Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 23:18
Hey,

Na vaak op dit forum te lezen moet ik nu wel zelf een post maken.
Zit namelijk met een probleem. Heb gister nieuwe PC gekregen:

Mobo: Asus P7P55D LE
CPU: Intel i5-750 quad-core
Videokaart: Asus GTS 250 1GB
RAM: 2x 2GB OCZ

Alle losse onderdelen alvast ingebouwd door de MyCom. Dus ik met mn PC naar huis, thuis aangekomen alles aangesloten, opgestart, geen signaal, geen bios-peeps, niks.. Na wat speurwerk op internet vond ik dat ik waarschijnlijk de DIMM moest instellen. Heel handig via het MemOK!-knopje op het mobo. Dit waarschuwingslichtje brande ook al dus dat verklaarde veel. Dit dus gedaan. En na de gebruikelijke moeilijkheden en een aantal keer vastlopen windows 7 (x86) geinstalleerd.
Goed, dat werkt dus. Maar... en nou komt het: sinds de computer draait, loopt hij eens in de zoveel tijd vast. De ene keer gebeurt er helemaal niks meer, beeld bevriest, muis doet niks, en de andere keer start hij ineens opnieuw op. Meestal geen problemen met het opnieuw opstarten, maar soms weer die Ik heb een beetje verstand van computers, maar dit kan ik niet verklaren. Probeerde te kijken of hij niet oververhit raakt maar Everest geeft geen sensor waarden voor de temperatuur.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Het is fijn een nieuwe, goede pc te hebben maar als hij blijft vastlopen heb ik er ook niks aan. Hopelijk kan iemand een tip geven wat ik er aan zou kunnen doen.

Ook viel me net op, bij het bekijken van de hardware, dat hij aangeeft 4GB RAM te detecteren, maar maar 2,99GB te kunnen gebruiken. :?

Hopelijk kan iemand me helpen, als er meer info nodig is, roep maar.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Helaas moet ik je in ieder geval mededelen dat je 1GB RAM in je systeem hebt zitten die niet kan worden gebruikt totdat je een X64 versie installeert van Windows.

verder denk ik... Dat je geheugen dan wellicht toch een boosdoener is met betrekking tot het vastlopen.

Kijk voor uitgebreide troubleshoot hier: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Ok, Windows 7 x64 geinstalleerd. 1 minuut nadat alles klaar is met installeren en ik aan de slag kan loopt ie al meteen weer vast. Net voordat ik hem opnieuw installeerde heeft ie trouwens zo´n drie kwartier gedraaid zonder vast te lopen.

Ik heb echt geen idee waar het aan kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Spiff1 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 15:06:
Ok, Windows 7 x64 geinstalleerd. 1 minuut nadat alles klaar is met installeren en ik aan de slag kan loopt ie al meteen weer vast. Net voordat ik hem opnieuw installeerde heeft ie trouwens zo´n drie kwartier gedraaid zonder vast te lopen.

Ik heb echt geen idee waar het aan kan liggen.
Ok, dus dan gaan we verder met : Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Check echt goed of je alles hebt uitgesloten wat hierin staat. (soms kan je niet alles doen) maar dat is wel echt het proberen waard hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 11:19
Idd wat hierboven staat, de troubleshooter.

Maar dat je geen temperaturen kan aflezen is opzich ook al bijzonder, probeer eens of het met
Speedfan wel lukt.

Verder zou ik ook je geheugen eerst beperken tot 1 DIMM module en deze even memtesten met de windows memory test. Deze windows test is misschien niet super betrouwbaar, maar de grootste fouten vindt hij volgens mij wel (en als je computer zo vaak uitvalt is het niet een klein foutje).

BIOS, laatste bios versie aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 10:03
De PC heb je toch laten assembleren door Mycom? Laat hun het probleem maar oplossen, mag hopen dat je garantie hebt op assemblage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Ok, even een update.
Even met de MyCom gebeld. Die zeiden dat het aan de voeding of RAM zou liggen. Mijn voeding werkte al meer dan een jaar prima in mijn vorige pc, en 550 watt zou genoeg moeten zijn, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.
Ik, speurneus als ik ben, ben dus maar even wat gaan uitproberen met het geheugen.
Op http://forum.oktabit.gr/files/P7P55D_LE_2D_logo.jpg foto van mobo.

1 module (of hoe je dat ook zegt) in DIMM_A1 start wel op, maar loopt vast.
1 module in DIMM_A2 start niet op, geen signaal, geen BIOS, niks, maar dit lijkt me zo te horen?
2 modules in A1 en A2 start wel op maar loopt dus vast.
en net even geprobeerd om te draaien met één module in A1 en één in B1, start wel op, wordt ook herkend (eigenschappen van 'Mijn computer' geeft aan 4GB te vinden en gebruiken), maar loopt nog steeds vast.

