Woonkamer Home entertainment-update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:10

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Huidige situatie
Op dit moment kijk ik mijn films en live-tv nog op één van de eerste flat-screen TV's van de jaren 70 voor Christus. Het wordt dus druk tijd voor een vervangend toestel. Voor de rest bestaat de entertainmentset uit een dertien-in-een-dozijn 5.1 setje, decoder en een mediaspeler.
Dit alles wordt bediend met een viertal afstandsbedieningen. Eén voor de TV, één voor de geluidsset, één voor de decoder en de laatste wordt gebruikt om de mediaspeler te bedienen.

- Philips 32" HDready
- Philips HTR5000
- Amino M540
- Mede8er MED1000X3D

Graag zou ik in de nabije toekomst de gehele home entertainment set met maximaal gebruiksgemak benutten. Het grootste probleem op dit moment is het aantal afstandsbedieningen en dan heb ik het nog niet over de beeldkwaliteit van de TV of de geluidskwaliteit van de boxen gehad.

Ik zoek een?
Nou, ik zoek in ieder geval een gebruiksvriendelijke TV met de volgende eisen/wensen:
- 42~48" Full HD
- Ingebouwde mediaspeler voor rechtstreeks afspelen van films vanaf mijn Synology DS413j
- 3x HDMI
- DLNA
- SmartTV is een leuke extra feature net zoals 3D

Misschien is een simpele receiver(?) ook wel een welkome toevoegen mits deze gebruiksvriendelijker is met de nieuwe TV. Volgens mij kan een receiver automatisch opstarten als deze een signaal krijgt via HDMI, niet waar? De huidige receiver beschikt namelijk niet over HDMI. Verder stel ik geen echte eisen aan de receiver, hoewel het mooi zijn als deze smaller is dan 330 mm i.v.m. de tv-meubel.

Wat is je budget?
Het hoeft allemaal niet zo spannend, vooral met het oog op de huidige situatie. Volgens mij moet ik met €500,- á €600,- een heel eind zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
LG 47LB630V
+ SmartTV (WebOS)
+ Mooi design
+ Prijs
- geen op het eerste oog

Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren. Daarnaast wordt advies voor een compleet andere aanpak ook ontzettend gewaardeerd. Bijv. andere decoder, tweedehands receiver ect.

Alvast bedankt.

[Edit 20-5-2015 20:10]
Ik heb een tweetal jaren geleden een tweedehandse Logitech Harmony One(+?) gekocht. Maar deze bleek niet ideaal te werken i.c.m. mijn gehele systeem.
- Ik vond dat alles erg traag aanvoelde. Bij het aanzetten van alle systemen in één druk moest ik voor mijn gevoel de AB goed richten en vervolgens 5 á 10 sec. zo houden om er voor te zorgen dat ook daadwerkelijk alles aan ging.
- Daarnaast vond ik het vervelend, dat als de receiver bijvoorbeeld al aan stond, en ik alles in wou schakelen, dat de Harmony de receiver uitschakelde. De AB gaf dus gewoon het commando uit/aan zonder een idee te hebben welke apparaten al aan stonden
- Het switchen van uitgang ging ook niet goed. Omdat die mijn TV niet herkende moest ik zelf de stappen invullen die de AB moest uitvoeren. Ook dit ging niet (altijd) goed

[ Voor 14% gewijzigd door ChillPascal op 20-05-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Eerst wat ik zou willen aangeven: stel je niet te veel voor van de "smart"-functionaliteit. Smart-tv, DLNA, ingebouwde mediaspeler, het klinkt allemaal mooi en aardig maar er zitten toch vaak de nodige haken en ogen aan. En dit moet je zoeken in de software. Je bent beperkt tot de mogelijkheden die de fabrikant ingebouwd heeft en qua updates hoef je niet veel te verwachten. Hierdoor is het platform vrij snel achterhaald en zal bepaalde functionaliteiten wegvallen of niet meer voldoen. Werken met een losse mediaspeler is echt veel prettiger.

