PC valt hele tijd spontaan uit, steeds frequenter

Pagina: 1
Acties:
  • 40.333 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 10:26
Ik heb een ietwat oudere pc die problemen heeft en niet normaal kan draaien. Ik wil hem weer kunnen gebruiken dus probeer uit te vinden wat het probleem is. Heb van alles geprobeerd maar kom er niet uit dus wil bij deze vragen of mensen weten wat het probleem en de eventuele oplossing kan zijn.

Het probleem:
De computer start gewoon normaal op naar windows maar na een korte tijd aangestaan te hebben valt hij helemaal uit. Alles uit, fans vallen stil, geen scherm input, niks. Dan na ongeveer 3 tot 5 seconden begint de pc weer opnieuw op te starten uit zichzelf. Dit uitvallen gebeurt dan meestal snel weer. Dit gebeurt nu al een langere tijd. Eerst zat er meer tijd tussen het uitvallen maar nu, met een 'koude' opstart (na tijd uitgestaan te hebben) komt hij misschien nog net tot in windows maar na de eerste keer uitvallen blijft hij opnieuw uitvallen en draait hij niet langer dan een paar seconden voordat het weer uitvalt. Het uitvallen is dus in relatief korte tijd frequenter geworden en sneller op elkaar.

Specs:
CPU: Intel Core i5 750
Mobo: Asus P7P55D LE
GPU: Asus ENGTS250 1GB
RAM: OCZ Titanium 4GB (2x2GB) DDR3 1333mhz
HDD: WD Blue 500GB
PSU: Cooler Master Real Power M620
Case: Cooler Master Centurion 5

Wat het niet is:
Het lijkt me geen software probleem omdat ik de pc met een andere harde schijf heb gedraaid en de problemen blijven voorkomen. Ik heb de kast helemaal stof vrij gemaakt en koelpasta vervangen op de CPU. Alle fans draaien wel. Omdat ik vermoede dat het wel eens een kapotte voeding kon zijn heb ik een andere gebprobeerd maar dan valt de pc alsnog uit dus de voeding is niet defect. Omdat ik geen extra videokaart, CPU en mobo heb liggen (die passen) kan ik niet alles apart testen om uit te sluiten wat het is. De PC blijft niet lang genoeg meer aan om programma's zoals CPUID te draaien dus kan daar niet meer informatie van krijgen.

Wat is het dan wel?
Dat is nu mijn vraag. Ik denk zelf dat het moederbord, cpu of gpu het probleem zijn. Misschien dat er iets te warm wordt of iets mis is met de stroomtoevoer. Ik weet in ieder geval niet meer hoe ik dit moet aanpakken of wat het probleem zou zijn. Ik hoor het graag als mensen tips of info hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44

D4NG3R

kiwi

:)

Wat zijn de huidige temperaturen (uit te lezen met bijvoorbeeld Coretemp en Realtemp voor de CPU, en GPU-Z voor de GPU) en door welke voeding heb je hem vervangen? Geen softwareprobleem is nogal makkelijk om te zeggen, draai je bijvoorbeeld wel een legitieme versie van Windows?

Het systeem hangt aan een geaard stopcontact en staat niet op bijvoorbeeld een tapijt?

Alle pijlen wijzen naar een oververhit systeem trouwens, welke temperaturen zie je in de BIOS voorbij komen bij je CPU? Hoe warm voelt het koelblok van je CPU (eventueel direct na het uitvallen)? Draait de fan wel op je CPU en GPU?

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 25-05-2015 01:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Zoals gezegd kan ik de temperaturen niet uitlezen met software omdat de pc daar niet lang genoeg voor draait. Ik kan het nog eens proberen met de bios maar zelfs dat zal krap zijn.
Tijdelijke vervangende voeding (en kabels) was een Seasonic M12II evo 520w. Omdat de problemen gewoon bleven voorkomen lijkt de voeding zelf me het probleem niet.
Draai inderdaad een legitieme versie van Windows. En heb de harde schijf vervangen met die van een andere pc die dus ook een andere Windows instal heeft enzo (ook Windows 7).
Met verschillende kabels geprobeerd en hij heeft op veel verschillende plekken gestaan, problemen blijven dan gewoon hetzelfde.
Alle fans draaien en zijn stofvrij gemaakt. Voel geen opmerkelijke warme ergens vandaan komen.
Denk zelf ook dat het iets met stroomtoevoer of oververhitting te maken heeft maar ik kom er voorlopig niet uit. Alle tips welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:30

