Tv audio passthrough HDMI naar S/PDIF

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:01

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Binnnekort zal ik een nieuwe televisie aanschaffen.

Mijn randapparatuur, een Amino decoder en een Mede8er mediaspeler, zal ik beide aansluiten via HDMI. Graag zal ik het audio-signaal doorsturen via de tv met een S/PDIF-kabel. Nu hoorde/las ik dat niet alle tv's deze mogelijkheid ondersteunen.

Weten jullie welke tv's dit ondersteunen, is dit bijvoorbeeld altijd het geval bij een bepaaald merk of een bepaald OS?
Mocht er advies zijn om dit anders op te lossen hoor ik het ook graag.

Op dit moment zijn de beide randapparaten aangesloten via separate audio- en video-kabels naar respectievelijk de av-receiver, Philips HTR5000, en de oude tv.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit moet geen enkel probleem zijn. Zover ik weet doet werkelijk iedere tv dit zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Wat ik zoal lees op het internet is dit bij een groot deel van de TV's niet het geval, veelal wordt het binnenkomend 5.1-signaal via HDMI doorgestuurd als een 2.0-signaal via S/PDIF naar de betreffende receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:01
Kijk eens of je apparatuur HDMI ARC(Audio Return Channel) ondersteund.

Zo doe ik het:
video: Apple TV > HDMI > TV
audio: Apple TV > HDMI > TV > HDMI > HT setje (deze zit op HDMI ARC port)
HDMI kabel van Apple TV wordt dus zowel gebruikt voor video als audio. de TV stuurt daarna de audio door over een andere HDMI kabel naar de Home theater set.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TerrorSource schreef op maandag 25 mei 2015 @ 09:48:

Zo doe ik het:
HDMI kabel van Apple TV wordt dus zowel gebruikt voor video als audio. de TV stuurt daarna de audio door over een andere HDMI kabel naar de Home theater set.
Bij veel tv's heb je dan geen 5.1 signaal maar 2.0 signaal, ook met ARC. Oplossing is veelal om de spelers op de receiver aan te sluiten en te bedienen via TV / CEC of via harmony achtige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
TerrorSource schreef op maandag 25 mei 2015 @ 09:48:

Zo doe ik het:
Volgens mij maakt dit niet uit. Het enige wat je doet is het signaal via een andere kabel sturen.
Maar zoals hierboven/hieronder ook benoemd.

Het probleem is dat het 5.1 signaal dat binnenkomt ook doorgestuurd moet worden als 5.1 en niet als 2.0.
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 09:52:
[...]

Bij veel tv's heb je dan geen 5.1 signaal maar 2.0 signaal, ook met ARC. Oplossing is veelal om de spelers op de receiver aan te sluiten en te bedienen via TV / CEC of via harmony achtige oplossing.
Het voornaamst doel voor mij is het vergemakkelijken van de bediening voor leken. Ik heb op dit moment een harmony one, maar die bevalt nog niet geweldig.
Vooral niet met de huidige TV.

Het ideaalst zou simpelweg zijn als de nieuwe tv een binnenkomend 5.1-signaal ook weer doorstuurd als een 5.1 signaal.

Is iemand hier bekend mee of heeft zelf een bepaalde setup dat het geluid als 5.1 via de tv wordt doorgelust.
Andere adviezen zijn ook van harte welkom.

In ieder geval, hartelijk dank! _/-\o_
Pagina: 1