Gekochte apps werken niet op iPad 1; hoe geld terug krijgen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 08:01
Beste allen,

Anderhalve maand geleden heb ik van mijn vader zijn oude ipad 1 gekregen. (die van mij was gestolen) Na een factory reset gedaan te hebben. Wou ik mijn eigen apps er weer op zetten. Maar wat blijkt, 90% van mijn gekochte apps kunnen niet meer geinstaleerd worden aangezien ik niet het nieuwste OS heb.

Ik wist dat de apple 1 niet verder kon dan OS 5.1, vind ik prima het houd ergens op. Ik snap dan ook dat ik niet de nieuwste versies van de apps kan instaleren, maar ik zou toch graag wel de versies willen kunnen installeren die ik gekocht heb.

Afijn contact opgenomen met apple support (engels talige), hele verhaal van boven in de mail gezet. Kreeg een mail terug, er zou binnen 48 uur contact met mij worden opgenomen. 1 week later nog steeds geen antwoord? Weer een mail gestuurd. Nu kreeg ik 2 dagen later wel antwoord, Ik kreeg netjes excuses dat het zo lang geduurd had er was ergens wat mis gegaan (kan gebeuren) Mijn antwoord op mijn vraag was dat ik de nieuwste iOS moest instaleren? (Mijn vraag is dus niet eens goed gelezen, want ik heb de ipad 1 en dat kan dus niet.)

Weer een mail gestuurd. Als antwoord kreeg ik nu dat het niet altijd mogelijk is om de oude versies te downloaden dat dat aan de developer lag. En dat ik bij wijze van goedmakertje 5 bonnen kreeg om 5 films te huren in itunes???

Dat schoot me toch echt in het verkeerde keelgat, ik heb verdorie voor 200 euro aan apps gekocht die ik nu niet meer eens kan instaleren! Dus weer mail gestuurd dat ik dat absoluut geen stijl vond en het er niet bij liet zitten.

Kreeg ik weer een mail terug. Dat ik het geld terug zou krijgen van de apps die niet meer werkte, ik moest alleen de aankoopcodes naar hun toe mailen. Nou dat vond ik natuurlijk zeer netjes en heb ze gelijk alle codes doorgemaild.

En daar begint natuurlijk de ellende. Sindsdien komt er totaal geen reactie meer van apple. Heb ze ettelijke mailen gemaild, maar totaal geen respons meer. Dat is nu bijna 4 weken geleden!

Heb ook weer een nieuwe support case geopend nu bij de nederlandse support. Zou weer binnen 48 uur bericht krijgen, maar dat is nu al weer 1 week geleden!

Heeft iemand enig idee hoe nu verder? Want ik wil nu gewoon mijn geld terug. (gelukkig heb ik de mail nog als bewijs.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42

talin

ES-MA

hoe nu verder, het is jammer dat het communiceren stroef gaat maar in mijn ogen heb je nergens recht op.

jij kiest om te gaan werken met een ipad 1 die iOs5.1 nog ondersteund maar je had kunnen weten dat 90% van de apps niet meer werken op dat iOs.

als je iets wil bereiken zou ik de mails bewaren en ze netjes elke 2 dagen een mail sturen dat ze iets beloofd hebben en dat ze dat waar moeten gaan maken maar je hebt wettelijk ( volgens mij ) geen poot om op te staan.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik vraag mij trouwens af in hoeverre die Apps aan de iPad gebonden zijn. Ze zijn aan jou als persoon verbonden en prima bruikbaar wanneer je de juiste hardware hebt. Koop je een nieuwe iPad dan zijn de apps weer functioneel bruikbaar.
Over de bruikbaarheid van een 5 jaar oude iPad, ik vraag me af wat precies verwacht kan worden van oude hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Volgens mij is het grootste probleem dat jij verwacht support te krijgen op een apparaat van 5 jaar oud. Dat Apple niet netjes communiceert is niet goed te praten, maar dat ze toezeggen geld terug te storten is naar mijn mening meer dan ze hoeven te doen.

De app store heeft ondersteuning waardoor app developers er zelf voor kunnen kiezen oude versies van apps online te houden zodat oude iOS versies de app nog kunnen gebruiken. Dat dit niet voor alle apps standaard door Apple geregeld wordt is met een hele goede reden. Veel apps gebruiken API's op de achtergrond om met externe services te communiceren en die API's worden regelmatig geupdate waarbij oude versies bijv. nog een vast aantal maanden ondersteund worden.

Met andere woorden; Als Apple wel alle oude versies van apps aan zou blijven bieden loop je er alsnog tegenaan dat veel apps simpelweg niet meer functioneren omdat de achterliggende code verouderd is en externe services niet meer aangeroepen kunnen worden.

Mochten je mails onbeantwoord blijven; neem dan gewoon eens telefonisch contact op. De wachttijd kan soms oplopen tot 10 minuten, maar ze staan je netjes te woord en hebben kennis van zaken. Telefonische ondersteuning is er overigens ook gewoon in het Nederlands.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 13:44
Aangezien je 200 euro uitgeeft aan apps (wat ik best veel vind) zou gewoon een (2e hands) ipad kopen met de IOS versie waarvan je apps wel functioneren.
En natuurlijk aangifte doen bij de politie.

Eng en streng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Delerium schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:56:
Ik vraag mij trouwens af in hoeverre die Apps aan de iPad gebonden zijn.
Niet. Inderdaad, koop een courant model iPad en je kunt al je apps weer gebruiken.

Overigens, dit probleem heeft Apple al lang opgelost (tegenwoordig downloadt 'ie dan de meest recente versie van de app die werkt) maar TS z'n iPad is zó oud dat zelfs dat niet ondersteund wordt.
Van diefstal van de iPad.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 18-05-2015 14:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bel dan inderdaad eens even, in plaats van passief e-mailen. Met een belletje word je vaak veel sneller geholpen. Eerlijk gezegd vind ik hun support zelfs uitermate netjes als ik jouw verhaal terug lees. Geld teruggeven voor apps die je niet kunt gebruiken omdat je een super oude iPad hebt, bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
Zijn iPad was toch gestolen?
Waar denk jij dan dat hij bedoelde? Aangifte tegen Apple? :p

On topic,
Ik ben zelf geen Apple fan, maar mijn ervaring met de support was gewoon goed.
Maar wat verwacht je nu van een iPad 1?
Zoals al gezegd, als je een iPad koopt die het wel ondersteund, dan werken de apps gewoon.

[ Voor 33% gewijzigd door Arunia op 18-05-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Jailbreaken en apps er op die manier opzetten? Geen idee of je zo oude apps versies nog ergens terugvind .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit is een beetje een slap verhaal. Je will apps van nu op een apparaat van 5 jaar oud draaien, in een tijd dat er nog totaal geen procedures waren voor het ondersteunen van oudere devices, want die bestonden nog niet eens.

Dan ga je ook nog eens mailen met een bedrijf terwijl het algemeen bekend is dat grote bedrijven over het algemeen alleen goed werken met real-time communicatie of aangetekende post.

Het is natuurlijk vervelend dat je niet kan doen wat je wil doen, en dat je iPad gestolen is, maar het probleem bij Apple leggen gaat een beetje ver. Op z'n best zou je de developers kunnen vragen hun oude apps bij Apple te uploaden zodat er een iOS 5.x compatible versie is, maar daar houdt het dan ook gewoon op. Er zijn ook apps die helemaal geen oude versie hebben, of developers die er al lang weer mee gestopt zijn, en dan heb je gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:25:
Dit is een beetje een slap verhaal. Je will apps van nu op een apparaat van 5 jaar oud draaien, in een tijd dat er nog totaal geen procedures waren voor het ondersteunen van oudere devices, want die bestonden nog niet eens.

Dan ga je ook nog eens mailen met een bedrijf terwijl het algemeen bekend is dat grote bedrijven over het algemeen alleen goed werken met real-time communicatie of aangetekende post.

Het is natuurlijk vervelend dat je niet kan doen wat je wil doen, en dat je iPad gestolen is, maar het probleem bij Apple leggen gaat een beetje ver. Op z'n best zou je de developers kunnen vragen hun oude apps bij Apple te uploaden zodat er een iOS 5.x compatible versie is, maar daar houdt het dan ook gewoon op. Er zijn ook apps die helemaal geen oude versie hebben, of developers die er al lang weer mee gestopt zijn, en dan heb je gewoon pech.
Helemaal eens met meneer hierboven. Als je laptop word gestolen en je pakt je oude laptop met Windows 95 ga je toch ook niet piepen bij de fabrikant dat een applicatie niet meer werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Laatst online: 04-07 16:30
EValentino schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:28:
[...]

Als je laptop word gestolen en je pakt je oude laptop met Windows 95 ga je toch ook niet piepen bij de fabrikant dat een applicatie niet meer werkt...
Precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:57
Was de gestolen iPad ook een iPad 1 of een nieuwere versie?

Was dit een nieuwere versie, dan lijkt me het verhaal van Apple niet onlogisch. Apps hoeven niet altijd backwards compatible te zijn met oudere hardware. Dat zou hetzelfde zijn als klagen dat de nieuwe Battlefield het niet doet op Windows '95.

In het geval dat dit wel een iPad 1 was (zelfde als je nu hebt) dan begrijp ik je houding wat beter. Maar ook dan heeft Apple misschien wel gelijk dat dit aan de developers ligt, omdat zij de oude versie niet meer aanbieden. Al weet ik niet precies hoe dit juridisch zit, aangezien je alles wel via Apple gekocht hebt en zij dus in principe eerste aanspreekpunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Hoe lullig het ook is, je hebt geen poot om op te staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Ik vind het al zeer schappelijk dat ze aanbieden het geld terug te geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verschrikkelijk hoge eisen stellen aan hardware van bijna vijf jaar oud..

