoog gaat naar 310 Watt. Totdat ik de ketel reset. Dan gaat ie weer naar 90 Watt.

Kan ik nu de Nest module bij de ketel zo los halen van die branderautomaat en hem gewoon met de stekker anders aansluiten op een stopcontact? De ketel moet dan wel op een verlengsnoer, want er zit daar maar 1 stopcontact. Dat wordt vaak niet aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:02
CAP-Team schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:43:
Ik heb vorige maand een nieuw huis gekocht met daarin een ketel uit 1992 :X. Wel een Nefit. En hij doet het prima voor zover ik kan beoordelen.

Nu kan ik mij voorstellen dat gezien de leeftijd van de ketel dat het tegenwoordig nog een heel stuk zuiniger kan. Zou het echt veel schelen of kan ik beter wachten tot de ketel kuren gaat vertonen. Mijn voorkeur gaat wel weer uit naar een nieuwe Nefit. Wat ben je daar normaal gesproken een beetje voor kwijt, zo'n 2000 euro?
Als die ketel uit '92 een HR-ketel was dan valt dat wel mee. In de ketel zelf valt niet zoveel winst te halen omdat er al jaren een rendement van rond de 107% wordt gehaald. De echte winst in moderne systemen zit in de aansturing (moduleren versus aan/uit) en in het aanpassen van het gehele systeem zodat er met een lagere watertermperatur kan worden verwarmd. Als je een besparing wil realiseren moet je dus iets meer vervangen dan alleen de ketel.

Als je oude ketel een VR-ketel is dan is er wel wat te winnen met alleen de ketel. Maar dan moeten er wel extra aanpassingen gedaan worden. Een HR-ketel heeft een afvoer nodig voor condenswater. Daarnaast heb je mogelijk een nieuwe dakdoorvoer nodig.

De kosten van een ketel kun je zo online opzoeken. Als de enige eis is dat het een nefit is begint het onder de 800 euro voor het apparaat. Een model met een beetje deftige warmwatervoorziening (CW5) komt op een 1200 euro. Daar moet je dan wat installatiekosten bijtellen, dus dan zit je met 2000 euro wel redelijk safe.

[ Voor 22% gewijzigd door T-MOB op 05-07-2015 14:39 . Reden: ...had even een pagina gemist, quote maar even toegevoegd ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:10
HR = HR inderdaad. Hier een Agpo die in 2003 is opgehangen, maar die is ook 107% dus valt weinig winst te behalen t.o.v. een nieuwe ketel qua gasverbruik.

Waar wel verschil in zit is dat nieuwe ketels veel zuiniger zijn qua elektriciteit. Mijn Agpo slurpt 11W (!!!) continu. Een moderne Remeha volgens mij nog niet eens 2W. Ook de pompen in moderne ketels zijn veel zuiniger omdat ze vaak modulerend zijn (kunnen op verschillende snelheden draaien).

Verder is de tip genoemd door bluemoon23 een hele goede. Neem het Gas besparen door middel van CV tuning deel II topic eens door. Als je een aantal stappen uit de topicstart volgt dan kun je ongeacht wat voor HR-ketel je hebt wel een paar procent van je gasrekening afschaven waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Nog even een update van mijn kant. Knoop is uiteindelijk doorgehakt en ik heb een nieuwe ketel laten plaatsen. Ik vond er 1 nieuw in de doos en met de installatie erbij was ik voor minder dan een rug klaar.
Toen ik de afspraak had ingepland met het bedrijf had ik nog wat bedenkingen omdat ik het bedrijf niet terug kon vinden op internet. Ik kwam wel achter een adres, maar dat bleek een woonhuis te zijn. Ik wilde toch even weten waar ik mee in zee zou gaan.

Achteraf allemaal onrust voor niets. Ze kwamen met z'n tweeën en hebben keurig werk geleverd. Petje af!
Het bleken beide zoons te zijn van de eigenaar. De oude ketel was een vrij zwaar kreng en hij hangt op een vide, dus dat was nog wat lastig om hem van de muur krijgen. De nieuwe ketel (die zo groot is als twee expansievaatjes) hing vrij vlot. De leidingen moesten nog wat aangepast worden om het netjes aan te kunnen sluiten. Al met al zijn ze er een ochtend mee bezig geweest.

Zelf had ik een nieuwe thermostaat aangeschaft: Nefit Easy. Werkt prima samen met elkaar. Het is een goede aankoop geweest. Nieuwe ketel ook gelijk bij de Energiewacht aangemeld. Vind het toch wel fijn dat ik 24/7 kan bellen bij storingen. Omdat het een nieuwe ketel is hoeft ie pas na twee jaar een onderhoudsbeurtje en betaal ik tot die tijd geen maandelijkse abonnementskosten. En de beurt is ook gratis.

