Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Feedback Wireless netwerk (50 users) + ervaringen openmesh?

Pagina: 1
Acties:

• Robby517
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 09:30
Goeiemiddag tweakers,

Ik had graag mijn potentiele setup eens besproken en wat feedback gekregen van mede-tweakers met meer ervaring op dit gebied.

Allereerst even wat achtergrondinfo :
Wij baten een jeugdverblijfcentrum voor groepen tot +-90 personen uit. Het gebouw bestaat uit 2 zalen van 10 op 10 meter en 3 slaapunits. Tot nu toe stond er een huis-tuin-keuken ap in 1 van de zalen die continue moet gereset worden om een beetje internet te kunnen blijven aanbieden. Dit is niet meer van deze tijd dus we zouden graag investeren en een degelijke infrastructuur opzetten. Het budget hiervoor is 'een goeie 1000 euro'. Ik werk zelf als programmeur dus ik heb een degelijke ICT achtergrond maar dit soort netwerken opzetten heb ik eerlijk gezegd nog niet gedaan. Vandaar dat ik graag wat feedback had gekregen alvorens geld uit te geven.

De primaire focus is sowieso om een groot aantal gebruikers aan te kunnen in de zalen, gezien dit de leeftruimten zijn. Anderzijds is het een mooie plus om een quasi volledige dekking te kunnen aanbieden. Gangen en keukenruimte zijn niet belangrijk.

Na research te doen op het internet ben ik bij OpenMesh terecht gekomen en voornamelijk het gemak om dit netwerk op afstand te beheren spreekt mij enorm aan. De access points zelf lijken me prijs/kwaliteit ook goed te zitten, als ik de specs mag geloven natuurlijk.

In de opstelling die ik in gedachten had zou ik in elke zaal 1 MR900 willen hangen, en per slaapunit centraal 1 OM2P-HS. De keuzes hiervoor zijn puur gebaseerd op de specs en het verwachte gebruik. De OM2P zou 20-50 users moet aankunnen waar de MR900 50-100 users moet aankunnen. Meshen ging ik niet doen, ik zou cat6 kabel trekken naar een centrale PoE switch zodat ze netjes aan het plafond gehangen kunnen worden. (had hiervoor de ZyXEL GS1900-8HP in gedachten).

Zoals je ziet heb ik er best wel al wat over nagedacht maar mijn grootste bekommernissen zijn volgende vragen:

- In welke mate zijn die specs met maximaal aantal gebruikers realistisch?
- Is zo'n openmesh setup echt in staat een 50-tal gebruikers een goeie surfervaring te bieden, of is dit van het niveau 'wifi op het terras?'
- Ik heb zelf wat basic veldtesten proberen te doen en mijn TP-Link ap van thuis dekt in principe elke ruimte goed, maar gaat de dekking nog realistisch zijn met 1 AP per ruimte en een groter aantal users?

Alvast bedankt voor de feedback ;)

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: http://oi60.tinypic.com/111nt02.jpg

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Ik zou niet gaan voor OpenMesh.
Eerder zou ik kijken naar Ubiquiti hier hebben we meerdere locaties, bedrijven verenigingen draaien etc. die het zelfde principe volgen.
Ubiquiti is ook makkelijk te beheren via de controller een keer instellen en klaar ben je. Alles kun je beheren vanaf waar dan ook als je de controller open hebt staan naar buiten. Geen tussen partijen dus je bent zelf in control.

3-4 ap's kunnen makkelijk de 100 users aan en het bereik zal ook voldoende moeten zijn.
Kijk hierbij naar de normale AP's of 1a2 Pro AP's zodat de de 2.4 en 5Ghz band kunt benutten op de drukke plaatsen.
Verder is de controller software gratis en heb je geen licenties nodig. Enkel een switch en een goede internet verbinding. De controller heb je in theorie maar 1x nodig om het geheel in te stellen als je geen "Gast Portal" wenst. Wil je wel een gast portal dan zal de controller 24/7 moeten draaien.
Wij bedien dit ook aan voor een X bedrag per maand op onze controller waar wij dan ook de update voor verzorgen etc. Maar je kunt ook prima af met een VPS bij digital ocean (5 dollar) per maand en je hebt de controller draaien.

De AP's werken prima en lekker stabiel dus geen gerommel met reboot's of spontane issues.

Ook passen we bovenstaande toe op campings waar soms 50+ man zitten te internetten op 1 access point hier hebben we dan wel restricties op basis van snelheid door een PF Sense server zodat de internet verbinding niet onderuit gaat.

Maar ook bij bedrijven waar dagelijks 200-500 man verbonden zijn dit werkt perfect en zonder problemen.

Let wel op dat als je voor Ubiquiti gaat dat de standaard ap's niet op een normale PoE switch werken enkel en alleen op de switches van Ubiquiti zelf. De Pro versie (die ook wat duurder is) werkt wel op normale PoE switches. Meer over Ubiquiti vind je hier: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

Mocht je meer informatie wensen over onze WiFi setups dan mag je altijd een DM of mailtje sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kavaa op 24-05-2015 21:00 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-11 13:00
Ik zou idd niet voor OpenMesh gaan, wij hebben hier 10 ap's hangen en die zijn zeer onstabiel. Bij >20 wel verbinding met Ap maar niet met internet en spontaan uitvallende ap's. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar Ubiquiti oid.

• Robby517
Hey,

Bedankt voor de feedback, ik zal eerstdaags eens verder research doen naar ubiquity apparatuur. OpenMesh leek mij wel handig met standaard PoE en minder setup werk daar er geen controller nodig is. Maar uiteindelijk is het eindresultaat toch een stuk belangrijker. De prijs van die unify ap's valt in elk geval goed mee, 3-pack kost zo'n 170 euro, misschien moet ik dan toch overwegen 2 ap's per zaal te installeren.