Het in verhouding zien tot elkaar is hier wel ver te zoeken bij TS, beetje arrogante houding.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeehhhh een apparaat van 600 euro is 5 jaar oud. Nu zal hij wel compleet nutteloos zijn 8)7 Omg mensen toch! Compleet geindoctrineerd door de consumpiemaatschappij :/ Natuurlijk mag je van zo'n duur ding na 5 jaar verwachten dat hij gewoon nog functioneel is, en niet dat hij ineens nog maar 10% van de apps kan draaien...
EValentino schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:28:
[...]

Helemaal eens met meneer hierboven. Als je laptop word gestolen en je pakt je oude laptop met Windows 95 ga je toch ook niet piepen bij de fabrikant dat een applicatie niet meer werkt...
Misschien mag je verwachten dat er geen nieuwe functionaliteit toegevoegd wordt (zeg, er komt geen nieuwe direct X versie voor waardoor de nieuwste games niet te installeren zijn), maar je mag imho wél verwachten dat de bestaande functionaliteit gewoon blijft werken...
En 95 is iets anders dan 5 jaar oud...

Het is heel simpel, Apple zou gewoon voor ~10 jaar de app store + versies van apps die wél op het apparaat werken moet blijven onderhouden...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Wat een raar verhaal..... vooral dit:
Ik wist dat de apple 1 niet verder kon dan OS 5.1, vind ik prima het houd ergens op. Ik snap dan ook dat ik niet de nieuwste versies van de apps kan instaleren, maar ik zou toch graag wel de versies willen kunnen installeren die ik gekocht heb.
Dus ondanks dat je snapt en respecteert dat je geen support meer hebt, snap en respecteer je het niet wat de gevolgen daarvan zijn?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:30
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:33:
Oeehhhh een apparaat van 600 euro is 5 jaar oud. Nu zal hij wel compleet nutteloos zijn 8)7 Omg mensen toch! Compleet geindoctrineerd door de consumpiemaatschappij :/ Natuurlijk mag je van zo'n duur ding na 5 jaar verwachten dat hij gewoon nog functioneel is, en niet dat hij ineens nog maar 10% van de apps kan draaien...

[...]

Misschien mag je verwachten dat er geen nieuwe functionaliteit toegevoegd wordt (zeg, er komt geen nieuwe direct X versie voor waardoor de nieuwste games niet te installeren zijn), maar je mag imho wél verwachten dat de bestaande functionaliteit gewoon blijft werken...

Het is heel simpel, Apple zou gewoon voor ~10 jaar de app store + versies van apps die wél op het apparaat werken moet blijven onderhouden...
Het gaat natuurlijk niet alleen om de apps zelf he.

Een app communiceert vaak met een of andere back-end van de ontwikkelaar, waar bijvoorbeeld de data opgeslagen wordt. Het is voor een app-ontwikkelaar natuurlijk geen doen om talloze back-ends draaiend te houden om al die mensen van dienst te kunnen zijn.

Ik vind het al zeer netjes dat Apple de kosten voor de apps wil vergoeden, al had de communicatie inderdaad wat beter gekund. Gewoon even bellen kan al een hoop irritatie schelen is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online

[...]

Als Apple iOS 8 alsnog laat werken op een iPad 1 ga jij ze vervolgens afzeiken dat het apparaat super traag is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Helaas de eerste iPad en iPhones hebben minder lang nieuwe iOS versies gekregen, het was ook nieuw hè voor Apple. Kijk eens naar nieuwere modellen, die gaan echt lang mee hoor, dit doet Apple keurig.

En dan moet je helaas genoegen nemen met het feit dat je een apparaat hebt gekregen wat NIET eol is, maar gewoon wat minder aankan. Dit weekend bijna de iPad 1 op V&A gekocht, ondanks dat ik een poweruser ben..

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 20:19
Je koopt voor 200 euro aan apps van de developers van de betreffende apps, niet van Apple.
Dat jij deze vervolgens niet kan installeren op een oude versie van iOS ligt dan ook niet aan Apple maar wedereom aan de ontwikkelaar van de app, die een minimum versie aangeeft.

Anderzijds beloven ze je iets (blijkbaar) en komen dat dan niet na. Maar zoals iemand al eerder aangaf, bel even met Apple in plaats van te mailen. Als je huis in brand staat, ga je toch ook niet de brandweer mailen in de hoop dat ze snel komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

CyBeR schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:21:
[...]

Niet. Inderdaad, koop een courant model iPad en je kunt al je apps weer gebruiken.

Overigens, dit probleem heeft Apple al lang opgelost (tegenwoordig downloadt 'ie dan de meest recente versie van de app die werkt) maar TS z'n iPad is zó oud dat zelfs dat niet ondersteund wordt.
Ik heb een iPad 1 met iOS 5.1.1 en dat ondersteunt-ie prima :)

Ik heb eergister nog op die iPad de YouTube app gedownload ivm chromecast support, en kreeg netjes de melding dat de meest recente niet kon, maar een oudere wel en dat-ie die ging installeren.

Ik gok dat de developers van zijn apps echter er geen ondersteuning voor bieden; en dan moet je niet boos op Apple zijn maar op de developers.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EValentino schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:38:
[...]

Als Apple iOS 8 alsnog laat werken op een iPad 1 ga jij ze vervolgens afzeiken dat het apparaat super traag is :|
Nee, ze hoeven geen nieuwe versies te installeren. Ze moeten zorgen dat -bestaande- functionaliteit blijft werken. Hij moet gewoon net zo snel en met dezelfde apps werken als 5 jaar geleden.

Dit is trouwens ook gelijk het nadeel van een app-store. Aangezien je geen fysieke installatiemedia meer hebt, is het gewoon de taak voor Apple om oude versies te blijven leveren. Als jij photoshop 2.0 hebt op floppies kun je die nog best op je Windows 95 laptop installeren. En dan werkt het ook nog precies zo en precies zo snel en met precies dezelfde functionaliteit als in 1995.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:40:
[...]

Nee, ze hoeven geen nieuwe versies te installeren. Ze moeten zorgen dat -bestaande- functionaliteit blijft werken. Hij moet gewoon net zo snel en met dezelfde apps werken als 5 jaar geleden.

Dit is trouwens ook gelijk het nadeel van een app-store. Aangezien je geen fysieke installatiemedia meer hebt, is het gewoon de taak voor Apple om oude versies te blijven leveren. Als jij photoshop 2.0 hebt op floppies kun je die nog best op je Windows 95 laptop installeren. En dan werkt het ook nog precies zo en met precies zo snel en precies dezelfde functionaliteit als in 1995.
Dat ligt dan eerder aan de ontwikkelaar van die desbetreffende app, ze kunnen best een oude versie naast de nieuwe versie beschikbaar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:16
[...]

Dit is trouwens ook gelijk het nadeel van een app-store. Aangezien je geen fysieke installatiemedia meer hebt, is het gewoon de taak voor Apple om oude versies te blijven leveren. Als jij photoshop 2.0 hebt op floppies kun je die nog best op je Windows 95 laptop installeren. En dan werkt het ook nog precies zo en met precies zo snel en precies dezelfde functionaliteit als in 1995.
Nee dat is niet de taak van Apple, dat ligt geheel in de handen van de ontwikkelaar.
Die kan zijn apps namelijk geheel terugtrekken van de app store.

Daarnaast kan je nog steeds een backup maken van de apps via iTunes.
Dan heb je wel degelijk een installatiebestand welke opnieuw op een nieuwe/andere iPad gezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

[...]

Dit is trouwens ook gelijk het nadeel van een app-store. Aangezien je geen fysieke installatiemedia meer hebt, is het gewoon de taak voor Apple om oude versies te blijven leveren.
Wel de taak, niet de verantwoordelijkheid.

Vanaf iOS 4.2 is het blijkbaar al mogelijk om oudere versies te downloaden dan je OS ondersteunt. Dit is echter aan de developer om te ondersteunen, en dát is niet Apple's verantwoordelijkheid of keuze.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Domino schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:42:
[...]
Daarnaast kan je nog steeds een backup maken van de apps via iTunes.
Dan heb je wel degelijk een installatiebestand welke opnieuw op een nieuwe/andere iPad gezet kan worden.
Jaja, die wil ik dan ook op floppy's magda :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000

talin

ES-MA

[...]

Dit is trouwens ook gelijk het nadeel van een app-store. Aangezien je geen fysieke installatiemedia meer hebt, is het gewoon de taak voor Apple om oude versies te blijven leveren. Als jij photoshop 2.0 hebt op floppies kun je die nog best op je Windows 95 laptop installeren. En dan werkt het ook nog precies zo en precies zo snel en met precies dezelfde functionaliteit als in 1995.
helaas werkt het niet zo, ook andere software leveranciers werken niet zo.
er word bijvoorbeeld geen ondersteuning meer geboden voor windows 95 etc.

Apple developers brengen altijd de laatste software versie uit geschikt voor het bestaande platform, als deze alle iOs versies zouden moeten ondersteunen klopt je verhaal maar dat hoeft men niet.

er komen andere resoluties qua hardware uit, andere procesoren daarop moet men met software rekening mee houden en aanpassingen doen.

daardoor hebben app developers de vrijheid om verouderde apps niet meer aan te bieden aangezien ze niet alle software versies kunnen bijhouden door aanpassingen op de vernieuwde hardware, als het werkt is het mooi meegenomen maar hoeft dus niet.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat doet de iPad ook wel, zeker met alle standaard apps. Het probleem is alleen dat hij de boel gewiped heeft en dus z'n thirdparty apps opnieuw moet downloaden. De ontwikkelaars van apps staan echter niet 5 jaar stil en die hebben er voor gekozen geen support meer te geven op oudere IOS versies. Had hij zijn oude apps nog in bijvoorbeeld een iTunes library staan dan was er niets aan de hand geweest.

Er zullen overigens zat apps zijn waarbij je wel netjes een oude versie aangeboden krijgt.
Maar dit zijn vaak de meest bekende apps waar een partij met veel geld achter zit. (denk youtube app)
Kleine ontwikkelaars hebben gewoonweg niet het vermogen om apps tot in den eeuwigheid te supporten.

