NAS aankoopadvies voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

• casparvl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik zoek een
NAS voor thuisgebruik, met name omdat ik een goede backup-procedure wil opzetten (maar ook remote access is voor mij een aangename bijkomstigheid).

Budget
Ik heb niet echt een strak budget, het hangt er mede vanaf van hoe 'compleet' de oplossing is die ik ervoor krijg. Ik schat zelf in dat ik 2x3TB disks en een NAS nodig heb, waarvoor ongeveer 350E-400E mij redelijk lijkt.

Merkvoorkeuren
Ik heb geen voorkeuren, heb wel het idee dat Synology toegankelijke systemen (makkelijk configureerbaar) en prijzen heeft. Ik ben redelijk technisch aangelegd, maar heb geen zin om van mijn NAS een hele studie te maken voor ik 'm up en running heb (bijv. een zelfbouw NAS zou ik daarom al niet overwegen). Temeer daar ik niet eerder een NAS heb gehad en ik dus vanaf 'nul' moet beginnen met leren lijkt het me niet verstandig meteen een zeer complex te configureren systeem te hebben.

Gebruikersscenario
Mijn plan is: 3 TB in m'n desktop, 3 TB in m'n NAS, die gesynchroniseerd worden gehouden. Voorlopig heb ik ook een 3TB extern waar ik af en toe naar back-up die ik dan uitwissel met mijn vader (off-site backup). Als ik hem zover krijg daar ook een NAS te plaatsen (dat hoeft uiteraard niet uit mijn budget) zou een NAS - naar - NAS (one-way) synchronisatie een oplossing zijn. Ivm zaken als cryptolocker malware zou ik die NAS - naar - NAS synchronisatie waarschijnlijk handmatig willen laten draaien (of eventueel met wekelijks/maandelijks automatisch). Aangezien mijn desktop niet altijd aan staat, is het denk ik het beste de NAS als master aan willen houden (immers, als ik remote iets met m'n bestanden doe zit daar de laatste versie), en die (one-way) synchroniseren met m'n 3TB desktop schijf (dus in feitte wordt dat de backup) zodra die aanstaat. Dat vereist natuurlijk dat de NAS dat kan, bij voorkeur met de standaard software, anders met software die ik daar zelf op zou kunnen zetten. Bijkomend nadeel is dat als ik op m'n desktop werk, ik dus ook 'by default' de NAS zal moeten gebruiken als standaard opslaglocatie, zodat daar de laatste versies van de bestanden staan (of denken jullie dat hier een andere oplossing voor is?). In dat geval moet de lees/schrijfsnelheid van de NAS natuurlijk wel in orde zijn.

Samengevatte eisen
De NAS moet naar mijn desktop kunnen backuppen (one-way) zodra die aanstaat (liefst met standaard software) en naar een andere NAS met lage frequentie (wekelijks/maandelijks) of zelfs handmatig. Voor nu moet er 1 disk in, maar mocht ik voor een NAS - naar - NAS backup gaan, dan zal mijn vader ook zijn backups bij mij stallen en moet er mogelijk in de toekomst een 2e bij. Mocht dat niet gebeuren, wil ik misschien zelf uitbreiden. Dus: 2 bays.

Jullie mogen natuurlijk ook suggesties geven als je gaten in deze backup-proceduren ziet of een betere oplossing hebben. Het systeem waarbij de NAS de master is, is wellicht niet ideaal voor wanneer ik thuis werk, maar leek mij nodig voor als ik remote files aanpas. Of zien jullie daar alternatieven voor synchronisatie?

