Toon posts:

KAKU ACD-300 aansturen via een Raspberry Pi (model 2)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om (net als zovelen) hobbymatig wat dimmers en schakelaars aan te kunnen sturen. Doel is om via de iPad makkelijk een aantal dimschakelaars van KAKU te kunnen bedienen.

Mijn setup is een Raspberry Pi Model 2 met een 433 Mhz zender (die van iPrototype waar vaker over gesproken wordt, ook in tutorials van dit forum).

Nu heb ik Apache en PHP werkend en heb Pilight geinstalleerd. Vol goede moed zit ik me nu af te vragen... hoe kom bij de dimmer (of hoe dien ik ze te registreren in config.json van Pilight) Weet iemand hoe de dimmers te bereiken zijn? Met de Pilight daemon kom ik niet verder omdat ik geen draadloze ontvanger heb.

Tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Begin eerst eens met het lezen van de documentatie (vanaf vandaag ook in het Nederlands) en leg vervolgens specifiek uit waar je vast loopt en wat je hebt geprobeerd tot dat punt: http://manual.pilight.org/nl/

Misschien is het zelfs beter om in het daarvoor bestemde pilight topic verder te gaan. Mensen daar gebruiken pilight zelf dus grotere kans dat je antwoord krijgt: pilight - open source domotica oplossing

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de documentatie gelezen maar deze gaat m.i. wat kort door de bocht. Althans, voor de beginner. Zoals gezegd heb ik de Raspberry geconfigureerd met Apache, PHP en Pilight.

Voor zover ik begreep uit de documentatie (en zie nu net dat de website ook is bijgewerkt naar v.7?) is het de bedoeling om de devices te registreren in config.json. In mijn geval heb ik vier devices die ik zou willen registeren, bijv. lamp1, lamp2, lamp3 en lamp4. Twee lampen werken met een ACD-300 en twee lampen kunnen geschakeld worden via een in de muur ingebouwde dimmer op de lampschakelaar.

Er zal op enig moment (het aanklikken van een knopje in mijn geval) een signaal moeten worden verstuurd dat de dimstand of het 'aan' signaal moet aangeven. Volgens mij kan ik dat via shell_exec() met PHP regelen. Maar ik loop vast op het punt dat ik niet weet hoe ik uberhaupt iets te weten kom over de bereikbaarheid (=identificatie) van de dimmers. M.a.w. hoe moet een device-notificatie er uit zien en hoe kom ik erachter wat het 'adres' van een dimmer is?

JavaScript: config.json
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
"devices": {
        "lamp1": {
            "protocol": [ "kaku_dimmer" ],
            "id": [{
                "id": 1,
                "unit": 0
            }],
            "state": "off",
            "dimlevel": 15
        }
    },
..

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou beginnen met het gebruik van code tags voor de leesbaarheid.

ps. pilight schrijf je zonder hoofdletter.

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 25-05-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses, ik gebruik dit forum niet zo heel vaak. Code is aangepast maar hoe worden de dimmers bereikt? Ik heb geen flauw idee hoe ik erachter kom hoe ik ze moet registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het achterhalen van dimmer codes doe je door het aansluiten van een ontvanger.
Andere optie is de dimmers je eigen codes laten in leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik zal vanavond eens kijken of ik middels de uitleg op deze pagina (http://blog.egoactive.com...hone-via-raspberrypi.html) ook via pilight kan inleren (die term was key voor het googlen naar de juiste info ;)).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waarom niet vanuit pilight direct een nieuwe code versturen naar de dimmers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb de volgende code voor kaku-dimmer in mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
"dimmer": {
            "protocol": [ "kaku_dimmer", "kaku_switch" ],
                "id": 1229xxxx,
                "unit": 2
            }],
            "dimlevel": 0
                 }

En nog een stukje voor GUI. Als je zelf een code verzint (en de xxxx vervangt) kun je de dimmer in leer-modus zetten en dan via pilight een aan-signaal geven , dan zou de dimmer de pilight-code moeten oppakken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zojuist geprobeerd maar volgens mij lukt het nog niet. Draadloze zender en KAKU liggen naast elkaar (nog geen 30cm afstand).

Door de knopje op de KAKU dimmer in te drukken met een balpen en te wachten totdat hij in de knipperstand gaat heb ik geprobeerd onderstaande commando's uit te voeren. Helaas beide zonder succes

code:
1
2
pilight-send -p kaku_dimmer -i 100 -u 1 -d 15
pilight-send -p kaku_switch -i 100 -u 1 -t

Het config.json-bestand ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
{
                "id": 100,
                "unit": 1
            }],
            "dimlevel": 15
        }
    },
    "rules": {},
    "gui": {},
    "settings": {
        "log-level": 4,
        "pid-file": "/var/run/pilight.pid",
        "log-file": "/var/log/pilight.log",
        "send-repeats": 10,
        "receive-repeats": 1,
        "webserver-enable": 1,
        "webserver-root": "/usr/local/share/pilight/",
        "webserver-port": 5001,
        "webserver-cache": 1,
        "firmware-update": 0
    },
    "hardware": {
        "433gpio": {
            "sender": 0,
            "receiver": 1
        }
    },
    "registry": {
        "pilight": {
            "version": {
                "current": "6.0"
            }
        }
    }
}

Ik heb eigenlijk geen idee waar iets mis gaat. Of de dimmer uberhaupt bereikt wordt, of het signaal succesvol wordt verstuurd, of de configuratie goed is ingesteld. Hopelijk hebben jullie nog een suggestie of zie ik iets heel triviaals over het hoofd...