Apple kan hier vrij weinig aan doen.
Fout. Er is wel degelijk een vorm van fysieke media. zodra je jou iOS device aan een pc/mac koppeld zal iTunes je vragen om een backup te maken. Dit maakt niet alleen een backup van het device/firmware etc maar ook een lokale backup van alle individuele apps.

Je kan dus de oude versies van apps die je in het verleden gekocht hebt gewoon opnieuw installeren zonder tussenkomst van de appstore. Een beetje a la jou Win95 i.c.m. Photoshop 2.0 voorbeeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
GerardVanAfoort schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:45:
[...]

Jaja, die wil ik dan ook op floppy's magda :)
Back to 1980 it is:

code:
1
ARJ a A:\backup C:\iTunes\*.ipa -a1 -b2 -r -vvas -w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Domino schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:52:
[...]

Back to 1980 it is:

code:
1
ARJ a A:\backup C:\iTunes\*.ipa -a1 -b2 -r -vvas -w
Die zocht ik! Wel eerst ff alle *.ipa hernoemen naar .zip, uitpakken en kijken wat ze er voor spannends in verstopt hebben :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:26

BaRF

bijna kerst

[...]

lol, allereerst: dat het apparaat zo duur was wil nog niet zeggen dat het lang mee moet gaan ;) Maar dat terzijde, dat is toch geen reeele weergave als je het hebt over verschillende versies van zo'n ding? De aankopen waren toch niet gedaan voor zo'n oud model? Dán was het wat anders natuurlijk: Als TS een ipad 1 had waar hij van alles op gekocht had, en dat ineens software niet meer werkt na een update. In dit geval gaat hij terug naar een ouder type, en dan snap ik het heel goed dat dit niet werkt.

"Mn dvd speler is kapot, en nu passen mn dvds niet in mijn videorecorder :( schande SCHANDE!"

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nou kon je met de oude iPad geen backups in de cloud opslaan maar wel in itunes. Wellicht dat je lokale iTunes-bibliotheek nog een oude (werkende) versie heeft staan van de gewenste apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 07:16
Als je bedoelt dat je een oude iPad met oude versie van je apps had dan snap ik op zich je frustratie. Het is alleen nogal naïef om te denken dat oude hardware eindeloos ondersteund blijft. Als je je oude apps veilig had willen stellen had je zelf een backup moeten maken. Je topictitel vind ik echt onterecht. Misschien had Apple iets sneller kunnen reageren maar ik vind hun aanbod zeer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:46
Als ik het verhaal lees zou mijn conclusie juist zijn dat Apple hier een uitstekende service levert (door aan te bieden je geld terug te geven). Dat jij voor honderden euro's aan apps koopt die als requirement hebben iOS versie X.x of hoger en je stapt vervolgens over naar een veel ouder apparaat met een oudere iOS dan is dat hard gezegd jouw probleem. Er zijn al tal van vergelijkbare voorbeelden gegeven, maar nog zo een: je hebt voor honderden euro's aan cd's gekocht, maar je koopt een andere auto met alleen een ingebouwde cassettespeler. Jij wil hier de autofabrikant aanklagen omdat jij jouw cd's niet meer kunt afspelen.

Wil je die apps weer kunnen gebruiken, dan zul jij ervoor moeten zorgen dat je apparatuur hebt die voldoet aan de door hen gestelde eisen (een bepaalde iOS versie). Kan/wil je dat niet, dan kan je niet langer gebruik maken van die apps.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz

[...]

Het apparaat is nog functioneel, en de apps die door Apple geleverd worden werken nog prima.

Apps van derden echter niet meer, en dat ligt niet aan Apple want die leveren geen ondersteuning op apps van derden. De ontwikkelaar van de app regelt support.

Neem als voorbeeld een nieuws app. Het nieuws zal vanuit feeds komen die op de website staan. Die feeds veranderen regelmatig en backward compatibility is zonde van het geld als oude versies nauwelijks gebruikt worden. Apple kan dan wel oude versies zelf opslaan en blijven aanbieden in de App store, maar als de apps na opstarten enkel nog een foutmelding geven heb je er weinig aan. Daarom legt Apple die controle bij de ontwikkelaar zelf, die kan namelijk het beste bepalen of het aanbieden van een oude versie nut heeft.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik het verhaal lees zou mijn conclusie juist zijn dat Apple hier een uitstekende service levert (door aan te bieden je geld terug te geven)
Nee hele uitstekende service zou zijn het geld terug te geven: Het kleine verschil dat ze het wel aan hebben geboden, maar niet daadwerkelijk hebben gedaan. Dat is juist het hele probleem!

En in het algemeen: Hij heeft apps bij Apple gekocht. Niet bij de developer, oftewel Apple is de verantwoordelijke. Hij heeft helemaal niks met de developer te maken, dat mogen Apple en die developer onderling uitzoeken.

Ook is de vergelijking met Windows 95 een beetje scheef: De Ipad is nog geen 5 jaar oud. Windows 95 is, zoals de naam impliceert, 20 jaar oud. Dat is toch wel een verschil. Zelfs windows 7 is ouder dan de ipad, en je zou toch ook wel heel vreemd staan te kijken als 90% van je programmas niet meer werkt wanneer je na een upgrade naar windows 8 toch besluit weer terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest in mijn eerste bericht. Ik had dus een IPAD 1. Dat ding werkte perfect ik hoefde geen nieuwe. Ik had de 64gb versie met gps, dat ding heeft me een hoop geld gekost.

Prima dat ik na 5 jaar geen support meer ontvang voor het APPARAAT, prima dat ik geen support meer ontvang voor de NIEUWSTE software, maar mag ik alsjeblieft wel mijn apps opnieuw installeren die ik gekocht hebt. Als ik de mogelijkheid had gehad om ze te downloaden naar mijn harde schrijf en ik zo zelf verantwoordelijk werd gehouden, had je mij niet gehoord.

Maar dat kan bij apple niet, het moest zo nodig allemaal in de cloud. Dus ik vind het ook eigenlijk niet meer dan normaal dat ik mijn geld terug krijg. Ik zal morgen proberen te bellen. (al is het verschrikkelijk moeilijk om een concreet telefoon nummer te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb de topictitel iets minder schreeuwerig gemaakt. Daarnaast is dit iets meer voor het shopping forum, aangezien het hier meer gaat om consumentenrecht, dus een move die kant op.

AI > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:05
mrjixies schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:02:

Prima dat ik na 5 jaar geen support meer ontvang voor het APPARAAT, prima dat ik geen support meer ontvang voor de NIEUWSTE software, maar mag ik alsjeblieft wel mijn apps opnieuw installeren die ik gekocht hebt. Als ik de mogelijkheid had gehad om ze te downloaden naar mijn harde schrijf en ik zo zelf verantwoordelijk werd gehouden, had je mij niet gehoord.
Zoals meerdere keren is aangegeven, die mogelijkheid had je wel. Maar aangezien je geen backup hebt gemaakt, gok ik dat je die mogelijkheid nu niet meer hebt.

Dat bedrijven geen oude versies aanbieden, tja. Apple hoeft je helemaal geen geld terug te geven voor die apps. Met een beetje geluk moeten die bedrijven die de apps gebouwd hebben jouw refund nog gaan betalen ook (weet niet precies hoe dit geregeld is).

Tip voor de volgende keer, maak backups (goh, echt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

@ Sissors
Bij jouw downgrade vb van 8 naar 7 blijf je op dezelfde hardware. Hier is de hardware gewoon van lagere spec. De iPad is toch wel mede iets wat in het gebruik van de tablet op schoot naar iets heel gebruikelijks heeft gemaakt! Eerlijk is eerlijk 4 jaar geleden had je dit niet uit mijn strot gehoord, ik was redelijk wars van het te duur betaalde Apple spul. (de MacBook 12" brengt dit gevoel weer aardig terug.. ;))

Maar die eerste iPad is gewoon veel vroeger met pensioen gestuurd als latere devices...
Het-was-de-eerste..

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Een backup is een moment opname. Elke half jaar shoon ik mijn pc ook op. Dan hoef ik de rotzooi die ik toen geinstaleerd echt niet meer op mijn pc te hebben. Misschien dat jij dat fijn vind?

Het enigste waar ik backups van maak zijn belangrijke data en software wat ik gekocht heb. Dit doe ik al 15 jaar zo. En dat werkt prima.

Nogmaals apple heeft al gezegd mijn geld terug te geven, ze doen het alleen niet. Daar gaat dit topic eigelijk over. Maar waarschijnlijk heb ik heel veel apple fans van het eerste uur tegen het zere been geschopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrjixies schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:15:
Het enigste waar ik backups van maak zijn belangrijke data en software wat ik gekocht heb. Dit doe ik al 15 jaar zo. En dat werkt prima.
Je maakt een backup val al je software.. behalve die van je iOS device. ;)
Nogmaals apple heeft al gezegd mijn geld terug te geven, ze doen het alleen niet. Daar gaat dit topic eigelijk over. Maar waarschijnlijk heb ik heel veel apple fans van het eerste uur tegen het zere been geschopt?
Je stelt zelf belachelijke eisen en wordt daar terecht op gewezen (met prima onderbouwing overigens) maar de Apple fans zijn tegen het zere been geschopt? 8)7 Meneer kan niet goed tegen kritiek wellicht? Zoals herhaaldelijk gezegd in dit topic, pak gewoon een keer de telefoon, dat werkt vaak veel beter dan passief heen/weer mailen.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2015 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Blijkbaar niet, anders had je nu een backup 5.1.1 klaarstaan met basic settings EN de voor jou belangrijke software die je gekocht hebt...

