Toon posts:

Nieuwe versterker + boxen, is het wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik na veel lezen een versterker en een paar boxen gekocht. Maar is het nou eigenlijk écht wel wat.
Ik ben niet meteen voor het nieuwste van het nieuwste gegaan. En heb ook besloten op iets 2de hands te kopen. Daarom zitten er geen boekjes enzo bij.

Ik heb een Pioneer Stereo Amplifier SA-506 en Pioneer boxen CS-100Z gekocht.

Achterop de versterker staat:
A, B -> 4 ohm or more speakers
A + B -> 8 ohm or more speakers
Het vermogen heb ik zelf niet echt kunnen ontdekken. Maar er staat wel ergens achterop 50/60hz, 240 watts. Zou dit kunnen, of is dat erg onwaarschijnlijk?

Achterop de speakers zelf staat:
40 watt 6,3 ohm

Volgens mij moet het dus wel goed zitten. Ik heb het geheel aangesloten op me computer op me slaapkamer, en ik moet zeggen dat het allemaal heel wat beter klinkt dan m'n oude computerspeakertjes :)
Maar, heeft er iemand misschien nog tips of waarschuwingen? Of weet iemand een site waar ik de handleidingen van deze apparaten kan vinden? op de site van pioneer zelf kan ik er niks meer over vinden :(

Alvast heel erg bedankt! :)

<edit>
typo

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Dwarf schreef:

Het vermogen heb ik zelf niet echt kunnen ontdekken. Maar er staat wel ergens achterop 50/60hz, 240 watts. Zou dit kunnen, of is dat erg onwaarschijnlijk?
Ik denk eerder dat er 50/60Hz, 240V staat, dus 240 Volt. Staat er toch 240 Watt op de achterkant, dan is dat de power consumption en niet het vermogen dat de versterker kan leveren. Mijn 2x80W marantz levert ook geen 650 Watt :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Er staat 220 - 240 Volts
50-60Hz 240 Watts

:?

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
240 Watt gebruikt het apparaat dus, en stuurt het NIET naar je speakers.. Zou wel kewl zijn.. :P

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 15:52
Als het vet klinkt en niet te duur was, dan denk ik dat je een goede koop hebt.

Wat was je er voor kwijt als ik vragen mag, en heb je er ook dolby op zitten of zoiets?

Gebruik als stelregel:
Koste me niet te veel, klinkt goed, is wat ik ervan verwachte en kan ik er ffies mee voort, dan heb je een goede koop.
Als je Jag heet, dan koop je iets van rond de 15.000,- om aan deze regel te voldoen, jij zal ws wat minder kwijt zijn. Das dus puur persoonlijk.

Succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Topicstarter
Om heel eerlijk te zijn heb ik dit gewoon bij de kringloop gehaald :) Voor 90 piek...

Ik dacht: een pioneer versterker voor 55 piek kan nooit een miskoop zijn. En toen maar een paar boxen erbij van 35 piek (ook pioneer dus). Ben er heel tevreden mee :)

Kan altijd nog een paar JBL boxen of een ander "topmerk" kopen als ik die tegenkom...

Voor 90 piek ben ik er iig heel tevreden mee. Een vriend heeft zo'n labtec lcs2414.4 voor bijna 200 piek. Dan vind ik dit toch beter klinken ;)

Maar wat ik eigenlijk wel ff wilde weten is met die ohms. Boxen op 6.3, versterker op 4 ohm or more... Is dit wel een goede combinatie? En kan ik het niet kapot maken?

• NiGeLaToR
Nope, tis zo, als je versterker op 4 ohm 80 watt levert, dan op 8 ohm 40 watt (erm).
Dus als je ohm's niet boven de veel uitkomen gaat het goed. Thuisboxjes zijn altijd 4-8 ohm, dus dat gaat goed.