Blij dat ik de ketel heb vervangen. Ik merk ook nu al besparing in het gasverbruik (homewizard en slimme meter) omdat deze ketel geen boiler heeft en dus niet om de haverklap aanslaat om het water warm te houden. In de ketel heb ik de cv (verwarmingsfunctie) ook uitgezet. Verwarming staat nu
toch niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm (sorry voor de kaping), hier nog een Agpo Ferroli VR ketel die toch al wel een respectabele leeftijd van ik meen 16j heeft bereikt. Tijd dus voor serieuze overwegingen om een moderne ketel voor de winter te laten plaatsen (ik ga ervanuit dat het huidige toestel niet lang meer meegaat, maar als het nog 8 jaar zou duren voor hij het begeeft, the horror...)

Zijn er nog tips voor de vervanging? Zou aan zo'n VR-ketel ook wat te tunen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 11-08-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Enige tip dit ik je kan meegeven is dat de standaard instelling van menig modulerende thermostaat wel te wensen overlaat.

Heb 2 jaar geleden een nieuwe ketel gekocht en thermostaat gekocht. Wat me opviel is dat er in het service menu van de thermostaat heel wat te finetunen valt.

Met name de leer curves een aanpassingen. Ook een (buiten) temp sensor kan veel schelen qua verbruik en/of comfort. Ook een variabele dhw setpoint kan interesant zijn voor bijv. een thermostaat kraan (je gaat geen 80+ graden douchen e.d.).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Goede gasketel moet gewoon 20 jaar mee kunnen gaan en zelf 25 jaar is haalbaar bij bepaalde (duurdere) merken. Installatiebranche zegt wel graag om de 15 jaar vervangen, maar dat is puur omwille van eigen financiële belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mocht de huidige Agpo-Ferroli VR-ketel nog 8 jaar meegaan, zou het gasverbruik gedurende die tijd wel iets hoger liggen neem ik aan, ook heeft het ding soms storing, doorgaans simpel te verhelpen, maar dat zal met modernere HR-ketels niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Laatst online: 16:09

vooghel

Cunning linguist

Agpo wordt door de meeste monteurs niet bepaald beschouwd als een 'goede gasketel'. Het is een goedkoop merk dat vaak wordt geïnstalleerd bij grotere projecten (zoals ons appartement uit 2001). Dinsdag wordt onze Agpo dan ook vervangen door een Remeha ketel. De kerel van Warmteservice (via wie ik aan deze installateur was gekomen) was onder de indruk dat onze ketel al 14 jaar oud was; 6-8 jaar was gebruikelijker.
Het enige jammere is dat er in onze flat ook een Agpo WTW zit, waardoor we maar een beperkte keuze hebben in CV-modellen omdat ze daarmee moeten kunnen communiceren.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Remeha heb ik zelf kutervaringen mee (zie wildhagen in "[CV Ketel] Itho of ee ander merk ?" en eronder).... ding is nu 17 jaar oud (ja, heb hem nog steeds, uit 1998) en volgend jaar gaat hij er definitief uit. Weet nog niet wat ik ga nemen, maar ik vermoed een Bosch of een Nefit.

Sinds de vorige (gelinkte) post is het een paar jaar goed gegaan, maar het laatste halfjaar is weer een compleet drama. Twee grote defecten, een wat kleinere, en sinds anderhalve week schiet hij weer in storing als ik warmwater pak ("wacht op LDS", gevolgd door "nadraaien pomp" en daarna "storing vlampunt", en dan helpt alleen een druk op de reset-knop nog...)

Ben helemaal klaar met Remeha, heb er teveel moeite, energie en geld in moeten pompen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04 17:28
Even dit topic weer aanzwengelen. Wat een rabbithole ga je door als je CV-ketel reviews opzoekt... typisch iets waar je jezelf als leek weken lang gek mee kunt maken :D Moeilijk om goede onafhankelijke, professionele reviews te vinden. Dan kom je al snel uit op de consumentenbond en ga je puur uit van naamsbekendheid.

Vrij snel de knoop doorgehakt... wordt een Atag op advies van een Feenstra monteur. Gangbaar CW4 keteltje, A244C om precies te zijn (iemand ervaring mee?). Korting er op omdat we al klant zijn en ze een dealtje hebben met VEH... kunnen alle kleinere aanbieders al niet meer tegenop.

Qua ´hardware´ kun je tegenwoordig volgens mij geen miskoop meer doen als je bij de grote merken blijft. Het enige verschil zijn de dealtjes/aanbiedingen van service providers.