Zolang de iOS versie nog gesigneerd wordt en jij wil een backup hebben MET apps voor die versie.. Reset naar factory, settings personaliseren, apps install. En dan BACKUP en dupliceer je backup. That's it!

http://www.iculture.nl/gi...-iphone-ipad-handleiding/

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:21:
[...]
Je maakt een backup val al je software.. behalve die van je iOS device. ;)
Zou je mij willen uitleggen hoe ik PER app een backup maak? Want volgens mij is het alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:21:

Je stelt zelf belachelijke eisen en wordt daar terecht op gewezen (met prima onderbouwing overigens) maar de Apple fans zijn tegen het zere been geschopt? 8)7 Meneer kan niet goed tegen kritiek wellicht? Zoals herhaaldelijk gezegd in dit topic, pak gewoon een keer de telefoon, dat werkt vaak veel beter dan passief heen/weer mailen.
Tuurlijk joh je hebt helemaal gelijk, wie denk ik wel wie ik ben. Gewoon mijn recht proberen te halen sukkel die ik ben!

Ik zou jou, als ik apple was geweest, zeer graag als klant hebben gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:En toen ging de toon terug naar normaal en constructief, anders hang ik hier een slotje aan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

mrjixies schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:55:
[...]
Zou je mij willen uitleggen hoe ik PER app een backup maak? Want volgens mij is het alles of niets.
iTunes maakt een dump van je oude iPad als backup, dus ook van de apps die op het apparaat werken. Een andere iPad1 zou opdezelfde manier de apps weer kunnen terugzetten. Een zogenaamde restore.

Als je die niet hebt gedaan is het toch wel een beetje jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Inderdaad 1 image all or nothing. Apps die je alsnog niet meer interesseren weg/eraf. Apps die je alsnog had willen hebben, da ga nie, jammer.

[ Voor 4% gewijzigd door GerardVanAfoort op 18-05-2015 18:02 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

mrjixies schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:33:
Beste allen,

Anderhalve maand geleden heb ik van mijn vader zijn oude ipad 1 gekregen. (die van mij was gestolen) Na een factory reset gedaan te hebben. Wou ik mijn eigen apps er weer op zetten. Maar wat blijkt, 90% van mijn gekochte apps kunnen niet meer geinstaleerd worden aangezien ik niet het nieuwste OS heb.
Even samengevat:
Ik begrijp dat jouw apps nog werkten toen dat ding werd gestolen? En nu met een vervanger met de zelfde os kan je ze niet meer installeren, terwijl al ze geïnstalleerd staan ze wel weer zouden moeten werken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Delerium schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:01:
[...]

iTunes maakt een dump van je oude iPad als backup, dus ook van de apps die op het apparaat werken. Een andere iPad1 zou opdezelfde manier de apps weer kunnen terugzetten. Een zogenaamde restore.

Als je die niet hebt gedaan is het toch wel een beetje jouw probleem.
Ja van alles apps die ik op dat moment er op heb staan. En ik wil een zo leeg mogelijk systeem, dus ik hoef niet alle apps er weer op hebben staan die er toen op stonden toe ik de backup maakte. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Tevens apple heeft mij ook nooit gewaarschuwd dat ik een backup moest maken van de gekochte apps. Dus waar hebben we het eigenlijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Onbekend schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:03:
[...]

Even samengevat:
Ik begrijp dat jouw apps nog werkten toen dat ding werd gestolen? En nu met een vervanger met de zelfde os kan je ze niet meer installeren, terwijl al ze geïnstalleerd staan ze wel weer zouden moeten werken?
Klopt helemaal. Ik had op dat moment de laatste versies die ik toen nog geïnstalleerd had op mijn systeem. (niet wetende dat ik "oude" apps niet meer kon downloaden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wootism schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:34:
Wat een raar verhaal..... vooral dit:

[...]

Dus ondanks dat je snapt en respecteert dat je geen support meer hebt, snap en respecteer je het niet wat de gevolgen daarvan zijn?
:?
Dat zie je verkeerd.
Hij heeft (ooit) met zijn iPad 1 apps gekocht die toen prima op zijn iPad 1 werkten, maar nu kan hij diezelfde apps niet meer gebruiken omdat je een nieuwer iOS nodig hebt.

Dat die developers leuk al die updates doorvoeren is prima, maar dat bekend dat je op een begeven moment de app niet meer kan gebruiken omdat de versie op je apparaat niet meer toereikend is.
In mijn ogen is dit ook het hele probleem van die App-stores, je hebt e.g. Versie 1.0.0 aangeschaft, die werkt prima, en dan komt versie 1.6.3 uit en die werkt niet meer. Prima, dan installeer je versie 1.0.0, maar wacht, dat kan niet!

Dat is ook het punt van OP, hij neemt er genoegen mee dat hij niet meer het nieuwste of snelste heeft maar wil wel graag hebben waar hij voor betaald heeft, en daar heeft hij imho gewoon gelijk in. Is het nu zo moeilijk gewoon alle versies van een app klaar te zetten voor oudere apparaten? Versies die echt erge fouten bevatten weglaten, die dev's geven toch voor iedere spatie die ze zetten een nieuwe "bugs solved, faster" :O versie uit.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
kuusj98 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:09:
[...]

Dat zie je verkeerd.
Hij heeft (ooit) met zijn iPad 1 apps gekocht die toen prima op zijn iPad 1 werkten, maar nu kan hij diezelfde apps niet meer gebruiken omdat je een nieuwer iOS nodig hebt.

Dat die developers leuk al die updates doorvoeren is prima, maar dat bekend dat je op een begeven moment de app niet meer kan gebruiken omdat de versie op je apparaat niet meer toereikend is.
In mijn ogen is dit ook het hele probleem van die App-stores, je hebt e.g. Versie 1.0.0 aangeschaft, die werkt prima, en dan komt versie 1.6.3 uit en die werkt niet meer. Prima, dan installeer je versie 1.0.0, maar wacht, dat kan niet!

Dat is ook het punt van OP, hij neemt er genoegen mee dat hij niet meer het nieuwste of snelste heeft maar wil wel graag hebben waar hij voor betaald heeft, en daar heeft hij imho gewoon gelijk in. Is het nu zo moeilijk gewoon alle versies van een app klaar te zetten voor oudere apparaten? Versies die echt erge fouten bevatten weglaten, die dev's geven toch voor iedere spatie die ze zetten een nieuwe "bugs solved, faster" :O versie uit.
Dank U! Eindelijk iemand die het begrijpt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kuusj98 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:09:
[...]

Dat zie je verkeerd.

Dit. Zo simpel. Maar dat past niet in het plaatje van 'planned obsolescence' van Apple.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
mrjixies schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:11:
[...]

Eerlijk gezegd was jij ook niet bijzonder duidelijk hierin, misschien dat Apple het ook verkeerd begrepen heeft en daarom moeilijk doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Apple bied anders gewoon de mogelijkheid om een oude versie aan te blijven bieden. Dat de ontwikkelaar had doelbewust niet doet valt Apple niet aan te rekenen.

Als je nog een oude installatie (ipa) op kan snorren kun je die via itunes alsnog installeren. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
Domino schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:58:
Apple bied anders gewoon de mogelijkheid om een oude versie aan te blijven bieden. Dat de ontwikkelaar had doelbewust niet doet valt Apple niet aan te rekenen.

Als je nog een oude installatie (ipa) op kan snorren kun je die via itunes alsnog installeren. Geen probleem.
Waarom is dat Apple niet aan te rekenen? Apple kan toch gewoon de laatste versie per Major ios release in de store laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:14

Dutch_Celt

Jollygood

pacificocean schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:07:
[...]

Waarom is dat Apple niet aan te rekenen? Apple kan toch gewoon de laatste versie per Major ios release in de store laten staan?
Goed, stel een ontwikkelaar bouwt een app, brengt hier updates voor uit en wil de oude versie terugtrekken uit de store ivm geen ondersteuning meer.
Apple zegt dan nee, dat mag niet, we laten de oude versie staan voor oudere ios versies.

Bij wie moet men dan zijn voor ondersteuning bij problemen met de verouderde app?
Niet bij Apple, die heeft de app niet gebouwd, niet bij de bouwer, die bied geen ondersteuning meer.

Klant tussen wal en schip? (waar hier toch al wel sprake van is, maar los daarvan)
Lijkt me geen goed scenario imo.

En dan zou Apple nog kunnen opteren om hier een voorwaarde van te maken, dat als je een app in de appstore wilt, je ook ondersteuning voor verouderde apps dient te blijven bieden, echter lijkt mij dit ook geen handige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:57
Domino schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:58:

Als je de apps rechtstreeks bij de ontwikkelaar zou kopen zou je gelijk hebben. Echter in dit geval is het Apple natuurlijk wel aan te rekenen. Je koopt de apps niet bij de developer, maar bij Apple, als verkoper zijn zij dus je aanspreekpunt en horen ze service te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
[...]

Neen. De app blijft eigendom van de onwikkelaar/uitgever. Apple kan en wil, in mijn optiek heel begrijpelijk, niet de app blijven aanbieden zonder ondersteuning van de ontwikkelaar/uitgever.

Nogmaals, je hebt zelf altijd de mogelijkheid om een backup te maken van de gekochte apps.
Dat de ts dat niet heeft gedaan, uit onkunde of onwetendheid, doet niet ter zake.

Erg vervelend, maar ook een heel begrijpelijk standpunt van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrjixies schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:03:
[...]

Ja van alles apps die ik op dat moment er op heb staan. En ik wil een zo leeg mogelijk systeem, dus ik hoef niet alle apps er weer op hebben staan die er toen op stonden toe ik de backup maakte. Is dat zo moeilijk te begrijpen?
Het is helemaal niet moeilijk te begrijpen, Je doet net alsof iedereen fout zit terwijl je zelf blijkbaar geen enkel idee hebt hoe de basis van iOS i.c.m iTunes werkt.