90,- is niet duur. Ziet het er nog wel redelijk uit? Speakers, 2-weg, 3weg?
verdere aansluitingen?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Topicstarter
Speakers zijn 3-weg, formaat (lxb) 47cmx28cm. Alles ziet er netjes uit, geen beschadigingen enzo.
Versterker is mooi zilverkleurig, tuner, phono en aux.
Aansluitingen voor 4 boxen. Tape, rec, aux, phones. Tape monitor. En van die leuke wijzertjes die op en neer springen (leuk voor in het donker :) )
Ik heb helaas nog geen jaartal kunnen ontdekken ofzo...

• NiGeLaToR
Zo te horen zijn ze tussen de 8-15 jaar oud ofzo. Al kan de schijn bedriegen. Phono is platenspeler natuurlijk, dus daar heb je nix aan. Maar op zich, nog steeds voor 90 piek en het werkt vet kewl :)

Waar zitten die winkels, is er ook een website van?

Verwijderd

Topicstarter
Versterker komt bij de kringloop in Doetinchem vandaan, denk niet dat die gasten een website hebben :)
Boxjes komen hier uit Zevenaar...

Heb trouwens een italiaanse (? frans dus :) ) site gevonden waar op staat dat de versterker 2 x 80 watt is, wat hiervan klopt weet ik natuurlijk niet. Er is zelfs een plaatje te vinden. Op het plaatje is het dat onderste grijze apparaat:
http://perso.libertysurf.fr/DJ-SIXSON/Matos.htm

<edit>
taal :)

• NiGeLaToR
Das idd oudje :) Goeie ouwe degelijkheid!
Nah, kingloop.nl is in da mach..

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jag

90,-? Dan heb je voor heel weinig best nog wat aardigs gekocht. Ik heb ooit eens in een grijs verleden ook eens Pioneer speakers gekocht, ook een Cs model, en ik raad het aan iedereen af, maar voor 90,- heb je echt mooi geshopt!

Over de impedantie: als je het hele verhaal wilt lezen moet je even de AV FAQ lezen, daar wordt het redelijk uitgebreid behandeld.
Maar als je 6.3 Ohm speakers hebt (die hoeveelheid wisselt wel met de frequentie, 6.3 is maar een gemiddelde), dan zou het in principe goed moeten gaan.

Verwijderd

6,3 ohm dat heb ik nog nooit gehoord.
Als de boxen maar niet gaan 'wapperen' is alles ok denk ik. Gewoon uit proberen. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Heh, cool om te horen :)

En zoals ik al zei, mocht ik een keer een paar andere speakers tegenkomen (JBL, Boston, whatever), dan ga ik er wel voor :)

Maar ben nu al heel erg tevreden, de vooruitgang t.o.v. van me oude Target computer speakertjes is gigantisch! (duh)

Thanks voor de reacties :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jag

Op zondag 17 juni 2001 20:44 schreef Shabby het volgende:
6,3 ohm dat heb ik nog nooit gehoord.
Als de boxen maar niet gaan 'wapperen' is alles ok denk ik. Gewoon uit proberen. >:)
Om de een of andere reden ronden ze het altijd af naar 4,6 of 8 Ohm. Maar als je een impedantie curve ziet van een speaker, dan snap je ineens waar 6.3 vandaan komt, en vraag je je zeer sterk af waarom je uberhaupt een waarde van impedantie aan een speaker kan geven.

Verwijderd

ach...die versterker is dan wel een jaar of 25 oud...maar het klinkt vast een stuk leuker dan dat compusetje dat je had...veel plezier er mee... :)

Verwijderd

Hier staat een mooie SA-508..

blauw digitaal display :)

Kan 2x65 watt leveren zover ik weet (aan 8 ohm) en 2x 105 aan 4 ohm.

Klinkt echt super (ooit een "nieuwerwetse" teac naast gehad.. blah! brak!)

Heb hiermee zelfs nog een paar disco's gehouden :D

Maar ja..ben nu dus echt aan de PA voor de drive inn show :)

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 23:30 schreef Arendje het volgende:

en waar gaat dit over.... :?

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 23:30 schreef Arendje het volgende:

Over een pioneer versterker ;) de SA-508, als je nou een beetje leert lezen haha :P
Pagina: 1