(zojuist overigens pilight geüpgraded van 6.0 naar 7.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:00:

Door de knopje op de KAKU dimmer in te drukken met een balpen en te wachten totdat hij in de knipperstand gaat
Ik denk dat je daar fout gaat, ik denk dat je kort moet drukken voor aanleren van een code. Check even de handleiding van die dimmer daarvoor.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie. Had even wat minder tijd, maar ben weer aan de slag. Ik dien inderdaad kort de 'zoek' knop in te drukken. Echter nog zonder succes..

Misschien dat de commando's en set-up nu wel goed zijn, maar dat de zender gewoon verkeerd aangesloten zit?

Volgens mij heb ik de zender wel correct aangesloten. De blauwe draad dient als antenne en is verder niet aangesloten. Zoals je ziet zou de dimmers toch binnen het bereik moeten liggen ;)
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/if72ucl5p/IMG_0044.jpg

Update: Ik denk dat de zender wel goed aangesloten zit. Ik heb deze blogpost gevolgd en ik kan de lamp nu wel aan en uit zetten via wiringPi... Wat doe ik nog niet goed met pilight :/

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Bij mij is de ID een 8-cijferig getal, zie een vorige post. Misschien dat een ID van 100 niet werkt ?

Edit:

Je kunt met wiringPi hem al schakelen ? Daarvoor heb je dan wel nog een extra stukje software gebruikt neem ik aan. En dan weet ik niet of dat en pilight met dezelfde codes werken.

[ Voor 48% gewijzigd door u_nix_we_all op 03-06-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het getest met een achtcijferig ID (19860604), maar ook zonder succes. Toch vreemd. Het lijkt haast alsof pilight het signaal dan helemaal niet verstuurd.

Met wiringPi kan ik hem inderdaad al aansturen (slechts aan en uit, want dimmen wordt voor zover ik heb kunnen lezen niet ondersteund). Daarvoor hoefde ik alleen wiringPi te installeren i.c.m. 'lights.zip' (de tutorial van WeeJeWel). Als ik de dimmer in de leermodus zet en dan het commando ./kaku M 10 on uitvoer dan wordt succesvol de code 10 geregistreerd en kan ik de dimmer vanaf dat moment schakelen met
code:
1
./kaku M 10 on
en
code:
1
./kaku M 10 off

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Tja, zo zou het met pilight ook moeten werken lijkt mij. Logs van pilight bekeken, debug mode en dergelijke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed punt van de logs. Ik heb ze bekeken maar kom eigenlijk niet zoveel verder. Ook het starten van de debug hielp me niet (of de daemon -D). Blijkbaar treedt er geen fout op dus?

Stukje uit de log:
code:
1
2
3
4
5
6
[Jun 03 19:10:49:934321] pilight-daemon: INFO: new client, ip: 192.168.2.50, port: 44797
[Jun 03 19:11:48:614241] pilight-daemon: INFO: new client, ip: 192.168.2.50, port: 44798
[Jun 03 19:12:33:714276] pilight-daemon: INFO: new client, ip: 192.168.2.50, port: 44799
[Jun 03 19:12:35:604311] pilight-daemon: INFO: new client, ip: 192.168.2.50, port: 44800
[Jun 03 19:14:27:684243] pilight-daemon: INFO: new client, ip: 192.168.2.50, port: 44801
[Jun 03 19:14:29:844313] pilight-daemon: INFO: new client, ip: 192.168.2.50, port: 44802

In de protocoldocumentatie zag ik nog de optie -l (of --learn) staan. Ook met onderstaand commando's gaat de schakelaar nog niet aan...

code:
1
2
pilight-send -p kaku_switch --id=19860604 --unit=2 --on --learn
pilight-send -p kaku_switch -i 19860604 -u 2 -t -l

Edit

Ik dacht nog een aha-erlebniss gehad te hebben doordat ik de hele tijd het kaku_switch protocol gebruik i,p.v. het kaku_dimmer. Geen van onderstaande commando's heeft helaas ook niet geleid tot een lamp die zomaar aan ging.

code:
1
2
pilight-send -p kaku_dimmer --id=19860604 --unit=2 --dimlevel=15 --learn
pilight-send -p kaku_dimmer --id=19860604 --unit=2 --dimlevel=15

Voor de volledigheid, na diverse pogingen en een update van versie 6 naar 7; mijn huidige config.json ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
{
                "id": 19860604,
                "unit": 2
            }],
            "dimlevel": 0
        }
    },
        "webserver-http-port": 5001,
        "webserver-cache": 1
    },
        }
    },
    "registry": {}
}