Je maakt een backup van alle apps dat is correct, dit betekend echter niet dat je al deze apps met een restore ook terugzet. In tegendeel, een backup van een iOS device kan je splitsen in 2 delen. 1. firmware backup en 2. de content sync. Je restored een backup (dus de firmware) en in iTunes vink je onder het tabblad apps aan welk van je apps je terug wil syncen naar je device. (tada, schoon device met alleen de apps die jij wil)
Tevens apple heeft mij ook nooit gewaarschuwd dat ik een backup moest maken van de gekochte apps. Dus waar hebben we het eigenlijk over?
Kom nou, elke keer als je jou device aansluit aan een pc/Mac met iTunes wordt er automatisch een backup gemaakt, behalve als je dat zelf uit zet natuurlijk. Daarnaast is Apple moeilijk kwalijk te nemen dat ze jou niet persoonlijk informeren om een backup van je data te maken. Dat doet geen enkel bedrijf.. Je hebt zelf nalatig gehandeld of je wist het gewoon niet, anyway man up and deal with it.. Het is wel erg makkelijk om je vinger naar een ander te wijzen.
[...]

Erg lullig om te zeggen jullie beide begrijpen "het" niet, hij begrijpt jou.(klein verschil)
Iedereen hier begrijpt tevens wat jij wil maar dat is onmogelijk mits je hier zelf zorg aan gedragen hebt d.m.v. een backup via iTunes. Dat heb je niet, dus case closed. Voor argumenten waarom oude apps in een appstore houden niet wenselijk is moet je het topic nog maar eens goed doorlezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Veel apps kijken naar een backend (server). Je kan niet verwachten van een ontwikkelaar om met elke update rekening te houden met vorige versies.
Als Apple deze oude apps wel aanbied zonder dat de ontwikkelaar daar nog support op levert dan zullen er apps zijn die gewoonweg niet meer werken omdat er iets aan de backend (server) en frontend (jou device) niet meer compatible is. Haalt niet weg dat veel apps nog wel prima zullen werken maar de grens moet ergens getrokken worden niet?

Ontwikkelaars hebben tevens wel de mogelijkheid om meerdere versies van hun app voor verschillende iOS versies in de appstrore te zetten. Doen ze dat niet, dan is dat is geheel de keuze van de ontwikkelaar, Apple staat hier buiten en zal het zeker niet verplichten.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Dutch_Celt schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:29:
[...]

Goed, stel een ontwikkelaar bouwt een app, brengt hier updates voor uit en wil de oude versie terugtrekken uit de store ivm geen ondersteuning meer.
Apple zegt dan nee, dat mag niet, we laten de oude versie staan voor oudere ios versies.

Bij wie moet men dan zijn voor ondersteuning bij problemen met de verouderde app?
Niet bij Apple, die heeft de app niet gebouwd, niet bij de bouwer, die bied geen ondersteuning meer.

Klant tussen wal en schip? (waar hier toch al wel sprake van is, maar los daarvan)
Lijkt me geen goed scenario imo.

En dan zou Apple nog kunnen opteren om hier een voorwaarde van te maken, dat als je een app in de appstore wilt, je ook ondersteuning voor verouderde apps dient te blijven bieden, echter lijkt mij dit ook geen handige oplossing.
Het kan zo simpel zijn. Ja je kan de oude versie nog downloaden. Maar nee je hebt geen enkel recht op ondersteuning meer voor deze verouderde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:Wat Apple zogenaamd zou moeten doen of niet moeten doen is irrelevant, ook de technische discussie hoort hier niet thuis. Zie ook de topicwaarschuwing.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 18-05-2015 20:58 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat ik dan misschien niet begrijp, na het hele topic te hebben doorgelezen: heeft Apple alsmede de developers van al jouw apps, in anderhalve maand zoveel wijzigingen doorgevoerd dat er inderdaad nog maar xx% van je apps werkt en de rest helemaal niet meer?

Afgezien van de discussie over wel/niet die al enkele pagina's doorgaat, zou ik het inderdaad zeer vreemd vinden als Apple binnen anderhalve maand zegt "goed, hier zijn de nieuwste versies van iOS en hierdoor stoten we devices ouder dan x jaar af" en dat dan de developers zeggen "anderhalve maand de tijd om een nieuwe app te maken? Lijkt ons geen enkel probleem ondanks dat we dan devices van x jaar oud niet meer ondersteunen".

Ik mis dus eigenlijk de aansluiting: wanneer is de iPad van topicstarter gestolen? Hoe lang heeft er tussen gezeten tot er een iPad door vader werd gedoneerd? En wat is nu de daadwerkelijke conclusie/reaktie van Apple? Heeft het niet werken van apps niet te maken met de SDK's of met SSL-certificaten die recentelijk vernieuwd zijn en daardoor niet meer compatible zijn met het OS van een iPad 1??

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:24
MAX3400 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 07:09:
[...]

Wat ik dan misschien niet begrijp, na het hele topic te hebben doorgelezen: heeft Apple alsmede de developers van al jouw apps, in anderhalve maand zoveel wijzigingen doorgevoerd dat er inderdaad nog maar xx% van je apps werkt en de rest helemaal niet meer?

Afgezien van de discussie over wel/niet die al enkele pagina's doorgaat, zou ik het inderdaad zeer vreemd vinden als Apple binnen anderhalve maand zegt "goed, hier zijn de nieuwste versies van iOS en hierdoor stoten we devices ouder dan x jaar af" en dat dan de developers zeggen "anderhalve maand de tijd om een nieuwe app te maken? Lijkt ons geen enkel probleem ondanks dat we dan devices van x jaar oud niet meer ondersteunen".

Ik mis dus eigenlijk de aansluiting: wanneer is de iPad van topicstarter gestolen? Hoe lang heeft er tussen gezeten tot er een iPad door vader werd gedoneerd? En wat is nu de daadwerkelijke conclusie/reaktie van Apple? Heeft het niet werken van apps niet te maken met de SDK's of met SSL-certificaten die recentelijk vernieuwd zijn en daardoor niet meer compatible zijn met het OS van een iPad 1??
Het lijkt mij dat hij de apps waarschijnlijk gewoon al x maanden/jaar geleden geinstalleerd en die zijn daarna niet meer geupdate, dus bleven ze werken. Kan me niet voorstellen dat al die apps in de laatste 1,5 maand een update hebben gehad waardoor ze plotseling niet meer werken.

Verder vind ik persoonlijk ook dat je dit Apple niet kan aanrekenen, maar leuk is het natuurlijk niet. Zoals anderen echter ook al aangeven is een nieuwe (of 2e hands) recente ipad waarsch wel de moeite waard met zo'n bedrag in apps. Tenminste als je geen backup zou hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 07:16
[...]

Ik denk dat wel meer mensen het begrijpen, maar je vergeet wat het betekent om naast de nieuwe versies ook de oude beschikbaar te houden.. dat betekent dat je ook een vorm van support in stand moet houden, content, backends, administratie etc. Dat kan wel, maar alleen als de apps fors duurder worden. En daarmee faciliteer je dan een heel kleine groep mensen die nog een iPad 1 gebruiken. iTunes ondersteunt een iPad 1 nog steeds en daar kun je prima zelf een backup mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Heb je al gebeld met Apple support? Dat werkt vaak erg goed, en als ze je al hebben toegezegd het geld terug te geven lijkt me via de telefoon de snelste manier om dat verder te regelen. Vraag me overigens wel af; Heb je toezeggen dat ze het geld op je bankrekening storten? Of geven ze iTunes tegoed oid?

Meestal geven bedrijven namelijk geen cash terug, maar krijg je tegoedbonnen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Ho even he, dat er mensen zijn die het nu ineens begrijpen komt vooral omdat TS ineens heeft opgehelderd dat het om hetzelfde type ipad1 ging. :P

Ik, en ik vermoed de meesten hier, gingen er vanuit dat je van een nieuwer type terug ging naar een oudere ipad (zo schrijf je het een beetje) - vandaar ook de vergelijkingen met andere oude apparaten etc :) Maar als het om hetzelfde type ging, dan snap ik de frustratie ook beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• owner01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:50
BaRF schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:27:
Ho even he, dat er mensen zijn die het nu ineens begrijpen komt vooral omdat TS ineens heeft opgehelderd dat het om hetzelfde type ipad1 ging. :P

Ik, en ik vermoed de meesten hier, gingen er vanuit dat je van een nieuwer type terug ging naar een oudere ipad (zo schrijf je het een beetje) - vandaar ook de vergelijkingen met andere oude apparaten etc :) Maar als het om hetzelfde type ging, dan snap ik de frustratie ook beter!
Ja dit is dus vooral het punt.
Ik denk dat iedereen het wel zou snappen als in de openingspost beter aangegeven stond dat hij van ipad 1 naar ipad 1 ging.
Dit had dus een hoop discussie kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
owner01 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:35:
[...]

Ja dit is dus vooral het punt.
Ik denk dat iedereen het wel zou snappen als in de openingspost beter aangegeven stond dat hij van ipad 1 naar ipad 1 ging.
Dit had dus een hoop discussie kunnen voorkomen.
Het stond er toch vrij duidelijk:
Anderhalve maand geleden heb ik van mijn vader zijn oude ipad 1 gekregen. (die van mij was gestolen)
die in bovenstaande zin kan volgens mij alleen slaan op ipad 1. Waarom nemen er dan een aantal mensen aan dat dat om een ipad x (waarbij x>1) zou gaan?

assumption is the mother of all f ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Maar ehm, heb je de algemene voorwaarden gelezen voor je ermee akkoort ging?

Dan had je namelijk al geweten dat Apple NIET verantwoordelijk is voor de apps in de appstore, en het (al dan niet gebrek aan) onderhoud ervan.

Nou snap ik best dat mensen de moeite niet nemen om de AGV te lezen, maar uiteindelijk trek je nu dus gewoon aan het kortste eind!
Dat je nog iets van geld of tegoed terug krijgt vind ik dan ook zeer coulant van Apple. Ze hadden ook kunnen zeggen "had je maar een backup moeten maken, puh"

Wellicht kun je via het Internet hier en daar nog wat *.ipa bestanden vinden, of het veilig is laat ik dan maar in het midden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

pacificocean schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:08:
[...]

