Digitale audio krakende bass

Pagina: 1
Acties:

• N3k0
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-09-2023
Hallo,

Ik gebruik sinds kort een PCI geluidskaart met een digitale audio ingang om audio van mijn PS4 console naar mijn computer te sturen via een optische kabel. Nu is het me vandaag opgevallen dat geluid met zeer lage bassen een krakend effect hebben.

Ik ben een beetje ten einde raad wat hier net de oorzaak van kan zijn, misschien zijn er hier experts met meer ervaring betreffende S/PDIF signalen.

Korte opname van dit effect (zet je speakers niet te luid!):
https://youtu.be/WfwmTGpyMZI

Dit is de geluidskaart: http://www.terratec.net/details.php?artnr=10063#.VWJRMfmqpBc

Ik gebruik dus deze poort: "Digital inputs, optical, 44,1, 48 kHz (TOS-Link) ! Windows 7 - 48 kHz only"
Sample rate aanpassen heeft allesinds geen invloed, 44.1 kHZ en 48Khz mode klinken exact hetzelfde.

Alvast bedankt,

N3k0

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 22:43
En dat probleem doet zich alleen voor bij de lage bassen?

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
klinkt alsof het te zacht word aangestuurt (denk ik) zet alle volumes op het hoogste (ook output/passthrough) en probeer het dan eens weer?

• N3k0
onzichtbaar schreef op maandag 25 mei 2015 @ 02:13:
En dat probleem doet zich alleen voor bij de lage bassen?
Inderdaad voor de rest klinkt alles goed.
skipe schreef op maandag 25 mei 2015 @ 02:20:
klinkt alsof het te zacht word aangestuurt (denk ik) zet alle volumes op het hoogste (ook output/passthrough) en probeer het dan eens weer?
Nog geen verbetering met alles op hoogste.

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 22:43
Bedenk wel dat jouw geluidskaartje echt wel de onderkant van de markt is. Ik twijfel zelfs of het wel beter zal presteren dan een on-board audio chip! Bovendien zal de DAC in jouw playstation van een betere kwaliteit zijn dan die in de Terratec. Anyway, bij een optical kabel is het heel belangrijk dat de aansluiting goed is en er geen vouw/knoop in de kabel zit. Overigens komt het probleem op mij over als signaal lekkage in het analoge deel. Ook dat is een kenmerk van goedkope geluidskaartjes...check iniedergeval ook even de aarding. Computer en versterker/receiver ook even testen op aparte stopcontacten. Ook kan de analoge kabel ergens storing oppakken.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-01 17:44
Dit is digitale clipping. Alleen waar het ontstaat is niet helemaal duidelijk. Heb je niet toevallig nog een equalizer aanstaan in windows of de terratec driver? Anders moet je de input iets omlaag brengen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• N3k0
onzichtbaar schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:30:
Bedenk wel dat jouw geluidskaartje echt wel de onderkant van de markt is. Ik twijfel zelfs of het wel beter zal presteren dan een on-board audio chip! Bovendien zal de DAC in jouw playstation van een betere kwaliteit zijn dan die in de Terratec. Anyway, bij een optical kabel is het heel belangrijk dat de aansluiting goed is en er geen vouw/knoop in de kabel zit. Overigens komt het probleem op mij over als signaal lekkage in het analoge deel. Ook dat is een kenmerk van goedkope geluidskaartjes...check iniedergeval ook even de aarding. Computer en versterker/receiver ook even testen op aparte stopcontacten. Ook kan de analoge kabel ergens storing oppakken.
De geluidskaart is inderdaad niet van de beste kwaliteit, ik heb deze aangekocht vanwege de nood aan een digitale ingang. Ik heb de kabel nogmaals nagekeken en de fiber wat proper gemaakt. De aarding van mijn PC is ok, PS4 heeft geen aarding. Hoe bedoel je dat de analoge kabel storing kan oppakken ?
Het is een optische link, interferentie is hier niet van toepassing lijkt me.
ShittyOldMan schreef op maandag 25 mei 2015 @ 16:07:
Dit is digitale clipping. Alleen waar het ontstaat is niet helemaal duidelijk. Heb je niet toevallig nog een equalizer aanstaan in windows of de terratec driver? Anders moet je de input iets omlaag brengen.
Zoals je hebt voorgesteld heb ik de input van de spdif ingang omlaag gebracht via de equalizer van de geluidskaart. Nog steeds geen verbetering, zelfs bij de laagste instelling is het gekraak nog even frequent aanwezig, hetzij wel minder luid. Tenzij er ergens nog verborgen equalizers aanwezig zijn lijkt dit niet de oorzaak te zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik begin stilaan ook te vermoeden dat het aan de geluidskaart zelf ligt en ik misschien moet investeren in een duurder type.

Mvg N3k0

Verwijderd

Jouw geluidskaart is een software audio
Alles wat binnen komt moet jouw cpu verwerken
Ik vermoed wat jij hoort de cpu die aan klokken is van snelheid
Zet je cpu vast op maximalen snelheid en luister weer eens

Je kan ook kijken via taskmanager of bij elke kraak je cpu clock word verhoogt (cpu-z laat dit ook zien)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ShittyOldMan schreef op maandag 25 mei 2015 @ 16:07:
Yep, dit. Zet je EQ (waaronder eventuele bass boosters of weetikhet) uit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• N3k0
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:15:
Jouw geluidskaart is een software audio
Alles wat binnen komt moet jouw cpu verwerken
Ik vermoed wat jij hoort de cpu die aan klokken is van snelheid
Zet je cpu vast op maximalen snelheid en luister weer eens

Je kan ook kijken via taskmanager of bij elke kraak je cpu clock word verhoogt (cpu-z laat dit ook zien)
Als dit het geval zou zijn zou het gekraak eerder sporadisch moeten optreden i.p.v. enkel bij lage bassen niet ?

In ieder geval zie ik via tskmgr geen relatie tussen het gekraak en CPU tiks.
Het vastzetten van de cpu snelheid helpt ook niet.

• N3k0
CyBeR schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:17:
[...]

Yep, dit. Zet je EQ (waaronder eventuele bass boosters of weetikhet) uit.
De software van de geluidskaart laat enkel toe om het volume van de input te regelen. Geen bass boost oid.
De EZ van de geluidskaart dient om de output te regelen niet de input.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

N3k0 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:48:
[...]
De EZ van de geluidskaart dient om de output te regelen niet de input.
Als die dat analoog doet, prima, maar als die digitaal eq't loop je nog steeds tegen hetzelfde probleem van clipping aan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1