Het klopt dat een receiver automatisch in kan schakel dankzij een signaal via HDMI, De uitwerking hiervan is wat los-vast waardoor niet altijd alle merken even goed met elkaar door een deur kunnen op dit gebied. Geen 100% garantie op succes dus in alle gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:49
Ik zou kiezen voor een Logitech harmony afstandsbediening en een nieuwe TV. Je mede8er kan prima overweg met de Synology en je bent gelijk van je problemen met al die afstandsbedieningen af.
In de toekomst kan je dan kiezen voor een nieuwe reciever en goede speakerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
S1NN3D schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:16:
Eerst wat ik zou willen aangeven: stel je niet te veel voor van de "smart"-functionaliteit. Smart-tv, DLNA, ingebouwde mediaspeler, het klinkt allemaal mooi en aardig maar er zitten toch vaak de nodige haken en ogen aan. En dit moet je zoeken in de software. Je bent beperkt tot de mogelijkheden die de fabrikant ingebouwd heeft en qua updates hoef je niet veel te verwachten. Hierdoor is het platform vrij snel achterhaald en zal bepaalde functionaliteiten wegvallen of niet meer voldoen. Werken met een losse mediaspeler is echt veel prettiger.
Ja snap ik. Ik zal voor de (mijn) films ook gewoon de mediaspeler blijven gebruiken. Maar daarnaast heb ik vrijwel alle familie-/vrienden fotoalbums op de server staan. Hiervoor lijkt de DLNA/SmartTV features uitermate geschikt.
Het klopt dat een receiver automatisch in kan schakel dankzij een signaal via HDMI, De uitwerking hiervan is wat los-vast waardoor niet altijd alle merken even goed met elkaar door een deur kunnen op dit gebied. Geen 100% garantie op succes dus in alle gevallen.
Heb je een advies wat betreft een receiver. Ik vind ze hier alleen van minimaal zo'n €200,- terwijl mijn huidige 5.1 setje dit waarschijnlijk niet eens heeft gekost. Of raad je naar een tweedehandse te kijken?
Tevens vroeg ik mij af of het automatisch in/uit schakelen ook werkt bij de Amino decoder?
rik11 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:26:
Ik zou kiezen voor een Logitech harmony afstandsbediening en een nieuwe TV. Je mede8er kan prima overweg met de Synology en je bent gelijk van je problemen met al die afstandsbedieningen af.
In de toekomst kan je dan kiezen voor een nieuwe reciever en goede speakerset.
Grappig dat je het zegt. Ik heb een tweetal jaren geleden een tweedehandse Logitech Harmony One(+?) gekocht. Maar deze bleek niet ideaal te werken i.c.m. mijn gehele systeem. Ik vond dat alles erg traag aanvoelde. Bij het aanzetten van alle systemen in één druk moest ik voor mijn gevoel de AB goed richten en vervolgens 5 á 10 sec. zo houden om er voor te zorgen dat ook daadwerkelijk alles aan ging. Daarnaast vond ik het vervelend, dat als de receiver bijvoorbeeld al aan stond, en ik alles in wou schakelen, dat de Harmony de receiver uitschakelde.

Ik zou dit feit even updaten bij de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:23
Dan is de harmony niet goed ingesteld. Waarschijnlijk een te lange vertraging tussen de apparaten. Het is wijs om met de nieuwe software dit nog eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Hoe zit het trouwens met de software ondersteuning van de Harmony. Ik dacht dat Logitech aangaf deze niet meer te updaten. En dus ook geen nieuwe apparaten meer toe te voegen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Tja, in de tussentijd zijn er weer nieuwe afstandsbedieningen uit gekomen en is de software ook weer geüpdate. Dus denk dat ze er op terug zijn gekomen.

Mijn blu ray speler en dune die daarna uitgekomen zijn en de nieuwe UPC mediabox zitten er ook gewoon in.

[ Voor 26% gewijzigd door Arunia op 20-05-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:43

deepvreezo

Redacteur
Voor de tv zou ik zeker kiezen voor een model met va-paneel, vanwege het flink hogere contrast dan een met een ips-paneel uitgeruste tv als die LG. Het beeld ziet er daardoor, vooral in de avonduren, een stuk indrukwekkender uit. De 48" Sony W605B is bijvoorbeeld een aanrader binnen het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Arunia schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:35:
Tja, in de tussentijd zijn er weer nieuwe afstandsbedieningen uit gekomen en is de software ook weer geüpdate. Dus denk dat ze er op terug zijn gekomen.