[ Voor 3% gewijzigd door yinx84 op 14-09-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Aan de meste merken kun je je geen buil vallen. Het is echter wel afwachten of de moderne ketels net zo goed/lang meegaan als de ketels uit de jaren 90. De meeste Nefit's van die tijd waren/zijn niet kapot te krijgen.
Nieuwere ketels zijn vaak wel modulair zodat reparatie/vervanging van onderdelen snel is gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
KillerAce_NL schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:45:
Aan de meste merken kun je je geen buil vallen. Het is echter wel afwachten of de moderne ketels net zo goed/lang meegaan als de ketels uit de jaren 90. De meeste Nefit's van die tijd waren/zijn niet kapot te krijgen.
Nieuwere ketels zijn vaak wel modulair zodat reparatie/vervanging van onderdelen snel is gerealiseerd.
Zit even te kijken naar het model wat ik hierboven noemde, maar kan niet keihard vinden dat er een modulerende pomp in zit. Zie wel in de specs het volgende staan wat me doet vermoeden dat het wel modulair is:

Modulatiebereik CV (vermogen, 80/60°C) kW 4,4 - 21,2
Modulatiebereik CV (vermogen, 50/30°C) kW 4,9 - 23,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
yinx84 schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:09:
[...]

Zit even te kijken naar het model wat ik hierboven noemde, maar kan niet keihard vinden dat er een modulerende pomp in zit. Zie wel in de specs het volgende staan wat me doet vermoeden dat het wel modulair is:

Ik denk dat killerace met modulair meer bedoelt dat de ketel niet een geheel is, maar makkelijker uit elkaar te halen is en dus in delen te repareren/vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:10
yinx84 schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:09:
[...]

Dat is wat anders dan een modulerende pomp ;) Dat geeft alleen maar aan dat de ketel op verschillende vermogens kan 'branden'. Net als dat je het gasfornuis met een dikke vlam kan laten branden of op een laag pitje.

Een modulerende pomp wil je ook hebben, die zijn over het algemeen veel zuiniger. Net als het ketelvermogen kan de pomp dan ook op variabele snelheden draaien i.p.v. aan of uit.

Er staat mij iets van bij dat er een Tweaker was met een Atag A244 en dat hij de pomp vrij veel energie vond gebruiken en ook niet kon verstellen.... misschien nog even goed uitzoeken of er echt een (zuinige) modulerende pomp in zit.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 14-09-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
ThinkPadd schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:18:
[...]
Er staat mij iets van bij dat er een Tweaker was met een Atag A244 en dat hij de pomp vrij veel energie vond gebruiken en ook niet kon verstellen.... misschien nog even goed uitzoeken of er echt een (zuinige) modulerende pomp in zit.
Die zit er niet in, helaas. Nog maar even overleggen of ze een leuke aanbieding kunnen doen met een model inclusief modulaire pomp. Is wel erg moeilijk om info te vinden... het is moeilijk inschatten hoeveel dit nou in stroomverbruik daadwerkelijk oplevert. Echt grote verbruikers zijn we niet, dus alles is ook maar relatief.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:17
Malt007 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:59:
En op elektriciteitsverbruik dan? Daarbij genomen wellicht betere tuningmogelijkheden wat dan zowel gas als elektra bespaart?

Onze oude Nefit van ook zo rond de 15 jaar (of wellicht zelfs ouder) maar je kunt er weinig aan instellen. Op zich prima ding, maar teleurstellend op die vlakken. Laatst was het expansievat en een tempsensor kapot, reparatiekosten rond de 200 euro. Voor de rest recentelijk geen grote reparaties gehad.
Paul Hewson schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:33:
[...]
Ben zelf werkzaam bij een installateur en wij verlenen bijvoorbeeld geen garantie op een ketel wanneer deze niet bij ons is gekocht. Vaak moet je namelijk een garantiekaart of iets dergelijks invullen en inleveren via je installateur maar daar verbinden wij onze naam niet aan in zo'n situatie. Dan mag degene ook voor zijn eigen garantie opdraaien.
Maar me lijkt toch wel dat jullie gewoon garantie verlenen op componenten in de ketel zelf? Dat staat zou je zeggen los van de onderdelen die in-place op maat zijn gemonteerd. Of is garantie altijd alles of niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik vind awb ketels erg teleurstellend. Ik woon in een huurhuis(sinds 2013) en er is altijd sprake van geweest dat de huur tijdelijk zou zijn omdaat de verhuurder het huis ooit nog wil verkopen. Vervangen van de awb thermomasster hrg22g zag hij dan ook niet zitten, al zijn de reparatiekosten nu al veruit boven de kosten voor het vervangen van een ketle opgelopen.
Het is bij deze ketles echt niet te doen om ze door ene onkostenperiode heen te krijgen en dan weer wat jaren rust te hebben. de ketel uit 2003, heeft elk jaar problemen gegeven:
- hoofdprint
- gasblok
- branderautomaat
- print van het display
- platenwisselaars(beide katnen)
- warmtewisselaar
- stromingsschakelaar
- ontsteekpen en trafo
;-) ooit moeten toch alle onderdelen vervangen zijn;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is me onduidelijk wat je precies bedoelt of wilt zeggen met deze post, maar het is in ieder geval niet nodig om hiervoor een topic uit 2015 omhoog te kicken. Als je een concrete vraag of discussiepunt hebt, kun je in Wonen & Verbouwen een nieuw topic openen, maar deze gaat op slot.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.