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Haal je geheugen er eens uit, en draai ze eens om, of eventueel één voor één om te zien of je systeem dan langer stabiel blijft?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Het ligt waarschijnlijk niet in het geheugen. Omdat de pc niet lang genoeg kon draaien om temperaturen goed af te lezen heb ik toch maar nieuwe thermal paste gehaald en de koeling opnieuw er op gezet. Hij draait lang genoeg om de bios te kunnen starten en dan zie ik ongeveer een temperatuur van 39-40 graden. Als ik daarna de bios afsluit en normaal opstart valt de pc weer uit als windows aan het laden is of net klaar is met laden valt de pc weer uit. Ik denk dat de temperatuur van de cpu dan te hoog wordt en de pc 'crasht'.
Nu de oplossing nog. Aangezien de fan van de cpu koeler (een Intel stock koeler) wel draait, is het toch verstandig om de cpu koeler te vervangen? Zijn er andere manieren om te voorkomen dat de cpu oververhit? (Ik heb alles al stofvrij gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Hoelang kan je in de bios blijven zonder dat de pc opnieuw opstart?
Gaat het opstarten in de veilige modus wel goed?
Als je met 1 reepje geheugen opstart werkt dat wel goed? Het systeem crasht pas als windows het geheugen aan het volgooien is zo te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:52

Esumontere

Floep, banaan.

Spiff1 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:09:
Het ligt waarschijnlijk niet in het geheugen. Omdat de pc niet lang genoeg kon draaien om temperaturen goed af te lezen heb ik toch maar nieuwe thermal paste gehaald en de koeling opnieuw er op gezet. Hij draait lang genoeg om de bios te kunnen starten en dan zie ik ongeveer een temperatuur van 39-40 graden. Als ik daarna de bios afsluit en normaal opstart valt de pc weer uit als windows aan het laden is of net klaar is met laden valt de pc weer uit. Ik denk dat de temperatuur van de cpu dan te hoog wordt en de pc 'crasht'.
Nu de oplossing nog. Aangezien de fan van de cpu koeler (een Intel stock koeler) wel draait, is het toch verstandig om de cpu koeler te vervangen? Zijn er andere manieren om te voorkomen dat de cpu oververhit? (Ik heb alles al stofvrij gemaakt).
39-40 graden in de bios vind ik eerlijk gezegd behoorlijk hoog. Klinkt als een oververhitting van de processor.

Heb je, zoals al eerder gezegd, net na zo'n reset wel eens aan het koelblok van de processorkoeler gevoeld? Als die koud is, koelt hij niet goed. Zou toch tenminste 39-40 graden moeten zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44

D4NG3R

kiwi

:)

Dat is wel een erg hoge temperatuur om in de BIOS tegen te komen ja.. Is het koelblok daadwerkelijk warm en zit deze wel goed aangesloten? Veel te vaak zie ik hier reacties langskomen die zweren dat alles goed aangesloten zit terwijl 1 van de pushpins niet (goed) is aangedrukt..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dat is een redelijk normale temperatuur voor een i5-750, als ie in idle daarop blijft hangen natuurlijk.
Heb hier een systeem staan waar exact dezelfde CPU aanwezig is. Deze start, direct na het aanzetten het BIOS in, zo rond de 30 °C en loopt daarna heel langzaam op naar de 40 °C, heel normale waarden voor dit soort CPU's. Kan wel wat koeler in idle maar dan zou ik de CPU smart Fan target lager moeten zetten, deze staat nu op 60 °C waarbij de minimale CPU fan snelheid 50% mag bedragen. Deze draait as we speak op 1000rpm.

Hoe hoog komt de CPU temperatuur in het bios tot het moment van uitvallen? Als deze rond de waarde die je opgegeven hebt blijft hangen dan zit het probleem elders.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Een paar updates:
- ik heb eerst geprobeerd de PC te laten draaien met om de beurt een geheugen reepje er uit en omgewisseld van plek. Dit verandert niets, PC blijft uitvallen.
- als ik PC in bios laat blijft hij lang aan. Temperatuur van cpu loopt wel op tot 44 graden as we speak. Blijft dan redelijk stabiel rond die temperatuur. Koeling voelt warm aan de zijkant.
- als ik Windows start valt hij tijdens opstarten of net er na uit. Kan misschien net snel programma starten om temperatuur uit te lezen maar dan valt hij alsnog uit.
- net weer geprobeerd in veilige modus te starten. Toen gebeurde er iets anders. Bleef tijdje na opstarten draaien. Even wat programma's, zoals paint geopend om te checken en toen kreeg ik heel kort een blauw scherm met tekst (BSOD?). Waarna hij opnieuw opstarte. De fans bleven wel gewoon draaien wat bij normaal uitvallen niet het geval is. Ik kon alleen niet lezen wat er op het blauwe scherm stond, ging te snel weer weg.