Het stond er toch vrij duidelijk:

[...]

die in bovenstaande zin kan volgens mij alleen slaan op ipad 1. Waarom nemen er dan een aantal mensen aan dat dat om een ipad x (waarbij x>1) zou gaan?

assumption is the mother of all f ups
hij had een ipad, die is gejat, en nu heeft hij z'n vader zijn oude ipad1. <- dat impliceert toch dat het een oudere versie is dan die hij zelf had, ook al bedoelde hij dus dat het de oude ipad was van zn pa, die hem dus niet meer gebruikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Orii schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:29:
Maar ehm, heb je de algemene voorwaarden gelezen voor je ermee akkoort ging?

Dan had je namelijk al geweten dat Apple NIET verantwoordelijk is voor de apps in de appstore, en het (al dan niet gebrek aan) onderhoud ervan.

Nou snap ik best dat mensen de moeite niet nemen om de AGV te lezen, maar uiteindelijk trek je nu dus gewoon aan het kortste eind!
Dat je nog iets van geld of tegoed terug krijgt vind ik dan ook zeer coulant van Apple. Ze hadden ook kunnen zeggen "had je maar een backup moeten maken, puh"

Wellicht kun je via het Internet hier en daar nog wat *.ipa bestanden vinden, of het veilig is laat ik dan maar in het midden :)
Er kan wel van alles in de AGV staan, maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig. Ik koop bij Apple, dan is Apple verantwoordelijk punt.

Ben op dit moment met ze in gesprek, sta voor de 5e keer in de wacht. Word nu doorverwezen naar een "hogere" afdeling... Ik hou jullie op de hoogte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Ik hoop dat je er samen uit komt, zou het bijzonder coulant vinden als ze tot restitutie over gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Domino schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:08:
Ik hoop dat je er samen uit komt, zou het bijzonder coulant vinden als ze tot restitutie over gaan.
Idd, hoe is dat telefoongesprek afgelopen?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Update: Echt een belachelijk lang verhaal, zal het later even vertellen nu geen tijd. Maar er word weer later contact met me opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Update:

Gisteren eindelijk iemand aan de lijn gekregen. (na 3 x doorverwijzen) hele verhaal uitgelegd. Vond het ook vreemd dat apps niet meer geinstaleerd konden worden enz enz. Heeft contact opgenomen met itunes store via chat? (ze hebben daar waarschijnlijk geen telefoon) Na 20 minuten in de wacht te hebben gestaan, kreeg ik eindelijk antwoord:

Ze hadden het afgewezen. Pardon? En waarom had ik daar dan geen bericht van ontvangen? Ja hadden ze wel verstuurd hoor.

Ok maar ik heb niks ontvangen, ook niet op mijn ettelijke repley's en ook niet op mijn nieuwe incidenten? Hebben ze daar dan ook op geantwoord? Uhmmm uhmmmm nee nee Beetje vreemd niet? Uhmmm uhmmm ja ja En waarom hebben ze me afgewezen als ze het eerst hadden goed gekeurd? Uhmmm Nee hoor dat is niet zo gezegd u heeft de email verkeerd geinterpreteerd. Verkeerd geinterpreteerd? (Ik lees de text uit de email voor):

I would like to assure that we can reverse all the charges for the apps that you have purchased that is incompatible with your current iOS version for your iPad. Please reply with the order numbers of those apps so we can process it immediately.

Dat klinkt toch als restitutie, vind u niet? Uhmmmm ja mmmm ja, eigenlijk wel ja, had u de email bewaard dan? Ja natuurlijk.Uhmmm ja uhmmm ja, ik ga nog een keer overleggen ogenblik geduld alstublieft. (paar minuten later) Ik kan u helaas niet verder helpen, ik moet u nu doorsturen naar een 2e lijn.. Is goed hoor verbind maar door.

(2e lijn) Ja ziet u meneer het betreft hier om een downgrade bla bla..... Pardon? (Ik val hem in de rede) Het gaat hier helemaal niet om een downgrade, Ik heb geen versie 2.0 gekocht en wil terug naar 1.0. Ik heb versie 1.0 gekocht en wil die graag opnieuw installeren en dat kan niet. Uhmmmm ja uuuuummmh ja (zijn ze goed in daar bij apple dat uhhhhmm zeggen)

Ja ziet u het ligt eigenlijk aan de developers (Ja tuurlijk leg de schuld maar bij een ander) die ondersteunen die versies niet meer die u gekocht heeft.. Meneer ik heb niks met die developers te maken, ik heb de software bij apple gekocht, dus u bent verantwoordelijk niet de developers. En ten 2e u heeft al een toezegging gedaan in de email, dus ik zou nu graag mijn geld terug ontvangen! Uhmmmm ja uhmmmm Ik zal contact moeten opnemen met een andere afdeling en ik bel u later terug. Is goed hoor, ik wacht wel, ik wacht al 6 weken dus die paar uur kunnen er ook nog wel bij. (Doodse stilte aan de andere kant van de lijn)

Anderhalf uur later, telefoon uit cork ierland (we komen steeds hoger blijkbaar) Dag meneer ik heb u case onder handen gekregen, en heb overlegd met afdeling zus en zo en die en dat en ze hebben gezien dat sommigen apps wel langer dan 1 jaar oud zijn. Ja en? Nou uhmmmm kijk uhhhmmm dit zijn natuurlijk niet de nieuwste versies. Dus we hebben besloten dat we u het volgende kunnen aanbieden, u mag van ons 5 liedjes uit de itunes store kiezen... Wat?!? 5 liedjes??? Ik heb potverdorie voor 200 euro aan apps gekocht en nu proberen jullie mij voor de 2e keer af te schepen. Maar nu met 5 liedjes, in plaats van 5 huurfilms! Oh oh uhmmm sorry ik wist niet dat u al eerder deze oplossing heeft aangeboden gekregenn Als u de case had doorgenomen had u dat kunnen lezen, en voor de laatste keer, er is mij al een TOEZEGGING gedaan, jullie proberen nu op allerlei manieren om van jullie verantwoording af te komen. Uhmmm nee uhmmm ja natuurlijk, ik zal zelf contact opnemen met de itunes store om de zaak verder te regelen, en zal weer contact met u opnemen..

Werd vandaag weer contact met me opgenomen, ze blijven bij hun besluit apps zijn te oud, maar ik mag nog wel 5 liedjes van ze uitzoeken. Heb verteld dat ik het er niet bij laat zitten, ik zal al het nodige ondernemen om mijn recht te halen, ik zal het verhaal op verschillende fora zetten, facebook / kassa / tros radar, noem maar op. Of het wat uit haalt weet ik niet, al zal ik er 1 iemand van weerhouden om nog zaken met dit "bijzonder slechte service bedrijf" te doen. Dan is het al waard.

Het scheelt een vader van een goede vriend van mij is jurist, en zal er eens naar kijken. Ze hebben immers al een toezegging gedaan en volgens mij kunnen ze nu niet meer terug.

Trouwens wat ook nog vreemd is, ik kreeg gisteren wel via de mail 18 emails van de apple store de bonnen van al mijn aankopen? Waarom ze mij die toestuurden als ik toch nergens recht op had is een mij een raadsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:05
I would like to assure that we can reverse all the charges for the apps that you have purchased that is incompatible with your current iOS version for your iPad. Please reply with the order numbers of those apps so we can process it immediately.
Waarschijnlijk gingen ze er hier van uit dat je aankopen had gedaan in de laatste 14 dagen (of hoe lang is die termijn?) en dat je er achter kwam dat ze niet werkten op je oude iPad.

Dat verklaart ook dit:
Dag meneer ik heb u case onder handen gekregen, en heb overlegd met afdeling zus en zo en die en dat en ze hebben gezien dat sommigen apps wel langer dan 1 jaar oud zijn.
Ik gok dat je juridisch geen poot hebt om op te staan (al die vervelende "I Agree" dingen ook voor dat je download eindelijk klaar is). Daarbij blijf ik van mening dat door laksheid dit probleem is ontstaan. Apps van meer dan een jaar oud, die je niet gebackupped hebt, tja.

Vooral een jurist laten kijken naar iets waar je 200 euro op verloren hebt (niet eens, want je hebt de apps gebruikt tot je iPad gestolen werd), klinkt als een super goed plan.

Maar ik blijf het topic vooral volgen, want ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mrjixies schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:57:

Verkeerd geinterpreteerd? (Ik lees de text uit de email voor):

Dat klinkt toch als restitutie, vind u niet?
Mij klinkt dat eerder als een bevestiging 'dat Apple een mogelijkheid voor restitutie had, en dat je ordernummers moest doorgeven omdat ze dan konden vaststellen of je daarvoor in aanmerking komt.
En dat blijkt je nu dus niet te komen, omdat die aankopen tever terug liggen (en je die apps dus gewoon prima gebruikt hebt toen je nog je vorige iPad had, die je nu vervangen hebt door een ander en incompatble model)..

je kans hier iets te bereiken is volgens mij nul... je wekt ook de indruk dat het je veel ergenis oplevert en dan is de vraag waarom je je op deze manier zo mee bezig wilt blijven halen... het is verder niet apple's schuld dat je vorige iPad gestolen is.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ze
Ja ziet u het ligt eigenlijk aan de developers (Ja tuurlijk leg de schuld maar bij een ander) die ondersteunen die versies niet meer die u gekocht heeft.. Meneer ik heb niks met die developers te maken, ik heb de software bij apple gekocht, dus u bent verantwoordelijk niet de developers.
Zoals al herhaaldelijk in dit topic gezegd: Je bent verantwoordelijk voor je eigen apps en backups hiervan. Hoe graag jij het ook wil, Apple heeft niets met wel of niet ondersteunen van oude versies van apps van derden te maken. Werkt iOS?: Ja, werken de apps van Apple zelf?: Ja. Je hebt geen poot om op te staan wat dat betreft. Developers kiezen er voor om deze oude versie van iOS niet meer te ondersteunen ondanks dat Apple ze deze mogelijkheid wel geeft en daarmee is de zaak gewoon klaar. JIJ had dit kunnen voorkomen door ZELF de apps te backuppen in iTunes, dat heb je niet gedaan dus einde verhaal.