Als ik dan nog vragen heb kom ik terug :)

• Robby517
Hey,

Het is ondertussen toch al een tijdje geleden maar ik wou jullie zeker nog eens op de hoogte houden.
Vorig weekend was het dan zo ver. Een dikke 100M Ethernet kabel gelegd, 5 ap's opgehangen. Edgerouter Lite + Toughswitch geïnstalleerd. En de controller software op een Digital Ocean VPS gedropt.

Netwerkkennis wat moeten opfrissen want die edgerouters komen dom uit de doos :|

Uiteindelijk is alles meer dan geslaagd. Ik lijk overal mooi dekking te hebben en wacht al de hele week op gebruikers (continue -+ 5). Ik was aangenaam verrast toen ik daarnet 19 users zag :*) en aan de hand van de traffic die ik zie passeren lijken zij mooi snel te kunnen surfen op de huidige 150/10 Mbps lijn, maar gebruiksgevoel ga ik nog eens navragen.

In elk geval nog eens bedankt voor de feedback van toen!

PS: rolling upgrade is een geniale feature, heb nog nooit zo'n mooie firmware upgrades gezien _/-\o_

Oh, en d'r hoort natuurlijk ook een plaatje bij!

• Kavaa
Robby517 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 20:26:
Hey,

Het is ondertussen toch al een tijdje geleden maar ik wou jullie zeker nog eens op de hoogte houden.
Vorig weekend was het dan zo ver. Een dikke 100M Ethernet kabel gelegd, 5 ap's opgehangen. Edgerouter Lite + Toughswitch geïnstalleerd. En de controller software op een Digital Ocean VPS gedropt.

Netwerkkennis wat moeten opfrissen want die edgerouters komen dom uit de doos :|

Uiteindelijk is alles meer dan geslaagd. Ik lijk overal mooi dekking te hebben en wacht al de hele week op gebruikers (continue -+ 5). Ik was aangenaam verrast toen ik daarnet 19 users zag :*) en aan de hand van de traffic die ik zie passeren lijken zij mooi snel te kunnen surfen op de huidige 150/10 Mbps lijn, maar gebruiksgevoel ga ik nog eens navragen.

In elk geval nog eens bedankt voor de feedback van toen!

PS: rolling upgrade is een geniale feature, heb nog nooit zo'n mooie firmware upgrades gezien _/-\o_

Oh, en d'r hoort natuurlijk ook een plaatje bij!
Goed om te horen dat het gelukt is. En zeker met Ubiquiti apparatuur daar ga je zeker geen spijt van krijgen.
Die 19 users was dat op 1 AP of verdeelt? Heb namelijk wel vaker bij klanten 10-20 Actieve users per AP zonder problemen ;) dus zorgen hoef je je niet te maken.
En een Toughswitch is ook zeker een goede keuze...
Heb je hierbij ook de Ping Watchdog aangezet? Deze feature is handig als je AP een static IP heeft en de Switch ook. Wat hier dan gebeurt is dat als de Switch het AP niet meer kan pingen om elke reden dan ook. Dan zal hij de power 5 sec uitschakelen en vervolgens weer inschakelen zo krijgt het AP automatisch een Reboot. Dit lost vaak dan al de kleine problemen op etc.

Heb het nog niet echt mee gemaakt maar tis wel handig voor je weet maar nooit, vooral bij camera's ;) Een handige feature dus.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

djkavaa schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:18:
[...]

Goed om te horen dat het gelukt is. En zeker met Ubiquiti apparatuur daar ga je zeker geen spijt van krijgen.
Die 19 users was dat op 1 AP of verdeelt? Heb namelijk wel vaker bij klanten 10-20 Actieve users per AP zonder problemen ;) dus zorgen hoef je je niet te maken.
En een Toughswitch is ook zeker een goede keuze...
Heb je hierbij ook de Ping Watchdog aangezet? Deze feature is handig als je AP een static IP heeft en de Switch ook. Wat hier dan gebeurt is dat als de Switch het AP niet meer kan pingen om elke reden dan ook. Dan zal hij de power 5 sec uitschakelen en vervolgens weer inschakelen zo krijgt het AP automatisch een Reboot. Dit lost vaak dan al de kleine problemen op etc.

Heb het nog niet echt mee gemaakt maar tis wel handig voor je weet maar nooit, vooral bij camera's ;) Een handige feature dus.
Uit je plaatje blijkt echter wel dat je de oude UniFi Software gebruikt :P
Ik heb die UI tenminste niet meer gezien na de update vorig jaar ergens ;)

https://www.ubnt.com/download/unifi

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Kavaa
ShadowAS1 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 21:59:
[...]

Uit je plaatje blijkt echter wel dat je de oude UniFi Software gebruikt :P
Ik heb die UI tenminste niet meer gezien na de update vorig jaar ergens ;)

https://www.ubnt.com/download/unifi
Oud wil niet zeggen dat het slecht is.
We hebben enkele klanten ook nog op 3.2.5 of zoiets draaien. En werkt nog altijd perfect en zonder problemen.
Als er in de nieuwe changelogs etc. geen dingen bij zitten die echt noodzakelijk zijn dan zou ik ook niet upgraden.

Je weet wat ze zeggen... If it ain't broke, don't fix it.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
Vergeet ook niet om de QoS op je Edgerouter in te schakelen.

Dit scheelt veel, niet zo zeer in snelheid, maar wel in reactietijd.
Bij veel users loopt voelt het dan allemaal net wat vlotter aan.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 17:26
nvmd

[ Voor 98% gewijzigd door Ghostface9000 op 28-03-2019 17:11 ]

Pagina: 1