Ik zal nog wat meer uitproberen, als ik nieuws heb meld ik het. Alle tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wat was het probleem de vorige keer? Dat heb je namelijk in dat topic niet teruggemeld?

Windows blijft uitvallen + BIOS problemen met Asus P7P55D

Aangezien de voeding al is uitgesloten en onbetrouwbaar geheugen zelden voor een spontane herhalende reboot zorgt, houd ik het op het moederbord. GPU (videokaart) zou ook nog kunnen maar als je die geen tweede hebt liggen dan wordt het lastig testen aangezien dit type CPU geen interne video-chip heeft.

Je kunt bij Windows 7, via de F8 toets bij opstarten, de keuze maken dat Windows niet opnieuw opstart na een systeemfout, het blauwe scherm met foutmelding zou dan in beeld moeten blijven staan. Dat kan je eerst nog even proberen, mogelijk geeft de foutcode meer duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4178219/WP_20150528_16_36_12_Pro.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door hardware-lover op 28-05-2015 16:44 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
De vorige keer was het probleem een RAM reepje dat DOA was. Die is toen vervangen en nooit meer problemen mee gehad.

Ik heb nu nog wat meer rondgeklooid en in de bios kan hij gewoon aanblijven. Zojuist heb ik hem ook meer dan een kwartier aangehad in de veilige modus zonder problemen. Moest het adresboek van outlook exporteren en op een USB-stick zetten, dat lukte gewoon. Kon ook een filmpje wat op de HDD stond gewoon afspelen met VLC. CPU koeler voelde 'gewoon warm' aan de zijkanten. Daarna weer in bios opgestart en CPU temperaturen waren stabiel rond de 44 graden.

Ik heb nog even gegoogled op BSOD en ik denk dat ik dit scherm heb gezien: http://www.pcstats.com/articleimages/200409/BSOD_2.gif
Ik meende namelijk dat 'physical memory dump' aan de onderkant te hebben gezien. Ik heb daarna geen blauwe schermen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dan nog zou ik het herstarten bij systeemfout uitschakelen zodat bij een volgend blauw scherm exact te zien is wat voor fout er door Windows als BSOD wordt gemeld.

@hieronder, en dan tijdens het terugzetten een BSOD of spontane herstart waardoor Windows mogelijk helemaal niet meer wil starten. Nee, dat is geen verstandige actie zolang het systeem niet stabiel is.

[ Voor 38% gewijzigd door hardware-lover op 28-05-2015 18:43 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Of een system restore proberen naar een van de vorige herstelpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:30
Een paar zaken die bij mij opkomen zijn:
  • Zijn alle kabels goed aangesloten?
  • Zit er wel koelpasta tussen CPU en koeler?
  • Is de CPU koeler goed gemonteerd?
  • Staan de instellingen in de BIOS wel goed?
  • Heb je misschien de CPU overclockt?
Ik heb het vermoeden dat de CPU te heet wordt en zichzelf uitschakelt en opnieuw opstart. Ik denk dat je het in deze hoek moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipper646
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 12:31

zipper646

...shit happens

Lekkende condensator op het moederbord?

[ Voor 71% gewijzigd door zipper646 op 30-05-2015 16:36 ]

Apple iMac 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Een kleine follow-up. Had de afgelopen week niet heel veel tijd om er veel aan te doen maar nu weer wat dingen geprobeerd. Hij valt nog steeds uit maar heb wat meer details. Zal meteen wat vragen beantwoorden.

- Kabels zijn allemaal goed aangesloten. Ook met andere voeding en kabels geprobeerd. Valt nog steeds uit.
- Koelpasta tot 2x toe vervangen. Koelpasta van een computerwinkel gehaald dus is volgens mij geen slecht spul.
- Heb BIOS settings geresest naar default. Maakt geen verschil.
- In de BIOS en veilige modus blijft de pc aanstaan. Geen blue screens meer gehad (kan in BIOS niet vinden hoe je aanzet dat blue screens blijven staan ipv restart?). Dit lijkt me een redelijk belangrijke aanwijzing. Want waarom valt hij in veilige modus en BIOS niet uit en als windows normaal opgestart is wel.
- Als ik windows normaal laat opstarten valt hij soms uit tijdens het laden maar start soms ver genoeg op. Heb één keer nog HWInfo64 kunnen opstarten en de temperaturen kunnen uitlezen. CPU was toen 32 graden, toen viel ie toch uit. Dus toch misschien iets anders dan oververhittende CPU.