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Probeer eens een LED ipv de zender om je aansluitingen te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:07:
Probeer eens een LED ipv de zender om je aansluitingen te controleren.
Denk je dat dat ook zinvol is, gezien het feit dat met wiringPi dezelfde dimmer wel aan/uit gezet kan worden? En nu moet ik eerlijk zeggen dat dit een beginnende hobby is en ik er nog maar weinig verstand van heb (maar daarom zeker niet minder interessant). Gewoon ergens een ledje bestellen. bijvoorbeeld deze via iProtoype (https://www.iprototype.nl/products/components/led-lcd/groen). Kwestie van GND en VCC aansluiten? En als ik dan het signaal om te connecten uitstuur via de eerder genoemde commando's zou het ledje eenmalig moeten oplichten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ja, de led zou moeten knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ga ik zo'n led "aanschaffen" en opnieuw proberen. Jongens, echt bedankt voor de reacties tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het verbaasd me zeer dat het je zo moeilijk af gaat gezien de gebruikers aantallen van pilight waar het "zo" werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan het misschien niet zo zijn dat ik nog een library mis of zo? Ik heb de starterskit van eerder genoemde webshop gekocht met NOOBS. Volgens mij heb ik je stappen uit de documentatie ook allemaal gevolgd en niks gemist. (Ik zag pas later de link tussen je naam en de website pilight ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanavond bij de plaatselijke electronicazaak een ledje gekocht. Deze aangesloten, blijkbaar eerst verkeerd om want er gebeurde niks. Toen omgedraaid en de led brandde. Je leest correct dat dit verleden tijd is, want inmiddels doet ie niks meer volgens mij.

Toen de led brandde heb ik onderstaande commando's geprobeerd. Niks dat van invloed was op het ledje...

code:
1
2
3
4
5
6
pilight-send -p kaku_dimmer --id=1000 --unit=0 --on --learn
pilight-send -p kaku_dimmer --id=1000 --unit=0 --on
pilight-send -p kaku_dimmer --id=1000 --unit=0 --dimlevel=10 --on --learn
pilight-send -p kaku_dimmer --id=1000 --unit=0 --dimlevel=10 --on
pilight-send -p kaku_switch --id=1000 --unit=0 --on --learn
pilight-send -p kaku_switch --id=1000 --unit=0 --on

Edit ook even met een batterijtje getest (gewoon een normale Duracell AA batterij), maar het ledje doet niks meer :/ 8)7

config.json ziet er nu weer zo uit (ook even het terrarium project config.json bekeken, daaruit herleid dat alleen het vermelden van een dimmer protocol genoeg zou moeten zijn en dat een id van vier cijfers ook ondersteund zou moeten worden)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
{
            "protocol": [ "kaku_dimmer" ],
                "id": 1000,
                "unit": 0
            }],
            "dimlevel-minimum": 0,
            "dimlevel-maximum": 15,
            "dimlevel": 10
        }
    },
        "webserver-http-port": 5001,
        "webserver-cache": 1
    },
        }
    },
    "registry": {
        "pilight": {
            "version": {
                "current": "7.0"
            }
        }
    }
}

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Als je led zo snel kapot is dan gaat er echt iets niet goed met je aansluitingen. Misschien diezelfde elektroboer om advies vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Schiet me opeens iets te binnen... Ik heb de Wheezy repository vervangen door de Jessie (i.v.m. PHP 5.6). Kan dat nog van invloed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zou je (voor de test) eens XBian Stable eens kunnen proberen. Dat draai ik zelf en weet dus dat het moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik ben toevallig op dit moment met eenzelfde projectje bezig, en ik loop tegen exact hetzelfde aan.

Ik kan mijn Kaku setje wel aansturen via de software van weejewel, maar niet via 433Utils van ninjablocks.

Voer ik onderstaande uit dan ontvang ik via RFSniffer (of pilight-raw) niets:
./kaku M 10 on

Probeer ik vervolgens onderstaande met 433Utils dan ontvang ik zowel via RFSniffer als pilight-raw data:
./codesend 12345

Volgens mij werkt dus zowel de transmitter als de receiver.

Dit is overigens met een Raspberry Pi 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:46
Een ledje dien je altijd aan te sluiten met een weerstand ertussen, met volgens mij een -+ 500 ohm weerstand

Nu is het ledje dat je gebruikt heb door gebrand.

Tip als je hiermee begint is een starterkit met breadbord ledjes weerstandjes prikdraadjes etc. Daar kan je het makkelijkst mee controleren wat voor outputs er daarwerkelijk uit je IO's komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dan moet je dat LEDje wel lang laten zitten. Het laten knippen bij het verzenden zou toch echt niet de LED zo snel moeten doorbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh, dan zal het daar misgegaan zijn. Dat ledje brandde wel een paar minuten toen ik aan het rommelen met de leermodus en commando's was.

Ik zal proberen ergens dit weekend XBian Stable te installeren. Een paar verjaardagen en weinig tijd tussendoor. Bedankt voor de suggesties weer, to be continued...
Pagina: 1