Voorbeeld: Stel dat Crysis (computerspel) op jou Windows XP bak draait, je herinstalleert je PC en komt er vervolgens achter dat je altijd een oude versie van Crysis gedraaid hebt die nu niet meer te downloaden is. De nieuwe versie die je (hypothetisch) uit de Windows appstore download ondersteund geen Windows XP meer. Je gaat Microsoft dan toch ook niet verantwoordelijk houden omdat Crysis niet meer op je PC draait?
(Dit voorbeeld is in werkelijkheid niet mogelijk maar het toont wel aan hoe je logica in elkaar zit.)
Heb verteld dat ik het er niet bij laat zitten, ik zal al het nodige ondernemen om mijn recht te halen, ik zal het verhaal op verschillende fora zetten, facebook / kassa / tros radar, noem maar op. Of het wat uit haalt weet ik niet, al zal ik er 1 iemand van weerhouden om nog zaken met dit "bijzonder slechte service bedrijf" te doen. Dan is het al waard.
Ik vind dit wel erg lijken op een reactie van een kleuter die zijn zin niet krijgt hoor. (gevalletje driftbui in de speelgoedwinkel) Wat verwacht je nou precies van de support die je aanvraagt? Bekijk je situatie niet met onderbuikgevoelens maar wees eens echt eerlijk en objectief.
  • We hebben het over een eerste generatie iPad, de techniek is razendsnel gegaan op gebied van tablets. Jou iPad 1 is gewoon een stuk antiek inmiddels.
  • Je hebt zelf geen backups gemaakt van je apps. Had je dit wel dan was er niet veel aan de hand.
  • Apple heeft niets te maken met het wel/niet ondersteunen van vorige versies van apps van derden. Daar kiezen de ontwikkelaars van de apps zelf voor.
Als je dit zo opsomt dan kan Apple jou toch met geen mogelijkheid een bod doen waar je echt iets aan hebt?
Doen ze dat wel dan komt iedereen ineens aanzetten het hun oude iPads, iPods, iPhones etc.

Overigens zou het kunnen dat je er nog wel wat meer uit kan halen omdat er iemand al een soort van toezegging tot restitutie gedaan heeft. Aan hun latere reacties te zien is het waarschijnlijk een verkeerd geïnformeerde servicemedewerker geweest, die deze toezeggen nooit had mogen doen of het is wat ongelukkig geformuleerd maar wellicht werd er bedoeld dat ze alleen maar voor je gingen controleren of je in aanmerking kwam voor restitutie. Je zou het er op kunnen wagen om daar over door te drammen maar of je van dit gezeur nou veel gelukkiger wordt? Wellicht komt de medewerker in kwestie ook nog wel in de problemen. Ik zou het gewoon laten voor wat het is.

Cut your losses and get over it.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik herhaal mijn vraag dan maar even; hoe lang zat er tussen dat de eerste iPad gestolen werd (en dus het laatste contact met de App Store) en het moment dat je een iPad kreeg van je vader?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
MAX3400 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:05:
Ik herhaal mijn vraag dan maar even; hoe lang zat er tussen dat de eerste iPad gestolen werd (en dus het laatste contact met de App Store) en het moment dat je een iPad kreeg van je vader?
Ik kreeg ongeveer 1 maand nadat mijn ipad (1) gestolen was de ipad van mijn vader. Daarna heeft het bijna 6 weken geduurd tot het laatste contact met apple. Dus 2,5 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:52
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:40:
[...]
Voorbeeld: Stel dat Crysis (computerspel) op jou Windows XP bak draait, je herinstalleert je PC en komt er vervolgens achter dat je altijd een oude versie van Crysis gedraaid hebt die nu niet meer te downloaden is. De nieuwe versie die je (hypothetisch) uit de Windows appstore download ondersteund geen Windows XP meer. Je gaat Microsoft dan toch ook niet verantwoordelijk houden omdat Crysis niet meer op je PC draait?
(Dit voorbeeld is in werkelijkheid niet mogelijk maar het toont wel aan hoe je logica in elkaar zit.)
Niet helemaal hetzelfde als hierboven, maar ze hebben laatst wel een leuke gein uitgehaald door Games for Windows Live eruit te trekken, verschillende games hadden dat nodig om te draaien en zullen nu dus niet meer werken. Zou zomaar hetzelfde kunnen zijn dat bestaande installaties nog wel werken, maar herinstallaties niet meer, omdat het platform niet meer beschikbaar is. Kwam net bv een game tegen die nu nog te koop is in de steam store, maar gewoon nooit meer zal werken om die reden...

Aan de andere kant, als je 5 jaar geleden een game/programma kocht bij bv de Dixons, die toen gewoon te installeren en zonder herinstallatie ook te gebruiken was, maar nu bv niet te herinstalleren is omdat de activatieserver (voor die versie) eruit is getrokken door de developers, zou je dan ook naar die winkel terug gaan en je aankoopbedrag terug eisen? In principe is de Appstore niet meer dan dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:25:
Aan de andere kant, als je 5 jaar geleden een game/programma kocht bij bv de Dixons, die toen gewoon te installeren en zonder herinstallatie ook te gebruiken was, maar nu bv niet te herinstalleren is omdat de activatieserver (voor die versie) eruit is getrokken door de developers, zou je dan ook naar die winkel terug gaan en je aankoopbedrag terug eisen?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:40:

Is geen vergelijking. Bij windows moet ik de (installatie) software eerst naar mijn pc downloaden, dan ben ik zelf verantwoordelijk. En dan had je mij niet gehoord.

Ander voorbeeld. Ik heb laatste gta v gekocht, dat moest ik downloaden via de rockstar servers. Ik kan de (installatie) software niet downloaden, dus blijft rockstar verantwoordelijk.

MAAR waar het eigenlijk allemaal nog steeds om draait. (Anders blijft het een welles nietes verhaal met de meeste hier en daar heb ik geen zin meer in, zie ook de moderator.) Is dat apple mij een toezegging heeft gedaan, is dit rechtsgeldig ja of nee?

Zo niet dan heb ik pech...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Of het echt rechtsgeldig is laat ik me niet over uit, ik ben geen advocaat oid.

Maar lijkt me dat je iig moreel in je recht staat op deze manier. Maar dan moet maar blijken of Apple het inderdaad nog uit gaat keren. Recht hebben is wat anders als recht krijgen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 20:52

kevin33

Welkom in Utopia.

Update:

Gisteren eindelijk iemand aan de lijn gekregen. (na 3 x doorverwijzen) hele verhaal uitgelegd. Vond het ook vreemd dat apps niet meer geinstaleerd konden worden enz enz. Heeft contact opgenomen met itunes store via chat? (ze hebben daar waarschijnlijk geen telefoon) Na 20 minuten in de wacht te hebben gestaan, kreeg ik eindelijk antwoord:

Ze hadden het afgewezen. Pardon? En waarom had ik daar dan geen bericht van ontvangen? Ja hadden ze wel verstuurd hoor.

Ok maar ik heb niks ontvangen, ook niet op mijn ettelijke repley's en ook niet op mijn nieuwe incidenten? Hebben ze daar dan ook op geantwoord? Uhmmm uhmmmm nee nee Beetje vreemd niet? Uhmmm uhmmm ja ja En waarom hebben ze me afgewezen als ze het eerst hadden goed gekeurd? Uhmmm Nee hoor dat is niet zo gezegd u heeft de email verkeerd geinterpreteerd. Verkeerd geinterpreteerd? (Ik lees de text uit de email voor):

Dat klinkt toch als restitutie, vind u niet? Uhmmmm ja mmmm ja, eigenlijk wel ja, had u de email bewaard dan? Ja natuurlijk.Uhmmm ja uhmmm ja, ik ga nog een keer overleggen ogenblik geduld alstublieft. (paar minuten later) Ik kan u helaas niet verder helpen, ik moet u nu doorsturen naar een 2e lijn.. Is goed hoor verbind maar door.

(2e lijn) Ja ziet u meneer het betreft hier om een downgrade bla bla..... Pardon? (Ik val hem in de rede) Het gaat hier helemaal niet om een downgrade, Ik heb geen versie 2.0 gekocht en wil terug naar 1.0. Ik heb versie 1.0 gekocht en wil die graag opnieuw installeren en dat kan niet. Uhmmmm ja uuuuummmh ja (zijn ze goed in daar bij apple dat uhhhhmm zeggen)

Ja ziet u het ligt eigenlijk aan de developers (Ja tuurlijk leg de schuld maar bij een ander) die ondersteunen die versies niet meer die u gekocht heeft.. Meneer ik heb niks met die developers te maken, ik heb de software bij apple gekocht, dus u bent verantwoordelijk niet de developers. En ten 2e u heeft al een toezegging gedaan in de email, dus ik zou nu graag mijn geld terug ontvangen! Uhmmmm ja uhmmmm Ik zal contact moeten opnemen met een andere afdeling en ik bel u later terug. Is goed hoor, ik wacht wel, ik wacht al 6 weken dus die paar uur kunnen er ook nog wel bij. (Doodse stilte aan de andere kant van de lijn)

Anderhalf uur later, telefoon uit cork ierland (we komen steeds hoger blijkbaar) Dag meneer ik heb u case onder handen gekregen, en heb overlegd met afdeling zus en zo en die en dat en ze hebben gezien dat sommigen apps wel langer dan 1 jaar oud zijn. Ja en? Nou uhmmmm kijk uhhhmmm dit zijn natuurlijk niet de nieuwste versies. Dus we hebben besloten dat we u het volgende kunnen aanbieden, u mag van ons 5 liedjes uit de itunes store kiezen... Wat?!? 5 liedjes??? Ik heb potverdorie voor 200 euro aan apps gekocht en nu proberen jullie mij voor de 2e keer af te schepen. Maar nu met 5 liedjes, in plaats van 5 huurfilms! Oh oh uhmmm sorry ik wist niet dat u al eerder deze oplossing heeft aangeboden gekregenn Als u de case had doorgenomen had u dat kunnen lezen, en voor de laatste keer, er is mij al een TOEZEGGING gedaan, jullie proberen nu op allerlei manieren om van jullie verantwoording af te komen. Uhmmm nee uhmmm ja natuurlijk, ik zal zelf contact opnemen met de itunes store om de zaak verder te regelen, en zal weer contact met u opnemen..