Ik denk zelf dat het een probleem is met moederbord, CPU of GPU.

Anderen nog verdere ideeën wat het zou kunnen zijn of hoe je dit zou kunnen testen?

@Zipper646, hoe zou ik dit kunnen testen en wat zouden symptomen hiervan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:52

Esumontere

Floep, banaan.

Spiff1 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:08:
Een kleine follow-up. Had de afgelopen week niet heel veel tijd om er veel aan te doen maar nu weer wat dingen geprobeerd. Hij valt nog steeds uit maar heb wat meer details. Zal meteen wat vragen beantwoorden.

- Kabels zijn allemaal goed aangesloten. Ook met andere voeding en kabels geprobeerd. Valt nog steeds uit.
- Koelpasta tot 2x toe vervangen. Koelpasta van een computerwinkel gehaald dus is volgens mij geen slecht spul.
- Heb BIOS settings geresest naar default. Maakt geen verschil.
- In de BIOS en veilige modus blijft de pc aanstaan. Geen blue screens meer gehad (kan in BIOS niet vinden hoe je aanzet dat blue screens blijven staan ipv restart?). Dit lijkt me een redelijk belangrijke aanwijzing. Want waarom valt hij in veilige modus en BIOS niet uit en als windows normaal opgestart is wel.
- Als ik windows normaal laat opstarten valt hij soms uit tijdens het laden maar start soms ver genoeg op. Heb één keer nog HWInfo64 kunnen opstarten en de temperaturen kunnen uitlezen. CPU was toen 32 graden, toen viel ie toch uit. Dus toch misschien iets anders dan oververhittende CPU.

Ik denk zelf dat het een probleem is met moederbord, CPU of GPU.

Anderen nog verdere ideeën wat het zou kunnen zijn of hoe je dit zou kunnen testen?

@Zipper646, hoe zou ik dit kunnen testen en wat zouden symptomen hiervan zijn?
Computerwinkels verkopen ook een hoop troep hoor. Heb je nou al aan je koelblok gevoeld?

Haal eens alles los behalve de broodnodige dingen?

Lekkende condensator moet je bekijken. Symptomen kan vanalles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
@Esumontere: CPU koeler voelde 'gewoon warm' aan de zijkanten. In BIOS zie ik temperaturen rond de 44 graden, wel stabiel. Toen ik de fan even uitzette zag ik de temperatuur wat oplopen, na aansluiten weer terug naar stabiele temperatuur. De keer dat ik nog HWInfo kon opstarten keek ik net naar de temperatuur van de CPU die ongeveer 32 graden was en terwijl ik naar die temperaturen keek viel hij ook weer uit.
Alles wat losgekoppeld kan worden is losgekoppeld. Maar minder dan HDD, PSU, RAM, Mobo, GPU en CPU kan ik het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:45
Volg even de tips van Hardware-Lover over het uitzetten van de reboot bij BSOD.
Dat zet je namelijk niet in de BIOS uit.
Daarnaast kijk even naar bolle/lekkende condensatoren op je moederbord. Er zijn genoeg voorbeeldjes te vinden op google over hoe een kapotte condensator eruit ziet.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
De nvidia gts250 is een rebrand van de gtx9800. 1 van de kaarten met het beruchte BGA soldeer microfracture probleem. Grote kans dat deze kaart het aan het begeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als de PC alleen maar tijdens het opstarten en gebruik van Windows uitvalt, dan kan de fout natuurlijk ook software gerelateerd zijn en niet perse hardware. Die BSOD melding zou wel eens erg zinnige informatie kunnen geven. Het moederbord controleren op bolle en lekkende componenten is vrij snel gedaan, als je weet waarnaar te zoeken, en inderdaad, legio afbeeldingen daarvan te vinden op internet.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
edit: nevermind, die voeding heb je al getest

[ Voor 151% gewijzigd door haarbal op 02-06-2015 13:29 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:37
Bij zulke symptomen zou ik ten eerste denken aan de voeding en vervolgens het moederbord. Aangezien je al eens met een andere voeding hebt getest zou ik denken dat het moederbord de schuldige is.