Ligt dus blijkbaar niet aan RAM, tenzij hij ook zou moeten opstarten met één module in A2 en de rest leeg.
Denk er over om terug te brengen naar MyCom alhoewel ik daar vrij weinig zin in heb (al was het maar omdat ik geen auto heb :p ).

Als mensen nog tips hebben, laat ajb weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Ik denk toch echt dat het je geheugen is of een incompatible geheugen moederbord combo.

Probeer eens met 1 reep op te starten in de bank het dichste bij de cpu en doe dat met beide repen memtest ze dan ook meteen.

Daarnaast reset de bios eens naar default instellingen vaak genoeg meegemaakt dat het daar gewoon verkeerd staat ingesteld door mycom of de vorige eigenaar bij rma |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Laatst online: 10-09 10:17

PhatFish

and, uhm......Moo

Spiff1 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:45:
Ok, even een update.
Even met de MyCom gebeld. Die zeiden dat het aan de voeding of RAM zou liggen. Mijn voeding werkte al meer dan een jaar prima in mijn vorige pc, en 550 watt zou genoeg moeten zijn, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.
Niet om je aan te vallen, maar als helpdesker lig ik altijd dubbel van het argument "Maar het heeft altijd gewerkt". Dus het zou niet kapot kunnen? Onzin natuurlijk. Het is pas uitgesloten als het onderdeel vervangen is en het probleem blijft. Tot die tijd is het gewoon een mogelijke probleemfactor.

Even een bijdrage, een brakke harde schijf kan ook dergelijke problemen geven, kijk eens of je deze kan testen met SeaTools van Seagate.

[ Voor 9% gewijzigd door PhatFish op 16-12-2009 16:11 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 10-09 23:11
PhatFish schreef op woensdag 16 december 2009 @ 16:07:
[...]

Niet om je aan te vallen, maar als helpdesker lig ik altijd dubbel van het argument "Maar het heeft altijd gewerkt". Dus het zou niet kapot kunnen? Onzin natuurlijk. Het is pas uitgesloten als het onderdeel vervangen is en het probleem blijft. Tot die tijd is het gewoon een mogelijke probleemfactor.
^^ Met hierboven, behaalde resultaten in het verleden zijn geen garanties in het heden.
Zoiets was het toch ;)

Maareh niet om bepaalde merken af te zeiken hoor maar welk merk voeding is het ?
Als het namelijk een of ander B-merk is, zal de voeding nooit 550 doen.

En je setup lust wel een beetje stroom dus als een van je railsen naar beneden gaat kan je pc vastlopen rebooten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
1. Download hier even de laatste versie van MemTest86+
2. Brand deze op CD/DVD, of USB-stick
3. Start je PC op vanaf CD/DVD/USB
4. Laat MemTest toch minstens een paar uur testen.

Verder: staat je geheugen in de QVL van je mobo ? Heb je het laatste BIOS van de Asus website al geflashed ?
Heb je al eens geprobeerd alle instellingen van je geheugen handmatig in het BIOS in te stellen, in plaats van alles op "Auto" te laten staan ? Heb je al eens getest met enkel de noodzakelijke onderdelen ?

Testen tot je er bij neervalt :p

Post overigens ook eens wat waarden van andere tooltjes dan Everest, die kan er ook wel eens naast zitten.
Kijk eens naar CoreTemp en RealTemp voor je CPU temperaturen, en kijk eens naar HWMonitor en SpeedFan voor de rest. Natuurlijk moet je ook eens flink stresstesten met bv. OCCT, Prime95 en Intel Burn Test en natuurlijk de bekende tools zoals 3DMark en SuperPi gebruiken om je systeemprestaties te vergelijken :)

[ Voor 46% gewijzigd door Petervanakelyen op 16-12-2009 16:24 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dezelde ervaring met dit mobo.

ik heb hem nu stabiel met bios 1102

ik heb standaard cd drivers gebruikt en geen utils.
enigst update
AISuite_V10537
Intel_Chipset_V9111019_XPVistaWin7

de epu software is wat mij betreft verdacht
vepo is shit. werkt gewoon niet. zou onder bios 1207 goed moeten werken.
alleen wanneer geupdate naar dit BIOS beginnen de problemen weer van voren af aan.
bios:
geheugen heb ik vast op 1333 en 7-7-7-20 (ocz)
c-state disabled
c1e support disabled
Pagina: 1