Ben benieuwd, alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

• djrobo1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-02 00:58
Hoi carsparvl,

Als je redelijk technisch bent aangelegd, toevallig al gedacht aan een zelfbouw? Met bv een zuinige amd/intel chip en windows server/linux (freenas). Dan ben je behoorlijk flexibeler en heb je vaak meer waar voor je geld.

update: Ik zie dat je liever geen zelfbouw wil, ondanks dat, zou ik die optie openhouden,
Ik heb 2 maanden geleden ook gegeken naar vervanging van mijn NAS en heb het volgende gekozen,
Ik ben er tot op heden zeer tevreden mee, mede dankzij windows server (Student == Dreamspark)

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock QC5000-ITX€ 67,95€ 67,95
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 110€ 34,95€ 34,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 26,-€ 26,-
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 169,85

[ Voor 83% gewijzigd door djrobo1989 op 22-05-2015 10:02 ]

• casparvl
  • Niet online
Hey djrobo1989,

Op zich zou een zelfbouw hardware en software matig wel lukken (al zou ik me in dat laatste dus even moeten verdiepen), maar waar ik een beetje rommelen met software af en toe best leuk vindt wil ik hiervoor het liefst een 'out of the box' oplossing. Natuurlijk kan het zijn dat wat ik wil niet mogelijk is met de standaard NASsen, dan zal ik de afweging moeten maken tussen zelfbouw, of m'n eisen wat aanpassen aan wat er wel kan. Ik hoop eigenlijk dat iemand me ook dat kan vertellen: nee, wat jij wil kan niet / ja dat kan wel, namelijk met type xx en en type yy NASsen :)

Daarnaast denk ik ook dat zelfbouwsystemen algauw een stuk meer vermogen gebruiken, of niet? Zeker aangezien het een 24/7 gebruik is, vind ik energieverbruik hier toch wel een puntje van aandacht. De standaard NASsen voor thuisgebruik zijn redelijk geoptimaliseerd voor 'af en toe' gebruik met allerhande sleepmodi volgens mij. Wellicht dat dat in een zelfbouw ook kan, maar opnieuw: dan moet je dus flink wat uitzoeken.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
zelfbouw nasses kunnen idle ERG zuinig zijn. maar out of the box ze dat niet. Het grote zuinige server topic(wat lees voor als het je intresse wekt) Synology heeft een mooie verglijkings tool op hun site.

https://www.synology.com/...are/RS214/DS214/DS214play

uiteraard als je er nog vragen zijn wat bepaalde funcites doen kan je het altijd vragen:P

• casparvl
  • Niet online
Mooi overzicht bij die Synology link loki, thanks! Een paar vragen (waaruit je zult zien dat ik geen enkele ervaring met NASsen heb ;-))

1. Begrijp ik het goed dat je de add-on packages die daar in het lijstje staan gewoon gratis kunt downloaden zijn via de DiskstationManager?

2. Bij die add-on packages zie ik niet direct een package dat doet wat ik wil (NAS - NAS one-way sync of NAS - PC one-way sync). In de DSM handleiding vind ik wel dit https://help.synology.com...ckupApp%2Frepository.html en https://help.synology.com...p%2Fsharedfoldersync.html
De eerste doet volgens mij een local/network backup, maar is geen sync, dus schrijft telkens alle data over (niet erg wenselijk voor grote backups). Wel zijn er volgens mij mogelijkheden tot versioning. De tweede is volgens mij wel een (one way) sync, en zou dus een eventuele NAS-to-NAS synchronisatie kunnen doen (zoals ik wil), maar heeft geen versioning mogelijkheden (niet echt een dealbreaker voor mij voor de NAS-to-NAS synchronisatie, aangezien ik die toch handmatig zou willen starten). Enige ervaring met deze functionaliteiten? Klopt mijn interpretatie?

3. Wat betreft de keuze voor een NAS: als ik inderdaad NAS-to-NAS synchronisatie wil doen en ik wil dat encrypted doen, dan kost dat natuurlijk processorkracht. De 3 modellen die jij geselecteerd had hebben elk wat verschillende processoren. Kunnen ze dit soort taken 'makkelijk' aan, of zou de processor een bottleneck zijn (m'n upload is ~10Mbit) bij encrypted uploads?

4. Ik zie dat slechts een van deze NASsen, de play, hardware transcoding engines heeft. Ik neem aan dat dat gevolgen heeft voor evt gebruik als media-server, maar: welke verschillen kan ik precies verwachten met/zonder hardware transcoding?