Ik heb een soortgelijke situatie gehad waarbij de pc wel eens uitviel, soms na een paar minuten, soms uren niet, onder belasting maar meestal met standaard desktop/browser gebruik. De voeding was hier de boosdoener, maar deze had wel het moederbord meegenomen naar hogere sferen.

Een kapotte CPU lijkt mij sterk, je moet al enorm je best doen wil je zo'n ding slopen. Met normaal gebruik en zelfs met overclocken is het kapot maken van een CPU erg lastig. Een dode GPU geeft meestal andere symptomen, zoals artifacts in beeld. Vaak valt dan ook alleen het beeld weg en blijft de pc wel gewoon draaien/werken.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:04

skoozie

SCSI

gravitone schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:17:
De nvidia gts250 is een rebrand van de gtx9800. 1 van de kaarten met het beruchte BGA soldeer microfracture probleem. Grote kans dat deze kaart het aan het begeven is.
Als je in veilige modus kan draaien zou het drivers kunnen zijn, videokaart kan je uitsluiten door hem er uit te halen en kijken of de pc dan wel normaal opstart en aan blijft (controleren door ratelen harde schijven/draaien fans) aangezien je geen beeld meer hebt...

anders een linux live cd downloaden?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Beetje foute informatie hier skoozie. Vrijwel alle moederborden komen niet door de POST heen als er geen videokaart aanwezig is. Verder zeggen draaiende fans niets over de verdere werking van de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 16:44
Vermoedelijk je grafische kaart als ik het zo lees allemaal. Had toevallig laatst 2 soortgelijke gevalletjes gehad, met defecte kaart. Simpel te testen door deze in een ander systeem te steken.

1: AMD kaart die hoogstwaarschijnlijk oververhit is geraakt. Zonder drivers werkte die perfect, met drivers (welke pc dan ook) gaat het beeld op zwart en restart de PC.

2: Splinternieuwe Nvidia kaart, na 1 minuut in Windows, random herstart. 5 minuten gamen, random herstart. Andere videokaart, geen problemen meer.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 16:44
gravitone schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:41:
Beetje foute informatie hier skoozie. Vrijwel alle moederborden komen niet door de POST heen als er geen videokaart aanwezig is. Verder zeggen draaiende fans niets over de verdere werking van de hardware.
Correct, tenzij het moederbord (zit tegenwoordig in de CPU) een on-board GPU heeft. Maar dat is met het moederbord wat hij gebruikt niet het geval. Maar een andere videokaart erin steken kan hij wel nog proberen.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-04 10:13
als je een BSOD hebt gehad, heb je ook een crash dump.
staat normaliter in C:\windows\minidump

daar is misschien een reden uit te halen.. als je niet weet hoe, dan stuur me maar een pm

p.s. je cpu lijkt niet het probleem te zijn maar je beschrijving van het probleem wijst het meest naar een warmteprobleem. Heb je de chipkoeling op het mainboard ook al een keer gevoeld? En zit die er goed op? In jouw geval een blauw koellichaam.. Ik heb zelf ooit een probleem gehad met een veel te warme southbridge

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/mainboard/asus/p7p55d-le/small/chipset-cooling.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Roxsman op 02-06-2015 13:57 ]

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Een update in deze spannende whodunnit.
Via marktplaats een simpele videokaart op de kop getikt, een MSI GeForce 8400GS (128mb). Deze geplaatst in plaats van de andere videokaart. Start netjes op en geeft goed beeld maar de pc valt 'gewoon' weer uit na opstarten. Ik vermoed dus dat het moederbord het probleem is. Heb hem er maar eens uitgehaald en goed nagekeken. Op het oog is er niks mis met de condensatoren al sluit ik niet uit dat dit toch een bron van het probleem is.
Zijn er nog manieren om het moederbord te testen op functionaliteit? Moederborden met 1156 sockets zijn niet heel goedkoop te vinden volgens mij dus voordat ik hier in investeer zou ik graag willen testen of dit inderdaad het probleem is.
@ Roxsman: de blauwe koelplaat wordt tijdens het draaien wel warm maar niet te heet (denk ik). Ik heb de crash dump file gevonden, is er een makkelijke manier om deze uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Misschien een mamabord lenen?
eerst jou CPU in het andere mamabord.. kijken of daar het probleem van komt.
indien goed. De leen CPU die bij het keen mamabord komt in jou mamabord. Kijken wat er dan gebeurd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Anoniem: 320788 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:38:
Misschien een mamabord lenen?
eerst jou CPU in het andere mamabord.. kijken of daar het probleem van komt.
indien goed. De leen CPU die bij het keen mamabord komt in jou mamabord. Kijken wat er dan gebeurd....
Zou fijn zijn als ik zo de mobo en cpu kan testen maar heb niemand in mijn directe omgeving die een mobo met 1156 socket te leen heeft. Op tweakers/marktplaats/ebay worden die dingen weinig aangeboden en wát er aangeboden wordt is al gauw 50-70 euro. Enig idee of hier nog op andere manieren aan te komen is?