Mijn blu ray speler en dune die daarna uitgekomen zijn en de nieuwe UPC mediabox zitten er ook gewoon in.
Hm, ik zou eens even kijken. Maar dat lost het probleem nog niet helemaal op, want de tv wordt nog steeds erg slecht/niet ondersteund.

Het is niet mogelijk voor de Harmony om te zien of een tv of één van de andere apparaten al aan staat?
deepvreezo schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:33:
Voor de tv zou ik zeker kiezen voor een model met va-paneel, vanwege het flink hogere contrast dan een met een ips-paneel uitgeruste tv als die LG. Het beeld ziet er daardoor, vooral in de avonduren, een stuk indrukwekkender uit. De 48" Sony W605B is bijvoorbeeld een aanrader binnen het budget.
Dank voor de tip. Zou ik zeker meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
ChillPascal schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:00:
[...]

Hm, ik zou eens even kijken. Maar dat lost het probleem nog niet helemaal op, want de tv wordt nog steeds erg slecht/niet ondersteund.

Het is niet mogelijk voor de Harmony om te zien of een tv of één van de andere apparaten al aan staat?

[...]

Dank voor de tip. Zou ik zeker meenemen
De harmony weet wat die aangezet heeft. Als dat ook echt zo is en je andere activiteit geeft aan dat het apparaat aan moet, dan zal hij deze niet uit zetten. Het probleem zit hem in je activiteiten.
Daarnaast kun je de harmony met de originele ab signalen in laten leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Ik snap wat je bedoelt, maar op de een of andere manier zette die het vaak niet allemaal goed aan, waardoor ik één apparaat handmatig moest aanzetten.

Ik heb de Harmony ook signalen laten leren met de originele AB, maar dan nog ging bijvoorbeeld het wisselen van de uitgang niet goed. Hiervoor moest ik ook aangeven welke volgorde van knoppen de Harmony moest doen:
- Uitgang knop
- Pijltje naar beneden (2x)
- Pijltje naar rechts.

Vooral het laatste puntje ging vaak niet goed...

Voor mijn gevoel zou er veel opgelost moeten zijn bij een nieuwe TV, vooral als ik menig tweaker hoor over z'n ervaring met een Harmony apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Eerlijk, ik had het soms met de versterker en ook dat de upc box niet gezien werd, maar dat was echt van de tv zelf.

Maar snap je punt, ik denk ook dat het dan je tv is.
Of door reflectie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Mijn tv geeft sowieso niet aan of er een apparaat is aangesloten via een externe ingang.

Of het nu aan de tv ligt of niet, het wordt sowieso tijd voor een nieuwe! ;)

[ Voor 130% gewijzigd door ChillPascal op 24-05-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Mocht er een nieuwe tv komen kan het geluid ook allemaal verstuurd worden via de tv zelf, niet waar?

Op dit moment zit het namelijk zo:

Animo decoder
- Scartkabel naar TV
- Tulp (rood/wit) naar receiver

Mede8er
- Compontent naar TV
- S/PDIF naar receiver

In de toekomst zou in principe zowel de decoder als de mede8er via HDMI aangesloten worden op de tv, waarna de tv het geluidssignaal doorstuurt via S/PDIF naar de receiver? Hierdoor kan de receiver in principe achter een gesloten kastdeur staan, niet waar? Want het geluidsniveau zal je regelen met de tv.

Ik zie graag jullie reacties hierop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Als de tv het ondersteund wel. Sommige doen Dit. Van die sommige zijn er veel die alleen 2.0 doorsturen en andere die wel 5.1 door sturen. Daar moet je dan handleidingen voor doorlopen voor de interessante tv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Arunia, bedankt voor je hulp / opmerking(en).
Vooral het feit dat niet alle TV's een 5.1 signaal doorsturen als ze dit binnenkrijgen via HDMI heeft mij extra aangescherpt.

Om dit topic niet te vervuilen had ik al een specifiek topic voor dit onderwerp aangemaakt in de Audio / HiFi sectie.