Werd vandaag weer contact met me opgenomen, ze blijven bij hun besluit apps zijn te oud, maar ik mag nog wel 5 liedjes van ze uitzoeken. Heb verteld dat ik het er niet bij laat zitten, ik zal al het nodige ondernemen om mijn recht te halen, ik zal het verhaal op verschillende fora zetten, facebook / kassa / tros radar, noem maar op. Of het wat uit haalt weet ik niet, al zal ik er 1 iemand van weerhouden om nog zaken met dit "bijzonder slechte service bedrijf" te doen. Dan is het al waard.

Het scheelt een vader van een goede vriend van mij is jurist, en zal er eens naar kijken. Ze hebben immers al een toezegging gedaan en volgens mij kunnen ze nu niet meer terug.

Trouwens wat ook nog vreemd is, ik kreeg gisteren wel via de mail 18 emails van de apple store de bonnen van al mijn aankopen? Waarom ze mij die toestuurden als ik toch nergens recht op had is een mij een raadsel?
Mag ik opmerken dat je aan het zeuren bent? Je hebt een oude versie van een apparaat, je hebt je apps gekocht op een nieuw apparaat. Als het zo lees, dan kan ik ook met MS bellen, om restitutie te krijgen dat Word 1.0 niet werkt op Windows 10?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:17
kevin33 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:50:
[...]

Mag ik opmerken dat je aan het zeuren bent? Je hebt een oude versie van een apparaat, je hebt je apps gekocht op een nieuw apparaat. Als het zo lees, dan kan ik ook met MS bellen, om restitutie te krijgen dat Word 1.0 niet werkt op Windows 10?
Als je even het topic door had gelezen had je gezien dat hij op hetzelfde model zijn apps heeft gekocht. Hij had een ipad 1 en nu weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 20:52

kevin33

Welkom in Utopia.

Kalua schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:53:
[...]

Als je even het topic door had gelezen had je gezien dat hij op hetzelfde model zijn apps heeft gekocht. Hij had een ipad 1 en nu weer
En zelf geen backups gemaakt.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we can reverse
Betekend niet we do reverse. Ze gingen er waarschijnlijk van uit dat je die apps pas hebt gekocht, en niet jaren eerder. Ze zeggen dus we kunnen geld terug geven indien deze niet werken op je hudige apparaat, en er dus nooit gebruik van hebt kunnen maken. Jij hebt jaren die apps gebruikt.

Wanneer heb je die apps gekocht? 5 jaar geleden? Apps worden in de store geupdate omdat ze bijv beveiligings risicos hebben, bugs, nieuwe functionaliteten hebben etc. Oude versies worden voornamelijk om beveiligingsrisicos niet meer aangeboden.

Ga maar eens beginnen met het doornemen van alle voorwaarden van apple, gegarandeerd dat daar iets instaat over deze case.

Ik zou er niets veel tijd aan besteden, zwart maken op social media kost je alleen energie, en de interwebs staan vool met haat tov apple, evenals het omgekeerde, daar gaat apple echt niet wakker van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Sterker nog: niet om vervelend te doen, maar ik denk dat maar weinig mensen het terecht vinden om een restitutie te krijgen in dit geval.

Wat betreft de toezegging: 'can' is zeker niet 'will', dus van een toezegging is geen sprake. Ze hadden wellicht duidelijker kunnen zijn door er een conditie bij te zetten, maar deze 'toezegging' impliceert verder niet dat Apple dit ook voor jou gaat doen. Dat de klantenservice hier niet handig mee omgaat is weer een ander verhaal.

Ten slotte is het logisch dat app developers geen oudere versie van apps meer aanbieden om niet 879645 verschillende API's in de lucht te hoeven houden, puur vanwege oudere versies. Ook zou het kunnen dat er een gevaarlijke fout is geconstateerd in de API waar de app vanuit gaat. Aangezien de app niet van afstand is te modificeren (zonder update), is het dus sowieso soms noodzakelijk om een oudere versie terug te trekken.
Omdat bijna alle apps met een bepaalde API werken is het puur een kwestie van tijd tot de apps sowieso niet meer gaan werken (aangezien ze al teruggetrokken zijn uit de App Store), dus wat dat betreft had een backup ook niets uitgemaakt.

Mag ik opmerken dat je overigens helemaal niets bent kwijtgeraakt. Koop een nieuwe of tweedehands iPad (hoeven echt niet veel geld te kosten) en je volledige 200 euro aan apps is gewoon te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Ik ga er verder inderdaad geen energie meer in steken, geen zin meer in :-)

Bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Laatst online: 16-09 16:56
"I would like to assure that we can reverse all the charges for the apps that you have purchased that is incompatible with your current iOS version for your iPad. Please reply with the order numbers of those apps so we can process it immediately."
Is geen toezegging, maar een melding dat hij het graag wil uitzoeken en daaruit is helaas gekomen dat er geen teruggave mogelijk is.
Geval: jammer maar helaas...

Wel balen voor je, en niet heel netjes door Apple opgelost.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:25
Ik ben alles behalve een Apple fanboy, maar vind dat Apple hier gelijk heeft. Het was je eigen verantwoordelijkheid een back-up te hebben. Met een beetje gezond verstand kon je ook bedenken dat niet alle apps meer te downloaden waren voor de iPad 1..

Wat betreft de 'toezegging'. Ik gok dat Apple je verhaal in eerste instantie ook verkeerd begrepen heeft als de uitleg net zo onduidelijk was als in de op hier, en in eerste instantie erg coulant wilde optreden. Maar ze zijn je na zoveel jaren niets meer verplicht. Of hun 'toezegging' wordt door jou voordeling geïnterpreteerd.

Ik vergelijk het maar met m'n oude laptop: Na 7 jaar kon de fabrikant deze op geen enkele wijze meer repareren, omdat het onderdeel niet meer bestond/niet meer te verkrijgen was. Moest ik ook een nieuwe kopen terwijl m'n oude nog prima voldeed voor mij. Kostte me 1400 euro ipv 100 voor het onderdeel.
Op een gegeven moment houdt het gewoon op met ondersteuning. Jij hebt nu nog de optie gehad ZELF voor 'vervangend onderdeel' te zorgen dmv een back-up. Dat heb je nagelaten
Ook hetzelfde dat wanneer je laptop gestolen wordt, je bij aanschaf van de nieuwe weer voor het OS moet betalen, terwijl je aan kan tonen die bij je vorige aangeschaft te hebben. Had je de product code opgeschreven (back-up gemaakt), kon je 'm gewoon downloaden en daarmee installeren.

Eigen verantwoordelijkheid afschuiven is zo jaren 10s.... En dan is het nog niet eens zo dat je aankoop helemaal nutteloos is geworden door je nalatigheid. Upgrade je (ooit) naar nieuwe model, kan je ze wel weer probleemloos gebruiken.

Deel je verhaal maar overal, maar zoals je hier al ziet krijg je weinig bijval....

Anyway, join the Android side :D

[ Voor 9% gewijzigd door henri86 op 22-05-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:39

Toppe

Oké ✅

Update:

Ik vind je verhaal heel bijzonder.

Aller eerst, zoals vaker aangegeven ben jij verantwoordelijk voor de back-up van het apparaat, als je dit niet doet is het je goed recht maar dan kan je daar later geen aanspraak op maken.

Als jij hier een 'zaak' van wilt maken dan prima. De algemene voorwaarden kunnen je 'gestolen' worden, echter je bent er zelf mee akkoord gegaan tijdens de aanschaf/activatie van je iPad. Zonder Apple ID geen werkende iPad en daar staan nou eenmaal voorwaarden tegenover.

Hoe vervelend het voor je klinkt, je trekt aan het kortste eind. Apple geeft aan we can reverse. Hiermee geven ze aan het te kunnen, niet dat ze het willen of het gaan doen. Had er nou gestaan we will reverse dan was het een heel ander verhaal geworden.

offtopic:
Best gek, 1 woord heeft een waarde van €200 :D

Stel ik ga met mijn iPhone 6 Plus naar de Apple store omdat de WiFi niet goed is, ik maak een afspraak en meld me op de afgesproken tijd, ik geef aan: ik heb een probleem met mijn iPhone, de WiFi doet het niet.

De reactie zal zijn: Wat vervelend dat u dit (zo) ervaart. Zullen we er eens naar kijken?

Een Apple medewerker is hierop getraind. Op deze manier houden ze zich neutraal, ze doen geen uitspraken of het 'probleem' wel of niet aanwezig is.

Daarbij: je iPad word gestolen, vervolgens krijg je een nieuwe en omdat daar je app's niet meer op werken wil je je geld terug. Ben dan toch benieuwd wat je had gedaan als je ook deze iPad niet meer had? Was je dan alsnog naar Apple gegaan met het verzoek de betalingen terug te draaien omdat je nu geen iPad meer hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 22-05-2015 16:12 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Grappig detail is nog wel dat apple in geen van de gevallen zowel telefonisch als via de email niet, melding heeft gemaakt van de backup mogelijkheid! Dus zo voor de hand liggend is het niet, anders hadden ze het wel aangekaart.

En het feit blijft nog steeds dat ze schofterig gehandeld hebben (imho) om totaal geen contact meer met me op te nemen nadat ze hadden toegezegd. Blijft vreemd niet?
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Dit gaat niet om een technische discussie of om Apple te veroordelen/verdedigen, dat is allemaal off-topic.