[ Voor 33% gewijzigd door Mycroft op 04-06-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat is jou omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Woon in Twente.
Weet iemand waarom die socket 1156 moederborden relatief zo duur zijn? Op marktplaats, eBay en tweakers niet goedkoop/makkelijk te krijgen zover ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Kwestie van vraag en aanbod, 1156 vaderplanken zijn al het goed is niet meer nieuw te koop.

1156 is nooit echt een populair platform geweest denk ik

[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 06-06-2015 13:27 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Je hebt geduld nodig en hopen dat er iets langs komt. Zelf bijvoorbeeld ook in de markt geweest. Er zat verder geen haast achter, maar uiteindelijk na een half jaar kwam er iets langs voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik kijk er zeer waarschijnlijk overheen, maar welke BSOD krijg jij nu voor de kiezen van Windows? Zoals al eerder aangegeven, in plaats van die spontane reboots kan je ook een mooi blauw scherm voorgeschoteld krijgen wat keurig in beeld blijft staan, maar daar heb je tot nu toe nog niets mee gedaan?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
hardware-lover schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:53:
Ik kijk er zeer waarschijnlijk overheen, maar welke BSOD krijg jij nu voor de kiezen van Windows? Zoals al eerder aangegeven, in plaats van die spontane reboots kan je ook een mooi blauw scherm voorgeschoteld krijgen wat keurig in beeld blijft staan, maar daar heb je tot nu toe nog niets mee gedaan?
Sorry, ik had even duidelijker moeten communiceren hierover. Ik heb die BSOD slechts één keer gehad. Daarna op jouw aanraden ingesteld dat ie aan blijft maar niet meer zo gehad. Alleen maar gewoon uitvallen.

Over die 1156, denk dat ik daar het geduld niet voor heb. Heb nu een reserving voor een 1155 CPU. Dan nog een moederbord er bij toveren en als het goed is heb ik dan een werkende pc. Die i5 750 zou ik dan nog los kunnen verkopen. Niet de makkelijkste uitweg uit dit avontuur maar tenzij ik nog makkelijk aan een 1156 socket mobo kan komen lijkt me dit de snelste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:52
misschien is het een ideetje om in veilige modus (met internet functionaliteit) bsodviewer te gebruiken om te kijken wat die ene bluescreen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spiff1 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:11:
Woon in Twente.
Weet iemand waarom die socket 1156 moederborden relatief zo duur zijn? Op marktplaats, eBay en tweakers niet goedkoop/makkelijk te krijgen zover ik kan vinden.
misschien een oplossing voor je.

we combineren mijn pc met jou onderdelen ik zelf heb een i7 860 en een asus P7P55D (LGA1156)

dus eerst mijn mamabord met jou cpu. daarna mijn cpu met jou mama bord...
denk dat we dan snel genoeg een oorzaak kunnen vinden..

enige nadeel is dat twente en purmerend ongeveer 2 uur van elkaar vandaan liggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-02 21:24
Je kunt het geheugen volgens deze moederbord wat je hebt overlokken doe eens een bios reset. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-05 11:59
Zit al even met eenzelfde probleem maar dan met Acer 8920G.
Zie helaas geen meldingen meer wat nou de oorzaak was. Da's altijd jammer, als er geen terugkoppeling meer is, want kan anderen toch wellicht weer wat verder helpen.

SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 12xAEG 325Wp(ca. Oost)+SE-P370's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, Nibe 1255PC-6 warmtepomp met bron (gasloos). Oh ja, 7 Winddelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laat oude }:O }:O in de sloot.

Sowieso, je hebt ruim drie jaar later een probleem met hooguit vergelijkbare symptomen op een totaal ander systeem... dit was ook in 2015 ronduit offtopic geweest :o

Als je vraag niet topicwaardig is, is het ook niet een offtopic-kick van een oud topic van een ander waard. Is het wel topicwaardig, maak dan een eigen topic aan met alle relevante info erin.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.