Uiteindelijk heb ik even contact gehad met LG via de live chat om deze vraag te stellen. Ik kreeg hierbij het antwoord dat alle modellen vanaf 2014 ondersteuning bieden om een 5.1 signaal door te sturen. Ik zal in een later tijdstip nog contact opnemen met overige fabrikanten voor dezelfde vraag. Mocht er hier interesse zijn in de uitkomst hoor ik het vraag via een PM.

Voor nu denk ik dat ik 'eruit' ben. Ik zal een nieuwe TV halen die het doorsturen van een 5.1 audio-signaal ondersteund. Dit scheelt al één afstandsbediening. Daarnaast is de interface / overzicht ook flink verbeterd en voor iedereen dus beter te begrijpen.

Vervolgens zal ik mij nog eens verdiepen in mijn Harmony One om het setje compleet te maken.

Allen bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Ik heb zelf de lg 47lb630v.
Vanaf de tuner gaat er 5.1 signaal naar de tv vis HDMI.
Vervolgens die optical naar mijn geluidset. Echter kun je met de tv afstandsbediening het geluid niet regelen. Dit moet via de afstandsbediening van de geluidset.

Dts en dolby digital worden prima doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
NL_Scratch schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:14:
Ik heb zelf de lg 47lb630v.
Vanaf de tuner gaat er 5.1 signaal naar de tv vis HDMI.
Vervolgens die optical naar mijn geluidset. Echter kun je met de tv afstandsbediening het geluid niet regelen. Dit moet via de afstandsbediening van de geluidset.

Dts en dolby digital worden prima doorgestuurd.
Kijk, dit is de reactie waar ik naar opzoek was, waarvoor dank.

Maar kun je het geluid helemaal niet regelen met de afstandsbediening van de TV? Ik had verwacht dat ze beiden zouden werken, zoals mijn mediaspeler nu doet. Hiervoor gaat optical audio (S/PDIF) naar de receiver. Ik kan zowel met de afstandsbediening van de receiver als van de mediaspeler het geluid regelen. Het gaat hierbij wel om 'verschillende' geluidsniveau's. Om het hoogste volume te krijgen moet ik ze beide op MAX zetten. Ik hoop dat begrijpt wat ik bedoel, ik ben namelijk wel benieuwd hoe het in jou situatie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:49
Heb je daar geen HDMI-ARC voor?
Ik heb er alleen geen verstand van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
ChillPascal schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:51:
[...]

Kijk, dit is de reactie waar ik naar opzoek was, waarvoor dank.

Maar kun je het geluid helemaal niet regelen met de afstandsbediening van de TV? Ik had verwacht dat ze beiden zouden werken, zoals mijn mediaspeler nu doet. Hiervoor gaat optical audio (S/PDIF) naar de receiver. Ik kan zowel met de afstandsbediening van de receiver als van de mediaspeler het geluid regelen. Het gaat hierbij wel om 'verschillende' geluidsniveau's. Om het hoogste volume te krijgen moet ik ze beide op MAX zetten. Ik hoop dat begrijpt wat ik bedoel, ik ben namelijk wel benieuwd hoe het in jou situatie gaat.
Nee, dit kan inderdaad dus niet. .

Je geeft in de settings van de TV namelijk aan dat je de externe output wil gebruiken, als je vervolgens de volume knop op de afstandbediening indrukt krijg je een rondje in beeld met een rood kruis.

zou je de luidsprekers van de tv zelf gebruiken (dus tuner --> hdmi tv --> luidsprekers van tv) dan kan je de afstandsbediening wel gebruiken. Dan kun je het geluid dus op zowel de tv als via de tuner harder/zachter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Hm, dat is dan wel weer vervelend. Werkt de mute-knop wel?

Ik vraag me ook af of dit een software-matig gebrek is of technisch niet mogelijk. In principe doe ik nu hetzelfde, maar dan met de afstandsbediening van de Mediaspeler of de Decoder.

Zal vanavond eens contact opnemen met de Live-chat van LG.
Mag ik voor de volledigheid vragen welke softwareversie je draait?
Pagina: 1